PrimariaMea
Ce fac autoritățile: credite pentru troleibuze și autobuze, GPS, tichetare electronică și benzi pentru transport alternativ Image
25 nov. 2020

Ce fac autoritățile: credite pentru troleibuze și autobuze, GPS, tichetare electronică și benzi pentru transport alternativ

În perioada iulie-noiembrie, aleșii locali au aprobat două credite, de 261 mln și 130 mln de lei, pentru a procura 100 de autobuze și 35 de troleibuze. Acestea însă nu sunt suficiente pentru a rezolva problema transportului, în special în suburbiile capitalei. Autoritățile ne oferă, iarăși, un nou termen limită pentru implementarea tichetării electronice: 1 ianuarie 2021, acesta va fi un proiect pilot pentru jumătate de an. Străzile din Chișinău rămân neadaptate pentru transportul alternativ. Chiar dacă strada Albișoara este recent renovată, în proiect nu au fost prevăzute piste pentru bicicliști, pentru că traficul de mașini ar fi prea mare. Fără piste a rămas și bulevardul Grigore Vieru, deși inițial acestea erau în proiect. Pistele au fost înlăturate, deoarece „devizul de cheltuieli depășește suma preconizată pentru executarea Proiectului de renovare”.  Autoritățile rămân în urmă cu  implementarea mai multor promisiuni electorale pentru soluționarea problemei transportului public: plan de mobilitate urbană, modernizarea stațiilor de așteptare, dezvoltarea aplicațiilor informative, etc. Consultările publice sunt făcute mai mult pentru bifă, iar recomandările cetățenilor nu se regăsesc în proiectele finale.

Transportul public este un pilon important pentru dezvoltarea unui oraș și pentru comoditatea cetățenilor. Orașele europene de mult creează condiții pentru a încuraja transportul public în detrimentul mașinilor personale. În Chișinău, acesta rămâne a fi una din top cinci cele mai importante probleme pentru locuitori.

În articolul precedent am analizat ce a reușit să facă actuala administrație a primăriei în primele 8 luni de mandat pentru soluționarea problemei transportului public în capitală. Au dedicat o bandă separată transportului public, au elaborat caietul de sarcini și au dus tratative pentru procurarea unor noi unități de transport public.  

În acest articol analizăm inițiativele și rezultatele din perioada iulie - noiembrie 2020. Ne vom referi la:

1. Credite pentru troleibuze și autobuze

2. GPS și tichetarea electronică

3. Benzi pentru transportul alternativ

 

I. TROLEIBUZE ȘI AUTOBUZE NOI - NOTA DE PLATĂ

 

Până în 2023, pe străzile orașului și ale suburbiilor, ar urma să circule 250 de autobuze noi, 70 de troleibuze și 38 de troleibuze articulate. Acestea sunt soluțiile administrației locale pentru dezvoltarea transportului public din capitală, potrivit planului de reînnoire aprobat de Consiliul municipal Chișinău la 19 mai 2020. Pentru a face față unor cheltuieli atât de mari, primăria este nevoită să contracteze mai multe credite. 

Credit de 261 mln lei pentru 100 autobuze

În iulie 2020 a fost deschisă licitația pentru procurarea primelor 100 de autobuze noi. În  octombrie a fost desemnată câștigătoare compania ISUZU. Aceasta va livra 100 de autobuze marca „ISUZU Anadolu Otomotiv Sanayii ve Ticaret" către primăria Chișinău. Prețul total oferit de compania ISUZU pentru cele 100 de autobuze este de 15 640 000 dolari, echivalentul a 260 030 640 lei, cu cinci ani garanție. 

Pentru procurarea acestor autobuze municipalitatea va lua un credit de 261 mln lei de la Moldova Agroindbank. Creditul urmează a fi rambursat din bugetul municipal în 7 ani și are o perioadă de grație de 12 luni. Decizia a fost luată la ședința CMC din 20 octombrie.

Activista Ala Revenco, printr-o postare pe Facebook, a scris că de fapt autobuzele ne vor costa mai mult, iar „nota de plată” finală, după rambursarea creditului, va fi cu 27% mai mare decât scrisă în licitație. 

