PrimariaMea
Transportul alternativ în orașul Chișinău se pune „pe roate” Image
17 mar. 2021

Transportul alternativ în orașul Chișinău se pune „pe roate”

Autoritățile au prezentat prima Strategie dedicată transportului alternativ în orașul Chișinău. Societatea civilă a avut mai multe sugestii, precum: eliminarea totală a pragurilor la intersecții, lățirea pistei pentru bicicliști conform standardelor europene, eliminarea barierelor care împiedică circulația continuă și amplasarea pistei între trotuar și mașinile parcate. Etapa următoare este consultarea documentului de către preturi, pentru a înțelege necesitățile locuitorilor fiecărui sector.

În același timp, Grupul de lucru pentru transport alternativ, format din bicicliști și activiști, organizează o discuție și adună propuneri pentru cheltuirea celor 4 milioane de lei acordate dezvoltării infrastructurii pentru biciclete în 2021. Discuția va avea loc online pe 17 martie. 

 

„Discuție” despre Strategie, fără răspunsuri concrete

Sâmbătă, 13 martie, au avut loc consultări pe marginea primei Strategii de dezvoltare a transportului alternativ în orașul Chișinău, organizate offline, fiind posibilă și participarea online. La consultări au participat reprezentanții primăriei, ai organizației Ecopro - cei care au creat documentul, cu susținerea UNDP și cetățeni interesați. 

Documentul atinge mai multe aspecte cu privire la transportul alternativ: de la necesitatea dezvoltării acestuia și beneficii, până la etapele de implementare a strategiei și partea tehnică a lucrărilor. Detalii despre Strategie găsiți în acest articol. După desfășurarea tuturor etapelor de consultare, documentul va fi propus spre votare în Consiliul Municipal, iar apoi va începe implementarea acestuia conform unui plan de acțiuni.În urma prezentării, au apărut întrebări și sugestii din partea comunității de bicicliști. 

 

Ruslan Marian, membru al Grupului de lucru pentru transport alternativ, a menționat că: 

- Figurile și exemplele cu benzi incluse în Strategie de cele mai multe ori plasează pistele între carosabil și mașinile parcate pe marginea trotuarului. Acest tip de amplasare ar fi nefavorabilă atât pentru bicicliști, cât și pentru șoferi, iar ideal banda ar trebui să fie amplasată între trotuar și mașinile parcate; 

- Lățimea benzii este prea îngustă, de 1,25-1,50 m, pe când standardele europene recomandă o lățime de 1,70 - 2,25 m, astfel încât să permită circulația a două persoane în același rând (spre exemplu, un adult și un copil) sau depășirea bicicliștilor mai lenți; 

- Pragul la intersecții ar trebui înlăturat total, și nu micșorat, așa cum propune documentul. Astfel, Marian a menționat că strategia nu este suficient de ambițioasă, micșorând pragul de la 10 cm la 3 cm înălțime, pe cândar putea fi înlăturat. De acest lucru, pe lângă bicicliști, ar putea beneficia și persoanele cu dizabilități motrice și părinții cu copiii în cărucioare; 

- Pragurile ar trebui înlăturate și la întretăierea trotuarelor cu căile de acces spre curțile caselor și blocurilor din oraș. De altfel, banda pentru bicicliști nu va putea fi utilizată ca mijloc pentru deplasare; 

- În document lipsește o viziune generală pentru dezvoltarea benzilor inclusiv în suburbiile municipiului.

 

Ana-Maria Popa, la fel membră a Grupului de lucru pentru transport alternativ, a menționat că: 

- În strategie nu este oferită o definiție a Transportului alternativ, astfel încât strategia ar putea fi interpretată în mod diferit; 

- Strategia nu se conformează întocmai standardelor europene și, inclusiv din acest motiv, aspiră la prea puțin; 

- În strategie lipsește un plan concret de implementare. Astfel, în afară de schema cu privire la patru etape în care sunt arătate segmentele cu urmează a fi dezvoltate în următorii 5 ani, lipsesc bugetul, costurile, care vor fi primii pași implementați după adoptarea strategiei de către Consiliul Municipal Chișinău etc; 

- Strategia ar trebui să includă un mecanism de consultare bine definit, care să permită îmbunătățirea documentului în urma sugestiilor locuitorilor; 

- Ar fi utilă publicarea Tabelului de divergențe (document care include toate sugestiile venite de la cetățeni pentru îmbunătățirea unui document și dacă acestea au fost acceptate sau nu, inclusiv motivul refuzului). Biciclista a întrebat când acesta va fi gata și făcut public. 

