(Transcriere) Ședința primăriei din 4 noiembrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la reluarea procesului de învățământ în instituțiile educaționale din Municipiul Chișinău, după revenirea elevilor din vacanța de toamnă.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație privind situația din domeniul social la nivelul Municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la implementarea proiectelor destinate tinerilor de către Centrul Municipal de Tineret Chișinău.
Raportor: Petru Grecu, director al Centrului Municipal de Tineret Chișinău
4. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din Municipiul Chișinău.
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană
5. Raport cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă în orașul Chișinău.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
6. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
7. Raport privind situațiile excepționale în Municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Olga Ursu: Astăzi ședința o voi conduce eu. Domnul primar are o întrevedere la acestaă oră. Noi începem o nouă săptămână de lucru. Ieri au avut loc alegerile. Chișinăul a votat. Și eu mulțumesc tuturor colegilor care au fost implicați, conform legii, în desfășurarea acestui scrutin. Respectiv, începem cu agenda propusă pentru astăzi. Copiii au revenit după școală, la școală după vacanță. Și rog domnul Pavaloi cu informații despre începerea studiilor în urma vacanței. Mersi.
Andrei Pavaloi: Bună ziua, stimați colegi. Bună ziua, doamna viceprimar. Într-adevăr, începând cu ziua de astăzi, elevii au revenit în sălile de clasă. Asta însă nu înseamnă că pe parcursul săptămânii anterioare, Direcția Generală Educație Tineret și Sport a Primăriei Municipiului Chișinău nu a avut activități. Vreau să menționez faptul că în perioada 1-3 noiembrie curent, s-au desfășurat mai multe evenimente sportive, printre care turneul internațional la polo pe apă a școlii sportive, a școlii sportive specializate de polo pe apă numărul patru.
La fel, a avut loc și Cupa deschisă a municipiului Chișinău la înot. Noi, în săptămâna curentă, săptămâna anterioară, am monitorizat și activitățile instituțiilor de învățământ extrașcolar, care au funcționat pentru elevii din municipiul Chișinău. Astfel, în cele 13 instituții extrașcolare s-au desfășurat mai multe activități cu caracter educațional, printre care 27 de concursuri, 19 ateliere de creație, șapte expoziții tematice, nouă masterclass-uri, 15 excursii pe teritoriul municipiului Chișinău, dar și alte activități care au fost menite să implice cât mai mulți elevi în activitățile acestor centre de creație.
Cu referire la copiii cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi avem încadrați 1838 de elevi. Din ei, 1428 fiind în instituțiile școlare.
Cu referire la instituțiile școlare, vreau să menționez că revenind la ore de astăzi, procesul educațional s-a început în cele 151 de instituții de învățământ primar și secundar de ciclul unu și doi. Inclusiv activitățile vor avea loc și în 14 centre de creație și 13 școli sportive. Și 155 de grădinițe din municipiul Chișinău, dintre care 128 de grădinițe din oraș și 27 din suburbii. Activitățile educaționale desfășurându-se regulamentar și în conformitate cu prevederile actelor normative.
La fel, vreau să menționez faptul că revin la ore 105.680 de copii înmatriculați în 3884 de clase. Inclusiv 8375 în instituțiile private și 97.305 în instituțiile publice.
Cu referire la conectarea la agentul termic, vreau să menționez faptul că pe parcursul săptămânii anterioare au început a fi conectate și instituțiile secundare, adică școlile, la agentul termic, grădinițele deja fiind conectate. Astfel, din cele 131 de instituții de învățământ primar și secundar, la ziua de astăzi sunt deja conectate 103 instituții. Iar 27 de școli urmează a fi conectate pe parcursul zilei de astăzi, la solicitarea directorilor instituțiilor de învățământ. Acestea n-au fost conectate anterior, ținând cont de faptul că a fost perioada de vacanță, dar și weekend. În perioada de weekend fiind mai complicat de a monitoriza starea tehnică a rețelelor de încălzire. Astăzi, pe parcursul zilei, toate instituțiile vor fi conectate la agentul termic, astfel încât aflarea copiilor în instituții să fie una confortabilă și procesul educațional să fie de calitate. Mersi mult. Raport finalizat.