La ședința CMC din 20 octombrie, reprezentantul companiei din Federația Rusă „Автотехкомплект”, care la fel a participat la concurs, a declarat că licitația s-a desfășurat cu încălcări. Acesta susține că compania pe care o prezintă a fost exclusă neîntemeiat și că ei au contestat decizia comisiei de selecție. De cealaltă parte, reprezentanții grupului de lucru neagă acuzațiile. Consilierul PAS Alexandr Trubca a remarcat că respectiva companie nici nu are prevăzut în statut livrarea de astfel de servicii precum producerea autobuzelor.

Toate companiile care au participat la licitație și au fost refuzate, au depus contestații la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor. La 25 noiembrie, ANSC a emis o decizie prin care obligă primăria, în termen de 15 zile, să reevalueze ofertele primite. Vom urmări evoluția subiectului și reveni cu detalii.

 

Credit de 130 de milioane pentru 35 de troleibuze

Pe străzile din capitală deja circulă două troleibuze noi articulate, iar încă trei de acest tip vor fi asamblate până la finele anului. Deși în momentul testării acestora au apărut probleme, din motivul denivelării carosabilului de pe bulevardul Ștefan cel Mare, ulterior stratul a fost frezat, iar troleibuzele circulă pe ruta 22. 

O unitate de troleibuz articulat are capacitatea de a transporta 162 de persoane. Acestea sunt dotate cu sisteme de aer condiționat, lumini LED, podea joasă și rampe de acces pentru utilizatorii de scaun rulant. De asemenea, troleibuzele sunt dotate cu sistem de supraveghere video și prize USB. Costul unui troleibuz, adus din Belarus, este de 315 mii euro. Pentru aceste 5 troleibuze, cât și pentru alte 30, Primăria Chișinău a luat un credit de 130 mln lei de la o bancă comercială din țară, cu o dobândă anuală de 6,9%.

Edilul capitalei, Ion Ceban, a scris într-o postare pe Facebook că 10 troleibuze cumpărate din Riga sunt în drum spre Chișinău. Acestea sunt dotate cu aer condiționat și sunt adaptate la necesitățile persoanelor în scaun cu rotile. Până la finele anului vor ajunge 25 de troleibuze cumpărate din Riga.

sursă foto: FB Ion Ceban

În condițiile pandemice, cele 35 de troleibuze noi nu ar face față normelor sanitare recomandate de autorități. În orele de vârf, troleibuzele sunt arhipline, iar de distanța socială nici taxatorul nu mai pomenește. De fapt, cu procurarea acestor troleibuze, fluxul pasagerilor nu se va modifica, pentru că ele sunt aduse cu scopul să înlocuiască unitățile vechi, care nu mai pot fi utilizate pentru transportarea pasagerilor. Cele 100 de autobuze ar începe schimbarea în suburbii, treptat vor fi înlocuite maxi-taxiurile, unde condițiile sunt strașnice, mai ales pe timp de COVID-19. Însă și acestea 100 de unități nu ar fi suficiente pentru a rezolva problema transportului public în suburbii, pentru a satisface nevoile locuitorilor, sunt nevoie de aprox. 150 de unități de transport. Autoritățile actuale au promis, până la sfârșit de mandat, achiziționarea a 250 de autobuze noi.

 

II. GPS  ȘI TICHETARE ELECTRONICĂ? MAI AȘTEAPTĂ...

 

Autoritățile au restanțe la implementarea tehnologiilor noi. Anul acesta a fost lansat eway.md, portalul unde chișinăuienii puteau urmări în timp real unde se află troleibuzul sau autobuzul de care are nevoie. În luna octombrie, GPS-urile au fost deconectate de către operator. Compania Dekart, agentul care a instalat sistemul, anunță că primăria nu a efectuat transferul. RTEC (Regia Transport Electric Chișinău) respinge acuzațiile și afirmă că agentul nu ar fi reușit să dea la timp sistemul în exploatare, deși la ședința din noiembrie 2019, Dorin Ciornii, directorul RTEC, afirma că lucrările sunt gata. În același timp, reprezentanții Primăriei au poziții diferite: unii spun că lucrările nu au fost calitative, alții că abia urmează să înceapă plata pentru acest serviciu. Î.M. Parcul Urban de Autobuze la fel duce tratative pentru restabilirea sistemului.

