Propunere de Buget 2022: mai mulți bani pentru mediu, renovarea Bibliotecii Hașdeu și străzi închise pentru reparație
Proiectul de buget municipal pentru anul 2022 a fost publicat pentru consultare. Documentul, dacă va fi votat de consilieri, va stabili prioritățile și proiectele ce vor fi implementate de autorități în următorul an.
Propunerea de buget include venituri de peste 5 miliarde de lei și cheltuieli de peste 6 miliarde, lăsând municipalitate cu un deficit bugetar de aproximativ 1,2 miliarde de lei, pe care primăria vrea să le acopere din finanțări externe și interne. În 2022, autoritățile alocă mai multe fonduri pentru proiecte de investiție, mediu și gospodăria comunală, pe când scade suma alocată pentru ocrotirea sănătății. Totodată, primăria vrea să implementeze proiecte pe care nu a reușit să le desfășoare în 2021, va crea parcări în tot orașul și va susține evenimente culturale organizate de asociații obștești.
Am analizat proiectul de buget municipal în totalitatea celor 51 de anexe care-l compun și am notat proiectele și alocările principale.
La general, despre Bugetul Municipal în 2022
Proiectul de Buget Municipal pentru anul 2022 a fost publicat în seara de 19 noiembrie, la limita termenului impus de Legea privind finanțele publice locale. Coincidență sau nu, publicarea documentului vine după ce, la ședința Consiliului municipal din 18 noiembrie, Andrei Năstase (Platforma DA), însoțit de membrii fracțiunii, a declarat că, dacă proiectul nu va fi publicat până pe 20 noiembrie, fracțiunea pe care o reprezintă își rezervă dreptul de a nu participa la votare.
Bugetul este cel mai important document pentru municipalitate, stabilind care sunt prioritățile autorităților municipale pentru 2022. În acest an, primarul capitalei promite că bugetul capitalei va fi consultat pe larg, atât cu fracțiunile din Consiliul municipal, cât și cu cetățenii.
Cifra bugetului municipal în 2022 crește, deficitul bugetar, adică diferența dintre veniturile și cheltuielile bugetului, scade. În acest an, proiectul de buget include venituri de 5 125 412 700 lei, dintre care venituri proprii sunt 771 604 700 lei (15,1%), 1 616 900 000 sunt defalcări din impozitele și taxele de stat (31,5%), 2 618 328 500 lei sunt transferuri de la bugetul de stat (51,1%), iar restul sunt venituri de la servicii prestate, donații, plata pentru locațiunea bunurilor patrimoniului etc. (2,3%). Comparativ cu anul 2021, veniturile provenite din contul transferurilor de la bugetul de stat se micșorează cu 26 644 100 lei, însă cresc veniturile provenite din defalcările de la impozitele și taxele de stat, cu aproximativ 400 000 000 lei, de la 1,2 mld. lei în 2021 la 1,6 mld. în 2022.
Cheltuielile, la fel, se micșorează, fiind în total preconizate 6 250 277 900 lei. Deficitul bugetar, adică diferența între venituri și cheltuieli, este de 1 124 865 200 lei, puțin mai mare decât deficitul din proiectul de buget pentru anul 2021, dar mai mic decât deficitul aprobat într-un final de către consilieri. Autoritățile preconizează să acopere deficitul financiar din împrumuturi externe pentru proiecte, împrumuturi interne și emisiunea valorilor mobiliare și vânzarea apartamentelor către orășeni. Totodată, Primăria intră în anul 2022 cu 250 000 000 lei în cont, rămași din fondurile necheltuite în anul curent.
Documentul, spre deosebire de anul trecut, a fost publicat într-un format mai accesibil, cu o notă informativă amplă care detaliază pe ce vor fi cheltuiți banii cetățenilor, care sunt variațiile față de anul precedent, dar și justificarea modificărilor. Totodată, în anexele bugetului (51 la număr) am regăsit și cheltuieli, precum reparația însemnului „Chișinău” la intrarea în oraș prin sectorul Botanica sau proiectarea clădirii Primăriei mun. Chișinău. Mai mult, bugetul include anumite acțiuni, care trebuiau realizate pe parcursul anului curent, precum reconstrucția podului de la Mihai Viteazul sau reabilitarea însemnului „Chișinău” în sectorul Botanica. În acest an, cetățenii se pot implica în crearea bugetului, participând la consultările organizate de autorități cu grupuri specializate, dar și cu locuitorii sectoarelor. Autoritățile au publicat un grafic care arată când și unde vor avea loc întrunirile.
