PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 18 noiembrie 2024 Image
19 nov. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 18 noiembrie 2024

 


Ordinea de zi a ședinței:

1. Informație cu privire la desfășurarea procesului de învățământ în instituțiile educaționale din Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport

2. Informație privind situația din domeniul social la nivelul Municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din Municipiul Chișinău și pregătirea către sezonul rece.
Raportori: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană, Sergiu Tomiță, administrator al Î.M. Regia „Exdrupo"

4. Informație cu privire la pregatirea gospodăriei locativ comunale către sezonul rece.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău

6. Raport privind situațiile excepționale în Municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Bună dimineața, colegi! Vreau să încep cu faptul a spune că în acest sfârșit de săptămână am fost în mai multe raioane, din nord la Șoldănești, la Drochia și la Glodeni. Și mergând dintr-un raion în altul, nu am găsit drumuri bune. Acolo, drumurile reparate nu au ajuns. Și o spun în contextul în care mulți dintre cei care se află la guvernare critică acțiunile pe care le facem aici la Chișinău. De-ar face ei proiecte, măcar jumătate din proiectele care se fac la Chișinău, după care să mai aibă obraz să critice. Și faptul că ne-am pornit prin țară, deja de dimineață avem protestatarii de serviciu la Primărie. Așa că în următoarea perioadă vom urmări scenariul cum vor fi organizate acțiuni de protest dintr-o parte sau alta. Tot felul de inspecții, începând cu cele financiare, Inspecția Muncii și tot arsenalul pe care îl are guvernarea în scenariile pe care le aplică.

Acum vreau să ne întoarcem la ale noastre. Guvernarea intenționează să lase fără salariu profesorii la sfârșit de an și să dea vina cumva pe Primărie. Vreau să atenționez că nu Primăria și nicio primărie nu este responsabilă de a da salariile profesorilor. De asta este responsabil nemijlocit, direct, plenar, Guvernul Republicii Moldova, conform prevederilor legislației naționale. Știm că este o nouă schemă pentru a spune că Primăria se face vinovată, ca și în cazul asistenților personali, asistenților sociali. Dar nu avem dreptul, prin lege, să facem ceea ce încearcă să ne pună pe umeri Guvernul Republicii Moldova. Din 201 milioane de lei, pe care, conform legii, trebuie să fie transferați în municipalități pentru achitarea salariilor și premiilor profesorilor, au fost transferați, sau urmează să fie transferați, doar 36 de milioane de lei.

Obligația Primăriei Chișinău este de a investi în reparația, extinderea, construcția și întreținerea instituțiilor educaționale, ceea ce facem în ultimii ani. Deoarece școlile și grădinițele nu au fost reparate capital de la fondarea lor. Dar de salarizarea profesorilor, reiterez, este responsabilă autoritatea centrală, aici, la Bălți, la Strășeni, la Comrat și pe întreg teritoriul țării. Cadrul legal, Codul Muncii, scrie expres, la fel ca și prevederile din Codul Educației, salariile pentru profesori sunt asigurate din bugetul central. Unde municipiul Chișinău contribuie la formarea bugetului public național cu peste 60 de miliarde de lei în fiecare an.

Totodată, au mărit bugetele la instituțiile de stat, inclusiv ministerele, cu peste 300 de milioane de lei, conform acelor modificări pe care le-am văzut plasate pentru dezbateri publice, în stilul caracteristic guvernării, pentru o singură zi. La 16:15 a fost plasat textul modificărilor la buget. Iar a doua zi, la ora 17:00, au fost închise aceste dezbateri care nici dezbateri nu pot fi numite, pentru că nimeni nu a fost informat despre acest lucru. Noi, absolut ocazional, am dat de acest document, intrând pe site-ul Ministerului de Finanțe, unde am căutat altă informație decât cea despre care vorbesc. Au luat din salariile profesorilor și au mărit salariile în ministere și agenții. Au tăiat din salariul profesorilor pentru acest an pentru municipalitate, iarăși prin abordare discriminatorie, cu 164 de milioane de lei.

