(Transcriere) Ședința primăriei din 28 octombrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic livrat centralizat, în sezonul rece 2024-2025.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare
2. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățămât din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
3. Informație privind situația din domeniul social la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
4. Informație cu privire la prestarea serviciilor municipale de protecție a copilului.
Raportor: Tatiana Oboroc, șef al Direcției generale protecția drepturilor copilului
5. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din municipiul Chișinău.
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană
6. Raport cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă în orașul Chișinău
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
7. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
8. Raport privind situațiile excepționale în municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Toți? Mulțumesc. Ieri au fost hramurile în localitățile Tohatin, Șerșescu, Hulboaca, Grătiești, Dobrogea și Sângera. Cu această ocazie, vreau să le urez la toți multă sănătate, liniște, pace și bunăstare tuturor locuitorilor. Noi continuăm să investim în suburbiile capitalei, în toate cele 18 suburbii și toate localitățile care sunt în componența lor. Cunoaștem care sunt problemele și necesitățile și pe tot parcursul anilor, indiferent de viziunile politice ale unor primari, investim în transport, infrastructura drumurilor, în școli, grădinițe, apeduct și canalizare și alte proiecte sociale sau de infrastructură. Avem o sumă enormă investită până acum și considerăm că suburbiile sunt parte importantă a municipiului, iar dezvoltarea acestora trebuie să fie la unison cu municipiul Chișinău, capitala Republicii Moldova.
Avem o colaborare frumoasă cu toți primarii și ne interesează bunăstarea oamenilor în primul rând. Oamenii sunt cei care, în mare parte, muncesc aici, pe teritoriul orașului. În ultimii ani, Primăria Chișinău a alocat un buget de peste 800 de milioane de lei pentru dezvoltarea infrastructurii din cele 18 suburbii. Iar dacă vor reuși să asimileze toate sursele financiare planificate până la sfârșitul anului, această cifră se va ridica, în ultima perioadă, la 1 miliard de lei.
În capitală continuă lucrările la foarte multe proiecte, în toate sectoarele. Avem în reparații foarte multe drumuri, trotuare, proiecte în parcuri, spații verzi, în infrastructura socială. Rog să muncim intens în această perioadă cât mai avem timp frumos. Deși, să cunoască lumea, chiar și dacă afară timpul se răcește, vom continua, în mare parte, lucrările la proiectele și programele pe care le avem în desfășurare. Vreau să mulțumesc oamenilor care sunt înțelegători atunci când intervenim. Iar toți colegii, încă o dată vreau să vă rog să securizați șantierele acolo unde se desfășoară aceste lucrări. Iar unde au avut, din anumite circumstanțe, întârzieri pe anumite segmente, fie că sunt proiectele de infrastructură socială sau de drumuri, aceste lucrări să fie reluate și să fie finalizate până la sfârșitul anului.
Chiar vreau să dau exemplu pe trotuarele Mateevici, Eminescu și altele, când se repară, există certitudine, ca și în alte locații, un disconfort. Dar, după, vreau să vedeți rezultatele, căci aceste trotuare, drumuri, nu au fost reparate niciodată. Și este de o plăcere pentru toată lumea să meargă atunci când deja sunt finalizate. Iar când cineva ne spune că trebuie sau nu trebuie să intervenim, le propunem să facă două sau trei cartiere în zone în care încă n-am reușit să intervenim, și să vadă care este diferența. Este una enormă. Știm că avem mult de muncit în această privință și asta ne propunem să facem în continuare.
Pe o notă pozitivă, aș vrea să spun că sportivii noștri continuă să urce pe prima treaptă a podiumurilor celor mai importante competiții din lume. Pe această cale, vreau să-i felicit pe Irina Rîngaci, Alexandrin Guțu, Vitalie Eriomenco, Eugeniu Mihalcean și Ion Demian. Iată de ce vom continua să investim în continuare și să creștem, an de an, aceste alocații financiare pentru dezvoltarea sportului moldovenesc și nemijlocit cei care practică sportul în capitală, fie că este de masă sau de performanță. Anual, la această etapă, investim 90 de milioane de lei în susținerea domeniului sportiv în municipiul Chișinău.
Cum spuneam, aceste investiții vin și în infrastructura școlară. Chiar săptămâna trecută am lansat noi terenuri sportive la școli. Finanțăm și cofinanțăm campionate care se desfășoară practic în fiecare săptămână aici, fie că sunt locale, regionale, naționale sau internaționale. Finanțăm turnee, competiții și tot felul de evenimente în toate categoriile de sport. Totodată, cofinanțăm participarea sportivilor noștri la aceste competiții peste hotare. Avem o colaborare foarte frumoasă cu federațiile de sport și credem că doar investind putem crea condiții și putem acorda suport sportivilor în devenire, dar și celor care deja ating performanțe naționale și internaționale. Le mulțumim din suflet și le dorim în continuare succes tuturor celor care ne reprezintă, fie că la nivel național, fie că la turnee europene sau internaționale. Și vrem să spunem, cu toții într-un glas, că ne mândrim de oamenii care ne duc faima peste hotarele Republicii Moldova în toate domeniile, fie că este educație, fie că este sport, fie că este artă sau cultură.
Colegi, domnul Pavaloi, rog informații cu privire la desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor de învățământ din municipiul Chișinău.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Vreau să menționez faptul că, într-adevăr, ceea ce spunea și domnul primar general cu referire la activitățile sportive, Direcția Generală Educație, prin intermediul bugetului alocat de către Primăria Municipiului Chișinău, susține toate activitățile cu caracter sportiv. Iar doar în săptămâna trecută am avut șase evenimente sportive de amploare pe teritoriul municipiului Chișinău. Și vreau să menționez doar câteva dintre ele. E vorba despre Campionatul Municipiului la atletism, rezervat juniorilor. La fel, a avut loc turneul internațional de gimnastică ritmică.
În perioada 2-6 octombrie au fost, a fost cursa de alergări la 500 de m, 1,5 km, 3 km și 6 km, pentru juniori, tineret și seniori. Iar în perioada 26-27 octombrie, a avut loc Cupa Deschisă a Municipiului Chișinău la radio sport. Și în perioada 26-27 octombrie, la fel, a fost turneul de padel, Chișinău Padel Open 2024. Noi, în continuare, susținem inițiativele care vin atât din partea organizațiilor de sport, dar și a federațiilor sportive, a școlilor sportive. Și doar în săptămâna anterioară au fost antrenați peste 1500 de sportivi de performanță în toate activitățile de sport pe care le-am avut în cadrul Direcției Generale.
Cu referire la alte activități, vreau să menționez faptul că, începând cu 28 octombrie până în data de 3 noiembrie, elevii din școli se află în vacanța de toamnă. Cu toate acestea, noi am venit cu mai multe activități în cadrul celor 14 centre de creație, unde se vor organiza diferite activități pentru elevii care se află în vacanță. Pe această cale, vreau să transmit un mesaj și către părinți, dar și către elevi, ca să fie atenți și să se asigure de toate lucrurile necesare ca să avem o vacanță plăcută absolut pentru toată lumea și fără anumite întâmplări. În acest sens, atât pe pagina Primăriei Municipiului Chișinău, cât și pe pagina Direcției Generale, am plasat informații cu referire la normele de conduită în perioada de vacanță și rugăm toată lumea să le citească, să fie și să le implementeze.
Cu referire la conectarea instituțiilor la agentul termic, vreau să menționez faptul că din cele 128 de grădinițe de pe teritoriul orașului Chișinău, toate sunt conectate la agentul termic. La fel, din 25 de instituții extrașcolare, opt instituții sunt conectate. Iar din școli, nouă școli, vorbim despre, în mod special, despre școlile auxiliare, au fost conectate la agentul termic. Grădinițele din suburbii, din 23 de grădinițe au fost conectate șase instituții. În această săptămână, primăriile din suburbii au zis că vor conecta și celelalte instituții.
