Newsletter: Zeci de milioane de lei pentru flori și gazon, canicula topește asfaltul și dilema aerului condiționat în transportul public
Primăria Mea îți trimite săptămânal scrisori despre ce se întâmplă în orașul Chișinău, inclusiv în Primărie. Newsletterul îl primești pe adresa de email. Tot ce trebuie să faci este să te abonezi. Prezentăm detalii despre cele mai importante subiecte discutate la ședințele primăriei, deciziile luate de aleșii locali în Consiliul municipal Chișinău, cercetări pe subiecte urbane, acțiuni de mobilizare comunitară și alte chestiuni de interes public, despre care se scrie în presă sau se vorbește în oraș.
Rezumat din Primărie
Canicula a înroșit telefonul celor de la 112
La plus 40 de grade a crescut nu doar mercurul în termometre, dar și numărul adresărilor pentru ajutor medical. Potrivit șefului Direcției asistență medicală, Vladimir Bolocan, în săptămâna precedentă, peste trei mii de oameni au cerut ajutor în punctele de triaj și asistență anti-caniculă. În aceeași perioadă, în 587 de apeluri efectuate la 112, chișinăuienii au semnalat probleme de sănătate cauzate de caniculă. Cifra constituie circa 30% din numărul total de apeluri efectuate la serviciul de urgență, din raza municipiului Chișinău.
Cod roșu și în transportul public
Vremea caniculară ne pune la încercare răbdarea și în timpul călătoriei cu transportul public. Aglomerația din orele de vârf și lipsa aerului condiționat în unele mijloace de transport te fac să-ți scurgi cămașa când cobori din troleibuz sau autobuz.
Autoritățile au o explicație:
„Avem situații când pasagerii solicită șoferului să deconecteze aerul condiționat. Aceștia sunt determinați de către călători, însă toate unitățile sunt dotate cu aer condiționat.”, a declarat Ilie Ceban, viceprimarul mun. Chișinău.
Cifrele arată altă situație. Potrivit celor de la RTEC, din cele 286 de troleibuze care circulă în Chișinău, doar 138 au aer condiționat. În același timp, în cazul autobuzelor, acestea ar fi dotate 100%.
Chiar în această săptămână, o locuitoare a capitalei a postat un video în care vorbește despre faptul că în unitatea respectivă aerul nu este răcit. Conductorul i-a explicat că sistemul s-a defectat. Zăpușeala din transportul public este chinuitoare nu doar pentru călători, dar și pentru taxatori. Un conductor de pe ruta zece de troleibuz a avut nevoie de îngrijiri medicale, după ce i s-a făcut rău.
S-a găsit țapul ispășitor pentru podul de la Viteazul
Deși opțiunea de a închide în totalitate circulația pe podul din str. Mihai Viteazul a fost lansată în ultima perioadă de autoritățile municipale, acum ei încearcă să pună prelungirea termenului de dare în exploatare pe seama celor care nu dau undă verde pentru redirecționarea circulației rutiere pe calea ferată.
„Constatăm o intervenție nefastă asupra procesului de executare a lucrărilor și a timpilor de executare. Refuzul CFM ne impune să continuăm lucrările în condiții restrânse. Antreprenorul este însă mobilizat permanent pe șantier.”, a declarat Vitalie Mihalache, șeful Direcției Mobilitate Urbană.
Totuși, lucrările la pod au început în toamna anului 2022 și erau planificate pentru doi ani. După multiple întârzieri, un nou termen a fost dat – primăvara lui 2025, însă nici acesta nu pare a fi unul real, în condițiile în care nu a fost finisată nicio parte a carosabilului.
Pentru a se asigura că versiunea autorităților ajunge la cât mai multă lume, în această săptămână, pe rețelele de socializare ale primăriei și primarului, a fost distribuit un filmuleț în care se comunică aceeași idee.
Caldarâmul din str. 31 August 1989 rămâne un șantier, dar până când?
În luna aprilie a acestui an, Consiliul Naţional al Monumentelor Istorice a oferit aviz pozitiv pentru schița de renovare a tronsonului unde a fost descoperit caldarâmul din str. 31 August 1989. Vitalie Mihalache, șeful DGMU, a declarat că s-a depus cerere pentru obținerea certificatului de urbanism pentru proiectare, care a și fost eliberat. În luna mai, DGMU a trimis cerere către Institutul Municipal de Proiectări „CHIȘINĂUPROIECT”, pentru demararea procesului de proiectare. După ce această etapă va fi bifată, municipalității nu-i rămâne decât să identifice bani pentru a o implementa.
***
Ordinea de zi și transmisiunea video pot fi găsite aici.
Rezumat din CMC