Mărirea impozitului pe imobil: cum, de ce și ce facem mai departe?

Chișinăuienii au primit avizul pentru achitarea impozitului pe bunuri imobiliare, mărit în decembrie 2020 de consilierii municipali. Autoritățile locale spun că schimbarea este una necesară și trebuia să aibă loc de mult timp, însă aceasta a venit la pachet cu noi reglementări care pun în dificultate orășenii într-un an pandemic. Astfel, termenul de achitare a fost stabilit pentru data de 30 iunie, posibilitatea de achitare în rate a fost înlăturată, iar scutirea de 15% din sumă pentru achitarea până la o dată anumită a fost anulată. Consilierii fracțiunii PAS au declarat că vor solicita revenirea la valoarea impozitului din 2020 și au organizat un protest în fața primăriei. La protest au participat și pensionari care, deși sunt scutiți, au primit avizele de plată. Conform primarului, aceștia trebuie să apeleze la Direcția colectare a taxelor și impozitelor locale pentru a beneficia de scutire.

 

Majorarea taxei și explicațiile primarului

Din 2021, impozitul pe bunuri imobile a fost aproape dublat în municipiul Chișinău, decizia fiind adoptată de Consiliul Municipal în decembrie anul trecut. Astfel, de la cota de 0.1% din valoarea imobilului, s-a ajuns la 0.185%, locuitorii primind avizele de plată cu suma aproape dublată față de anul precedent. Și în Bugetul municipal pentru anul 2021 a fost preconizată mărirea sumei încasate, de la peste 90 milioane lei în 2020 la peste 180 milioane în anul curent. Aceasta a venit în tandem cu noi prevederi legislative, votate de parlamentari în decembrie 2020. Astfel, noul termen de achitare a impozitului este 30 iunie în loc de 25 septembrie – cum era în 2020, iar posibilitatea de a achita în rate și a obține o reducere de 15% la achitarea până la o dată anumită au fost excluse. 

Pe de altă parte, primarul general a menționat că modificările au fost stabilite cu ajutorul partenerilor externi, iar majorarea este una justificată. Conform edilului, taxa nu a fost ajustată la inflație de câțiva ani, iar la moment sunt necesari bani în buget. În acest an valoarea totală a scutirii este de aproximativ jumătate de milion de lei, pentru peste 78 mii de chișinăuieni. Printre aceștia se regăsesc persoanele de vârstă pensionară, persoanele cu dizabilități și familiile care-i îngrijesc, rudele celor decedați în luptă sau în urma lichidării consecințelor tragediei de la Cernobîl (cu imobile în valoare de până la 380 000 lei), dar și lăcașele cultelor religioase și autoritățile publice. Totuși, mai mulți pensionari au primit avizul privind achitarea impozitului, iar edilul a anunțat că unele date nu au fost actualizate și, în consecință, mai multe persoane au primit avizele de plată, deși sunt scutiți. Această eroare ar fi cauzată de Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS).

 

Locuitorii trebuie să solicite scutirea de taxă 

Pentru înlăturarea greșelii, cei scutiți trebuie să se adreseze la Direcția de colectare a taxelor și impozitelor locale din cadrul primăriei Chișinău, astfel încât să fie scoși manual din lista plătitorilor. 

Totuși, îndemnul de a contacta Direcția de colectare a impozitelor locale este problematic. Direcția dispune de o pagină pe site-ul primăriei și o pagină de facebook prin care comunică cu cetățenii. Însă la cele șase numere de telefon, câte unul pentru fiecare sector, orășenii se plâng că nu pot răzbate. Am încercat și noi, apelând în fiecare zi de lucru în perioada 31 mai – 7 iunie, la ore diferite, și nu am reușit să discutăm cu reprezentanții instituției. Mai mult, cetățenii au scris mesaje pe pagina de facebook a direcției, ca ulterior să afle că au fost blocați. Tot pe aceeași pagină, încă în 2020 reprezentanții direcției au solicitat orășenilor să nu se prezinte la sediul instituției și au menționat că nu reușesc să facă față apelurilor lucru pentru care își cer scuze. 

Captură de ecran: Comentarii privind contactarea Direcției de colectare a impozitelor și taxelor locale pe 06/06/2020. Sursă: Primăria Mea
Captură de ecran: Comentarii privind contactarea Direcției de colectare a impozitelor și taxelor locale pe 06/06/2020. Sursă: Primăria Mea

Protest la Primărie

Majorarea impozitului pe bunuri imobile a cauzat și nemulțumirea fracțiunii PAS din CMC. Aceștia au organizat un protest pe 3 iunie, solicitând revenirea la valoarea de impozitare din 2020, inclusiv din cauza că mulți și-au pierdut locurile de muncă pe timp de pandemie. La manifestație au participat inclusiv persoane de vârstă pensionară, care au primit avizul de plată cu o valoare practic dublă față de anul trecut. Consilierii PAS, PDA și PL au anunțat că vor solicita convocarea unei ședințe extraordinare a CMC-ului pentru data de 15 iunie, la care să se discute mai multe subiecte, inclusiv impozitul pe imobil, situația privind reparația drumurilor etc.

 

Ședință „de îndată”, taxe pentru tutun și buget votat în cinci minute

Pe 29 decembrie, consilierii municipali au votat în cadrul unei ședințe „de îndată” bugetul local pentru anul 2021 și taxele locale. 

Consilierii PSRM, Șor, PD și PUN au votat, în câteva minute, proiectul privind Bugetul local pentru anul 2021. Acesta prevedea, printre altele, majorarea taxei pentru bunuri imobile. Consilierii PAS, PPDA și PL au părăsit ședința în semn de protest, în sală rămânând 28 de consilieri, dintre care 27 au votat pentru proiect. 

Procesul de votare a stârnit critica societății civile și opoziției pentru că a fost votat fără dezbateri. Mai mult, consilierii au primit proiectul final, conținând unele schimbări substanțiale, abia cu o seară înaintea votării, astfel încât nu au avut posibilitatea să examineze în profunzime documentul.

Imagine: Micșorarea taxei pentru comercializarea produselor de tutun (per aparat de casă). Sursă: Primăria Mea
Imagine: Micșorarea taxei pentru comercializarea produselor de tutun (per aparat de casă). Sursă: Primăria Mea

Înainte de votarea bugetului, consilierii au aprobat și taxele locale. Atunci fost inclusă o nouă taxă de salubrizare și au fost modificate sumele câtorva alte impozite etc. Printre prevederile noilor taxe se include și înjumătățirea taxei pentru tutun, de la 50 000 lei până la 25 000 pentru un apărat de casă utilizat la procurarea produselor din tutun. Micșorarea taxei pentru tutun a fost justificată de dorința de a susține agenții economici pe timp de pandemie. 

 

Impozit pe bunuri imobile: reglementări generale, categorii scutite și posibile amânări

Impozitul pe bunuri imobile este o taxă achitată de către proprietarii sau arendașii unor terenuri, clădiri, construcții, apartamente și alte încăperi. Mărimea impozitului este determinată de valoarea bunului imobil (fie acesta teren, construcție, garaj sau locuință), suma finală pe care o achităm fiind un anumit procentaj din valoarea estimată a bunului. Cota, adica procentul pe care trebuie să-l achităm, variază inclusiv conform destinației acestuia. Astfel, avem următoarele: 

1. Pentru bunuri imobile cu destinație locativă (apartamente, case, terenuri aferente), garaje și terenurile pe care sunt amplasate, loturile întovărășirilor pomicole cu sau fără construcții amplasate pe ele – de la 0.05% la 0.4%; 

2. Pentru terenuri agricole cu construcții amplasate pe ele: de la 0.1% la 0.3%; 

3. Pentru bunurile imobiliare nelocative (excepție cele menționate la pt. 1): 0.3%; 

Impozitele, conform Legii, sunt colectate de secțiile de colectare a impozitelor și taxelor locale din primării. Taxa respectivă este o obligație, iar fondurile colectate sunt destinate bugetului localității, unde vor fi folosite pentru proiectele preconizate de autorități. Codul Fiscal al Republicii Moldova nu stabilește limite în utilizarea fondurilor respective. 

Codul Fiscal prevede și scutiri de la achitarea impozitului pentru diverse categorii: 

  • Autoritățile publice și instituțiile finanțate din bugetele de toate nivelurile; 
  • Societățile orbilor, surzilor și invalizilor; 
  • Întreprinderile penitenciarelor; 
  • Centrul Republican Experimental pentru Protezare, Ortopedie și Reabilitare al Ministerului sănătății, muncii și protecției sociale; 
  • Obiectivele de protecție civilă; 
  • Organizațiile religioase – pentru bunuri destinate riturilor de cult; 
  • Misiunile diplomatice, oficiile consulare acreditate și reprezentanțele organizațiilor internaționale în Moldova; 
  • Persoanele de vârstă pensionară; 
  • Persoanele cu dizabilități severe și accentuate, cu dizabilități medii (participanți la războaie și/sau lichidarea consecințelor tragediei de la Cernobîl), cu dizabilități din copilărie; 
  • Familiile participanților decedați în lupte sau războaie sau care au decedat în urma bolilor cauzate de lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl; 
  • Familiile care au copii cu dizabilități sau au la întreținere și îngrijire permanentă persoane cu dizabilități; 
  • Instituțiile medico-sanitare finanțate din fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală; 
  • Compania Națională de Asigurări în Medicină și oficiile teritoriale; 
  • Banca Națională a Moldovei; 
  • Proprietarii bunurilor rechiziționate în interes public, pe perioada rechiziției; 
  • Organizațiile necomerciale (asociație obstească, fundații, instituții private organizații filantropice etc.) în cadrul cărora funcționează instituțiile de asistență socială; 

Scutirea pentru persoanele la vârsta de pensionare, persoanele cu dizabilități și familiile celor care au decedat în interes public este aplicată doar pentru imobilele cu o valoare de până la 380 000 lei (în municipiul Chișinău). 

Și autoritățile municipale pot oferi scutiri sau amânări de plată pentru bunurile locuibile cu diverse motive: 

– Calamitate naturală sau incendiu în urma cărora bunul a fost distrus sau deteriorat considerabil; 

– Oferirea terenului pentru a evacua întreprinderi cu impact negativ asupra mediului; 

– Boală îndelungată sau deces al proprietarului bunurilor, lucru care trebuie confirmat prin certificat medical sau certificat de deces. 

 

Echipa Primăria Mea va expedia o solicitare de informații privind modalitatea de obținere a scutirii de la achitarea impozitului pe venit, sau cel puțin de amânare a plății. Vom reveni în cazul în care solicitarea noastră va fi luată în calcul de autorități. Până atunci, dacă vă regăsiți în categoriile care beneficiază de scutiri, vă îndemnăm să apelați la Direcția colectare a taxelor și impozitelor locale, să insistați și să expediați solicitări în adresa primăriei. 

Autoare: Cristina Sîrbu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Subscrie

Scrie o petiție

Contacte

Adresa postala:

MD-2012 Chisinau

str. Sciusev 101

E-mail:

echipa@primariamea.md