Ce a făcut primăria în noiembrie 2020?
În luna noiembrie numărul cazurilor Covid-19 s-a dublat, iar spitalele municipale au rămas fără paturi libere. Între timp, autoritățile continuă lucrările de reabilitare a străzilor și trotuarelor, cauzând noi valuri de nemulțumiri și critici, inspectează respectarea curățeniei și aplică amenzi, desfășoară licitații pentru amplasarea gheretelor, planifică noi taxe și noi proiecte pentru 2021. Astfel, în 2021 urmează să fie reabilitate Parcul Catedralei și Parcul Ștefan cel Mare. Cum s-au stabilit aceste priorități, rămâne o întrebare pentru locuitori.
Selectează subiectul care te interesează și vei fi direcționat către această secțiune din articol:
COVID-19 în capitală: numărul cazurilor crește, dar locuri în spitale nu mai sunt
DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrări în desfășurare, noi locuri de parcare și taxe mai mari
CURĂȚENIE: amenzi, taxe și utilaje noi, tratarea levigatului la Țânțăreni
CORUPȚIE: consultări publice și licitații pentru transparență sporită
Alte priorități și subiecte discutate la ședințe
După ce în luna octombrie s-a înregistrat o scădere a cazurilor Covid-19, în luna noiembrie numărul acestora s-a dublat, crescând de la 1972 în prima săptămână până la 3832 în ultima săptămână. Astfel, începând cu a treia săptămână s-au epuizat toate paturile disponibile din spitalele municipale. La ședințele de pe 23 și 30 noiembrie, Direcția asistență socială și sănătate, a declarat că toate cele 1042 de paturi sunt ocupate. Municipalitatea mai poate amenaja 300 de paturi la Centrul Covid-19 de la Moldexpo, însă la moment nu dispune de suficient echipament medical.
Conform raportului prezentat la ședința Consiliului de pe 27 noiembrie, până la data de 26 noiembrie în Chișinău s-au înregistrat 43 616 cazuri de infectare cu virusul Covid-19, dintre care 750 de decese. Numărul cazurilor este în continuă creștere. Practic fiecare a doua persoană testată înregistrează un rezultat pozitiv. Ministerul își propune să crească numărul testelor efectuate zilnic până la 7000.
În suburbii cele mai multe cazuri s-au înregistrat în Durlești, Cricova, Bubuieci și Băcioi.
Pentru remedierea situației epidemiologice, Boris Gîlca, șef adjunct al Direcției asistență socială și sănătate, recomandă testarea sporită, purtarea strictă a măștilor și limitarea activităților de agrement. Reamintim că din 20 noiembrie, purtarea măștii și în spații deschise este obligatorie.
PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR
DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrări în desfășurare, noi locuri de parcare și taxe mai mari
Lucrări în desfășurare și noi valuri de critică
În noiembrie au continuat lucrările începute pe străzile Pușkin și Bodoni, în jumătatea de jos a străzilor, de la bd. Ștefan cel Mare spre str. Ierusalim. Nici aceste lucrări nu s-au desfășurat fără critici. Lucrătorii au fost surprinși cum scoteau pavajul recent amplasat de pe porțiunea de lângă cafeneaua Tucano, din motiv că nu s-ar fi tras „niște cabluri”.
În continuare, lucrările se desfășoară fără delimitarea corespunzătoare a șantierelor. Cum ar trebui amenajate șantierele puteți vedea în acest video realizat de Moldova.org în parteneriat cu Primăria Mea.
Între timp, primăria a început lucrările de reabilitare a străzii Ion Creangă. Asfaltul va fi înlocuit pe o porțiune de 1,8 km și vor fi schimbate rețele de apeduct și canalizare în proporție de 30% din volumul intervențiilor. Lucrările vor fi organizate pe tronsoane, astfel încât să nu fie oprită circulația rutieră în totalitate.
Valoarea proiectului este de 69,2 milioane lei, iar termenul de garanție este de 5 ani. Municipalitatea a cerut ca lucrările să fie finisate până în august 2021, deși graficul proiectului este prevăzut până în martie 2022.
