Chișinăul: mai curat ori ba?
Sursa: agora.md
Lipsa curățeniei este a doua cea mai mare problemă a chișinăuienilor, conform unui sondaj reprezentativ realizat de Primăria Mea. Sondaj Primăria Mea privind problemele locuitorilor Locuitorii sunt nemulțumiți de gunoiul de pe străzi, lipsa spațiilor verzi și starea subteranelor. 33% din locuitorii chestionați consideră că gunoiul este principala cauză a aspectului inestetic a orașului.
Am analizat ce au făcut aleșii locali și noua administrație pentru un oraș curat, timp de trei luni și jumătate de la alegeri. Printre cele mai importante realizări:
- Consilierii au adoptat un proiect de decizie privind înlăturarea tuburilor de colectare a deșeurilor din blocurile de locuință și construcția platformelor de colectare separată a acestora.
- Administrația a prelungit contractul privind evacuarea și depozitarea deșeurilor la poligonul din comuna Țînțăreni.
- S-a creat un grup de lucru pe problema deșeurilor solide din Chișinău.
Problema lipsei curățeniei însă persistă, iar măsurile pe termen lung sunt „în lucru”.
PROMISIUNI ELECTORALE
În campania electorală, primarul (atunci candidatul) Ion Ceban a promis că va eficientiza lucrul Regiei „Autosalubritate” (în primul rând!), că vor fi procurate noi autospeciale și va fi creată o infrastructură modernă de colectare a deșeurilor, inclusiv sortarea strictă. Soluțiile candidaților electorali Noul primar vrea să fie instituit un control municipal asupra curățeniei în oraș și să fie aplicate amenzi entităților și persoanelor care nu respectă regulile de salubrizare. Promisiunile electorale a noului primar general
CE A FĂCUT PRIMARUL ȘI NOUA ADMINISTRAȚIE?
1. A fost creat un grup de lucru pentru elaborarea politicii privind gestionarea deșeurilor solide la nivel municipal. Grupul este format din reprezentanți ai Primăriei, șefi de subdiviziuni structurale, consilieri municipali, reprezentanți ai mediului de afaceri de profil, experți în domeniu și reprezentanți ai societății civile. Președintele grupului de lucru a fost desemnat viceprimarul Ilie Ceban. Comunicat de presă. Primăria municipiului Chișinău
Comisia va elabora:
- Concepția privind gestionarea deșeurilor în municipiul Chișinău;
- Planul municipal de gestionare a deșeurilor;
- Regulamentul privind organizarea și funcționarea serviciului public de salubrizare.
De asemenea, grupul de lucru va examina și coordona Studiul de fezabilitate privind oportunitatea implementării Parteneriatului public-privat „Optimizarea serviciului de management al deșeurilor prin concesionarea sortării deșeurilor solide din municipiul Chișinău”. Ibidem.
2. S-a prelungit până pe 31 decembrie 2020 contractul privind evacuarea și depozitarea deșeurilor la poligonul din comuna Țînțăreni. Contractul privind evacuarea și depozitarea deșeurilor la poligonul din comuna Țînțăreni Această măsură este însă temporară. Dacă municipalitatea nu își va onora promisiunile privind reabilitarea poligonului, în mai puțin de un an, problema va reveni. La moment, se lucrează la instalarea stației de prelucrare a levigatului (deja procurată) și fortificarea digului de protecție (licitația urmează a fi anunțată curând). Planurile primăriei privind poligonul de la Țînțăreni
Zilnic 600-700 de tone de deșeuri menajere sunt transportate și depozitate la poligon.
Comuna Țînțăreni dispune de singurul poligon din Republica Moldova amenajat care corespunde standardelor, cu capacitate de depozitare de circa 44 mln, metri cub. Vizita primarului general la poligonul de la Țînțăreni
3. A fost lansat proiectul pilot eu.chisinau.md unde locuitorii pot sesiza autoritățile locale privind salubrizarea orașului. Cetățenii pot, de asemenea, semnaliza probleme cu privire la iluminare. Platforma a fost elaborată în colaborare cu PNUD și compania Simpals.
Deși platforma a fost lansată la sfârșitul lunii decembrie, de atunci au fost semnalate doar 10 cazuri cu privire la salubrizare. Pe platformă toate au statutul de „în lucru”. 0 cazuri soluționate. O platformă similară alerte.md a fost lansată în 2011. Deși primarul de atunci Dorin Chirtoacă a declarat că funcționarii își vor începe ziua de muncă cu notificările de pe alerte.md, peste 40% din problemele raportate sunt indicate ca „nesoluționate”.
Meritele pentru crearea platformei eu.chisinau.md sunt însă disputate. Fostul primar interimar Ruslan Codreanu l-a acuzat pe Ion Ceban că își atribuie lucrul echipei sale. Declarațiile lui Ruslan Codreanu privind platforma eu.chisinau.md
4. Se amenajează zonele verzi din oraş. În februarie au început lucrările de reabilitare a Scuarului din str. Bucuriei din sectorul Buiucani al capitalei (reabilitarea trotuarelor și aleilor pietonale, schimbarea mobilierului urban și reconstrucția spațiilor verzi). Se planifică, de asemenea, amenajarea pistelor pentru bicicliști.
Lucrările de amenajare urmează să fie finalizate până la 1 iunie 2020. Pagina oficială a primarului Ion Ceban.
5. S-a asigurat curățirea drumurilor în timpul precipitațiilor. Primăria s-a asigurat cu 840 de tone de sare şi 20 de tone de antiderapant. La început de februarie, când prognozele meteo anunțau „cod galben” s-a convocat ședința „Celulei de criză” în care s-a planificat activitatea primăriei în caz de ninsori și înghețuri. Ședința Celului de criză
Unde a dispărut mirosul și ce facem să nu reapară?