Cheltuielile bugetului sunt structurate pe diverse categorii, printre care:
- 3 577 112 600 lei (57,2%) de ordin social, cu o majorare de 4,3% față de 2021;
- 3 030 911 600 lei (48,5%) pentru gospodăria comunală, cu o majorare de 20,1% față de 2021;
- 196 196 600 lei (3,1%) pentru programe de investiție și reparație capitală, cu o majorare de 1,3% față de 2021;
- 252 287 200 (4,04%) pentru întreținerea autorităților de execuție și a organelor administrative, cu o majorare de 23,2% față de 2021;
- 208 171 200 lei (3,3%) pentru alte cheltuieli, cu o creștere de 13,6%, printre care fondul de rezervă, alocații pentru protecția mediului, deservirea împrumuturilor contractate și transferuri către comunele Grătiești, Geamăna și Țânțăreni.
Cheltuielile de ordin social, care includ învățământul, cultura, ocrotirea sănătății și protecția socială) suferă, la fel, variații. Astfel, pentru 2022 se propune:
- 89 011 00 (1,4%) pentru ocrotirea sănătății, cu o descreștere de 16,9% față de 2021. Categoria include reparațiile instituțiilor medicale, dotarea tehnică a acestora, lupta cu COVID-19, întreținerea Centrului municipal de plasament și reabilitare a copiilor de vârstă fragedă și realizarea programelor municipale în domeniul sănătății;
- 258 793 000 (4,4%) pentru cultură, sport, tineret, culte și odihnă cu o creștere de 18,5% față de 2021. Categoria include întreținerea personalului Direcției cultură, a 12 școli spotive, desfășurarea activităților Centrului municipal de tineret (CMT), subvenționarea teatrelor municipale, a bibliotecilor municipale, a Grădinii Zoologice și pentru organizarea activităților culturale;
- 2 812 211 600 lei (45%) pentru învățământ, cu o creștere de 4,9%. Categoria include alimentația copiilor, salarizarea cadrelor didactice din școli cu profil, lucrările de reparație a instituțiilor de învățământ, întreținerea organelor administrative, organizarea odihnei de vară a copiilor și altele;
- 482 439 100 (7,7%) pentru protecția socială, cu o creștere de 5,2%. Categoria include compensațiile pentru grupele social-vulnerabile, indemnizațiile pentru copii, acordarea serviciilor sociale pentru copiii plasați în serviciile sociale ale Direcției, întreținerea Centrului „Renașterea”, oferirea ajutoarelor pe perioada rece a anului și altele.
Lucruri curioase în capitală în anul 2022
Deși Nota Informativă anexată proiectului de decizie a Bugetului municipal este una exhaustivă, oferind datele generale privind venituri și cheltuieli, variații etc, am studiat și anexele bugetului municipal, pentru a înțelege mai bine pentru ce vor fi folosiți banii noștri, ai cetățenilor.
