PrimariaMea
Consiliul Municipal Chișinău 2019-2023, radiografia ultimului an de mandat Image
28 feb. 2024

Consiliul Municipal Chișinău 2019-2023, radiografia ultimului an de mandat

Ultimul an de mandat al consilierilor a fost marcat de migrații constante dintr-o tabără politică în alta. Unele fracțiuni politice au încheiat mandatul cu mai puțini membri decât l-au început, iar numărul neafiliaților politic a crescut semnificativ înainte de startul alegerilor. Traseismul politic a jucat un rol esențial, cu consilieri trecând de la o formațiune politică la alta în căutarea noilor alianțe și oportunități. Totodată, numărul ședințelor CMC a scăzut, dar numărul zilelor de ședințe a crescut semnificativ, generând întrebări cu privire la eficiența acestui proces legislativ. Pe lângă schimbările în componența CMC, există și aspecte legate de transparența decizională și respectarea procedurilor legale care necesită atenție sporită. 

 

Componența Consiliului Local Chișinău: anul IV, schimbări de la o lună la alta

Migrație dintr-o tabără în alta, așa ar putea fi descris ultimul an de mandat al Consiliului Municipal Chișinău, ales la scrutinul local din 2019. Fracțiunile au terminat mandatul cu mai puțini consilieri decât l-au început, iar numărul „neafiliaților politic” a crescut de la 0 la 17. Mai exact, în septembrie 2023, cu doar câteva săptămâni înainte de startul campaniei pentru locale, Ruslan Verbițchi, consilier ales în 2019 pe listele Platformei DA, a anunțat că se alătură Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM). Deși era în fracțiunea Platforma DA, în decembrie 2022, cei din partid au anunțat că le retrag sprijinul politic, în urma unor decizii controversate. S-a alăturat PLDM și colegul lui Verbițchi, Sergiu Rotari, dar și neafiliatul Veaceslav Nedelea. Cei trei au format fracțiunea PLDM. Astfel, fracțiunea Platforma DA a rămas cu șapte consilieri.

S-a micșorat și numărul socialiștilor din CMC. Fracțiunea a intrat cu 22 de oameni pe listă, iar la final a ajuns cu 15. Acest lucru s-a întâmplat după ce pe finalul anului 2022, în urma ședinței Consiliului Republican al PSRM, consilierii Ludmila Polodiuc, Grigore Bejenaru, Eugenia Ceban, Oleg Șerepitco, au fost excluși din partid pentru traseism politic. Acestora li s-au alăturat pe parcurs Alexandru Aghenie și Serghei Doina. O altă schimbare în rândul socialiștilor a fost punerea pe pauză a mandatului Svetlanei Popa. Aceasta fost recunoscută vinovată de exces de putere în dosarul planurilor urbanistice zonale.

În iunie 2023, Corneliu Pântea, până la acel moment consilier PUN, a decis că vrea să fie neafiliat. Acesta a luat decizia după ce partidul i-a retras susținerea politică

Și componența PAS a suferit modificări în anul patru de mandat. Roman Cojuhari și-a depus cererea de demisie după ce a fost numit șef la Agenția Proprietății Publice. Fotoliul de consilier, rămas liber, a fost ocupat de candidatul supleant Ion Pșeneac, de pe lista blocului electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, care a acces în CMC din partea Platformei DA. 

Din perspectiva de gen, în anul patru de mandat, componența CMC a rămas identică cu cea din primul an. Din totalul de 51 de consilieri, 17 sunt femei, iar 34 sunt bărbați. 

 

Mai puține ședințe convocate, însă, organizate în mai multe zile

În anul patru de mandat, consilierii au fost convocați în 13 ședințe. Dintre acestea, șapte au fost extraordinare și cinci de îndată. Comparativ cu ceilalți trei ani, de această dată, numărul ședințelor convocate a fost cel mai mic. În schimb, numărul zilelor de ședințe a fost cel mai mare, chiar și de două ori comparativ cu anul doi, mai exact – 53 la număr. 

La începutul fiecărei ședințe convocate, se alege din rândul consilierilor prezenți, prin vot deschis, un președinte sau o președintă de ședință. În perioada noiembrie 2022 – noiembrie 2023, consilierii din fracțiunea PSRM au prezidat cele mai multe ședințe. Dinari Cojocaru și-a trecut în palmares două ședințe organizate în două zile. Victor Poleacov una, a cărei ordine de zi a fost epuizată în șapte zile. Tot o ședință a moderat și Vitalie Mucan. 

Tot patru ședințe au cumulat și consilierii neafiliați: Veaceslav Nedelea – 2, Aliona Mandatii și Grigore Bejenaru câte una. Până a părăsi PUN, Corneliu Pântea a fost președintele a două ședințe. Și tot cât a fost în fracțiunea Platforma DA, Ruslan Verbițchi a condus una. O ședință a prezidat și consilierul PSDE, Victor Mîndru. 

La polul opus, consilierii din fracțiunea PAS, fracțiunea PL, P.P. „Șor”, PCRM nu au fost președinți de ședință în anul patru. 
 

Mai exemplari la prezență, cel puțin conform datelor de pe foaie

Numărul consilierilor exemplari la capitolul prezență a crescut în ultimul an de mandat, cel puțin asta arată datele prezentate de secretariatul CMC. Potrivit lor, Alexandru Aghenie, Grigore Bejenaru, Victor Mîndru și Oleg Șerepitco sunt aleșii locali cu zero absențe. Aceștia sunt urmați de alți șapte consilieri care au avut o lipsă și opt care nu au fost în sală la două ședințe.