Conform primarului, primăria va crea grupuri de monitorizare a proiectelor de infrastructură ce vor depăși o anumită sumă. Primarul nu a specificat valoarea proiectelor care vor fi inspectate, însă a precizat că pentru activitatea grupurilor va fi alocată suma de 1 milion de lei.
Noi locuri de parcare și taxe ridicate pentru parcaj
Primăria, cu suportul UNDP, va contracta o companie care va identifica spațiile din oraș unde ar putea fi amenajate parcări, prin redimensionarea benzilor sau prin marcaje și semnalizare.
Locațiile vor fi incluse într-o bază de date până la finele anului 2021. Între timp, primăria va inspecta peste 40 de terenuri oferite în arendă unor agenți economici pentru a amenaja parcări cu plată. Terenurile vor fi inspectate de o comisie formată din reprezentanții Poliției și a preturilor. Dacă funcționarii vor depista că terenurile nu sunt folosite ca parcări, agenților economici li se va retrage autorizația, iar terenurile vor fi transformate în parcări cu plată.
Începând cu 2021, primăria planifică să sporească plata pentru parcare până la 30 lei anual/m2.
Amenzi, taxe și utilaje noi pentru salubrizare
Agenții constatatori din cadrul preturilor și-au dublat ieșirile în sectoare pentru a verifica dacă sunt respectate regulile de curățenie. Astfel, comisiile sanitare au loc de două ori pe săptămână: marți și vineri. Unii cetățeni au comentat însă în spațiul public că agenții constatatori ar abuza de funcția pe care o au. Într-un caz ar fi amendat un agent economic pentru frunzele care nu au fost măturate din fața sediului, acestea fiind aduse de vânt.
Pentru menținerea curățeniei de către locuitori, primăria va instala 50 de coșuri de gunoi noi la toate intersecțiile de-a lungul bulevardelor Ștefan cel Mare și Constantin Negruzzi. Pubelele de 100 de litri au fost cumpărate prin licitație, din bugetul municipal. Până la finalul lunii, alte 250 de coșuri de gunoi mai mici vor fi instalate în apropierea stațiilor de așteptare a transportului public din sectoare.
Între timp, autoritățile planifică să introducă din 2021 o taxă de 10 lei per persoană pentru salubrizare. Conform calculelor autorităților, această taxă va genera un venit de 100 milioane de lei la bugetul municipal. Acest venit va fi utilizat, susține primarul, pentru reparația curților blocurilor: drumurile, trotuarele, amenajarea teritoriului aferent, reparația acoperișurilor, scărilor, ușilor de la intrare și altele.
Pentru o salubrizare mai eficientă în sezonul rece, autoritățile au procurat noi utilaje:
– 5 aspiratoare stradale atașabile la tractor;
– 5 remorci pentru tractoare mari;
– 5 perii pentru mini încărcător;
– 5 lame pentru mini încărcător;
– 5 sărărițe pentru mini încărcător;
– 3 utilaje de spălare presiune pentru mini încărcător;
– 30 containere pentru deșeuri din construcții și demolări;
– 1 autospecială pentru manevrarea containerelor pentru deșeuri din construcții.
Utilajele au fost distribuite întreprinderilor municipale pentru servicii locative din cele cinci sectoare ale capitalei. Achizițiile au costat municipalitatea 7 milioane de lei.
Consilierul Ion Cebanu (PL) a solicitat la ședința Consiliului din 27 noiembrie raport în scris privind gradul de pregătire a autorităților pentru sezonul rece.
Sursa: chisinau.md
Canalizarea pluvială de pe str. Albișoara în regim de curățare
Pe str. Albișoara au început lucrări de curățare a canalizării pluviale și a gurilor de captare, ca o soluție la inundațiile repetate, chiar și după reparația străzii. Conform primăriei, timp de o lună, vor fi curățate 800 m de colectoare pluviale și 200 de guri de captare. De lucrări se va ocupa firma Dacarolion SRL, care a câștigat la 8 octombrie 2020 un contract de 1,7 milioane de lei cu Regia Exdrupo.
Contrar comunicatului de presă publicat de Primăria Chișinău, firma nu este italiană, ci una locală, înregistrată în com. Grătiești în 2008. Anterior, compania gestiona o frizerie, care și-a încetat activitatea la 30 ianuarie 2020.
