PrimariaMea
Licitații, privatizări, PUZ Centru și modernizarea Pieței Centrale Image
20 aug. 2020

Licitații, privatizări, PUZ Centru și modernizarea Pieței Centrale

Consilierii au aprobat eliberarea din funcție a șefului întreprinderii „Autosalubritate” - Eugeniu Axentiev, definitivarea Planului Urbanistic Zonal Centru, conceptul privind modernizarea Pieței Centrale, regulamentul serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare, precum și expunerea la licitație a mai multor terenuri funciare.

 

Ședința a început cu 39 consilieri prezenți din 51 aleși. Președintele ședinței a fost ales Ion Cebanu (PL).

 

Ordinea de zi inițială a fost completată cu:

- Trecerea la balanța Spații Verzi a lucrărilor executate de Întreprinderile Municipale în parcuri și scuaruri

- Informație privind situația creată la grădinița nr. 50

- Protejarea spațiilor verzi de lângă porțile Chișinău

- Informația Direcția sănătate privind situația pandemică în mun. Chișinău

- Planul Urbanistic Zonal pentru terenul din zona circului

 

Din ordinea de zi s-au exclus:

- Subpunctele 2, 9, 13, 17, 22 și 23 din p. 16, pentru că nu au avizul comisiei de specialitate.

- Subpunctul 3 din p. 17.


LOCUITORII PARTICIPĂ

 

Un fost angajat de la Autosalubritate, care a lucrat 10 ani la instituție, a comunicat consilierilor că Eugeniu Axentiev ar fi dat foc intenționat deșeurilor de la Țânțăreni pentru a scăpa de deșeuri. Conform acestuia, Eugeniu Axentiev ar fi încercat recent să organizeze o întâlnire cu angajații de la Autosalubritate, dar nimeni nu s-a prezentat.

 

Reprezentanții societății civile au comunicat din nou consilierilor despre neregulile de la necropolă și au acuzat de abuzuri și activitate frauduloasă directorul necropolei, Roman Trahtman.

 

Reprezentantul unui grup de agenți economici care activează în preajma autogării din Piața Centrală a declarat că în această zonă se creează ambuteiaje din cauza lipsei locurilor de parcare care impune șoferii să parcheze pe carosabil. Agenții, printr-o solicitare din 2017, au solicitat permisiunea de a construi o parcare subterană. Conform reprezentantului, terenul este în folosința companiei Rogob, care îl va utiliza în alte scopuri.


DECLARAȚII

 

Anatolie Prohnițchi, președintele Partidului Verde Ecologist a solicitat consilierilor ca în conceptul de modernizare a Pieței Centrale să fie prevăzut un laborator pentru testarea produselor alimentare și un pavilion pentru produse eco (inclusiv pentru filialele Pieței din sectoare).

 

Activistul Vitalii Voznoi a afirmat că comisia pentru examinarea construcțiilor problematice constituită recent a fost creată cu scopul de a sabota activitatea grupului de lucru creat de executiv anterior, cu același scop. De asemenea, acesta susține că platforma DA a scos de pe agendă inițiativa PAS privind moratoriul în centrul istoric al orașului.

 

Aliona Mandatii (DA), care a inițiat crearea comisiei, declară însă că aceasta nu a fost încă constituită din motiv că executivul nu a desemnat reprezentanți. Consiliera a solicitat executivului ca timp de 3 zile să numească membri în comisie.

Referitor la moratoriu, Aliona Mandatii afirmă că Platforma DA și fracțiunea PAS lucrează împreună la îmbunătățirea proiectului, din motiv că au propus inițiative similare. Informația a fost confirmată de Vasile Grădinaru, președintele fracțiunii PAS.

 

Consilierii au răspuns la acuzațiile activistului cu alte acuzații la adresa acestuia, solicitând limitarea accesului acestuia la tribuna Consiliului.

 

Vasile Grădinaru (PAS) a declarat că pavajul de la parcul Afgan e înlocuit, deși este în stare bună. Consilierul susține că banii publici se utilizează ineficient și a solicitat primarului să ia măsuri.

 

Ruslan Verbițchi (DA) a comunicat colegilor concluziile raportului privind activitatea Pieții Centrale. Raportul prevede mai multe nereguli privind achizițiile desfășurate de către conducerea întreprinderii. Conform consilierului, conducerea Pieței Centrale nu a cooperat, refuzând să prezinte informația solicitată de grupul de lucru responsabil de elaborarea raportului. Ruslan Verbițchi a propus acordarea votului de neîncredere directoarei Liliana Buștiuc. 24 de consilieri au votat pentru.

