PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 9 septembrie 2024 Image
09 sept. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 9 septembrie 2024

Transcriere generată de Inteligența Artificială

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ilie Ceban: Eu în primul rând am vrut să mulțumesc tuturor care au fost implicați în activitățile de weekend. Am avut foarte multe evenimente, în sectoare, diferite evenimente culturale, sportive, unde au fost implicați copii de diverse vârste, evenimente organizate pentru maturi, în Piața Marii Adunări Naționale. La fel am fost partenerul unui mare eveniment, EuroMaraton. Mulțumim tuturor care au fost implicați în organizare cât și menținerea curățeniei și ordinii publice.

Domnul, domnul Pavaloi, vă rog dumneavoastră să să ne spuneți situația în domeniul învățământului, cum cum decurge.

Andrei Pavaloi: Domnule viceprimar, stimați colegi, bună ziua! cu referire la activitățile prioritare pe care le-a avut Direcția Generală Educație, Tineret și Sport în săptămâna anterioară, vreau să menționez faptul că vineri, 9 septembrie, a avut loc în incinta Palatului Republicii Forumul Municipal al cadrelor didactice, cu genericul "Educația de calitate". Este o activitate anuală pe care o facem la final de an școlar și început de nou an școlar, unde am trasat principalele sarcini pentru noul an de studii, dar am făcut și totalurile a anului trecut de studii. Au participat peste 400 de cadre didactice și manageriale.

De fapt este vorba despre o platformă pe care discutăm toate problemele majore din sistemul educațional municipal și împreună căutăm soluții pentru a îmbunătăți sistemul educațional în viitorul an școlar, respectiv pentru acest an școlar 24-25, prioritatea Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a fost stabilită calitatea procesului educațional, ținând cont de faptul că în ultimii trei-patru ani de zile am dotat, am reparat o bună parte din instituțiile educaționale, dar în același timp am și instruit cadrele didactice, manageriale, dar și cele auxiliare. Respectiv, începând cu acest an, un accent sporit va fi pus pe calitatea procesului educațional pentru obținerea performanțelor școlare în instituțiile noastre.

Cu referire la desfășurarea procesului educațional, vreau să menționez faptul că la data de 29 august, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a emis ordinul cu privire la organizarea procesului educațional în instituțiile de învățământ primar și secundar, ciclul 1 și 2, pentru anul școlar 2024-2025. Astfel, din cele 151 de instituții de învățământ primar și secundar, ciclul 1 și 2, au început activitatea cu prezență fizică toate instituțiile, instituțiile începând cu data de 2 septembrie.

Respectiv, am emis și un ordin ținând cont de faptul că infecția COVID-19 este în creștere ca și număr de îmbolnăviri, în vederea respectării tuturor normelor în cadrul instituțiilor de învățământ, atât de către cadrele didactice, personalul angajat, dar și elevii instituțiilor și, respectiv, părinții acestora.

Cu referire la celelalte subiecte, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi preliminar avem înscriși în clasa întâi 10.354 de elevi, iar în clasa a zecea 4.953 de elevi. Urmează în săptămâna curentă să avem toate datele precise din cadrul instituțiilor de învățământ și vom veni cu o informație suplimentară.

Cu referire la desfășurarea activităților în cadrul grupelor cu program prelungit, vreau să menționez faptul că, în conformitate cu ordinul Direcției Generale din 1 august 2024, cu privire la organizarea claselor și grupelor cu program prelungit, la ziua de vineri, 80 de instituții din cele 131 pe care le avem în gestiune au depus solicitările pentru coordonarea activității în cadrul acestor grupe. Respectiv, la ziua de vineri avem aveam solicitarea pentru 684 de grupe cu program prelungit, din ele 651 de grupe cu program prelungit de trei ore și 33 de grupe cu program prelungit de șase ore. Urmează până în data de 15, conform ordinului enunțat mai sus, să coordonăm toate solicitările din partea instituțiilor de învățământ, astfel ca luna viitoare deja să avem stabilit exact câte grupe cu program prelungit vor funcționa începând cu acest semestru.

La fel, în continuare organizăm activitățile ce țin de alimentația copiilor atât în școli cât și grădinițe. În acest sens avem mai multe echipe formate pentru a monitoriza alimentația în instituțiile secundare, dar și în instituțiile preșcolare. La ziua de astăzi este început procesul de alimentație în instituțiile secundare, vom monitoriza și vom veni pe parcurs cu informații suplimentare în acest în acest sens.