Aduc aminte că recent, pentru cei peste 1000 de angajați din ministere, dintre care peste 600 de șefuleți, la fel a fost alocată o sumă de 36 de milioane de lei. Urmează să ne întâlnim și cu profesorii și cu conducătorii de instituții și să le vorbim despre asta și să le spunem cum, de fapt, guvernul le-a tăiat din salariu.

Am văzut astăzi cum au ieșit cu un kilometru de explicații textuale, cei care cunosc că nu sunt relevante aceste informații pe care le-au plasat în spațiul public. Specialiștii noștri le-au explicat și urmează iar să le explice, dar ei, urmează să vedem dacă, în cadrul acestor discuții, noi suntem gata ca să fie formată o comisie, atât din sindicate, Ministerul de Finanțe, Primăria Municipiului Chișinău, reprezentanții Guvernului, ca acest subiect să fie absolut transparent pentru toată lumea. Atât discutat, cât și arătate toate cifrele din această privință. Domnul Pavaloi, doamna Pșenițchi, vă rog foarte succint să vă referiți la subiect.

 

Olesea Pșenițchi: Bună ziua, stimați colegi! Într-adevăr, Direcția Generală Finanțe a solicitat de două ori resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor salariale pentru instituțiile de învățământ. Vreau să menționez că în bugetul, din bugetul municipal Chișinău, se finanțează circa 344 de instituții de învățământ. Și într-adevăr, din sursele proprii al bugetului municipal se finanțează circa 15%, și restul 85% sunt din contul transferurilor de la bugetul de stat. Și anume din aceste 85% sunt finanțate cheltuieli salariale și alte cheltuieli ceea ce țin de întreținerea instituțiilor de învățământ.

Cum și a menționat domnul primar, într-adevăr, în hotărârea de guvern am regăsit doar 36 de milioane, dar nu 201 milioane, așa cum a solicitat Direcția. Referitor la economiile care au fost menționate de către domnul ministru, într-adevăr, există câteva economii, dar fiecare contabil și economist va confirma faptul că toate contractele de alimentație sau de resurse energetice se achită la sfârșitul anului bugetar, pentru a nu rămâne cu datorii cu termen expirat în anul bugetar următor. Sau contractele deja, sau soldurile financiare deja sunt ocupate de contracte și nu pot modificate, respectiv redistribuirea acestora nu poate fi soluționată. E de menționat că mai multe instituții de învățământ cu sold pozitiv, sunt mai multe instituții cu sold pozitiv. Asta înseamnă că instituția care are mai mulți copii se finanțează în baza unei formule care este aprobată prin hotărâre de guvern și beneficiază de mai multe surse financiare.

Și deseori, aceste instituții de învățământ, la sfârșitul anului bugetar, rămân cu economii. Probabil că la aceste cifre și s-a referit domnul ministru în postarea sa. Dar să nu uităm că în municipiul Chișinău există instituții și cu sold negativ. Sunt peste 160 de instituții care, la sfârșitul anului bugetar, în decembrie, noiembrie, se cunoaște, domnul Pavaloi poate să confirme. Aceste instituții rămân fără acoperiri salariale și fără acoperire la câteva resurse energetice. Și în postarea respectivă s-a propus anume de redistribuit mijloace financiare de la instituții cu sold pozitiv către instituții financiare cu sold negativ, ceea ce contravine cadrului legal. Sau autonomia instituției care este la autogestiune nu este respectată.

Noi nu am primit careva indicații sau decizii, sau o hotărâre de guvern prin care ar permite această redistribuire din surse financiare de la instituții cu sold pozitiv. Respectiv, nu putem merge pe formula care a fost propusă de către domnul ministru. Și solicităm repetat ca, de către Ministerul de resort, să fie identificate aceste 164 milioane lei, anume dintre care 92 milioane pentru salarii și 71,6 milioane pentru achitarea premiilor anuale.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Pavaloi, aveți ce ne adăuga?

 

Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Vreau să menționez faptul că noi, în municipiul Chișinău, avem peste 330 de instituții educaționale și, într-adevăr, așa cum a menționat și doamna Pșenițchi, aproximativ jumătate din ele sunt cu sold negativ.

