„Curți confortabile” cu probleme

Anul acesta, Primăria Municipiului Chișinău a demarat proiectul „Curți confortabile” și s-a angajat să repare câte 7 curți de blocuri multietajate per sector, adică 35 de curți. Chiar dacă începe sezonu rece, unele lucrări sunt abia începute sau abandonate, lăsând șantiere incomode chiar în fața blocurilor. Încercăm să explicăm de ce acest proiect este unul necesar, dar implementat netransparent și necalitativ, cu termeni încălcați și cum ar trebui remodelat acest proiect pentru anul 2022.

 

Status quo – de ce e necesar 

În aprilie 2021, un comunicat al Primăriei Municipiului Chișinău ne informa că „35 de curți de bloc din cele 5 sectoare ale orașului vor fi reparate pe parcursul anului curent”. Proiectul municipal a fost denumit „Curți de blocuri confortabile”. Pe o pagină de știri asociată Partidului Socialist, proiectul este prezentat drept executat „la inițiativa fracțiunii PSRM în CMC.”

Orice persoană care locuiește la bloc cunoaște situația dezastruoasă a curților. Acestea sunt locuri periculoase și nesanitare. Majoritatea curților sunt pline de mașini parcate haotic, au asfaltul și pavajul spart, abundă de fier vechi, este mult gunoi/praf și animale fără stăpân. Cu siguranță, lucrările de amenajare a curților din Chișinău sunt extrem de necesare.

 

„Reparația curentă în curțile blocurilor multietajate prevăd decaparea asfaltului uzat, montarea bordurilor noi, ridicarea la cotă a capacelor căminelor de vizitare (capacele de canalizare care sunt mai jos ca asfaltul), amenajarea accesului în curți și așternerea unui nou strat de asfalt. De asemenea, acestea mai vizează reabilitarea iluminatului, construirea după caz a parcărilor, instalarea mobilierului urban, terenurilor de joacă și fitness.” informează Primăria.

Primarul Ceban a declarat că reparațiile curente în curțile de bloc sunt necesare, în condițiile când pe anumite adrese nu s-a intervenit de mai mulți ani. „Cunoaștem situația în toate curțile de bloc din capitală, cunoaștem că majoritatea din ele arată ca după război”. „Municipalitatea va prevedea în fiecare an surse bugetate la acest capitol, astfel că cetățenii orașului să beneficieze de condiții mai bune pentru trai, inclusiv în curți”, a spus Primarul.  

 

Câți bani s-au alocat

Potrivit Primăriei Chişinău, resursele financiare pentru repararea altor curţi de blocuri din Programul de reabilitare a 35 curţi de blocuri (71 adrese) au fost identificate din bugetul municipal. Deși, de regulă, în comunicarea Primăriei fiecare proiect este însoțit de suma necesară pentru implementarea sa, de această dată, nicăieri nu este stipulat despre ce sumă totală este vorba.

Însă, la final de 2020, Consiliul municipal Chișinău a aprobat politica bugetar-fiscală a autorităților locale pentru anul 2021, care prevede ajustarea taxelor locale pe teritoriul municipiului, corespunzător ratei inflației, a introdus taxe noi, precum cea pentru salubrizare. Taxa pentru salubrizare, nou introdusă, administrată corect, ar urma să genereze venit la bugetul municipal de cca 100 de milioane de lei, bani care, conform primarului Ion Ceban ar fi destinați pentru reabilitarea curților de blocuri. Totuși, la ședință CMC din 7 octombrie 2021, consilierii au aprobat Regulamentul cu privire la modul de administrare a taxei de salubrizare în mun. Chișinău”. În nota informativă a proiectului, necesitatea acestuia este de a nu pune toată presiunea financiară pe agenții economici, ci și pe cetățeni. Despre utilizarea banilor, inclusiv pentru curți, nu se menționează.

Și din taxele achitate pentru bunurile imobile se preconizează a fi reabilitate curțile de bloc. Reamintim că din 2021, locuitorii municipiului Chișinău sunt nevoiți să achite aproape dublu pentru impozitul pe bunurile imobiliare și nu se aplică reducerea de 15%.

