PrimariaMea
AR FI BINE SĂ AVEM... SUBTERANE Image
02 dec. 2016

AR FI BINE SĂ AVEM... SUBTERANE

Pasajele subterane sunt o parte importantă a infrastructurii oricărui oraș. Ele fac legătura cu staţiile transportului public, intrările în clădiri sau edificii publice şi ar trebui să faciliteze trecerea pietonilor dintr-o stradă în alta, astfel încât ei să se simtă în siguranță și confort. Din nefericire, starea dezastruoasă a acestora nu este decât un motiv de ocolire pentru majoritatea cetățenilor, iar în final ele fac și mai multă mizerie (i.e. teoria geamurilor sparte - de exemplu clădirea, a cărui geam spart nu va fi înlocuit rapid, va fi vandalizată eventual, pentru că eventual în acea clădire vor apărea tot mai multe geamuri sparte).

În continuare, vom analiza câteva aspecte din codul practic în construcții, care vizează inclusiv construcția și amenajarea subteranelor. Nerespectarea standardelor din acest cod face ca pasajele subterane să arate dezastruos la momentul actual. La fel, vrem să prezentăm exemple de orașe care, spre deosebire de Chișinău, au reușit să proiecteze subterane comode, sigure și, mai ales, accesibile pentru cetățeni.

Sondajul efectuat de către echipa Primăria Mea arată că din cei 485 de respondenți, 45,3 % sunt nemulțumiți că subteranele sunt murdare, 30,9 % au spus că sunt distruse, 12,7 % că sunt periculoase și 11,1 % au enunțat alte motive. Respectiv, am decis să analizăm acele elemente care fac subteranele murdare, distruse și periculoase.

Sursă foto- mashable.com (4)

CE NU SE RESPECTĂ?

  1. Scările sunt distruse, iar pe pereții subteranelor sunt rămășițe de publicitate și anunțuri care în mod evident fac ca subteranele să arate inestetic (dovezile sunt chiar aici);
  2. Balustradele sunt distruse și murdare sau lipsesc în general;
  3. Unele subterane sunt parțial iluminate sau nu sunt iluminate deloc;
  4. Rampele de acces sunt învechite și demult nu mai corespund necesităților pietonilor, dar și cerințelor codului menționat mai sus. Nu există subterane ale căror rampe să fie îngrădite cu parapete;
  5. Colectorii de apă din interiorul subteranelor sunt distruși, iar unele subterane se inundă pe timp de ploaie.

Mai jos aducem câteva exemple de subterane din alte orașe:

În Londra, Marea Britanie, pasajele subterane sunt gestionate și menținute de către instituția publică locală care oferă servicii de transport public. Această insituție are business-planuri legate de infrastructura transportului public, proiecte și rapoarte care anual înregistrează rezultate tot mai bune. Pe lângă granturi și finanțări, sursa principală de întreținere a serviciilor de transport public sunt banii din biletele vândute cetățenilor. Acești bani se reinvestesc în noi linii de tren, în extinerea anumitor stații, dar și în reparația și întreținerea subteranelor.

Aici puteți viziona istorioare ale britanicilor, în care ei cu zambetul pe buze spun că au acces la transportul public din Londra și cât de mulțumiți sunt ei că beneficiază de servicii calitative.

În unele subterane, în loc de publicitate, sunt desene care reflectă date istorice ale orașului sau locuri de interes turistic.

uk3

La Iași, primăria  este responsabilă de menținerea și reparația subteranelor. Recent a fost reparat pasajul Piata Unirii.

iasi

pasaj subteran

Stația Olaias (Lisabona, Portugalia)

portugalia

Stația Plac Wilsona (Varșovia, Polonia)

Warsaw

Stația Marienplatz ( Munich, Germania)

Munich

Pasajele subterane sunt din categoria locurilor publice care vorbesc despre cât de bine este administrat și îngrijit un oraș. Cert este faptul că există niște standarde în construcția subteranelor care nu sunt respectate. Iar spre deosebire de alte orașe, Chișinăul are restanțe la capitolul gestionarea pasajelor subterane.  De pe urma acestui fapt au de suferit cetățenii, care în continuare nu știu cine se face responsabil de starea subteranelor.

Pasajul subteran de pe șoseaua Hîncești

Sos Hincesti

Reamintim că echipa Primăria Mea a inițiat o campanie despre problema subteranelor și va continua comunicarea cu autoritățile locale și alte părți interesate pentru a identifica soluţii.

Aici și aici puteți vedea cercetările anterioare ale echipei.

Voi ce părere aveți, cine ar trebui să gestioneze subteranele astfel încât ele să fie confortabile pentru orășenii Chișinăului?

Notă: Echipa Primăria Mea a menționat doar câteva standarde prioritare  legate de accesibilitatea și confortul cetățenilor, care sunt nemulțumiți de starea subteranelor. Vă îndemnăm să luați cunoștință cu regulamentul integral.

 

Autor: Paulina Cernăuțanu

 


Surse:

  1. Cod practic în construcții, recomandări privind proiectarea străzilor și drumurilor din localități urbane și rurale, https://particip.gov.md/public/documente/134/ro_1518_CPD.02.11-2014.pdf;
  2. Site-ul ”Transport for London”, https://tfl.gov.uk/campaign/reinvesting-in-transport?intcmp=11080;
  3. Ziarul Evenimentul, https://www.ziarulevenimentul.ro/stiri/moldova/s-au-terminat-lucrarile-la-pasajul-din-piata-unirii--217237295.html.

 


Distribuie