În aceeași ordine de idei, vreau să menționez faptul că acum, la final de an, pentru lunile noiembrie, decembrie, am verificat și pe direcțiile de sector. Avem foarte multe contracte deja semnate, iar banii nu au fost transferați, ținând cont de faptul că urmează să fie executate lucrările sau livrate bunurile care au fost procurate. Iar în sensul în care autoritățile centrale ne vorbesc despre anumite economii, ele nu pot fi folosite, fiindcă în cazul în care, cel mai probabil, s-a văzut pe sistemul economiei, dar nu s-a luat în calcul că acești bani deja sunt contractați și urmează a fi transferați către agenți economici sau către agenți economici care prestează anumite, anumite servicii.

Și la final de an nu vom dispune de surse financiare pentru transferarea salariilor și premiilor către angajații noștri. Iar dacă vorbim ca și cifre, vorbim de aproximativ 7000 de persoane care, într-adevăr, către sărbătorile de iarnă vor rămâne nu doar fără prima anuală, dar și fără salariul binemeritat pentru munca depusă zi de zi în instituțiile educaționale. Și în mare parte vorbim aici de instituții mici, inclusiv grădinițele care sunt în proporție de 95% vizate în această, în acest deficit bugetar.

Eu sper că totuși, până la urmă, Ministerul Finanțelor va găsi o soluție împreună cu noi, cei din educație, și colegii din cadrul Direcției Generale Finanțe. De altfel, nu este ok ca peste 7000 de persoane să ajungă în preajma sărbătorilor fără un ban în buzunar.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Verificați dacă există această opțiune de a ne vedea, cu un format mai larg, cu reprezentanții ambelor ministere, dar și a sindicatelor, să fie foarte clar pentru toată lumea ce fac guvernanții în această privință. Amintesc, o asemenea situație a fost și cu achitarea acelor 1300 de lei pe care nu i-a planificat guvernul în bugetul central și a fost nevoit, deja este următorul an în care noi, ca și municipalitate, trebuie să achităm peste 160 de milioane de lei pentru această bravadă a lor, în care Gavrilița garantează, dar primarii trebuie să achite.

La fel a fost și situația cu asistenții personali, unde guvernul a considerat să scoată din context municipiul Chișinău și autonomia găgăuză. Ceea ce nu există absolut nicăieri, la nivel de politici de stat, nici într-o țară de pe continentul european. Și aceste lucruri nu pot fi nici tratate ca fiind standarde europene. Este o, un abuz, dacă vreți până la urmă. Și este regretabil faptul că acest lucru se întâmplă din cauza relei voințe, pe de o parte, incompetenței de cealaltă parte, dar și aroganței acestei guvernări. Nu este domeniu de care s-au ocupat, în care să nu facă zâzanie sau să nu distrugă câte ceva.

Referitor la sărbătorile de iarnă și inaugurarea pomului de Crăciun, merg toate pregătirile, sperăm să reușim să lansăm chiar la început de luna decembrie. Dar cu detalii vom reveni în zilele următoare, când avem certitudine că reușim pe toate aspectele. Și chiar vreau să anticipez, anticipez atunci când unii vor ieși cu tot felul de acuzații că, iată, banii municipali se cheltuie pentru iluminat sau alte evenimente.

Vreau să declar din start, acestea sunt atribuțiile unei administrații publice locale. Să aibă grijă de infrastructura orașului, să construiască drumuri, parcuri, școli, grădinițe, să susțină domeniile de activitate, cum ar fi sportul, cultura, și inclusiv să organizeze evenimente pentru oameni și să amenajeze orașul, atât pentru localnici, cât și pentru cei care vin fie din țară, sau de peste hotare.

Ori atunci când mergem în orice capitală europeană, de amenajarea orașului de sărbători, pentru locuitori și oaspeți, este direct responsabilitatea autorităților publice locale. Iar guvernul central să-și caute de treabă și să-și onoreze obligațiunile conform competențelor, acolo unde spune legea. Vă mulțumesc mult. Am să rog doamna viceprimar Gutnic să conducă în continuare ședința. Dacă nu sunt întrebări, vă spun o săptămână cât mai reușită în continuare.

 

Irina Gutnic: Domnul Bolocan, vă rog să prezentați informația privind situația din domeniul social la nivelul municipiului Chișinău.

