Planul urbanistic general, privatizări și dezbateri aprinse
Consilierii au aprobat planul de elaborare a documentației urbanistice și privatizarea mai multor terenuri. Proiectele privind contopirea direcțiilor comerț și economie, scutirea microbuzelor de taxe și Planul Urbanistic Zonal pentru str. Uzinelor 35 au fost respinse.
Regulamentul de organizare a concursului pentru administratorii întreprinderilor municipale a fost aprobat ca bază, dar proiectul cu amendamente nu a acumulat suficiente voturi. Consilierii s-au contrazis dacă nevotarea amendamentelor, care includea și componența comisiilor, constituie temei de a considera proiectul neaprobat.
Pe 28 iulie a continuat ședința CMC începută la 23 iulie, prezidată de Andrei Năstase (DA). La ședință s-au examinat mai multe subiecte disputate precum Planul Urbanistic General și regulamentul privind organizarea concursurilor la funcția de administrator în cadrul întreprinderilor municipale.
Deși nu era în ordinea de zi, la ședință a fost audiată viceprimara Inga Ionesii și șeful interimar al Apă-Canal, Anatol Lichii.
Planul de reamplasare a gheretelor
La ședința din 23 iulie a fost aprobat conceptul privind comerțul stradal ambulant. În baza lui va fi realizat un Regulament și desfășurate licitații pentru amplasarea gheretelor. Viceprimara prezentat termenii limită fixați de executiv pentru aprobarea și aplicarea noului regulament:
29 iulie - publicarea proiectului Regulamentului privind comerțul ambulant
7 august - elaborarea caietului de sarcini pentru selectarea companiei care va desfășura licitațiile pentru locurile publice unde vor fi amplasate gheretele
13 august - dezbateri publice asupra proiectului
31 august - identificarea locurilor pentru amplasarea gheretelor și prezentarea schemelor de amplasare Consiliului
3 septembrie - Regulamentul va fi prezentat Consiliului
14 septembrie - desfășurarea concursului pentru selectarea companiei
24 septembrie - anunțarea companiei selectate prin concursul public
31 octombrie - desfășurarea licitațiilor
Acțiunile întreprinse pentru înlăturarea mirosului neplăcut la Stația de Epurare
Conform directorului interimar al Apă-Canal, acum la stația de epurare se prelucrează nămolul, care conține 70-75% substanță organică. După prelucrare, nămolul va conține până la 49% substanță organică, cu un volum zilnic de 180 metri cub. Substanța dată se va descompune și va elimina un miros neplăcut, care trebuie înlăturat. Pe 20 martie 2020, Apă-Canal a lansat o licitație privind prelucrarea nămolului. La licitație au participat 4 companii, fiind selectată cea care a oferit cel mai mic preț. Ca urmare, la stația de epurare, se vor amplasa 5 instalații de piroliză care vor prelucra nămolul. Astfel, se vor obține zilnic 14-15 metri cub de nămol și 5-6 mii de metri cub de gaz.
Pe teritoriul stației de epurare sunt instalate 20 de camere prin care se monitorizează lucrările de prelucrare a apelor.
După multe dezbateri și examinarea fulger a 50 de subiecte privind privatizarea terenurilor, consilierii au închis ședința cu ceartă. Aleșii au disputat închiderea ședinței și numirea unui consilier care va semna deciziile în locul lui Andrei Năstase, dacă acesta din diverse motive nu va fi capabil. Desemnarea consilierului „de rezervă” este o procedură ordinară, prevăzută de Regulamentul Consiliului municipal Chișinău.
Durata: 6 h 55 min
15. Aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției vacante de administrator al întreprinderii municipale
După ce consilierii au analizat amendamente timp de 2 ore, proiectul în întregime, cu toate modificările votate anterior, nu a fost aprobat. Respectiv, proiectul a fost aprobat în redacția inițială prezentată în proiectul de decizie.
Fracțiunea PSRM și secretarul CMC, Adrian Talmaci, susțin însă că proiectul nu a fost aprobat, pentru că trebuia să fie votată componența comisiei. Adrian Talmaci a precizat că proiectul se transferă pentru ședința următoare, pentru că a înregistrat paritate de voturi (24 pro și 24 abțineri).
Consilierii PAS au insistat că doar amendamentele trebuie trimise la reexaminare, dar decizia a fost aprobată ca bază.
