Ce a făcut primăria în decembrie 2020?

 

În ultima lună din an, autoritățile municipale au fost preocupate cu adoptarea bugetului și planificarea activităților pentru anul 2021. Bugetul municipal a fost aprobat de consilierii PSRM, PD, P.P. Șor și PUN la ultima ședință din 2020, fără discuții sau modificări. Între timp, numărul cazurilor de Covid-19 au scăzut, însă au crescut numărul deceselor și cazurilor grave.

În 2021, primăria planifică modernizarea transportului public cu fonduri europene, managementul deșeurilor cu suportul BERD și BEI și noi proiecte de infrastructură.

 

Selectează subiectul care te interesează și vei fi direcționat către această secțiune din articol:

COVID-19 în capitală: numărul cazurilor depistate este în scădere

BUGET 2021: aprobat în cinci minute și fără modificări

DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrări necalitative și explicațiile autorităților

CURĂȚENIE: credit pentru modernizarea managementului deșeurilor

TRANSPORT PUBLIC: troleibuze second-hand din Riga și transport public ca în Lublin

ASPECTUL ORAȘULUI: gherete, publicitate exterioară și iluminare

CORUPȚIE: noi acuzații la adresa primăriei


COVID-19 în capitală: numărul cazurilor depistate este în scădere

 

Spre sfârșitul anului 2020 s-a înregistrat o scădere a cazurilor depistate. Conform lui Boris Gîlcă, șef-adjunct al Direcției asistență socială și sănătate, scăderea se datorează noilor restricții, inclusiv desfășurarea orelor online. În același timp, numărul cazurilor grave și deceselor a crescut.

Spitalele municipale dispun în total de 1172 paturi, dintre care 167 pentru copii și 40 pentru femeile gravide. La Centrul Covid de la Moldexpo sunt 200 de paturi pentru triaj, iar din ședințele precedente cunoaștem că există posibilitatea de a deschide alte 140.

Boris Gîlca susține că vaccinarea în Republica Moldova va începe în curând. 200 000 doze de vaccin vor fi donate Republicii Moldova de către România, iar alte vaccinuri vor ajunge în țară cu suportul OMS și UNICEF. Conform acestuia, Moldova ar avea nevoie inițial de 1 milion și jumătate de doze de vaccin, pentru a acoperi 70% din populație.


BUGET 2021: aprobat în cinci minute și fără modificări

 

Pe 29 decembrie, Consiliul municipal a aprobat, cu scandal, bugetul municipal pentru anul 2020. Bugetul a fost aprobat în cinci minute, fără modificări și fără prezența consilierilor PAS, DA și PL, care au părăsit sala în semn de protest din motiv că ședința a fost convocată cu încălcări, iar bugetul nu a fost consultat corespunzător. Anterior, societatea civilă a acuzat primăria că bugetul a fost consultat selectiv și fără implicarea deplină a locuitorilor. Colega noastră Vlada Ciobanu a scris într-un editorial Ziarul de Gardă despre importanța consultării bugetului cu locuitorii:

„Primarii și consilierii mai uită care este rolul lor în comunitate, alteori chiar nu cunosc cum să comunice că locuitorii, de aceea prin exercițiul de participare la crearea bugetului, le reamintim că sunt în serviciul cetățenilor. Este o muncă anevoioasă să răsfoim prin cifre, să numărăm veniturile și cheltuielile localității, să înțelegem de unde vin banii sau taxele locale, dar pentru că deseori nu o facem, suntem nemulțumiți de corupția, ignoranța și ineficiența autorităților. Cu puțină răbdare și implicare, putem schimba asta.”