Olga Ursu: Mulțumesc, domnul Pavaloi. Domnul Bolocan, vă rog să vă referiți la domeniul social din municipiul Chișinău. Și în special la acele acel suport pe care îl acordăm locuitorilor municipiului Chișinău pentru a se înregistra pentru acele compensații în sezonul rece.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, doamna viceprimar. Bună ziua, stimați colegi. Într-adevăr, începând cu ziua de astăzi, a început să funcționeze platforma compensatii.gov.md. Până la moment, modulul pentru persoane fizice funcționează și fiecare dintre noi se poate înregistra pe această platformă pentru a beneficia de acel ajutor promis de către Guvern pentru perioada rece a anului. Totodată, a fost verificată de către colegi funcționalitatea modulului de asistent social, care a înregistrat câteva erori. Dar s-a promis că până la masă se rezolvă subiectul respectiv.
În total, am planificat în format fizic să colectăm peste 93.000 de cereri de la cetățenii beneficiari din municipiul Chișinău. Și aici mă refer prin intermediul Direcțiilor de Asistență Socială, prin intermediul echipelor mobile și prin intermediul lucrătorilor sociali, chiar direct de la beneficiar, de acasă, de la patul beneficiarului, să colectăm aceste cereri. Ca ulterior, asistenții sociali din Direcțiile de Asistență Socială să introducă datele în sistem pentru ca inclusiv aceste persoane care nu sunt în stare de a completa și nu au acces la resurse pentru a completa cerere, să fie efectuate.
Totodată, Direcțiile de Asistență Socială, ca și în anii precedenți, vor asigura și acea completare ghidată a cererii. De asemenea, prin intermediul direcțiilor de asistență socială sectoriale vom vom ghida persoanele să se înregistreze în sistem.
Și nu în ultimul rând, datorită faptului că în următoarea perioadă vom opera cu foarte multe date cu caracter personal, pentru ziua de mâine chiar am planificat să facem o instruire de reminder și de refresh a tuturor prevederilor legate legale, legate de păstrarea, colectarea, prelucrarea și utilizarea datelor cu caracter personal de către Direcția Asistență, Direcția Generală Asistență Medicală și Socială. Și nu în ultimul rând, iarăși, după cum am spus, punem la dispoziția cetățenilor toate instrumentele de care pe care le avem la dispoziție pentru a-i ajuta ca să se înregistreze în sistem.
În ceea ce privește situația din domeniul medical, vreau să vă spun că la capitolul vaccinare contra gripei stăm destul de bine. Săptămâna trecută deja erau peste 50.000 de persoane vaccinate cu virusul antigripal. Mâine deja urmează să primim datele definitive, probabil suntem la o rată de vaccinare de 70, de peste 70% de fapt, pe municipiul Chișinău.
Și nu rămâne mult pentru a atinge acea rată de vaccinare de peste 80-85% pentru a avea o imunitate colectivă destul de bine pronunțată. Dar scopul nostru este să atingem 100% cota de vaccinare pentru ca toate persoanele cu, toate categoriile de risc să fie acoperite. Din adresările cele mai frecvente către instituțiile medicale totuși în perioada aceasta rămân, pe lângă afecțiunile cardiovasculare care de fapt și sunt povara cea mai mare pe sistemul de sănătate, avem afecțiuni respiratorii.
Suntem la un platou ușor. Vedem ce se va întâmpla după reînceperea procesului educațional, ori revenirea copiilor în colectivități poate aduce la o creștere ușoară a îmbolnăvirilor de infecții respiratorii acute. Suntem pregătiți pentru a face față provocărilor și desigur că în acest context încă odată atenționăm lumea să se vaccineze, inclusiv și contra Covid-19.
Din păcate, pe săptămână acum se înregistrează maximum 140 de persoane se vaccinează contra Covid. Vaccinuri sunt, îndemnăm populația să nu uite că pe lângă faptul că există și alte infecții, infecția Covid-19 nu a plecat. Da, ne-am învățat să trăim cu ea, dar vaccinarea ne protejează de îmbolnăvire.
Și totodată, țin cont să amintesc oamenilor ca să nu se ocupe cu autotratamentul, ori deja medicii semnalează cazuri de adresări tardive la instituțiile medicale și mai bine să se adreseze pacienții din timp. Raport finalizat.
Olga Ursu: Mulțumesc. Domnul Petru Grecu, vă rog să ne povestiți despre acele activități și proiecte implementate de Centrul Municipal pentru Tineret pentru tineri. Dar și despre acele acțiuni și activități care vor fi desfășurate în cadrul Săptămânii Tineretului la Chișinău. Și nu în ultimul rând, despre pregătirile Chișinăului pentru obținerea titlului de Capitală Europeană a Tineretului 2027, unde Chișinău a fost clasat în finală.
