GPS în transportul public: un experiment eșuat

Locuitorii nu mai pot urmări online locația troleibuzelor din Chișinău. Compania care a implementat serviciul l-a suspendat, motivând că Regia transport electric nu l-a achitat. În același timp, reprezentanții Primăriei au poziții diferite: unii spun că lucrările nu au fost calitative, alții că abia urmează să înceapă plata pentru acest serviciu. 

La sfârșitul anului 2019, locuitorii capitalei au fost anunțați despre implementarea unui nou serviciu, care ar fi permis verificarea de pe smartphone a locației unităților de transport public și în cât timp acestea vor ajunge la stație, prin aplicația Easy Way. Acest lucru a fost posibil după ce serviciile de monitorizare prin GPS au fost contractate de către Regia Transport Electric Chișinău (RTEC) printr-o licitație publică. Învingătoare a ieșit compania Dekart, care a oferit instalarea sistemelor GPS în cele 350 unități de transport și deservirea timp de doi ani la prețul de 415 901 lei. Pe de altă parte, autoritățile publice locale ar fi trebuit să achite operatorului de telefonie pentru conexiunea mobilă și servicii de hosting. 

Neînțelegerile autorităților și sistarea serviciilor

Totuși, la 9 octombrie, troleibuzele din Chișinău au dispărut de pe aplicația Easy Way, serviciul fiind deconectat de către compania Dekart. Aceștia au motivat deconectarea prin faptul că RTEC a încălcat de multiple ori condițiile contractului, cauzând cheltuieli suplimentare companiei. Mai mult, într-un interviu pentru NewsMaker, aceștia menționează că dispozitivele GPS nu au fost utilizate în toate troleibuzele, uneori în locul lor fiind conectat telefonul mobil al angajaților pentru încărcare sau au fost deteriorate prin ruperea cablurilor. Din acest motiv, nu era posibilă vizualizarea în timp real a tuturor unităților de transport. Mai mult, compania a fost nevoită să înlocuiască dispozitivele respective, suportând costuri suplimentare. De asemenea, aceștia menționează că, timp de un an, autoritățile nu au achitat pentru conexiunea mobilă și hosting, Dekart fiind nevoiți să acopere și costurile respective. Începând cu data de 27 iunie 2020, Direcția transport ar fi încetat să răspundă la apeluri, iar viceprimarul de ramură, Victor Chironda, nu ar fi răspuns la o scrisoare oficială la acest subiect. 

La ședința primăriei, Chironda a menționat că, compania Dekart „nu a prestat servicii în volumul necesar și în calitatea stabilită în contract”. Potrivit lui Dorin Ciornii, directorul RTEC, lucrările de instalare ar fi durat un an, iar actul de recepție a lucrărilor încă nu a fost semnat și abia după semnarea documentului, direcția va începe să achite pentru serviciile de telefonie mobilă și hosting. În același timp, tot Ciornii declara la ședința primăriei de pe 25 noiembrie 2019 că lucrările sunt gata: „Astăzi, în toate cele 350 de troleibuze, conform contractului, sunt fizic instalate dispozitivele de monitorizare. Este finalizat și soft-ul. Urmează timp de 2 săptămâni să demarăm proiectul. Pasagerii, cetățenii și oaspeții municipiului vor putea în regim real să vizualizeze poziția reală a troleibuzelor”.

Aplicația EasyWay a fost utilizată în mai multe țări. Aceasta conține date despre transportul public din mun. Chișinău – stații, nr. de unități, rute, costuri și a fost conectată la sistemul de monitorizare prin GPS. Pe pagina de descărcare a aplicației, este menționat că aceasta conține și informații despre orașele Tiraspol, Bender și Bălți. Totuși, în februarie 2020, Ciornîi menționa că, autoritățile planifică să dezvolte propria aplicație, iar că în momentul respectiv monitorizarea unităților de transport putea fi efectuată și pe site-ul www.troleibus.md – în baza căruia urma să fie creată și aplicația respectivă. Totuși, la momentul de față, pe adresa respectivă găsim Transport Municipal Group, un operator de publicitate mobilă stradală, instituită în anul 2006. Vom monitoriza în continuare subiectul și reveni cu detalii.

Autoare: Cristina Sîrbu

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md