 

Și noi, la Primăria Mea, am ascultat discuția pe marginea strategiei, având câteva întrebări pentru autorități. Printre acestea au fost: 

- La ce etapă se află proiectul de reabilitare a str. 31 august 1989, care ar trebui să fie transformat într-un „Coridor verde” - un traseu care ar oferi posibilitatea bicicliștilor de a se deplasa în siguranță din sectorul Buiucani în sectorul Botanica a capitalei și invers. Întrebarea vine în contextul în care acesta este inclus în Strategie și, conform acesteia, „Coridorul verde” ar trebui să fie completat până la sfârșitul anului 2021. Totuși, deși reabilitarea trebuia începută încă anul trecut, proiectul de renovare a fost trimis la reproiectare. Acest lucru se datorează în particular insistenței comunității de bicicliști, care au demonstrat că proiectul inițial nu corespundea cerințelor pentru deplasarea în alt scop decât recreativ. 

 

Deși discuția a durat peste două ore, aceasta nu a adus răspunsuri concrete la întrebările menționate, răspunsurile autorităților fiind vagi și nu neapărat la temă. Astfel, primarul general Ion Ceban a menționat în repetate rânduri că proiectele de creare a traseelor vor fi implementate în limitele bugetului alocat și a infrastructurii existente. 

Viceprimarul Victor Chironda a menționat că infrastructura pentru transportul alternativ este în continuă evoluție, iar lipsa de experiență, atât la nivel de planificare, cât și de implementare, ar putea crea impedimente. Totuși, Chironda a menționat că astfel de lucruri sunt normale și orice țară, care acum are o infrastructură dezvoltată și adaptată transportului alternativ, la început, s-a aflat în aceeași situație în care ne aflăm și noi. 

Viceprimarul a mai menționat că procesul de consultări publice va avea loc conform legii, iar responsabilitatea organizării consultărilor în fiecare sector aparține preturilor. De asemenea, după sugestia oferită de Primăria Mea de a organiza consultările online, considerând situația pandemică, Chironda a menționat că „trebuie analizat cum se încadrează în prevederile legale. Dacă acestea sunt acceptate ca valabilitate din punct de vedere juridic, pot fi organizate online.” Totuși, viceprimarul a reiterat că, indiferent de cum se vor desfășura, important e că acestea vor avea loc.

 

Cum cheltuim bugetul alocat transportului alternativ în 2021?

În premieră, în acest an, autoritățile municipale au alocat 1% din bugetul pentru anul 2021 către dezvoltarea infrastructurii pentru transport alternativ. Aceasta se datorează efortului Grupului de lucru pentru transport alternativ, care a făcut presiuni asupra autorităților. Acesta organizează, miercuri 17 martie, o discuție despre cheltuirea celor 4 milioane de lei dedicate transportului alternativ. Propunerea de deviz de cheltuieli include: 

- 1,5 milioane lei - crearea primului traseu de 15 km dedicat transportului alternativ, pe ruta Botanica - Centru - Râșcani, conform celui inclus în Strategia de dezvoltare a transportului alternativ; 

- 1 milion lei - înlăturarea a 5000 de metri de borduri din intersecții; 

- 30 mii lei - instalarea a 30 indicatoare rutiere pentru biciclete; 

- 360 mii lei - crearea unei subdiviziuni dedicate transportului alternativ, cu două persoane angajate, în cadrul aparatului Primăriei; 

- 1 milion lei - instalarea a 100 de parcări pentru biciclete/trotinete, în tot orașul; 

- 20 mii lei - desfășurarea unei campanii de informare și sensibilizare față de pietoni și bicicliști; 

- 90 mii lei - instalarea a cinci pompe și stații de reparație a bicicletelor, câte una în fiecare sector din oraș. 

Autorii propunerii menționează că cifrele menționate nu neapărat reflectă prețurile de pe piață  și ar putea suferi modificări. Doritorii de a participa la discuție o pot face miercuri, 17 martie 2021, începând cu ora 18.00, pe platforma Zoom sau pe facebook. Propunerile pot fi expediate până la eveniment, la adresa: alianta.abc@gmail.com.

Autoare: Cristina Sîrbu

 

Dacă doriți să susțineți activitatea Primăria Mea, puteți redirecționa 2% din venit la IDNO 1017620003813. Vă mulțumim ❤


Publicat de:

Distribuie