Șase lucruri făcute acceptabil de primărie în 2021
Benzi destinate transportului public, mai multe autobuze și troleibuze pe rutele municipale și rată de vaccinare de circa 43% în capitală – acestea sunt câteva dintre reușitele primăriei pentru anul 2021. Deși implementarea proiectelor a fost cu probleme și, uneori, acestea nu au fost duse până la capăt, totuși în acest an primăria a făcut mici progrese în crearea unui oraș mai confortabil. Sperăm că, anul viitor, autoritățile locale vor fi mai transparente, vor consulta și respecta mai des opiniile locuitorilor și vor ține cont de prioritățile acestora în proiectele ce urmează a fi implementate.
La final de an, am făcut deja totalizarea lucrurilor mai puțin reușite realizate de autorități pe parcursul anului 2021. Acum publicăm cele care, în opinia noastră și a comunității grupului „Un oraș bun, un efort comun”, au fost realizate acceptabil sau, cel puțin, mai bine decât în 2020. Menționăm că, realizarea proiectelor a avut loc inclusiv la inițiativa și cu contribuția consilierilor din Consiliul Municipal, partenerilor de dezvoltare și a societății civile.
1. Crearea benzilor destinate transportului public
Anul 2021 a adus progrese în crearea benzilor destinate transportului public, adică benzi pe care pot circula doar vehiculele de rută (troleibuze și autobuze). Implementarea acestora a început încă în 2020, însă fără mari rezultate. Mai mult, procesul a început cu stângul, după ce autoritățile au făcut diverse greșeli în privința aplicării marcajului. În 2021, autoritățile au promis tocmai patru coridoare de benzi destinate transportului public, care vor conecta practic toate sectoarele din capitală:
➡️Str. Alba Iulia – str. Ion Creangă – bd. Ștefan cel Mare și Sfânt – str. Ciuflea – bd. Dacia;
➡️Str. Calea Ieșilor – bd. Ștefan cel Mare și Sfânt – bd. Constantin Negruzzi – bd. Iurie Gagarin – bd. Decebal;
➡️Bd. Mircea cel Bătrân – str. Alecu Russo – str. Bogdan Voievod – bd. Renașterii Naționale;
➡️Str. Vasile Alecsandri - șos. Hâncești – str. Gheorghe Asachi.
Pe unele dintre străzi deja a fost aplicat marcajul, iar pentru altele se caută soluții de proiectare la intersecții, semafoare etc. Autoritățile au promis că cele patru trasee de benzi vor fi gata până la finele anului, însă cel mai probabil această promisiune nu va fi menținută. Chiar și așa, benzile sunt un pas spre decongestionarea traficului orașului, un mediu mai puțin poluat și prelungirea vieții infrastructurii orașului. Încă un lucru pozitiv în ce privește benzile este că permit deplasarea cu bicicleta pe ele, astfel încurajând utilizarea transportului alternativ.
Pentru anul următor însă ne exprimăm speranța că, în zilele aglomerate și pline de ambuteiaje, nu va fi permisă utilizarea acestora de către mașinile private, așa cum se mai întâmplă acum ocazional.
2. Buget aprobat (aproape) în limitele legii
În acest an, procesul de consultare și aprobare a bugetului municipal s-a îmbunătățit. Astfel, primăria a organizat mai multe runde de consultări, iar edilul a declarat că toate propunerile parvenite în termenii legali au fost introduse în buget. Bugetul a fost expus spre consultare pe 19 noiembrie, la data limită conform Legii privind finanțele publice locale (20 noiembrie). Acesta a fost aprobat în două lecturi la două ședințe separate ale consiliului, fără schimbări semnificative față de proiectul inițial. Deși conform legii, bugetul trebuia aprobat până pe 10 decembrie și am observat lacune semnificative în organizarea consultărilor publice, precum organizarea acestora în format offline, pentru reprezentanți a diferitor grupe de interes împreună fiind alocat foarte puțin timp pentru discuții, oricum se vede o ameliorare față de anul 2020.
Amintim că, în 2020, bugetul municipal a fost votat în două lecturi în mai puțin de 5 minute, la o ședință ad-hoc (de îndată) pe 29 decembrie. Totodată, documentul final de buget, care presupunea și majorarea deficitului bugetar cu jumătate de miliard de lei, fusese expediat consilierilor seara înainte, iar aleșii locali care au votat pentru buget nu au avut întrebări față de proiect.
3. Mai mult transport public și standarde de transport
În 2021, au fost aduse 240 de unități de transport public în capitală – troleibuze și autobuze. Printre acestea se regăsesc, mai exact, 82 de troleibuze, 100 de autobuze noi procurate prin licitație și 58 de autobuze la mâna a doua. Majoritatea unităților de transport dispun de aer condiționat, încălzire, acces pentru persoanele cu dizabilități motorii și alte facilități. Reînnoirea parcului rulant este un element indispensabil pentru a face transportul public mai confortabil și atractiv pentru orășeni. Am scris anterior despre problema transportului public și ce măsuri trebuie întreprinse dincolo de aducerea de noi unități de transport, mai ales în ceea ce ține de restructurarea sistemului de transport care ar aduce mai multă eficiență și transparență.
Consilierii municipali au aprobat și standarde noi de calitate, care presupun măsuri pentru transport public mai spațios, confortabil, modern și prietenos mediului, începând cu anul 2022. Una din acestea este excluderea din circulație, începând cu septembrie 2022, a rutierelor (maxi-taxi).
