„Curți confortabile” cu probleme și Chișinăul fără miros

Numărul de cazuri de COVID-19 crește, iar locuri libere în spitale sunt tot mai puține. Rata de vaccinare în mun. Chișinău a depășit 30%, iar cea în rândul lucrătorilor din școli a ajuns la 94%. 

Primăria continuă proiectele de infrastructură. S-a finalizat reparația în mai multe instituții medicale, școlare, dar și a unor drumuri. Autoritățile intervin și în câteva curți din capitală. Totuși, unii locatari au fost dezamăgiți de lucrările efectuate și calitatea acestora.

Sesizările orășenilor rămân fără soluționare. Din cele peste 700 de sesizări în luna august, doar 137 au fost rezolvate. 

Primarul a profitat și în această săptămână de ședința executivă pentru a face declarații politice despre activitatea guvernării, despre „trollingul” societății civile și a menționat despre un posibil atac asupra canalizării publice din partea autorităților centrale. 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 13 septembrie 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

 

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

„Lista rușinii” și „Lista neagră” a primăriei

„Curți confortabile”, însă cu probleme

Raportul Curții de Conturi

Reparații curente a străzilor, policlinicilor și școlilor

Sesizări pe platforma eu.chisinau.md în luna august: 6 din 7 fără rezolvare

Declarațiile primarului

 

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

Numărul îmbolnăvirilor și a internărilor în spitale din cauza COVID-19 este în creștere. Până pe 13 septembrie, în municipiul Chișinău au fost înregistrate 111 503 cazuri și 1 957 decese, ceea ce reprezintă 40% și, respectiv, 30% din cazurile și decesele la nivel național. 90 din cele 100 de paturi amenajate recent la Spitalul de Ftiziopneumologie erau ocupate pe 11 septembrie, iar la Centrul COVID-19 la Moldexpo erau internați 284 pacienți, dintre care 23 în secția de terapie intensivă (ATI) în stare gravă. 

Municipiul Chișinău se află în continuare în Cod Roșu de alertă epidemiologică, iar începând cu data de 10 septembrie, autoritățile centrale au declarat Stare de urgență în sănătate publică la nivel național. Astfel, accesul la evenimente, întruniri, spectacole etc., este permis doar cu certificatul de vaccinare cu schemă completă, a unui test rapid sau molecular negativ sau a dovezii prezenței anticorpilor. 

Infografic: Cazurile totale de COVID-19 în capitală pe 13 septembrie 2021. Sursă: Primăria Mea
Infografic: Cazurile totale de COVID-19 în capitală pe 13 septembrie 2021. Sursă: Primăria Mea

Rata de vaccinare în municipiu este mai mare decât cea la nivel național, ajungând la peste 30%, iar cea a personalul educațional din capitală – la 94%. Cadrele care nu s-au vaccinat, potrivit autorităților, ar suferi de condiții medicale care nu permit imunizarea. Totodată, Andrei Pavaloi – șef al Direcției generale educație, tineret și sport, a declarat că în continuare vor fi efectuate vizite în școli pentru a convinge personalul să se vaccineze.

Primăria a procurat un lot de 2 818 teste rapide antigen, la preț de 93 lei/unitate, și a primit o donație de 800 de teste din partea organizației „Inițiativa pozitivă”. Acestea vor fi distribuite în fiecare instituție de învățământ, pentru a permite testarea personalului pe loc, gratuit, indiferent dacă persoana este sau nu vaccinată. Totodată, primăria se pregătește să lanseze o licitație internațională pentru a procura mai multe teste.

Cele 70 de puncte de vaccinare din municipiu activează în continuare în regim extins, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică și în perioada zilelor de sărbătoare și vor activa astfel până pe 1 octombrie 2021. Totodată, vaccinarea este disponibilă și la punctele mobile de vaccinare (troleibuz și autobuz), dar și la domiciliu – pentru persoanele cu dificultăți motorii, solicitând acest lucru la medicul de familie. Vaccinarea este gratuită, disponibilă pentru toți doritorii care au împlinit 18 ani. 

 

„Lista rușinii” și „Lista neagră” a primăriei

Primăria va elabora „Lista rușinii”, document ce va include agenții economici care nu au realizat calitativ sau în întregime serviciile pentru care au fost contractați. Totodată, autoritățile își propun crearea unei „Liste negre”, în care să fie incluși agenții economici cu care colaborarea a fost extrem de rea. Edilul solicită ca această listă să fie, inclusiv, la nivel central. Totuși, pe platformele de achiziții publice, unde sunt selectați antreprenorii care vor efectua anumite lucrării, există deja „liste de interdicție”. Acestea indică agenții economici care nu pot participa la licitații din diverse motive: nerespectarea termenilor contractuali, executarea proastă a lucrărilor, prezentarea actelor false etc. Exemple de liste negre pot fi văzute pe pe  MTender.gov.md și tender.gov.md

 

„Curți confortabile” cu probleme

Câte șapte curți din fiecare sector al capitalei au fost selectate pentru a fi reparate capital în cadrul proiectului „Curți confortabile”. Dacă în celelalte sectoare lucrările sunt în desfășurare, în sectorul Râșcani autoritățile sunt încă în proces de selectare a agentului economic care va efectua lucrările. Potrivit autorităților, proiectele de renovare prevăd, printre altele, așternerea straturilor de asfalt, amenajarea parcărilor, a terenurilor de joacă și de sport. Totuși, acestea nu sunt făcute publice. 

Mai mulți locuitori ai căror curți au fost reparate, s-au arătat nemulțumiți de calitatea lucrărilor. Pe rețelele de socializare, un locatar al curții de pe str. Lomonosov, unde autoritățile au anunțat că au finisat lucrările săptămâna trecută, a publicat imagini în care se observă că șantierul nu a fost amenajat în mod corespunzător pe timp de ploaie, au fost lăsate deșeuri de construcție, au fost înlăturate băncile din curte, iar asfaltul a fost turnat strâmb și se formează băltoace. 

Mai mult, autoritățile s-au referit la un reportaj despre reparația curții din str. Teodorovici 17, unde ar fi fost scoase bordurile fără să fie puse altele la loc. Conform pretorului sectorului Buiucani – Vadim Brânzaniuc, bordurile urmează să fie înlocuite în toate curțile și în următoarele două săptămâni vor fi gata trei curți în sector. Vitalie Mihalache, șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație a menționat că în privința bordurilor s-a întârziat, deoarece materialele nu erau disponibile și acestea au trebuit aduse din Transnistria.

Autoritățile s-au arătat deranjate de critici, dar și de refuzul locatarilor dintr-o altă curte în sectorul Centru să se efectueze reparații, menționând că pentru anul viitor ar putea regândi formula de finanțare a lucrărilor. Astfel, ar putea fi implementat mecanismul 70/30, respectiv primăria să acopere costul a 70% din lucrări, iar locatarii celelalte 30%. 

 

Raportul Curții de Conturi

A fost realizat un raport semestrial privind implementarea recomandărilor Curții de Conturi. Conform rezultatelor din 30 iunie, 57.9% din recomandările privind auditul intern au fost realizate în totalitate, 19% au fost parțial implementate, iar neimplementate în termen – 15.5%. Totodată, 11 dintre subdiviziunile auditate au înregistrat restanțe la implementarea recomandărilor, iar trei instituții nu răspund solicitărilor de a implementa cele recomandate. Subdiviziunile care nu implementează recomandările ar putea ajunge în „Lista rușinii” anunțată anterior de autorități.

 

Reparația străzilor, policlinicilor și școlilor

Continuă lucrările de reparație în capitală. Luni au fost date în exploatare două noi secții de medicină de familie în cadrul Asociației Medicale Teritoriale (AMT) Centru, pentru reparația cărora au fost alocați 1.5 milioane lei. Pe parcursul ultimilor ani, autoritățile au efectuat reparații în mai multe instituții medicale din municipiu: amenajarea capitală a secției ATI la spitalul „Sfânta Treime” (peste 10 milioane lei), reparația unui bloc al spitalului „Gheorghe Paladi” (6 milioane lei), reabilitarea acoperișurilor și a infrastructurii blocurilor la spitalul „Sf. Arhanghel Mihail” (2.5 milioane lei) și organizarea de la zero a unei secții ATI la spitalul de Ftiziopneumologie. În continuare se va interveni în reparația acoperișurilor ambelor blocuri AMT Centru.  