1. Bugetul alocat pentru protecția mediului crește până la 20 500 000 lei, cu o majorare de cinci ori față de anul 2021;
2. Străzile Alexandru cel Bun, Mesager, Industrială și Vasile Lupu vor fi reparate capital, iar în centrul capitalei, precum și în zone rezidențiale și sectoare vor fi create parcări. Bugetul total pentru aceste șapte proiecte este de 190 milioane lei, adica 3,03% din buget;
3. Amfiteatrul aferent Parcului „Valea Trandafirilor” va fi reconstruit, cu o investiție de 3 000 000;
4. Însemnul „Chișinău” din sectorul Botanica va fi renovat cu o investiție de 400 000 lei. Însemnul trebuia renovat pe parcursul anului 2021, alături de celelalte patru similare la intrarea în oraș, investiția preconizată fiind de 300 000 lei;
5. O singură subterană va fi renovată din bugetul municipal și anume cea de la intersecția bd. Ștefan cel Mare și Sfânt și str. Ciuflea, fiind destinate 5 000 000 lei pentru aceasta. Astfel, afirmațiile lui Adrian Talmaci precum că au fost alocate fonduri pentru renovarea subteranei de la McDonald's Botanica sunt contrazise de buget;
6. Biblioteca B. P. Hașdeu din centrul capitalei va fi renovată, fiind alocat 1 milion de lei pentru aceasta;
7. Panourile informaționale stradale vor fi reglementate. Pentru elaborarea regulilor de amplasare și analiza locațiilor vor fi alocați în totalitate 4 700 000 lei;
8. Municipiul Chișinău ar putea avea, în sfârșit, un Plan de Mobilitate Urbană. Pentru aceasta sunt alocați 500 000 lei;
9. Direcția construcții capitale se va ocupa de proiectarea clădirii Primăriei Municipiului Chișinău, având un buget alocat de 1 mil. lei pentru aceasta. Totuși, nu este clar dacă autoritățile se referă la proiectarea unei noi clădiri sau la modernizarea celei existente;
10. Primăria va finanța evenimente culturale organizate de organizații non-guvernamentale, precum Festivalul de muzică clasică Moldo Crescendo, proiectul Z Spațiu - platformă de artă contemporană și cultură civică pentru artiști emergenți și Festivalul de muzică jazz „Ethno Jazz”.
Poză: Fațada Bibliotecii Municipale B.P. Hașdeu. Sursă: Chișinău, orașul meu
Bugetul se consultă și sperăm să nu se repete experiența din anul trecut
În acest an, autoritățile municipale pare să fi făcut un efort suplimentar pentru a face bugetul municipal mai accesibil, ușor de examinat și înțeles. Astfel, bugetul a fost încărcat în format .pdf, spre diferență de anul trecut când fiecare document avea un format diferit. Mai mult ca atât, documentul a fost publicat în limita termenelor legale conform Legii privind finanțele publice locale, pe data de 19 noiembrie. Dacă proiectul va trece toate etapele de consultare la timp, există șansa ca acesta să fie aprobat de către consilierii municipali până pe 10 decembrie, care este termenul legal pentru votarea documentului în ambele lecturi.
Și metoda de consultare pare să fi fost îmbunătățită. Astfel, autoritățile au publicat un grafic pentru consultarea proiectului, dedicând zile diferite pentru diferite categorii de cetățeni. Mai mult, unele consultări au loc în weekend sau după ora cinci, oferind astfel posibilitatea cetățenilor care lucrează să participe. Totodată, la ședința primăriei din 29 noiembrie, edilul a declarat că se va încerca transmiterea live a consultărilor. Efortul autorităților este de lăudat, însă, din păcate, acestea mai au de lucru. Deși s-a declarat că orarul consultărilor este public și accesibil, pe 29 noiembrie acesta nu se regăsea în categoria „Buget” sau „Consultări publice” a site-ului primăriei, ci doar în comunicatele de presă de ceva timp în urmă. Mai mult, orarul pentru consultarea bugetului în suburbii nu a fost publicat.
Accesibilitatea și promptitudinea au fost îmbunătățite în acest an, însă aceasta nu înseamnă numaidecât că proiectul de buget va fi consultat și aprobat în mod conform. Un exemplu în acest sens este modalitatea în care bugetul (nu) a fost examinat și votat în 2020, atunci când consilierii s-au întrunit pe 29 decembrie la o ședință ad-hoc pentru a putea aproba documentul. Astfel, în acest caz, deși proiectul de buget a fost consultat anterior pe larg, într-un final, documentul votat a fost expediat consilierilor seara înainte, având modificări semnificative, despre care nici consilierii, nici cetățenii nu au fost informați, printre care modificarea deficitului bugetar cu aproximativ jumătate de miliard de lei. La ședința respectivă, consilierii nu au adresat întrebări, iar consilierii PAS, Platformei DA și PL au refuzat să participe la vot din cauza modalității de votare, bugetul fiind aprobat în două lecturi timp de 5 minute, cu votul aleșilor PSRM, P. Șor, PCRM, PD și PUN.