Cu referire la elevii cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că la ziua actuală, în școlile și grădinițele din municipiul Chișinău sunt încadrați 1794 de copii, cu 11 comparativ mai mult, cu 11 comparativ cu săptămâna anterioară.
Raport finalizat, domn primar, dacă sunt întrebări.
Ion Ceban: Mulțumesc. Domnul Burdiumov? Sunteți prezent? Nu.
Domnul Dubiță, vă rog frumos, cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic.
Ghenadie Dubiță: Da, domn primar. Bună ziua, stimați colegi! Deci, conform dispoziției 475, a fost dispusă începerea sezonului de încălzire în municipiul Chișinău. Conform acestei dispoziții, conectarea la agentul termic se efectuează la solicitarea gestionarului sau a managerului instituției respective. Respectiv, avem, la momentul de față, din 2701 blocuri locative, avem 1205 deja sunt conectate la agentul termic. Respectiv, în linii generale, tot fondul locativ este gata pentru a primi agentul termic. Și acum, pe parcurs, se efectuează conectarea la acelea care sunt solicitările depuse. În linii generale, asta-i tot.
Ion Ceban: Mulțumesc. Domnul Bolocan, situația din domeniul social și cel de sănătate.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Săptămâna trecută, 7234 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială. În continuare, peste, ușor peste 50 de beneficiari beneficiază de servicii sociale în centrele specializate pentru persoane cu autism sau alte dereglări. Și, nu în ultimul rând, prin intermediul echipei mobile, au fost efectuate peste 2800 de intervenții la domiciliu pentru persoanele care au nevoie de acest serviciu.
Totodată, în săptămâna trecută, împreună cu UN Women, a fost organizat și desfășurat un atelier consultativ de validare a constatărilor preliminare ale studiului de evaluare privind spațiile publice sigure și accesibile pentru femei și fete în municipiul Chișinău. Scopul acestui studiu constă în analiza situației la moment și, totodată, intervenții în special cu măsuri pentru prevenirea cazurilor de violență în bază de gen în spațiile publice. Împreună cu UN Women, ne propunem, până la sfârșitul anului, să finalizăm acest proiect, să venim cu un raport amplu cu privire la situația din municipiul Chișinău pentru ca să reușim pentru anul viitor să întreprindem, poate și, un plan de acțiuni pentru îmbunătățirea situației acolo unde este nevoie.
În ceea ce privește situația în domeniul medical, vreau să anunț că, începând de la începutul campaniei de vaccinare antigripale, deja am ajuns la o cotă de peste 40% de populație cu, din categoria de risc vaccinată. Suntem într-un tempo destul de bun. Pe această cale, încă o dată, încurajez populația să apeleze la medicul de familie pentru a se vaccina contra gripei sezoniere și, de asemenea, să nu uite lumea că vaccinarea contra COVID-ului nu a fost anulată. Ori trebuie să ne învățăm să trăim nu doar cu gripa sau alte infecții, dar și cu COVID-19. Se atestă o ușoară, continuă creștere a cazurilor de pneumonii și bronhopneumonii, caracteristice sezonului. Secțiile, spitalele sunt pregătite, dotate din acest punct de vedere pentru a face față provocărilor. Ba mai mult ca atât, pentru anul viitor am înaintat și un demers aparte Ministerului Sănătății ca să permită să desfășurăm o secție nouă de boli pulmonare nespecifice, pentru ca să ne fie mai ușor să facem față provocărilor pentru infecțiile respiratorii, în special în plin sezon.
Nu în ultimul rând, vreau să vă anunț că, în conformitate cu indicațiile primite de la dumneavoastră, evaluăm activitatea și situația din mai multe instituții medicale, inclusiv la ce etapă sunt proiectele investiționale care le avem în fiecare instituție. Săptămâna trecută au fost făcute, întreprinse vizite de lucru la Spitalul Sfânta Treime și la Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie. La Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie, 95% din toate proiectele investiționale au fost finalizate, este în proces de finalizare ultimul proiect.
În ceea ce privește Sfânta Treime, vreau să vă spun că rezultatele proiectului de eficientizare energetică au dat, au depășit așteptările. Probabil experții, în scurt timp, vor veni și cu un raport mai amplu la acest subiect. Dar vreau să vă spun că, după întreprinderea măsurilor de eficientizare energetică, Spitalul Sfânta Treime face parte din ultimele spitale care au necesitatea de a se conecta la agentul termic, ori, datorită măsurilor întreprinse, temperatura în interiorul spitalului se menține în zona confortabilă, deși sezonul de încălzire, conform dispoziției, a început. Ceea ce înseamnă că măsurile întreprinse își au eficacitatea și ne bucurăm și mulțumim partenerilor care au finanțat acest proiect grandios, prin intermediul căruia au fost eficientizate trei spitale mari din din sistemul medical municipal.
Atât am vrut să raportez. Dacă sunt întrebări, sunt gata să răspund.
Ion Ceban: Am vrut să întreb dacă există claritate pe mecanismul de suport în perioada de iarnă, oferit de către minister din sursele externe și cele interne, și cum asta va viza nemijlocit populația din municipiul Chișinău.
Vladimir Bolocan: Da. La acest capitol, a avut loc două ședințe împreună cu reprezentanții Ministerului Protecției Sociale. La moment, după cum am spus, cum a fost anunțați, va fi anunțată perioada în care cetățenii să se înregistreze pe același portal compensatii.gov.md, după care, conform viziunii ministerului, vor fi echipe multidisciplinare care vor trebui să verifice veridicitatea datelor care vor fi introduse în acest portal. Culmea este că pentru agențiile teritoriale de asistență socială din raioane, Ministerul Sănătății a găsit instrumente care să ajute evaluarea, iar pentru municipiul Chișinău, din păcate, nu ne oferă niciun instrument de ajutor.
Adică acel lucru care l-am invocat încă la sfârșitul anului trecut, precum că reforma inițiată de Ministerul Protecției Sociale este una discriminatorie și nu prevede suport pentru Chișinău, s-a adeverit că este într-adevăr așa, pentru că alocările financiare pentru instrumente, pentru achiziționarea tehnicii necesare pentru efectuarea acestor vizite, pentru suport financiar pentru aceste analize, se oferă doar agențiilor teritoriale, cu excepția Chișinăului, care cumva este lăsat de izbeliște, să se descurce de sine stătător din resursele proprii.
Suntem încă în discuții, am enunțat, am anunțat ministerul despre frustrarea noastră la prima etapă cu faptul că au exclus discriminatoriu peste 1 milion de populație care trăiesc în Chișinău. Așteptăm reacția lor. Totodată, vreau să reiteresz că azi dimineață am primit de la Termoelectrica o notificare cu privire la o datorie istorică pentru centrul de refugiați care a fost la Patria-Lukoil. Această datorie trebuia să fie achitată din acele fonduri care au venit pentru suportul refugiaților în Republica Moldova. Este vorba de peste 600.000 de lei. La demersurile noastre, ministerul nu răspunde deloc și nici nu avem o claritate dacă ne vor aloca fondurile pentru achitarea acestei datorii. Ori fonduri pentru suportul refugiaților s-au primit, dar cum au fost cheltuite până acum, nu știm.