Viceprimarul Victor Chironda a afirmat într-o ședință că sistemul GPS va fi restabilit în proiectul tichetării electronice.

Că tot e vorba de tichetarea electronică, o promisiune ce durează zece ani, și acest proiect este amânat pe ceva timp. Chironda a anunțat mai multe dăți când primăria ar putea începe negocierile cu un agent privat pentru implementarea tichetării electronice: inițial era planificat în iulie 2020, apoi octombrie 2020, primăvara anului 2021, iar într-o emisiune a afirmat că din vara anului 2021 acest proiect ar putea fi implementat.

Ultimul termen limită a fost anunțat de Ion Ceban: la începutul anului 2021. Timp de jumătate de an, în Chișinău va fi lansat proiectul pilot pentru implementarea sistemului electronic în transportul public. Proiectul va decurge în bază de parteneriat public-privat. 

 

III. BENZI PENTRU TRANSPORTUL ALTERNATIV

 

Chișinăul nu se poate mândri cu o infrastructură modernă pentru cei ce preferă transportul alternativ. Deși acesta devine tot mai popular în rândul tinerilor, autoritățile nu prea se grăbesc să ofere alternative pentru cei care nu doresc să circule cu mașina. 

Strada 31 August 

O săptămână a lunii septembrie a fost dedicată mobilității urbane, au fost organizate mai multe acțiuni pentru promovarea transportului alternativ, tot atunci a fost prezentat în detaliu proiectul „Coridorul Verde”: modificarea străzii 31 august pentru a conecta mai eficient Botanica de Buiucani. 

Proiectului a stârnit reacții diferite în rândul bicicliștilor: strada nu a fost închisă pe perimetrul promis de autorități, iar problemele cu care ei se confruntă nu au fost luate în calcul. Cei care au elaborat proiectul zic că nu există spațiu suficient pentru a adapta pista conform străzilor europene.

Pe 20 noiembrie 2020, au avut  loc consultări publice pe acest proiect. Consultările s-au desfășurat în incinta preturii Centru, fără a fi oferită posibilitatea participării online. Cei prezenți au reiterat însă că proiectul nu este pentru bicicliști și este incorect să-l numești „Coridor Verde”.

Nu este prima tentativă de a amenaja strada 31 august. În anul 2016, echipa Laboratorului de arhitectură MIEZ a creat un concept de amenajare a unei zone pietonale pe strada 31 august, în 2018 a devenit stradă pietonală pentru o lună, atunci a găzduit târgul de Crăciun.

Bulevardul Grigore Vieru 

În luna iunie, primarul general a anunțat că bulevardul Grigore Vieru va fi reabilitat în totalitate și vor fi amenajate și piste pentru bicicliști. Cetățenii au remarcat că pistele pentru biciclete erau create din contul spațiilor verzi, pe alee. Nu era clar de unde ele porneau și ce se întâmpla când aleea se termină. Grupul de lucru pentru transport alternativ (format pentru a ajuta voluntar autoritățile publice locale să dezvolte transportul alternativ în oraș) a expediat o solicitare către Pretura Râșcani pentru organizarea unei consultări publice și au enumerat mai multe probleme. Aceștia au primit răspuns că pistele pentru bicicliști au fost înlăturate din proiect, deoarece „devizul de cheltuieli depășește suma preconizată pentru executarea Proiectului de renovare”.

Strada Albișoara

Și strada Albișoara, recent renovată, va fi fără piste pentru bicicliști. Viceprimarul Ilie Ceban a informat că Inspectoratul Național de Patrulare a dat aviz negativ, din motiv că fluxul de mașini este mare și ar fi complicat de integrat benzi pentru bicicliști. 