 

Dumitru Ivanov (PAS) a declarat că în timpul pandemiei accesul unor elevi la educație e restricționat de lipsa tehnologiilor digitale. În calitate de soluție, consilierul propune procurarea tabletelor (ce urmează a fi returnate la sfârșitul procesului de studii), precum procedează autoritățile din Cluj-Napoca. Fracțiunea PAS a pregătit un proiect de decizie în acest sens. 

 

Consilierul Corneliu Pântea (PUN) a solicitat primarului general să inițieze o anchetă pentru depășirea atribuțiilor de serviciu de către vicepretorul sectorului Botanica, Vitalie Jacot. Corneliu Pântea susține că în sector se înlătură gardurile blocurilor de pe terenul gestionat de asociația locuitorilor, iar vicepretorul nu întreprinde nimic sau contribuie la aceste acțiuni. Conform lui Corneliu Pântea, Vitalie Jacot a fost nominalizat la funcția de vicepretor de către fracțiunea PAS.

Consilierul susține că numai pretura Botanica nu are acorduri de cooperare cu alte orașe, deși însuși alesul le-ar fi propus cooperări cu trei primării din România.

 

Vasile Grădinaru (PAS) a precizat însă că gardul la care face referire consilierul PUN a fost instalat ilegal, limitând accesul locuitorilor la intrarea în blocul de alături. Aceștia au depus o petiție cu 141 semnături, iar pretura l-a înlăturat.

 

Dorin Chirtoacă (PL) și Serghei Burgudji (Partidul Șor) au reproșat consilierilor că își rezolvă interesele, dar nu problemele locuitorilor.


Raport Casa Gavroche 

 

În luna iunie în spațiul mediatic a apărut un video cum o educatoare dintr-un centru de plasament din Chișinău agresează un copil. Valentina Volontir, șefa interimară a Direcției protecției drepturilor copilului, a raportat că în urma sesizărilor apărute în spațiul public și a evaluării situației la Casa Gavroche s-au aplicat mustrări personalului. Camerele de luat vederi nu lucrau din cauza unor defecțiuni, iar centrul nu dispune de resurse pentru deservire tehnică.

 

Durata: 6 h 09 min


Ordinea de zi inițială

Ordinea de zi modificată


1. Examinarea posibilității încetării raportului de serviciu

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede însărcinarea primarului Ion Ceban cu concedierea șefului Autosalubritate Eugeniu Axentiev. 

Primăria a realizat o anchetă de serviciu (atașată proiectului) și a depistat că Eugeniu Axentiev:

- a gestionat ineficient și nu a informat primăria privind incendiul de la groapa de gunoi de la Țânțăreni;

- și-a acordat singur prime, astfel că doar în 2019 a ridicat un salariu de apr. 750 000 lei (lunar 62 000 lei);

- a contractat servicii de spălare care nu erau necesare ș.a.

 

Primăria a notificat Procuratura Generală și Centrul Național de Anticorupție.

 

Consilierii i-au reamintit primarului că l-au informat anterior despre neregulile comise de Eugeniu Axentiev și că acesta nu a întreprins măsuri. Aceștia susțin că contractul șefului de la Autosalubritate se încheiase recent, dar primarul a prelungit contractul, fără concurs, în pofida semnalărilor primite de la consilieri.

 

Conform consilierilor PL și PAS, primarul intenționează să numească în funcția lui Eugeniu Axentiev o persoană din anturajul său. Din acest motiv consilierii au propus și votat amendamentele:

- În termen de 15 zile primăria va pregăti și posta pe pagina web informația privind concursul pentru ocuparea funcției de director al Regiei Autosalubritate;

- Se pune în sarcina Direcției emiterea dispoziției privind desemnarea în calitate de director interimar, până la finalizarea concursului, a persoanei din cadrul întreprinderii cu experiență în domeniu de cel puțin 4 ani.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 9 8 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri 21 2

Decizia finală


2. Informație privind situația epidemiologică

 

Boris Gîlcă, șeful-adjunct al Direcției Asistență Socială și Sănătate, și-a început ca de obicei raportul cu observații către aleșii locali că nu poartă mască. 

 

Conform raportorului, trei săptămâni la rând, în municipiu s-au înregistrate mai mult de jumătate de cazuri din țară, inclusiv Transnistria. În total în Chișinău până la 11 august au fost depistate 10500 de cazuri, dintre care: 6160 persoane s-au însănătoșit, 2089 dintre se tratează la domiciliu, iar 273 au decedat. 10% din persoanele infectate activează în domeniul medical sau prestării serviciilor.

 

De asemenea, se observă o creștere a numărului de cazuri asimptomatice, dar și creșterea numărului de cazuri a persoanelor între 30-39 ani. Mai mult, se observă o tendință de creștere a cazurilor la copii, care trebuie internați.