 

Primăria municipiului Chișinău prevede pentru anul viitor venituri în sumă de 4,74 miliarde de lei, inclusiv transferuri de la bugetul de stat 2,64 miliarde lei și cheltuieli în sumă de 6,28 miliarde de lei. Soldul bugetar (deficit) este de 1,53 miliarde de lei. Primarul general a anunțat următoarele proiecte pentru anul 2021: 

– Procurarea a 100 autobuze, care urmau a fi achiziționate în 2020;

– Construcția a 2 străzi mari: să fie extins bd. Mircea cel Bătrân până la str. Bucovinei, și str. Industrială;

– Dezvoltarea infrastructurii urbane: str. 31 August, str. Tighina, str. Alexandru cel Bun (potențial), str. Ion Creangă, reparația podurilor; 

– Reparația curților blocurilor de locuit (din banii colectați dintr-o nouă taxă planificată în 2021 pentru salubrizare);

– Repararea trotuarelor: str. Dacia, str. Calea Ieșilor, în zona str. Mircea cel Bătrân, în zona centrală;

– Modernizarea iluminatului;

– Procurare de utilaj pentru salubrizare;

– Alocare de fonduri pentru lupta cu virusul Covid-19.

 

Societatea civilă și unii consilieri locali au criticat primarul că într-un an pandemic oferă prioritate proiectelor de infrastructură.

 

Consilierii de asemenea au aprobat taxele pentru anul 2021. Taxele au fost ajustate cu suportul programului USAID „Comunitatea Mea” și experților străini. Proiectul prevede ajustarea taxelor la cota inflației din ultimii ani și a fost consultat public.

În urma consultărilor cu agenții economici și societatea civilă, primăria a redus mai multe taxe pentru a susține sectorul privat pe timp de pandemie. Consilierii PAS, DA și PL au acuzat însă executivul că a favorizat doar afacerile mari, ignorând întreprinderile mici și mijlocii care au nevoie în primul rând de suport. Surprinde și faptul că primăria a redus inclusiv taxa pentru comercializarea tutunului de la 50 000 lei la 25 000 lei, pentru o unitate de apărat, în timp ce solicitările din partea HORECA nu au fost luate în considerație.


PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR


DRUMURI ȘI TROTUARE: lucrări necalitative și explicațiile autorităților

 

Lucrările necalitative continuă să creeze probleme pentru municipalitate:

 

Bd. Bănulescu-Bodoni – săpaturi la câteva zile după amenajarea pavajului nou

Viceprimarul Victor Chironda a declarat că pavajul nou a fost scos de compania de construcțiicare s-a grăbit cu lucrările, pentru a le încheia pe toate până la expirarea contractului pe 20 decembrie. Firma ar fi fost prevenită că trebuie să se instaleze în pământ rețeaua electrică și piloni noi pentru linia de troleibuz. 

Totuși, cu 2 săptămâni în urmă cu Victor Chironda declara că pavajul a fost aplicat temporar, pentru a asigura circulația pietonilor, cât se executau lucrările pe trotuarul de vis-a-vis. 

Acum, compania electrică va avea în sarcină să reinstaleze pavajul, odată ce condițiile meteo vor permite acest lucru. 

 

Marcajul de pe str. Albișoara – șters pe alocuri în mai puțin de o lună de la aplicare

Primăria anunța la mijlocul lunii noiembrie că se aplică în premieră marcaj termoplastic, mai rezistent și mai scump de zece ori decât cel obișnuit, cu intenția de a nu reveni în fiecare an pentru a-l reînnoi. Responsabil de aplicare a fost un agent economic din Lituania care a folosit utilaje din Suedia. Marcajul însă nu a rezistat nici măcar o lună. Primarul general a declarat că agentul economic va fi obligat să refacă marcajul pe porțiunile problematice, dar o va putea face abia în primăvara lui 2021. 


CURĂȚENIE: credit pentru modernizarea managementului deșeurilor 

 

Primăria a semnat pe 16 decembrie, un acord de finanțare de 9 milioane de euro cu BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare) pentru a moderniza sistemul de management al deșeurilor. 