Ion Ceban: Haideți să pe prima poziție. Pentru noi este foarte important ca toți oamenii, absolut, din toată Republica Moldova să aibă un, o abordare egală în ceea ce ține de suport, mai ales că cea mai mare parte a acestui suport vine din exteriorul țării. De asta, indiferent de care sunt relațiile cu ministerul sau guvernul, scopul nostru comun este ca să ajutăm oamenii. Și vă rog foarte mult, cât de curând posibil, să insistați să fie găsită soluția pentru ca oamenii să beneficieze de acest suport. Peste o lună de zile deja va fi târziu.
În ceea ce privește nemijlocit așa-zisele datorii formate și pretinse de către Termoelectrica, vă rugăm să anexați aceste scrisori și să le transmiteți încă o dată la Guvern, pe de o parte, și la misiunile internaționale pe de altă parte, cu explicațiile de rigoare și solicitările ca aceste lucruri să fie acoperite din fondurile care, într-adevăr, au venit pentru a susține refugiații în această perioadă. Noi, de partea noastră, am făcut maximul posibil. Dumneavoastră știți foarte bine, începând cu funcționarii publici și echipele de specialiști care au fost implicați în cele 45 de centre la o etapă anumită, incluziunea.
Încă chiar am să o rog pe doamna Cutasevici poate dacă poate să ne facă un update pe datele în această privință. Și credem că acest efort trebuie să fie comun. Noi nu împărțim nici oamenii, nici banii în această privință. Trebuie, cu toții, să vedem soluțiile împreună, nu cumva distinct, de pe baricade.
Angela Cutasevici: Bună ziua dragi colegi! Vă prezint datele cu privire la beneficiarii de protecție temporară oferite de către Inspectoratul General pentru Migrație la ziua de astăzi. Respectiv, în municipiul Chișinău avem atestați 36.017 persoane refugiate care au obținut statutul de protecție temporară, din 62.276 pe țară. Vreau să menționez că aceasta reprezintă o creștere cu 304 beneficiari față de 21 octombrie anul curent. Respectiv, săptămânal avem această creștere care se menține continuu. Media de creștere este de 300 de persoane. Respectiv, tot suportul pe care îl solicită persoanele refugiate îl obțin în serviciile municipale. Ca repartizare pe vârste, avem: femei - 19.664; bărbați - 16.353; copii 0-17 ani - 8427; adulți 18-59 ani - 24.876; și adulți 60+ - 2714.
Respectiv, remarcați că numărul total de adulți este de 8427. Copiii refugiați încadrați în sistemul municipal educațional sunt peste 2000, grădinițe, școli. Totodată, avem foarte multe, mulți copii care sunt implicați în activitățile non-formale, în toate tipurile de servicii destinate în cadru non-formal, cât și formal, dar și alte tipuri de programe, cum ar fi centrele municipale de tineret, serviciile medicale. Apropo, la serviciile medicale, la zi, avem imediat vă zic 5337 de beneficiari cu protecție temporară care sunt înscriși la medicul de familie. În total, adresări pentru asistența medicală în toate instituțiile municipale am avut 15.520. Solicitări de asistență medicală primară: 12.995. Solicitări de asistență medicală staționară: 2.530. Asistență medicală pentru copii: 8.400. Și nașteri în spitalele municipale am avut 142.
Respectiv, tot suportul pentru refugiați este oferit prin diverse tipuri de servicii, structuri municipale, și în continuare oferim același suport pentru ca să depășească situația de criză și să se simtă confortabil și în siguranță în Chișinău.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna viceprimar. Doar o rugăminte am ca această informație să fie o sinteză de ultimă oră. Anexată și transmisă suplimentar misiunilor diplomatice și organizațiilor internaționale. Eu știu că dumneavoastră faceți asta cu regularitate cu acele necesități care ar fi potrivite pentru un domeniu sau altul. Ținând cont de faptul că o parte din toate aceste instituții internaționale acum își finalizează planificarea bugetelor pentru anul următor. Și eventual trebuie să cunoaștem dacă există disponibilitate, deschidere. Pentru a se implica suplimentar în această privință. Pe această cale vreau încă o dată să mulțumesc tuturor celor care ne-au ajutat. Sunt foarte multe instituții internaționale, diferite organizații, misiuni diplomatice. Dar, cu certitudine, că presiunea pe infrastructura socială din municipiul Chișinău este în continuă creștere, așa cum spuneați dumneavoastră. Ținând cont de faptul că avem o medie de 300, iar de persoane care sunt în venire.
Practic, săptămânal și asta este ceea ce avem oficial. Ceea ce nu avem oficial, cifrele sunt mult mai mari conform unor estimări. La această etapă, doar pe teritoriul municipiului Chișinău s-ar afla peste 80.000 de persoane, adulți și copii. Noi nu cunoaștem care este viziunea lor asupra șederii, dacă vor să stea mai mult, dar oricum este o presiune pentru toată infrastructura și pentru componenta logistică din municipiul Chișinău. De asta, vă rugăm foarte mult să acționați în această privință.
Doamna Oboroc, vă rog să ne spuneți care este situația cu privire la serviciile municipale de protecție a copilului.
Tatiana Oboroc: Bună ziua, domnule primar general, stimați colegi și reprezentanții mass-media. Deci, astăzi, în raportul meu, am să vreau să prezint care este impactul serviciilor sociale în sistemul de protecție a copilului în municipiul Chișinău. Știm cu toții că, în ultima perioadă, Primăria municipiului Chișinău a investit foarte mult în crearea și consolidarea acestor servicii. Deci, sistemul de protecție a copilului în municipiul Chișinău are 36 de servicii sociale. Dintre care 24 de servicii de prevenire a separării copilului de familie și 12 servicii de îngrijire alternativă și adopție, care sunt la rândul lor centrele de plasament și casele de tip familie. Prin serviciile sociale care noi le-am creat la nivel de municipiu, reușim să asigurăm asistență și protecție copiilor care sunt aflați în situații de risc.
În cadrul serviciilor noastre sunt aplicate mai mult de 28 de programe de asistență, atât pentru copii, dar și pentru familiile acestora. Toate serviciile care sunt prestate în municipiul Chișinău sunt servicii acreditate și funcționează în conformitate cu standardele de minime de calitate. Vreau să aduc și câteva cifre, date statistice, referitor la beneficiarii care beneficiază de aceste servicii. În evidența noastră, noi avem mai mult de 3.000 de copii în situații de risc, dintre care 2.260 sunt copii din serviciile de prevenire a separării copiilor de familie. Și avem 626 de copii în serviciile de îngrijire alternativă și adopție.
La fel, vreau să menționez că, la moment, avem 152 de copii în situații de risc iminent, care, la moment, autoritățile tutelare din teritoriu lucrează cu acești copii. Ca urmare, să fie stabilit un statut și să vedem în ce servicii pot fi referiți.
Acum, vreau să mă axez pe careva servicii de importanță majoră din municipiul Chișinău. Și mai ales că au fost create și susținute de Primăria municipiului Chișinău în ultimul an. Deci, acestea sunt centrele de zi pentru copii și familii în situații de risc. Astfel de centre avem 10 în municipiul Chișinău, în fiecare sector al capitalei câte două câte câte două centre de zi. La fel, vreau să vorbesc și despre complexul de servicii a copiilor situați în stradă, care este un serviciu destul de important. Aici, vreau să fac o mențiune că astfel de serviciu există numai în Chișinău. În republică nu nu a fost dezvoltat astfel de serviciu.
Anul acesta, prin serviciul de complexul de servicii de asistență a copiilor în stradă, au fost identificați 79 de copii în stradă. Aici, remarc faptul că din 79 de copii, doar 20 de copii sunt copii din municipiul Chișinău. Ceilalți 59 de copii sunt copii din republică. Noi le acordăm asistență imediată, după care sunt referiți la autoritățile tutelare din teritoriul respectiv.
