PrimariaMea
Licitație repetată pentru PUG și acorduri de colaborare Image
17 feb. 2022

Licitație repetată pentru PUG și acorduri de colaborare

 

 

 

Consilierii s-au întrunit în prima ședință din anul 2022. Aceștia au petrecut cea mai mare parte a întrunirii completând ordinea de zi și făcând declarații politice. Ordinea de zi inițială conținea proiecte controversate, precum Planuri Urbanistice Zonale, privatizarea unor terenuri de către Urbanconstruct, vânzarea unui teren la preț minim către CC Unic și aprobarea modernizării Pieței Centrale. Ulterior, aceasta a fost completată cu alte subiecte complexe care au stârnit discuții, printre care contractul cu Epamedia SRL și modificarea indicilor bugetului municipal. 

După ce au dedicat cea mai mare parte a ședinței dezbaterilor pe ordinea de zi, au ajuns la punctul cinci de pe agendă - audierea lui Fadei Nagacevschi privind amânarea ședinței din 20 ianuarie. Totuși, viceprimarul nu s-a prezentat la raport și consilierii au luat o pauză până a doua zi. 

 

Prima ședință din an a fost cu scandal. Înainte de începutul ședinței, consilierii PAS au protestat cu pancarte împotriva deciziei de convocare a ședinței Consiliul municipal în contextul pandemic. Conform consilierilor PAS, motivul convocării ședinței ar fi fost exclusiv votarea subiectelor ce țin de vânzarea terenurilor și aprobarea Planurilor Urbanistice Zonale, în beneficiul companiilor de construcție și personal. Astfel, aceștia au solicitat excluderea de pe ordinea de zi a subiectelor respective. Protestul a fost urmat de acuzațiile lui Victor Poleacov (PSRM) precum că informațiile prezentate ar fi manipulatoare. Conform alesului, fracțiunea PSRM, în ultimii câțiva ani, ar fi oprit 35 de construcții problematice. 

 

Ulterior, cu prezența a 35 de consilieri, ședința a început oficial, pentru aceasta votând majoritatea consilierilor, în afară de consilierii PAS și PL. 

Consilierii l-au ales, cu dezbateri, pe Victor Poleacov (PSRM) în calitate de președinte de ședință, deși, conform rânduirii, președintele ar fi trebuit să reprezinte cei de la PAS, PD, PCRM, PUN sau P. Șor. 

Ulterior, aleșii locali au trecut la aprobarea ordinii de zi a ședinței, procedură care a durat aproximativ două ore. Zinaida Popa (PAS), a solicitat excluderea subiectelor nr. 16.2 (privatizarea terenului aferent C.C. Unic), nr. 16.3 (prelungirea termenului de folosință  companiei „SCANA” S.A.), nr. 21.4 și 21.5 (privatizarea terenurilor de către Urbanconstruct) și 22 (cinci Planuri Urbanistice Zonale). Propunerile acesteia nu au fost susținute, iar proiectele au rămas pe ordinea de zi. 

 

Executivul a venit cu mai multe propuneri de completare a ordinii de zi care au cauzat discuții aprinse între consilieri. Printre acestea, au fost aprobarea tranzacției de împăcare între Epamedia SRL și Primăria municipiului și modificarea indicilor bugetului municipal pentru anul 2022. Cu privire la subiectul Epamedia, consilierii au solicitat ca subiectul să fie discutat în cadrul comisiilor de specialitate - inclusiv cea de licitații și între consilieri, și apoi supus votului la ședința Consiliului municipal. Cu referire la indicii bugetului municipal, consilierii au solicitat să fie inclus pe ordinea de zi sub un număr care le-ar permite să facă cunoștință în profunzime cu proiectul și să treacă subiectul prin Comisia economie și buget, acesta fiind de importanță majoră pentru municipiu. Într-un final, modificarea indicilor a fost inclusă sub nr. 16, pe când subiectul Epamedia - sub nr. 28. 

Nici aprobarea ordinii de zi nu a trecut fără scandal. Consilierii au fost nevoiți să ia o pauză de câteva minute după ce consilierul Valerii Klimenko (P. Șor) a ridicat vocea și a insultat o parte din consilierii prezenți.