În total, proiectul prevede următoarele surse de finanțare: 

9 mil euro – împrumut BERD

9 mil euro – împrumut BEI  (credit nerambursabil ce face parte din Proiectul de Gestionare a Deșeurilor pe țară)

5 mil euro – grant din partea Fondului Parteneriatului Europei de Est pentru Eficiență Energetică și Mediu (E5P)

7,96 mil euro – contribuția municipalității

 

Fondurile vor fi utilizate pentru implementarea Proiectului „Deșeuri solide Chișinău”, și anume:

– reînnoirea parcului de autospeciale a Întreprinderii Municipale „Autosalubritate” cu unități noi, dar și mecanisme de selectare a deșeurilor;

– renovarea stației de transfer;

– investirea într-o instalație de sortare a deșeurilor;

– reabilitarea poligonului de deșeuri din com. Țânțăreni;

– revitalizarea drumului de acces alternativ către depozitul de deșeuri;

– închiderea gunoiștei din str. Uzinelor 211.

 

De asemenea, Consiliul municipal Chișinău a decis pe 23 decembrie elaborarea unui studiu de fezabilitate care să analizeze posibilitatea construcției, prin parteneriat public-privat, a unei uzine de sortare/reciclare/reutilizare/eliminare a deșeurilor solide, acumulate de pe teritoriul municipiului Chișinău. Consilierii PAS au atenționat însă că proiectul BERD deja prevede elementul de sortare, iar uzina de reciclare nu ar trebui să se preocupe de aceasta.


TRANSPORT PUBLIC: troleibuze second-hand din Riga și transport public ca în Lublin

 

Municipiul Chișinău va implementa, cu suportul Uniunii Europene, proiectul „MOVE IT like Lublin”. Proiectul constă în dezvoltarea sistemului de transport public în municipiul Chișinău după modelul organizării transportului public din orașul Lublin (Polonia). 

Uniunea Europeană va aloca 3.325 mln euro (95%) pentru implementarea proiectului, iar municipiul Chișinău va contribui cu 175 mii euro (5%).

În cadrul proiectului, autoritățile municipale vor întreprinde în perioada 2021-2024 următoarele măsuri:

 

– optimizarea rutelor și crearea stațiilor de transbordare;

– extindere benzilor dedicate;

– dotarea stațiilor de așteptare cu panouri informaționale;

– comasarea Parcului Urban de Autobuze și a Regiei de Transport Electric pentru a crea Regia Municipală de Transport Public;

– crearea Centrului Unic de Control al Traficului transportului public;

– sporirea capacităților de management a transportului public în cadrul Direcției Transport a primăriei;

– preluarea practicilor și experienței europene în adaptarea transportului public la măsurile de luptă cu COVID-19.

 

Între timp, Primăria municipiului Chișinău aprovizionează Regia Transport Electric (RTEC) cu troleibuze second-hand. 25 de unități au fost achiziționate de la municipalitatea din Riga, Letonia. Primele 15 deja au ajuns în Chișinău. Alte 10 troleibuze urmează să ajungă în perioada următoare. Troleibuzele din Riga au o garanție de 7 ani.

 

Soarta celor 100 de autobuze rămâne încă incertă. Pe 25 noiembrie, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat decizia prin care compania ISUZU a fost declarată câștigătoarea licitației pentru procurarea a o sută de autobuze destinate municipiului Chișinău.


ASPECTUL ORAȘULUI: gherete, publicitate exterioară și iluminare

 

Gheretele scoase la licitație

 

În luna decembrie, primăria a desfășurat două licitații pentru locurile destinate amplasării gheretelor și altor unități comerciale. La ședința CMC din 28 decembrie, viceprimara Inga Ionesii a declarat că, până la acel moment, primăria a colectat 6 996 065 lei de la agenții care au obținut loturi la licitații. Agenții economici au transferat 50% din suma pentru arendă. Restul 50% se vor achita în rate, pe parcursul următoarelor 12 luni.

Cea de-a treia licitație pentru obținerea dreptului de încheiere a contractului pentru amplasarea unităților de comerț ambulant pe teritoriul orașului Chișinău va avea loc pe 15 ianuarie 2021, ora 10:00, în Sala de ședințe a Preturii sectorului Centru, (str. Bulgară, 43).