 

În ziua raportării (11 august), în spitalele din municipiu erau 862 paturi pentru pacienții Covid-19, cu posibilitatea de extindere până la 880 de paturi. 248 erau libere la data de 11 august.

 

Cei care doresc să raporteze despre nerespectarea regulilor cu privire la purtarea măștilor și respectarea distanței sociale în localurile din Chișinău, pot raporta pe mail în adresa Poliției și a Centrului de Sănătate Publică. Acestea ar putea fi amendate și activitatea lor suspendată până la 3 luni.


3. Aprobarea conceptului de modernizare a Î.M. „Piața Centrală"

Proiect de decizie

 

Prin acest proiect se aprobă conceptul realizat de Grupul de lucru creat de Consiliu în mai 2020 și se însărcinează Piața Centrală să achiziționeze prin licitație proiectarea lucrărilor în sumă de 3 000 000 lei. Executarea lucrărilor de proiectare trebuie realizată în 4 luni de la selectarea proiectantului.

 

Valerii Klimenco (Partidul Șor) a declarat că este necesară crearea unei comisii pentru valorificarea economică a Pieței Centrale. Viceprimara Inga Ionesii a precizat însă că acest concept deja prevede aspectul economic.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 7 8 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


4. Modificarea deciziei Consiliului municipal Chișinău nr. 5/20 din 24.07.2018 „Cu privire la instituirea Serviciului Asistență Stradală”

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


5. Aprobarea, în redacție nouă, a Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea  Serviciului social Centrul de reabilitare pentru copii cu dizabilități „Atenție", a statului de personal și a structurii acestuia

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


6. Aprobarea, în redacție nouă, a Regulamentului cu privire la organizarea și funcționarea  Serviciului social Centrul de reabilitare pentru copii cu dizabilități „Casa Speranței", a statului de personal și a structurii acestuia

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


7. Modificarea denumirii Centrului de plasament pentru copii și aprobarea în redacție nouă a Regulamentului de  organizare și funcționare a Centrului de plasament pentru copii separați de părinți „Lumina” și statului de personal

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


8. Crearea serviciului social „Locuință socială asistată” de către A.O. „New Hope Moldova”

Proiect de decizie

 

Serviciul este inițiat și va fi gestionat de asociația obștească „New Hope Moldova”, care va oferi suport copiilor și tinerilor din familii social vulnerabile, care au ieșit din sistemul de îngrijire a altor centre și instituții de tip rezidențial. Acestora li se va oferi cazare temporară și vor fi asistați să se integreze în societate și piața muncii.

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


9. Aprobarea, într-o nouă redacție, a Regulamentului de organizare și funcționare a Direcției generale asistență socială și sănătate a Consiliului municipal Chișinău, statul de personal și organigramei

Proiect de decizie

 

Proiectul a fost aprobat fără discuții.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 8 7 2 2 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


10. Acceptarea donației din partea Fundației Soros-Moldova

Proiect de decizie

 

Fundația a oferit primăriei o donație de 15 000 dolari pentru crearea bibliotecii online www.educatieonline.md.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 8 8 2 1 1 1
Contra
Abțineri 2 1

Decizia finală


11. Revocarea unor decizii ale Consiliului municipal Chișinău

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede reîntoarcerea unor încăperi de pe bd. Cuza Vodă 17/2 la balanța primăriei.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 10 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


12. Aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare din municipiul Chișinău

Proiect de decizie

 

Amendamente:

- Se abrogă regulamentul de organizare și funcționare a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare din 2008, cu excepția p. 5.2.4, alineatul 2, 6.1.3, 6.1.4, 6.1.17, 9.1.8, 9.1.9, 9.2.0, 9.3.8, 11.1, 11.5 (p. 3 din proiectul de decizie).

- Sintagma „mai 2020” se înlocuiește cu „din momentul adoptării deciziei” (p. 2 și 3).

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 18 10 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


13. Autorizarea comercializării automobilului VAZ 21102

Proiect de decizie

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 10 7 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


14. Revizuirea Planului urbanistic zonal Centru elaborat de IMP „Chișinăuproiect”

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede revizuirea Planului urbanistic zonal realizat în 2010. Se vor reglementa construcțiile în zona centru a orașului, inclusiv în Nucleul Istoric. În procesul de revizuire, conform planului de acțiuni atașat, Direcția planifică organizarea unei serii de ședințe publice pentru formularea unei viziuni integrate privind centrul istoric.

La ședința de pe 4 august urma să se examineze un proiect, inițiat de fracțiunea PAS, privind instituirea moratoriului pentru eliberarea autorizațiilor în construcții în Nucleul Istoric. Proiectul a fost retras de pe ordinea de zi, la propunerea consilierei Aliona Mandatii (DA), din motiv că urma să fie examinat acest proiect, propus și pregătit de executiv.

