PrimariaMea
Ce fac autoritățile: birocrație, lucrări întârziate și concept de parcări inexistent Image
31 mar. 2021

Ce fac autoritățile: birocrație, lucrări întârziate și concept de parcări inexistent

Problema drumurilor și trotuarelor necalitative este în topul priorităților printre locuitorii capitalei. Aceasta afectează direct toate categoriile de cetățeni, întrucât toate deplasările vor scoate la iveală calitatea drumurilor, dacă ești șofer sau utilizezi un mijloc alternativ de transport, ori a trotuarelor, dacă ești pieton. În ultima perioadă autoritățile locale au depus eforturi mari pentru a diminua din această problemă și chiar au transformat orașul într-un „șantier de construcții și reparații”. În 2020, pentru îmbunătățirea infrastructurii drumurilor și trotuarelor s-au alocat inițial peste 415 milioane de lei, inclusiv pentru reabilitarea străzilor centrale și pentru modernizarea iluminatului stradal în centrul municipiului. Spre sfârșitul anului, bugetul a fost modificat și, în final, au ajuns de două ori mai puține resurse, adică circa 198 milioane de lei. Bugetul a fost completat însă cu alte 100 milioane din bugetul de stat pentru reabilitarea străzii Albișoara și a trotuarelor de pe str. A. Pușkin și str. M.G. Bănulescu-Bodoni. Chiar și în aceste condiții, în 2020 s-au alocat de 3 ori mai multe resurse decât anul precedent.

Pentru 2021 s-au alocat 559 milioane de lei, resurse financiare suficiente ca primăria să continue în forță reparația drumurilor și a trotuarelor, însă în primele luni ale anului, aceasta nu poate procura asfalt din cauza birocrației. Totodată, primăria continuă proiectul de reabilitare a străzii Ion Creangă din sectorul Buiucani, reparată de o companie cu trecut dubios. De asemenea, primarul a rămas nemulțumit de unele lucrări efectuate în 2020 și a cerut agenților economici înlăturarea defectelor din cont propriu. Rămâne deschis și subiectul parcărilor, pentru care primăria nici în martie 2021 nu are un concept de amenajare. În următoarele rânduri descriem cele mai importante acțiuni din perioada decembrie 2020 - martie 2021, privind (1) drumurile și trotuarele necalitative și (2) parcările urbane.

 

I. DRUMURI ȘI TROTUARE

 

„CALITATEA” MILIOANELOR INVESTITE

Am scris anterior despre lucrările de reconstrucție a drumurilor și trotuarelor de pe străzile Albișoara, A. Pușkin și M.G. Bănulescu Bodoni. Aceste străzi au fost reparate de companii dubioase, afiliate unui funcționar și cu interdicții de a participa la licitații de stat. La doar câteva luni, acestea au fost inspectate și s-au depistat mai multe probleme privind calitatea lucrărilor. Reabilitarea străzii Albișoara a costat municipalitatea peste 121 milioane de lei și a durat 4,5 luni, deși lucrările erau planificate pentru mai puțin de 3 luni. După 4 luni de circulație pe această stradă, autoritățile locale împreună cu Asociația de Stat a Drumurilor au inspectat calitatea lucrărilor și au depistat mai multe neconformități: borduri deteriorate, desprinderea stratului de uzură a asfaltului, marcaj rutier șters, fântâni de vizitare tasate (scufundate mai jos de nivelul asfaltului) etc. Primarul general a menționat că aceste neconformități vor fi înlăturate de compania Lusmecon, care a efectuat lucrările de reparație. De asemenea, pe str. Albișoara urmează să fie reabilitate căile de acces în curţile de blocuri, spaţiile verzi şi trotuarele. Respectiv, proiectul nu a fost finalizat și primăria nu l-a recepționat, chiar dacă finalizarea acestuia era planificată pe 30 octombrie 2020. 