 

Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Vreau să vă raportez că săptămâna trecută, prin intermediul direcțiilor de asistență socială din fiecare sector al municipiului Chișinău, au fost înregistrați pe platforma compensatii.gov.md 7015 beneficiari. În total, de la demararea procesului de înregistrare pe platformă, de către direcțiile de sector, au fost înregistrate peste, aproximativ 15.000 de persoane. Ceea ce constituie volum dublu de muncă, comparativ cu perioadele normale când nu există înregistrarea ghidată în platformele guvernamentale.

De ce zic dublu de muncă? Pentru că, paralel cu înregistrarea, alte 6670 de persoane au beneficiat de servicii și de prestații sociale, tot prin intermediul direcțiilor de asistență socială. Respectiv, asistenții sociali, la moment, din direcțiile de sector, lucrează dublu.

Este o muncă destul de complexă, complicată și extenuantă. Le mulțumesc tuturor colegilor pentru efortul pe care îl depun și, evident, vreau să le reiterez încă o dată susținerea noastră. Și vreau să le reamintesc că vom lua în considerație și acest efort pe care ei îl depun în această perioadă pentru a ajuta cei care au nevoie de a se înregistra ghidat în platforma compensatii.gov.md.

Alte 130 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine și, inclusiv, la centrul de găzduire și de orientare. La moment avem 60 de beneficiari. În legătură cu faptul că se răcește afară, probabil în următoarea perioadă vom avea o creștere bruscă a beneficiarilor centrului de plasament și deja va trebui să venim cu măsuri suplimentare pentru a susține aceste persoane.

De către echipa mobilă și lucrătorii sociali au fost realizate și raportate 2865 de intervenții la domiciliu pentru beneficiarii care sunt înregistrați la serviciul echipă mobilă sau care au nevoie de lucrător social. Pe domeniul medical vreau să vă spun că suntem la un nivel destul de bun și avansat de vaccinare împotriva gripei sezoniere.

Deja, cel mai probabil mâine o să avem datele finale, dar preventiv am depășit cota de 90% de vaccinare, ceea ce este un lucru îmbucurător. Pe această cale, amintesc tuturor celor care încă nu s-au vaccinat, din diferite motive, să se vaccineze contra gripei sezoniere. Ori, datorită faptului că avem deja o acoperire de 90% pentru categoriile de risc, îmbolnăvirile de pneumonii și bronhopneumonii sunt în scădere.

Un lucru care, încă o dată, demonstrează faptul că vaccinarea previne îmbolnăvirea, astfel este prevenită suprasarcina pe medici și este prevenită și suprasolicitarea instituțiilor medicale. Din cele mai des întâlnite săptămânale cazuri, din păcate, sunt persistente încă accidentele vasculare cerebrale și sindromul coronarian acut, mă refer la infarcturi. Aceste patologii alcătuiesc cam peste 60% din cauzele de deces în rândul populației. Dar, datorită programelor și dotărilor care există în instituțiile municipale, putem face față provocărilor și deja ratele de deces de la aceste maladii au scăzut dramatic. Acum sunt sub 4%.

Este un lucru benefic și, iarăși, vom continua să investim în echipamente și în educația medicilor pentru ca să prevenim maxim posibil aceste lucruri. Nu în ultimul rând, amintesc cetățenilor despre pericolul folosirii ciupercilor cumpărate din locuri neautorizate. Mai există încă intoxicații cu ciuperci. Și, totodată, amintim părinților să discute cu copilașii cu referire la siguranța lor în timpul jocului sau în timpul aflării în afara casei, deoarece traumatismele la copii, suntem la un platou acum, la moment. Dar persistența acestor cazuri vorbește despre faptul că trebuie copiii totuși să aibă discuții profilactice mai des cu părinții pentru a fi atenți la modul cum se joacă și cât de sigur este locul unde se joacă.

Nu în ultimul rând, doresc să amintesc, de asemenea, că vaccinarea contra Covid-19 nu a fost anulată și vaccinarea contra rujeolei, de asemenea, nu a fost anulată. Ori deja se identifică cazuri noi de rujeolă, drept că sunt doar două la număr, dar totuși asta vorbește despre faptul că, în primul rând, refugiații din Ucraina, neavând acces la vaccinare și uitându-le, să le reamintim că trebuie să se vaccineze contra rujeolei, încă sunt supuși riscului de a dezvolta această boală.

Iar cetățenii noștri, de asemenea, nu toți sunt vaccinați, ori vaccinarea contra rujeolei nu are cotă de 100%. Un lucru destul de alarmant este că, audiind unele rapoarte de activitate pentru asociații medico-teritoriale, am observat o tendință de creștere a deceselor în cadrul populației apte de muncă din cauza cancerului. Avem sectoare unde această cotă depășește 40%. Deci 40% din decese în rândurile populației apte de muncă sunt cauzate de către cancer. Și încă o dată reiterez deschiderea municipalității față de autoritățile centrale pentru a continua discuțiile noastre cu privire la instituirea serviciului oncologic municipal și pentru a reduce povara de pe umerii medicilor de la Institutul Oncologic și de la Policlinica Oncologică, a reduce rândurile și a crește accesul la diagnostic și tratament contra bolilor oncologice.

Cifrele sunt alarmante. Continuăm audierea rapoartelor. După ce le vom finaliza audierile, vom veni cu un raport, vom veni cu un raport amplu, îl vom publica pentru ca să nu existe interpretări eronate. Și da, încă o dată repet, suntem în continuare deschiși pentru a pune umărul și pentru a ajuta populația ca să beneficieze de tratament și de asistență legată de patologiile oncologice.

Totodată, au fost organizate, de către Direcția Generală Asistență Medicală și Socială, instruiri pentru persoanele din centrele de sănătate din suburbii, împreună cu Inspectoratul General de Situații de Urgență, cu privire la situațiile excepționale și modul de acțiuni de răspuns ale instituțiilor medicale în caz de cutremur de pământ, izbucniri de incendii. Și am mai făcut încă o dată o retrospectivă pentru ABC-ul medical, deoarece sunt niște abilități care trebuie permanent dezvoltate, reînnoite și, în cazul în care ele nu sunt, nu sunt folosite de către medici, se uită. De aceea, periodic organizăm și astfel de evenimente. 

 

Totodată, au fost făcute instruiri cu privire la criteriile de atribuire a contractelor de achiziții publice pentru persoanele responsabile din cadrul direcțiilor. Or, ne pregătim pentru noul an bugetar, unde trebuie să intrăm în forță pregătiți pentru a face față provocărilor în implementarea proiectelor noi.

Și nu în ultimul rând, amintim că proiectul "Dialog între Generații" continuă, în conformitate cu dispoziția primarului general 496 din 28/10/2024. Și invităm toate persoanele care sunt, toți seniorii care încă sunt activi să participe la acest eveniment. Și nu în ultimul rând, de asemenea, tinerii să se alăture, or dialogul între generații trebuie să fie unul constructiv. Și este un exercițiu plăcut. 

Cam atât. Dacă sunt întrebări?

 

Irina Gutnic: Da, mulțumesc, domnul Bolocan. Sper că rata de vaccinare împotriva gripei sezoniere va preveni suprasolicitarea instituțiilor medicale, ceea ce este îmbucurător. Domnul Dumitru Ceban, vă rog să prezentați informația privind întreținerea drumurilor publice din municipiul Chișinău.

 

Dumitru Ceban: Bună ziua! Pe parcursul săptămânii trecute au continuat și continuă lucrările de întreținere pentru sezonul rece, pentru pregătirea infrastructurii. Astfel, au fost executate lucrări de plombări pe o arie totală de peste 1500 de metri pătrați de carosabil. Și la moment se execută regulat lucrările de colmatare a fisurilor în vederea etanșării infrastructurilor pe perioada rece, când o să apară înghețuri, dezghețurile. Inclusiv se execută lucrări de mentenanță a canalizării pluviale prin curățarea și suplinirea grătarelor, instalarea și etanșarea fântânilor, în vederea asigurării scurgerii bune pe perioada rece.