O sursă de mare disconfort și frustrare pentru locuitori, în special în perioada caldă a anului, este mirosul neplăcut. Sursa mirosului neplăcut este nămolul depozitat la stația de epurare în volum de 58 mii m3, depozitat în 112 geotubi.
Autoritățile declară că se lucrează la reabilitarea stației de epurare pentru a preveni mirosul neplăcut. Pe 1 martie 2020 urmează să fie prezentat un plan de acțiuni privind lucrările de diminuare a mirosului de la stația de epurare. Ședința Consiliului municipal Chișinău din 6 februarie 2020
Între timp, se desfășoară lucrări de reabilitare la stația de epurare. Conform raportului prezentat la ultima ședință CMC, în prezent se lucrează la:
– Clădirea de fermentare (9 lucrători)
Lucrările civile s-au îndeplinit în măsură de 35 %, iar cele electrice 20 %. Se planifică finalizarea lucrărilor pe 14 martie 2020.
– Clădire de prelucrare mecanică (20 lucrători)
– Stația de pompare a nămolului primar (2 lucrători)
Lucrările civile sunt efectuate în măsură de 65 %, iar cele mecanice 5 %. Se planifică darea în exploatare pe 7 mai 2020.
– Bazinele de aerare (10 lucrători)
Lucrările civile sunt efectuate în măsură de 35 %, iar la clădirea de admisie 15 -17 %.
În total în lucrări sunt implicate 66 de persoane.
Un raport similar a fost prezentat la ședința primăriei de pe 10 februarie 2020. Primarul s-a declarat nemulțumit de modul cum progresează lucrările. Sinteza ședinței primăriei de pe 10 februarie 2020
CE AU FĂCUT CONSILIERII?
Aleșii locali au înaintat și susținut în CMC proiecte de decizie pentru un Chișinău mai curat:
- Fracțiunea PAS a propus un proiect de decizie privind înlăturarea tuburilor de colectare a deșeurilor din blocurile de locuință și construcția platformelor de colectare separată a acestora. Consilierii au examinat și aprobat proiectul în cadrul ședinței CMC de pe 6 februarie 2020. Ședința CMC din 6 februarie 2020
Proiectul a fost consultat public cu o zi înainte, pe 5 februarie. Consultare publică privind Îmbunătățirea serviciului managementului deșeurilor menajere solide în municipiului Chișinău pe anul 2020 Conform recomandărilor primite în timpul consultării publicii, aleșii locali au aprobat ca până pe 31 decembrie 2020 să fie elaborat un plan de colectare a deșeurilor.
- În aceeași ședință, consilierii au aprobat repartizarea profitului net obținut în anii 2018 și 2019 de Î.M. Regia „Autosalubritate” pentru procurarea a 10 autospeciale pentru colectarea și transportarea deșeurilor menajere solide și 2 buldozere pentru poligonul din comuna Țînțăreni. Proiectul de decizie examinat de CMC pe 6 februarie 2020
CÂT S-A ALOCAT DIN BUGETUL MUNICIPAL PENTRU UN ORAȘ MAI CURAT?
Consilierii au aprobat, conform bugetului propus de executiv, resurse financiare pentru salubrizarea orașului și amenajarea spațiilor verzi. Bugetul municipal pentru anul 2020
ÎN LOC DE CONCLUZIE
Problema lipsei curățeniei persistă. Deși se efectuează lucrări de curățire a spațiilor verzi, de spălare a străzilor și alte lucrări curente, măsurile de amploare și pe termen lung sunt la fel ca și raportările de pe eu.chisinau.md - „în lucru”.
Regia „Autosalubritate”, de care noul primar promitea că se va ocupa în primul rând, continuă să lucreze cu tehnică învechită. Lucrătorii regiei au adresat recent o scrisoare primarului în care s-au plâns că „nu sunt socotiți de oameni”. Angajații sunt nemulțumiți că șeful lor primește un salariu de 6-7 ori mai mare ca ei și tichete de masă de 3 ori mai scumpe. Scrisoarea anonimă a angajaților Regiei „Autosalubritate” Primarul a declarat, cu ocazia a 75 de ani de activitate a regiei, că știe despre problemele din întreprindere și că se vor lua măsuri.
Până atunci, primarul cere locuitorilor și agenților economici să respecte curățenia și promite amenzi usturătoare. Secția juridică elaborează în prezent „un regulament cu privire la salubrizarea teritoriului și menținerea ordinii sanitare care ar permite aplicarea sancțiunilor, pentru aruncarea gunoiului în locurile publice”. Sinteza ședinței primăriei de pe 3 februarie 2020 Între timp, locuitorii sunt invitați să raporteze problemele de salubritate pe eu.chisinau.md.
În 2020, se planifică, de asemenea, reabilitarea subteranelor, care sunt o sursă de murdărie și pericol pentru locuitori. Primăria planifică crearea unui „Fond de dezvoltare a Chişinăului”, unde vor putea contribui cu surse financiare companiile din ţară dar şi partenerii externi. Sinteza primarului privind activitatea pentru primele 2 luni de mandat
Primăria Mea a analizat problema subteranelor și a propus trei soluții alternative, inclusiv închiderea subteranelor și crearea trecerilor pentru pietoni la suprafață.
Am solicitat primăriei informație detaliată privind activitățile planificate pentru construirea unui oraș curat. Vom reveni cu actualizări.
Autoare: Cristina Voroneanu
Referințe: