Ce a făcut primăria în august 2020?

 

În luna august, numărul infectărilor cu virusul Covid-19 s-a dublat, mirosul neplăcut a revenit în capitală, iar lucrările de demolare a cinematografului Gaudeamus au fost reluate. Primăria a desfășurat anchete la Stația de Epurare și Autosalubritate. La propunerea executivului, consilierii municipali au concediat șeful de la Autosalubritate, Eugeniu Axentiev, pentru abuz în serviciu și au anulat decizia care permite construcția unei clădiri de 15 etaje în locul cinematografului Gaudeamus. Primăria însă susține că nu poate salva cinematograful, fiindcă este proprietatea privată a agentului economic.

Consilierii au aprobat, de asemenea, conceptul de modernizare a Pieței Centrale și scoaterea la licitație a mai multor terenuri. Revenirea copiilor în școli și grădinițe a fost decisă cu doar câteva ore înainte de 1 septembrie, după dezbateri între primărie și Consiliul municipal privind care dintre cele două structuri este responsabilă de asumarea acestei decizii.

 

În fiecare luni, începând cu 08.00, executivul primăriei se reunește în ședință pentru a raporta activitatea desfășurată săptămâna precedentă și a planifica următoarele acțiuni. În luna august, executivul a desfășurat patru ședințe online, iar consilierii s-au reunit în 5 ședințe.

 

COVID-19 în capitală: peste 1000 de infectări noi în fiecare săptămână

Numărul infectărilor a crescut de la 500 cazuri pe săptămână în mai la o medie de 1408 cazuri în august. În prezent, numai la domiciliu, sunt sub supraveghere 14 000 chișinăuieni, iar secțiile de reanimare intensivă sunt pline.

De la începutul pandemiei în capitală s-au înregistrat 328 decese.

În suburbii, cele mai multe cazuri COVID-19 au fost înregistrare în Durlești, Trușeni, Codru, Bubuieci, Sângera.     

Despre cum să ne protejăm și riscurile virusului Covid-19, am scris în „COVID-19: crește numărul de cazuri, se scot restricții și se descoperă noi efecte” și „Covid-19 pe înțelesul tuturor”.

Un 1 septembrie altfel: reluarea învățământului s-a decis în după-amiaza zilei de 31 august 

Pe 31 august profesorii și părinții se întrebau dacă vor avea a doua zi primul sunet sau nu. Întrebarea se datorează faptului că executivul primăriei a delegat decizia Consiliului municipal, care a luat această decizie abia pe 31 august, la o ședință extraordinară. Consilierii au acuzat primăria că pasează responsabilitatea pe umerii lor și că decizia nu este de competența CMC-ului. După îndelungate discuții, consilierii au aprobat proiectul, punând executarea deciziei în sarcina viceprimarei Angela Cutasevici și Direcției generale educație, tineret și sport. Controlul deciziei îi revine primarului general. 

Astfel, pe 1 septembrie și-au reînceput activitatea 130 instituții de învățământ. În școli, lecțiile pentru clasele I, II, V, IX, X și XII se vor desfășura offline, iar pentru restul claselor online.

Mai mulți părinți, nemulțumiți de faptul că unele instituții nu și-au reluat activitatea sau de regimul online, au protestat pe 1 septembrie în fața Guvernului. Părinții afirmă că sunt nevoiți să lase copiii singuri acasă pentru a merge la serviciu și că nu dispun de tehnica necesară pentru orele online.


PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR


ASPECTUL ORAȘULUI: GAUDEAMUS nu va mai fi, rebranding la Piața Centrală și 846 de mii de euro de la București pentru parcul „Alunelul” 

 

Cinematograful GAUDEAMUS nu poate fi salvat. Autoritățile încearcă să prevină construcția blocurilor locative și centrelor comerciale pe teritoriul acestuia.

În seara de 23 august, pe șantierul fostului cinematograf „Gaudeamus” au reînceput lucrările de demolare a clădirii. 

Sursa: Facebook/Arhiva personală, Vlada Ciobanu

Deși lucrările au fost stopate în aceeași seară de către autorități, acestea au fost reluate a doua zi. Compania care deține clădirea și terenul aferent își propune să construiască un bloc rezidențialde peste 15 etaje. Construcția clădirii este posibilă din cauza unei decizii CMC din 16 ianuarie 2019 prin care destinația terenului a fost modificată. Decizia a fost luată cu votul unanim al consilierilor PL – 16, PPEM – 3, PLDM – 1, PD – 1 și consilierilor independenți – 5.