Trotuarul de pe M.G. Bănulescu Bodoni reparat la câteva luni după reabilitare capitală / Sursa foto: facebook Iv Ceban

 

În aceeași perioadă, aceeași companie, Lusmecon, a obținut realizarea proiectului de reabilitare a trotuarelor de pe străzile centrale A. Pușkin și M.G. Bănulescu Bodoni, însă nu a avut capacitatea necesară și a subcontractat o altă companie, care avea interdicție să participe la licitațiile publice din cauza fraudării concursurilor de achiziții publice în 2014 - 2017. În martie, primăria a inspectat aceste trotuare și a concluzionat că lucrările nu au fost finalizate din cauza condițiilor climatice nefavorabile din iarnă, chiar dacă acestea au început după termenul limită a proiectului. Agentul economic responsabil a reluat lucrul la obiectivele necesare la finele lunii martie 2021. Proiectul avea termenul de 30 octombrie 2020, iar de la începutul lucrărilor în august pe aceste trotuare se intervine cu săpături sistematic, fără a explica motivul. Astfel, peste 22 milioane de lei alocate pentru acest proiect au ajuns la companii, care nu au reușit în timp să efectueze lucrările. Mai mult ca atât, după ce trotuarele au fost reparate printr-o schemă în care compania Lusmecon câștigă licitația, dar lucrările le efectuează Levprocons SRL (care are interdicție la licitațiile publice, iar lucrătorii de pe șantier se plâng că nu au contracte și nu sunt plătiți), Ion Ceban reacționează dur pe rețele de socializare, dar cu observații complet abstracte. Acesta avertizează pretorii că vor fi trași la răspundere și chiar vor suporta cheltuieli pentru ce se întâmplă în sectoarele lor, iar privind agenții economici care comit greșeli repetat se va întocmi o „listă neagră” pentru a nu participa la proiectele municipale, fără a specifica agenți sau greșeli concrete.

 

PRIMĂRIA ÎN AȘTEPTAREA ASFALTULUI

În 2021, autoritățile municipale au aprobat un buget de peste 312 milioane de lei pentru construcția și reparația capitală a străzilor și alte 246 milioane pentru întreținerea lor. Astfel, primăria a planificat să continue „șantierul” drumurilor și trotuarelor în oraș, însă în primele luni a întâmpinat probleme. Ion Ceban a criticat Ministerul Economiei că nu a aprobat noile standarde de procurare a asfaltului cald, iar din această cauză nu se pot plomba găurile din asfalt nici în luna martie 2021. Aprobarea acestor standarde ar permite agenților economici să obțină certificare necesară și să producă asfalt conform normelor noi. În februarie - martie, autoritățile au planificat plombarea găurilor cu asfalt rece din stocul disponibil pe 138 de străzi principale și secundare pe unde circulă transportul public.

Drumurile din curțile blocurilor sunt în stare deplorabilă și au nevoie de intervenții urgente / Sursa foto: facebook Iv Ceban

 

La sfârșitul lui martie nu s-a găsit nici un antreprenor capabil să ofere asfalt conform normativelor. Ulterior, autoritățile locale au continuat plombarea gropilor cu beton asfaltic frezat și pietriș. În final, banii bugetați pentru drumuri nu pot fi utilizați până nu se clarifică situația privind aprobarea noului standard european pentru asfaltul cald. 

 

STRADA ION CREANGĂ ÎN REPARAȚIE DUPĂ 10 ANI DE AȘTEPTARE

Epopeea străzii Ion Creangă a început încă în 2011 când a fost realizat proiectul de reabilitare, iar lucrările au început abia în 2018. Din cauza diferenței mare de timp, au avut loc modificări ale costurilor și bugetul alocat nu a fost suficient pentru ca proiectul să fie finalizat. Astfel, după câteva trotuare reabilitate, proiectul se închide, iar una din străzile principale ale sectorului Buiucani rămâne într-o stare deplorabilă. Proiectul de reabilitare a fost actualizat și str. Ion Creangă a intrat în reparație la sfârșitul anului 2020. 

