Ce a făcut primăria în februarie 2021?

 

În februarie, numărul cazurilor Covid-19 s-a triplat, comparativ cu luna precedentă. În această perioadă, primăria a amenajat 160 paturi noi pentru pacienții Covid-19, iar Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a impus noi restricții. 

Între timp, primăria continuă licitațiile pentru amplasarea gheretelor, caută o companie care va începe lucrul asupra Planului Urbanistic General și a relansat licitația pentru procurarea celor 100 de autobuze. 

Primăria se opune apariției a cinci blocuri noi în zona Circului, iar viceprimarii au evaluat funcționarii din subordinea lor. Totuși, mai multe acuzații de corupție, legate de sponsorizările din partea unor agenți economici, sunt ignorate de conducerea primăriei.

 

Am sintetizat ce a făcut primăria în luna februarie și vă prezentăm principalele concluzii:


COVID-19 în capitală: numărul cazurilor s-a triplat

Numărul cazurilor de infectare cu Covid-19 crește, atingând noi recorduri. În ultima săptămână din februarie numărul infectărilor a ajuns la 4561 de cazuri pe săptămână, de trei ori mai mult ca în ultima săptămână din ianuarie (1532 cazuri).

Pentru depășirea situației, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a impus noi restricții

Primăria a amenajat alte 80 de paturi suplimentare la Spitalul Sfânta Treime și Spitalul Municipal de Ftiziopneumologie, iar la Centrul Covid de la Moldexpo a fost deschis al treilea pavilion de 80 de paturi pentru pacienții suspecți de coronavirus. În luna aprilie se planifică darea în exploatare a unei secții noi de terapie intensivă la spitalul „Sfânta Treime”, cu 14 paturi. Totuși, în pofida creșterii numărului de locuri în spitale, o problemă rămâne personalul medical insuficient. 

La începutul lunii martie autoritățile au lansat vaccinarea personalului medical.


PRIORITĂȚILE LOCUITORILOR


CURĂȚENIE: soluții și protest pentru maidanezii din capitală

După ce doi copii au fost atacați de câini maidanezi, primarul general a cerut soluții pentru problema câinilor vagabonzi de la autoritățile responsabile. Edilul a specificat că vor fi căutate modalități umane, dar, în același timp, este de părere că sunt „prea mulți iubitori de abordări supra-democratice” față de maidanezi, iar securitatea oamenilor are prioritate. 

Ca răspuns la comentariile primarului, activiștii pentru drepturile animalelor au organizat un protest în fața primăriei. Aceștia au cerut sterilizarea în masă a câinilor fără adăpost și eliberarea acestora. Roman Trahtman, șeful Serviciului de sterilizare a câinilor, a declarat însă că maidanezii care au atacat copiii au fost sterilizați și vaccinați la necropolă, după care eliberați. 

Anul trecut au fost sterilizați 2500 de câini, dar procesul este stopat din lipsă de medici veterinari la necropolă, a precizat Ion Ceban în cadrul unui interviu. Potrivit edilului, sterilizarea unui câine costă între 500 și 900 de lei, iar alți 25 de lei se cheltuie zilnic pentru mâncare. 


TRANSPORT PUBLIC: o nouă licitație pentru autobuze și taxare electronică

Primăria a lansat o nouă licitație pentru achiziția a 100 de autobuze. Licitația desfășurată între iulie-septembrie 2020 a fost anulată de primărie, după ce Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat rezultatele selecției și a cerut primăriei să revadă ofertele.

Sursa: Facebook / Ion Ceban

 

Primarul Ion Ceban a declarat că examinează și alte soluții pentru procurarea a noi unități de transport public, inclusiv negocieri directe.

Între timp, primăria se pregătește de lansarea proiectului pilot pentru testarea sistemului de tichetare electronică în transportul public, care va începe la mijlocul lunii martie. Companiile MasterCard și Visa au pregătit aparatele electronice care urmează să fie instalate în 90 de troleibuze și 46 de autobuze din capitală, care circulă pe următoarele rute: 

– troleibuze: pe rutele nr. 10, nr. 22, nr, 30, nr. 32;

– autobuze: pe rutele nr. 2, nr. 5, nr. 9, nr. 26, nr. 33.

Testarea sistemului electronic de plată cu carduri bancare va dura 6 luni, după care va fi lansat un parteneriat public-privat. Companiile MasterCard și Visa nu vor fi favorizate la selectarea companiei, declară autoritățile.

 

Prețul pentru călătoriile cu transportul public va rămâne același. Până transportul public va fi modernizat și dotat cu suficiente unități, primăria nu planifică să majoreze tarifele, chiar dacă costul real al unei călătorii cu autobuzul este de 10 lei, iar cu troleibuzul 4-5 lei. Astfel, primăria cheltuie anual 500 de milioane de lei pentru subvenționarea transportului public.


ASPECTUL ORAȘULUI: planul de amenajare a teritoriului, PUG și construcții controversate

Primăria lucrează împreună cu partenerii din Rusia, firmele Master’s Plan și Cushman & Wakefield, la a II-a fază a Planului de amenajare a teritoriului municipiului Chişinău, numită de primarul general și Strategia de dezvoltare a capitalei sau Masterplan. Rezultatele primei faze pot fi analizate aici.

Experții din Rusia au vizitat Chișinăul la începutul lunii februarie. În perioada: 1-8 februarie 2021 aceștia au avut mai multe sesiuni de interviuri cu experți din diferite domenii și au consultat locuitorii, autoritățile și specialiștii din Chișinău și suburbii. În cadrul discuțiilor publice cu experții și locuitorii, s-a analizat:

– Amenajarea albiei râului Bâc;

– Crearea zonelor verzi noi în oraș;

– Renovarea fondului locativ;

– Formarea clasificatorului instituțiilor de învățământ mediu;

– „15 minute de accesibilitate pietonală” – compilarea unei liste de elemente ale infrastructurii sociale primordiale;

– Identificarea noilor conexiuni pietonale, rute de transport public și a căilor pentru transportul privat.

– Funcționarea și accesibilitatea infrastructurii suburbiilor.

În lunile iunie-iulie 2021 documentul va fi propus pentru consultări publice oficiale, a anunțat Ion Ceban. 

 

Planul Urbanistic General și gheretele – la a patra licitație

Între timp, primăria caută compania care va elabora caietul de sarcini pentru actualizarea Planului Urbanistic General. Primăria a lansat a patra licitație, însă doritori de a depune oferte nu se găsesc. 

Problema ar fi lipsa de interes a companiilor din domeniu, iar Ion Ceban mai dă vina și pe consilierii municipali care au respins donația de 10 de milioane de lei venită din partea unei Asociații bucureștene, care s-a oferit să elaboreze Planul Urbanistic General al Chișinăului. Societatea civilă s-a expus împotriva donației și a atenționat că Asociația este conectată la dezvoltatori imobiliari din România, iar planuri urbanistice similare donate unor sectoare din București sunt contestate în instanță de către locuitori

 

La a patra licitație sunt și gheretele din Chișinău. Pentru licitația din 26 februarie au fost depuse peste 40 cereri din partea a 10 agenți economici și au fost adjudecate 16 din cele 20 loturi expuse.

 

86 de gherete din curțile de bloc și pe străzile adiacente în care sunt oferite diverse servicii (ex: reparație de încălțăminte) nu vor fi evacuate, iar autorizațiile de amplasare vor fi prelungite. Motivul este de a nu lăsa micii antreprenori fără singura sursă de venit.

Primăria va evacua însă 24 de pavilioane de la stațiile de așteptare, cărora le-au expirat contractul de arendă. Primarul general a mai precizat într-o postare pe Facebook că 15 gherete care vindeau ilegal alcool au fost evacuate. 

A fost evacuată și ghereta vicepretorei sectorului Ciocana, a cărei autorizație a expirat aproape un an în urmă, la mai mult de o lună de la investigația jurnalistică care a prezentat cazul. 

 

Construcții problematice și noi blocuri în zona Circului

În timp ce primăria pregătește documentația urbanistică care ar face regulă în oraș, lupta cu construcțiile problematice continuă. Noua componență a Consiliului Național al Monumentelor Istorice (CNMI) a permis construcția unui complex de 5 blocuri cu 21 de etaje în zona Circului. Decizia a fost criticată de societatea civilă, iar primarul a declarat că nu va permite, în timpul mandatului său, construcția acestor blocuri. Totodată, edilul a amintit că i-a cerut lui Iurie Povar, recent angajat în calitate de consilier în domeniul arhitecturii și urbanism în cabinetul primarului general, tot el noul președinte al Consiliului Național al Monumentelor Istorice, să-și înceteze activitatea în cadrul primăriei. Iurie Povar a votat în favoarea construcției complexului.

De asemenea, Primăria a făcut publice câteva note informative în care sunt explicate acțiunile autorităților municipale în privința mai multor obiective reclamate de cetățeni că ar încălca normele în construcții. Consultați aici notele informative pentru următoarele obiective:

– str. Alba Iulia 128-130;

– str. București 62/Vlaicu Pârcălab 37 (beneficiar Întreprinderea cu Capital Străin „UNIVERSAL PROIECT” SRL);

– bd. Mircea cel Bătrân 13/2 (beneficiar „Braus Imobiliare” SRL);

– str. Ion Luca Caragiale 24 (beneficiar Vasigur Grup SRL).

 

Primarul vs Agențiile de Publicitate

O altă luptă se duce între primar și Asociația Agențiilor de Publicitate din Moldova, care a cerut Procuraturii Anticorupție și Centrului Național Anticorupție tragerea la răspundere penală a edilului, viceprimarilor și a funcționarilor din cadrul primăriei, din cauza că le-ar restricționa  activitatea economică contrar legii.

Edilul a numit acțiunea drept șantaj față de determinarea de a nu prelungi autorizațiile de amplasare pentru panourile publicitare până nu va fi aprobat un nou Regulament cu privire la publicitate, care se așteaptă a fi mai restrictiv.


CORUPȚIE: evaluarea personalului și suspiciuni de corupție

În programul electoral din 2019, primarul Ion Ceban a promis că „vor fi eliminate toate schemele de corupție”. Pentru aceasta, actualul primar promitea că pentru fiecare poziție managerială vor fi elaborați indicatori de performanță personală, iar evaluarea managerilor va fi realizată trimestrial. Rapoartele care urmau a fi realizate public, nu au mai fost publicate. Alte promisiuni ale primarului și acțiunile întreprinse până în prezent pot fi consultate în Raportul alternativ privind activitatea primăriei în primul an de mandat al lui Ion Ceban, realizat de Asociația Primăria Mea.

La mai bine de la un an de la asumarea mandatului, Ion Ceban a solicitat viceprimarilor să evalueze, până pe 1 martie, performanța tuturor angajaților din subordine. 

 

Între timp, Judecătoria Chișinău a anulat ordinul prin care a fost demis Pavel Eni, fostul director al cimitirului Sf. Lazăr, reținut de CNA pe 1 septembrie pentru bănuieli că ar fi obținut profituri ilegale din vânzarea locurilor de înhumare pentru decedați. Primarul general a cerut ca fostul director al cimitirului Sf. Lazăr din capitală să nu revină în funcție.

 

Totuși, mai multe anchete jurnalistice publicate în ultima jumătate de an despre probleme admise în administrarea Chișinăului au fost lăsate fără reacție de către primărie până acum. Dintre acestea, menționăm investigația Ziarului de Gardă care arată că firme care se află în litigiu cu primăria fac sponsorizări pentru lucrări de infrastructură și faptul că mai multe terenuri de joacă pentru copii au fost amenajate cu echipamente pentru care Direcția Locativ-Comunală a plătit de două ori mai mult decât prețul pe piață


Alte priorități și subiecte discutate la ședințe


Meniu unic pentru grădinițe

Începând cu 1 februarie 2021, în grădinițele din orașul Chișinău (fără suburbii) va fi un meniu unic. 

Primarul general a dispus să se efectueze controale în cel puțin o treime din grădinițe, pentru a fi verificată calitatea produselor alimentare, prețul plătit de către administrațiile grădinițelor și implementarea meniului unic. În verificări ar urma să fie implicați și consilierii municipali și experți din domeniu. Un raport despre implementarea meniului unic în grădinițe va fi prezentat până la 31 martie

De asemenea, edilul a sugerat ca președintă a grupului de lucru să fie Angela Munteanu-Pojoga, consilieră municipală PAS, după ce aceasta a vorbit într-o conferință de presă săptămâna trecută despre presupuse încălcări la licitația prin care s-a ales agentul economic care va furniza serviciile de alimentare în sectorul Centru. 


Locuitorii din suburbii stabilesc prioritățile

Primăria a lansat site-ul suburbii.chisinau.md pentru consultarea opiniei locuitorilor din suburbiile Chișinăului privind proiectele care vor fi finanțate din bugetul municipal. Locuitorii pot alege unul din proiectele propuse de autorități sau indica o altă problemă pe care o consideră prioritară, la secțiunea „Altele”.

Proiectele de infrastructură din suburbii realizate în 2020, cu o contribuție integrală sau parțială din partea Primăriei, vor fi însoțite de un panou informativ care să menționeze suma alocată din bugetul municipal. În 2020, au fost alocate 100 de milioane de lei pentru proiecte de infrastructură în suburbiile mun. Chișinău.

 

Autoare: Cristina Voroneanu

 

Această sinteză a fost realizată cu suportul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveției în Moldova. Conținutul sintezei și analiza realizată aparțin autorului și nu reflectă neapărat viziunea donatorului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md