Mai avem un serviciu destul de important, care anul trecut a fost creat și dezvoltat cu suportul Primăriei municipiului Chișinău și altor organizații. Deci, acesta este centrul maternal pentru cuplu mamă-copil. Deci, toată lumea să cunoască că avem și astfel de serviciu pentru mamele care sunt supuse violenței în familie. Și pentru a proteja și apăra interesele copilului și ca copilul să nu fie în situații de risc, atunci noi avem acest serviciu pentru a plasa mama și cu copilul în acest centru. Vreau să spun că anul acesta, prin acest serviciu, au trecut 15 cupluri mamă-copil.
Mai avem un serviciu destul de important, sprijinul familial. Deci, anul acesta, Primăria municipiului Chișinău a bugetat mijloace financiare pentru sprijinul familial. Deci, acuma, noi am examinat 376 de familii, cu 864 de copii, cărora deja le-au fost oferite 6 milioane de lei. Până la sfârșitul anului, mai avem de valorificat 2 milioane de lei. Deci, 189 de cereri ale familiilor cu 503 copii sunt în proces de examinare pentru a trece toate etapele. Și urmează, până la sfârșit de an, să beneficieze încă 189 de familii de suport financiar.
Un serviciu destul de important la fel, care a fost dezvoltat în municipiul Chișinău este locuința social-asistată. Deci, acesta este un serviciu care acordă suport tinerilor în vârstă de la 16 la 21 de ani. Pentru a fi încadrați în acest serviciu, în primul rând, acești tineri trebuie să fie încadrați în studii și ei sunt plasați la noi în serviciu. La fel, li se acordă toată asistența de care au nevoie.
Pot să remarc și despre alte servicii, cum ar fi, avem și multe centre comunitare în municipiul Chișinău. Avem 27 de centre comunitare, care la fel asigură asistență copiilor din comunitate. Anul acesta, prin serviciu acest serviciu, mai mult de 2.000 de copii au beneficiat de serviciile din cadrul centrelor comunitare.
Vreau să mai aduc la cunoștință și despre realizarea proiectului care le îl avem cu UNICEF. Deci, continuitatea memorandumului care a fost semnat între Primăria municipiului Chișinău și UNICEF Moldova. Deci, prima etapă deja a fost finalizată anul trecut. Acuma suntem în a doua etapă, care se finalizează la sfârșitul anului. Deci, a doua etapă a proiectului este vorba de finanțare de 2.400.000 lei. Acord de asistență tehnică și suport pentru patru servicii sociale din cadrul sistemului de protecție a copilului.
Și, pe final, vreau să vorbesc despre reforma dezinstituționalizării, care acuma se implementează la nivel național. Deci, respectând politicile statului în domeniul protecției copilului, aprobate în planul național de protecția copilului și strategia municipală pentru protecția drepturilor copilului, direcția noastră a inițiat procesul de dezinstituționalizarea copiilor din serviciile rezidențiale de plasament. Deci, până în anul 2027, deci urmează ca să capacităm servicii sociale, cum ar fi serviciul de asistență parentală profesionistă, serviciul casele de tip familie. Pentru ca să nu mai avem copii în plasament rezidențial. Plasamentul rezidențial până în 2027 trebuie să fie zero. Copiii aceștia trebuie să fie integrați în familii. Cam asta a fost raportul meu de astăzi, raport finalizat. Dacă sunt careva întrebări, sunt disponibilă să răspund.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamna director. Domnul Mihalache, cu referitor la subiectele legate de Direcția mobilitate urbană.
Vitalie Mihalache: Bună ziua, domn primar, bună ziua stimați colegi. Vreau să atrag atenția că, săptămâna precedentă, au fost executate în mare măsură lucrări de încheiere a volumelor planificate. În special, la Întreprinderea municipală Exdrupo. Vreau să atrag atenția că finalizăm obiectivele noi și cele care au fost incluse în planul de activitate al Întreprinderii municipale Exdrupo sub aspect de frezări, pregătirea noi străzi pentru asfaltare.
Necugetând la aceasta, continuăm lucrările de frezare și pregătire a infrastructurii, inclusiv prin lucrări de lichidare a spălăturilor de avarie. Restabilirea capacității rulante pe zonele de plasări ale transportului public municipal, mă refer la zonele, în special, viaduc.
Și celelalte benzi dedicate care au fost afectate în rezultatul deplasării transportului public, în special în perioada caniculei care am avut-o în vara curentă. Și în acest ca rezultat al acestor lucrări, avem, pe săptămâna precedentă, lucrări executate de de aproximativ 12.000 m².
Și totodată, vreau să comunic, inclusiv cu proiectele care sunt desfășurate sub supravegherea și contractate de către Direcția generală mobilitate urbană, în total pe municipiul Chișinău avem executate lucrări de pe suprafață de peste 30.000 m² de suprafețe asfaltate.
De asemenea, vreau să comunic că, paralel cu aceste lucrări, au fost executate lucrări și în ceea ce ține de aplicarea marcajului rutier. Aceste lucrări sunt executate cu scopul de a menține nivelul de securitate a traficului pe drumurile publice din din municipiu. Aici, vreau să aduc la cunoștință că în în rezultatul acestor măsuri executate și asigurate atât de direcție cât și de Întreprinderea municipală Exdrupo, numărul accidentelor grave pe zona trecerilor pietonale și zonele securizate sunt mult mai puține.
Iar ceea ce ține de aplicarea marcajului rutier, în special de către Întreprinderea municipală Exdrupo, au fost executate lucrări de aproximativ 2.500 m² de aplicat marcaj acrilic. Iar de către întreprinderea contractată de către Direcția generală mobilitate urbană au fost executate lucrări de aplicare a marcajului pe 1.800 m² de marcaj acrilic și 1.500 m² de material bicomponent. Care ne va permite exploatare îndelungată a acestui tip de marcaj pe drumurile publice, asigurând inclusiv o vizibilitate a marcajului și după perioada rece a anului și pe următorii doi-trei ani de zile.
Nu în ultimul rând, vreau să comunic, au fost executate și lucrări de restabilire a indicatorilor rutiere pe drumurile publice din municipiul Chișinău. Și vom continua lucrările de reparație și întreținere a infrastructurii rutiere prin menținerea nivelului solicitat și nivelul necesar de deplasare confortabilă atât a transportului comun cât și public. Atât pe drumurile publice cât și nemijlocit în accesele spre curțile blocurilor sau zonele care au fost afectate și se intervine prin alte metode decât aplicarea stratului de asfalt. Mă refer la lucrări de injectare și inclusiv lucrări de colmatare a drumurilor publice pe zona orașului.
În ceea ce ține de serviciul prestat de către transportul public municipal, vreau să aduc la cunoștință că săptămâna precedentă au fost executate lucrările în limita graficelor și solicitărilor planificate pe parcursul săptămânii. Inclusiv am vrut să anunț că a fost difuzat în spațiul public despre un incident care a avut loc vineri. Acest incident este ținut la control și inclusiv s-a intervenit sub toate aspectele pentru a diminua impactul acelui incident. Și măsurile pentru a ajuta și a asigura tot ce este necesar pentru persoana care a fost vătămată. În rest, ce ține de lucrările sau serviciile prestate de Întreprinderea municipală Lumteh, au fost executate lucrări de întreținere și continuă lucrările de modernizare a infrastructurii de iluminat public nocturn.
Pe teritoriul atât al orașului Chișinău, cât și în suburbiile administrate s-au aflat aflate la deservire a Întreprinderii municipale Lumteh. În condițiile date, vreau să atenționez că în marea majoritate, acele lucrări planificate sunt atât ca volum cât și ca costuri determinate și asumate de către Întreprinderea municipală Lumteh.
