(Transcriere) Ședința primăriei din 11 noiembrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la reluarea procesului de învățământ în instituțiile educaționale din Municipiul Chișinău, după revenirea elevilor din vacanța de toamnă.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație privind situația din domeniul social la nivelul Municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din Municipiul Chișinău.
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană
4. Raport cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă și plantare a arborilor în orașul Chișinău.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
5. Informație cu privire dezvoltarea sistemului de gestionare a deșeurilor solide în municipiul Chișinău.
Raportor: Igor Gîrlea, șef interimar al Î.M. regia „Autosalubritate”
6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
7. Raport privind situațiile excepționale în Municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună dimineața, stimați colegi! În zilele următoare vom urmări mai multe decizii la nivel național, precum când se schimbă conducerile mai multor ministere și instituții. Mai puțin ne interesează aceste mișcări electorale, aș spune, de fațadă. Vreau ca noi toți să ne continuăm munca, având în vedere că sunt anumite angajamente care necesită implicarea atât la nivel local, dar și central. Și sperăm că, fie și dacă se schimbă miniștrii sau unii conducători, unele discuții pe anumite subiecte rămân oficial neschimbate. Cum ar fi, spre exemplu, chiar și rezolvarea în continuare a problemei caldarâmului pe 31 August sau alte probleme care necesită implicarea diferitelor autorități.
Așa cum spuneam săptămâna trecută, chiar și dacă se anunță că ceva se schimbă, am să repet, de fațadă, exact după două zile de la alegerile prezidențiale, au revenit inspecțiile financiare și Inspecția Muncii inopinante la unele direcții, întreprinderi și preturile ale primăriei. Cel mai interesant e că Inspecția Financiară, deși au efectuat deja controale pe parcursul ultimilor ani, solicită la unele întreprinderi și direcții date din perioada 2019 și până în prezent. Rog să fim în continuare profesioniști și, așa cum am făcut față multor provocări, să depășim și situațiile care sunt impuse acum. Nu exclud că, după alegeri, au revenit controale și la mulți dintre agenții economici, presiuni, deoarece avem mai multe semnale în această privință.
Doamna viceprimar Gutnic, vreau să vă întreb care este situația cu încheierea contractelor pentru achiziția gazelor naturale, ținând cont că s-a început sezonul de încălzire și voi asigurați cu agent termic trei sectoare, cum ar fi Costiujeni, Aeroport și Codru.
Irina Gutnic: Bună dimineața, stimate domnule primar, stimați colegi! Țin să vă informez că, la moment, contractul privind achiziția gazelor naturale, încheiat între Apă-Canal Chișinău și Moldovagaz, este expirat. În luna septembrie, noi am înaintat o scrisoare către Moldovagaz și am solicitat ca să încheiem un acord adițional la acest contract până la 1 mai 2025. Deoarece legea cu privire la utilități ne permite negocierea directă și noi am dorit ca să achiziționăm gaze naturale la un preț reglementat, deoarece, în prezent, prețul reglementat este cel mai mic de pe piață.
Până în prezent, noi nu am primit răspuns de la Moldovagaz și suntem într-o situație destul de dificilă. Pe de o parte este un contract expirat, pe de altă parte nu avem poziția oficială a operatorului. Deci, până la 31 decembrie 2024, în vigoare sunt următoarele prevederi: operatorul poate achiziționa gaze naturale în condițiile unei negocieri fără publicare, deci o achiziție directă, sau în baza unei licitații deschise.
Pe parcursul anului 2024, noi am inițiat o licitație deschisă, urmărind ca să obținem un preț mai avantajos, care va avea impact asupra tarifului. Dat fiind faptul că prețul a fost ajustat de către ANRE, noi nu am reușit să atribuim contractul și, respectiv, am rămas la prețul reglementat în baza contractului pe care îl avem încheiat cu Moldovagaz. Deci, acest preț reglementat ne asigură o continuitate a aprovizionării cetățenilor cu agent termic în perioada rece a anului.
La data de 7 noiembrie, Ministerul Energiei a plasat un comunicat prin care a publicat o listă a 452 de consumatori non-casnici, cei mai mari consumatori de gaze naturale din Republica Moldova, pe care îi obligă să migreze pe piața liberă pentru a achiziționa gaze naturale.
Mai mult decât atât, această migrare se solicită să fie făcută în condițiile aplicării la Bursa Română de Mărfuri. Bursa Română de Mărfuri East Energie este un SRL, fondat pe teritoriul Republicii Moldova în anul 2021, al cărui fondator este Bursa Română de Mărfuri din România. Deci, acest operator este un tranzacționar, să-i zicem un intermediar între cumpărător și vânzător și, în cazul în care noi aplicăm la această procedură, urmează acest operator să încaseze un comision din această tranzacție. Până a plasa acest comunicat, au fost modificate un șir de legi: Legea cu privire la gazele naturale, Legea cu privire la utilități și Legea cu privire la achizițiile publice. De ce au fost modificate aceste legi?
