O nouă licitație pentru cele 100 de autobuze
Primăria a anunțat lansarea licitației repetate pentru procurarea a 100 de autobuze. Decizia vine după ce primarul general s-a întâlnit cu Comisia parlamentară economie, buget și finanțe, de la care a solicitat opinia cu privire la procurarea unităților de transport prin negocieri directe. În același timp, numărul de infectări zilnice cu COVID-19 atinge cifre record, iar transportul municipal este unul dintre principalele focare pentru răspândirea virusului, inclusiv din cauza că numărul de vehicule este prea mic pentru a face față numărului de pasageri. Aceasta este a doua licitație pentru procurarea autobuzelor, după ce prima încercare a fost anulată din cauza neconformităților.
Primăria municipiului Chișinău a lansat licitația repetată pentru procurarea a 100 de autobuze. Anunțul a fost făcut de primarul Ion Ceban, după o lună de incertitudine cu privire la următorii pași pe care-i va întreprinde municipalitatea pentru a suplini numărul de unități de transport. Licitația va dura 35 de zile, iar autobuzele vor fi procurate din creditul în valoare de 261 milioane lei contractat de Primărie de la o bancă comercială. Totuși, primarul a menționat că dorește să se încerce și negocierile directe cu agenții economici pe lângă licitațiile publice.
Transport public pe timp de COVID-19 - focar fără soluție
Pandemia de COVID-19 și-a luat avânt în ultima săptămână, cu peste 1600 cazuri înregistrate zilnic. Unul dintre focarele cele mai mari de îmbolnăvire, potrivit primarului Ion Ceban, ar fi unitățile de transport public din capitală. Comisia Națională Extraordinară pentru Sănătate Publică (CNESP) a emis o Hotărâre pe 15 februarie, limitând îmbarcarea pasagerilor la 50% din propria capacitate. Prevederea, cu toate că a fost anulată ulterior, a cauzat nemulțumirea transportatorilor de maxi-taxiuri și interraionali, care au protestat pe 23 februarie sistându-și activitatea. O dată cu publicarea Hotărârii, edilul capitalei a anunțat că cerința în ceea ce privește transportul public nu poate fi respectată, deoarece cele 321 troleibuze și 100 autobuze din capitală nu pot face față fluxului mare de pasageri nici atunci când au dreptul de a îmbarca pasageri la capacitate maximă.
Greva transportatorilor a pus presiune și mai mare asupra transportului public municipal, pe rețelele de socializare și în presă apărând imagini cu troleibuze supraaglomerate, fără respectarea distanței fizice necesare pentru a minimiza riscul de infectare cu COVID-19. Încercând să facă față consecințelor protestului transportatorilor, autoritățile au scos pe rută alte 30 de troleibuze, dintre care 30% în stare defectuoasă, însă nici aceasta a fost suficient.
Pe 24 februarie, primarul s-a întâlnit cu membrii Comisiei economie, buget și finanțe din Parlamentul, solicitând opinia deputaților privind procedura de achiziționare directă a o sută de autobuze, adică nu prin intermediul platformei MTender. Potrivit primarului, aceasta ar fi cea mai rapidă cale, iar procurarea noilor unități în timp alert ar fi extrem de necesară pentru a limita răspândirea COVID-19.
Prima licitație pentru autobuze - un eșec
Aceasta este cea de-a doua încercare a autorităților de a procura cele o sută de autobuze prin licitație publică. Am scris anterior despre prima licitație care a fost organizată în septembrie 2020. În cadrul licitației au participat patru agenți economici, iar câștigătoare a fost desemnată compania ISUZU. Totuși, pe 25 noiembrie, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) a anulat decizia prin care ISUZU era declarată câștigătoare și a dispus ca reprezentanții primăriei să reevalueze oferta învingătoare, să stabilească neconformitățile acesteia și să ia măsuri pentru rezolvarea lor. Primăria Chișinău urma să facă aceasta până în 10 decembrie. Deși atunci primarul s-a arătat mirat de decizia ANSC și considera că licitația a fost efectuată transparent, platforma revizia.md a realizat o analiză, depistând probleme precum:
- Necorespunderea garanției bancare a companiei ISUZU cu specificațiile tehnice din caietul de sarcini;
- Existența conflictelor de interese în legătură cu reparația autobuzelor;
- Existența suspiciunilor privind veridicitatea certificatelor de omologare;
- Neprezentarea împuternicirilor semnatarului ofertei.
La ședința Consiliului Municipal din 26 ianuarie, viceprimarul responsabil de mobilitate urbană - Victor Chironda, a anunțat că primăria a decis să anuleze licitația pentru procurarea celor 100 de autobuze. Conform viceprimarului, grupul de lucru responsabil de licitație și monitorizarea acestuia a stabilit că termenul de garanție pentru autobuze (24 luni) ar fi prea mic, iar primăria ar trebui să solicite unul mai îndelungat.
Autoare: Cristina Sîrbu
Dacă doriți să susțineți activitatea Primăria Mea, puteți redirecționa 2% din venit la IDNO 1017620003813. Vă mulțumim ❤