Din pagina de știri asociată Partidului Socialist, aflăm că „costul proiectului este de 80 de milioane de lei”. Pentru comparație, în 2015 au fost distribuiți 50 de milioane de lei pentru reabilitarea a 53 de adrese din Chişinău, iar în 2019 – 20 de milioane pentru 400 de adrese (80 de curți).

Totuși, suma finală pentru 2021 rămâne una neclară, adăugând netransparență financiară în gestionarea banilor publici, adică ai noștri – ai contribuabililor.

 

Cum s-au ales curțile

Conform comunicatului de presă a Primăriei Chișinău, „adresele curților de bloc au fost selectate reieșind din cererile depuse de locuitorii orașului, inclusiv în curțile unde nu sunt planificate intervenții la rețelele subterane. De asemenea, lucrările pe unele adrese au fost determinate prin Legea Bugetului de stat, votată de Parlament.”

Nu ne sunt oferite mai multe detalii despre cum și către cine au fost făcute aceste solicitări, despre care este procedura pe care se poate merge în viitor pentru a beneficia de aceste investiții municipale în curte, despre cum a fost procesul de selecție și departajare a curților. Ce știm este că, de regulă, trebuie colectat acordul proprietarilor de imobil pentru a putea începe lucrările, așa cum a fost în cazul închiderii tuburilor pentru gunoi în mai multe blocuri municipale. Totuși, nu am găsit mai multe detalii sau anunțuri în acest sens.

Fără a avea răspuns la toate aceste întrebări, selecția pare una netransparentă și nu oferă claritate despre procedurile ce pot fi urmate pentru a beneficia de șanse și oportunități egale tuturor contribuabililor de a avea lucrări de reabilitare în propria curte. Echipa Primăria Mea a expediat o solicitare de informații către reprezentanții autorităților locale pentru a afla mai multe detalii. 

 

Lucrări cu probleme: locuitorii refuză sau se plâng de calitate

Licitațiile pentru desemnarea agenților economici care execută lucrările au trebuit inițial să dureze până pe data de 6 mai, iar concursurile au fost anunțate pentru fiecare sector al orașului în parte. Criteriul de evaluare aplicat pentru adjudecarea contractului a fost prețul cel mai mic și corespunderea tuturor cerințelor solicitate.

În 13 septembrie, Primăria Mea vă informa că, dacă în celelalte sectoare lucrările sunt în desfășurare, în sectorul Râșcani autoritățile sunt încă în proces de selectare a agentului economic care va implementa proiectul. Potrivit autorităților, proiectele de renovare prevăd, printre altele, așternerea straturilor de asfalt, amenajarea parcărilor, a terenurilor de joacă și de sport. Totuși, acestea nu sunt făcute publice. 

Mai mulți locuitori ai căror curți au fost reparate s-au arătat nemulțumiți de calitatea lucrărilor. Pe rețelele de socializare, un locatar al curții de pe str. Lomonosov, unde autoritățile au anunțat că au finisat lucrările, a publicat imagini în care se observă că șantierul nu a fost amenajat în mod corespunzător pe timp de ploaie, au fost lăsate deșeuri de construcție, au fost înlăturate băncile din curte, iar asfaltul a fost turnat strâmb și se formează băltoace. Astfel, acest șantier a devenit periculos pentru persoanele care sunt nevoite să-l traverseze zilnic.

O situație similară este până în prezent în curtea de pe strada Pelivan, aflată la intersecție cu Ion și Aldea Teodorovici. După ce lucrătorii au plecat, au lăsat trotuarul într-o stare chiar mai rea decât a fost până la reparație, se plâng ei. Greu le este copiilor, dar mai ales bătrânilor care nu prea au pe unde trece, din cauza șanțului lat de jumătate de metru, lăsat descoperit.

„Uitați-vă ce au făcut, asta e bătaie de joc. Și în partea cealaltă, acolo poți să îngropi pe cineva”.

„O venit, o făcut dezastrul acesta și nici nu se înțelege unde noi suntem în oraș sau suntem în pădure undeva.”

Citatele persoanelor care locuiesc în una dintre curțile reparate.

