PrimariaMea
Bandă pentru transport public Buiucani-Botanica și harta ambroziei Image
26 aug. 2021

Bandă pentru transport public Buiucani-Botanica și harta ambroziei

Municipiul Chișinău rămâne sub Cod Portocaliu de alertă epidemiologică, iar autoritățile se așteaptă la o creștere și mai mare a numărului de cazuri. Planul municipal de control al pandemiei a fost aprobat și publicat, iar Comisia Extraordinară de Sănătate Publică (CESP) s-a întrunit în ședință, luând act de prevederile Comisiei Naționale de Sănătate. Totuși, Membrii CESP s-au arătat nedumeriți de prevederea care impune cadrele didactice nevaccinate să se testeze periodic, solicitând clarificări la acest aspect. 

Autoritățile se pregătesc de începutul școlii și prin reparația drumurilor, aplicarea marcajelor și instalarea indicatoarelor rutiere și alte proiecte de amenajare. Totuși, acestea sunt indignate de furtul grilelor de captare a apelor pluviale de către anumiți cetățeni și solicită ajutor în identificarea și sancționarea acestora. Continuă și lupta cu ambrozia, care dă de cap locuitorilor din cauza alergiei pe care o provocă și controalele la agenții economici pentru a identifica devărsările ilegale în sistemul de canalizare public. 

Primăria ar putea fi nevoită să achite 17 milioane de lei într-un proces de judecată împotriva S.A. „Locuințe pentru toți”. Autoritățile au depus o cerere de recurs la Curtea Supremă de Justiție, care urmează a fi examinată și va stabili decizia finală a procesului.

 

Am rezumat cele mai importante subiecte discutate la ședința primăriei din 23 august 2021. Te invităm să le accesezi din meniul de mai jos:

 

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

Furtul grilelor de captare a apelor pluviale și amenajarea înainte de începutul școlii

Harta ambroziei și chinul orășenilor

Devărsări cu probleme în canalizarea publică

Primăria în judecată: 17 milioane în dosarul „Locuințe pentru toți”

 

COVID-19 și vaccinarea în Chișinău

Municipiul Chișinău rămâne sub Cod Portocaliu de alertă epidemiologică. Deși autoritățile nu au raportat numărul de cazuri de COVID-19 înregistrate în ultima săptămână, acestea declară că se așteaptă la o creștere semnificativă în următoarea perioadă. Primăria implementează diverse măsuri pentru a menține pandemia sub control. Astfel, Forumul investițional planificat pentru luna octombrie, la care urmează să participe peste 600 de oameni, ar putea fi amânat pentru primăvara viitoare. Totodată, autoritățile au menționat că și Ziua Orașului va fi organizată simbolic și dispersat, solicitând acest lucru și despre alte evenimente. Planul de control și răspuns la infecția COVID-19, conform lui Boris Gîlcă - șef la Direcției generale asistență socială și sănătate, a fost definitivat. Acesta a fost expediat către Comisia Extraordinară de Sănătate Publică (CESP) și a fost discutat la ultima ședință a acesteia. 

Centrul Covid-19 de la Moldexpo este unica instituție care primește pacienții afectați de coronavirus. Acesta dispune de 340 paturi, dintre care la moment sunt active 200. Instituția are o secție de terapie intensivă cu 24 paturi, dintre care, luni, 21 erau ocupate de pacienți cu forme grave de COVID-19, majoritatea pacienților fiind persoane nevaccinate.

O dată cu apropierea de începutul anului școlar, autoritățile încearcă să sporească numărul cadrelor didactice vaccinate în municipiu. Rata de vaccinare a cadrelor didactice municipale este de aproximativ 75%. Una dintre condițiile începerii procesului educațional în format fizic impuse de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) este testarea periodică din cont propriu a personalului educațional nevaccinat. În urma ședinței CESP din 25 august, edilul capitalei a declarat că au fost solicitate explicații privind mecanismul de aplicare a acestei condiții, menționând că testarea respectivă ar putea cauza probleme în sistemul educațional, inclusiv cereri de demisie din partea cadrelor didactice și personalului auxiliar din școli. Totodată, Direcția generală educație, tineret și sport a organizat cinci comisii, care vor verifica inclusiv pregătirea instituțiilor de învățământ municipale pentru noul an școlar, inclusiv măsurile anti-Covid. 

Cele 70 de puncte de vaccinare din municipiu activează în continuare în regim extins, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică și în perioada zilelor de sărbătoare și vor activa astfel până pe 1 octombrie 2021. Totodată, vaccinarea este disponibilă și la punctele mobile de vaccinare (troleibuz și autobuz), dar și la domiciliu - pentru persoanele cu dificultăți motorii, solicitând acest lucru la medicul de familie. Pe data de 26, 27 și 31 august, troleibuzul de vaccinare va staționa în Piața Marii Adunări Naționale, pe când autobuzul - pe strada pietonală Eugen Doga. Vaccinarea este gratuită, disponibilă pentru toți doritorii care au împlinit 18 ani. La moment, în Republica Moldova, sunt disponibile majoritatea vaccinurilor aprobate internațional: AstraZeneca, Pfizer, Johnson&Johnson, Sinopharm și CoronaVac

Infografic: Vaccinurile disponibile în Republica Moldova la 28/07/2021. Sursă: Primăria Mea Infografic: Vaccinurile disponibile în Republica Moldova la 28/07/2021. Sursă: Primăria Mea

* date conform CDC în timpul studiilor clinice. 

** eficiența se referă la infectarea cu COVID-19 după vaccinare. Toate vaccinurile sunt eficiente la peste 90% la prevenirea cazurilor grave, spitalizării și deceselor. 

