PrimariaMea
Ce fac autoritățile: reparația străzilor, trotuare periculoase și termene încălcate Image
30 dec. 2020

Ce fac autoritățile: reparația străzilor, trotuare periculoase și termene încălcate

Anul 2020 pentru locuitorii municipiului Chișinău mai este numit și „anul șantierelor de construcții”. La începutul anului au fost bugetate peste 400 milioane de lei pentru îmbunătățirea infrastructurii drumurilor și trotuarelor, iar acest lucru se resimte deocamdată prin o mulțime de șantiere și străzi cu trafic îngreunat. Reparația străzilor nu a trecut fără încălcări ale termenilor stabiliți sau fără licitații dubioase și lucrări necalitative.

Am analizat principalele acțiuni ale administrației publice locale referitoare la problema drumurilor și trotuarelor, din perioada august - decembrie 2020. Ne vom referi la (I) lucrările de reparație pe mai multe străzi și trotuare și (II) amenajarea parcărilor în oraș.

 

I. Reparația drumurilor și a trotuarelor

 

Chișinău - Oraș al șantierelor interminabile

În acest an, primăria municipiului Chișinău a pornit în forță lucrări de reparație a drumurilor și trotuarelor. În perioada iulie - decembrie 2020, locuitorii capitalei s-au confruntat adesea cu trotuare blocate, străzi închise, circulație redirecționată și ambuteiaje kilometrice. Primarul capitalei a raportat o serie de străzi reparate la un an de mandat. Totuși, multe din ele întrec termenii stabiliți ori durează extrem de mult.

Strada Testemițeanu a intrat în reparație încă în primăvara anului 2020, când autoritățile au început cu renovarea trotuarelor, în valoare de 5 milioane de lei. La finele lunii noiembrie, strada Testemițeanu încă se afla în lucru, deja pe partea carosabilă. Cu regret, pe această stradă nu s-au instalat guri de captare a apei pluviale, așa cum prevăd normativele. Acest lucru înseamnă că pietonii, pe timp de ploaie, vor avea parte de râuri de traversat, iar carosabilul va ține mai puțin în timp. Proiectul de reabilitare a străzilor Testemițeanu și Ion Inculeț are o valoare de 17,6 milioane lei și prevede asfaltarea a 18 000 m2.

Reparația străzii Pelivan de asemenea a durat peste jumătate de an. Lucrările au început în mai și s-au finalizat la sfârșitul lunii octombrie. Proiectul a prevăzut reparația a 15 000 m2 de carosabil și 10 000 m2 trotuar, pentru care au fost cheltuiți 7 milioane de lei din bugetul municipal. 

În această perioadă, autoritățile au reușit să înceapă lucrările și pe str. Ion Creangă. Epopeea acestei străzi începe în toamna anului 2018, când proiectul de reabilitare este aprobat și pornește procesul de reparație a trotuarelor. Proiectul prevedea reparația a 37 700 m2 de carosabil și 23 900 m2 de trotuar, în valoare de peste 44 milioane de lei. În august 2019 se opresc lucrările de reparație a trotuarului din insuficiență de fonduri. Proiectul de reabilitare a fost pregătit în 2011, dar lucrările au început abia în 2018, când costurile reale erau mai mari cu 70%. Astfel, au fost reabilitate doar o parte din trotuarele străzii. În octombrie 2020, primăria lansează proiectul de reparație a străzii Ion Creangă pe segmentul str. Alba Iulia - bd. Ștefan cel Mare și Sfânt. Acesta prevede renovarea rețelelor de apeduct și canalizare în volum de 29% și reparația propriu-zisă a străzii - 71%. Costul proiectului este de 69,22 milioane de lei și se planifică finalizarea în martie 2022, deși autoritățile solicită termenul de august 2021. 

 

Albișoara - oraș blocat, termeni ambițioși și licitații dubioase

Strada Albișoara mai este numită de șoferi și o „centură” a capitalei, pentru că unește sectoarele Botanica - Centru - Buiucani, dar este cu mai puține semafoare, ceea ce permite traversarea orașului mai rapid decât pe alte străzi paralele. Importanța acestei străzi a putut fi observată și în ultimele luni, când aceasta a intrat în reparație și accesul automobilelor a fost limitat. Astfel, traficul rutier a fost redirecționat pe străzile centrale, care și așa erau suprasolicitate.

