100 autobuze noi cu aer condiționat și camere de supraveghere. Ofertele la cea de-a doua licitație pentru transport municipal
[Actualizare la data de 14.06.2021]
[Actualizare la data de 27.04.2021]
Primăria a anunțat că ofertantul MAZ a fost desemnat câştigătorul concursului pentru achiziţionarea a 100 de autobuze noi pentru dotarea Î.M. „Parcul Urban de Autobuze". Conform evaluării pe primele 3 locuri s-au plasat: MAZ cu 97,69 puncte; Isuzu Anadolu cu 95,73 puncte și Otokar Otomotiv – 75,93 puncte.
100 de autobuze noi ar putea ajunge la Chișinău până la sfârșitul anului. La moment, în cadrul licitației, principalii concurenți sunt companiile ISUZU și MAZ, care au oferit un preț bun și termene de garanție de peste 70 luni. Indiferent de câștigător, autobuzele vor dispune de aer condiționat, camere de supraveghere în interior și exterior și vor fi deservite la service-uri din Chișinău din contul producătorului. Autobuzele vor ajunge în maximum șase luni de la semnarea contractului.
Chiar dacă municipiul are nevoie urgentă de autobuze, mai ales suburbiile, există critici atât din partea primarului, care ar fi preferat procurarea prin negociere directă cu compania MAZ, dar și din partea activiștilor care se îngrijorează cu privire la impactul ecologic și la caracterul politic al procurării. Am analizat ofertele celor doi producători și rezumăm mai jos condițiile propuse.
O nouă licitație pentru cele 100 de autobuze și oferte mai bune
Cea de-a doua licitație pentru procurarea a 100 de autobuze noi se află în etapa finală. Comisia de evaluare a licitației analizează la moment cele 6 oferte de la producătorii Xiamen King Long United Automotive Industry Co, Otokar Europe București, MAZ, Anadolu Isuzu Otomotiv Sanavii ve Ticaret (ISUZU), Cabinetul Avocatului Popa Grigore (BMC) și Temsa Ulasim Araclari Sanayi ve Ticaret.
Criteriul principal de selectare este cel mai bun raport preț vs. calitate. Totodată, conform cerințelor Caietului de Sarcini, fiecare unitate trebuie să fie din categoria M3, cu 3 uși, să aibă o capacitate de îmbarcare de aproximativ 100 de persoane, dintre care cel puțin 22 pe scaune. La fel, podeaua trebuie să fie joasă și trebuie să existe o rampă retractabilă pentru accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusă.
Favoriți sunt producătorii ISUZU și MAZ, cu oferte de până la 15 milioane de dolari americani și cu termene de garanție de 78 luni și, respectiv, 72 luni. Companiile MAZ și ISUZU participă pentru a doua oară la licitația pentru procurarea a 100 de autobuze destinate municipiului Chișinău. În cadrul licitației inițiale, care a fost anulată după ce Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a depistat neconformități, companiile au oferit același preț pentru unitățile de transport, însă cu termen de garanție mai mic, de 24 de luni. Indiferent de compania câștigătoare, aceasta își asumă investiția în reparația și mentenanța vehiculelor timp de cel puțin 6 ani.
Primăria a alocat 270 milioane de lei pentru procurarea unităților de transport, luați în credit de la o bancă comercială, la o dobândă preferențială. După declararea câștigătorului, urmează clarificările și ulterior, în caz de necesitate, contestarea rezultatului. Compania MAZ propune livrarea în termeni mai îndelungați:
- 30 unități la cel mult 4 luni de la semnarea contractului;
- 30 unități la cel mult 5 luni de la semnarea contractului;
- 40 unități la 6 luni de la semnarea contractului (data limită conform licitației).
Compania ISUZU, pe de altă parte, promite timpuri de livrare mai scurte.:
- 10 unități în prima lună de la semnarea contractului;
- 15 unități în luna a doua;
- 15 unități în luna a treia;
- 15 unități în luna a patra;
- 30 unități în luna a cincea;
- 15 unități în luna a șasea.
MAZ vs ISUZU: asemănări și deosebiri în autobuzele propuse
Atât unitățile propuse de MAZ, cât și cele ISUZU, se conformează cerințelor de bază. Am analizat documentele publice găsite pe platforma MTender și rezumăm mai jos condițiile pentru producătorii cu cea mai mare probabilitate de câștig.
Compania MAZ oferă modelul de autobuz 203016, din seria celor pe care le-a livrat și în orașul Kyiv (Ucraina) și în Rusia. Compania ISUZU oferă modelul ISUZU CITIPORT, unități pe care le-a oferit și orașelor Tbilisi (Georgia) și Constanța (România).
Autobuz CITIPORT al Isuzu la Contanța. Sursă: mobilitate.eu
Ambele modele circulă pe Diesel Euro 5, au o podea joasă și pot circula la temperaturi între -35 și +45 grade Celsius. Unitățile au trei uși, pardoseala este rezistentă la uzură și putrefacție, iar podeaua e învelită cu material antideparant.