Consilierii s-au convocat de urgență pe 31 august și au anulat decizia din 16 ianuarie 2019. Astfel, compania care deține terenul nu va putea construi un bloc în locul cinematografului. Totuși, aceasta poate construi un centru comercial cu 5 etaje. Consilierii au însărcinat Direcția arhitectură să pregătească un Plan Urbanistic Zonal prin care terenul dat să fie prevăzut doar pentru construcții social-culturale cu maxim 2 etaje.

Mai multe detalii despre acest subiect în articolul „Vom avea bloc rezidențial în locul cinematografului Gaudeamus?”.

 

Piața Centrală va fi modernizată în 2 ani  

Consiliul Municipal a aprobat conceptul de modernizare a Pieței Centrale. Conceptul prevede renovarea gheretelor din blocuri, amenajarea blocurilor sanitare, punctului medical și parcărilor pe străzile Tighina, Armenească și Varlaam. 

În baza acestuia, primăria va lansa licitația pentru lucrările de proiectare (termen de realizare: 4 luni). 

Lucrările de reabilitare, realizate pe etape începând cu sectorul agricol și meșteșugăresc, ar trebui să fie încheiate până în 2022.   

 

Parcul „Alunelul” va fi reabilitat cu suportul sectorului 1 din București 

Sectorul I din București, înfrățit cu sectorul Buiucani din Chișinău, a oferit o donație de 846 de mii de euro pentru reabilitarea parcului „Alunelul”.

Primăria capitalei va contribui la proiectul de reabilitare cu puțin peste 100 000 euro. 

Proiectul prevede construcția unei fântâni arteziene, instalarea iluminatului nocturn decorativ și a unui sistem de irigare a gazonului, amenajarea unui teatru de vară, terenuri de joacă și sport, și instalarea mobilier urban. Lucrările trebuie încheiate până pe 15 octombrie 2020.

Între timp, portalul de monitorizare a achizițiilor publice, revizia.md, a scris că există riscul ca o singură companie să fi fost favorizată în cadrul licitației pentru lucrările de reabilitare

De asemenea, a intrat în reparație scuarul Dokuceaev de lângă Centrul Medicilor de Familie nr. 7, unde se planifică amenajarea a 30 de locuri de parcare. Autoritățile planifică și amenajarea aleii Mircea cel Bătrân.

 

CURĂȚENIA: incendiu la gunoiștea Țânțăreni, concedieri la Autosalubritate și miros de la Stația de Epurare

 

Anchetă internă după incendiul de la gunoiștea Țânțăreni și demiterea șefului de la Autosalubritate

Pe 28 iulie gunoiștea de la Țânțăreni a luat foc. Primăria a realizat o anchetă de serviciu și a depistat că Eugeniu Axentiev:

– a gestionat ineficient și nu a informat primăria privind incendiul de la groapa de gunoi de la Țânțăreni;

– și-a acordat singur prime, astfel că doar în 2019 a ridicat un salariu de apr. 750 000 lei (lunar 62 000 lei);

– a contractat servicii de spălare care nu erau necesare ș.a.

Primăria a notificat Procuratura Generală și Centrul Național de Anticorupție și l-a demis pe Eugeniu Axentiev prin votul consilierilor la ședința CMC din 10 august. Unii consilieri au profitat de ocazie pentru a reaminti primarului că l-au informat anterior despre neregulile comise de Eugeniu Axentiev și că acesta nu a întreprins măsuri. Aceștia susțin că, contractul șefului de la Autosalubritate se încheiase recent, dar primarul a prelungit contractul, fără concurs, în pofida semnalărilor primite de la consilieri.

 

Chișinăul din nou puturos 

Deși la ședințele CMC din iulie, șeful Apă-Canal asigura locuitorii că mirosul neplăcut de la Stația de Epurare a dispărut din oraș, în luna august mirosul neplăcut a revenit în Chișinău. Conform investigației realizate de primărie, mirosul este cauzat de apele reziduale care au ajuns în rețeaua publică de canalizare cu concentrații de substanțe nocive care au depășit normele admisibile. Acestea au fost produse de agenții economici care nu au stații de preepurare proprii, așa cum obligă legea, care să curețe apele reziduale până a fi vărsate în rețeaua publică de canalizare.

Exact același motiv a fost invocat de primărie în august-septembrie 2019. Autoritățile nu au reușit timp de un an să identifice soluții și mecanisme de verificare și sancționare a agenților economici.

Conform viceprimarului Ilie Ceban, Primăria a realizat controale inopinate la agenții economici în timpul nopții și dimineața. Se planifică crearea unor unități mobile care se realizeze astfel de inspecții în următoarele 60 de zile. Agenții la care se vor depista nereguli, vor trebui să asigure preepurarea apelor sau vor fi deconectați de la rețea.