Pentru a fi finalizate în anul bugetar curent. În ceea ce ține de situația la trafic, vrem să atragem atenția atât părinților cât și celor care sunt implicați în deplasarea pe drumurile publice despre aflarea în vacanță a copiilor, studenților. Și despre necesitatea sporirii atenției, în special la traversarea străzii, pe trecerile pietonale. Și am dori să atragem încă o dată atenția și pentru deținătorii de rețele edilitare cu privire la finalizarea lucrărilor planificate pentru săpături și schimbarea rețelelor pe teritoriul municipiului Chișinău.
Din simplul motiv că intrăm în perioada rece și într-o perioadă instabilă meteorologic, ceea ce nu permite executarea calitativă și sigură a lucrărilor. În special, mă refer la rețelele de termoficare, apeduct, canalizare și alte rețele edilitare care sunt deservite pe teritoriul infrastructurii rutiere municipale din deservite de către aceste întreprinderi. În rest, obiectivele care sunt stabilite față de direcție sunt la control și dacă sunt careva întrebări, vă rog, înaintați.
Ion Ceban: Încă o dată, vreau să ne spuneți mai în detaliu despre 31 August, ce se întâmplă acolo.
Vitalie Mihalache: Ceea ce ține de strada 31 August, săptămâna precedentă a fost efectuată lucrarea de scanare Lidar a zonei acoperite cu caldarâm. Acest această scanare Lidar ne va permite, prin intermediul proiectanților, determinarea modului de asigurare a evacuării apelor pluviale. Și inclusiv ne va da unele clarități în ceea ce ține de suprafața care urmează să-i asigurăm protecția și modul de completare, în cazul în care proiectantul va veni cu solicitări de a completa unele porțiuni care au fost dezafectate în rezultatul trasării sau plasării infrastructurii edilitare pe această zonă de caldarâm.
În discuție cu proiectantul, vreau să aduc la cunoștință că suntem într-o fază avansată de elaborare a proiectului de execuție. Și cel târziu în luna viitoare vom avea o primă etapă de finalizare cu inițierea procesului de coordonare cu Ministerul Culturii. În ceea ce ține de acceptarea soluției prezentate de către proiectant pentru ulterioara prezentare și înaintare spre coordonare și verificare de către verificatorul de stat al acestui proiect.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Burdiumov, domnul Gârbu, cu privire la campania de salubrizare, domnul Dubiță. Și cu privire la pregătirea pentru plantarea arborilor, conceptul despre care discutăm.
Ghenadie Dubiță: Da, domn primar, deci este în plină desfășurare campania de salubrizare, curățenie generală de toamnă. Vreau să spun că serviciile municipale responsabile de implementarea acestui program sunt implicate la maxim în desfășurarea activităților ce se impun. Astfel, zilnic noi avem pe străzi și în curțile blocurilor și în locurile unde se face salubrizare avem 20 de utilaje de salubrizare. Numărul persoanelor este același, constant, deci circa 400 de persoane sunt implicate la salubrizarea manuală.
Pe parcursul săptămânii trecute au fost evacuate 238 de rute de deșeuri care au fost strânse prin curți, prin la platourile de acumulare. Respectiv, a continuat și cosirea, în curți am avut, pe parcursul săptămânii, 38.930 m² de suprafață cosită. Deci, campania este în toi. Mai departe vom asigura toate acțiunile necesare pentru ca să derulăm și să finalizăm campania conform planului.
Ion Ceban: Bun, aici, un lucru care ține nemijlocit de proiectele preturilor. Domnul viceprimar, domnii pretori, Apă-Canal, în special, Exdrupo, alte servicii pe care le avem. Avem foarte multe lucrări care, într-un fel sau altul, după intervenții nu sunt finalizate. Alaltăieri, am mers pe lângă ASEM. Ați intervenit, probabil, cu o lună urmă. Și-i o groapă acolo că, spun eu, merg cu alt transport. Dar cine merge noaptea chiar își rupe gâtul acolo și nu numai gâtul, dar cutia, nu odată. Dacă am intervenit undeva, haideți să nu lăsăm de trei săptămâni, o lună de zile sau mai mult. Al doilea lucru: ieri, mă uitam la Nicolae Costin, intersecție Deleanu. De-o parte, bordura este coborâtă la trotuar, dar de cealaltă parte bordura-i 40 cm. Oamenii o să ne înjure, pentru că am văzut trei persoane cu cărucioare care abia de puteau să Nu sunt lucruri mari.
Domn pretor, colegii de la, și poate nu neapărat țin de de noi nemijlocit, presupun că o zonă a fost amenajată de agentul economic. Dar noi suntem stăpâni acolo, în sectoarele noastre. Și rugăm să observăm aceste lucruri. Sau, de exemplu, la Mileștii. Aveați o porțiune de trotuar, pe urmă drum, iar acolo-s 10 15 m unde-i glod. Omul, ca să ajungă până la trotuar, trebuie să meargă prin glod.
Haideți să ne învățăm să finalizăm lucrurile până la capăt. Iar acolo unde am intervenit, să intervenim suplimentar prompt. Pentru că fiecare mașină care trece sau fiecare pieton care este nesatisfăcut. Este nesatisfăcut din cauza noastră, pe dânsul nu-l interesează că acolo agentul economic a lucrat. Sau agentul economic și-a amenajat. El va arăta cu degetul spre Primărie. Și probabil că în acest caz va arăta, pe bună dreptate. Reiterez: șantierele securizate, iar lucrul dus până la capăt. Mai ales că suntem în preajma iernii. Toate șantierele începute trebuiesc duse până la capăt. Domnule viceprimar, vă rog, control personal. Domnul Gârbu.
Tudor Gârbu: Domn primar general, colegi, bună ziua. Cum s-a menționat, campania de salubrizare sau curățenie de toamnă continuă, care va fi încheiată pe data de 12 noiembrie. La rând cu celelalte servicii și Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi zilnic este implicată în lucrări de salubrizare: parcuri, scuaruri, alei, aliniamente stradale și restul. Aici vreau să menționez că avem foarte mulți voluntari care participă la rând cu noi pentru ca orașul nostru să fie mai curat, mai verde. Aceste acțiuni au fost au fost desfășurate aproximativ în toate sectoarele, inclusiv avem planificate și pentru weekendul următor.
Deci, eu nu o să mă refer la câte curse, câte rute și ce a fost evacuat. Deci, vedeți și dumneavoastră ceea ce se întâmplă zilnic în tot orașul. Practic, suntem maxim antrenați în ceea ce ține de curățenie în toate toate acele suprafețe care sunt în gestiunea Asociației de Gospodărire a Spațiilor Verzi. Deci, continuăm și lucrările de cosit. toamna asta este una lungă, este caldă. De asemenea, avem încă pe unele locații unde este necesar ca să intervenim atât cu cositul cu echipamente manuale, cât și cu cele mecanizate.
Suntem în plină desfășurare a campaniei, ceea ce ține de intervenție pe partea de de fâșiile verzi, seare vedere arbori, arbuști care fie pe parcursul perioadei, dat fiind faptul că a fost o perioadă caniculară, foarte mult s-au uscat. Și intervenim pentru a fi lichidați acei arbori uscați. Ulterior vor fi eliminate cioatele și ajungând la cea mai mare sau mai mare obiectiv pentru această toamnă, este campania de toamnă de plantare.