Primarul capitalei și-a propus reabilitarea capitală a străzii cu o lungime de 5,2 km în mai puțin de 3 luni. Lucrările au demarat pe 3 august și au fost planificate până pe 30 octombrie 2020

Panoul informativ privind proiectul de reabilitare a străzii Albișoara / chisinau.md

Proiectul a costat municipalitatea peste 121 milioane de lei și a inclus reparația rețelelor inginerești, a părții carosabile, a trotuarelor precum și modernizarea sistemului de iluminat public și curățarea albiei Râului Bîc. Astfel, Ion Ceban a lansat lucrările capitale pe una din cele mai importante străzi din capitală, precum a promis și în campania electorală din octombrie 2019.

Lucrările au fost planificate în mai puțin de 3 luni, până pe 30 octombrie. Acest lucru a stârnit discuții că administrația locală pregătește finalizarea proiectului exact înaintea alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie. Primarul capitalei deseori a menționat că proiectul este la inițiativa președintelui Igor Dodon, datorită cui s-au alocat cca 65 milioane de lei din bugetul de stat. Proiectul ambițios însă a durat mai mult și nu a trecut fără probleme. Pe 15 august, după vizita primarului pe șantier, acesta a declarat că în 2 săptămâni se va finaliza reparația tronsonului bd. Iurie Gagarin - str. Vasile Alecsandri. Într-un final, tronsonul a fost redeschis pentru circulația automobilelor abia la 14 noiembrie, cu o zi înainte de cel de-al doilea scrutin al alegerilor prezidențiale. Cealaltă porțiune a străzii, până la str. Mesager, nu a fost declarată deschisă, deși automobilele deja circulă pe un carosabil nou și marcat corespunzător. Edilul capitalei susține că strada va fi redeschisă în totalitate până la sfârșitul anului curent.

La 10 zile după redeschiderea primei porțiuni a străzii Albișoara, s-au observat lucrări de frezare a unei părți carosabile. Internauții au comentat că „Albișoara deja se cârpește”. Deși autoritățile au comentat că această acțiune este o normalitate și că lucrările respective au fost la inițiativa agentului economic, cert este că asfaltul proaspăt turnat nu a rămas integru nici măcar la a 10-a zi.

Peste 10 zile după redeschidere se frezează asfaltul de pe Albișoara / sursa: grup facebook Город без маршруток

Peste încă o zi, la intersecție cu str. Vasile Alecsandri, cedează o țeavă de apeduct și inundă carosabilul proaspăt renovat. Primarul a asigurat că asfaltul nu a avut de suferit, iar cauza accidentului nu poate fi determinată. Reamintim că proiectul de reabilitare a străzii a inclus peste 32 milioane de lei pentru reparația rețelelor, inclusiv a sistemului de apeduct.

Str. Albișoara inundată după 11 zile de la redeschidere / sursa: grup facebook Город без маршруток

De asemenea, în procesul de reparație a străzii, a avut loc o ploaie abundentă care a inundat strada precum deja s-au obișnuit locuitorii capitalei. Ion Ceban a declarat că se vor întreprinde măsuri de prevenire a astfel de situații. Respectiv, se planifica adăugarea a 86 guri de captare a apei la cele 110 existente și trei conducte de 500 și 600 mm pentru evacuarea apelor pluviale. Aceste acțiuni și curățarea albiei râului Bîc sunt soluțiile care ne-ar scăpa de inundații, potrivit primarului general.

Reparația străzii Albișoara nu a fost trecută cu vederea nici de jurnaliștii de investigație. Ziarul de Gardă a publicat un articol în care se explică cum banii de stat au ajuns la compania Lusmecon, care este administrată de fiul lui Anatolie Ghilaș. Acesta din urmă este unul dintre cei mai longevivi funcționari-șefi, care a condus Agenția Relații Funciare și Cadastru din 2011 până în august 2019, iar după demiterea Maiei Sandu de la șefia guvernului, Anatolie Ghilaș a fost restabilit în funcție. O lună mai târziu, compania fiului său a reușit să câștige licitația pentru reparația străzii Albișoara. Aceeași companie a câștigat licitația pentru reparația mai multor străzi din capitală, printre care și trotuarele de pe Bănulescu Bodoni și Pușkin, însă lucrările le-a executat o altă firmă. Astfel, noua administrație municipală neglijează cum și cine valorifică banii publici.

Proiectul de reabilitare a străzii Albișoara a dat bătăi de cap primarului general și prin termenii depășiți, și prin calitatea lucrărilor care au cauzat inundații pe drumul proaspăt reparat. În timp ce calitatea se va testa în timp, chișinăuienii deja au simțit efectele nerespectării termenilor cât au stat în ambuteiaje pe străzile capitalei. Totuși, proiectul dat a fost așteptat câteva decenii de șoferii din municipiu și rămâne a fi drumul care aduce speranțe că traversarea centrului orașului poate fi plăcută și rapidă. Urmează să vedem dacă așa va fi.