4. Coridor Verde – de la coridor „metaforic” la prioritizarea transportului alternativ
„Coridorul Verde”, care urmează a fi creat pe str. 31 august 1989, presupune reparația capitală a străzii 31 august, cu suportul finanțatorilor externi. Primele mențiuni promiteau un traseu care favoriza transportul alternativ (biciclete, trotinete, skateboard etc) față de transportul privat. Totuși, la prezentarea proiectului în 2020, s-a observat că acesta oricum era dedicat deplasării mașinilor. Și consultările pe marginea proiectului, în 2020, nu au fost satisfăcătoare, proiectanții menționând că înțeleg obiecțiile la proiect și invocând imposibilitatea implementării altor soluții.
Totuși, în 2021, soluții au fost găsite! Astfel, fostul Grup de lucru pentru transport alternativ (actuala Alianța Biciclete Chișinău) a anunțat că, în urma presiunii publice, proiectul de „Coridor verde” a fost refăcut în totalitate. La moment, acesta prevede organizarea unei benzi de circulație care să fie dedicată în totalitate transportului alternativ.
Licitația pentru selectarea companiei care va repara strada a fost finalizată de curând și, la moment, se pregătește șantierul de lucru. Ne vom expune următorul an privind organizarea și mersul lucrărilor. Pentru moment, ne bucurăm că autoritățile au luat în considerarea opinia locuitorilor în privința unui proiect atât de important.
5. Gestionarea pandemiei și a campaniei de vaccinare
Dacă anul trecut gestionarea pandemiei era în lista „lucruri ce puteau fi făcute mai bine”, în 2021, primăria s-a reabilitat. Indiferent că acest lucru este cauzat de o mai bună cunoaștere a bolii, de disponibilitatea echipamentelor sau de prezența masivă a ajutorului extern, în acest an, primăria s-a descurcat mai bine în gestionarea pandemiei. În special, aprecierea se referă la organizarea spitalelor municipale, capacitatea cărora a fost mărită pe parcursul anului. Pe lângă paturile simple, în spitale a crescut de patru ori capacitatea de spitalizare în secțiile de terapie intensivă. Un alt aspect de apreciat este principiul de activitate pe „circuite COVID-19 și non-COVID”. Astfel, în spitalele municipale, atunci când sunt puține infectări și rata de spitalizare este mai mică, secțiile de COVID-19 se închid, rămânând active doar cele necesare pentru a face față fluxului de pacienți. Totodată, o dată cu creșterea numărului de cazuri și spitalizări, secțiile COVID-19 sunt reactivate în termen de 24-48 ore.
Și campania de vaccinare a populației a fost gestionată mai bine în comparație cu cea la nivel național. În capitală, la moment, avem o rată de vaccinare de circa 43%. Printre măsurile luate de municipalitate care au determinat o astfel de rată de vaccinare sunt lansarea punctelor mobile de vaccinare (troleibuz și autobuz), extinderea programului punctelor de imunizare astfel încât să fie disponibile și în week-end, organizarea evenimentelor de vaccinare, inclusiv cele cu suportul HoReCa. Totodată, menționăm și decizia autorităților locale de începe etapa a III-a de vaccinare, înaintea inițierii acesteia la nivel național în primăvara 2021, oferind posibilitatea tuturor să se vaccineze indiferent de categoria din care făceau parte. Același lucru este valabil pentru vaccinarea cu doza 3 (booster), despre care autoritățile centrale au menționat că e disponibilă doar pentru anumite categorii de cetățeni, pe când primăria mun. Chișinău a permis vaccinarea cu booster a tuturor doritorilor.
6. Capitala (în cea mai mare parte) fără miros
În vara acestui an, majoritatea chișinăuienilor s-au bucurat de aer fără miros de canalizare. Acest lucru se datorează lucrărilor realizate la stația de epurare a apelor uzate și controalelor organizate regulat la agenții economici. Astfel, mirosul care uneori ajungea tocmai în capătul opus al orașului, de data aceasta a fost absent. Primarul s-a lăudat cu reușita echipei la ședința primăriei din 13 septembrie 2021, menționând că „este pentru prima oară când în Chișinău nu pute a rahat”. Totuși, în cadrul aceleiași ședințe, edilul a menționat că anumite persoane ar pregăti aruncarea unor „pastile” care să readucă mirosul neplăcut în oraș, cu scopul de a-l discredita. În urma ședinței, într-un reportaj au apărut și mărturiile locatarilor din zonă, care au declarat că nu pot deschide geamul din cauza mirosului neplăcut. Totuși, chiar dacă situația este neplăcută pentru o parte din orășeni, se observă un mic progres, cel puțin prin faptul că mirosul nu e resimțit în celelalte sectoare ale orașului.
Alte proiecte bune, din propria arhivă:
- Aprobarea în redacție nouă a Statutului de personal al Serviciului social „Asistență personală” de pe lângă Direcția generală pentru protecția drepturilor copilului;
- Implementarea proiectelor de termoizolare a spitalelor și a instituțiilor de învățământ;
- Procurarea propriului iluminat decorativ;
- Bonus salarial pentru personalul din bucătăriile grădinițelor;
- Acorduri de înfrățire și colaborare cu primăriile orașelor, atât cu est, cât și cu vest;
- Investiția în S.A. Mina Chișinău ca sursă alternativă de apă potabilă pentru orășeni.
Ne bucurăm să observăm cum autoritățile publice locale acordă mai multă atenție proiectelor prioritare pentru confortul orășenilor și implementarea acestora mai bună. Totuși, sperăm că, pe viitor, autoritățile vor pune accent și pe transparență, consultarea publică a proiectelor și comunicare proactivă și apolitică cu cetățenii.
Autoare: Cristina Sîrbu