Cum ați solicitat dumneavoastră, planul general integrat a fost prezentat viceprimarului de ramură, unde sunt incluse obiectivele cele mai primordiale. Este vorba de aliniamente stradale și acele proiecte unde au fost efectuate lucrări de amenajare a trotuarelor. Este vorba de centrul oraș sau centrul istoric al orașului. Aici sunt străzile Eminescu, Mateevici, Kogălniceanu și celelalte. La fel, a fost integrat în acest plan și acele acele obiective care au fost venite din partea preturilor. Deci, acele proiecte care sunt în interiorul curților sau alte aliniamente stradale care nu au fost prevăzute sau nu au fost incluse în planul de plantare de toamnă prevăzut ca obiectiv în planul de activitate a întreprinderii municipale. Noi l-am lansat deja planul. Am lansat lucrările de plantare aici. Deci, pe parcursul perioadei, începând cu 1 octombrie, plantăm flori multianuale și arbuști.
De astăzi am am solicitat ca agenții economici care au fost câștigători la licitațiile pentru aprovizionare cu material săditor, este vorba de arbori cu balot. Deci, pentru informare, ca să fie clar pentru toată lumea, noi nu mai intervenim masiv, plantări pe câteva locații, doar că achiziționăm material conform, material cu balot care va fi plantat așa cum este plantat în scuarul Eminescu. Cine trece pe alături, vede acel material săditor care a fost plantat anul precedent. Și slavă Domnului, s-a prins. Sunt niște arbori foarte coroana coronamentul foarte frumos. De aceea, o să continuăm pe acest tip de arbori și vrem da startul, după cum dacă astăzi, mâine sau următoarea următoarele zile va fi acceptat acest plan integrat, vom da start, începând cu data de 1 noiembrie sau 5 noiembrie, cum este stabilită acea zi de înverzire a plaiului. Noi suntem gata deja să să începem plantatul, începând cu data de 1.
Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnule viceprimar, la ce etapă ne aflăm cu regulamentul cu privire la parcări, conceptul privind etichetarea electronică și când putem să dezbatem subiectul ăsta cu fracțiunile din Consiliul Municipal și consilierii afiliați sau neafiliați?
Ilie Ceban: Domn primar, referitor la regulamentul cu parcări, noi am finalizat consultările publice. au fost invitați toată lumea. Au fost și unii consilieri prezenți la dezbaterea publică. Am făcut tabelul de divergențe, au fost analizate și propunerile parvenite de la specialiști, de la experți, de la acei consilieri prezenți și de la toată lumea care era prezentă în sală.
A fost transmis documentul spre avizare Ministerului Finanțelor. urmează la Centrul Național Anticorupție pentru obținerea avizului anticorupție, expertiza anticorupție și urmează și expertiza juridică să fie finalizată. Ne propunem până la sfârșitul lunii noiembrie să în cazul în care obținem toate avizele, să să consultăm acest document încă o dată, dacă este necesar, cu fracțiunile municipale.
Referitor la etichetarea electronică…
Ion Ceban: Doar o secundă. vreau ca încă o dată să înțelegem că acest document, regulamentul cu privire la gestionarea și funcționarea parcărilor și parcajelor în municipiul Chișinău, astăzi se află la instituțiile abilitate pentru avizare. Imediat ce va fi finalizat acest proces, insist, domnule viceprimar, ca să nu avem istorică, n-am văzut, îmi pare prea scump, îmi pare prea ieftin, nu-mi pare rezonabil, etc. Chiar dacă noi am avut consultări publice destul de consistente la acest capitol, fiecare consilier din Consiliul Municipal să fie invitat, ori în cadrul fracțiunii pe care o reprezintă, ori fiind afiliat, neafiliat, să fie făcute aceste prezentări cu înscrierile audio de rigoare, poate și video, pentru ca ulterior să nu avem aceste dezbateri suplimentare în Consiliul Municipal Chișinău că am văzut prima dată sau n-am văzut prima dată. Da? Este un document prea important pentru municipiu ca să ne permitem luxul acestor dezbateri sterile care uneori, ca să nu spun de multe ori, au loc în ședința plenară a Consiliului Municipal Chișinău.
Și dacă este necesar, tot în cadrul acestor dezbateri, în condițiile în care avem propunerile pentru amendamentele legislative care sunt necesare, pentru că nu vizează doar nemijlocit teritoriul municipiului Chișinău, dar și teritoriul întregii țări, să fie înaintate acelor fracțiuni care astăzi cumulativ reprezintă mai mult de 2/3 în Parlamentul Republicii Moldova. Să nu existe interpretări că cineva nu a primit, lumea ne întreabă de ce și noi tot explicăm și explicăm că nu avem ba condiții legale, ba nu avem regulament, ba nu avem celelalte sau alte aspecte care pot fi considerate.
Deci, toate lucrurile trebuie făcute transparent, puse pe tapet și fiecare cetățean al municipiului Chișinău sau cel care este interesat să vadă direct cine, cu ce contribuie sau eventual cine și cum blochează aceste lucruri. Vă mulțumesc.
Ilie Ceban: Am înțeles. Așa vom face. Referitor la la tichetare electronică, este în prezent în elaborare. A fost contractată o companie din România în cadrul proiectului MOVE IT, este finanțat de către Uniunea Europeană acest proiect amplu. Și etichetarea electronică este unul una din componentele acestui proiect mare. A fost prezentat draftul soluțiilor și am avut consultări pe intern cu colegii din cadrul regiilor, Direcția Mobilitate, Pretura Parcul Urban și toți cei implicați. au fost prezentate soluțiile propuse de către companie. Au fost făcute și consultări cu specialiștii și experții naționali în acest sens. Au fost prezentate acum o săptămână soluțiile de electronice cu privire la pentru că urmează și o o o soluție de pentru proiect pilot, dotarea unei rute integral cu cu și testarea acestor soluții electronice de plată electronică. Și urmează urmează o analiză a acestor propuneri a a experților și, respectiv, prezentarea finală a conceptului deja pentru dezbateri și și consultare publică.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. După estimările dumneavoastră, până la sfârșitul anului reușim sau?
Ilie Ceban: Depunem tot efortul în acest sens. Deci, încă o dată să fie clar pentru toată lumea, este o componentă în cadrul unui proiect european finanțat de către Uniunea Europeană și depunem maxim efort, așa cum ați menționat, ca acest concept să fie înaintat Consiliului Municipal Chișinău până la sfârșitul anului 2024.
Ion Ceban: Am vrut să vă întreb. Nu planificam, dar tot mi-au dat în ochi mai multe dispozitive publicitare și vreau să vă întreb, ținând cont de obrăznicia unora, chiar și cu acel mural, care este situația la moment? Dacă aveți o estimare.
Ilie Ceban: Da, domn primar. Noi avem Până în prezent, toate panourile publicitare, dispozitivele de publicitate care sunt autorizate sunt introduse de către Direcția Arhitectură în cadrul unui unei pe o platformă digitală ArcGIS sau GIS local, unde fiecare poate vizualiza online care dispozitiv este legal sau nu. Astfel de dispozitive legale pe această platformă avem în jur de 500, plus, minus 10 unități. Nu pot să zic exact 510, să zicem. Toate restul sunt neautorizate. În acest sens, am dispus…
Ion Ceban: Toate restul? Câte? Măcar aproximativ așa. La ce ați ajuns la evaluare?
Ilie Ceban: Spre exemplu, în sector… Am inițiat am inițiat un proces de inventariere pentru că este un proces amplu, nu poate fi în timp de o săptămână. Avem 3 săptămâni de când am inițiat procesul de inventariere a acestor panouri și dispozitive publicitare. De exemplu, pe bulevardul Dacia, până în prezent, și nu este încă finalizat integral, avem peste 150 de panouri și dispozitive neautorizate.