Unii agenți care au participat la licitații și consilieri membri ai comisiei responsabile de organizarea acestora au declarat că mai multe companii afiliate au adjudecat împreună amplasamente, astfel încălcând regulamentul care prevede o limită de trei locuri per companie, la aceeași licitație. Ziarul de Gardă a scris despre faptul că aceste companii sunt afiliate fratelui fostului primar de Chișinău, Dorin Chirtoacă. Acestea au obținut o treime din locurile strategice. Consiliera Aliona Mandatii a declarat la ședința CMC din 22 decembrie că printre beneficiarii acestor înțelegeri se află și fiul consilierului Vasile Chirtoca.

 

Între timp, mai multe gherete cu autorizațiile expirate își continuă activitatea. Pretorii au raportat la ședința CMC din 28 decembrie că au evacuat 83 din 500 gherete la Râșcani, 74 din 453 gherete la Botanica, 15 din 290 de gherete la Ciocana și 52 din 164 gherete în Centru. În sectorul Buiucani au fost demolate 107 gherete și 26 unități mobile.

La ultima ședință a primăriei din 2020, primarul a cerut pretorilor să evacueze până vineri, 1 ianuarie 2021, toate gheretele amplasate vara, dar care se află pe locații care fie nu au fost expuse la licitație, fie nu au fost câștigate de proprietarii actualei gherete.

 

Reguli pentru amenajarea fațadelor

 

Primăria își propune să implementeze un nou regulament care să reglementeze publicitatea exterioară, inclusiv de pe fațadele clădirilor. Regulamentul a fost propus consilierilor spre examinare la patru din cele cinci ședințe din luna decembrie, însă de fiecare dată a fost retras sau trimis la reexaminare. Mai detaliat în „Ce fac autoritățile: PUG din bani publici, regulament pentru publicitate încă neaprobat și alte acțiuni”.

 

De asemenea, primăria își propune să încurajeze restaurarea clădirilor istorice din capitală. Primarul general a anunțat că agenții economici care gestionează afaceri în clădiri care sunt monumente de istorie/arhitectură, ar putea să beneficieze de anumite scutiri de taxe și impozite, pentru a fi motivați să le renoveze. Mai multe detalii nu au fost oferite în cadrul ședinței.

 

Casă nouă pentru un mozaic

 

Clădirea sovietică de la bd. Constantin Negruzzi 2, care are pe fațadă un panou cu mozaic, va fi demolată. Proprietarul clădirii (firma „PROMILTON” SRL) va trebui însă să demonteze și să păstreze mozaicul, ca mai apoi să-l instaleze în altă parte, fie pe clădirea nouă ce va fi construită în loc, fie într-o altă locație. Cheltuielile vor fi suportate de agentul economic. 

 

Un apel va fi lansat pentru ca cetățenii să-și spună opinia care ar fi cel mai potrivit loc pentru amplasarea mozaicului. Totuși, viceprimarul Victor Chironda a completat într-o postare pe Facebook că apelul lansat în septembrie către societatea civilă nu a avut succes.

 

Lumină pe str. Calea Orheiului

 

Pe str. Calea Orheiului au fost instalați 76 de piloni noi, 150 de corpuri de iluminat LED, iar cablurile electrice au fost trasate în subteran. Lucrările au costat bugetul municipal 3,5 milioane de lei. 

 

Pentru aceste lucrări, directorul Întreprinderii Municipale de Rețele Electrice de Iluminat „Lumteh”, Veaceslav Buț, și-a pierdut funcția. Primarul general i-a cerut cererea de demisie după ce lucrările de modernizare a iluminatului de pe str. Calea Orheiului au lăsat pentru o perioadă strada fără lumină, deși s-au dat asigurări că vor fi făcute calitativ și fără pene de curent.  Veaceslav Buț a fost numit în funcție în 2018 de fostul primar interimar Silvia Radu. 