 

Totodată, pentru că aprobarea ordinii de zi a durat mult, majoritatea cetățenilor care s-au înscris pentru a lua cuvântul înainte de examinarea subiectelor pe agendă, au părăsit sala fără a se expune pe problemele cu care se confruntă.

 


DECLARAȚII


 

Daria Colomieț (PSRM) a reamintit consilierilor că, pe 10 februarie, se comemorează poetul Alexandr Sergheevici Pușkin, care a decedat în 1837. 

 

Ion Cebanu (PL) a reiterat că anularea ședinței CMC din 20 ianuarie de către executiv nu a fost regulamentară. Totodată, acesta a făcut declarații pe marginea unor proiecte controversate de pe ordinea de zi - contractul cu Epamedia SRL, Planurile Urbanistice Zonale (PUZ-uri) și modernizarea Pieței Centrale, dar și propunerile care au fost incluse pe ordinea de zi la propunerea sa.

 

Grigore Bejenaru (PSRM), acompaniat de colegii de fracțiune cu pancarte împotriva partidului PAS, a vorbit despre creșterea în lanț a tarifelor, a criticat în repetate rânduri guvernarea și a solicitat demisia acesteia.

 

Vitalie Mucan (PSRM) a vorbit despre necesitatea creării unui sistem complex de gestionare a deșeurilor municipale.

 

Serghei Burgudji (P. Șor) a vorbit despre necesitatea unui program de oferire a locuințelor la un preț mai rentabil pentru tinerele familii. Ca exemplu, acesta a oferit detalii despre un program similar implementat în orașul Orhei. Consilierul a solicitat crearea unui grup de lucru care să vină cu astfel de propuneri.

 

Andrei Năstase (Platforma DA), într-o cuvântare mai lungă, a solicitat colegilor să lase politica și să înceapă să lucreze.

 

Zinaida Popa (PAS) a declarat că ordinea de zi include proiecte dubioase și care ar putea prejudicia bugetul. Totodată, consiliera a menționat că, construcția complexelor despre care se vorbește în PUZ-uri, vor duce la probleme de transport, infrastructură socială etc. Astfel, fracțiunea PAS se declară împotriva proiectelor respective. Victor Poleacov (PSRM) a solicitat articolele din lege la care a făcut referință Popa. Ulterior, aceasta a revenit citind reglementările. 

 

Dumitru Ivanov (PAS) a vorbit despre contractul cu Epamedia SRL. Consilierul a declarat că proiectul a primit avizele necesare doar cu o zi înainte, iar unii consilieri nici nu au avut posibilitatea să consulte proiectul de decizie. Astfel, Ivanov a făcut apel consilierilor să nu voteze proiectul de decizie.

 

Valerii Klimenko (P.Șor) a declarat că problemele privind administrarea teritoriului municipal sunt cauzate de prezența lui Vasile Chirtoca (PSRM) în comisia funciară. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a acuzat guvernarea pentru creșterea prețurilor, gestionarea proastă a pandemiei de COVID-19 și ultimele rețineri a unor foști deputați. 

 


CETĂȚENI


 

Doamna Țurcan, cetățeană, a vorbit despre terenul din preajma CC Unic, privatizarea căruia este inclusă pe ordinea de zi. Aceasta a enumerat mai multe nereguli privind terenul respectiv, inclusiv faptul că terenul este oferit în baza unei hotărâri judecătorești care însă n-ar avea temei și că pentru terenul respectiv nu ar fi stabilite relații funciare cu CC Unic. Astfel, aprobarea deciziei ar însemna inclusiv prelungirea unei scheme de deposedare a bunurilor publice.

 

Ana Vinogradova, activistă în domeniul protecției animalelor, a îndemnat consilierii să voteze Registrul animalelor de companie, declarând că acesta este necesar pentru o gestionare mai eficientă a problemei animalelor.