Stația de tratare a levigatului de la Țânțăreni dată în exploatare
Stația de tratare a levigatului de la gunoiștea de la Țânțăreni a fost pusă în funcțiune pe 27 noiembrie 2020. Astfel, levigatul scurs de la deșeurile menajere depozitate la gunoiște, este filtrat și curățat. Apa tehnică obținută poate fi folosită pentru irigare.
Municipiul Chișinău a coordonat și finanțat lucrările în schimbul dreptului de a utiliza terenul de la Țânțăreni pe care sunt depozitate deșeuri. Conform contractului încheiat de primăriile celor două localități, municipalitatea va amenaja pentru locuitorii din Țânțăreni 3 stadioane și va aplica un strat nou de asfalt pe drumul central de pe strada Morii (circa 5000 m2).
TRANSPORT PUBLIC: transport public pe Albișoara, tichetare electronică și GPS, licitație anulată și piste pentru bicicliști
Transport public pe str. Albișoara?
Pe strada Albișoara ar putea fi deschisă o nouă rută de transport public, care să facă legătura între sectorul Botanica și Buiucani. Regia Transport Electric a propus câteva opțiuni pentru organizarea unor rute noi de transport electric pe str. Albișoara:
#1 str. Liviu Deleanu – str. Nicolae Costin – str. Alba Iulia – str. Vasile Lupu – str. Mihai Viteazul – str. Albișoara – întoarcere la bd. Gr. Vieru;
#2 Bd. Cuza Vodă – str. Burebista – Grădina Botanică – str. Muncești – conexiune până la bd. Gr. Vieru.
Deși primarul general a cerut la ședința de pe 23 noiembrie ca opțiunile de rute să fie făcute publice în acea săptămână și consultate cu cetățenii de la începutul lunii decembrie până pe 15 ianuarie 2021, pe pagina primăriei chisinau.md consultările nu au fost lansate încă.
Tichetarea electronică - în regim de testare din 2021
Primăria va testa taxarea electronică timp de 6 luni, în cooperare cu companiile Visa & Mastercard. Echipamentul va fi instalat în unitățile de transport de pe o linie de troleibuz și o linie de autobuz din capitală. Plata se va face cu cardul bancar, iar ca alternativă, călătorii vor putea în continuare plăti cu bancnote taxatorilor, care vor achita electronic în locul lor.
Implementarea taxării electronice în toate unitățile va fi realizată după ce primăria va selecta compania ce va implementa proiectul, prin licitație publică. Conform autorităților, cele două companii care asistă primăria să testeze sistemul, nu vor fi favorizate. Licitația va avea lor după februarie 2021, când autoritățile vor finaliza studiul de fezabilitate, care va calcula fluxul de călători în diferite condiții, inclusiv cele pandemice.
GPS-ul în autobuze a revenit, dar cele 100 autobuze noi întârzie
Sistemul de urmărire în timp real a locației autobuzelor din Chișinău în aplicația online Easy Way a fost relansat. Conform primarului, în câteva săptămâni vor reapărea pe harta online și troleibuzele din capitală.
Sistemul GPS a fost deconectat la începutul lunii octombrie din cauza unei neînțelegeri dintre autoritățile municipale și agentul economic care a câștigat licitația. Compania acuza primăria că nu a plătit integral suma contractului, plus costurile suplimentare apărute după ce unele dispozitive au fost deteriorate sau deconectate în unele unități de transport. Regia Transport Electric motiva că ⅓ din troleibuze nu apăreau pe harta online, așa că nu a făcut plata.
Autobuzelor din capitală urmau să li se alăture alte 100 unități, în prima parte a anului 2021. Primăria a selectat compania care urma să livreze autobuzele. Licitația a fost însă anulată de Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor. Comisia de selecție se va reuni, va analiza situația și va propune o soluție.
Piste pentru bicicliști - până când, doar în planificari
După ce pistele pentru bicicliști au fost anulate din mai multe proiecte, Ion Ceban a declarat că primăria are intenția de a amenaja o astfel de pistă în următorii 1,5 – 2 ani, de la intrarea în sectorul Buiucani și până la ieșirea de la Porțile Orașului, dar și în alte locații, cum ar fi zona bd. Mircea cel Bătrân și în sectorul Râșcani.