Ion Ceban: Asta în contextul obrăzniciei unora care tot invocă diferite istorii legate de primărie. Noi în primii 2 ani de mandat precedent, dacă vă aduceți aminte, am curățat orașul de peste 2000 de dispozitive și panouri publicitare. Între timp, există oameni șmecheri care inventează diferite istorii și mai apar. Sau Nu aș vrea să caut, dar cred că va trebui să căutăm și pe interior dacă cineva mai închide un ochi sau poate chiar doi la faptul că trece acest lucru ilegal pe teritoriul municipiului Chișinău. Și atenționăm pe cei care nu văd că oricum o să dăm de capul cui. Și în acest context, acel cineva va fi pedepsit.
Iar agenții economici. Noi nu avem nimic împotriva publicității, doar că ea trebuie să se înscrie într-un context vizual acceptat de către municipalitate, acceptat de către oameni și acceptat conform standardelor în această privință, fie că-i europene, fie că-i internaționale, dar nu haotic. Și evident, dacă există un așa tip de activitate, el trebuie să fie achitat oficial în bugetul primăriei. Reiterez, nu că facem vânătoare de vrăjitoare în această privință, doar că totul trebuie să fie în context vizual, legal și achitat.
În același context, vreau să vă întreb, domnul Vitiuc, care este situația cu privire la regulamentul cu privire la comerț, pentru că și aici avem foarte multe gherete în continuare, activități nereglementate. Am avut nevoie de o lună în această privință, după ce trebuia să fie prezentat Consiliului Municipal Chișinău. La ce situații cum ați ajuns? Unde suntem? Că acuși trebuie să dezbatem. Și următoarea întrebare este către doamna viceprimar: la ce etapă ne aflăm cu prezentarea conceptului taxelor locale pentru anul viitor și la ce etapă ne aflăm cu bugetul municipal pentru anul viitor, pentru că oamenii trebuie să cunoască că noi în decembrie, de fiecare dată am fost gata cu acest buget. Ori nu noi am fost cei care suntem de vină pentru faptul că din unele sau altele considerente acest lucru a fost tergiversat. Domnul Vitiuc, vă rog frumos.
Roman Vitiuc: Da, vă mulțumesc mult, domn primar. Regulamentul cu privire la comerțul interior, a fost inițiat procesul de modificare a acestuia ca rezultat al modificărilor aplicabile cadrului normativ național, anume reieșind din faptul că și Legea 231 privind comerțul interior a suferit mai multe amendamente. Între timp, mai multe regulamente care guvernau, propriu-zis, procedura de autorizare a piețelor din teritoriu la fel au fost abrogate și emis un singur act normativ care se aplică activității comerciale.
Respectiv, toate acestea s-au regăsit în proiectul noului regulament de comerț, care a fost elaborat de către direcție. a fost propus consultărilor publice. iarăși vreau să repet că acest regulament, la fel, a fost dezbătut pe larg în cadrul dezbaterilor publice. În același timp, a fost înaintat și fracțiunilor Consiliului Municipal pentru a fi examinat.
Între timp, a fost înaintat spre avizare de cum o dată fiind înaintat în Consiliul Municipal. a fost înaintat spre avizare comisiilor de specialitate ale CMC, Comisia Juridică și Comisia Buget, care colegii consilieri au considerat că este necesar să fie revizuite anumite aspecte incluse în acest regulament. Respectiv, a fost transmis la reexaminare.
În același timp, la momentul actual, direcția a elaborat și modificări la regulamentul cu privire la licitații. Este regulamentul care se aplică nemijlocit procesului de adjudecare a contractelor pentru amplasarea gheretelor pe teritoriul municipiului Chișinău. Ele sunt în strict în legătură directă, să zic, cu modificările propuse regulamentului comerțului. La fel, acest regulament la moment se află la expertiza juridică. Așteptăm să avem avizul juridic, după care suntem pregătiți să-l înaintăm către Consiliul Municipal spre aprobare.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Doamna viceprimar, vă rog.
Olga Ursu: Bună dimineața, stimați colegi. Domnule primar, într-adevăr, ați spus foarte corect, câțiva ani la rând ne trezim în decembrie în imposibilitatea aprobării bugetului local Chișinău în termenii prevăzuți de lege, pentru că nu avem indicatorii finali transmiși de Ministerul Finanțelor atunci când ei trebuie să fie, de fapt, transmiși. În acest an avem primiți, în luna august, indicatorii preliminari pe care ne-am bazat și atunci când am solicitat entităților subordonate, întreprinderilor municipale să ne prezinte acele informații. Însă, din câte cunoaștem, vor fi anumite modificări, inclusiv în cadrul unei ședințe la Ministerul de Finanțe am aflat aceste informații, doar că ele nu sunt finale și, respectiv, nu sunt transmise, la momentul de față, autorităților publice locale.
Pe de altă parte, Guvernul ar trebui să aprobe legea bugetară până pe data de 15 octombrie. Și dacă este să ne conducem după termenii legali de consultare a acelui proiect a politicii bugetar-fiscale și a Legii bugetului de stat pentru anul 2025, atunci înțelegem că dacă astăzi aceste proiecte nu sunt plasate spre dezbateri pe pagina Ministerului Finanțelor, înseamnă că ele nu sunt. Respectiv, acel termen va fi iarăși încălcat. Suntem trecuți de 15 octombrie.
Noi, la rândul nostru, ca autoritate publică locală, suntem deja în imposibilitatea de a prezenta Consiliului Municipal spre examinare, în primul rând, spre aprobare, un proiect consultat, care trebuie să-l consultăm cel puțin 15 zile lucrătoare, până pe data de 20 noiembrie, așa cum prevede legea.
Noi am solicitat totuși tuturor subdiviziunilor să ne prezinte acea informație. Înțelegem că, în caz că vor parveni anumite modificări, va trebui să facem iarăși lucru dublu, așa cum am făcut și anul trecut. pe de altă parte, decizia privind taxele locale pentru anul viitor este deja elaborată. Există un proiect de decizie în acest sens. Anul Săptămâna trecută am avut și o întâlnire cu Consiliul Economic și Financiar pe lângă Primarul General al municipiului Chișinău, unde am discutat cu toți membrii și cu Asociația Investitorilor Străini și cu Camera de Comerț și cu absolut toate părțile interesate propunerile pe care le avem pentru politica fiscală locală pentru anul 2025.
Ne-am bazat pe acea metodologie pe care o avem aprobată. Totuși, nu vom pune iarăși presiune pe agenții economici, având în vedere că rata inflației este înregistrată anul trecut este încă și a fost încă mare, dar am venit cu o propunere de aplicare a unei ajustări medii. Și iarăși așteptăm să consultăm acest proiect cu toate părțile interesate. chiar astăzi vom transmite o solicitare, o scrisoare semnată de dumneavoastră pentru Ministerul Finanțelor, să avem acele date finale, să putem prezenta, elabora cel puțin proiectul de buget local în termenii stabiliți de lege.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Doamna viceprimar, vreau doar să atenționez asupra câtorva lucruri, pentru că aici tot au fost foarte multe strigăte, dansuri, tras de tribună, de scaune, de mese, de tot ce vrei, atunci când trebuia să fie indexat cu 29%, așa conform prevederilor metodologiei despre care a menționat doamna viceprimar. Cât a fost până la urmă?
Olga Ursu: Cu 6,1.