 

 

Ordinea de zi a fost suplinită cu: 

 

- Explicații privind cauzele amânării ședinței CMC din 20.01.2022, la propunerea lui Ion Cebanu, PL (pct. 5); 

 

- Aprobarea Contractului de prestare a serviciilor de transport public, încheiat între Primăria mun. Chișinău și Î.M. „Regia Transport Electric”, la propunerea executivului (pct. 7); 

- Informație privind majorarea cheltuielilor din bugetul municipal Chișinău ca rezultat al creșterii prețurilor la diverse produse și al majorării tarifelor, la propunerea lui Vitalie Mucan, PSRM (pct. 11); 

- Modificarea indicilor bugetului municipal Chișinău pentru anul 2022, la propunerea executivului (pct. 16); 

 

- Formarea și darea în locațiune a unui lot de pământ din str. Vadul lui Vodă către S.R.L. „RABENA INVEST” întru executarea hotărârii de judecată irevocabilă, la propunerea executivului (pct. 27); 

 

- Aprobarea tranzacției de împăcare între Primăria mun. Chișinău și Î.C.S „Epa Media” S.R.L., la propunerea executivului (pct. 28); 

 

- Informație privind valorificarea surselor financiare pentru implementarea proiectului „Deșeuri solide pentru Chișinău”, executarea pct. 6 al deciziei CMC nr. 12/3 din 23.07.2020 privind Regulamentul de salubrizare în or. Chișinău și rezultatul inspecției financiare realizate de Inspecția FInanciară al Ministerului Finanțelor la Î.M. „Regia Autosalubritate”, la propunerea lui Iurie Tesa - Platforma DA și Roman Cojuhari - PAS (pct. 30); 

 

- Aprobarea Acordului de cooperare între Sectorul 2 al mun. București din România și Pretura sectorului Botanica, la propunerea executivului (pct. 31); 

 

- Informație privind examinarea de către Î.M. „Infocom” a plângerii S.R.L. „Locuință confortabilă”, la propunerea lui Ruslan Verbițchi, Platforma DA (pct. 32);

 

- Informație privind motivul asigurării interimatului funcției de către majoritatea directorilor de întreprinderi din mun. Chișinău și scopul vizitei Primarului general la Moscova în luna ianuarie 2022, la propunerea lui Ion Cebanu, PL (pct. 33). 

 

 

De pe ordinea de zi au fost excluse subiectele: 

22.2. Aprobarea Planului urbanistic zonal (în volum parțial) pentru teritoriul adiacent str. Bucovinei, mun. Chișinău 

 

Durata: 5 ore și 6 minute

Pauză: 1 oră 25 minute

 


Ordinea de zi

Ordinea de zi modificată


 

1. Informația privind situația epidemiologică și mersul procesului de vaccinare în mun. Chișinău

 

Situația privind COVID-19 s-a îmbunătățit. Se observă o descreștere a numărului de cazuri noi de îmbolnăvire. Chiar și așa, în ultimele săptămâni sistemul medical a trecut printr-o criză, în special privind internarea copiilor în spitale. Conform raportorului, șeful Direcției asistență medicală și socială - Boris Gîlcă, capacitatea spitalelor pediatrice a fost depășită,  în unele zile de două ori. Majoritatea îmbolnăvirilor s-au înregistrat printre copiii de până la doi ani. Pentru a face față numărului mare de internări, în birourile angajaților au fost amenajate paturi. În total, în perioada de criză, în spitalele municipale au fost amenajate 145 de paturi noi pentru copii. Totuși, la ziua raportării, numărul de internări a scăzut semnificativ, existând deja locuri libere în spitalele pediatrice. Mai mult, autoritățile au închis gradual mai multe secții care nu mai erau utilizate. 

 

În același timp, situația privind internarea adulților rămâne îngrijorătoare. Astfel, conform lui Gîlcă, deși valul Omicron a cauzat mai puține spitalizări, atunci când adulții au ajuns la spital de cele mai multe ori a fost din cauza dezvoltării unei forme severe a bolii. Cu alte cuvinte, atât în R. Moldova, cât și în alte țări, se observă o creștere a numărului de cazuri grave și de decese. În capitală, secțiile de Reanimare și Terapie Intensivă (ATI) au fost la limită, iar pe 5 și 6 februarie nu mai erau paturi disponibile în aceste secții la nivel municipal. Joia trecută instituțiile care internau pacienți bolnavi de COVID-19 erau Spitalul Sfânta Treime, Centrul COVID-19 de la Moldexpo, Spitalul Sfântul Arhanghel Mihail, Spitalul de Ftiziopneumologie, Spitalul de Boli Contagioase pentru Copii, Maternitatea nr. 2 și Maternitatea de la Spitalul Gheorghe Paladi.