 

Juristul primăriei, Valeriu Bogdan, a propus încheierea unui contract cu Chișinăuproiect fără necesitatea de a trece prin procesul de achiziții. Consilierul Alexandr Trubca (PAS) afirmă însă că Chișinăuproiect ar fi trimis anterior o scrisoare în acest sens Agenției Achiziții Publice. Conform lui Alexandr Trubca, Agenția a răspuns la scrisoare că nu este posibil.

 

Amendamente:

- Termenul „revizuirea” din titlul deciziei se modifică în „cu privire la definitivarea, avizarea, coordonarea, consultarea, până la aprobarea”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 10 2 2 1 1 1
Contra 9
Abțineri 1

Decizia finală


15. Informație cu privire la reparația căilor de acces la instituțiile de învățământ primar și secundar

 

La 29 iulie s-a reunit grupul de lucru, din care fac parte mai multe direcții și întreprinderi municipale, care au examinat circa 160 de instituții de învățământ (52 000 m2 necesită lucrări) din sectoarele Botanica, Râșcani și Centru. În următoarele 2 săptămâni vor fi examinate instituțiile din sectoarele Ciocana și Buiucani, după care vor fi estimate costurile necesare pentru reparații.

Grupul de lucru a fost creat în martie, dar și-a început activitatea cu întârziere din cauza situației pandemice.


16. Informație cu privire la executarea deciziei Consiliului municipal Chișinău nr. 3/5 din 20.02.2020 „Îmbunătățirea serviciului managementului deșeurilor menajere solide în municipiul Chișinău pentru anul 2020”

 

În oraș sunt în prezent 538 blocuri de locuințe (apr. 236 în sectorul Ciocana) dotate cu tuburi de colectare a gunoiului, dintre care în 16 clădiri se practică evacuarea manuală. Primăria a elaborat 3 scenarii privind închiderea acestora:

- sudarea tuburilor și înlocuirea tuburilor cu europubele în camerele de colectare a gunoiului (dacă spațiul permite amplasarea a 4 europubele);

- sudarea tuburilor și construcția platformelor de colectare a gunoiului în bază de containere (în blocurile cu camere de colectare în care nu încap 4 europubele);

-  închiderea tuburilor și camerelor de colectare a gunoiului și construcția platformelor în apropierea blocului (dacă locuitorii se opun colectării în incinta camerelor special amenajate din cadrul blocului).

Instalarea platformelor va începe la sfârșitul lunii septembrie, după care vor fi sudate tuburile.


17. Formarea și adjudecarea la licitație funciară

 

Proiectele de decizie prevăd expunerea la licitație pentru locațiune sau vânzare-cumpărare a mai multor terenuri.

 

17.1 Str. Alecu Russo 57

 

Amendamente:

- Termenul de prelungire a arendei se modifică din 15 în 5 ani.

- După textul „pe termen de 5 ani”, s-a inclus sintagma „fără drept de privatizare”.

- Construcția și amenajările efectuate de către câștigătorii licitațiilor, vor constitui proprietate municipală.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 1 1 1
Contra
Abțineri 7 2 2

Decizia finală

 

17.2 Str. Nicolae Costin

 

Statut: Transmis la reexaminare

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 9 7 2 1 1
Contra 2
Abțineri 1

 

17.3 Str. Nucarilor

 

Amendamente:

- P. 2 se completează cu textul „și după radierea din registrul bunurilor imobile la acest teren”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2 1 1
Contra
Abțineri 7 2 1

Decizia finală

 

17.4 Str. Nicolae Milescu Spătarul

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2 1
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.5 Str. Otovasca

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.6 Str. Varnița

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.7 Str. Iazului

 

Amendamente:

- P. 2 se completează cu „cu respectarea distanței stabilite de normativele în construcție”

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 20 8 2 1
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.8 Str. Ișnovăț

 

Amendament:

- P. 2 se completează cu textul „și după radierea dreptului de folosință a bisericii cu hramul Sf. Proroc Daniel din registrul bunurilor imobile asupra acestui teren”.

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2 1
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.9 Str. Maria Drăgan

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 8 2 1
Contra
Abțineri 7 2 2 1

Decizia finală

 

17.10 Str. Mesager

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 2 1
Contra 7
Abțineri 8 2 2 1

 

 

17.11 Str. Primar Carol Schmidt

 

Statut: Respins

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21 2 1
Contra
Abțineri 8 7 2 2 1

 

17.12 Str. Uzinelor

 

Statut: Aprobat 

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD F9 PCRM PUN
Pro 21<
Publicat de:

Distribuie