PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 21 octombrie 2024 Image
22 oct. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 21 octombrie 2024

 


Ordinea de zi a ședinței:

1. Informație cu privire la conectarea instituțiilor din domeniul social și a fondului locativ din municipiul Chișinău la agentul termic livrat centralizat, în sezonul rece 2024-2025.
Raportor: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare

2. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în cadrul instituțiilor educaționale din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

3. Informație privind situația din domeniul social la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

4. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din municipiul Chișinău.
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană

5. Raport cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă în orașul Chișinău.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău

7. Raport privind situațiile excepționale în municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ilie Ceban: Am vrut să începem cu conectarea la agentul termic în spitale, școli, grădinițe, în fondul locativ. Care este situația, domnul Burdiumov, vă rog?

 

Ion Burdiumov: Bună dimineața, domnule viceprimar! Stimați colegi, vă aduc la cunoștință că la situația de vineri, fondul locativ municipal pe perioada de vară au fost petrecute lucrările de profilaxie a sistemelor inginerești.

100% din toate blocurile au fost efectuate lucrări de spălare hidropneumatică, control hidraulic. Ca la moment să avem semnate 100% din pașapoarte, ceea ce spune că fondul locativ municipal este pregătit pentru începerea sezonului de încălzire.

Ceea ce ține de celelalte forme de gestionare, APL, ACC, APC, CCL, din informația care o dețin sunt pregătiți la 71%. Astfel, cum și a fost informat opinia publică, pe data de 17 octombrie de către doamna viceprimar Irina Gutnic, a fost semnată dispoziția 475/D, care presupune începerea sezonului de încălzire. Respectiv, la solicitarea gestionarilor de fond locativ, de instituții de învățământ și medicale, se începe sezonul de încălzire sau livrarea agentului termic. Și la moment, pot să vă informez, domnule viceprimar, că din data de 17 până astăzi au fost conectate la agentul termic două blocuri locative din municipiul Chișinău.

Ce ține de grădinițe, avem până astăzi conectate 117 din 133 de grădinițe. Ce ține de școli și licee, sunt conectate nouă instituții din 143. Instituții medicale avem conectate astăzi 11 din 69. Dar se lucrează și încă o dată reiterez, nu este obligatoriu să fie conectate toate blocurile și toate instituțiile. La solicitarea gestionarului, în dependență de necesitățile din fiecare instituție.

Blocuri locative, la solicitarea locatarilor, gestionarului de bloc locativ se adresează către furnizorul de agent termic și conectează, respectiv reglează agentul termic, așa ca să nu fie nici abuz, nici ca să sufere locatarii, să fie frig sau să fie foarte cald.

Asta e toată informația, domnule viceprimar, la moment.

 

Ilie Ceban: E clar. Mulțumesc. Domnul Pavaloi, dacă puteți suplimentar să completați și să raportați referitor la procesul educațional totodată.

 

Andrei Pavaloi: Da, bună ziua, domnule viceprimar! Bună ziua, stimați colegi! Cu referire la activitățile pe care le-am avut în săptămâna de referință, vreau să menționez faptul că pe data de 16 octombrie, sub egida Primăriei municipiului Chișinău a fost organizată o activitate cu bucătarii care activează în instituțiile preșcolare și școlare din municipiul Chișinău. Și ținând cont de faptul că pe data de 20 octombrie a fost și ziua profesională a bucătarilor, vreau să aduc cele mai sincere felicitări tuturor bucătarilor care zi de zi vin la serviciu pentru a alimenta corect și bine copiii din instituțiile noastre. Să le urăm multă sănătate! Cu atât mai mult că marea majoritate a acestora sunt de o vârstă destul de înaintată.

La fel, vreau să menționez faptul că ținând cont de sărbătoarea profesională, fiecare dintre lucrătorii din cadrul blocurilor alimentare vor primi 1000 de lei pentru ca suport financiar pentru activitatea pe care o prestează.

Cu referire la conectarea la agentul termic, vreau să menționez faptul că domnul Burdiumov a menționat despre instituțiile școlare și de rang republican. Eu voi face referință doar la cele municipale. Astfel, marea majoritate a grădinițelor din municipiul Chișinău, din orașul Chișinău, au fost conectate la agentul termic. Respectiv, 110 din 130 de grădinițe au fost conectate.