Deoarece, cum am menționat anterior, achiziția gazului, ca bun, este o excepție de la lege. Deci, aceasta poate fi făcută în condițiile unei negocieri directe. Însă, noțiunea de negociere directă a fost compromisă prin faptul că, atât în Legea cu privire la achiziții, cât și în Legea cu privire la utilități, s-a introdus o literă nouă, prin care impune negocierea prin intermediul bursei. Mergi la bursă, depui setul de acte și acest operator selectează furnizorul care va vinde gazul natural. Deci noi, în calitate de operator, am pierdut calitatea de entitate contractantă, deoarece acest intermediar va selecta cel mai mic preț sau furnizorul care va vinde aceste gaze naturale.
Problema cea mai mare este faptul că acest comunicat a fost plasat foarte târziu, în plin sezon de încălzire. Noi suntem practic în luna decembrie. Noi nu cunoaștem care sunt modalitățile de a accesa această platformă, ce acte trebuie încărcate, cât durează procedura. Nu avem siguranța când va fi încheiat acest contract și, în instanță finală, ce preț noi vom avea pentru a oferi consumatorului. Deci, acest lucru trebuia făcut cel puțin vara, luna iunie, luna iulie, și nicidecum în luna decembrie, deoarece, până se finalizează acest proces, practic sezonul de încălzire se va finaliza.
Noi avem platforma guvernamentală MTender, care ne permite, la fel, organizarea unei licitații și selectarea celui mai bun preț. Dar există, la fel, încă o problemă. Legea cu privire la gazele naturale reglementează faptul că, în cazul în care operatorul încheie un contract pe piața liberă la un preț mai mic decât cel reglementat, acel operator nu mai dispune de cantitatea necesară de gaze naturale și noi suntem obligați să revenim la Moldovagaz la tariful reglementat, noi urmează să achităm o diferență de 20%. Deci, pe de o parte, în prezent, noi am putea avea un preț mai mic la gaze naturale, însă, în cazul în care nu este stocul necesar de gaze naturale, respectiv tariful aprobat de ANRE, care este un tarif opțional, va fi de o creștere cu 20% mai mare. Această creștere, evident, că va fi pe umerii consumatorilor.
O experiență de a accesa această platformă sau prin intermediul acestui intermediar a avut-o CET Nord în luna septembrie și, respectiv, ei au obținut un preț mai mare decât cel reglementat. Adică, este o problemă. Suntem în discuții continuu cu Moldovagaz, dar, dat fiind faptul că există o modificare la nivel de lege, de la 1 ianuarie noi trebuie să ne conformăm și, respectiv, să achiziționăm gaze pe piața liberă. Dar noi, dacă nu reușim să ne familiarizăm cu toate procesele acestei platforme, noi vom organiza, prin intermediul MTender, o platformă guvernamentală pentru a nu achita comisioane cărorva SRL-uri care au apărut peste noapte în Republica Moldova.
Ion Ceban: Nu știu dacă au înțeles toți colegii. Eu chiar nu am prins pe unde este schema asta de intermediere. Dacă noi avem platforme oficiale guvernamentale, de ce noi trebuie să mergem să achiziționăm prin cineva aceste servicii sau orice altceva?
Irina Gutnic: Corect spuneți dumneavoastră, domn primar. Există deja o platformă guvernamentală care permite contractarea agenților economici într-o licitație deschisă și transparentă și, totodată, avem posibilitatea să achiziționăm direct la un preț reglementat, care, în prezent, este unul mai mic. Iar modificarea legii și schimbarea noțiunii de negociere directă, la fel, ne împiedică noi să mergem direct la Moldovagaz. Deci, Moldovagaz, la fel, trebuie să participe în cadrul unei licitații și aici suntem blocați de pe toate părțile.
Ion Ceban: Bun, da. Toate lucrurile astea pot fi cumva contestate în instanță finală? Inclusiv amendamente la nivel de legislație, de acestea. Presupun că nu este doar cazul nostru.
Irina Gutnic: Sunt modificate, după cum am menționat, cel puțin trei legi cadru și doar prin intermediul Curții Constituționale putem să intervenim ca să...
Ion Ceban: Bun. Haideți să aduceți pe partea asta să fie o notă informativă mai largă, plus acțiunile care pot fi făcute, astfel ca să fie evitate toate aceste scheme create peste noapte.
Irina Gutnic: Ok, pregătim, domn primar.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Bolocan, vă rog frumos să vă referiți la situația în domeniul sănătății și cel social. Mă interesează, în special, asistența pentru locuitorii municipiului Chișinău în aplicarea la acel suport pentru perioada rece a anului.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi, domnule primar general! După cum a fost informată populația săptămâna trecută, luni, a început să funcționeze platforma compensatii.gov.md, unde fiecare cetățean poate să aplice dosarul pentru a obține sau a nu obține acel suport financiar care s-a propus de Guvern în valoare de până la 800 de lei pe lună pentru compensații la toate sursele energetice utilizate în cadrul unei gospodării.
Până la moment, cu suportul Direcțiilor de Asistență Socială a municipiului Chișinău, au fost depuse 7573 de cereri din partea persoanelor care nu au acces la surse de internet sau nu posedă abilitățile de a se înregistra și, de asemenea, dat fiind faptul că Ministerul nu prea a dorit să ne ofere nouă instrumente necesare pentru a avea echipe mobile, am binevoit să-i invităm pe ei să se conecteze în calitate de echipă mobilă ca să înregistreze cereri și, astfel, au fost înregistrate de către ei 247 de cereri în calitate de echipă mobilă.
Mai mult ca atât, tot săptămâna trecută, în cadrul vizitelor de la domiciliu pentru beneficiari, s-a stabilit o listă de persoane care nu se pot deplasa și către cine se vor deplasa membri, lucrători din cadrul Direcțiilor de Asistență Socială, pentru ca să ajute și pe ei să depună cererile pentru compensații pentru agentul termic pe timp de iarnă.
Atenționăm populația că aceste compensații vor fi oferite pentru deținătorii de carduri sociale direct la card de către Guvernul Republicii Moldova. Valoarea, după cum am menționat, este de până la 800 de lei pe lună.
Mai mult ca atât, pentru că nouă ne pasă de oameni, am convenit și am creat un mecanism ca să facilităm și să ajutăm pe persoanele care nu dețin card bancar sau din diferite motive, că, în primul rând, pentru că au nevoie de suport pentru a-și deschide un card bancar, vom oferi acel suport pentru a deschide un card bancar social, pentru ca să poată primi acele indemnizații la card, ca să nu stea iarna în rând, în frig, la oficiile poștale pentru a ridica acei 800 de lei, care, sau valoare de până la 800 de lei, că poate fi și mai puțin, pentru a beneficia de compensații. Respectiv, în săptămâna trecută, ne-am reușit să ajustăm toate procesele, să ne adaptăm realităților și, într-adevăr, să venim cu suport real, palpabil, pentru populația care s-a adresat după ajutor.
În ceea ce privește celelalte servicii ale direcției, ele funcționează în regim normal, chiar dacă este nevoie de a depune un efort suplimentar destul de considerabil în ceea ce privește acordarea paralel a asistenței pentru înregistrarea pe platforma compensatii.gov.md și pentru a oferi serviciile de calitate pentru cei care au nevoie de asistență socială.
Strângem rândurile și depunem maxim efort pentru ca să nu sufere niciun proces și nici celălalt. Din păcate, dar am fost puși în așa situație că trebuie să ne descurcăm cu forțele proprii în 99% de cazuri. Dacă să ne referim la situația din domeniul medical, în ultimul timp, în special, iată, în urma ultimelor ședințe pe care le-am avut în cadrul echipelor multidisciplinare, am observat că există tot mai multe plângeri și solicitări din partea populației cu privire la acordarea de suport financiar pentru tratamente oncologice. Un lucru care pe mine puțin m-a stupefiat, deoarece, conform Legii ocrotirii sănătății, tratamentul maladiilor oncologice în Republica Moldova este absolut gratuit, garantat de stat și plătit de către stat.
Mai mult ca atât, în cadrul cererilor, mai multe persoane se plâng pe rânduri imense pentru radioterapie, rânduri imense pentru chimioterapie, se plâng pe faptul că rezultatele investigațiilor pentru patologii oncologice ajung destul de târziu, sunt nevoiți să aștepte chiar și până la trei luni de zile. Și, nu în ultimul rând, există un rând foarte mare și la intervenții chirurgicale. Ne preocupă acest subiect. Vom veni, probabil, cu un demers separat către Ministerul Sănătății pentru a ne explica ce se întâmplă, ori trebuie să răspundem populației.
Mai mult ca atât, vreau să amintesc, poate prin intermediul, inclusiv, a presei, Ministerului Sănătății că am venit la început de an cu propunerea de a crea, în sfârșit, un serviciu oncologic municipal pentru a descentraliza acest serviciu, pentru ca populația să beneficieze de asistență oncologică la domiciliu, în policlinica care este cea mai apropiată de ei și nu să facă o oră, o oră și jumătate cu autobuzul, cu transportul public, pentru a ajunge la policlinica sau Institutul Oncologic. Și, nu în ultimul rând, de asemenea, am venit cu propunerea că am putea oferi și anumite servicii de chimioterapie în cadrul staționarilor de zi din cadrul policlinicilor municipale.
Din păcate, de la capitolul discuției ne-am oprit, nu am primit niciun răspuns și propunerea bate pasul pe loc, deși foarte multă lume a zis că este o inițiativă foarte bună. Nu înțeleg de ce nu se mișcă deloc. Mai mult ca atât, segmentul de radioterapie, în general, este unul destul de dificil. Avem un singur accelerator în Republica Moldova, când, conform estimărilor, ar trebui să avem, cred că, minim cinci. Și momentul sau dacă s-ar decide descentralizarea serviciului oncologic, atunci, cu siguranță, eu sunt sigur că noi, municipalitatea, am putea negocia cu cei din Uniunea Europeană, cu agențiile de resort, ca să permită achiziționarea și instalarea încă a unui, minim, accelerator în municipiul Chișinău, pentru ca să putem reduce acel rând de așteptare pentru radioterapie. Nici mai vorbim despre faptul că în România, în țara vecină, medicii operează deja cu a 11-a generație de roboți, iar în Republica Moldova chirurgia robotică este doar la nivel de fantasmagorii.