Proiectul a fost lansat în octombrie 2020, lucrările au început în noiembrie, iar finalizarea lor este planificată pentru martie 2022, deși autoritățile locale solicită antreprenorului să se încadreze până în august 2021. Proiectul va costa bugetul municipal 69,22 milioane de lei, deși bugetul pentru 2021 prevede doar 55 milioane de lei pentru reabilitarea acestei străzi. Lucrările vor avea loc pe toată lungimea străzii Ion Creangă (1840 m) de la bd. Alba Iulia până la bd. Ștefan cel Mare. Pe lângă reparația carosabilului și trotuarelor, antreprenorul va schimba și rețelele de apeduct și canalizare. Astfel, 29% din proiectul total reprezintă renovarea rețelelor, iar 71% reparația propriu-zisă a drumului. 

 

Proiectul a fost prezentat de antreprenorul câștigător al licitației - Genesis International SRL, care a modificat calendarul lucrărilor, la solicitarea primarului, și a asigurat că are experiența și capacitatea necesară pentru a se încadra în termenul de august 2021, în loc de martie 2022. Agentul economic a dat garanția de 5 ani pentru lucrările efectuate. Contrar promisiunii, primăria nu a publicat proiectul și nici nu a prezentat schița de amenajare a străzii, în special a trotuarelor și parcărilor. 

Apar semne de întrebare când analizăm compania selectată pentru lucrări, care a fost implicată anterior în scheme ilegale în raport cu municipalitatea. RISE Moldova a investigat compania Genesis International SRL și a identificat câteva scheme folosite de aceștia împreună cu funcționari publici, care au prejudiciat bugetul capitalei cu circa 8 milioane de lei. Compania a obținut în 2010 niște contracte pentru reabilitarea a 10 străzi din Chișinău. Pe lângă afilierea cu companii offshore și nume cunoscute precum Andrian Candu, Chiril Lucinschi și Dorin Chirtoacă, Genesis International a câștigat licitațiile „de formă” și a efectuat lucrările în mai mult de 2 ani comparativ cu termenul stabilit inițial de 4 luni. Nici în acest caz primarul general nu s-a sesizat și a continuat colaborările cu astfel de companii, ce au reputație reproșabilă. 

Schimbarea rețelelor pe str. Ion Creangă în martie 2021 / sursa foto: facebook Iv Ceban

 

În concluzie putem afirma că în 2020 au avut loc mai multe lucrări de îmbunătățire a infrastructurii rutiere, însă, așa cum am menționat anterior, acestea au fost grăbite, planificate chiar în campania electorală prezidențială, fără a respecta termenele stabilite. Trotuarele de pe străzile A. Pușkin și M.B. Bodoni sunt în continuu în lucrări, iar pe str. Albișoara deja se înlătură defectele apărute. De asemenea, Ion Ceban a reușit să lanseze încă un proiect mare și important pentru locuitorii din sectorul Buiucani. Astfel, str. Ion Creangă a intrat în reparații după mai mult de 10 ani de la inițierea proiectului. În august 2021 se așteaptă o stradă cu rețele schimbate, drum calitativ, trotuare și parcări amenajate. 

Eforturile primăriei din ultimul an au dus la multe proiecte și câteva din ele destul de mari, de zeci și sute de milioane de lei. La toate cele 3 proiecte analizate anterior, reabilitarea străzilor Albișoara, A. Pușkin, M.G. Bănulescu Bodoni și Ion Creangă, jurnaliștii de investigație au materiale despre companiile contractate. O companie afiliată unui funcționar public, una cu interdicții de a participa la licitații publice, iar alta cu trecut care a prejudiciat bugetul municipal cu 8 milioane de lei, însă toate cu acces la bani publici în 2020. 