Ambele modele dispun de patru camere de supraveghere în interior (una către șoferul și trei în salon) și patru în exterior (câte una pentru fiecare latură). Înregistrările vor fi păstrate temporar pe un spațiu de stocare. În interior vor fi cel puțin două ecrane pentru vizualizarea videourilor, butoane pentru oprirea la stație și aer condiționat, opțiune de împrospătare a aerului și sistem de diagnostică. În cabina șoferului va funcționa un sistem de încălzire autonomă. Autobuzele dispun și de cel puțin două stingătoare de incendiu. De asemenea, vor fi oferite 3 calculatoare de diagnostică complete de cabluri și softuri necesare, care vor fi utilizate pentru tot lotul. Ambele modele dispun de sistemul de „îngenunchiere” la stații, care permite ca unitatea să „coboare” mai aproape de sol și persoanelor să urce sau să coboare mai ușor în salon.
Deși termenul de garanție este diferit (78 luni ISUZU și 72 luni MAZ), serviciile oferite sunt aceleași pentru ambii producători. Astfel, aceștia vor asigura deservirea autobuzelor, reparațiile necesare și stocul de piese și materiale precum curele, filtre, lubrifiante etc. Serviciile vor fi oferite inclusiv pentru sistemele de aer condiționat. Autobuzele, indiferent de câștigător, vor fi de culoare albastru deschis sau turcoaz, culoare similară celei a unităților de transport care deja sunt în Chișinău.
Deși similare, unitățile de transport diferă în anumite caracteristici. Pentru MAZ capacitatea de îmbarcare este de 102 pasageri, dintre care 28 locuri pe scaune, pe când autobuzele ISUZU pot îmbarca până la 107 persoane, dintre care 27 așezate. De asemenea, diferă puterea sistemului de aer condiționat (39 kw pentru ISUZU și 30 kw pentru MAZ), dar și înălțimea podelei atunci când autobuzul se află la stația de îmbarcare (21 cm pentru ISUZU și 27 pentru MAZ). Consumul la fel diferă, chiar dacă nu substanțial, fiind de 41.36 kg/100 km pentru MAZ și 44.41 kg/100 km pentru ISUZU, la o viteză de deplasare de aproximativ 13 km/hr.
Diferă și companiile de deservire a autobuzelor în perioada de garanție. Deși în prima licitație ISUZU a propus deservirea la Parcul Urban de Autobuze - lucru care putea fi interpretat ca fiind conflict de interese pentru Comisia de evaluare, acum aceștia asigură deservirea la service-ul „Olmosdon”. Potrivit acestora, la momentul actual la acest service sunt deservite deja câteva unități de transport de acest model.
Compania MAZ, pe de altă parte, propune deservirea la „Grand Premium” SRL - Reprezentanța Mercedes-Benz în Moldova și la CBS Motors SRL.
Pentru mai multe detalii puteți consulta documentele publice preluate de pe MTender aici. În mape nu am inclus documentele pe care există mențiunea că sunt pentru uz privat, însă acestea pot fi descărcate direct de pe platformă de licitații.
Critici și polemici la procurarea autobuzelor
Procurarea autobuzelor, deși este o inițiativă binevenită pentru toți orășenii, a stârnit și critici și polemici. Primarul Ion Ceban a apreciat calitatea ofertelor recepționate la cea de-a doua licitație, însă continuă să insiste că, în cazul procurării unităților de transport prin negocieri directe, acestea ar fi fost deja puse pe rutele municipale. Ceban se arată deranjat de faptul că, consilierii municipali nu au susținut propunerea sa de a procura direct autobuzele MAZ, în baza unui acord care este deja semnat cu autoritățile belaruse.
O altă critică adusă procedurii vine din partea consultantului în planificarea strategică în domeniul climei și energiei durabile - Eugen Camenscic, care a menționat impactul ecologic al unor autobuze care circulă pe Diesel Euro 5. Conform acestuia, ar fi fost mai benefică procurarea unor autobuze care să circule pe baza gazului natural. Investiția pentru procurare și crearea infrastructurii de deservire (stații de alimentare etc), conform lui Camenscic, ar fi fost răscumpărată pe parcursul anilor, deoarece gazul natural este mai ieftin decât celelalte tipuri de carburant. Consilierul Alex Trubca, care este și președintele Grupului de lucru pentru transport, a menționat că impactul ecologic rezultat din faptul că orășenii vor abandona mijloacele de transport privat în favoarea autobuzelor deja este un rezultat bun.
În același timp, activista Constanța Dohotaru a făcut un apel la solidaritate cu cetățenii Belarusului, prin alegerea altui câștigător decât compania MAZ, care este companie de stat din Belarus. Dohotaru aduce exemplul orașului Lviv din Ucraina, care a anulat procurarea a 100 de autobuze MAZ în urma represiunilor și fraudării alegerilor care au avut loc anul trecut în Belarus.
Conform primarului, pentru asigurarea tuturor chișinăuienilor cu transport public, sunt necesare 300 de autobuze pe rutele municipale. De asemenea, la moment, 80% din unitățile de transport de care dispune Parcul Urban de Autobuze sunt învechite.
Reînnoirea flotei de autobuze și troleibuze municipale trebuie să fie o prioritate pe agenda autorităților municipale, în particular în contextul pandemic în care transportul public s-a transformat într-un focar de infecție. Totuși, această procedură trebuie făcută transparent și prin licitație publică, lucru care asigură o competiție sănătoasă între producători și posibilitatea de a primi oferte mai favorabile pentru municipalitate.
Autoare: Cristina SÎrbu
Dacă doriți să susțineți activitatea Primăria Mea, puteți redirecționa 2% din venit la IDNO 1017620003813. Vă mulțumim ❤