Sunt niște lucruri care nici până acuma nu obținem răspunsuri la întrebări și nu știu din care cauză aceste lucruri nu se mișcă din loc. Lumea vine și ne întreabă pe noi, probabil din cauză că suntem unica autoritate publică care răspundem în timp și ne ținem de lege, iar Ministerul Sănătății, din păcate, la multe demersuri dintre ale noastre nu răspunde cu anii, am putea spune. De aceea, am fost nevoit să fac acest anunț ca oamenii să înțeleagă că nu permanent noi suntem cei cu mâinile dezlegate pentru ca să putem rezolva orice. Intenții avem, viziuni avem, știm cum se face.
Și, cum ați menționat și dumneavoastră săptămâna trecută, domnule primar, cred că este timpul să dăm jos mănușile de box și, în sfârșit, să ne apucăm de lucru. Ori cineva a răsuflecat mânecile, dar de lucru așa și nu s-a apucat.
Ion Ceban: Da. Mulțumesc mult, domn director. Ținem cont de faptul că asistența, în linii mari, vine de la partenerii de dezvoltare și ea trebuie să fie în absolut egală măsură pentru toți cetățenii Republicii Moldova, fie că sunt la Vulcănești, fie că sunt la Comrat, fie că sunt la Cahul, Ștefan Vodă, Nisporeni sau Briceni. Exact la fel trebuie să fie abordarea vizavi de absolut toată lumea, toți cetățenii Republicii Moldova, fie că sunt la Chișinău sau în altă localitate, sunt egali în aceste drepturi. Și afirmația dumneavoastră cu „bate pasul pe loc”, probabil că este una foarte de actualitate. Vă mulțumim foarte mult.
Domnul Pavaloi, vă rog, cu privire la situația în domeniul educațional.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Cu referire la activitățile prioritare ale Direcției Generale Educație, Tineret și Sport în săptămâna anterioară, vreau să menționez că, pe parcursul săptămânii, au avut loc mai multe activități cu caracter sportiv, printre care Cupa deschisă a municipiului la box printre tineret. La fel, au avut loc competiții sportive, de exemplu, lupta națională trânta și minifotbal, consacrate hramului orașului Vadul lui Vodă. La fel, în această săptămână urmează trei activități majore sportive.
În perioada 11-15 noiembrie va avea loc Campionatul deschis al municipiului Chișinău la volei feminin. Iar în perioada 12-15 noiembrie avem Cupa Open a municipiului Chișinău la scrimă. La fel, în perioada 16-17 noiembrie va avea loc Campionatul municipiului Chișinău la gimnastică ritmică. În afară de activitățile sportive, vreau să menționez faptul că, ținând cont de faptul că suntem în Săptămâna Tineretului în capitală, în săptămâna anterioară au avut loc mai multe activități organizate de către Centrul Municipal de Tineret. Respectiv, în perioada 4-10 noiembrie a fost o săptămână plină de evenimente. În 6-7 noiembrie, în cadrul Centrului Municipal de Tineret, a avut loc o activitate cu genericul „Gestionarea și menținerea stabilității”.
Ion Ceban: Dacă se poate o pauză scurtă. Am să rog pe domnul viceprimar, împreună cu doamnele viceprimar, să conducă ședința mai departe. Noi avem o activitate acum de urgență. Dacă sunt întrebări la presă, o să ne comunicați. Vă mulțumesc mult! O săptămână cât mai reușită tuturor! În rest, conform agendei pe care o avem astăzi, plină și în continuare, da. Vă mulțumesc!
Andrei Pavaloi: La fel, în data de 7 noiembrie, a avut loc o activitate în cadrul Centrului de Tineret Ciocana, Erasmus Open Mic, o platformă deschisă pentru schimburile de experiență și proiecte internaționale. La data de 16 noiembrie, Centrul Municipal de Tineret a organizat un atelier de discuții „Prioritizarea activităților pentru tinerii din Chișinău în 2025”.
Acestea sunt câteva dintre activitățile care au avut loc în această perioadă. Menționez faptul că, pe data de 17 noiembrie, la orele 18:00, Centrul Municipal de Tineret, împreună cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport și Primăria municipiului Chișinău, va organiza o activitate consacrată tinerilor. E vorba despre Cool Parte la a doua ediție.
Prin acest... folosindu-mă de această ocazie, vreau să invit toți tinerii să se adreseze la Centrele Municipale de Tineret pentru a obține un bilet de participare în cadrul acestei activități. La fel, începând cu ziua de astăzi, colegii noștri au mers pentru a se lupta, de fapt, ca să obținem titlul de Capitală Europeană și, pe această cale, le urăm succes în acest demers.
Cu referire la activitățile de bază, vreau să menționez faptul că în procesul educațional, la fel, este în 151 de instituții de învățământ primar și secundar, activitățile fiind regulamentar și curricular dezvoltate în această săptămână. La fel, menționez faptul că în 113 instituții de învățământ primar și secundar din municipiul Chișinău funcționează 185 de grupe cu program prelungit. Acestea sunt frecventate de 30731 de elevi. Iar în scopul monitorizării activității acestora, în perioada 21 octombrie până în data de 6 decembrie, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport desfășoară vizite de monitorizare a activității acestor grupe. Iar ulterior vom veni cu un raport pe acest segment. La ziua de astăzi, fiind executate deja 40 de vizite în instituții.