Petru Grecu: Bună ziua, doamna viceprimar, colegi. Țin să vă informez cu privire la implementarea activităților pentru tinerii din capitală pe care le implementăm prin intermediul Centrului Municipal de Tineret Chișinău și a celor patru filiale.
Astfel că de la începutul anului 2024, peste 50.000 de tineri și tinere au vizitat centrele de tineret din Chișinău pentru serviciile pe care le oferim. Printre cele mai mari programe lansate în acest an se numără programul municipal de granturi pentru organizațiile de tineret, prin care Primăria Municipiului Chișinău a susținut financiar 14 organizații de tineret.
Pentru prima dată am oferit suport financiar pentru 10 grupuri de inițiativă care implementează diverse acțiuni pentru tinerii din Chișinău. Același suport îl oferim pentru studenți și consiliile elevilor care sunt acum în proces de creare.
Totodată, programele săptămânale pe care le desfășurăm în cadrul centrelor, cum ar fi programul de dezvoltare personală, animarea timpului liber, cluburile de interes pentru tineri, consiliere și ghidare în carieră, consultare psihologică, toate acestea absolut gratuit pentru tinerii cu vârsta între 14 și 35 de ani. O altă componentă de activitate este cea de voluntariat. Investim foarte mult în tinerii noștri.
Avem o comunitate de peste 250 de voluntari activi care se implică în diverse activități comunitare. Iar astăzi lansăm Săptămâna Tineretului la Chișinău, în contextul Zilei Naționale a Tineretului, care este sărbătorită în acest an pe 10 noiembrie. În acest context, invit tinerii să se implice activ în activitățile pe care urmează să le organizăm. Totodată, avem deschise aplicările și pentru Festivalul Municipal al Voluntarilor, ediția a doua, unde vom aprecia și premia cei mai activi tineri, coordonatori de voluntari, organizații și grupuri de tineri care au realizat acțiuni de voluntariat pe parcursul anului 2024.
Și pentru că municipiul Chișinău este lider la capitolul implicarea tinerilor în ultimii ani, țin să menționez că municipiul este oraș candidat pentru titlul de Capitală Europeană a Tineretului. Iar în acest sens, suntem în pregătiri finale pentru a prezenta dosarul la Bruxelles în săptămâna următoare.
Vreau să menționez că pe parcursul anului 2024 au fost depuse eforturi foarte mari ca să obținem acest rezultat. Au fost consultați tinerii prin diferite activități, forumuri, focus grupuri, ateliere, studenții, consiliile elevilor, tinerii, grupurile de inițiativă și sperăm că rezultatul va fi unul pozitiv.
Și nu în ultimul rând, în acest an am reușit să obținem statut de membru al Agenției Europene de Informare și Consiliere pentru Tineri. Pentru mai multe detalii despre programele pe care le desfășurăm în municipiul Chișinău pentru tineri, îi îndemn să acceseze platforma noastră online etineret.md, acolo unde se pot informa din surse sigure. Mulțumesc.
Olga Ursu: Mulțumesc și dumneavoastră. Domnul Vitalie Mihalache, raport privind întreținerea drumurilor în municipiul Chișinău.
Vitalie Mihalache: Bună ziua, stimați colegi. Vreau să aduc la cunoștință, săptămâna precedentă, întreprinderile municipale Exdrupo, în special, ai desfășurat lucrări de întreținere a infrastructurii rutiere pe teritoriul municipiului Chișinău. Aici vreau să comunic că au fost executate lucrări de aplicare a asfaltului pe o suprafață de aproximativ 3600 m². În primul rând, acest volum este motivat prin faptul că la moment suntem concentrați pe finalizarea obiectivelor inițiate și desfășurate pe parcursul anului curent.
În cadrul procesului de finalizare se execută lucrări de de asfaltare atât a zonelor de lângă borduri și nu în ultimul rând, lichidarea situațiilor de avarie atât în acces către curți și alte obiective care sunt în sarcina întreprinderii municipale Exdrupo. Totodată, vreau să comunic că se se atrage în continuare atenție sporită la amenajarea indicatoarelor rutiere pentru a spori nivelul de siguranță a circulației atât pe drumurile publice, cât și pe zonele pietonale în scopul asigurării deplasării sigure pe zona trecerilor pietonale.
În scopul dat se desfășoară paralel și lucrările de aplicare a marcajului rutier, repetat pentru a avea pe parcursul sezonului rece infrastructură rutieră informativă pentru toți participanții la trafic. De asemenea, vreau să, ceea ce ține de aplicarea marcajului, vreau să comunic că au fost executate lucrări de aplicarea marcajului în total pe o suprafață de aproximativ 4500 m², dintre care pe suprafață de 3600 m² au fost executate doar de Exdrupo, celelalte volume fiind executate de antreprenori contractați de către Direcția Generală Mobilitate Urbană.
În paralel cu aceste lucrări se desfășoară, continuă desfășurarea lucrărilor și suntem la faza de finalizare, în principiu, a volumelor de lucrări pe zona de pietonală în cadrul bulevardului Decebal. De asemenea, se continuă lucrările în cadrul proiectelor executate la accesele către instituții de învățământ, accesele către suburbii și nu în ultimul rând, desfășurarea lucrărilor de reparații capitale a podului Mihai Viteazul.
De asemenea, în ceea ce ține de prestarea serviciului de călători, într-adevăr perioada de vacanță a fost una mai puțin solicitantă pentru transportul public municipal. Astăzi, ca de obicei, în primele zile de școală se observă o creștere sporită a numărului de călători. În principiu, în următoarele 2-3 zile, acest flux sporit și într-o oarecare măsură haotic se va normaliza, după care vom intra într-un proces de prestare a unui serviciu ordinar fără zone de suprasolicitare a transportului public pe perioada zilei.
În ceea ce ține de prestarea serviciului de iluminat public stradal nocturn, în condițiile date Chișinău, pe teritoriul Chișinăului, întreprinderea municipală Lumteh execută lucrările de întreținere, inclusiv lucrări de modernizare, în special pe obiectivele executate de către întreprinderile contractate de către Direcția Generală Mobilitate Urbană. Și nu în ultimul rând, inclusiv pe obiectivele executate de către preturile din din sectoare se execută lucrări de modernizare și menținerea iluminatului nocturn inclusiv în curți pentru crearea condițiilor de deplasare sigură a cetățenilor pe teritoriul orașului Chișinău. Inclusiv acest serviciu este prestat de către întreprinderea municipală Lumteh și în zona suburbiilor, cât iluminatul, cât și întreținerea infrastructurii de iluminat nocturn pe pe tot teritoriul municipiului Chișinău.
În rest, obiectivele care sunt în sarcina direcției și la moment inclusiv de planificare sunt realizate pe deplin. Dacă sunt câteva întrebări, le ascult.
Olga Ursu: Vă mulțumesc. Raport cu privire la desfășurarea campaniei de salubrizare de toamnă, domnul Ion Burdiumov și domnul Tudor Gîrbu. Vă rog să vă referiți la startul campaniei de plantare din această toamnă. Mersi.
Ion Burdiumov: Bună ziua, doamna viceprimar, stimați colegi. Vreau să să informez că pe peste tot în municipiul Chișinău continuă campania de salubrizare de toamnă. Astfel de către întreprinderile municipale sunt implicate zilnic 20 de utilaje pentru salubrizarea mecanizată a spațiilor publice. La fel sunt implicați aproximativ 400 de persoane în fiecare zi la salubrizarea manuală.
Pentru evacuarea deșeurilor din curți și din spațiile publice sunt implicate 30 de unități, tractoare, pentru încărcare cinci încărcătoare zilnic. Astfel, săptămâna precedentă au fost evacuate 335 de rute de deșeuri. Ce ține de cositul în curți, vreau să vă informez că săptămâna precedentă s-au cosit în 73 de curți, aproximativ pe o suprafață de 50.000 m². Ce ține de plantare, o să rog colegul de la Spații Verzi să ne informeze.
Tudor Gîrbu: Bună ziua, colegi. Și Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi la rând cu celelalte întreprinderi municipale responsabile de amenajarea municipiului Chișinău am continuat lucrările de salubrizare. Aici este vorba de greblat frunze în toate parcurile, scuarurile și aleile principale, pe străzile principale. Deci, la fel am fost antrenați circa 350-370 de muncitori zilnic. Este vorba de greblat în parcuri și evacuarea frunzelor. Dat fiind faptul că au fost câteva zile mai reci, a început căderea abundentă a frunzelor. Noi suntem acum preocupați cu ceea ce ține de colectarea, greblarea, deci și evacuarea frunzelor.
La fel și noi am fost antrenați pe unele suprafețe unde era buruianul crescut. Am intervenit și noi atât manual cât și mecanizat la cositul ierbii. Este vorba mai mult de acele locații unde au fost amenajate irigare. Dar și pe alte locații cum ar fi aliniamentul râului Bâc și alte locații unde iarba necesita ca să fie cosită. Suntem preocupați de lucrări silvotehnice în ceea ce ține de pregătirea spațiilor verzi pentru iernat. Deci aici am intervenit și pe partea de defrișare sau acele lucrări silvotehnice ce ține de înlăturarea arborilor uscați sau a crengilor uscate la pe unele aliniamente stradale și în curți.
Continuăm lucrările zilnic. Aici nu o să indic câte curse au fost făcute. Au fost efectuate destule curse zilnic. Deci noi avem antrenați 19 tractoare și alte unități de transport pentru transportarea masei lemnoase obținute în urma scoaterii acelora arbori uscați.
Cu referire la deci perioada sau campanie de plantare de toamnă, cunoaștem cu toții că pe data de 1, sâmbătă, a fost dat start plantării de toamnă, plantare masive. Este vorba de aliniamentul stradal bulevardul Ștefan cel Mare, tronson între strada Matei Bas, strada Vlaicu Pârcălab și strada Mihai Eminescu. Deci aici au fost plantați 27 de tei cu balot. Au fost eliminați acei arbori bolnavi, castani. O parte uscați, o parte erau deja pe în stare de putrefacție și trei arbori din aceștia au fost replantați pe a doua linie.
Deci noi, cum a solicitat primarul general, am prezentat planul de plantare pentru întreg orașul Chișinău. Deci aici este implicat atât Spații Verzi cât și preturile. La fel avem, repet încă odată, avem foarte multe adresări din partea societății civile de a participa la plantare pe unele suprafețe, pe unele arii care dumnealor le indică sau mai bine spus, noi o să-i implicăm sau o să-i redirecționăm pe acele proiecte care sunt necesare pentru a fi îmbunătățite în municipiul Chișinău.
Aici este vorba de acele trotuare care au fost amenajate de către colegii din preturi și Direcția Mobilitate Urbană și pe cele care intervenim și noi ca Spații Verzi. Deci perioada a fost, încă odată repet, a fost dat start perioadei de plantare, începând cu ziua de astăzi și cât o să avem material săditor până a da zăpada este perioada favorabilă pentru a planta atât arbori, arbuști și plante multianuale, cum ar fi flori multianuale sau alți alți arbuști multianuali.
Invităm toți acei doritori care vor să participe la la campanie de plantare. Unu și doi, cine dorește să participe la campania de salubrizare, deoarece aceasta se încheie pe data de 12, cum a fost preconizat conform dispoziției primarului. Dar noi vom continua să să salubrizăm, să menținem ordinea publică, ordinea sanitară pe tot parcursul anului și pe toată perioada 7 din 7 sau 24 din 24, pentru ca locuitorii să beneficieze de acel confort. Și de acele necesități, cum ar fi evacuarea deșeurilor, întreținerea urnelor și restul. Pe această cale rog ca toți cei care beneficiază de plimbări în parcuri și scuaruri sau alte părți să nu distrugă și să aibă grijă de cele lucrări care sunt efectuate de de toți colegii din oraș ca să ne bucurăm de acele de acele condiții, de acele amenajări care sunt efectuate de către toți noi. Mulțumesc, raport încheiat.
Olga Ursu: Mulțumesc. Colegii de la poliție, dacă sunt, privind menținerea ordinii publice. Dacă nu, vă rog, privind situațiile excepționale în municipiul Chișinău.
Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 76 de intervenții, dintre care patru incendii. Sectorul Râșcani, Botanica, Ciocana, cinci incendii. Centru, două două cazuri de incendiu. Totodată, în perioada vizată a avut loc două explozii, o explozie în sectorul Râșcani, una în sectorul Botanica. În sectorul Botanica, în urma exploziei, persoana a avut de suferit. A fost o defecțiune la furtunul de alimentare a aragazului, unde s-a produs o explozie.
Totodată, de către serviciul prevenție se întrec măsuri de prevenire în sectorul locativ în perioada rece a anului. Și se întrec măsuri de profilaxie, instructajul cu copiii din instituțiile de învățământ pentru a acționa în situații excepționale. Raport finisat.
Olga Ursu: Vă mulțumim. Stimați colegi, eu vă doresc o săptămână frumoasă, productivă și liniștită în continuare. Colegii de la presă, dacă au întrebări? Mersi foarte mult. La revedere.