CORUPȚIE: noi acuzații la adresa primăriei

 

Deși în decembrie, primăria a supus bugetul municipal consultărilor publice și pentru prima dată a expus la licitație amplasamentele pentru comerțul stradal, agenți economici, consilieri și reprezentanți ai societății civile au acuzat primăria de favoritism. 

 

Mai mulți foști angajați ai preturii ciocana, au acuzat pretora Sinilga Școlnic că i-ar fi amenințat și le-ar fi dat indicații ilegale. Ziarul de Gardă a investigat cazul și a scos la iveală că „deși Sinilga Școlnic a activat toată viața într-o instituție de stat, iar soțul său declară venituri modeste în ultimii ani, familia sa locuiește într-un imobil cu două etaje și mansardă, amplasat într-o suburbie a capitalei, dat recent în exploatare”.

 

Despre aceasta, dar și alte acuzații, s-a discutat la ședințele CMC. De la ședințele consilierilor din decembrie aflăm:

Ala Revenco, A.O. „Părinți Solidari”, în numele mai multor organizații locale și activiști din Chișinău, a declarat că societatea civilă este nemulțumită de modalitatea de consultare a bugetului municipal pentru anul 2021 și prioritățile identificate de primărie. Activiștii au adresat primăriei un apel public, semnat și de către organizația Primăria Mea, prin care solicită:

– diminuarea numărului extrem de mare al proiectelor de amenajare, care se fac necalitativ, în detrimentul altor priorități pentru locuitori;

– organizarea unei serii de discuții publice (cu societatea civilă în calitate de organizator sau co-organizator cu drepturi egale), privind proiectul de buget, pe câteva domenii de interes major – transport, educație, servicii locativ-comunale, construcții și arhitectură etc.;

– neacceptarea și condamnarea discuțiilor publice fără respectarea procedurilor de asigurare a transparenței;

– declararea 2021 anul transparenței și gestionării eficiente, anul reformelor strategice și redobândirea încrederii publice.

Aliona Mandatii (DA) a anunțat la una dintre ședințele CMC că în cadrul licitațiilor pentru locurile de comerț stradal, companiile mari au adjudecat toate loturile, folosind poziția lor dominantă. Acestea ar fi obținut, prin companiile lor afiliate, mai mult de trei locuri per licitație, limită impusă de noul regulament pentru comerț. 

Conform consilierei, primăria nu a sesizat organele de ordine privind aceste încălcări. Astfel, platforma DA a pregătit o sesizare către organele competente și a solicitat investigarea cazurilor respective.

Angela Munteanu-Pojoga (PAS) a declarat că, în pofida măsurilor întreprinse de primărie, copiii din grădinițe și școli sunt hrăniți în continuare cu produse necalitative. Consiliera a afirmat că aceasta se datorează faptului că reprezentanții primăriei și directorii instituțiilor ar fi avut înțelegeri cu unii agenți economici, iar autoritățile nu verifică ulterior calitatea produselor preparate în instituții. Angela Munteanu-Pojoga a cerut primarului să ia măsuri. 

Conform părinților copiilor intoxicați în noiembrie la liceul sportiv, aceștia în continuare nu cunosc rezultatele anchetei sau ce consumă zilnic copiii lor.

Activiștii pentru protecția drepturilor animalelor au semnalat că primăria nu respectă regulamentul pentru animalele de companie și fără adăpost. Conform lor, la necropolă se spală bani.

 

Alte declarații și acuzații, în sintezele ședințelor CMC, rubrica „DECLARAȚII” și „CETĂȚENII PARTICIPĂ”.

 

Astfel, s-a încheiat anul 2020 pentru autoritățile municipale din Chișinău. Primăria Mea va continua să monitorizeze activitatea primăriei în 2021, iar în scurt timp vom publica un raport privind activitatea primarului și echipei sale în primul an de mandat. Până atunci, vă invităm să analizați ce a întreprins primăria în patru din cele cinci domenii prioritare pentru locuitori: drumuri și trotuare, transport public, aspectul orașului, corupție.

 

Autoare: Cristina Voroneanu

 

Această sinteză a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md