Cu referire la încadrarea copiilor cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi avem încadrați 1839 de copii. Cu unul mai mult comparativ cu săptămâna anterioară. Din ei, 1429 fiind încadrați în 50 de instituții școlare și 410 copii în 64 de grădinițe. În ceea ce privește monitorizarea livrării agentului termic, menționez faptul că toate instituțiile sunt conectate la agentul termic. Iar colegii din instituții, la fel ca în și săptămânile anterioare, s-au ocupat de procesul de salubrizare pentru a avea curățite teritoriile instituțiilor. Mersi mult, raport finalizat.
Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul director. Domnul Mihalache, vă rog. Întreținerea drumurilor.
Vitalie Mihalache: Bună ziua, domnule viceprimar. Bună ziua, stimați colegi. Vreau să aduc la cunoștință că în săptămânile precedente, efectivul Direcției Generale Mobilitate Urbană, de comun cu Chișinău Proiect, au asigurat asistență experților contractați de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare. În special pentru evaluarea proiectelor care au fost preavizate în preavizul de finanțare semnat cu BERD, în special tronsoanele de drumuri Mesager, Industrială și Mircea cel Bătrân. Aici au fost executate, au avut loc inclusiv ședințe atât cu agenții economici din zonele străzilor care se propun a fi incluse în proiectul de finanțare.
Cât și cu experți ce țin de rețele de comunicații și inclusiv zone de importanță și zone de amenajare care urmează a fi luate în considerație în cadrul proiectelor de execuție. Toate aceste ședințe și în continuare asistență în ceea ce ține de livrarea tuturor datelor. În special pentru a urgenta procesul de definitivare a expertizei date de către echipa contractată de BERD, în special pentru bulevardul Mircea cel Bătrân, are loc într-un proces accelerat. Pentru a reuși prezentarea și înaintarea proiectului spre finanțare și demararea procesului de achiziție a serviciilor.
Totodată, vreau să aduc la cunoștință că săptămâna precedentă au fost executate lucrări de către Întreprinderea Municipală Exdrupo pe întreținerea infrastructurii rutiere a municipiului Chișinău. Au fost executate lucrări într-un volum mai mic decât de obicei din motivul condițiilor climaterice.
În special, perioadei reci a nopții și o perioadă mai scurtă pe perioada zilei de intervenție pentru restabilirea situațiilor de avarie. Și inclusiv finalizarea proiectelor care au fost inițiate și executate pe parcursul anului curent și în special ultimele proiecte în execuție care au fost desfășurate de către Exdrupo.
În total am avut intervenții pe aproximativ 1200 de m² de intervenții cu asfalt fierbinte. Și au fost lucrări de pregătire pe altele aproximativ 500 de m². Nu în ultimul rând, continuăm și cu orice ocazie se intervine la aplicarea marcajului rutier. Atât în ceea ce ține de marcaj acrilic cât și bicomponent. În cadrul Întreprinderii Municipale Exdrupo au fost executate aproximativ 450 de m² de marcaj acrilic. Inclusiv de către agentul economic contractat de Direcția Generală Mobilitate Urbană, de asemenea au fost executate aproximativ 400 de m² de marcaj acrilic.
În cazul în care vom avea temperaturi mai generoase pe parcursul zilei, vom avea posibilitatea să intervenim suplimentar pe unele zone punctat cu aplicarea marcajului bicomponent. Vreau să aduc la cunoștință că, cu eforturi comune ale Exdrupo, inclusiv poliția și cu implicarea organizațiilor obștești, se implică punctat.
În special la șoseaua Hâncești cu Academiei, la definitivare a planificării, organizării circulației rutiere și amenajării în teren a unei noi scheme de organizare a circulației rutiere. Inclusiv cu sporirea siguranței pietonale pe deplasarea pe aceste segmente. Astfel de proiecte sunt executate și nemijlocit de către Direcția Generală Mobilitate Urbană prin contractarea experților și proiectanților pentru executarea proiectelor. Prezentarea proiectelor de execuție cu ulterioară implementare pe drumurile de importanță pe teritoriul orașului Chișinău.
În ceea ce ține de asigurarea siguranței deplasării pietonilor, se execută lucrări și a autoturismelor în trafic. Se execută lucrări de renovare a indicatoarelor rutiere. La moment suntem în situația când indicatoarele care sunt lipsă sau cele care sunt amenajate. Se amenajează după un standard nou. Standard stabilit de către autoritățile din cadrul guvernului. Și atunci, acum suntem în proces de implementare a noilor solicitări și inclusiv modificare de indicatoare rutiere după noile cerințe normative care sunt astăzi în vigoare.
