PrimariaMea
Ce a făcut primăria în iulie 2020? Image
01 aug. 2020

Ce a făcut primăria în iulie 2020?

În luna iulie, aspectul orașului, curățenia şi lucrările de infrastructură, alături de situația epidemiologică, au fost principalele subiecte abordate la nivel de primărie. Executivul și Consiliul municipal s-au contrazis pe subiectele documentației urbanistice, gheretelor și construcțiilor. Între timp, numărul cazurilor Covid-19 a sporit până la 1030 cazuri în săptămâna 20 - 26 iulie.

 

În fiecare luni, începând cu 08.00, executivul primăriei se reunește în ședință pentru a raporta activitatea desfășurată săptămâna precedentă și a planifica următoarele acțiuni. În luna iulie, executivul a desfășurat patru ședințe online.

 

COVID-19 în capitală: număr record de cazuri depistate

Numărul cazurilor Covid-19 este în creștere, înregistrând noi recorduri în capitală. În săptămâna 20 - 26 iulie în Chișinău s-au depistat 1030 de cazuri noi, ceea ce constituie jumătate din cazurile depistate în aceeași săptămână în Republica Moldova (2054). Despre cum să ne protejăm și riscurile virusului Covid-19, am scris în „COVID-19: crește numărul de cazuri, se scot restricții și se descoperă noi efecte” și „Covid-19 pe înțelesul tuturor”.


PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR


ASPECTUL ORAȘULUI: mai puține piețe, noul PUG, epopeea gheretelor și podul de la Telecentru

 

Piețele Chișinăului

Piețele mici nu sunt doar o comoditate, dar și un punct de întâlnire pentru comunitățile din sectoare. În pandemie, acestea reprezintă și o măsură necesară pentru a evita aglomerațiile în centrul orașului. Cu părere de rău, numărul acestora este în descreștere.  Piața de pe bd. Dacia a fost demolată. În locul acesteia se construiește un centru comercial. Proprietarul promite că va oferi la etajul subteran spațiu comercianților de produse agricole care au activat în piață. Nu se cunoaște însă care va fi plata chiriei în noul spațiu și dacă comercianții își vor permite tarifele unui centru comercial.

Tot în pandemie, când era mai mare nevoie de micile piețe, și-a sistat temporar activitatea piața Delfin. Conform primarului, decizia aparține proprietarului, care a protestat astfel împotriva evacuării gheretelor cu flori din fața pieței. Ion Ceban susține că piața de flori activează de 4 ani fără acte permisive, iar contractul de arendă pentru spațiul ocupat a expirat în 2016. Piața și-a reluat activitatea la scurt timp după închidere. A doua zi după ce aceasta s-a închis, s-a relansat comerțul fructelor și legumelor.

Autoritățile susțin că nu au autorizat închiderea celor 2 piețe, dar dau neputincioase din umeri, precizând că acestea sunt proprietăți private și nu pot interveni. Între timp, acestea caută locuri alternative pentru organizarea piețelor agricole de sector și planifică modernizarea Pieței Cărbunarilor.

Viceprimara Inga Ionesii, responsabilă de comerț, a declarat la ședința de pe 6 iulie că va discuta cu pretorii și până la finalul săptămânii (12 iulie) va prezenta un plan privind organizarea acestor piețe. Acesta însă nu a fost făcut public și nu cunoaștem dacă a fost elaborat.

 

Epopeea gheretelor continuă

Executivul a prezentat Consiliului municipal Chișinău conceptul privind comerțul ambulant, care include activitatea gheretelor, tonetelor și altor unități de comerț stradal. Conceptul a fost aprobat de consilieri, cu amendamente. În baza acestuia, executivul va elabora un Regulament, pe care, din nou, îl va propune Consiliului spre aprobare. Primăria va desfășura până la sfârșitul lunii septembrie licitații pentru amplasarea gheretelor, conform prevederilor din Regulament.

Primăria invită cetățenii care au obiecții față de aspectul și amplasarea unor gherete din oraș, să trimită propuneri pe adresa inga.ionesii@gmail.com sau la numărul +373 22 20 15 81. Sugestiile vor fi analizate când se vor stabili criteriile pentru licitații.

Subiectul gheretelor a fost intens dezbătut de executiv și consilieri în ședințele primăriei și Consiliului municipal. În timp ce Ion Ceban se laudă cu evacuarea gheretelor, consiliera Angela Munteanu-Pojoga susține că de fapt primarul ar favoriza unii agenți economici, iar numărul gheretelor ar fi crescut în comparație cu anul 2019. Consiliera susține că în 202 s-au oferit 111 notificări, cu 70 mai mult ca în anul precedent. Ion Ceban a negat acuzațiile și a menționat că nu toți antreprenorii care au primit notificări instalează gherete.