De partea cealaltă, Grupul de lucru pentru transport alternativ a comentat că fluxul mare de mașini este un argument în plus pentru amenajarea spațiului pentru transport alternativ, iar bicicliștii vor continua să circule pe strada Albișoara, doar că în condiții mai puțin sigure. 

 

CE AU PROMIS ALEȘII

 

A trecut deja un an de când actuala administrație locală a fost investită în funcție. Unele promisiuni (din 2019) au început să vadă lumina de la sfârșitul tunelului, însă unele au rămas doar pe pliantele electorale.

Parcări supra-etajate, modernizarea tuturor stațiilor de așteptare, relocarea Gării Auto Centrale în exteriorul orașului pentru a fluidiza traficul, dezvoltarea de aplicații mobile care să includă informații utile și în timp real despre transportul public pentru călători, Plan de mobilitate urbană  - sunt promisiunile candidaților la alegerile locale din 2019, care s-au ales cu un fotoliu în clădirea de pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt 83, dar, în timp, încă nu au fost realizate. Vom urmări evoluția promisiunilor în următorii ani de mandat.

CONCLUZII

 

Un an de mandat nu este mult, nici puțin. S-a scurs deja o pătrime din timpul acordat de chișinăuieni pentru a face acest oraș mai modern și confortabil locuitorilor. Administrația actuală face pași vizibili pentru soluționarea problemelor a transportului public din oraș, însă mai au multe restanțe. 

Procurarea celor 100 de autobuze și 35 de troleibuze noi ar ajuta la modernizarea Parcului de Troleibuze și Parcului Urban de Autobuze, însă nu sunt suficiente pentru rezolvarea problemei în totalitate. Cele 35 de troleibuze au scop doar înlocuirea unităților de transport vechi, care nu mai pot fi folosite pentru transportarea pasagerilor. Fluxul mare de pasageri în orele de vârf vor fi o problemă în continuare, iar pe timp de pandemie, această problemă devine mai gravă. Cele 100 de autobuze noi vor fi folosite în suburbiile Chișinăului, acestea, treptat vor înlocui maxi-taxiurile. Deși au fost cumpărate un număr impunător de unități de transport, acestea oricum nu vor reuși să rezolve problema transportului în localitățile de lângă Chișinău. Pentru a satisface necesitățile locuitorilor, e nevoie de cel puțin 150 de autobuze.

În anul 2020, primăria municipiului Chișinău nu poate implementa sistemul tichetării electronice și dota troleibuzele cu GPS. Aceste tehnologii, în secolul XXI, nu sunt un moft, dar o necesitate pentru confortul cetățenilor. Deși aleșii locali ne promit implementarea tichetării electronice de zece ani, tot apar termene limită noi, ultimul fiind 1 ianuarie 2021.

Cetățenii nu sunt implicați la elaborarea proiectelor sau în cadrul unor consultări publice, deși aceștia reprezintă chișinăuienii care au interese diferite. Din cele trei proiecte menționate mai sus, la niciunul nu s-a ținut cont de preferințele bicicliștilor. Celor care folosesc bicicleta ca mijloc de transport nu le rămâne decât să circule pe carosabil, alături de mașini, în condiții nesigure și cu gaze de eșapament.

Doar în proiectul străzii 31 august, ar putea fi luate în seamă dorințele locuitorilor, deși autoritățile au lăsat să se înțeleagă că deja e târziu pentru modificări majore. Aceste experiențe demonstrează nedeschiderea autorităților spre promovarea transportului alternativ, dar și spre un proces transparent. Consultările publice nu trebuie făcute doar pentru bifă, ci să fie un exercițiu important pentru luarea deciziilor.

Autoritățile ar trebui să încurajeze mai mult utilizarea transportului public și a transportului alternativ. 

Vom monitoriza în continuare ședințele CMC și ale Primăriei pentru a vă informa despre realizările/proiectele autorităților locale pentru dezvoltarea transportului public în Chișinău.

Autor: Tudor Arnăut


Textul a fost elaborat în cadrul proiectul “Priority Driven Local Administration”, implementat de AO Primăria MEA, datorită suportului generos din partea poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Materialul reflectă opinia autorului și nu reprezintă viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.


Publicat de:

Distribuie