 

Pușkin și Bodoni - trotuare periculoase și companii de construcții secrete

În acest an au început lucrările de reabilitare a trotuarelor pe 2 străzi din inima capitalei, care cuprind Guvernul și Piața Marii Adunări Naționale. Pe străzile Gavriil Bănulescu Bodoni și Alexandru Pușkin, trotuarele nu au fost reabilitate capital mai mult de 30 de ani. Primarul general a inițiat un proiect de reparație a acestora pe ambele părți ale străzilor, în perimetrul străzilor Alexei Mateevici și Ierusalim, pentru o lungime de aproximativ 1,8 km fiecare,. Costul lucrărilor a fost de 22,8 milioane lei alocați de Guvern și unii agenți economici. Alocarea banilor publici a fost de asemenea la „inițiativa președintelui”, iar lucrările au fost planificate între 6 august și 30 octombrie 2020. 

De la începutul lunii august, de când au început lucrările, pietonii orașului au fost nevoiți să se deplaseze printre șantiere de construcții. Uneori aceștia circulau prin noroi sau praf, alteori pe carosabil printre automobile. Deși în dispoziția semnată de viceprimarul Victor Chironda se stipulează faptul că antreprenorul responsabil de construcție este obligat să instaleze îngrădirile necesare pentru a asigura securitatea pietonilor, precum și alte măsuri de protecție pentru evitarea accesului pietonilor în zona șantierului, acest lucru nu s-a întâmplat.

Șantier de pe str. Pușkin neîngrădit și neamenajat pentru pietoni / sursa: Ion Andronache

La sfârșitul lunii, pe 26 noiembrie, pe rețelele de socializare apar totuși  imagini cu porțiuni de șantier îngrădit. Acesta a fost instalat de compania de construcție și pare să securizeze proprii angajații pe șantier, precum și să limiteze accesul pietonilor pe trotuarul aflat în lucru. În același timp, nu au fost amenajate căi sigure de acces pentru pietonii din zonă, care au fost nevoiți să circule pe partea carosabilă a drumului.

Șantier îngrădit pe trotuarul de pe str. Pușkin / sursa: Ion Ceban

În aceeași zi, apar întrebări și la calitatea lucrărilor, atunci când după finalizarea lucrărilor, trotuarul a cedat. La intersecția străzilor Bănulescu Bodoni și Alexei Sciusev s-a surpat pavajul proaspăt și a lăsat o gaură cu diametru de aproximativ un metru. În scurt timp, problema a fost înlăturată. La o săptămână după aceasta, lucrătorii au reapărut pe trotuarul nou reabilitat pe str. Bănulescu Bodoni. Aceștia au efectuat săpături cu o adâncime de aproximativ jumătate de metru de-a lungul trotuarului între străzile Alexandru cel Bun și Columna. Cauza intervenției nu a fost comentată de autorități în niciun fel.

Trotuarul proaspăt pavat a fost săpat la scurt timp după finalizarea lucrărilor / sursa: Vlada Ciobanu

Reabilitarea trotuarelor de pe aceste 2 străzi a ajuns și în vizorul presei de investigație. Ziarul de Gardă a descoperit schema de lucru de la licitații până la executarea lucrărilor. Proiectul de reabilitare a trotuarelor i-a revenit după licitație companiei „Lusmecon”, care a reabilitat și strada Albișoara în aceeași perioadă. Ulterior, compania a subcontractat SRL Levprocons, care are interdicție de a participa la licitațiile organizate de stat între 2018 și 2021. Respectiv aceasta a ajuns să execute lucrări în valoare de peste 22 milioane de lei. Deși numele companiei „Levprocons” nu figurează nicăieri, viceprimarul Victor Chironda a confirmat că aceasta se ocupă de lucrări, însă nu cunoaște alte detalii întrucât Asociația de Stat a Drumurilor este responsabilă de acest proces. Aceștia din urmă au declarat că este dreptul firmei câștigătoare de licitație să contracteze orice alte servicii, dar să răspundă de calitatea finală. De asemenea, presa și activiștii civici au identificat potențiale evaziuni fiscale, deoarece angajații de pe șantier nu au contract de muncă și primesc salariile în plic.

