Probleme la direcția locativ-comunală și plan anticorupție pentru primărie
„Marele șantier” Chișinău se extinde. Conform autorităților, la moment peste o sută de proiecte mari de infrastructură sunt în desfășurare în oraș și altele zeci în suburbii. Totodată, autoritățile pregătesc mai multe documente importante: planuri urbanistice zonale, inclusiv pentru nucleul istoric, planul de mobilitate urbană, strategia de dezvoltare a municipiului, concepția pentru reglementarea parcărilor ș.a. Concursurile pentru amenajarea Parcului „Ștefan cel Mare” și a Scuarului Catedralei sunt pe ultima sută de metri.
Continuă reparațiile în școlile municipale, iar majoritatea elevilor participă la lecții cu prezență fizică. Acest lucru se datorează inclusiv ratei de vaccinare de 95% în rândul cadrelor didactice.
Totuși, pandemia de COVID-19 se agravează. Autoritățile activează tot m
ai multe paturi în spitalele municipale, însă acestea sunt ocupate rapid de bolnavii în stare gravă. Mai nou, rata de infectare în rândul copiilor crește, iar autoritățile sunt nevoite să deschidă noi secții pediatrice în diverse spitale municipale.
Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 27 septembrie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:
COVID-19 și vaccinarea în Chișinău
Darea de seamă despre documentația de urbanism
Consultări privind Bugetul municipal 2022 și plan anticorupție
„Marele șantier” Chișinău: peste o sută de proiecte mari în desfășurare
Actualizări despre situația în școli
Probleme la Direcția locativ-comunală în urma raportului Curții de Conturi
Conceptul pentru parcări în capitală - pe ultima sută de metri
Situația privind COVID-19 se agravează, în municipiul Chișinău fiind înregistrate încă 1 739 cazuri și 17 decese în ultima săptămână. Astfel, de la începutul pandemiei, în capitală 115 444 persoane s-au îmbolnăvit de COVID-19, dintre care 1 991 au decedat.
Paturile din secțiile COVID-19 ale spitalelor municipale sunt ocupate. Din cele 210 paturi activate suplimentar săptămâna trecută la Spitalul Sfântul Arhanghel Mihail, duminică erau ocupate 180. Autoritățile planifică să sporească capacitatea de spitalizare în instituție la 300 de paturi, dintre care 16 în secția Terapie intensivă (ATI). Totodată, tot mai mulți copii se îmbolnăvesc de COVID-19 și ajung să fie spitalizați. Astfel, Spitalul de Boli Infecțioase, unde este o secție pediatrică pentru COVID-19, este arhiplin. În acest context, în curând va fi activată o nouă secție pentru internarea copiilor bolnavi de coronavirus la Spitalul Pediatric „V. Ignatenco”, unde vor fi puse la dispoziție 63 de paturi.
Autoritățile nu au oferit date privind campania de vaccinare, menționând doar că rata de imunizare în rândul personalului didactic e de 95%, fără a preciza dacă este vorba de vaccinare completă sau nu. Totodată, primăria continuă să ofere teste gratuite pentru personalul din școlile municipale.
Infografic: Situația privind COVID-19 în Chișinău pe 27 septembrie 2021. Sursă: Primăria Mea
Cele 70 de puncte de vaccinare din municipiu activează în continuare în regim extins, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică și vor activa astfel până pe 1 octombrie 2021. Vaccinarea este disponibilă și la punctele mobile (troleibuz și autobuz), dar și la domiciliu – pentru persoanele cu dificultăți motorii, solicitând acest lucru la medicul de familie, sau la serviciu - pentru grupurile mai mari. Vaccinarea este gratuită, disponibilă pentru toți doritorii care au împlinit 18 ani.
Primăria este în proces de elaborare a mai multor documente de urbanism: Planul de amenajare a teritoriului (PAT), numit și Strategie de dezvoltare socio-economică a municipiului, Planul Urbanistic Zonal pentru nucleul istoric (PUZ Centru), PUZ Mesager, PUZ Albișoara, PUZ Industrială, dar și Planul de mobilitate urbană. Între timp, pe 6 septembrie, a fost lansată licitația internațională pentru a determina compania sau consorțiul ce va elabora Planul Urbanistic General al orașului Chișinău. Ofertele pot fi depuse până la 12 octombrie, iar primăria va expedia anunțul despre licitație către toate misiunile diplomatice prezente la noi.
Dacă PUZ Albișoara și PUZ Industrială se află pe ultima sută de metri și ar trebui consultate public în curând și prezentate spre aprobare consilierilor municipali, pentru PUZ Mesager, procedura de elaborare va dura până la 1 decembrie. În ce privește PUZ Centru, autoritățile locale, de comun cu Ministerul Culturii, trebuie să elaboreze o metodologie a studiului istoric arhitectural. Metodologia trebuie să fie gata până pe 1 octombrie. Abia apoi se va putea proceda la inventariere și, în baza acesteia, crea PUZ-ul.
Și concursurile de soluții pentru amenajarea Scuarului Catedralei și a Parcului „Ștefan cel Mare și Sfânt” din inima capitalei sunt pe ultima sută de metri. Astfel, termenul limită de depunere a proiectelor este data de 5 octombrie, iar la moment sunt circa 30 de participanți, inclusiv din Ucraina, România și China.
Pentru Planul de mobilitate urbană a fost, la fel, elaborat un Caiet de sarcini și lansată licitația pentru a determina compania care va elabora documentul.
Între timp, pe 28 septembrie, autoritățile au organizat o ședință cu reprezentanții companiilor de construcție, activiști civici, reprezentanți ai organizațiilor din domeniul urbanistic, deputați, consilieri și alte persoane interesate în domeniul urbanismului. Ședința a durat peste patru ore și a adunat aproximativ o sută de persoane în sala Preturii Centru, în contextul în care în municipiul Chișinău este Cod Roșu de alertă epidemiologică, iar la nivel național este declarată Stare de urgență în sănătate publică. Înregistrarea ședinței poate fi găsită pe privesc.eu, iar un rezumat poate fi găsit într-un articol al partenerilor noștri Moldova.org.
Proiectul de buget municipal pentru anul 2022 este în pregătire. Preturile de sector trebuie să adune proiectele pentru care se dorește alocarea fondurilor, ca acestea să fie evaluate și, eventual, să fie repartizată o sumă din buget. Schița inițială a proiectului de buget municipal va fi consultată larg pe parcursul lunii octombrie, inclusiv prin sondaje în sectoarele orașului.
Totodată, autoritățile pregătesc prima schiță a Planului local anticorupție. Planul a fost realizat în urma mai multor interviuri, inclusiv cu șefii de direcții municipale, realizate de o echipă de experți cu susținerea PNUD. În noiembrie, documentul va fi supus consultărilor publice și transmis spre Centrul Național Anticorupție, iar în luna decembrie ar trebui prezentat consilierilor pentru aprobare.
„Marele șantier” din Chișinău ia amploare. Potrivit autorităților, la moment în oraș s-ar desfășura peste o sută de proiecte mari de infrastructură, fără a număra zecile de proiecte desfășurate în suburbiile orașului. Printre acestea sunt reabilitări de curți, stații, scuaruri, accese către școli, instituții medicale, drumuri, trotuare, amenajarea parcărilor, dar și proiectele din cadrul Bugetului Civil - propuse de orășeni la începutul anului.
Săptămâna precedentă, autoritățile au inspectat șantierele de lucru din sectoarele capitalei. În urma inspecțiilor, vor fi elaborate procese verbale și se va hotărî dacă agenții economici vor fi introduși în „Lista rușinii” sau în „Lista neagră”, despre care autoritățile au anunțat în cadrul ședințelor precedente.
Parcarea din strada Ismail a fost finalizată și a fost creată o parcare în preajma parcului La Izvor. Totodată, lucrările la parcarea din preajma parcului Dendrariu se vor termina anul viitor cu aplicarea marcajului. Săptămâna curentă autoritățile vor vizita iarăși șantierul de pe strada Creangă, unde a fost depistată prezența apei la 60 cm de adâncime și sunt necesare lucrări de reparație a fundamentului. Pe strada Creangă, de asemenea, se evaluează posibilitățile pentru crearea unei benzi dedicate transportului public. Între timp, continuă lucrările pe strada Calea Ieșilor, tronsonul strada Muncești - Grădina Botanică, și vor fi finalizate în curând lucrările de amenajare a trotuarelor pe str. Albișoara.