Am scris atunci despre modalitatea neconformă de votare, exprimându-ne îngrijorarea față de aceasta. Sperăm că, în acest an, votarea bugetului va fi mai transparentă.
Propunerile pentru buget pot fi expediate până pe 9 decembrie la adresa dgf@cmc.md. Persoana de contact este Zinaida Jaloba, şef-adjunct al Direcției generale finanțe, șef al Direcției buget și sinteză, care poate fi contactată la zinaida.jaloba.dgf@cmc.md, sau 022-22-27-17.
Îndemnăm locuitorii să își spună părerea
Îndemnăm locuitorii să participe în cadrul consultărilor publice și să transmită atât prin email, cât și în cadrul consultărilor publice offline. Totodată, sperăm că autoritățile publice locale nu doar vor asigura transmisiunea online a discuțiilor, ci vor oferi posibilitatea grupurile care nu pot veni fizic să poată interveni. Totodată, mizăm pe publicarea imediată a sintezei discuției, cu toate propunerile venite de la cetățeni, experți și societatea civilă, cu argumentarea acceptării sau respingerii lor.
Cifre din buget, pentru cei meticuloși
În buget am găsit multe proiecte și alocări curioase, pe care le vom grupa în diverse categorii.
Infrastructură: parcări, reabilitarea drumurilor, dezvoltarea transportului alternativ ș.a.
- 10 000 000: amenajarea parcurilor centrale;
- 3 000 000: reconstrucția Amfiteatrului aferent Parcului „Valea Trandafirilor”;
- 13 200 000: gestionarea și reabilitarea Parcului „Dendrariu”, inclusiv 2 500 000 pentru asfaltarea aleilor și 2 000 000 pentru pavarea acestora;
- 20 000 000: co-finanțarea reparației capitale a str. Alexandru cel Bun;
- 20 000 000: reparația capitală a str. Mesager;
- 40 000 000: reparația capitală a str. Industrială;
- 30 000 000: reparația capitală a podului de la Mihai Viteazul;
- 90 000 000: reparația capitală și extinderea bd. Mircea cel Bătrân;
- 3 000 000: proiectarea podului de la str. Ismail;
- 92 000 000: reparația trotuarelor și amenajarea teritoriului adiacent, pentru anumite străzi;
- 8 000 000: proiectarea și crearea rețelei de captare a apelor pluviale;
- 10 000 000: reparația capitală a str. Vasile Lupu;
- 4 000 000: dezvoltarea infrastructurii pentru transport alternativ;
- 5 000 000: amenajarea și întreținerea stațiilor de transport public;
- 60 000 000: reparația acceselor în curțile blocurilor și a trotuarelor adiacente;
- 35 000 000: construcția și amenajarea parcărilor în Centrul Istoric al orașului;
- 30 000 000: construcția și amenajarea parcărilor în zonele rezidențiale;
- 35 000 000: construcția și amenajarea parcărilor de capacitate în sectoarele orașului;
- 8 029 000: reabilitarea totală a Parcului Pădure Râșcani, inclusiv a aleii pietonale, pistelor pentru bicicliști și a scuarului adiacent;
- 3 500 000: reabilitarea Scuarului Catedralei;
- 3 500 000: „reabilitarea Grădinii „Ștefan cel mare și Sfânt”;
- 1 000 000: reabilitarea Izvorului „Tamara”;
- 5 000 000: reabilitarea subteranei la intersecția Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt și str. Ciuflea;
Învățământ, copiii și tineret
- 20 000 000: reparația capitală a blocului vechi al L.T. Francofon „Gheorghe Asachi”, din contul unui grant extern;
- 6 000 000: alocații pentru implementarea proiectelor culturale;
- 1 750 000: întreținerea Centrului Municipal de Tineret (CMT), respectiv 45% din tot bugetul dedicat sectorului de tineret pentru anul 2022;
- 29 540 000: mijloace cu destinație specială din contul bugetului de stat, pentru reparația capitală a grădinițelor;
- 29 020 000: deschiderea noilor grădinițe;
- 495 000: deschiderea grupelor noi de grădinițe;
- 1 700 000: mijloace cu destinație specială din bugetul de stat pentru reparația capitală a instituțiilor de învățământ primar;
- 5 680 000: mijloace cu destinație specială din bugetul de stat pentru reparația capitală a instituțiilor de învățământ gimnazial;
- 1 290 000: reparația instituțiilor de învățământ gimnazial;
- 51 750 000: extinderea instituțiilor de învățământ liceal;
- 24 966 800: educație incluzivă;
- 34 270 0000: mijloace cu destinație specială din bugetul de stat pentru reparația capitală a instituțiilor de învățământ liceal;
- 25 000 000: mijloace cu destinație specială din bugetul de stat pentru amenajarea, reparația sau construcția terenurilor de joacă;
- 10 000 000: mijloace cu destinație specială din bugetul de stat pentru amenajarea, reparația sau construcția terenurilor de fitness și workout;
- 12 000 000: construcția terenurilor de mini-fotbal (8 mil.) și baschet (4 mil.) în curțile blocurilor;
- 5 000 000: crearea a două parcuri de distracții;
- 1 000 000: renovarea și restaurarea Bibliotecii municipale „B. P. Hașdeu”;
Mediu, salubrizare, animale de companie și fond locativ
- 44 500 000: salubrizarea manuală a teritoriului, stațiilor de așteptare a transportului public, platformelor de gunoi, coșurilor de gunoi;
- 10 500 000: salubrizarea mecanică;
- 1 000 000: construcția volierei pentru câini;
- 5 000 000: programul municipal de cipare, înregistrare și sterilizare gratuită a animalelor de companie;
- 5 000 000: lichidarea ghenelor de gunoi din scările blocurilor și amenajarea platformelor pentru colectarea separată a deșeurilor;
- 1 000 000: crearea Conceptului de gestionare a fondului de locuințe;
- 2 500 000: amenajarea depozitului pentru deșeurile de construcții;
- 10 000 000: amenajarea stației de compostare;
- 2 000 000: întreținerea platformei pentru deșeuri biodegradabile;
- 3 300 000: plantarea arborilor de talie medie cu balot;
- 1 500 000: delimitarea terenurilor proprietate municipală;
Investiții, economie, comerț și susținerea afacerilor
- 2 500 000: Studii de fezabilitate pentru obiectivele de dezvoltare a parteneriatelor public-private;
- 200 000: organizarea concursului „Cel mai bune antreprenor al anului”;
- 500 000: realizarea Hărții interactive a comerțului stradal;
- 12 000 000: programe de susținere a afacerilor, inclusiv programul „Revenire acasă” (10 000 000 lei) și „Start-up” (2 000 000 lei);
- 10 000 000: rezolvarea problemelor înregistrate pe platforma eu.chisinau.md;
- 6 000 000: organizarea Forumului Investițional;
Urbanism și mobilitate urbană
-1 000 000: proiectarea clădirii Primăriei mun. Chișinău de către Direcția construcții capitale;
- 4 700 000: elaborarea regulilor de amplasare (200 000) și analiza locațiilor (4 500 000) pentru panourile de informație;
- 500 000: elaborarea Planului de Mobilitate Urbană;
- 1 500 000: definitivarea Planului Urbanistic Zonal Centru;
- 400 000: reabilitarea însemnului „Chișinău” în sectorul Botanica.
Sănătate și pandemie
- 30 000 000: dezvoltarea și modernizarea instituțiilor din domeniul de sănătate;
- 30 000 000: combaterea pandemiei de COVID-19;
Altele
- 90 000 000: compensarea cheltuielilor pentru resursele energetice pe perioada sezonului rece;
- 2 000 000: Planul anticorupție;
Ce este bugetul local, de ce este important și cum ne putem implica în implementarea lui
Bugetul local este planul financiar al unei localități pentru următorul an. Acesta stabilește proiectele și activitățile pe care le va implementa primăria localității în următorul an, dar și tendințele de dezvoltare ale orașului. Cetățenii se pot implica în diverse modalități în crearea unui Buget care să le reflecte prioritățile: prin participarea și oferirea propunerilor în cadrul consultărilor, prin monitorizarea executării bugetului conform solicitărilor locuitorilor și prin cererea publicării rapoartelor periodice de execuție. Mai multe despre Bugetele locale, metode de implicare și monitorizare, aflați în video.
Autoare: Cristina Sîrbu