În 2021, primăria se confruntă cu birocrația și iresponsabilitatea autorităților centrale. Primăvara, când drumurile necesită intervenții sporite, autoritățile nu pot procura asfalt cald, deoarece Ministerul Economiei nu a asigurat certificarea necesară conform noilor standarde. Astfel, primăria a utilizat materialele disponibile pentru plombarea găurilor, însă drumurile rele de după iarnă sunt „în așteptarea asfaltului” pentru o rezolvare mai complexă a problemei.

II. PARCĂRI URBANE - CĂUTĂM SPAȚII MAI BINE DE UN AN

La 16 luni de la preluarea mandatului, problema lipsei parcărilor auto în Chișinău devine tot mai mare, iar aleșii locali încă sunt în căutarea spațiilor optime pentru amenajarea acestora. Drept efect, automobilele ajung parcate în locuri neautorizate, pe trotuare, străzi, ceea ce generează ambuteiaje sau limitează circulația pietonilor pe trotuare. Dacă anterior problema afecta cel mai mult zona centrală a orașului, acum aceasta este prezentă în toate sectoarele orașului. Locuitorii orașului cu greu găsesc locuri de parcare oriunde, inclusiv în curțile blocurilor sau în apropierea caselor. Acest fapt se datorează creșterii continue a numărului de automobile în capitală cu o medie de peste 10 mii automobile pe an. Dacă la sfârșitul lui 2017 în Chișinău se numărau 284 mii mijloace de transport, la începutul anului 2021 sunt înregistrate peste 319 mii, fără a calcula mașinile din alte regiuni, dar care circulă în capitală. În ultima perioadă pe rețelele de socializare apar săptămânal zeci de cazuri de evacuare a automobilelor dirijate de reprezentanții poliției. Acestea au loc în toate sectoarele și doar o parcare amenajată poate salva șoferul de la o eventuală amendă și acoperire a costurilor de evacuare. Deocamdată nu este clară motivația autorităților pentru aceste acțiuni, atât timp cât alternative de parcare sunt extrem de puține.

Automobil evacuat din curte de pe bd. Mircea cel Bătrân / sursa foto: grup facebook Город без маршруток

 

Nici executivul și nici Consiliul municipal încă nu pot răspunde la întrebare, deoarece soluționarea problemei se află abia la etapa de identificare a locurilor pentru amenajarea parcărilor. Anterior am scris despre unele acțiuni întreprinse de autorități, care însă nu au adus rezultate vizibile până în prezent:

-Elaborarea conceptului dezvoltării și managementului sistemului de parcaje urbane. Conceptul a fost criticat de societatea civilă din motiv că a fost plagiat și fără un plan concret sau costuri necesare. Documentul a fost ignorat de primarul general, care a solicitat altul în schimb;

-Formarea grupului de lucru pentru regândirea conceptului cu termen limită de 31 august 2020. Deși termenul a expirat, un concept nou nu a fost prezentat.;

-Formarea grupului de lucru pentru inspectarea locurilor de parcare în oraș cu termen limită de 19 ianuarie 2021. La ședința serviciilor primăriei pe 25 ianuarie, viceprimarul Victor Chironda raportează că în câteva săptămâni va fi publicat raportul. Până la sfârșitul lunii martie, raportul nu a fost prezentat;

-Propunerea amenajării parcărilor la Piața Centrală. În ianuarie se menționează semnarea unui acord care permite proiectarea ulterioară a parcărilor pe străzile Armenească, Tighina și M. Varlaam. Altă parcare multietajată a fost proiectată pentru sectorul meșteșugăresc din piață, însă proiectul nu a fost publicat,. Viceprimara Inga Ionesii a menționat că acesta urmează să fie consultat;

-Planificarea, împreună cu Universitatea Tehnică din Moldova, a unui proiect pilot de parcare automatizată SMART de tip parklift pe str. 31 august 1989, în curtea universității. Documentația nu a fost deocamdată prezentată public.;

-Anunțarea intenției de selectare a unei companii pentru elaborarea unui studiu de amenajare a parcărilor și identificare a spațiilor. Licitația, în acest sens, a fost lansată în martie 2021.