 

Furtul grilelor de captare a apelor pluviale și amenajarea înainte de începutul școlii

Autoritățile se arată îngrijorate de o nouă practică care ia avânt în municipiu: furtul grilelor de captare a apelor pluviale de pe străzile municipale. Potrivit acestora, doar vinerea trecută, de pe strada N. Dimo din sectorul Râșcani, ar fi fost furate șase grile, iar numărul total al grilelor dispărute este de peste 60. Tendința ar fi apărut o dată cu creșterea prețurilor pentru metalul uzat, autoritățile menționând că, cel mai probabil, făptașii vând grilele respective la companii care procură fierul uzat. Reprezentanții primăriei au solicitat public ajutorul Ministerului Afacerilor Interne în depistarea făptașilor și aplicarea unei interziceri către companiile care procură fier uzat de a achiziționa grilele municipale. Pe lângă pericolul cauzat de găurile neacoperite, instalarea unor noi grile necesită timp și este costisitoare. 

Lucrările de amenajare a drumurilor și acceselor către instituțiile școlare continuă. Săptămâna precedentă și cea curentă, autoritățile lucrează la aplicarea marcajelor, inclusiv treceri pietonale în preajma școlilor, la instalarea indicatoarelor rutiere și la plombarea drumurilor de acces către instituțiile de învățământ. 

Alte proiecte sunt în desfășurare pe strada Belinski, trecerea subterană din preajma Circului, mentenanța podului de la Viaduct, parcarea din strada Ismail 27 și stația de așteptare a transportului public de pe Grenoble 259. De asemenea, a fost lansată a doua licitație pentru reparația podului de la Mihai Viteazul, după ce nu au fost înregistrați ofertanți la prima încercare. 

Strada I. Creangă a fost redeschisă pentru circulație în regim de testare, în vederea fluidizării traficului odată cu începerea anului școlar. Totuși, aceasta nu este dată în exploatare, efectuându-se în continuare lucrări de amenajare a spațiilor verzi, parcărilor și acceselor în curți. Totodată, pe stradă va fi aplicat marcaj provizoriu și va fi testată o bandă dedicată transportului public. Aceasta va fi conectată la o rețea mai mare, la fel în regim de testare, pe traseul Alba Iulia - Calea Ieșilor - bd. Dacia.

 

Harta ambroziei și chinul orășenilor

În această perioadă, alergia la ambrozie dă bătăi de cap orășenilor și autorităților. Autoritățile continuă să taie planta de pe terenurile publice și îndeamnă orășenii să o înlăture de pe terenurile private, pentru a evita răspândirea ei. Angajații întreprinderii Asociația de gospodărire a Spațiilor Verzi trebuie să elaboreze o hartă a sectoarelor unde s-a intervenit pentru a înlătura planta. 

Semnalarea ambroziei pe teren public poate fi făcută atât pe platforma eu.chisinau.md, cât și la adresa Agenției Naționale de Siguranță a Alimentelor (ANSA), la numărul +37367160008 (Viber) sau la e-mail-ul info@ansa.gov.md. Mai multe despre ambrozie, efecte și amenzi puteți citi în articolul „Ambrozia revine: ce facem să scăpăm de ea”. 

 

Devărsări cu probleme în canalizarea publică

Lucrările la Stația de Epurare continuă, cu intervenții la rețelele inginerești. Pentru a spori ritmul acestora, administrația „Apă-Canal” va negocia cu agentul economic să fie majorat numărul de lucrători. 

Întreprinderea verifică în continuare activitatea agenților economici care revarsă apele uzate în sistemul de canalizare public. În urma ultimelor controale, au fost depistați agenți care depășesc limitele admisibile de agenți nocivi în apele devărsate. În săptămâna precedentă au fost efectuate 87 controale, prelevându-se 33 de probe, dintre care 8 inopinate. Administrația Apă-Canal trebuie să prezinte  dată la trei zile un raport privind controalele efectuate, neregulile depistate și amenzile aplicate. 

Despre activitatea Stației de Epurare și mirosul neplăcut în municipiu, puteți citi în articolul „Noi reguli de sortare Stația de Epurare și amenzi pentru gunoi pe stradă”. 

 

Primăria în judecată: 17 milioane în dosarul „Locuințe pentru toți”

Primăria mun. Chișinău ar putea fi nevoită să achite 17 milioane de lei în judecata cu S.A. „Locuințe pentru toți”. Potrivit edilului, compania, care din anul 2011 se află în insolvabilitate, s-ar fi angajat să construiască un bloc de locuințe pe strada Alba Iulia 10A, pe un teren aflat în gestiunea Î.M. „Direcția construcții capitale”. Tot Ion Ceban menționează că, în 2010, procuratura a depistat că compania respectivă nu ar fi folosit banii încasați de la cetățeni pentru a construi blocul de locuințe promis, ci în scopuri personale. 

Suma de 17 milioane de lei pe care primăria ar urma să o achite, reprezintă „venitul ratat” al companiei, dar și cheltuielile suportate de aceasta pentru a pregăti documentele, proiectare, executarea lucrărilor etc, suportate de către S.A. „Locuințe pentru toți”. 

Edilul menționează că executorul judecătoresc întreprinde deja acțiuni pentru a colecta silit suma respectivă. Pentru a evita aceasta, primăria a sesizat organele guvernamentale despre abaterile legislative în cadrul judecății și a făcut un apel public către parlament și guvern. Totodată, autoritățile locale au depus un recurs la Curtea Supremă de Justiție, decizia căruia va fi cea definitivă. Totuși, acesta încă nu a fost examinat, judecătorul responsabil fiind în concediu.

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

 


Publicat de:

Distribuie