 

O altă problemă cu care se confruntă instituțiile medicale este stocul limitat de preparate antivirale, necesare în tratamentul COVID-19. 

 

Pentru autorități, prioritate rămâne vaccinarea populației. Conform lui Gîlcă, rata de vaccinare oficială în capitală ar fi de 46%, pe când neoficială - incluzând cei care s-au vaccinat peste hotare, s-ar ajunge la cca. 70%. Totuși, în lipsa unor date concrete, aceasta rămâne a fi doar o estimare, lucru menționat și de consilierii municipali. În ziua raportării, în capitală erau disponibile vaccinurile Pfizer, Moderna, AstraZeneca și stocuri limitate de SinoPharm. Vaccinurile Sputnik V și Johnson&Johnson nu mai sunt disponibile. Conform lui Gîlcă, presa franceză ar fi anunțat că Johnson&Johnson ar fi încetat producerea vaccinului omonim. 

 

Pe lângă vaccinare, autoritățile municipale doresc să pună accent pe testarea populației. Astfel, săptămâna precedentă au fost instalate corturi de testare rapidă, care însă au fost scoase o dată cu descreșterea numărului de cazuri. Totodată, Gîlcă a declarat că „nu crede în testele rapide”, iar primăria s-ar pregăti să creeze primul laborator municipal de testare cu teste moleculare (PCR). Totuși, procedura ar putea dura peste trei luni, fiind necesară lansarea unei licitații. 


 

2. Informație privind elaborarea Planului Urbanistic General al mun. Chișinău

 

Procesul de elaborare a Planului Urbanistic General (PUG) - cel mai important document arhitectural al orașului, se tot întinde. Licitația pentru elaborarea caietului de sarcini pentru PUG a fost repetată de trei ori până s-a reușit contractarea unei companii. La fel, prima licitație pentru elaborarea PUG-ului a eșuat, iar săptămâna trecută autoritățile au descalificat participanții la a doua licitație, din motiv că nu au întrunit criteriile de eligibilitate stabilite de caietul de sarcini. În particular, companiile nu au experiență în elaborarea documentației de urbanism pentru localități cu o populație de peste 500.000 locuitori. Astfel, autoritățile vor lansa o nouă procedură de achiziții. După selectarea consorțiului de companii câștigător, acestea vor avea la dispoziție 18 luni pentru elaborarea documentului. Acest lucru ar putea însemna, printre altele, că până la finele mandatului consilierilor și al primarului general, PUG-ul mun. Chișinău ar putea să nu fie finalizat. 

 

Subiectul a cauzat discuții aprinse între consilieri. Astfel, mai mulți aleși locali au criticat prevederea prin care a fost stabilită necesitatea experienței de elaborare a documentelor pentru orașe de peste 500.000 de locuitori. Aliona Mandatii (Platforma DA) a propus ca notă protocolară excluderea cerinței respective din caietul de sarcini. Raportorul, Igor Vrabie - șef adjunct al Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare, a declarat că nu neapărat aceasta este problema, considerând că licitația este una internațională, astfel încât nu ar fi probleme pentru companii cu asemenea experiență să aplice. 

 

Totodată, Vasile Chirtoca (PSRM) a propus să fie contractate direct serviciile Î.M. „ChișinăuProiect” pentru elaborarea documentului respectiv, fără organizarea licitațiilor sau altor proceduri de achiziție publică. 

 

Elaborarea Planului Urbanistic General este una dintre promisiunile făcute de primarul general în campania electorală. Consilierii au avut mai multe disensiuni la subiect în trecut, iar până la stabilirea procurării serviciilor prin licitație publică, au fost multiple dezbateri, inclusiv recepționarea ofertei de elaborare gratuită a documentului de către o companie dubioasă din România. Într-un final, aleșii locali au alocat 20 milioane de lei pentru elaborarea PUG-ului în 2021, iar pentru 2022 au alocat 10 milioane de lei, fiind vorba de un proiect multianual. Compania responsabilă de elaborarea documentului nu a fost însă selectată până în prezent. 