 

DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrări pe Albișoara, Bodoni, Pușkin și Mateevici, darharta municipalității nu se actualizează

De la ședințele primăriei aflăm că în august au avut loc lucrări pe străzile Albișoara, Bodoni, Pușkin și Mateevici. 

Pe strada Albișoara a fost  frezat asfaltul vechi și se toarnă asfalt. Sub asfaltul vechi au fost descoperite grilaje pentru apele pluviale, circa 40. Acum numărul total al acestor grilaje va fi de 160. Rețeaua de canalizare a apelor pluviale va fi curățată, iar gurile de captare – înlocuite, pentru a preveni inundațiile.  

Proiectul prevede și demontarea celor 78 de panouri publicitare de pe stradă, iar stâlpii care sunt înclinați și fisurați vor fi îndreptați sau înlocuiți.

În paralel, de la str. M. Viteazul până la str. P. Rareș, Apă-Canal efectuează lucrări de reabilitare a rețelelor de apeduct. Alte lucrări inginerești prevăd reabilitarea rețelelor termice.

Harta drumurilor și trotuarelor însă nu reflectă aceste lucrări. Mai multe locații sunt în lucru, deși data de finisare a lucrărilor a expirat. Nu este clar dacă se întârzie cu aceste lucrări sau pur și simplu nu se actualizează harta. Astfel, această hartă nu poate fi un suport pentru locuitori, așa cum a anunțat triumfător primăria la lansarea acesteia. 

Între timp însă, primăria a lansat o nouă hartă digitală care prezintă terenurile expuse la licitație, suprafața, adresa, destinația și prețul estimativ al acestora.

 

Subterană europeană, accesibilitate sovietică

Locuitorii așteaptă renovarea subteranei din preajma centrului comercial „MallDova” încă din 2018 de când a fost anunțată de primărie. Noua administrație și-a asumat să ducă la bun sfârșit proiectul și a promis locuitorilor condiții europene cu rampă de acces. Deși primăria a anunțat în martie că lucrările vor fi finisate până la jumătatea lunii iunie (în 3 luni), deschiderea subteranei renovate a avut loc în august. Spre surprinderea locuitorilor, rampa de acces, despre care primarul se lăuda în postările de pe Facebook, are o înclinație prea mare și nu poate fi folosită. 

Reprezentanții platformei civice „Chișinăul Accesibil pentru Toți” și ai Centrului pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități au testat rampele din subterana proaspăt renovată. O persoană în scaun cu rotile a refuzat să coboare pe rampă, declarând că e prea riscant, iar alta, care a reușit, a spus că e pentru cei cu o formă fizică bună. Dificultăți să urce și să coboare au avut și părinți cu cărucioare.

Rampa de acces în subterana din preajma Centrului Comercial „MallDova”/ Sursa: diez.md

Viceprimarul responsabil de mobilitate urbană, Victor Chironda, susține că pasajul subteran este o „moștenire sovietică”, iar reconstrucția rampei la un unghi conform normelor sau amenajarea ascensoarelor e prea costisitoare. Primăria susține că municipalitate nu a investit în reconstrucția subteranei și că cheltuielile au fost asigurate de către agentul economic „MallDova”.

Primăria Mea consideră că faptul că municipalitatea nu a cheltuit din banii publici nu este o justificare pentru lipsa de condiții de acces, întrucât primăria trebuie să asigure că spațiile publice pe care le administrează în Chișinău sunt accesibile pentru toți locuitorii orașului. Mai multe detalii în articolul „Trecerile subterane și inechitatea socială”.  

 

FĂRĂ COMENTARII

Prima ședință din luna august a durat doar 13 minute. Rapoartele programate în ordinea de zi nu au fost prezentate, iar primarul general a fost singurul care a făcut câteva comentarii către funcționari, anunțând sancțiuni pentru doi pretori. Am contactat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Vasile Chirilescu, și consiliera responsabilă de comunicare a primarului, Natalia Ixari, dar nu am obținut un răspuns clar de ce ședința nu a respectat ordinea de zi. 

 

Primăria MEA va monitoriza activitatea primăriei lunar. În următoarele luni vom urmări ce acțiuni întreprinde primăria privind Covid-19, dacă vor fi întreprinse măsurile necesare pentru prevenirea mirosului neplăcut de la Stația de Epurare, cum se actualizează hărțile digitale lansate de primărie și evoluția situației de la Gaudeamus.

 

Autoare: Cristina Voroneanu

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md