PrimariaMea
Vom avea teleferic? Autoritățile caută investitori Image
17 apr. 2021

Vom avea teleferic? Autoritățile caută investitori

Primăria analizează posibilitatea renovării telefericului de la Buiucani. În următoarea lună va fi realizat un studiu de fezabilitate și, ulterior, autoritățile vor căuta investitori care să restabilească telefericul în cadrul unui parteneriat public-privat. 

Istoria funicularului este plină de date incerte, de la construirea și darea în exploatare, până la investiția făcută. Anul acesta se împlinește un sfert de secol de când telefericul nu mai funcționează. 

 

Funicularul din capitală ar putea fi renovat. Anunțul a fost făcut de autorități la începutul lunii martie, atunci când Consiliul Municipal a aprobat o listă de proiecte investiționale pentru municipiu în anul 2021. Conform șefului Direcției Generale Economie, Comerț și Turism - Roman Vitiuc, în acest an au fost alocați 1.2 milioane de lei pentru elaborarea unui Studiu de fezabilitate privind renovarea telefericului de la Buiucani, care va determina cât de profitabilă ar fi amenajarea obiectivului și suma de care ar fi nevoie. Studiul de fezabilitate va dura 60 de zile și, ulterior, primăria își propune să dezvolte un parteneriat public-privat

 

3000 de pasageri odinioară

Telefericul sau funicularul, din  municipiu este singurul din Republica Moldova. Acesta se află pe str. Nicolae H. Costin, în sectorul Buiucani, la marginea Parcului-pădure „Butoiaș”. În anii de activitate, acesta făcea legătura cu str. Calea Ieșilor, fiind un mijloc de transport care trecea peste cei 700 m de pădure și micșora semnificativ timpul de călătorie de la Buiucanii Noi la Sculeanca, și invers. Funicularul dispunea de 2 cabine, cu capacitate de 30 persoane fiecare, iar autoritățile în anii ‘90 estimau că telefericul ar putea deservi aproximativ 3000 de persoane zilnic. 

Linia de funicular de la str. N. Costin la str. Calea Ieșilor. Sursă: Google Maps Linia de funicular de la str. N. Costin la str. Calea Ieșilor. Sursă: Google Maps

Telefericul a fost construit în perioada sovietică, în baza proiectului arhitectului Vahtang Lejava, avizat de Institutul de Stat pentru Proiectarea Minelor de Cărbune. Cabinele telefericului au fost produse la Fabrica de avioane din Tbilisi (Georgia), prima țară în care au apărut funicularele în URSS. Detaliile cu privire la costuri, ani de construcție și utilizare sunt confuze. Conform unor surse, construcția telefericului a fost anunțată în 1983, iar mecanismul ar fi fost pus în funcțiune în 1990. Alte surse menționează că telefericul ar fi fost construit începând cu 1981, dat în exploatare în 1988 sau inaugurat la 5 august 1991. Nici suma investită nu este clară, unele surse menționând jumătate de milion de ruble, altele 2 milioane de ruble - sumă comparabilă cu cea investită în Circul de Stat care a fost construit în aceeași perioadă, pe când unele portaluri menționează că ar fi fost investite 7 milioane de ruble în funicular.

Funicularul și-a sistat activitatea în anul 1996, după doar câțiva ani de funcționare. Motivele invocate la fel sunt diferite. Legendele urbane spun că un bărbat ar fi fost în stare de ebrietate și s-ar fi aruncat din cabină, în urma unui pariu. Altă cauză ar fi lipsa de rentabilitate a acestuia. Călătoria cu funicularul la început costa 50 copeici, ca să se scumpească apoi la 1 leu și la 1.50 lei. Acesta activează pe bază de electricitate, iar odată cu începutul anilor 90, funicularul a început să fie utilizat tot mai puțin, atât din cauza costului ridicat al călătoriei, cât și a întreruperilor frecvente de curent. Începând cu anul 1996, când i-a fost sistată activitatea, nu au mai fost investite fonduri în teleferic, iar acesta a rămas fără cabinele - care au fost demontate și fără motor - care a fost furat

Proiecte de renovare - eșuate

Aceasta nu este prima încercare de a pune iarăși în funcțiune funicularul municipal. O astfel de tentativă a fost făcută în 2012, când primăria a anunțat un concurs de inițiere a unui parteneriat public-privat pentru renovarea acestuia. La aproape un an de la această propunere, niciun investitor nu s-a arătat interesat să ia un asemenea angajament.

Abia în 2014 un antreprenor a propus să finanțeze reabilitarea funicularului și a zonei adiacente, amenajând inclusiv 2 pârtii pentru schi. Antreprenorul - Asociația Obștească Clubul de Hochei pe Gheață „Platina” a menționat că investiția necesară ar fi fost de peste 3 milioane euro (aproximativ 1.5 pentru teleferic și 1.4 pentru două pârtii). Reprezentanții ar fi negociat direct cu primăria, astfel încât nu ar fi fost respectate procedurile legale care menționează necesitatea organizării unei licitații, iar proiectul nu a mai fost implementat. 

Autoare: Cristina Sîrbu

 

Dacă doriți să susțineți activitatea Primăria Mea, puteți redirecționa 2% din venit la IDNO 1017620003813. Vă mulțumim ❤

 


Publicat de:

Distribuie