Statut: Aprobat (ca bază)
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 9 | 8 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Contra | |||||||||
Abțineri | 22 |
Decizia finală
16. Preluarea rețelelor de pe mai multe adrese
16.1 Str. Albișoara 42/2
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 22 | 10 | 8 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 22 | 9 | 8 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
16.3 Str. Ion Creangă nr. 61 și 63
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 9 | 8 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
16.4 Orașul Durlești
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 9 | 7 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
16.5 Bd. Mircea cel Bătrân 42/2
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 9 | 7 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
17. Operarea de modificări la decizia 6/1 din 26.12.2019 „Cu privire la aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2020”
La ședința din 9 iulie (subiectul 17) consilierii au examinat solicitarea administratorilor de microbuze de a fi scutiți de taxe până la sfârșitul anului sau cel puțin până în septembrie. Conform transportatorilor auto, în această perioadă numărul de călătorii și șoferi s-a redus, iar pentru a putea continua prestarea serviciilor au nevoie de susținerea municipalității.
Proiectul prevede scutirea de taxe a transportatorilor auto de călători în perioada 1 iunie și 31 decembrie 2020.
Cancelaria a informat consilierii că astfel de proiecte trebuie expuse la dezbateri publice.
Statut: Respins
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 9 | 7 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Contra | |||||||||
Abțineri | 21 |
18. Atribuirea statutului de scuar unor terenuri
Proiect de decizie
Proiectul prevede acordarea statutului de scuar pentru 5 spații publice renovate în 2018 - 2020.
Proiectul a fost trimis la reexaminare din motiv că s-a depistat că unul dintre terenuri (de la Maria Drăgan) avea un spațiu mult mai mare decât însăși zona amenajată ca scuar, ocupând inclusiv calea de acces pentru mașini în blocurile alăturate.
Statut: Transmis la reexaminare
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 9 | 7 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Contra | 2 | ||||||||
Abțineri |
19. Desemnarea reprezentanților Consiliului municipal Chișinău în instanțele de judecată și alte instanțe
Proiectul a fost aprobat fără discuții.
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 6 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Contra | |||||||||
Abțineri | 8 |
20. Atribuirea în proprietate privată a unui lot de pământ din str. A. Corobceanu (1291 m.p.)
Pe terenul dat se află în prezent 8 apartamente. Terenul însă a aparținut unui represat politic și a fost câștigat înapoi prin judecată de către fiul acestuia. Pentru că terenul este în prezent ocupat, proprietarul primește anual despăgubiri.
Conform raportorului, proiectul este încă în proces de lucru și acesta a fost transmis la reexaminare. Dinari Cojocaru (PSRM) a propus crearea unui grup de lucru pentru examinarea subiectului.
Statut: Transmis la reexaminare
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 22 | 9 | 6 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Contra | 2 | ||||||||
Abțineri |
21. Aprobarea Planului de acțiuni pentru elaborarea Planului de amenajare a teritoriului municipiului Chișinău și a Planului urbanistic general al orașului Chișinău, operarea unor modificări în decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 4/1 din 05.03.2020 și Tema-program pentru elaborarea Planului de amenajare a teritoriului municipiului Chișinău
Proiectul privind aprobarea Planului de acțiuni a fost examinat la ședința din 16 iulie. Deși consilierii au luat pauze repetate pentru a se reuni și a negocia, nu au ajuns la un consens și au trimis proiectul la reexaminare.
Planul a provocat discuții aprinse și contradictorii și la ședința din 28 iulie.
Vasile Grădinaru (PAS) a susținut că proiectul e ilegal și trebuie retras. Conform consilierul, legea prevede că subiectele de planificare urbană și amenajarea teritoriului trebuie expuse la licitație. Organizarea acestor concursuri, în situații de interes și complexitate sporită, este obligatorie, precizează consilierul. Executivul zice însă că proiectul nu contravine legii, din motiv că nu prevede bani publici, iar donația asociațiilor din București și Federația Rusă nu se oferă în bani, ci în servicii (sponsorizare). Viceprimarul Ilie Ceban susține, de asemenea, că executivul a solicitat SIS și CNA să se expună asupra acestui proiect, care a trecut controlul legalității realizat de Cancelaria de Stat. Conform lui, cele trei instituții nu au identificat nereguli. Vasile Grădinaru susține însă că, de fapt, CNA a indicat că nu poate examina subiectul pentru că nu ține de competența lor, iar sponsorizările nu sunt aplicabile pentru domeniile (precum normele de urbanism) prevăzute expres de lege pentru a fi expuse la licitație.