Raport finalizat. Dacă sunt întrebări, răspundem.

Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Pavaloi. Întrebări nu sunt. Doamna Cutasevici, aveți întrebări?

Angela Cutasevici: Da, eu aș vrea doar să completez. anul acesta avem un număr record de copii refugiați care sunt înscriși în școlile din municipiu. Respectiv, în data de 6 septembrie, în 151 de instituții de învățământ primar și secundar, avem înscriși 1.353 de elevi, ceea ce constituie cu 500 șase copii mai mulți înscriși în școlile noastre. E un lucru îmbucurător că copiii refugiați aleg să se înscrie și noi suntem deschiși pentru incluziunea acestora. Totodată vreau să informez că există un model nou de incluziune a copiilor refugiați, pe care îl aplicăm în instituția gimnaziul Taras Șevcenco, dintre în patru clase din această instituție sunt angajați profesori nativi ucraineni care predau disciplinele în limba ucraineană.

Având în vedere numărul foarte mare de copilași în această instituție, deci la Taras Șevcenco din 287 de elevi înscriși în total în această instituție, 212 sunt copii refugiați, respectiv 74% din numărul total sunt copii ucraineni. Și acest lucru a fost cumva posibil de realizat având în vedere și solicitările părinților, dar și specificul deja de predare pentru a acoperi solicitările. Totodată, în instituțiile de educație timpurie săptămâna precedentă am avut 370 de copii cu vârsta 2-7 ani, înmatriculați în 61 de grădinițe. Continuăm oferirea suportului copiilor în incluziunea socială.

Acestor, vreau să menționez că în municipiul Chișinău este un număr de peste 33.000 refugiați care au statut de protecție temporară, din numărul total de 57.000 care este înregistrat în toată țara. Respectiv este evident că numărul de refugiați este mult mai mare în Chișinău. Oamenii aleg să vină să vină în Chișinău, dar și solicită suportul municipalității pentru diverse tipuri de servicii, atât sociale cât și pe partea de incluziune economică, respectiv sunt conexi mai multe tipuri de programe pentru asistența refugiaților sau celor strămutați din Ucraina. Mulțumesc.

Ilie Ceban: Mulțumesc. Domnul Bolocan, vă rog, situația în domeniul social, sănătate, spitale, care este situația?

Vladimir Bolocan: Bună ziua tuturor! Bună ziua, stimați colegi, domnilor viceprimari! pentru săptămâna trecută vreau să raportez că suntem într-o ușoară stabilizare a situației în legătură cu infecția COVID-19. La moment, în instituțiile medicale municipale care au secții dedicate pentru COVID-19, avem internați la Spitalul Clinic de Boli Contagioase de Copii 16 pacienți, deci 16 copii în stare medie. La Maternitatea Municipală nr. 2, o doamnă însărcinată, o gravidă cu infecția COVID-19 și la Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie, 26 de pacienți din 40 de locuri disponibile. Adică la capitolul de număr de pacienți internați în spitale suntem în scădere, ceea ce este îmbucurător.

Vorbește încă o dată despre faptul că măsurile pe care noi le-am organizat anterior, în momentul când am sesizat riscul suprapunerii a două infecții, cum este COVID-19 și boala diareică acută, și-au dat rodul. nu avem probleme nici pe dimensiunea acordării asistenței pentru pacienții cu boala diareică acută și nici pe pacienții cu infecția COVID-19. Totodată, transmiterea mesajelor publice cu atenționări către populație, de asemenea, își au rodul. pe această cale mulțumesc și colegilor de la educație care s-au implicat foarte activ și au început și continuă de fapt, să transmită același mesaj de precauție.

Și totodată vreau să rog toți cei implicați să transmită mesajele corecte, ori nimeni dintre noi nu dorește să existe niciun lockdown, nimeni nu dorește nicio stare de urgență, toate măsurile care le aplicăm și le utilizăm sunt anume pentru a menține starea normală și de bine a lucrurilor. Totodată, vreau să spun cu referire la celelalte intervenții în domeniul medical, au fost peste 2.800 de adresări în instituțiile medico-sanitare publice municipale, în unitățile de primire urgente, dintre care mai mult de jumătate au fost rezolvate la nivel de UPU.

Menținem acea cotă care vorbește încă o dată despre calitatea și rapiditatea intervenției medicilor în gestionarea unui sau alt caz medical, indiferent de complexitatea sa. Nu în ultimul rând, vreau să atenționez că deja am început pregătirea instituțiilor medico-sanitare publice pentru sezonul de încălzire. În marea majoritate a instituțiilor s-au făcut toate lucrările de profilaxie. În unele instituții am depistat niște urmări ale unor intemperii care au fost în anterior, care trebuie remediate, lucruri despre care ne vom ocupa nemijlocit în viitorul apropiat. Și nu în ultimul rând, vom atrage atenția inclusiv și la acele lucruri care vor fi depistate pe parcurs, pentru ca să alocăm timp și resurse suficiente, ca să nu avem surprize în toiul iernii, atunci când sistemul de încălzire va trebui să funcționeze perfect.

Pe dimensiunea protecției sociale, 6.403 de persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială. 113 persoane au beneficiat de servicii sociale în centrele ADIR, Start, Renașterea și Centrul de Găzduire și Orientare. Vreau să vă spun că au fost efectuate razii profilactice în raza municipiului Chișinău, în comun cu poliția, și au fost depistate mai multe persoane care practicau vagabondajul și cu ajutorul poliției și a implicării Centrului de Găzduire, marea majoritate dintre ei au fost convinși să să se adăpostească în Centrul de Găzduire. În cazul în care au fost depistați copii minori, împreună cu colegii de la Direcția de Protecție a Drepturilor Copilului, am intervenit și la necesitate, copiii au fost internați inițial în instituții medico-sanitare publice, după care se va se vor întreprinde celelalte măsuri necesare pentru reintegrarea lor în societate.

Și prin intermediul echipelor echipei mobile din cadrul direcției au fost efectuate și echipei mobile și lucrătorilor sociali, au fost efectuate 2.749 de vizite la domiciliu, la persoanele care au nevoie de serviciu social, lucrător social și serviciul echipa mobilă.

Săptămâna trecută s-a desfășurat Spartachiada lucrătorilor medicali, în colaborare cu sindicatele, un eveniment destinat pentru promovarea modului sănătos de viață, nu doar în afara instituțiilor medicale, dar și în rândul medicilor. De asemenea, a avut loc și Spartachiada republicană a cadrelor medicale. Le mulțumim foarte mult colegilor medici care se implică în aceste activități, care promovează sportul, promovează modul sănătos de viață și, desigur sunt un exemplu, inclusiv pentru pacienții lor, un exemplu bun de urmat.

Cu referire la procesul de vaccinare, vreau să amintesc tuturor că vaccinarea cu COVID nu a fost anulată. De asemenea, curând va începe vaccinarea contra gripei sezoniere. Pe această cale informez populația municipiului Chișinău că Republica Moldova a achiziționat peste 80.000 de doze de vaccin antigripal și aceste doze vor fi distribuite în instituțiile medico-sanitare din municipiul Chișinău și din republică. Ceea ce privește municipiul Chișinău, prin intermediul medicinei de familie, se vor vaccina toate grupurile de risc și, nu în ultimul rând, populația care dorește se poate vaccina contra gripei sezoniere, contra COVID-19, pentru ca să se protejeze și mai ușor să treacă, în caz de îmbolnăvire, peste aceste boli. Raport încheiat și dacă sunt întrebări.

Ilie Ceban: Doamna Cutasevici, întrebări, aveți ceva?

Mulțumesc, domnul Bolocan. Domnul Mihalache, vă rog, domeniul infrastructurii.

Vitalie Mihalache: Bună ziua, domnul viceprimar, bună ziua, stimați colegi! Săptămâna precedentă a fost o săptămână destul de încărcată, sub aspect de volum de lucrări executate și inclusiv reușite care au fost obținute. Vreau să aduc la cunoștință că au fost finalizate pozarea pe ultimul tronson de în cadrul bulevardului Decebal. Au fost de asemenea aplicat stratul de egalizare pe strada Ciuflea. În ultimul rând vreau să aduc la cunoștință că am avut și unele intervenții și necesități de contramandarea lucrărilor atât din cauza ploilor sau din cauza evenimentelor sub aspect de vizite oficiale care le-am avut în Chișinău, săptămâna precedentă. Necătând la aceasta, am reușit și am finalizat lucrările anunțate și inclusiv în termenii care au fost anunțați suplimentar, luând în considerație că am avut ploi și în prima în până la prima săptămână de septembrie, am avut ploi și în săptămâna precedentă, dar au fost finalizate lucrările anunțate și asumate.

De asemenea, am fost anunțați și despre lucrările care urmează a fi definitivate, în ceea ce ține de rondul Calea Orheiului-Renașterii. În noaptea trecută au fost executate lucrările de aplicare a stratului de egalizare. În total, pe orașul Chișinău au fost executate lucrări de aplicare a asfaltului pe o suprafață de peste 25.000 m². În aceste, în cadrul acestor lucrări au fost inclusiv și lucrările de pregătire care de asemenea au fost executate și care urmează a fi definitivate.

Mă refer la intersecția bulevardului Decebal-Trandafirilor-Sarmizegetusa. Lucrările sunt în executare și vor fi în timp rezonabil finalizate. În ultimul rând, odată ce am avut și ploile care au fost au avut un caracter foarte rapid, sub aspect de volum de ape meteorice care au căzut într-o perioadă scurtă de timp, vreau să menționez că situații situații ieșite din comun nu au fost înregistrate. Au fost implicate serviciile și nemijlocit efectivele Exdrupo pentru curățarea sistemului pluvial de apă pluvială. Paralel, au fost curățate grilajele pentru a permite captarea unui volum cât mai mare de ape pluviale și canalizarea lor spre râul Bâc sau alte zone de captare care sunt amenajate și care deservesc sistemul pluvial municipal. În condițiile date, vreau să aduc la cunoștință că nu am avut situații ieșite din comun sau situații care să sisteze circulația pe o perioadă îndelungată de timp, pentru a permite apelor să se evacueze în mod natural.

De asemenea, luând și datorită faptului că am avut zile favorabile inclusiv continuării lucrărilor de aplicare a marcajului rutier, au fost continuate lucrările de aplicare a marcajului dat, atât la treceri pietonale supraînălțate, inclusiv la stații de așteptare a transportului public municipal. În cazul Întreprinderii Municipale Exdrupo, astfel de lucrări au fost executate pe o suprafață de peste 1.200 m² de marcaj aplicat, iar agentul economic care a fost contractat de către Direcția Generală Mobilitate Urbană a reușit să aplice marcaj bicomponent și acrilic pe o suprafață de aproximativ 1.000 m², continuând lucrările de aplicare a marcajului pe bulevardul Moscovei și bulevardul Decebal.

Totodată, vreau să aduc la cunoștință că în săptămâna precedentă au fost deschis în totalitate traficul pe partea reparată a podului Mihai Viteazul. Aici au fost inclusiv implicate serviciile Regiei Transport Electric pentru strămutarea și amenajarea rețelei de contact și, nu în ultimul rând, au fost luați în considerație toți parametrii necesari pentru a avea un o circulație sigură pe pe această porțiune de de pod. Au fost amenajată și trei și și posibilitatea deplasării persoanelor pietonilor pe porțiunea de pod, prin asigurarea și amenajarea elementelor de securitate, inclusiv atât pe partea care încă se execută lucrări, inclusiv de partea carosabilă pe care se circulă la ora actuală autoturismele și transportul public.

Lucrările, după cum se observ, derulează rapid pe a doua parte, care a fost închisă și este acum în reparație. Toate procesele date și pot fi vizualizate sub aspect de un necunoscut înță a celor care foarte deseori înaintează întrebări, dar cum a fost posibil sau cum s-a ajuns la o astfel de etapă, acum puteți observa și vizualiza toate etapele, cap-coadă, care au fost executate pe prima parte. Acum ele sunt în derulare pe partea a doua de pod. Unica diferență este că o bună parte din lucrările de fundație și lucrările din zona pilonilor de susținere și elementelor de capăt de pod au fost finalizate în prima etapă, urmând astfel, în a doua etapă, procesul de executare a lucrărilor vor fi mai rapide și vom avea un rezultat în mai într-un în timp mai restrâns decât prima prima parte de de pod executată.

În celelalte activități, Direcția Generală Mobilitate Urbană continuă lucrările de reparație a a accesului către instituții de învățământ. De asemenea, vreau să atrag atenția că suntem în proces de elaborare a proiectelor de aplicare a marcajului pentru pistele de bicicliști, atât în zona străzii Albișoara, cât și în zona bulevardului Ștefan cel Mare. Nu în ultimul rând, vreau să anunț că ne pregătim inclusiv de evenimentul la nivelul Uniunii Europene, ceea ce ține de săptămâna mobilității europene, care va fi implementată și în orașul Chișinău. Aici, în colaborare cu proiectul "Move it like Lublin", urmează să inițiem un șir de activități care ne va permite inclusiv familiarizarea chișinăuienilor cu inclusiv cu alte metode de deplasare sau inclusiv aducerea la cunoștință a acelor rezultate și soluții care astăzi sunt implementate în infrastructura rutieră municipală.

În ceea ce ține de asigurarea transportării pasagerilor pe teritoriul orașului Chișinău, începând cu luna septembrie au fost suplimentate toate cursele și au fost asigurate cu transport atât din partea Regiei Transport Electric, cât și din partea Parcului Urban de Autobuze. Se observă inclusiv acel rezultat pozitiv datorat suplimentării cu unități de transport de capacitate sporită a rutelor municipale.

Acest lucru a permis scoaterea presiunii pe anumite rute din traficul municipal. Încă odată vreau să aduc la cunoștință că la ora actuală avem aproximativ 600 de unități de transport care prestează serviciul de transportare a călătorilor pe teritoriul municipiului Chișinău. Astfel a fost și suntem în continuare în dezvoltare și ne permitem să spunem că avem un transport public modern care ne permite să prestăm servicii de calitate călătorilor din orașul Chișinău.

În ceea ce ține de lucrările de executate de către Întreprinderea Municipală Lumteh, vreau să aduc la cunoștință că se lucrează la modernizarea iluminatului stradal pe bulevardul Decebal și de asemenea se execută lucrări de modernizare a iluminatului stradal pe strada Valea Crucii, în scopul asigurării circulației și deplasării pietonilor în siguranță și a transportului comun și public pe aceste străzi importante din orașul Chișinău.

În rest sunt în derulare un șir de activități care de asemenea sunt sub supravegherea Direcției Generale Mobilitate Urbană. Mă refer la lucrările de reparație a Centrului Istoric, în special trotuarele care este un proiect care este în derulare.

Se lucrează foarte activ pe strada Mihai Eminescu. Au fost inițiate lucrările inclusiv de pregătirea zonelor de intervenție și pe strada Kogălniceanu, unde au fost decapate și pregătite sectoarele pentru intervenție. Agentul economic a fost informat despre dezvoltarea și întreprinderea tuturor acțiunilor de urgentare a lucrărilor pe tronsoanele decapate, în scopul creării sau minimizării impactului negativ asupra pietonilor și a celor care locuiesc în preajma acestor sectoare de șantier.

În rest celelalte proiecte sunt sub supraveghere și inclusiv sunt demarate și un șir de alte activități care vor fi inclusiv implementate și anunțate la momentul oportun. Raport finalizat.

Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Mihalache. Domnul Melnic, vă rog, situație excepțională din municipiu.

Oleg Melnic: Bună ziua! În perioada vizată avem 109 intervenții, dintre care opt incendii. Sectorul Râșcani, Buiucani - un caz de incendiu. Botanica - patru cazuri de incendiu. Centru - două cazuri de incendiu. De la începutul anului până în prezent avem 227 de incendii înregistrate. Suntem în creștere, comparativ cu anul trecut, cu 28 de cazuri de incendii. Pentru data de 12 septembrie este planificat în sectorul Râșcani aplicații demonstrative la Protecția Civilă, unde va fi... se vor întruni membrii Comisiei pentru Situații Excepționale.

Vor fi implicați serviciile de sector. Vor fi verificat gradul de pregătire a serviciilor din sector. Totodată de a avea niște deprinderi practice de a acționa în caz real. Pentru anul 2025 este planificat un exercițiu de genul dat la nivel de municipiul Chișinău. Raport finalizat.

Ilie Ceban: Mulțumesc foarte mult. Rog pretorii succint gradul de îndeplinire a proiectelor. Începem cu domnul pretor Râșcani, Botanica, Centru, Buiucani și Ciocana.

Sectorul Rîșcani: Bună ziua, stimați viceprimari! Bună ziua, stimați colegi! Deci în sectorul Râșcani continuă reparația pădurii-parc "Dumitru Râșcanu". S-au finalizat trecerile pietonale spre strada... spre Ciocana. Urmează amplasarea terenurilor de joacă multifuncționale. Au demarat lucrările strada Aerodromului, Doga, în adiacentul Liceului Mihai Sadoveanu, ceea ce ține de căile de acces, parcări. Conexiunea între blocul de clasă primară și blocul de liceu. Sperăm să fie un proiect destul de amplu care va ajuta la fluidizarea transportului și va contribui la deplasarea copiilor în în zonă. Săptămâna aceasta demarăm irigarea pe strada Florilor, deci tronsonul între cercul Tudor Vladimirescu și Studenților și urmează celelalte proiecte care sunt în proces de care sunt publicate și urmează a fi definitivat câștigătorul. Raport finalizat. 

Sectorul Botanica: Bună ziua, stimați viceprimari. Bună ziua, stimați colegi. În sectorul Botanica avem în derulare derulare mai multe proiecte din care proiectul de amenajare a teritoriului din bulevardul Decebal 17 sunt în desfășurare lucrări de placare a coloanelor mici cu piatră de Cosăuți. Renovarea aleii pietonale, partea impară a străzii Hristo Botev, se desfășoară lucrări de amenajare a zonei în preajma stației transportului public. Proiectul de renovare a trotuarului din bulevardul Dacia, partea pară, tronson Independenței - strada Valea Crucii, în derulare sunt lucrări de amenajare a căilor de acces și a locurilor de parcare. Amenajarea trotuarelor și locuri de parcare Traian, etapa întâi, se finalizează amenajarea trotuarului și a platformei stației în adiacentul bulevardului Traian 13/4. 

Amenajarea trotuarelor și locuri de parcare, bulevardul Traian, etapa a doua, continuă lucrările de montare a iluminatului public stradal, se execută fundațiile de și montarea pilonilor de iluminat. Reparația curentă a străzii Zelinski, tronson Titulescu - strada Sarmizegetusa, urmează amenajarea zonelor spațiilor verzi. Reparația curentă a străzii Titulescu, continuă lucrări de asfaltare pe tronson între strada Pandurilor și strada Zelinski. Reparația curentă a căilor de acces de acces în adiacentul terenurilor de joacă și de sport din Parcul Valea Trandafirilor se execută lucrări de demontare a bordurilor vechi și îmbrăcăminte de beton asfaltic uzat. Reparația curentă a străzii Pandurilor, a fost semnat contractul, urmează demararea lucrărilor din data de 23 septembrie. Reparația curentă a căilor de acces și pietonale din adiacentul străzii Zelinski 30/3 28/5 se execută lucrări de demontare a bordurilor vechi și îmbrăcăminte de beton asfaltic uzat. Reparația curentă a gropilor prin injectare, lucrările sunt în desfășurare, se plombească accesele în perimetrul bulevardul Dacia, Cuza Vodă, bulevardul Traian. 

Reparația aleii pietonale, strada Teilor, partea pară, se execută lucrări de demontare a bordurilor vechi. Renovarea trotuarelor din bulevardul Dacia, partea pară, tronson Cuza Vodă - strada Independenței, a fost lucrări de au loc lucrări de decapare a bordurilor vechi și îmbrăcăminte asfaltic uzat uzate. Renovarea trotuarului din bulevardul Dacia, partea impară, tronson Decebal - Cuza Vodă, au loc lucrări de decapare a bordurilor vechi și îmbrăcăminte asfaltice uzate și de demarare a treptelor. Demontarea treptelor. Renovarea trotuarelor din bulevardul Dacia, partea impară, tronson Cuza Vodă - strada Burebista, urmează demararea lucrărilor de instalare a iluminatului public. 

Renovarea trotuarului din bulevardul Dacia, partea impară, tronson Burebista - Grădina Botanică, săptămâna aceasta urmează demararea lucrărilor. Amenajarea unui scuar și amenajarea teritoriului adiacent din bulevardul Dacia 50, a fost anunțată licitația publică. Reabilitarea Parcului Valea Trandafirilor, a fost anunțată procedura de licitație publică pentru iluminatul electric exterior. Renovarea trotuarului din strada Sarmizegetusa, tronson Cuza Vodă - strada Burebista, a fost anunțată procedura de licitație publică. Raport finalizat. 

Sectorul Centru: Stimați domnule viceprimar, stimați colegi, la momentul dat în sectorul Centru sunt în derulare următoarele proiecte. La momentul dat are loc reabilitarea porțiunilor de trotuar din strada Miorița de la numărul unu până la numărul trei și de la numărul cinci până la numărul opt, amenajarea scuarului în fața Liceului Teoretic Gheorghe Asachi, reabilitarea trotuarului din strada Ciuflea, tronsonul de la viaduct până la Ștefan cel Mare, reabilitarea trotuarului din strada Hristo Botev, deja au fost demarate lucrările de decapare a asfaltului, începând cu bulevardul dinspre bulevardul Dacia, mergem în direcția străzii Tudor Strișcă. 

Începând cu săptămâna aceasta vor avea loc reabilitarea trotuarelor din strada Docuceaev, merge vorba despre porțiunea de la scuarul Docuceaev și până la șoseaua Hâncești, reabilitarea trotuarului din strada Grenoble, colț cu Gheorghe Asachi, reabilitarea trotuarului din strada Iurie Gagarin, la momentul dat suntem în procedură de contestare și mai durează un pic procedurile birocratice. Totodată, în sector au loc reparația curentă a gropilor prin injectare și reabilitarea trotuarelor din strada Mihai Eminescu. 

Totodată, perioada de licitație până la 4 septem până la până la 4 septembrie au fost licitate amenajarea zonei adiacente blocului 13/2 de pe strada Nicolae Testemițeanu, reabilitarea unei porțiuni de trotuar de la strada Vasile Docuceaev patru, reabilitarea amenajarea terenului cu reconstrucția havuzului și reabilitarea trotuarelor pe strada Ștefan cel Mare și Sfânt și amenajarea parcărilor și trotuarelor din preajma grădiniței numărul 175. Cum vom avea claritate pe câștigătorii acestor licitații vom demara lucrările. Mulțumesc. 

Sectorul Buiucani: Bună ziua. În sectorul Buiucani noi până mâine planificăm finalizarea lucrărilor ce ține amenajarea trotuarului din Onisifor Ghibu doi. De asemenea, pentru săptămâna curentă planificăm demararea lucrărilor în ceea ce ține amenajarea falezei din parcul La Izvor și amenajarea acceselor din curtea Alba Iulia 196. De asemenea, în proces de licitare și în decurs de două săptămâni vom finaliza, planificăm să finalizăm licitațiile în ceea ce ține de renovarea trotuarelor de la Nicolae Costin, tronson Ghibu până la Paris, reconstrucția trotuarelor din strada Alba Iulia, tronson de la Paris până la Onisifor Ghibu, amenajarea terenului adiacent blocului Alba Iulia 198, reabilitarea terenurilor curții din strada Alba Iulia 200, terenul de joacă din Grădina Publică, scuarul Catedralei. De asemenea, în decurs de circa trei săptămâni planificăm finalizarea licitațiilor pe următoarele obiective: renovarea trotuarelor din strada Paris, tronson Alba Iulia până la Nicolae Costin, renovarea unor serii de curți din sectorul Buiucani. Raport finalizat. 

Sectorul Ciocana: Bună ziua, domnule viceprimar. Stimată audiență, vreau să vă raportez ce ține de proiectele din sectorul Ciocana care se află în derulare. Deci, primul: amenajarea și împrejmuirea spațiului adiacent aleii bulevardul Mircea cel Bătrân, tronsonul Ginta Latină - profesor Duminiu, partea de sus, la moment se lucrează la energie electrică. Ce ține de scuarul Amfiteatru Ciocana. La data de 16 septembrie este se va deschide ofertele din cadrul licitației pentru instalarea irigației. Amenajarea parcărilor publice de reabilitare a tronsonului Nicolae Milescu Spătaru, tronsonul cuprins între Ginta Latină și profesor Ion Dumeniuc, au fost asfaltate două porțiuni de parcări între străzile Petru Zadnipru și Igor Vieru. La moment se instalează borduri pentru delimitarea zonelor pietonale și trotuarului, mai aproape de strada Igor Vieru.

Scuarul Familiei din strada Alecu Russo, a fost realizat planul dendrologic pentru amenajarea terenului adiacent a scuarului unde urmează să fie anunțată licitația. Amenajarea terenului adiacent, scuarul Mircea cel Bătrân 29/1, deci astăzi urmează să demareze lucrările ce ține de iluminatul exterior. Instalarea sistemului de irigare pe rondul de la bulevardul Mircea cel Bătrân - strada Alecu Russo, au fost efectuate lucrările de așternere a solului 95%. Așa și urmează acuma să fac lucrări pe instalarea aducerea pământului la rondul și triunghiul de la Mircea cel Bătrân. Amenajarea și reabilitarea unei porțiuni din terenul teritoriu parcului Pădurea Râșcani, scuarul profesor Dumeniuc, la moment au fost efectuate lucrări de salubrizare a teritoriului pentru ulterioară amenajare a aleii. Astăzi au început lucrările pentru instalarea bordurilor. 