Ion Ceban: Deci, ca să nu punem presiune pe bugetele agenților economici, am făcut tot posibilul ca de la 29%, ceea ce a fost rata inflației, să ajustăm doar cu 6. Iar aici cineva încă a mai avut curajul să strige. Eu îmi amintesc că doar practic pe teritoriul municipiului Chișinău au fost scutite de plata unor taxe pe perioada COVID. Și iarăși, în același context, pentru acei parametri despre care vorbim, ajustarea conform metodologiei trebuia să fie cât? 14. Noi am propus ca aceasta să fie mai mică. Deja al patrulea an consecutiv. Asta înseamnă politică sustenabilă și în sprijinul agenților economici, chiar dacă unii vor să critice aceste lucruri. Pentru că oamenii își doresc drumuri foarte mari, transport cel mai modern. Dar nici măcar, conform acelor acte normative sau regulatorii locale, nu se conformează sau nu privesc în această privință.
Vă rugăm să ne țineți la curent, transmiteți toate documentele de rigoare Ministerului de Finanțe, salutările respective și așteptăm. Vreau doar ca să fie clar. Suntem în luna octombrie, aproape de luna noiembrie, ori nu avem o claritate în această privință. Este exact despre ce vorbeam anul trecut. Și presupun că această claritate nu va fi nici măcar până la sfârșitul lunii noiembrie. Dar să urmărim, poate le mai dăm o șansă să se corecteze.
Atât. Întrebări?
Jurnalistă: Nadia Mihuță, TVR Moldova. Domnule viceprimar, vreau să ne ajutați, ajutați cu mai multe precizări referitoare la etichetarea electronică. Cum se va întâmpla, la modul practic, acest exercițiu, care practic, cum este în exercițiu? Ce se va întâmpla cu taxatorii și să ne spuneți dacă va contribui și primăria financiar la realizarea acestui proiect.
Ion Ceban: Deci, așa cum s-a menționat, se lucrează la un concept. Se lucrează împreună cu experți selectați în cadrul proiectului finanțat de către Uniunea Europeană. Când va fi acest proiect finalizat, va fi prezentat public, iar acolo vor fi toate răspunsurile la întrebările dumneavoastră.
Jurnalistă: S-a vorbit despre o pretinsă datorie față de Termoelectrica. Să ne spuneți, vă rog, care este suma estimată și care este perioada acumulată și ce se va întâmpla? Ați venit cu o solicitare directă pentru director?
Ion Ceban: Dacă nu greșesc, domnul director a menționat despre suma de 600.000 de lei la această etapă. Nu este o sumă principală, dar nu credem că este corect ca o astfel de abordare să fie, pentru că dacă ne uităm, din mic se face mare. Iar total, pentru ultima perioadă, vorbesc de ultimii doi ani de zile, cifra se ridică la 1,3 miliarde lei sau, în echivalent, la acea etapă, 13 străzi Albișoara, care n-au fost construite pentru că Guvernul a vrut să intervină în bugetul municipiului Chișinău, sub o formă sau alta.
Jurnalistă: Am înțeles. O altă întrebare era către domnul Bolocan. Dacă ar putea, dumneavoastră ați spus că acea reformă inițiată de Ministerul Protecției și Ministerul Muncii și Protecției Sociale nu prevede suport și pentru Chișinău. Dacă ați putea să ne oferiți mai multe detalii și dacă există riscuri pentru oamenii de rând, chișinăuienii.
Vladimir Bolocan: Bine, în momentul în care vorbim despre vulnerabilitate energetică, da, în primul rând, cuvântul cheie este vulnerabilitate. Respectiv, politicile sociale trebuie să fie orientate pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile. Și vă dau exemplu concret: pentru agențiile teritoriale, Ministerul a identificat bani pentru achiziționarea de echipamente, ca să creeze grupuri mobile, ca să se deplaseze la persoanele vulnerabile, dar care nu au posibilitatea să se deplaseze la asistența socială pentru a se înregistra pe portalul compensatii.gov.md. Nu au rude care să le vină cu suport ghidat pentru a-i înregistra pe portalul compensatii.gov.md și, la nivel de administrație teritorială, nu există infrastructură care să permită înregistrarea pe compensatii.gov.md.
Pentru Chișinău, unde, după cum am spus, este concentrată în jur de 1 milion de populație, nu există suport pentru a oferi aceste instrumente. Deci, pentru o jumătate de țară există suport, pentru altă jumătate de țară, descurcați-vă.
Ion Ceban: Bun, eu aș mai adăuga aici. Sentimentul meu este că reforma, din an în an, în pofida faptului că banii vin, așa cum vă spuneam și ni s-au spus în cancelariile occidentale, în mare măsură din exterior, nu știu de ce, compensatii.gov.md se transformă în lemne.md. Și ăsta este sentimentul meu. De asta am atenționat să fie luată această legătură cât de curând și insistăm, pentru că din cauza incompetenței, ineficienței, tărăgănării intenționate sau în cunoștință de cauză, nu trebuie să sufere, final, oamenii.
Pentru că dacă aveți un model, noi trebuie să știm cum să ne aliniem la acest model. Nu să începem a striga de prin luna ianuarie că, uite, cineva ceva n-a făcut la Primărie. Nu! Politicile sociale sunt egale pentru toată lumea care trebuie să beneficieze de ele. Așa este standardul european. Nu există „la București se poate și la Cluj nu”.
Poate să existe o inițiativă locală, dar politicile naționale trebuie să-i vizeze pe toți în mod egal. Și atenționăm de pe acum ca să fie foarte clar, ca să avem această înregistrare. Și atunci când vom ajunge, exact ca și pe cazul bugetului… Sper să nu ajungem. Dar sentimentul meu este că vom ajunge într-o situație nu tocmai plăcută pentru oameni. Și vreau ca să fie clar din start că nu este vina aici a Primăriei municipiului Chișinău. Iar noi suntem gata să depunem toate eforturile ca să ajutăm acolo unde este nevoie, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată.
Jurnalistă: Și ultima întrebare. Săptămâna trecută ați declarat, ați cerut, de fapt, Serviciului de Stat pentru Expertizare să stabilească valoarea pagubelor privind mansarda din sectorul Buiucani. Până la sfârșitul săptămânii trecute urma să experții să elaboreze acest raport. Să ne spuneți dacă aveți actualizări și dacă a fost prezentat acel raport.
Ion Ceban: Îl rog pe domnul pretor să intervină sau domnul Dubiță.
Ghenadie Dubiță: Da, conform contractului care a fost încheiat, expertiza pentru blocul locativ, pentru mansarda care a fost, a suferit incendiul, deci a fost efectuată. Noi am primit deja această expertiză. Acum suntem la etapa să contactăm gestionarul blocului, pentru că toate lucrările care urmează să fie efectuate pentru blocul locativ trebuie să fie efectuate cu gestionarul blocului locativ.
Jurnalistă: Să ne spuneți, vă rog, care este valoarea pagubelor, dacă... Și ce se întâmplă mai departe, cum va fi ajutorul pentru aceste familii? Va fi, vor fi reparate aceste apartamente, vor primi ei valoare financiară?
Ghenadie Dubiță: Expertiza prevede expertizarea elementelor constructive și nu, nu are ca scop evaluarea pagubei care a fost suportată. În ceea ce ține de ajutorarea acelor persoane care au avut de suferit, deci persoanele depun actele pentru a fi examinate în cadrul comisiei fondului de rezervă.
Jurnalistă: Dacă ați putea să ne spuneți câteva concluzii ale acestei rapoarte, acestei expertize, dacă tot v-a fost prezentată.
Ghenadie Dubiță: În linii generale, concluzia expertului spune că structura de rezistență a mansardei este în stare suficient, suficientă pentru a fi restabilită.
Ion Ceban: Alte întrebări, colegi? Dacă nu sunt, noi vă dorim o săptămână cât mai reușită, o zi cât mai frumoasă în continuare și spor la muncă!