Mai puține grădinițe au fost conectate în suburbiile municipiului Chișinău, din cele 27 de instituții preșcolare doar 12 la moment sunt conectate. Vreau să menționez faptul că primarii din suburbiile municipiului Chișinău sunt responsabili de a face acest lucru și pe această cale vreau să îi rog să conecteze la agentul termic instituțiile din subordinea lor, ținând cont de faptul că temperaturile de afară au făcut ca și în grupele în care sunt copiii să fie destul de răcoare. În ceea ce privește celelalte instituții, vorbesc aici despre școli, avem mai puține instituții, patru instituții conectate.

De regulă, conectarea școlilor la agentul termic se face după vacanța de vară, sunt după vacanța de toamnă, îmi cer scuze. Suntem în ultima săptămână de activitate. Ulterior, copiii vor ieși în vacanță, iar după această vacanță instituțiile vor fi conectate în totalitate la agentul termic.

În rest, am avut mai multe activități cu caracter sportiv și în această săptămână la fel vom avea mai multe activități sportive în municipiul Chișinău. Colegii din sectoare, dar și din instituțiile educaționale lucrează la salubrizarea teritoriilor, ținând cont de faptul că suntem într-o perioadă în care frunzele sunt destul de destul de multe.

Raport finalizat. Dacă sunt întrebări, răspundem.

 

Ilie Ceban: Nu sunt întrebări. Mulțumesc, domnul Pavaloi. Domnul Bolocan, vă rog.

 

Vladimir Bolocan: Bună ziua, domnule viceprimar! Bună ziua, stimați colegi! În săptămâna trecută, 5800 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială.

122 de beneficiari au beneficiat de serviciile centrelor sociale din jurisdicția Direcției generale asistență medicală și socială. Și prin intermediul echipei mobile au fost efectuate 2320 de intervenții la domiciliu pentru persoanele care beneficiază de acest serviciu.

Totodată, dacă să ne referim la situația în sistemul medical, vreau să vă comunic că săptămâna trecută a fost o săptămână destul de intensă, deoarece au fost peste 2700 de adresări către unitățile de primiri urgențe în instituțiile medicale, și mă refer la spitalele municipale.

Ne străduim, chiar dacă este o perioadă mai complicată, oricum, acea cotă de 50% de cazuri să fie rezolvate la nivel de unități de primiri urgențe s-o menținem și, nu în ultimul rând, să ghidăm pacienții pentru ca să se adreseze ulterior la asistență medicală specializată de ambulator în policlinici.

Mai mult ca atât, în legătură cu faptul că deja suntem în plin sezon rece, când se începe conectarea agentului termic, în această perioadă de tranziție între răcire și conectarea agentului termic, este o perioadă în care cresc infecțiile respiratorii.

Nu în ultimul rând, tot în această perioadă, cresc riscurile de pneumonii și bronhopneumonii. Pe această cale, informez societatea că trebuie să fie mai precauți cu privire la sănătatea lor. Totodată, în legătură cu faptul că au demarat deja campaniile de vaccinare, în special campania antigripală și campania de vaccinare contra COVID-19, nu s-a finalizat, dar continuă. Îndemn populația, în special cei din zonele de risc cu patologii, să se adreseze la medicul de familie pentru a fi vaccinați împotriva gripei sezoniere și împotriva infecției COVID-19.

În ceea ce privește infecția COVID-19, suntem pe un trend descrescător. Ne străduim să menținem situația epidemiologică sub control și la necesitate vom conecta toate mecanismele necesare pentru a continua, pentru a crea confort în continuare cetățenilor și locuitorilor municipiului Chișinău.

Totodată, vreau să vă informez despre faptul că în săptămâna trecută s-au efectuat mai multe activități de monitorizare, împreună cu Centrul de Sănătate Publică, a situației epidemiologice și a fost organizat un seminar municipal cu titlul „Contribuții la managementul gripei și a altor infecții virale la copii”. Astfel de seminare tematice planificăm să organizăm cu regularitate, ori în această perioadă, în perioada rece a anului, este nevoie de a veni nu doar cu indicații către medici, dar și cu suport metodologic și cu instrumente pentru a ușura activitatea lor în ceea ce privește managementul patologiilor respiratorii acute.

Raport încheiat. Dacă sunt întrebări, sunt gata să răspund.

 

Ilie Ceban: Nu sunt întrebări. Mulțumesc, domnul Bolocan. Domnul Mihalache, vă rog, raport infrastructură rutieră.

 

Vitalie Mihalache: Bună dimineața, domnule viceprimar! Bună dimineața, stimați colegi! În săptămâna precedentă, întreprinderile municipale, în special Exdrupo, a fost implicată la finalizarea obiectivelor majore care au fost planificate pentru anul curent.

Totodată, au fost desfășurate în mare măsură lucrări de pregătire și, în special, lucrări de lichidare a situațiilor de avarie și plombări în zona străzilor principale și nemijlocit, cu implicare și în străzile secundare și accesele către în special blocuri de locuit.

Aici vreau să aduc la cunoștință că în săptămânile ce urmează vom mobiliza, ne vom mobiliza și vom întreprinde măsuri pentru lichidarea situațiilor de avarie, în special spre zona de curți și accesele către curți. Totodată, vom interveni și pe zona accesului către suburbii și, nu în ultimul rând, vom menține și vom asigura un serviciu calitativ de rulare pe teritoriul orașului Chișinău, mă refer la infrastructura rutieră.

În mare măsură, au fost executate lucrări, inclusiv și în zona de canalizare pluvială. Aici mă refer la lucrări de amenajare atât a fântânilor, cât și a capacelor de vizitare a fântânilor pe rețelele edilitare, în special fântânile care sunt pe zona infrastructurii rutiere.

Și, nu în ultimul rând, vreau să atrag atenția că continuă lucrările și la obiectivele importante ce ține de evacuarea apelor pluviale în cadrul proiectului contractat de către Direcția generală mobilitate urbană, obiectivul din strada Muncii.

Acest obiectiv este unul din cele câteva obiective care urmează a fi remediate și soluționate problemele, inclusiv pe viitor, ca riscuri de inundare pe aceste tronsoane de drum să să nu mai existe. Mă refer în special la strada Muncii.

În rest, vreau să comunic că au fost executate lucrările de instalare și amenajare a indicatoarelor rutiere, avem aproximativ 100 la număr. Urmează indicatoarele rutiere pe străzile unde au fost aplicat marcajul pentru amenajarea benzilor dedicate și inclusiv utilizarea comună cu transportul alternativ.

Aici vreau să aduc la cunoștință că sunt un număr impunător de astfel de indicatoare rutiere care urmează a fi amenajate atât pe Decebal, cât și pe celelalte străzi pe care au fost amenajate și aplicat marcajul rutier pentru prioritizarea deplasării transportului public pe benzi dedicate.

Nu în ultimul rând, au fost executate lucrări și de aplicare a marcajului rutier. În mare măsură, marcajul rutier se aplică în special în zonele unde nu este vizibil sau se restabilește pe zonele unde a fost aplicat primar în în oraș, pe infrastructura orașului. Vreau să aduc la cunoștință că, reieșind de faptul că noi avem temperaturi generoase pe perioadă de noapte, aplicarea marcajului rutier va fi executată inclusiv pe perioadă de pe perioada zilei. Ne vom strădui în zone unde impactul va fi cât mai minor posibil pentru a nu periclita funcționarea sau deplasarea transportului atât public, cât și privat pe infrastructura rutieră municipală.

În rest, proiectele ce ține de reparația acceselor către instituții de învățământ, trotuarele centrului istoric, inclusiv lucrările pe zona acceselor către suburbii și nemijlocit lucrările pe podul Mihai Viteazul sunt se derulează. Careva probleme sau deranjamente în procesul executării lucrărilor la ora actuală nu sunt.

În condițiile date, ne străduim ca aceste lucrări să fie executate calitativ și executate în termenii stabiliți și inclusiv coordonați cu antreprenorii. Acestea sunt partea ce urma să fie prezentată, raportată. Dacă sunt careva întrebări...

 

Ilie Ceban: Da. Mulțumesc, domnul Mihalache. Atunci când când vom instala indicatoarele pe bulevardul Decebal, unde avem aplicată și acea bandă dedicată transportului public, astăzi sunt parcate automobilele. Rog să faceți o solicitare la INSP ca să ne acorde suport pentru a deprinde la prima etapă și a informa cetățenii că acolo nu este o parcare și este ilegal parcarea și staționarea automobilelor.

Și după campania de informare deja să fie o campanie de sancționare a celor care nu respectă această acea bandă dedicată, pentru că scopul și rolul ei este anume pentru fluidizarea transportului public și nicidecum pentru staționarea sau parcarea automobilelor pe această bandă. Deci rog suportul, să se solicite suportul INSP-ului în acest sens.

 

Vitalie Mihalache: Recepționat, domnule.

 

Ilie Ceban: Mulțumesc. Domnul Melnic, vă rog.

 

Oleg Melnic: Bună ziua! Săptămâna precedentă avem înregistrate 58 de intervenții, dintre care patru incendii. Sectorul Centru, două incendii, orașul Sângera, patru, câte un caz de incendiu. Perioada vizată, persoane decedate în urma incendiului, nu sunt înregistrate. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate 259 de cazuri de incendii, suntem în creștere cu 45 de cazuri. Decedați la începutul anului avem 13, comparație cu anul trecut, suntem în descreștere cu patru cazuri de decedați în urma incendiilor. În perioada vizată, se petrec măsuri de prevenire în sectorul locativ ce ține de sezonul rece. Venim cu niște recomandări către cetățeni pentru a preveni cazuri de incendii. Totodată, se petrec în instituțiile de învățământ și obiectivele aglomerate măsuri de evacuare a cetățenilor. Raport finalizat.

 

Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Melnic. Stimați pretori și stimați colegi, cei care aveți proiecte în derulare, rog foarte mult să să țineți la control modul de desfășurare a acestor proiecte. Multe din ele sunt la etapa de finalizare, sunt zeci de proiecte în curs de de de lucru astăzi. Șantierele care nu vor fi finalizate până la sfârșitul anului, să avem o o o înțelegere foarte clară până unde ajungem, să avem la o intersecție anumită sau la un punct, la un reper oarecare, să nu ne să ne trezim cu zăpada sau cu o perioadă nefavorabilă la mijlocul unui unui trotuar, unde va trebui să așteptăm încă două, trei, patru luni până când vom avea timp favorabil și a continua lucrările la acel acel proiect.

Deci rugăm foarte mult planul să fie ajustat condițiilor climaterice care sunt astăzi și ne așteaptă în următoarele săptămâni sau chiar o lună. La fel, rog foarte mult planurile pentru plantări. Toate preturile au contractate servicii în acest sens, au arbori contractați, să să includem în planul general de plantare de toamnă, așa ca să cunoaștem foarte clar când, cine și unde va fi vor fi plantați arborii în în acest an. Vă mulțumesc foarte mult. 

Colegii de la presă, dacă aveți întrebări, vă rugăm.

 

Jurnalistă: Daniela Danilov, TVR Moldova. Vă rog să ne spuneți dacă a fost evaluată deja paguba, suma pagubelor de la mansarda care a ars în sectorul Buiucani. Direcția locativ-comunală știu că trebuia să identifice un…

 

Ion Burdiumov: Bună ziua! Nu știu cine v-a informat că direcția trebuia să facă calculele. Noi am primit careva solicitări de la locatarii din acest bloc și am solicitat pachetul de documente pentru a pregăti pentru comisia fondului de rezervă.

 

Jurnalistă: Ne-a informat acea comisie care a mers atunci la fața locului imediat după incendiu și ne-a comunicat că Direcția locativ-comunală va identifica un expert care va face această evaluare.

 

Ion Burdiumov: Hai s-o luăm de la capăt. Expertul a fost contractat de Direcția locativ-comunală. Expertul face expertiza blocului. În baza acestei expertize se face devizul de cheltuieli și în baza acestor devize de cheltuieli se face, se petrec lucrările de reparație. Dumneavoastră m-ați întrebat dacă Direcția locativ-comunală a estimat cheltuielile. Eu vă spun că s-au adresat câțiva locatari din aceste mansarde și din acest bloc cu solicitarea de a-i ajuta sau de le a oferi ajutor material pentru a efectua lucrări de reparație în apartamentele dumnealor. Noi, respectiv, am solicitat tot pachetul de documente care îl prevede regulamentul fondului de rezervă pentru a ne adresa la următoarea ședință. Ce ține de expertiză, a fost contractată instituția de stat care se ocupă cu elaborarea acestei expertize, așteptăm expertiza.

 

Jurnalistă: Și aceste persoane care au venit cu aceste acte vor fi ajutate sau, adică ce constatări aveți după?

 

Ion Burdiumov: Încă o dată repet, noi am solicitat pachetul de documente care este necesar pentru a fi prezentat comisiei fondului de rezervă a municipiului Chișinău, din care face parte consilierii municipali și executivul. Respectiv, decizia pe care o să ia această comisie, Direcția locativ-comunală o va implementa.

 

Jurnalistă: Și știți ce sumă ar fi necesară pentru a ajuta aceste persoane din fondul de rezervă?

 

Ion Burdiumov: Suma necesară pentru aceste reparații va fi stabilită în urma efectuării devizelor de cheltuieli de către fiecare solicitant de ajutor material. Noi nu putem să estimăm cât va costa reparația în toate apartamentele, în dependență de nivelul care au avut de suferit. Respectiv, solicitanții vor prezenta un deviz de cheltuieli verificat de specialiști atestați și noi vom merge cu aceste devize de cheltuieli către comisia fondului de rezervă pentru a li se acorda sau ajutorul material la cont sau lucrări de reparație în baza acestor devize.

 

Jurnalistă: Și doar câte, să ne spuneți câte persoane au solicitat acest ajutor?

 

Ion Burdiumov: Până la 10 persoane. Până la 10 apartamente, spunem așa.

 

Jurnalistă: Și către domnul Bolocan, o precizare. Ați menționat că în această perioadă pot crește cazurile de infecții respiratorii. Dacă aveți anumite cifre deja, dacă se înregistrează anumite creșteri?

 

Vladimir Bolocan: Da, dacă solicitați cifre concrete, vă pot da o informație mai desfășurată separat, scrisă, da, care este în raport. Sau dacă doriți, o pot vocifera acum aici, în pentru camera video, dacă doriți dumneavoastră. Da? Ok. Atunci vă vociferez. Așa. Dacă săptămâna precedentă au fost la copii 60 de cazuri de viroze, săptămâna deja trecută au fost 99 de cazuri de viroze. Respectiv, puteți să vedeți că este o creștere de peste 50% în ceea ce privește cazurile de viroză la copii. În ceea ce privește virozele la maturi, suntem în platou. Dar, bine, virozele la maturi sunt pe platou, deoarece maturii nu prea obișnuiesc să se plângă pe viroze. Da? Virozele la copii se raportează mai mult. De ce? Pentru că părinții au nevoie de concedii de boală sau de certificate pentru școală. Și asta în statistică se reflectă. Maturii se mai duc cu viroză și la serviciu. Uitându-ne la trend, ne dăm foarte bine seama că acel trend crescător în rândurile copiilor, cu siguranță, se va reflecta curând și în rândurile maturilor.

 

Jurnalistă: Și dacă sunt și spitalizări la acest capitol?

 

Vladimir Bolocan: În ceea ce privește spitalizări, spitalizările sunt doar pentru așa-numitele diagnostice de pneumonii și bronhopneumonii. În săptămâna trecută au fost 190 de spitalizări: 103 copii și 97 maturi.

 

Ilie Ceban: Alte întrebări dacă sunt? Nu sunt. Mulțumim. Domnii pretori și doamnele pretore, domnul Mihalache și domnul Gîrbu, vă rugăm în cabinetul 47 să facem o ședință scurtă. Mulțumesc.


 


Distribuie