 

Mai mult, autoritățile s-au referit la un reportaj despre reparația curții din str. Teodorovici 17, unde ar fi fost scoase bordurile fără să fie puse altele la loc. Conform pretorului sectorului Buiucani – Vadim Brânzaniuc, bordurile urmează să fie înlocuite în toate curțile. Vitalie Mihalache, șeful interimar al Direcției generale transport public și căi de comunicație a menționat că în privința bordurilor s-a întârziat, deoarece materialele nu erau disponibile și acestea au trebuit aduse din Transnistria, iar  implementarea ar avea de suferit și din cauza unora dintre agenții economici contractați pentru efectuarea lucrărilor. La sfârșitul derulării proiectului, autoritățile vor face publice denumirile companiilor respective. 

Autoritățile s-au arătat deranjate de critici, dar și de refuzul locatarilor dintr-o altă curte în sectorul Centru să se efectueze reparații, menționând că pentru anul viitor ar putea regândi formula de finanțare a lucrărilor. Astfel, ar putea fi implementat mecanismul 70/30, respectiv primăria să acopere costul a 70% din lucrări, iar locatarii celelalte 30%.

Infografic: Situația privind reparația curților per sector (octombrie 2021). Sursă: Primăria Mea
Infografic: Situația privind reparația curților per sector (octombrie 2021). Sursă: Primăria Mea

 

Cum trebuie să fie

Îmbunătățirea infrastructurii curților blocurilor este un proiect binevenit și foarte necesar, care va afecta pozitiv calitatea vieții urbane a zeci de mii de locuitori ai Chișinăului. Acest proiect nu este unul nou, astfel de inițiative au mai existat și trebuie continuate în fiecare an de către APL.

Totuși, este îngrijorător de urmărit că acest proiect este unul netransparent din punct de vedere financiar, nu se respectă siguranța șantierelor și nici termenii de lucru nu sunt anunțați. Putem rezuma că se fac intervenții cosmetice de schimbarea bordurilor și acoperirea cu un strat nou de asfalt, se amplasează bănci dacă acestea lipsesc și se amenajează locuri de joacă/fitness. Comunitatea nu este implicată în luarea deciziilor, ceea ce înseamnă că adevăratele lor nevoi nu vor fi neapărat răspunse prin aceste intervenții. În plus, curțile riscă să fie folosite pentru parcări în continuare, acestea luând tot spațiul comun de afară care poate fi valorificat pentru un mediu prietenos și calitativ.

Pentru ca oamenii să se implice și să păstreze spațiile din afara propriilor apartamente, este nevoie să îi ajutăm și încurajăm să-și lărgească zona de confort. Astfel, spațiul comun din curte, să nu mai fie al nimănui, iar responsabilitatea să fie comună și a fiecărei persoane în parte.

Pentru asta, în primul rând, trebuie de început un proces constant și sănătos de consultare a comunității locale din fiecare curte. Acest proces, bine structurat dar flexibil, uman dar corect în același timp, va oferi un spațiu sigur pentru exprimarea nevoilor adevărate a persoanelor din comunitate, nevoi care trebuie răspunse prin o planificare urbană atentă.

 

Regulamentul programului anual „Curți confortabile”

Pentru că autoritățile au anunțat că doresc să continue proiectul „Curți confortabile” anul viitor, fie total achitat din buget, sau 70/30, acest proces trebuie să devină unul transparent, echitabil, accesibil tuturor și previzibil. Pentru a incorpora toate aspectele proiectului, este necesară elaborarea unui regulament înaintea demarării proiectului din anul viitor – 2022. Acest regulament ar trebui să conțină:

– Proceduri clare și transparente de aplicare

– Concurs public de selecție a curților

– Proces amplu și continuu de consultare a comunității locale

– Publicarea proiectelor de reabilitare cu termeni de lucru – online și în curte

– Asigurarea echitabilității investițiilor în curți

– Principii de accesibilitate pentru persoanele cu necesități speciale

– Principii de asigurarea a accesibilității transportului alternativ

– Principii de amenajare și protejare a zonelor verzi

– Principii de selecție a materialelor în favoarea celor durabile și prietenoase în uz

– Publicarea tuturor cheltuielilor

– Selectarea prin concurs a constructorilor și materialelor în favoarea calității, nu prețului minim

– Securizarea șantierelor și confortul locuitorilor pe timp de lucrări

– Terminarea lucrărilor în termenii prestabiliți și taxarea zilelor de întârziere

– Principii de sustenabilitate a investițiilor și lucrului cu comunitatea locală

Autoare: Constanța Dohotaru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md