Continuă și lucrările în 34 de curți ale blocurilor din oraș. Săptămâna trecută a fost desemnat, pe bază de licitație, agentul economic care va efectua lucrările în sectorul Râșcani. Totuși, în urma inspecțiilor, au fost depistate câteva neconformități, precum amplasarea bordurilor astfel încât nu permit deplasarea sigură și ușoară a tuturor locuitorilor. Spre deosebire de ședințele precedente, Vitalie Mihalache, șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, nu a oferit detalii despre adresele la care au fost depistate neconformitățile. Totuși, acesta a menționat că situația va fi remediată, fără însă a oferi un termen specific pentru asta.
Mai mult, autoritățile au anunțat începutul lucrărilor în trei subterane aflate pe șoseaua Hîncești, lângă Ministerul Apărării, Gara de Sud și la stația terminus. Pentru aceasta, au fost desemnați câștigătorii licitației, iar la Gara de Sud au început deja lucrările de înlăturare a asfaltului și remediere a scurgerilor de apă în subterană. Durata lucrărilor ar fi de trei luni, respectiv acestea ar trebui să fie gata până la finele anului. Echipa Primăria Mea a scris anterior despre pasajele subterane în cercetarea „Scoatem subteranele la suprafață”.
Cea mai mare parte a elevilor învață în continuare cu prezență fizică în clase. Astfel, din 131 de instituții de învățământ public din Chișinău, 108 activează cu prezență fizică completă, 21 activează după modelul mixt (7), iar câte o instituție activează după modelul 3 și 4. În total, 3 897 de elevi din 436 de clase învață la distanță.
Continuă și reparațiile în școli și grădinițe. Din cele 88 de grădinițe la care au fost planificate lucrări de reparație, la 79 lucrările s-au finalizat, iar în celelalte nouă instituții au rămas intervenții în exteriorul clădirii. Totodată, se lucrează pentru deschiderea a 26 de grupe noi în 14 grădinițe. În opt instituții lucrările au fost finalizate, iar în celelalte șase acestea sunt executate în volum de 75%. Au progresat și lucrările la Liceul „Pro succes”, fiind deja la 28% după ce timp de câteva săptămâni au stagnat la 23%. Mai mult, în luna octombrie va fi selectat agentul economic care va efectua lucrările de reparație capitală la Gimnaziul nr. 6 din capitală. Lucrările la această instituție vor dura aproximativ trei ani.
Curtea de Conturi din Republica Moldova (CCRM) a efectuat un audit al subdiviziunilor municipale. Astfel, la fiecare ședință, șefa Direcției audit a primăriei - Raisa Cotorobai, a prezentat rezultatele anchetei asupra uneia dintre subdiviziuni, iar reprezentantul subdiviziunii relatează progresele efectuate în implementarea recomandărilor CCRM.
De această dată, a fost vizată Direcția generală locativ-comunală și amenajare (DGLCA), responsabilă de mai multe domenii: gestionarea blocurilor, salubrizarea, animalele fără adăpost etc. Raportul CCRM privind DGLCA în perioada 2018-2019 a fost răsunător, fiind discutat inclusiv în cadrul comisiei parlamentare de control al finanțelor publice. CCRM a avut șase recomandări pentru DGLCA, dintre care ar fi fost implementată în totalitate doar una la moment. Totuși, conform lui Cotorobai, reprezentanții DLGCA ar fi declarat în luna ianuarie 2021 că au implementat patru din cele șase recomandări în totalitate, ca să se descopere ulterior că informația respectivă nu corespundea adevărului.
Printre recomandările mai aspre ale CCRM, prima se referă alocarea fondurilor pentru Întreprinderile municipale de gestionare a fondului locativ (ÎMLGF-uri), care se ocupă de gestionarea blocurilor, prin intermediul altei subdiviziuni decât DGLCA.
La următoarea ședință va fi examinat raportul CCRM privind Î.M. „Apă Canal”.
Autoritățile fac progrese în ce privește gestionarea parcărilor cu plată în oraș. Regulamentul de gestionare a parcărilor din municipiul Chișinău a fost definitivat și prezentat Direcției juridice și a specialiștilor primăriei. Ulterior, conceptul va fi prezentat experților, supus consultărilor publice și apoi supus votului consilierilor municipali. În același timp, până în luna noiembrie, autoritățile trebuie să completeze 30 de profile ale obiectivelor pentru care doresc să atragă investiții. Cel mai recent profil finalizat ține de administrarea parcărilor în oraș. Următorul pas în privința profilelor este amplasarea acestora pe Harta Investițională și traducerea acestora în engleză și rusă.
Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu