Tichetarea electronică: întrebări și răspunsuri

Din martie, în mun. Chișinău se desfășoară un proiect pilot ce presupune plata cu cardul bancar în câteva unități de transport. Procesul facilitat de taxatori a stârnit critica locuitorilor. La fel, au apărut mai multe întrebări despre costuri și următorii pași. De la viceprimarul pe urbanism și mobilitate urbană am aflat că proiectul pilot este gratis, iar în șase luni urmează a fi prezentat un studiu de fezabilitate în Consiliul Municipal. 

 

Primii pași spre tichetarea electronică

După un deceniu de promisiuni, din martie, a început un proiect pilot pentru testarea sistemului de tichetare electronică în transportul public din Chișinău. Astfel, în 90 de troleibuze și 46 de autobuze este posibilă plata cu cardul bancar sau cu telefonul, conectat la cardul bancar. Terminalele de plată sunt folosite pe cele mai solicitate rute de troleibuze: nr. 10, 22 și 30 și pe autobuzele nr. 2 și 5. Durata proiectului este de șase luni și este implementat gratis, cu ajutorul companiilor MasterCard și Visa. Terminalele de plată sunt purtate și gestionate de către taxatori. Procesul a stârnit mai multe întrebări: cât ne costă, de ce doar cu cardul bancar și ce urmează.

 

Ce spun autoritățile?

Am discutat cu viceprimarul responsabil de Urbanism și Mobilitate Urbană, Victor Chironda, pentru a afla mai multe detalii și prezentăm un rezumat.

De ce proiect pilot?

Proiectul pilot era necesar pentru a testa sistemul electronic de plată, reacțiile oamenilor și eventualele probleme legate de organizarea internă. În plus, este util pentru acumularea de date.

Cât ne costă implementarea proiectului-pilot? 

Proiectul-pilot nu costă nimic municipalitatea. Nici prețul călătoriei nu suferă modificări, adică nu apare vreo taxă de procesare în plus a plăților. 

Ce se întâmplă după 6 luni?

Primăria lucrează în paralel la un studiu de fezabilitate. Acesta include și măsurarea fluxului de pasageri și sondaje printre utilizatorii transportului public. Totodată, documentul se va baza și pe concluziile proiectului-pilot. În luna octombrie, studiul de fezabilitate va fi prezentat în Consiliul Municipal.
Ulterior, va fi organizat un concurs public, deschis inclusiv pentru cei din exterior, pentru a identifica o companie care să implementeze sistemul de tichetare electronică pentru toate unitățile de transport, care să își asume investiția pentru acesta. Atunci va fi stabilită introducerea unui card pentru transport, tipurile de bilete și cum vor funcționa acestea în diferite tipuri de transport. Companiile MasterCard și Visa nu vor fi favorizate la selectarea companiei, au declarat anterior autoritățile.

O estimare prealabilă este că implementarea tichetării electronice, după semnarea contractului, va dura 3-4 luni. Deși activitățile vor fi extinse în timp, inclusiv prin crearea de centre de asistență, dezvoltarea aplicației mobile și altele. Contractul încheiat cu compania câștigătoare va trebui aprobat de Consiliul Municipal.

Un rezultat al implementării tichetării electronice va fi scoaterea fluxului financiar de la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze. Astfel, banii vor reveni la Primărie, care va gestiona aceste resurse financiare. 

Ce se va întâmpla cu taxatorii?

La moment, taxatorii percep plata cu cardul. Ulterior, vor fi instruiți astfel încât să se reprofileze în funcția de controlor. Majoritatea taxatorilor pot deveni controlori. 

De unde putem afla detalii?

Primăria va crea o pagină cu întrebări și răspunsuri și alte detalii legate de tichetarea electronică.

 

***

Amintim că de la prima mențiune a tichetării electronice și încercare de implementare a trecut deja un deceniu, iar în fiecare an putem găsi cel puțin un articol în spațiul public, în care se menționează că „de la anul, vom avea tichetare electronică în Chișinău”. 

Tichetarea electronică presupune că, în locul cumpărării biletului pentru transport public de la taxator, acesta este achitat electronic, cu un card. Aceasta este un instrument eficient de a asigura transparența veniturilor per unitate de transport. Mai mult, atunci când acesta este implementat cu un card ce trebuiește validat la intrare, tichetarea electronică permite colectarea datelor despre numărul de pasageri îmbarcați pe o rută, sau la o stație specifică, sau chiar la o oră anumită. Analiza datelor ajută la eficientizarea transportului public cu suplinirea de rute acolo unde este necesar și micșorarea numărului de autovehicule în circulație la alte ore sau pe alte rute.

Autoare: Vlada Ciobanu

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md