Astfel, reabilitarea trotuarelor de pe două străzi centrale ale țării s-a petrecut neclar din punct de vedere al gestionării banilor publici. O companie cu interdicție de a participa la licitații de stat a beneficiat în final de peste 22 milioane lei. În același timp, procesul de reparație a dat bătăi de cap atât pietonilor, care au circulat în disconfort și nesiguranță, cât și lucrătorilor de pe șantier, care au fost nevoiți să intervină acolo unde lucrările nu au fost calitative. Mai mult ca atât, lucrările ai întrecut termenii stabiliți cu mai mult de o lună.

II. Parcările urbane - un an de mandat fără un concept clar

 

Problema parcărilor în capitală este tot mai prezentă, în special în zonele centrale ale sectoarelor, care influențează inclusiv  formarea ambuteiajelor pe unele străzi. Subiectul este adesea discutat în presă sau pe rețele de socializare, însă autoritățile întârzie să propună soluții strategice la problemă. În primăvara anului curent a fost prezentat conceptul dezvoltării și managementului sistemului de parcaje urbane, care a stârnit mai multe discuții critice, inclusiv faptul că a fost plagiat. Ulterior a fost creat un grup de lucru pentru elaborarea conceptului de parcări, cu termen limită data de 31 august, însă nici un concept sau decizie nu au fost prezentate.

În septembrie, primarul capitalei a organizat o discuție cu rectorul Universității Tehnice din Moldova, Viorel Bostan și șeful Agenției Proprietății Publice, Ghenadie Țapordei, în care au abordat subiectul parcărilor. Aceștia își propun să amenajeze prima parcare automatizată (SMART) în centrul capitalei, pe str. 31 august 1989, în preajma UTM. Proiectul pilot numără o capacitate de 50-60 automobile cu sistem de parklift. Amenajarea parcării este planificată pentru anul viitor, iar până atunci este nevoie să se finalizeze procedurile legate de conceptul parcărilor și alte studii, care încă nu există.

Proiectul pilot de parcare SMART - parklift / sursa: Ion Ceban

La sfârșitul lunii noiembrie s-a constituit un alt grup de lucru pentru inventarierea locurilor de parcare cu plată din oraș. Acesta va analiza toate parcările cu plată, care au activat în ultimii cinci ani și va evalua costul serviciilor, graficul de lucru și încadrarea în limitele de teren stabilite sau dacă terenurile date în arendă sunt folosite conform destinației. Informația colectată va fi prezentată până pe 19 ianuarie 2021

De asemenea, primăria a inițiat un proiect cu suportul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, în care se va contracta o companie pentru a identifica spațiile din Chișinău unde ar putea fi amenajate parcări. Viceprimarul Victor Chironda susține că vor începe cu centrul orașului, însă fără a prezenta termeni sau alte detalii. Anterior, autoritățile au anunțat că au identificat două terenuri pentru parcări urbane în zona Circului și a Academiei de Studii Economice, precum și în cadrul conceptului de modernizare a pieței centrale în care au prevăzut amenajarea a trei parcări.

Astfel, după un an de mandat al aleșilor municipali, capitala rămâne fără o viziune strategică privind amenajarea parcărilor și soluționarea acestei probleme pentru șoferi. Primăria a întreprins eforturi de a elabora concepte de parcări și a identifica spațiile posibile, însă deocamdată sunt doar pe hârtie. 

Concluzie

 

În august - noiembrie 2020, capitala s-a transformat într-un adevărat șantier de lucru, care părea a fi grăbit, pentru a reuși până la sosirea iernii sau până la alegerile prezidențiale. Însă multe lucrări au depășit termenii stabiliți de administrația locală sau nu au fost executate calitativ. Atunci când se sapă noul pavaj sau se sparg țevi sub stratul proaspăt de asfalt este semn că banii publici nu sunt gestionați eficient, iar calitatea lucrărilor lasă de dorit. De asemenea, la gestionarea banilor publici apar întrebări și atunci când licitațiile sunt câștigate de companii apropiate funcționarilor publici sau când aceste companii nici nu prestează serviciul contractat. 

Nici la problema parcărilor nu sunt rezultatele așteptate. După un an de mandat, capitala s-a ales doar cu inspectarea parcărilor existente și planificarea amenajării unei parcări SMART. Locuitorii urbei sunt în continuare în așteptarea unei soluții. Ion Ceban a promis în campania electorală că va elabora un document strategic și durabil în acest sens, în timp de doi ani și jumătate. Sperăm că așteptarea nu va dezamăgi, precum acțiunile din primul an.

Autor: Oleg Tomșa


Textul a fost elaborat în cadrul proiectul “Priority Driven Local Administration”, implementat de AO Primăria MEA, datorită suportului generos din partea poporului american, oferit prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Materialul reflectă opinia autorului și nu reprezintă viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.


Publicat de:

Distribuie