 

„Ne-am pornit” și Podul de la Telecentru

La ședința din 14 iulie, primăria a anunțat că podul de la Telecentru, va fi pictat în verde, cu elementele brandului de țară „Pomul Vieții”. Pictura, în valoare de 300 000 lei, va fi sponsorizată de un hotel și o companie din domeniul finisajelor pentru construcții.

Anunțul a provocat însă discuții. Pictura va acoperi lucrările de graffiti, această zonă fiind tradițional spațiul de creație a artiștilor străzii. Lucrările au fost deja acoperite cu un strat de vopsea și în prezent pot fi doar vizualizate în fotografii. După cum am declarat pentru diez.md, Primăria Mea salută ideea implicării mediului de afaceri în amenajarea spațiilor publice, dar considerăm că atunci când este vorba de asemenea intervenții de amploare în spațiul public, vizualizate de zeci de mii de cetățeni pe o perioadă îndelungată, este nevoie de mai multă transparență și participare.

În același timp, inclusiv intenția inițială trebuie discutată: podul de la Telecentru e spațiu legal pentru graffiti, în care de-a lungul timpul o serie de oameni s-au exprimat liber, fără teamă de amendă. Respectiv, decizia de a oferi «spațiul» cuiva ar trebui să aibă un oarecare consimțământ și participare. Exemplul altor orașe arată clar că prezența locurilor legale de graffiti mediază problema desenelor ilegale.

 

Elaborarea PUG-ului de către asociația din București a fost aprobată în CMC

În luna iunie a continuat conflictul dintre executiv și o parte a Consiliului municipal Chișinău privind elaborarea documentației urbanistice care va stabili regulile de construcție în Chișinău. Executivul planifică elaborarea documentelor strategice cu suportul partenerilor din Federația Rusă și România, inclusiv o asociație controversată din București, despre care am scris anterior. După mai multe încercări nereușite a executivului de a obține suportul consilierilor, la ședința CMC din 28 iulie planul Direcției arhitectură privind elaborarea documentelor urbanistice a fost aprobat cu votul PSRM, PD și P.P. Șor. Consilierii care au votat contra acestui plan și-au exprimat îngrijorarea că documentația va fi realizată în interesele companiilor de construcții și că acesta ar fi motivul adevărat pentru care organizațiile din București și Moscova și-au oferit suportul gratuit. 

Între timp, primăria declară război construcțiilor problematice, lansând în acest scop o hartă online. Pe hartă găsim: 

– adresele construcțiilor; 

– beneficiarul acesteia (compania de construcții sau persoană fizică);

– ce acte permisive dețin;

– etapa la care sunt lucrările;

– informații despre litigiul în care sunt implicate.


CURĂȚENIA: ambrozia aducătoare de amenzi, probleme la stația de epurare și râuri curățite

 

Ambrozia provoacă alergii și, mai nou, amenzi

În această primăvară, primăria a anunțat că va lupta cu ambrozia pentru ca locuitorii să nu sufere de efectele alergice ale acesteia. În acest sens au fost demarate lucrări de cosire a ambroziei și lansată o hartă electronică care reprezintă zonele din Chișinău unde crește această plantă.  De asemenea, primăria a solicitat agenților economici și locuitorii să elimine ambrozia de pe teritoriul lor. Preturile au inspectat și au amendat agenții și locuitorii care nu s-au conformat.

 

Stația de epurare: termen nou pentru finisarea lucrărilor?

Dacă la ședința din 20 iulie, șeful interimar al Apă-Canal, Anatolii Lichii, anunța că lucrările la stația de epurare se vor încheia pe 24 septembrie 2021, la ședința de pe 27 iulie aflăm că ar putea fi întârzieri. Viceprimarul Ilie Ceban dă vina pe condițiile meteo și faptul că nu au suficienți muncitori. Reabilitarea Stației de Epurare a început în ianuarie 2018 cu finanțare din partea UE, BERD și BEI și presupune, pe lângă reparații pentru utilajul vechi, construcția unor instalații noi de tratare a nămolului – sursa principală a mirosului neplăcut. Proiectul costă 24 milioane de euro.

 

Râurile Bâc și Durlești: în regim de curățare parțială 

Autoritățile au început curățarea râului Bâc pe o porțiune de circa 2 km, între str. Petru Rareș și str. Feredeului. Lucrările, care vor dura 2 luni, vor costa municipalitatea 3,5 milioane de lei. Curățarea albiei va preveni inundarea străzii Albișoara în timpul ploilor. În paralel se lucrează la curățarea albiei râului Durlești, pe un segment de 550 metri între str. Gh. Codreanu și intrarea în „Moldexpo” .