Proiectul pilot de parcare SMART – parklift / sursa foto: facebook Ion Ceban

 

În ultimele 4 luni, decembrie 2020 - martie 2021, autoritățile au mai făcut câțiva pași pentru soluționarea problemei:

-În decembrie 2020, Consiliul municipal aprobă decizia de estimare a costurilor pentru un studiu de fezabilitate privind amenajarea parcărilor. În martie 2021, primăria lansează licitații pentru a selecta compania care va elabora acest studiu. Doar o companie participă și câștigă, chiar dacă indică cu 100 mii de lei mai mult decât era bugetul planificat de primărie. 

-În aceeași perioadă are loc licitația privind elaborarea schemelor de reorganizare a traficului rutier în zona centrală, în perimetrul străzilor Ismail - str. A. Mateevici - str. M. Viteazul - str. Albișoara, inclusiv amenajarea locurilor de parcare din contul carosabilului. Câștigătorul licitației încă nu se cunoaște, dar a participat o singură companie.

-În ianuarie 2021 primăria anunță că va emite autorizație de amenajare a parcării lângă Ministerul de Finanțe. Totodată se va interzice parcarea pe bd. Grigore Vieru. 

-De asemenea, s-a elaborat proiectul sus-menționat de amenajare a parcării la Piața Centrală, însă acesta urmează a fi făcut public.

 

Capitala rămâne fără o viziune sau concept de amenajare a parcărilor urbane. Autoritățile se află la etapa de cercetare, contractare a specialiștilor pentru elaborarea studiilor, identificare a spațiilor pentru parcări și de pregătire a documentației pentru unele proiecte. Primarul general, Ion Ceban, în campania electorală a promis că în termen de 3 ani vor fi construite parcări la toate intrările în oraș cu acces la transportul public, iar în 4 ani - parcări multietajate în fiecare sector

 

CONCLUZIE

Problema drumurilor și trotuarelor rămâne a fi prioritară pentru locuitorii capitalei și eforturile autorităților îndreptate spre rezolvarea acesteia bucură. În 2020 au fost alocate circa 300 milioane de lei pentru îmbunătățirea infrastructurii drumurilor, iar în 2021 s-a alocat o sumă enormă de 569 milioane de lei, ceea ce accentuează importanța problemei la nivel municipal.

În 2020 au avut loc mai multe proiecte pe care cetățenii le-au așteptat zeci de ani. Acum se circulă mai ușor pe o serie de străzi din capitală, inclusiv cele centrale care au creat disconfort în timpul lucrărilor. Totodată, lucrările necalitative în mai multe cazuri ar trebui să învețe autoritățile să aleagă mai eficient companiile de construcții în acest sens. Aceste companii au mai încălcat și termenele stabilite în proiecte, iar unele chiar au ajuns subiect de investigații privind scheme în reparația drumurilor. 

Totuși, la cele peste 1000 km de drumuri municipale este nevoie de eforturi mari și în continuare. În special când pe aceste drumuri circulă peste 300 mii de automobile, iar locuri de parcare sunt aproape inexistente. În ultimul an, autoritățile au căutat spații pentru amenajarea parcărilor urbane și au elaborat un concept pentru acestea, dar l-au ignorat în final. De asemenea au selectat companii pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pentru amenajarea parcărilor în centrul orașului și au încercat să includă locuri de parcare în proiectul de amenajare a pieței centrale. Deocamdată nici un rezultat palpabil în acest sens, iar numărul automobilelor crește, ceea ce duce la ambuteiaje mai mari și trotuare pline cu mașini.

Autor: Oleg Tomșa


Textul a fost elaborat în cadrul proiectul “Priority Driven Local Administration”, implementat de AO Primăria MEA, datorită suportului generos din partea poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Materialul reflectă opinia autorului și nu reprezintă viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.


Distribuie