Licitații neconforme: cele 100 de autobuze încă nu ajung la Chișinău 

Cele 100 de autobuze promise de autorități nu vor ajunge curând la Chișinău. Decizia decumpărare a de la compania ISUZU a fost anulată. Asta după ce au fost descoperite neconformități în procesul de licitare. 

Pe 25 noiembrie, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat decizia prin care compania ISUZU a fost declarată câștigătoarea licitației pentru procurarea a o sută de autobuze destinate municipiului Chișinău. Astfel, ANSC a dispus ca, timp de 15 zile (până pe 10 decembrie), reprezentanții primăriei să reevalueze oferta prezentată de către Isuzu pentru a stabili neconformitățile acesteia și să raporteze la ANSC în termen de 3 zile după realizarea acestor măsuri. Respectiv, cele o sută de autobuze, despre care autoritățile spuneau că sunt  destinate suburbiilor, inclusiv orașelor Durlești și Codru, cel mai probabil nu vor ajunge la Chișinău în acest an. Primarul Ion Ceban s-a declarat surprins de anularea deciziei și a menționat că licitația a fost transparentă și legislația a fost respectată. 

Probleme în licitație și contestații depuse 

Platforma revizia.md publica la începutul lunii noiembrie un material în care erau menționate neconformitățile în cadrul desfășurării licitației, care ar fi fost o bază rezonabilă pentru anularea deciziei autorităților cu privire la câștigători. 

Conform acestora, principalele probleme depistate au fost: 

– Necorespunderea garanției bancare a companiei ISUZU cu specificațiile tehnice din caietul de sarcini. Garanția încărcată pe sistemul MTender oferită de către ISUZU ar fi fost de doar 67 de zile, în comparație cu cea solicitată de cel puțin 120 zile. ISUZU a menționat că a expediat prin poștă o nouă garanție, care ar avea termenul de valabilitate până la 15 ianuarie 2021. Totuși, există suspiciuni că această garanție să fi fost emisă după termenul limită pentru depunere a ofertelor. Reprezentanții ISUZU nu au prezentat documente care să confirme când a fost expediată noua garanție, ci doar au menționat că au fost probleme tehnice cu platforma MTender, care i-au motivat să expedieze scrisoarea prin corespondență. Conform reglementărilor achizițiilor, oferta celor de la ISUZU nu trebuia acceptată deoarece scrisoarea de garanție nu corespundea cerințelor licitației. 

– Existența conflictelor de interese în legătură cu reparația autobuzelor. Compania ISUZU a oferit posibilitatea Î.M. „Parcul Urban de Autobuze” să efectueze reparațiile la propriul centru de deservire, cu mențiunea că vor furniza toate părțile de schimb necesare, precum și instrui angajații PUA în mentenanța autobuzelor. Toate serviciile de reparație vor fi achitate de ISUZU către PUA, astfel încât întreprinderea municipală ar urma să obțină un venit suplimentar. Această ofertă ar fi condiționat întregul proces de reparație pe perioada de garanție, nefiind specificat cum vor avea loc reparațiile autobuzelor în cazul în care PUA refuză să le efectueze la propriul centru de deservire. Deși conflictul de interese poate să nu pară evident, acesta devine clar când aflăm că în Grupul de lucru care a evaluat ofertele se regăsesc și membri ai PUA, în interesul cărora este să obțină venit suplimentar pentru întreprindere.

– Suspiciuni cu privire la veridicitatea certificatelor de omologare. Contestatorii au menționat că certificatele emise pot fi eliberate doar pentru Euro 6, pe când autobuzele oferite de către Isuzu și pentru care au fost prezentate documentele sunt cu emisie Euro 5. 

– Neprezentarea împuternicirilor semnatarului ofertei. Astfel, procura care ar fi trebuit să probeze limita împuternicirilor acordate semnatarului nu a fost depusă la timp, fiind trimisă abia după deschiderea ofertelor, pe 10 septembrie. Aceasta totuși nu reprezintă o încălcare gravă a procedurii de achiziții.

Calea spre autobuze – probleme ecologice, credite și pandemie

Licitația pentru achiziția a o sută de autobuze pentru transportul municipal a fost lansată la sfârșitul lunii iulie. Aceasta a provocat mai multe critici din partea activiștilor ecologici, care solicitau autorităților să opteze pentru autobuze care să funcționeze pe bază de gaz natural sau biogaz, motivația fiind atât ecologică, cât și financiară. Autoritățile totuși au optat pentru autobuze Euro 5, motivând că procurarea unor autobuze pe gaz ar necesita investiții financiare inițiale mult mai mari, inclusiv pentru adaptarea orașului pentru funcționarea lor și că impactul ecologic va fi răscumpărat datorită faptului că vor fi scoase din circulație mai multe mașini vechi care la moment poluează aerul. 

La licitație au participat patru companii: MAZ, BMC, ISUZU și OTOKAR. Pe 10 septembrie au fost deschise ofertele, iar în luna octombrie compania ISUZU a fost declarată câștigătoare. Totuși, aceasta a fost desemnată învingătoare nu din cauza prețului cel mai mic (compania MAZ oferind costul cel mai mic per unitate), ci din cauza raportului de preț-calitate. De asemenea, autoritățile menționează că ISUZU se angaja să asigure deservirea gratuită a tuturor unităților de transport pe o perioadă de garanție de 5 ani, inclusiv deservire tehnică periodică, manoperă și consumabile. Autobuzele urmau să fie achitate din cadrul unui credit de 261 milioane lei contractat de către autorități la Moldova Agroindbank. Și această măsură a fost criticată de unii internauți, care au menționat că astfel costul adevărat al autobuzelor va fi cu 27% mai mare decât cel declarat de către autorități. Totuși, alții au menționat că este o practică obișnuită contractarea creditelor pentru acest tip de achiziții, iar dobânda oferită de MAIB a fost cea mai avantajoasă dintre toate ofertele recepționate. 

Urgentarea procedurii de procurare a celor o sută de autobuze trebuie să fie o prioritate a autorităților, în particular cu venirea iernii și creșterea constantă a numărului de cazuri de COVID-19 în capitală, în același timp și transparența și corectitudinea proceselor trebuie respectate.

Autoare: Cristina Sîrbu

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md