ASPECTUL ORAȘULUI: comerț stradal reglementat prin licitații, proiecte de reabilitare și planificarea lucrărilor pentru 2021
Gheretele inspectate și scoase la licitație
Pretorii vor inventaria toate gheretele și alte unități de comerț ambulant din sectoarele pe care le administrează. Gheretele care nu vor corespunde cerințelor de aspect, design sau sortiment de produse comercializate, conform Regulamentului de comerț ambulant aprobat la începutul lunii trecute, vor fi evacuate după ce va expira termenul schemei de amplasare.
Gheretelor care vor trece inspecția, li se va prelungi termenul schemei de amplasare, dar până va fi organizată licitația pentru a obține locul de amplasare, și nu mai târziu de finalul anului 2021.
Prima licitație s-a desfășurat pe 2 decembrie, după mai multe amânări. Municipalitatea a obținut 20 milioane 205 mii lei pentru 11 locuri. Totuși, mai mulți locuitori au criticat autoritățile pentru faptul că nu au prevăzut un număr de locuri pentru micile afaceri sau pentru întreprinzătorii care activează în bază de patentă și nu pot concura cu marile companii. Mai detaliat în articolul „Comerț stradal reglementat, dar inaccesibil”.
Proiecte în derulare și planificare
Primăria lucrează în prezent la reabilitare a iluminatului stradal de pe str. Calea Orheiului și amenajarea Aleii Pictorilor în Parcul Catedralei. Până la finalul anului vor fi demontați pilonii avariați, vor fi instalați 76 de piloni noi și 156 de felinare LED, iar rețelele electrice vor fi montate în subteran. Lucrările vor costa bugetul municipal 3,5 milioane lei și vor fi realizate de Întreprinderea Municipală „Lumteh”.
Aleea Pictorilor este amplasată de-a lungul străzii Columna. Pe această alee își desfășoară în prezent activitatea pictorii care puteau fi găsiți anterior în scuarul de lângă teatrul „Mihai Eminescu”. Lucrările sunt în întârziere cu o lună și urmează a fi finalizate până în decembrie.
Autoritățile vor amenaja pe strada pietonală Eugen Doga și instalații pentru meșterii populari, care de asemenea activau în scuarul teatrului. Instalațiile vor fi amenajate însă abia în 2021.
Tot în 2021, primăria se pregătește pentru renovarea Parcului Catedralei și Grădinii Publice Ștefan cel Mare. Primarul a cerut să fie organizate consultări cu participarea arhitecți, designerilor, istoricilor, fără a menționa însăși și cetățenii. De asemenea, nu este clar cum au fost selectate aceste obiective, în timp ce mai multe regiuni ale orașului nu dispun de spații verzi sau acestea se află într-o stare proastă.
Un alt proiect de reabilitare preconizat pentru anii următori este podul Mihai Viteazul, care se află într-o stare avansată de degradare. Conform raportului de expertiză tehnică realizat de primărie în 2018, podul nu este sigur pentru circulație și necesită intervenții urgente.
Primarul general a declarat că este nevoie de 72 de milioane de lei pentru renovarea podului. Conform acestuia, reparația podului este în prioritățile autorităților municipale, pentru că fiecare an de așteptare va crește costurile.
CORUPȚIE: consultări publice și licitații pentru transparență sporită
Măsurile care promovează transparența contribuie la combaterea și prevenirea corupției. „Atunci când o instituție este transparentă cu privire la procesele decizionale, bugete, colaborări etc, este posibilă descoperirea actelor de gestionare improprie a bunurilor, abuzul de putere sau traficul de influență și a persoanelor implicate în astfel de activități ilicite”, scrie colega noastră în analiza „Ce fac autoritățile: inventariere, licitații, ghișeu unic și transparență”.