 

Regulamentul de salubrizare: aprobat de CMC

Consiliul municipal a aprobat la ședința din 23 iulie Regulamentul cu privire la Salubrizare. Acesta interzice aruncarea gunoiului pe stradă sau în locurile neautorizate și impune agenții economici să mențină curată zona din apropierea clădirii în care activează

Agenții care nu vor respecta Regulamentul vor fi amendați cu 3000 - 9000 lei. Persoanele fizice vor primi amenzi de 900 - 1800 lei. În această lună a fost supus dezbaterilor publice și regulamentul privind publicitatea stradală. Tabelul de divergență care prezintă obiecțiile și recomandările locuitorilor nu a fost publicat.


DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrările curente „nesatisfăcătoare”, nou marcaj pe Ion Creangă și „coridor verde” pe 31 august 1989

 

Conform hărții interactive dezvoltate de primărie, în prezent se lucrează pe străzile Inculeț și Testemițanu, Ion Pelivan, Otovasca 21 V și str. Miron Costin (bd. Moscova- str. N.Dimo). De asemenea, se repară trotuarele de pe str. Zelinski, N. Testemițanu, Bd. Moscova, Bd. Alba Iulia, aleea bd. Mircea cel Bătrân și se aplică marcaj rutier pe mai multe străzi. Viceprimarul Victor Chironda a declarat la ședința din 20 iulie că pe str. Ion Creangă, care a intrat în reparație la mijlocul lunii iulie, va fi utilizată o nouă schemă de aplicare a marcajului rutier. Schema va fi elaborată cu suportul Universității Tehnice din Moldova și a Observatorului Circulației Rutiere.

De asemenea, viceprimarul planifică implementarea unui proiect de amenajare a străzii 31 August 1989, dezvoltat de PNUD Moldova. Proiectul prevede piste pentru biciclete în două direcții și parcări paralele. Pentru ca primăria să poată face aceste modificări, Consiliul municipal a schimbat statutul străzii din „interes raional” în „interes local”. Conceptul de amenajare, intersecția str. 31 august 1989 – str. V. Pârcălab. Sursă: facebook.com/VictorChironda. Adaptare: Primăria Mea

Autoritățile municipale au anunțat că în august vor începe reparația străzii Albișoara. Lucrările vor fi executate de compania Lusmecon, care a câștigat licitația publică.  Contractul de 100 de milioane de lei prevede și reparația trotuarelor de pe str. Pușkin și Bănulescu-Bodoni, pe lângă alte străzi.

Între timp, reparația subteranei de pe bd. Dacia (centrul comercial „Shopping MallDova”) este gata în proporție de 80%, deși în martie primăria anunța că lucrările vor dura 3 luni (până la mijlocul lunii iunie). Lucrările au fost finanțate de centrul comercial.  

Primarul Ion Ceban se declară însă nemulțumit de lucrările din sector și cere pretorilor să monitorizeze activ. Pretorilor li s-a cerut să prezinte planurile și fișele de proiect, pentru fiecare obiectiv în parte. De asemenea, se examinează posibilitatea instalării camerelor video pe cele mai importante șantiere, pentru a monitoriza activitatea lucrătorilor.


Rapoarte și analiza activității primăriei

 

Primăria a postat rapoartele de activitate a direcțiilor pentru semestrul I. Primăria Mea vă propune spre analiza analiza câtorva aspecte importante a activității autorităților locale pe domeniile prioritare pentru locuitorii orașului: Transportul public, Corupție, Aspectul orașului. Urmăriți-ne în continuare, curând postăm despre acțiunile întreprinse în domeniul „curățeniei” și „drumuri și trotuare”.

 

În luna iulie primăria s-a preocupat în mod special de aspectul orașului și curățenie: s-a adoptat Regulamentul pe salubrizare, controversatul proiect privind Planul Urbanistic General și conceptul privind comerțul ambulant. Totuși, lucrările de la stația de epurare sunt din nou în întârziere, iar reabilitarea drumurilor și altor obiective se desfășoară nesatisfăcător, după cum susține însuși primarul. Numărul cazurilor Covid-19 a ajuns la peste 1000 de cazuri pe săptămână în municipiu. Primăria MEA va monitoriza activitatea primăriei lunar.

În următoarele luni vom urmări ce acțiuni întreprinde primăria privind Covid-19, dacă a fost aprobat Regulamentul pentru comerțul stradal, cum s-au desfășurat licitațiile pentru gherete, cum respectă primăria noii termeni fixați pentru reabilitarea stației de epurare și alte subiecte de interes major.

 

Autoare: Cristina Voroneanu

 

Această sinteză  a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.


Publicat de:

Distribuie