În rest, atât proiectele ce ține de reparația accesului către instituții de învățământ, lucrările de reparații către suburbii și nemijlocit proiectul care a fost inițiat în sectorul Râșcani. Săptămâna curentă urmează a demara proiecte atât în sectorul Centru și Botanica. De asemenea vom iniția lucrările pe sectorul Ciocana. Vom demara lucrările de reparație a acceselor și trotuarelor în zona curților. Și acest obiectiv va fi realizat până la înrăutățirea timpului în afară pentru a putea asigura și inclusiv pregăti suprafețele pentru intervenții. Inclusiv în anul 2025. Nu în ultimul rând, lucrăm și asupra proiectelor ce urmează a fi implementate atât a programului de execuție pentru anul 2025. Aici vreau să aduc la cunoștință că avem de definitivat volumul de intervenție pentru amenajare și pregătirea infrastructurii.
Pe perioada rece a anului. Este o perioadă când avem mai puțină posibilitate de a interveni cu asfalt și cu alte lucrări de injectare sau nemijlocit slăbețire. Iar în perioada rece vom lucra asupra amenajării și inclusiv pregătirii prin pozarea bordurilor. Și pregătirea suprafețelor pentru ulterioara intervenție în sezonul de lucrări cu asfalt fierbinte din anul 2025. De asemenea, alte proiecte care sunt în responsabilitatea direcției se desfășoară în regim normal. Inclusiv podul și nu în ultimul rând, vreau să aduc la cunoștință că obiectivele de semaforizare din nodul rutier Tabaci că și nodurile rutiere din zona străzii Gagarine. De asemenea sunt în realizare, dar vor avea, vor fi trecătoare pentru anul 2025.
Dacă sunt întrebări, sunt, le ascult.
Ilie Ceban: Nu sunt. Mulțumesc, domnul Mihalache. Domnul Burdiumov, vă rog, campania de salubrizare cum are loc. Și domnul Gârbu, campania de plantare.
Ion Burdiumov: Da, bună ziua, domnule viceprimar. Vreau să raportez că săptămâna precedentă, la fel, pe teritoriul municipiului Chișinău s-a derulat campania de salubrizare de toamnă. Pe teritoriul, în aceste zile au fost salubrizate spațiile publice, terenuri de joacă, terenuri sportive, platforme pentru colectarea deșeurilor, stațiile de așteptare, golirea urnelor. Astfel, în fiecare zi au fost implicate la aceste lucrări de salubrizare manuală aproximativ 400 de persoane.
La salubrizarea mecanizată a trotuarelor și spațiilor publice au fost implicate 20 de utilaje. Pentru evacuarea deșeurilor și încărcarea lor zilnic sunt implicate aproximativ 35 de unități de transport. Ca rezultat, săptămâna precedentă au fost evacuate aproximativ 350 de rute de deșeuri. Și au fost efectuate lucrări de cosire în 12 curți pe o suprafață de aproximativ 10000 de m². Asta e tot.
Ilie Ceban: Mulțumesc. Domnul Gârbu.
Tudor Gârbu: Domn viceprimar, stimați colegi, bună ziua. Și noi, la rând cu celelalte servicii, doar câteva cuvinte pe partea ce ține de salubrizare. Zilnic sunt intervenții ce ține de întreținerea parcurilor, scuarurilor și alte obiective care sunt gestionate de către Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi. Deci, au fost curățate parcurile zilnic și urmează la fel pentru a grebla și a evacua acele frunze din toate parcurile. Mai mult ne vom axa nu pe parcul integral, dar pe partea unde sunt acele proiecte sau unde sunt alei unde lumea circulă. Unde lumea se odihnește și unde avem mobilier urban sau alte obiective de sport sau de recreere.
Pe partea de plantări. Deci, dumneavoastră ați aprobat planul integral de plantări pentru tot municipiul Chișinău. Noi am startat, cum am vorbit și la ședința anterioară, am startat lucrările de plantare începând cu data de 1 noiembrie. Deci au fost plantați cei 27 de tei cu balot pe aliniamentul strada, bulevardul Ștefan cel Mare de la strada Eminescu la strada Vlaicu Pârcălab. Săptămâna asta o să continuăm partea de Pârcălab. Deci aici în fața primăriei spre strada Varlaam. Și ne pregătim pentru a amenaja acea arie verde în lateralul bulevardului Ștefan cel Mare, lateralul primăriei. Deci de la strada Pârcălab la strada Pușkin. Deci pe parcursul săptămânii precedente au fost plantați mai puțini arbori. Deci am terminat, am suplinit acele goluri care erau în alveolele pe, în fața la URIOLAP pe Ștefan cel Mare. Și au fost retransplantați, mai bine spus, doi arbori de tei în fața la scuarul Eminescu.
În celelalte sectoare au fost plantați circa 20 de arbori, la fel cu balot. Noi, pentru anul curent, n-o să luăm practicile de anii precedenți. Deci o să comandăm la agenții economici care au câștigat licitațiile acele specii de arbori. Și o să intervenim concret pe adresele care trebuie să intervenim ca să fie plantările calitative și să nu avem situații de cantitate, dar nu calitate. Deci, în afară de arbori au fost plantate plante multianuale, cum ar fi flori multianuale și arbuști în toate parcurile. Pe acelea aliniamente și piețele floricole care sunt în gestiunea întreprinderii. La fel, am ajutat colegii din preturi unde au, au avut în planul său individual pentru a planta atât arbori, flori cât și arbuști. Continuăm campania și la fel și de data asta intervenim către acei doritori ca să participe activ la lucrările de plantare ca să avem ceea ce se dorește fiecare. Să avem un oraș verde, un oraș curat, un oraș amenajat.
Raport încheiat.
Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Gârbu. Domnul Gârlea, vă rog, informație referitor la dezvoltarea sistemului de gestionare a deșeurilor. Care sunt noutățile, activitățile curente?
Igor Gîrlea: Mulțumesc. Să trăiți, domnule viceprimar, stimați colegi. Prioritatea zero pentru gestionarea deșeurilor este și rămâne și va fi implementarea proiectului Deșeuri Solide Chișinău. La etapa actuală noi am executat la 100% achiziția tuturor bunurilor prevăzute în proiect. Mă refer la 3000 de containere de 1,1 m³ de tip european, șase autospeciale cu încărcare laterală, 30 de autospeciale cu încărcare din spate și opt autotractoare cu semiremorci. Deci, în total am valorificat la etapa actuală 8199000 €, dintre care 4,35 milioane € sunt în formă de grant. Și 3 milioane 600 circa sunt împrumuturi din cadrul acordului cu BERD-ul. Datorită acestei investiții în echipament, noi am redus vârsta medie a flotei de la 17 ani în 2022, deci vârsta medie a autospecialelor, până la șase ani în 2024.
Adițional, am mai beneficiat de 520000 € grant pentru îmbunătățirea capacităților tehnice a întreprinderii, dezvoltarea corporativă. Acum suntem în implementarea acestei faze doi. Semnarea contractelor a avut loc în august-septembrie pentru construcția. Sau cea mai ambițioasă investiție din istoria Republicii Moldova până astăzi, este construcția unei noi stații de transfer. Contractul este de 8,1 milioane €. Suntem la etapa de proiectare. Așteptăm în decurs de două luni, trei luni să avem versiunea sau proiectul final. Și după aia vom putea începe construcțiile. Am semnat și un contract pentru supravegherea tehnică. Deci toate lucrările de construcție vor fi supravegheate de o companie internațională cu experiență vastă internațională în domeniu.
Respectiv, vom avea și un control mai riguros asupra acestor investiții. Dar a fost și semnat contractul pentru recultivarea și închiderea gunoiștei de la Ciocana. Este un contract de circa 3,8 milioane € și respectiv, iarăși suntem la etapa de proiectare. Ambele construcții au termen de implementare de 18 luni. Respectiv, ne așteptăm la sfârșitul anului 2025, începutul anului 2026 să avem aceste construcții de acum operabile. La stația de transfer va fi și o linie de sortare.
Respectiv, în, pe prima dată, primăria va avea și o linie de sortare a sa. În ceea ce ține de activitatea, ceea ce ne propunem ca și achiziție pentru tehnică în afara proiectului Deșeuri Solide Chișinău, până la sfârșitul anului ne-am setat în agendă să achiziționăm un nou compactor la depozitul de la Țânțăreni și un excavator. În scurt timp vom finaliza toate procedurile de pregătire și vom lansa licitațiile. Și desigur că suntem în plină implementare a proiectului de degazare a depozitului de la Țânțăreni. Astfel încât, Consiliul Municipal a permis semnarea unui acord de colaborare cu compania selectată de către comuna Țânțăreni. Și acolo de acum au loc lucrări de pregătire pentru procesul de degazare. În decurs de patru, trei, patru luni vom avea și propriu-zis prima energie electrică sau primul kilowatt produs din gazul de la depozit.
În ceea ce ține de partea de prestări servicii, partea economică de care suntem responsabili. La etapa actuală deservim 10911 de containere, 1192 de platouri comune de acumulare a deșeurilor, 1364 de ghene și 424 de blocuri locative. Atrage atenția asupra faptului că la începutul anului, deci în primul trimestru, noi am avut o majorare de volum de deșeuri de circa 19000 m³. Dar în același timp am avut o diminuare a volumului de deșeuri depozitate la Țânțăreni. Aceasta este datorită faptului colaborării cu compania ABS care face sortarea și reciclarea deșeurilor. Astfel, s-au diminuat cu 1,4 mii tone depozitarea deșeurilor în contextul în care, iarăși atrag atenția, s-a majorat volumul colectat.
De la începutul anului, în decurs de primele nouă luni s-au reciclat circa 6300 t, ceea ce, ceea ce corespunde la 11,3% volum din întreg, întreg volumul de deșeuri transmise spre sortare. Iarăși, continuând partea economică, întreprinderea continuă înregistrează creșteri de venituri în comparație cu anii precedenți, inclusiv în comparație cu anul 2023. Astfel, pentru primul semestru al anului 2023, 2024 în comparație cu 23, noi avem plus 2,1 milioane lei adiționale venituri.
Care sunt caracterizate de faptul că majorăm, suntem foarte precauți în ceea ce ține de prestarea serviciilor și încasăm pentru serviciul prestat. Este vorba despre semnarea noilor contracte, de ajustarea volumelor, ceea ce propriu-zis contribuie la această sumă. Au fost semnate contracte noi cu persoane juridice, 536 de unități și ajustate 557 de contracte cu persoanele juridice. Iarăși care a adus la aceste 2, 2,1 milioane lei. În total, ca și venituri pentru primul semestru al anului 2024 avem 139 de milioane lei. În, dar din, deci din contracte avem 6, atrag atenția, în 2023 noi am avut doar din contracte semnate noi circa 6,3 milioane lei adițional. Anul acesta de acum, pentru primul semestru, am ajuns la aproape 50% din aceeași sumă.
Deci noi continuăm aceiași, în același ritm. În ceea ce ține de, de, deci rata de achitare, încasarea pentru serviciul prestat este la nivel de 96,5%. În ceea ce ține de cheltuieli, noi am pus un accent separat pe majorarea condițiilor ceea ce, condițiilor pentru angajați.
Vorbim aici în special despre salarii, este ceea ce, obiectivul setat de către domnul primar general și echipa dumnealui. Astfel, dacă de comparat, astfel, salariul mediu brut la întreprindere este 24768 lei. Salariul mediu brut pentru luna august la șoferi a fost de 31000 lei.
La hamali de 23000 lei. Deci avem o majorare în decurs de un an. Deci august 2023, august 2024 de 23%. În ceea ce ține de cheltuieli, partea cealaltă de cheltuieli mari care este combustibilul.
Datorită faptului că avem unități adiționale pentru transportare, colectare, deci mai multe unități, respectiv mai mult consumăm în volum. Dar în același timp coeficientul vorbitor aici este faptul că noi am diminuat consumul per 100 de km cu 13 l. Deci noi am avut un consum mediu în 2023 de 62 l/100 km. Actualmente avem 49 l/100 km, respectiv ne propunem în continuare să-l îmbunătățim. Și respectiv, în rezultatul activității pentru unu, pentru semestrul întâi 2024 s-a obținut un profit de 14,9 milioane lei și rentabilitatea este la 12%.
Ce ne propunem în continuare? Este prioritățile care au fost setate de către domnul primar și echipa dumnealui. Este îmbunătățirea tehnicii în continuare. Vorbim este despre compactoare, excavatoare și alte unități necesare la depozit, la stația de transfer. Sortarea la sursă, ne propunem să o dezvoltăm, dar din păcate așteptăm studiul de fezabilitate pentru regiunea patru care sper eu în decurs de un an va fi finalizat. Ceea ce ne va permite nouă să ne mișcăm mai activ în domeniu.
Și construcția infrastructurii pentru sortarea la sursă. Și desigur că îmbunătățirea condițiilor angajaților, majorarea salariilor în pentru, pentru lucrători în special. Astfel încât să devenim competitivi, dar și atractivi pentru șoferi și hamali.
Raport încheiat. Dacă sunt întrebări, vă stau la dispoziție. Mersi.
Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul director. Domnul Andrei Moroi, șeful securitate publică, vă rog.
Andrei Moroi: Bună ziua. Vă aduc la cunoștință situația operativă a municipiului Chișinău pentru perioada săptămânii precedente. În perioada de referință, în adresa poliției capitalei au parvenit 1322 apeluri prin intermediul Serviciului Național Unic pentru apeluri de urgență. La care au intervenit echipele mobile de reacționare operativă. Au fost înregistrate 217 sesizări despre infracțiuni, dintre care în 144 au fost identificați autorii.
Au fost stabilite 39 de persoane anunțate în căutare, dintre care 33 în urmărire penală și șase debitori de stat. Întocmite 122 procese verbale contravenționale, fiind aplicată amendă în sumă de 777.000 lei, achitate 90.000. La fel, pe parcursul săptămânii precedente s-au desfășurat în municipiul Chișinău 21 evenimente publice, s-au întrunit la care poliția a asigurat ordinea publică.
La capitolul situație accidentală în municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii trecute au fost înregistrate 182 accidente rutiere, dintre care 24 accidente de circulație s-au soldat cu 27 persoane traumatizate. Altele 158 fiind cu pagubă materială. Cu implicarea pietonilor s-au produs nouă accidente rutiere, în care nouă persoane au fost traumatizate. Mulțumesc.
Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Moroi. Domnul Melnic, șeful Direcției Situații Excepționale, vă rog.
Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada vizată avem înregistrate 77 de intervenții, inclusiv avem 14 incendii. În sectorul Botanica, Centru, câte cinci cazuri de incendiu, Buiucani, Ciocana, câte un caz de incendiu, Râșcani, două cazuri de incendii. În perioada vizată, persoane decedate, traumatizate, intoxicate nu avem înregistrate. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 281 de incendii, suntem în creștere cu 32 de cazuri de incendii. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate în municipiul Chișinău 14 persoane decedate în urma incendiilor. Totodată se petrec măsuri de prevenire în sectorul locativ în perioada rece a anului. Raportul este gata.
Ilie Ceban: Mulțumesc mult. Colegi, vă doresc o săptămână cât mai reușită și spor la muncă. Mulțumim.