Pentru a asigura transparența proiectelor desfășurate, primăria trebuie să le consulte public. Primarul general a cerut la ședința din noiembrie ca proiectele importante pentru municipalitate să fie supuse consultărilor publice. Totuși, cu doar o zi înainte, primarul general a rugat cetățenii, într-un comentariu oferit presei, să permită mai întâi autorităților municipale să finalizeze proiectele începute și abia după să se expună. În perioada august – noiembrie, mai multe proiecte importante pentru oraș nu au fost făcute consultate corespunzător: renovarea scuarului Eminescu, crearea „Coridorului Verde” pe str. 31 august 1989, reabilitarea bd. Grigore Vieru (ulterior anulat fără a anunța orășenii) sau renovarea aleii de pe bd. Mircea cel Bătrân.
O altă măsură întreprinsă de primărie pentru a asigura un nivel sporit de transparență, dar și bugetul municipal, este organizarea licitațiilor pentru amplasarea unităților de comerț stradal și vânzarea terenurilor municipale. Primăria informează că a vândut 15 terenuri municipale cu circa 43 de milioane de lei în cadrul licitației organizate pe 20 noiembrie 2020.
La concurs au fost expuse terenuri cu suprafețe între 0,0138 ha – 1,16 ha, pentru diverse destinații: depozit de produse angro, stație de deservire auto, bază de producere, obiectiv comercial, casă locativă individuală, pentru deservirea obiectivului existent etc. Prețul inițial al loturilor a variat de la 150 000 lei până la 3,1 milioane lei.
Licitația pentru comerț ambulant de asemenea trebuia să aibă loc în noiembrie. După mai multe amânări, licitația s-a desfășurat pe 2 decembrie.
Alte priorități și subiecte discutate la ședințe
- Primăria reabilitează în colaborare cu Federația Moldovenească de Fotbal șase terenuri de fotbal de la 6 licee din capitală: Gaudeamus, Mihai Viteazul, Nicolae Iorga, George Călinescu, Nicolae Gogol și Liviu Deleanu. Proiectul va costa bugetul municipal 9,1 milioane de lei. După reabilitarea terenurilor de fotbal, în aceste licee vor fi create clase specializate de fotbal cu câte 25-30 de copii, conform Programului municipal privind dezvoltarea sportului.
- Un șir de taxe locale urmează să fie ajustate la rata inflației. Printre acestea sunt taxele:
– pentru parcare (30 lei anual/m2)
– pentru dispozitivele publicitare (750 lei anual/m2)
– pentru amenajarea teritoriului (180 lei anual/salariat)
– posesorilor de câini (120 lei anual/câine)
– pentru piață (variază în funcție de tipul de piață)
Proiectul de decizie pentru modificarea taxelor locale poate fi consultat aici. Recomandările asupra proiectului supus consultării publice pot fi expediate până la data de 15.12.2020 la adresa bd. Ștefan cel Mare, 83, MD-2012 sau la adresa electronică: marina.andreeva.dgf@cmc.md. Persoana de contact Marina Andreeva: tel. (022)222701.
- Direcțiile primăriei, întreprinderile municipale, precum Autosalubritate, Spații Verzi, preturile, viceprimarii trebuie să pregătească câte un raport de activitate pentru anul 2020, dar și explicații pentru restanțe. Până pe 20 decembrie 2020 rapoartele se vor regăsi pe pagina web a primăriei chisinau.md, a solicitat primarul general.
- A fost lansată licitația pentru achiziția centralizată a produselor alimentare pentru toate grădinițele din capitală, conform unui meniu unic, pentru prima parte a anului viitor. Vor fi cumpărate produse alimentare pentru 6 luni (ianuarie-iunie 2021) și fructe și legume pentru 3 luni (ianuarie-martie 2021). Costul total al achiziției este de aproximativ 59 de milioane de lei.
- Atmosfera sărbătorilor de iarnă va fi asigurată în acest an doar de decorațiuni. Iarmaroacele, târgurile și concertele vor fi interzise, din cauza situației pandemice alarmante.
Primăria MEA monitorizează activitatea primăriei lunar. În următoarele luni vom urmări evoluția situației epidemiologice cauzate de Covid-19, implementarea și planificarea proiectelor de infrastructură desfășurarea proiectele de reabilitare a străzilor și licitațiile pentru amplasarea gheretelor și alte unități de comerț.
Autoare: Cristina Voroneanu
Această sinteză a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.