În topul chiulangiilor, cu absență la 15 zile de ședință este Ion Bîndiu, urmat de Svetlana Popa cu același număr de lipse. Cei doi sunt urmați de Aliona Mandatii și Valerii Klimenko cu câte 12 absențe fiecare.  

Ședința din 14 decembrie 2022 a fost unică la care, conform datelor oferite de administrația publică locală, și-au înregistrat prezența toți consilierii. 

Totuși, nu este clară veridicitatea datelor prezentate de secretariat. În unele aspecte, informația nu coincide cu cea colectată de echipa Primăria Mea. Un exemplu ar fi faptul că, consilierul Roman Cojuhari, care și-a depus mandatul în vara lui 2023, are bifată prezența până în ultima ședință a consiliului. În alte situații, deși unii consilieri nu au fost văzuți la anumite ședințe, aceștia au prezența fără cusur. 

 

INDEMNIZAȚII

Primăria nu ne-a oferit datele privind indemnizațiile primite de consilierii în noiembrie 2022 – noiembrie 2023. 
 

Mai puține proiecte examinate: aproximativ 2/3 aprobate, iar circa 1/3 respinse

În cele 53 de zile de ședință, aleșii locali au reușit să examineze 516 proiecte de decizie. Peste 55% dintre acestea au fost aprobate (295), pe când 25% au fost respinse (132). Celelalte au fost fie transmise la reexaminare (35), fie au fost prezentări de informații (56). 

Deși legislația stipulează că autoritățile publice locale sunt obligate să posteze atât proiectele de decizii, cât și deciziile aprobate pe pagina oficială de internet, primăria Chișinău nu respectă în totalitate această prevedere. Textul proiectelor de decizii incluse ulterior în ordinea de zi, nu se regăsește pe site-ul primăriei. 

 

Oficiul Teritorial Chișinău a înaintat către CMC, în baza deciziilor luate la ședințe, 11 acțiuni în instanța de judecată

În ultimul an de mandat, Oficiul Teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat, a pus controlului de legalitate 307 decizii. Dintre acestea, autoritatea a catalogat 11 ca fiind ilegale. Cifra este mai mică decât în anul trei, când au și mai puține decizii analizate. Tot în baza a 11 decizii, Cancelaria a cerut CMC-ului să abroge deciziile, ca mai apoi să înainteze și acțiuni în instanța de judecată. În urma notificărilor, CMC a prezentat informații suplimentare autorității. Ulterior, cea din urmă a considerat legale respectivele decizii. 

Toate deciziile luate de consilierii locali sunt supuse unei evaluări obligatorii a legalității. Fiecare decizie este trimisă către biroul teritorial al Cancelariei de Stat într-un interval de cinci zile de la semnare. Dacă biroul teritorial al Cancelariei de Stat identifică vreo problemă de legalitate în legătură cu o decizie, acesta notifică Consiliul și solicită revizuirea sau chiar anularea parțială sau totală a acelei decizii. Consiliul are la dispoziție un termen de 30 de zile pentru a efectua orice modificări necesare sau pentru a anula decizia contestată, începând de la momentul în care a primit notificarea. În situația în care Consiliul decide să păstreze decizia sau să nu reexamineze actul contestat în termenul menționat, biroul teritorial al Cancelariei de Stat are posibilitatea de a sesiza instanța în decurs de 30 de zile de la data primirii refuzului. Această sesizare la instanță poate fi inițiată și în cazul în care Consiliul nu oferă niciun răspuns în decurs de 60 de zile de la primirea notificării cererii de revizuire sau anulare a deciziei.

 

Concluzii 

1. Componența Consiliului Municipal Chișinău (CMC) a suferit schimbări semnificative în timpul mandatului lor de patru ani, cu migrație dintr-o tabără politică în alta, inclusiv traseism politic și excluderi din partid.

2. Numărul ședințelor CMC a scăzut în ultimul an de mandat, dar numărul zilelor de ședințe a crescut semnificativ.

3. Președinții de ședință au fost aleși din diferite fracțiuni politice, cu cei mai mulți președinți din fracțiunea PSRM.

4. În ceea ce privește prezența consilierilor, un număr semnificativ dintre aceștia au înregistrat prezență la toate ședințele, dar există și consilieri cu un număr mare de absențe.

5. Procentul de proiecte de decizie aprobate în ședințe este de aproximativ 55%, iar 25% dintre ele au fost respinse. Cu toate acestea, primăria Chișinău nu respectă în totalitate obligația de a posta proiectele de decizii și deciziile aprobate pe pagina oficială de internet.

6. Cancelaria de Stat a înaintat 11 acțiuni în instanța de judecată în baza unor decizii considerate ilegale.

 

Recomandări

1. Este necesar să se monitorizeze mai atent comportamentul consilierilor în ceea ce privește prezența la ședințe și să se ia măsuri pentru punerea la respect a celor cu o atitudine necorespunzătoare. 

2. Primăria Chișinău ar trebui să respecte cu strictețe legislația și să posteze proiectele de decizii și deciziile aprobate pe pagina oficială de internet pentru o transparență mai mare în procesul decizional.

3. Este important să se asigure datele privind indemnizațiile consilierilor sunt disponibile publicului pentru a evita suspiciuni de opacitate în ceea ce privește cheltuirea fondurilor publice.

4. Consilierii ar trebui să fie mai informați în ce privește procedurile legale și respectarea lor, pentru a reduce numărul deciziilor ilegale și a evita acțiuni în instanță.

 

Notă: Acest raport a fost întocmit în baza unor date colectate manual de echipa Primăria Mea și a celor oferite de Secretariatul CMC. Dacă identificați erori sau aveți sugestii de completare, vă rugăm să le expediați la adresa primariamea@gmail.com.

 


Publicat de:

Distribuie