Ion Cebanu (PL) susține că există un proiect similar din 2015, în baza unui caiet de sarcini realizat de Chișinăuproiect. Arhitecta-șefă Svetlana Dogotaru susține însă că acest caiet nu a fost bine elaborat, iar direcția juridică a precizat că analiza realizată de Chișinăuproiect în 2013 și analizată în consiliu în 2015 (fără a fi aprobată) nu mai este actuală.
Fracțiunea PSRM a insistat pe necesitatea elaborării Planului Urbanistic General. Alexandr Odințov (PSRM) a declarat că din cauza lipsei acestuiase aprobă Planuri Urbanistice Zonale care permit construcții problematice. Astfel consilierul a argumentat urgența adoptării acestei decizii.
Sergiu Tofilat (Forța Nouă) a declarat că Agenția Achiziții Publice confirmă necesitatea desfășurării achizițiilor. Aprobarea sponsorizării, susține consilierul, contravine legislației pentru că e o practică anticoncurențială, favorizează un anumit agent sau donator.
Aliona Mandatii (DA) a afirmat că conflictul dintre executiv și majoritatea consilierilor pe baza acestui proiect a fost cauzat de decizia 4/1 din 5 martie 2020, care a fost ulterior abrogată de consilieri, însă secretarul CMC nu a semnat decizia de abrogare. Consiliera a cerut explicații în scris de la secretarul Adrian Talmaci. Dacă acesta va refuza, Aliona Mandatii susține că va ataca în judecată acțiunile secretarului.
Consiliera DA susține că legea nu prevede expres cum de procedat în cazul donațiilor și a sugerat să fie consultat Parlamentul pe acest subiect. Aliona Mandatii a propus ca, între timp, direcția să continue lucrul asupra unui caiet de sarcini care va fi aprobat, dacă Parlamentul confirmă legalitatea unui astfel de act. Conform consilierei, aceast caz va seta un precedent, iar Platforma DA a solicitat donații de la ambasade, care tot ar putea fi interpretate ca ilegale.
Șeful Direcției juridice Valeriu Bogdan a precizat că decizia 4/1 este în vigoare, după cum a confirmat și Cancelaria. Confirmarea nu a fost prezentată însă consilierilor, deși același subiect a fost discutat la ședința din 16 iulie.
Andrei Năstase (DA) a declarat că platforma DA va denunța cazul procurorului general.
După o nouă pauză, consilierii au supus proiectul la vot, acesta fiind aprobat cu susținerea PSRM, PD și P.P. Șor.
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 22 | 2 | 2 | ||||||
Contra | 6 | 2 | 1 | ||||||
Abțineri | 9 | 1 |
Subiectele 22 - 24 au fost retrase de pe ordinea de zi de către executiv, din motiv că comisia buget a solicitat unele completări.
25. Transmiterea în proprietate privată
Proiectele prevăd transmiterea în proprietate privată comună a 32 de terenuri.
25.1 Str. Vișinilor
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 22 | 8 | 6 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.2 Str-la Gh. Cucereanu
Statut: Respins
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 8 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Contra | |||||||||
Abțineri | 21 |
25.3 Str. București
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 8 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.4 Str. Nuferilor
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 8 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.5 Vadul lui Vodă
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 21 | 8 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
Decizia finală
25.6 Str. I. Nistor
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.7 Str. Sfânta Vineri
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 17 | 8 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.8 Str. Petricani
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 17 | 8 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra |
|||||||||
Abțineri |
25.9 Str. Grădinarilor
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.10 Str. Schitului
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 19 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.11 Str. Schitului
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 19 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
Decizia finală
25.12 Str. Schitului
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 17 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.13 Str. Liviu Rebreanu
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 17 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.14 Str. Florești
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.15 Str. Lev Tolstoi
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.16 Str-la Băcioii Noi
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.17 Str. Doina
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.18 Str. Pajurii
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | F9 | PCRM | PUN |
Pro | 18 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Contra | |||||||||
Abțineri |
25.19 Șos. Muncești
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM |