Situația asistenților personali, problema animalelor fără adăpost, campania de salubrizare și reabilitarea stației de epurare
Durata ședinței: 1h
Întârziere: 12 min
Despre situația asistenților personali s-a discutat la majoritatea ședințelor desfășurate de la începutul acestui an. Responsabilitatea pentru salarizarea asistenților personali din Chișinău este pasatǎ de la Guvern la Primǎrie și invers. În cele din urmǎ, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a atacat în instanță Primăria capitalei, iar Primăria – Guvernul.
În debutul ședinței, anticipând evenimentele, primarul capitalei Ion Ceban a declarat pentru presǎ și participanții de la protestul ce urma sǎ aibǎ loc mai târziu cu referire la finanţarea asistenţilor personali din municipiul Chişinău: ,,Guvernul trebuie să asigure în mod egal finanţarea pentru asistenţii personali din toată ţara. Cu ce se deosebesc aceştia de cei de la Briceni, Anenii Noi, Cahul sau alte raioane? (...) Adresatul nu este primăria Chișinău, dar guvernul. Să se adreseze acolo unde este factorul de decizie".
Şeful Direcției asistență medicală și socială a municipiului Chișinău, Vladimir Bolocan a menționat cǎ pentru a rezolva problema asistenților personali: ,,Fondul pentru susținerea populației să fie modificat, iar bugetul pentru asistenții personali să se regăsească în acesta".
Fostul ministru, Marcel Spatari a venit cu explicație amplă pe rețelele de socializare. Acesta a scris: ,,Pentru anul 2024, în bugetul municipiului Chișinău a fost aprobată suma de 177,6 milioane de lei pentru asistența personală, cu 15% mai mult decât anul precedent. Cu alte cuvinte, primăria municipiului Chișinău și-a asumat să identifice suficiente resurse și să cheltuie suficienți bani pentru a plăti salariile asistenților personali angajați conform statelor de personal ale celor două direcții de asistență socială: * 1428 unități angajate de Direcția generală asistență medicală și socială * 727,5 unități angajate de Direcția generală pentru protecția drepturilor copilului. La puțin timp de la începutul anului însă, printr-o decizie controversată, administrația locală — nu direcțiile municipale de asistență socială, care sunt sigur că suferă la fel de mult din cauza situației create! — a tăiat finanțarea pentru asistența personală și a dat indicație direcțiilor să reducă salariile și să disponibilizeze asistenții personali. În rezultat, zeci de persoane cu dizabilități severe au rămas fără îngrijire, iar sute de ingrijitori au rămas fără venituri".
Mai multe detalii gǎsiți AICI.
Actualizǎri la problema animalelor fără adăpost din Chișinǎu
Ca urmare a solicitǎrii din cadrul ședinței trecute înaintate de responsabilii de la primǎrie, administratorul interimar al Î.M. Supravegherea și Protecția Animalelor, Ruslan Darie a revenit cu actualizǎri. Acesta a comunicat cǎ în perioada de raportare au fost emise 69 de ordine și capturați 136 de maidanezi de pe teritoriul instituțiilor de învǎțǎmânt și instituțiilor medicale.
Potrivit raportorului, instituția așteaptă să i se elibereze autorizația de către ANSA pentru deschiderea cabinetului veterinar la Necropolǎ (str. Uzinelor 205/6), recunoscând cǎ autorizația le-a fost retrasǎ motivându-se prin lipsa canalizǎrii și apei centralizate.
Primăria Mea a cercetat problema animalelor fără adăpost din Chișinău în 2017, 2021, 2022 pentru a identifica principalele impedimente în rezolvarea problemei, cât și potențialele soluții.
Reacția autoritǎților municipale la lucrǎrile inițiate de administrația Centrului Artico
Primǎria Chișinǎu, gestionara Centrului Artico, a atenționat cǎ pentru lucrǎrile privind căile de acces inițiate de către Centrul Artico nu există niciun act permisiv eliberat de Primăria Chișinău, Pretura sectorului Buiucani sau Direcția Mobilitate Urbană. Primarul a comentat în felul urmǎtor: „Am văzut în spațiul public mai multe informații referitoare la situația de pe trotuarul și zona de parcare de la Centrul Artico. Ceea ce se face acolo este destul de riscant și periculos, mai ales pentru copii. Pretorul sectorului Buiucani m-a informat că anterior s-a discutat cu administrația Artico și li s-a explicat că așa gen de lucrări și căi de acces sunt periculoase, mai ales că este o bandă dedicată pentru transportul public, iar în zonă va apărea și o pistă pentru bicicliști. Din câte am văzut, ei nu au ținut cont de recomandările noastre. Urmează să le propunem să dezvolte accesul lor din partea laterală, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități”.
Campania de salubrizare de primăvară
Autoritǎțile raporteazǎ mai multe activități de salubrizare și evacuare a deșeurilor preponderent vegetale. Inclusiv au fost spălate parțial coșurile de gunoi, stațiile de așteptare, părțile carosabile și trotuarele din toate sectoarele. De asemenea, serviciile municipale au efectuat lucrări de salubrizare a pasajelor subterane, parcurilor și scuarurilor din oraș. Mai exact, a fost curǎțatǎ o suprafațǎ de gazon de cca. 300 de ari și lichidate 5 gunoiști din parcuri și pǎduri. În curțile blocurilor de locuințe, a fost realizatǎ manual salubrizarea terenurilor de joacă și terenurilor sportive. Metalul uzat de pe terenurile de joacă pentru copii și din curțile blocurilor locative a fost evacuat. Suplimentar, primarul a menționat cǎ le poate oferi serviciilor primǎriei o listǎ de adrese unde, potrivit lui este necesarǎ intervenția imediatǎ.
În aceeași ordine de idei, Primǎria Chișinǎu a comunicat despre demolarea gheretelor, gardurilor, porților amplasate pe terenurile publice neautorizat.
Ulterior, a urmat sesiunea de întrebări adresate de către reprezentanții presei.
Lucrările de la stația de epurare
Modernizarea staţiei de epurare din Chişinău a început în 2017. Primul termen anunțat de autorități pentru finalizarea proiectului a fost vara 2020. La o distanță de patru ani, autoritățile ne comunică despre continuare lucrărilor. Aceștia lucrează împreună cu proiectanții la elaborarea caietului de sarcini și inițierea procedurii de licitație. Actualmente, lucrările sunt executate în proporție de 90 la sută.
Reamintim că, proiectul prevedea construcția unei noi linii de tratare a nămolului, dar și a unei stații noi de reparare a apelor uzate. Costul proiectului este de peste 24 de milioane de euro, bani împrumutați de la BERD şi BEI.