Și reparațiile în instituțiile de învățământ continuă. Lucrările la 75 din 88 de grădinițe au fost finalizate, la celelalte 13 instituții reparația fiind în stadiul final. De asemenea, a fost publicat Caietul de sarcini pentru reparația gimnaziului nr. 6 din sectorul Botanica. Lucrările la liceul „Pro Succes” rămân la 23% din implementare, la aceeași etapă la care erau săptămâna trecută.

Se repară și străzile municipale. Săptămâna precedentă au fost finalizate lucrările pe podul de la Viaduct, au fost făcute progrese în amenajarea parcării din str. Ismail 27, au început lucrările pe str. Calea Ieșilor în preajma stațiilor de așteptare, str. Neculce, str. Varșovia, Cetatea Albă, Muncești și Zadnipru. Pe străzile Albișoara-Renașterii continuă lucrările de amenajare a trotuarelor. De asemenea, s-a lucrat în comuna Țânțăreni, față de care municipalitatea are mai multe angajamente în urma depozitării deșeurilor. 

 

Sesizări pe platforma eu.chisinau.md în luna august: 6 din 7 fără rezolvare

Orășenii continuă să anunțe autoritățile locale despre problemele cu care se confruntă în oraș, precum lipsa salubrizării, prezența ambroziei, gropi, lipsa iluminatului etc. Pe platforma eu.chisinau.md în luna august au fost recepționate 731 sesizări, dintre care: 

– 225 în sectorul Râșcani; 

– 210 în sectorul Botanica; 

– 111 în sectorul Buiucani;

– 104 în sectorul Centru; 

– 81 în sectorul Ciocana.

 

Infografic: problemele raportate din fiecare sector pe eu.chisinau.md. Sursă: Primăria Mea
Infografic: problemele raportate din fiecare sector pe eu.chisinau.md. Sursă: Primăria Mea

Din numărul total de sesizări, au fost soluționate 137. Solicitările restante sunt preluate spre examinare (281), în lucru (218) sau au fost respinse (95). Responsabile de soluționarea sesizărilor sunt subdiviziunile primăriei, după cum urmează: Direcția generală locativ-comunală și amenajare – 70, Direcția generală transport public și căi de comunicație – 223, Regia „Exdrupo” – 48, Asociația de gospodărire a Spațiilor Verzi – 43, Î.M. „Lumteh” – 54, Regia „Autosalubritate” – 4, Î.M. „Apă Canal” – 30, restul fiind monitorizate și examinate de preturile de sector. 

În total, de la lansarea platformei au fost înregistrate 8 948 sesizări, dintre care soluționate 4 717.

 

Declarațiile primarului

Ion Ceban, primarul capitalei, a utilizat o parte semnificativă a ședinței pentru a face mai multe declarații. Acesta a menționat că este pentru prima oară când „în Chișinău nu pute a rahat”, iar unii foști colaboratori ai Serviciului de Informații și Securitate (SIS), l-ar fi anunțat că reprezentanții autorităților centrale ar putea pregăti aruncarea unor „pastile” în sistemul de canalizare. Scopul acestora ar fi să readucă mirosul urât în Chișinău. Declarația a fost luată în derâdere pe rețelele de socializare, iar reprezentanții guvernării nu au comentat-o oficial.

Totodată, edilul a menționat că „în ultimul an nu au parvenit denunțuri de corupție în primărie la Linia Verde a Centrului Național Anticorupție (CNA)”, reiterând că acest lucru nu înseamnă însă că nu ar fi probleme în privința corupției. Deși primarul, a menționat și că primăria este „cu ușile deschise” pentru a face regulă în ce ține de corupție. Autoritățile nu au întreprins acțiuni în urma investigațiilor realizate în ultimul an care au scos la iveală acte de corupție realizate în cadrul preturii Ciocana de pretora Sinilga Școlnic sau conflictele de interese ale primăriei cu anumiți agenți economici și dezvoltatori imobiliari.

De asemenea, primarul a declarat că mai mulți „membri ai societății civile” sau „activiști civici” ar fi, de fapt, angajați ai unui partid politic. Astfel, edilul a solicitat acestora să „termine trollingul”, să facă publice contractele de angajare și sumele ce le sunt achitate și să nu se mai expună ca reprezentanți ai societății civile. 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md