Totodată, se execută salubrizarea pe mai multe străzi din municipiul Chișinău, săptămâna trecută fiind executate, curățate carosabilul pe 34 de străzi. La moment, au fost, pe parcursul săptămânii trecute, au fost întreținute și montate 131 de indicatoare rutiere. Și a fost aplicat un marcaj pe o arie de aproximativ 418 m². Săptămâna asta se planifică, respectiv, finalizarea lucrărilor de aplicare a marcajelor rutiere pe bulevardul Moscovei și finalizarea lucrărilor de aplicare a marcajelor pe strada Ciuflea.

Atât, raport finalizat.

 

Irina Gutnic: Mulțumesc. Domnul Ghenadie Dubița, vă rog, prezentați informația cu privire la pregătirea gospodăriei locativ-comunale către sezonul rece.

 

Ghenadie Dubița: Bună ziua, stimați colegi! În ceea ce ține de pregătirea fondului locativ, vreau să raportez că, în general, gestionarii au pregătit deja blocurile pentru sezonul rece. În afară de faptul că au intervenit la rețele, deci au raportat reparații a acoperișurilor blocurilor în volum de 41745 m².

Respectiv, în ceea ce ține de conectarea la agentul termic, la moment avem conectate 2684 de blocuri. În principal, toate blocurile care au dorit s-au conectat la agentul termic. Mai rămân 19 adrese care pot fi conectate, dintre care doar două sunt blocuri locative care au probleme. Deci, unul este la Korolenko, în care asociația încă nu a semnat contractul. Și este la Belgrad 17, o asociație care are o deficiență și acuma o înlătură. În ceea ce ține de pregătirea tehnicii noastre, care, cu care noi intervenim în caz de zăpadă, în caz de polei, în caz de ghețuș. Deci, toată tehnica aflată în gestiunea noastră este pregătită pentru sezonul rece, pentru iarnă. Deci, avem în dotare tractoare MTZ și Belarus, 55 de unități, dintre care cinci au fost procurate anul acesta.

Toate tractoarele sunt dotate cu lamă și perie, deci pot fi atașate lamă și perie. Sunt dotate cu remorci, dintre care patru noi le-am procurat anul acesta. Avem pregătite utilajele Hako Citymaster, 10 unități. Ele pot fi dotate cu lamă, perie și sărăriță. Avem alte utilaje Hako Citymaster cu sărăriță, încă 10 bucăți. Avem sărărițe care se atașează la tractor, 31 de bucăți. Sunt pregătite mini încărcătoarele Avant, care pot fi dotate cu lamă, perie și sărăriță, 15 unități, dintre care cinci noi le-am procurat anul acesta. Și, respectiv, restul tehnicii: buldoexcavator, autospeciale pentru evacuare deșeuri, camioane basculante. Vreau să menționez că anul acesta s-au procurat și microbuze pentru muncitori, care pot fi transportați muncitorii în condiții normale. Și, în special, deci, în general, toată tehnica, avem 142 de unități de tehnică care sunt pregătite pentru sezonul rece.

În ceea ce ține cu material antiderapant, avem în rezervă 1700 de tone. Câte 300 de tone pentru fiecare sector sunt depozitate la întreprinderile specializate și 200 de tone le avem în rezervă. Asta e, în general. Raport finalizat.

 

Irina Gutnic: Deci, materialul antiderapant a fost distribuit în toate cele cinci sectoare. Domnul Dubița, dumneavoastră ați menționat că 19 adrese încă nu sunt conectate la agentul termic. Care este cauza?

 

Ghenadie Dubița: Deci, noi avem două blocuri care, într-adevăr, unde locatarii au nevoie de energie termică. Unu, probleme cu administratorul care nu vrea să semneze contractul cu Termoelectrica și negociază. Și al doilea este o deficiență care se înlătură la moment. Deci, ei au un bloc, o deficiență și la momentul în care va fi înlăturată, el va fi reconectat la energia termică. În rest, sunt adrese, sunt cămine ale instituțiilor de învățământ care încă nu doresc energie termică pentru că n-au studenți. Sunt, deci, case care, în general, au încălzire autonomă. Și doar au rămas câțiva consumatori la energia termică centralizată, care, de asemenea, încă nu doresc conectarea. Toți cei care au dorit să se conecteze, toți au fost conectați.

 

Irina Gutnic: Ideea este ca să nu avem locatari care să nu primească agent termic din cauza unor circumstanțe, fie ele birocratice sau de alt ordin. De aceea, rog să vă implicați și să gestionați acest moment ca să… Și încă o întrebare: am rugat ca să fie strategia cu privire la condominiu scoasă spre consultări publice și să organizăm aceste consultări în fiecare sector, în cadrul preturii. Spuneți, vă rog, la ce etapă sunteți.

 

Ghenadie Dubița: Da, deci, strategia, proiectul acestui document a fost pregătit, a fost publicat atât pe pagina web a Primăriei, cât pe particip.gov.md, cât pe pagina Direcției Generale Locativ-Comunale. Urmează acum consultări în fiecare pretură. Noi deja am pregătit scrisori în fiecare pretură și coordonăm locul și timpul desfășurării acestor consultări, astfel încât la fiecare pretură, persoanele care sunt interesate pot să se apropie să discute acolo, în cadrul preturii, toate întrebările ce țin de documentul respectiv.

 

Irina Gutnic: Eu vedeam un pic în alt format. Deci, noi să anunțăm despre data și ora organizării acestor prezentări, așa să le numim. Și, respectiv, fiecare locatar care este interesat și nu cunoaște care sunt prevederile aduse de legea nouă, noi cumva să facem o prezentare și să informăm populația despre drepturile și obligațiile în raport cu legislația modificată. Totodată, o să rog să invitați la aceste prezentări și Apă-Canal, deoarece este implicată direct în acest proces. Mulțumesc. 

Domnul Moroi, vă rog să prezentați informația cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.

 

Andrei Moroi: Bună ziua! Vă aduc la cunoștință situația operativă a municipiului Chișinău pentru perioada săptămânii precedente.

În perioada de referință, în adresa poliției capitalei au parvenit 1329 apeluri prin intermediul Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, la care au intervenit echipele mobile de reacționare operativă. Au fost înregistrate 210 sesizări despre infracțiuni, dintre care în 151 au fost identificați autorii. Au fost stabilite 58 persoane anunțate în căutare, dintre care 35 în urmărire penală și 23 debitori de stat. Întocmite 1031 procese verbale contravenționale, fiind aplicate amenzi în sumă de 540.000 de lei, achitate 105.000.

Pe parcursul săptămânii precedente s-au desfășurat în municipiul Chișinău 16 evenimente publice, s-au întrunit, la care poliția a asigurat ordinea publică.

La capitolul situație accidentare: pe parcursul săptămânii trecute au fost înregistrate 282 accidente rutiere, dintre care 16 accidente de circulație soldate cu 23 persoane traumatizate. Altele 266 fiind cu pagubă materială. Cu implicarea pietonilor s-au produs trei accidente rutiere, în care trei persoane au fost traumatizate. Mulțumesc.

 

Irina Gutnic: Mulțumesc. Domnul Melnic, rog informații privind situațiile excepționale în municipiul Chișinău.

 

Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada vizată avem înregistrate 70 de intervenții, dintre care 10 incendii. În perioada vizată, persoane decedate nu avem înregistrate. Cu părere de rău, în urma incendiilor avem două persoane care au fost intoxicate cu monoxid de carbon, salvate și predate serviciului medical pentru îngrijiri medicale. De la începutul anului până în prezent avem 290 de incendii înregistrate, suntem în creștere cu 35 de cazuri de incendii. O bună parte din incendii le avem în sectorul locativ.

De către serviciul prevenție se petrec măsuri de profilaxie în sectorul locativ. În perioada vizată avem evaluate 593 de case, 1160 de persoane au fost instruite ce ține de reguli de apărare împotriva sezonului rece. De la începutul anului până în prezent avem în municipiul Chișinău 14 persoane decedate în urma incendiilor. Mulțumesc, raport finalizat.

 

Irina Gutnic: Mulțumesc. Dacă sunt alte întrebări? Dacă nu sunt, vă doresc la toată lumea o săptămână cât mai reușită și succes. Mersi mult.

 


Distribuie