 

3. Placă comemorativă în memoria lui Veniamin Apostol pe frontispiciul blocului Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din str. A. Mateevici, nr. 111, mun. Chișinău

Proiect de decizie 

 

 

Veniamin Apostol a fost un regizor și actor din Republica Moldova, fost rector al Institutului de stat al artelor (actualmente Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice a Moldovei - AMTAP), Președinte al Uniunii oamenilor de teatru din Moldova, Deputat al Congresului deputaților poporului al Uniunii Sovietice și deținător al Premiului de stat. Prin operele sale, acesta a promovat și apărat valorile naționale, montând inclusiv multiple piese în baza textelor lui Dumitru Matcovschi și Ion Druță. 

Placa comemorativă va fi instalată pe frontispiciul instituției pe care a condus-o, clădirea găzduind studenții de teatru, film și coregrafie. 

 

Consilierii nu au avut întrebări și au aprobat subiectul cu 38 de voturi. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 5 2 2 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

 

4. Aprobarea Acordurilor de Cooperare 

4.1  Între județul Ilfov din România și mun. Chișinău

 

Pe parcursul anului trecut au fost inițiate proiecte comune, cel mai important dintre ele fiind „Zilele culturale ale orașului Chișinău în județul Ilfov”. Colaborarea permite schimb de experiență cultural, educațional și profesional, dar și colaborări pe partea de infrastructură. Spre exemplu, anul trecut, directorii de instituții educaționale din capitală au beneficiat de un program de schimb de experiență în județul Ilfov, costurile căruia au fost acoperite în întregime de către administrația județului. 

 

Consilierii au avut mai multe întrebări și comentarii la temă, în special în ce privește utilitatea acordurilor respective, Silvia Grigoriev (PSRM) menționând că sunt costuri suplimentare fără sens, iar Valerii Klimenko (P. Șor) solicitând consilierilor să nu susțină proiectul. Într-un final consilierii au aprobat subiectul aproape în unanimitate. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 15 10 5 2 1 1
Contra 1
Abțineri

Decizia finală

 

 

 

4.2  Între pretura sectorului Buiucani și Primăria mun. Deva, jud. Hunedoara, România

 

Consilierii nu au avut comentarii sau întrebări și au aprobat subiectul.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 5 2 1 1
Contra 1
Abțineri

Decizia finală

 

 

4.3  Între pretura sectorului Buiucani și Primăria mun. Petroșani, jud. Hunedoara, România

 

 

Consilierii nu au avut comentarii sau întrebări și au aprobat subiectul.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 5 2 1 1 1
Contra 1
Abțineri

Decizia finală

 

 

 

4.4  Între pretura sectorului Buiucani și Primăria mun. Sebeș, jud. Alba, România

 

 

Consilierii nu au avut comentarii sau întrebări și au aprobat subiectul.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 17 10 5 2 1 1 1
Contra 1
Abțineri

Decizia finală


 

5. Informație privind motivele amânării ședinței Consiliului municipal din 20 ianuarie 2022

 

Subiectul a fost inclus la începutul ședinței, cu solicitarea ca explicațiile să fie oferite de viceprimarul Fadei Nagacevschi - cel care a anunțat despre retragerea tuturor subiectelor de pe ordinea de zi la 20 ianuarie. Totuși, la raport s-a prezentat Boris Gîlcă, șef al Direcției asistență medicală și socială. 

 

Consilierii nu au fost mulțumiți de prezența lui Gîlcă la raport, solicitând prezența lui Nagacevschi. Secretarul CMC, Adrian Talmaci, a menționat că Fadei Nagacevschi pur și simplu a vociferat decizia executivului, care a venit în urma consultării cu Direcția asistență medicală și socială, motiv pentru care ar fi fost chemat Boris Gîlcă să participe în locul viceprimarului. 

 

Explicația nu a fost apreciată de consilieri, care au solicitat repetat prezența lui Fadei Nagacevschi. Președintele ședinței a declarat că în lipsa raportorului se trece la următorul subiect pe ordinea de zi. Totuși, propunerea nu a fost acceptată. După mai multe deliberări și în lipsa viceprimarului solicitat, consilierii au decis luarea unei pauze până a doua zi și începerea examinării ordinii de zi de la același subiect, însă cu raportare din partea lui Nagacevschi. 


Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ

 

 PARTE I:

 PARTE II:

 PARTE III:


Publicat de:

Distribuie