Ce ține de scuarul din strada Vadul lui Vodă 100, a fost identificat agentul economic în urma licitației unde a fost transmis către Agenția Achiziții Publice contractul de a fi înregistrat. ce ține de pădure, proiectul Pădure-Parc Râșcani, la moment merg lucrările de tasarea trasarea liniilor pentru a începe lucrările. Și vreau să vă aduc la cunoștință că accesul către grădiniță, la moment se desfășoară la grădinița 177 197 sunt în desfășurare. Ce ține de proiectele care sunt anunțate pentru licitație. La moment avem două proiecte, asta-i Ginta Latină - Nicolae Milescu Spătaru și strada Mihai Sadoveanu, partea pară. Deci licitațiile vor fi deschise pe 23 septembrie. Am mai încheiat contracte pentru a fi proiectate trotuarele din strada Petru Zadnipru, strada Voluntarilor, strada Igor Vieru, partea de jos, strada Vadul lui Vodă și urmează să ne prezinte în timp de o lună jumate proiectul. Atât, raportul finalizat. 

Ilie Ceban: Mulțumesc, domnule pretor, doamnă pretor, stimați colegi. Am o rugăminte, cei care implementează proiecte în sectoare sau alte proiecte de de de dezvoltare, faceți ședințe cu agenții economici și atenționați-i încă o dată că să respecte termenii prevăzuți în contracte și calitatea îndeplinirii lucrărilor. Și această sarcină o puneți și o aveți dumneavoastră, cei care sunteți contractanți, nu iertăm nimic acolo unde există lucrări necalitative. avem comisie, avem inspecții în sectoare și vom întoarce înapoi și vor executa conform aceste lucrări. De aceea, încă o dată atenționați să nu avem acuma tărăgănări de începere a lucrărilor sau lucrează doi-trei lucrători în șantiere. Nu acceptăm asemenea lucruri. Au participat la licitații, au au devenit câștigători, să fie buni și să respecte termeni și calitatea lucrărilor executate și organizarea șantierelor șantierelor în în general. Ceea, rugăm foarte mult lucrul ăsta să-l faceți cu toți agenții economici care îi aveți dumneavoastră în contracte. Mulțumesc. Dacă sunt întrebări la colegi, vă rog. 

Reporter: Către domnul Mihalahe. Daniela Danilova sunt de la TVR Moldova. Spuneați anterior că pe parcursul lunii septembrie ați putea înainta deja proiectul cu privire la parcările cu plată către Consiliul Municipal. Deci, la ce etapă se află acest proiect? 

Vitalie Mihalache: Da, mulțumesc. Este în atenție acest proiect. Este un proiect necesar și util chișinăuienilor. La ora actuală, el se află la faza de expertiză. facem și reieșind din legislația în vigoare, urmează a efectua câteva expertize pentru a putea veni cu el în fața Consiliului Municipal. Urmează ulterior finalizării expertizei juridice și expertizei conformării cadrului legal european, urmează și expertiza anticorupție, după care urmează și să obținem un aviz de la Ministerul Finanțelor cu privire la acest proiect de regulament și după ce vom finaliza toate aceste expertize, vom veni cu el pregătit în fața Consiliului Municipal. 

Reporter: Când ar putea fi acest lucru? 

Vitalie Mihalache: Nu vă pot spune o dată exactă. Ne vom strădui până la finele săptămânii lunii septembrie să evaluăm și atunci ne vom expune la ce etapă suntem. 

Ilie Ceban: Domnule Mihalahe, eu propun să să nu ne grăbim cu termenii până la finele lunii septembrie. Este un proiect amplu care nu a mai fost în în Chișinău și cred că nici în țară nu avem un asemenea proiect aprobat. Au fost tentative în 2014 și știți cum s-a finalizat. Noi nu vrem și nu vom accepta proiecte care sunt cu probleme sau sau alte abateri. Vor fi consultate, vor fi toate etapele respectate și ne vom lua atâta timp cât va fi necesar în acest sens. De aceea, termenii pot fi și până la sfârșitul anului sau până anul viitor. Important să avem calitate și o reglementare corectă cu respectarea legislației în vigoare. Mulțumesc. 

Reporter: Am o întrebare către pretorul sectorului Centru. Jurnaliștii Rise Moldova au publicat recent o investigație cu privire la concertul Vibe On. Printre partenerii principali este și o companie de tutungerie. Potrivit anchetei, dumneavoastră și vicepretorul de la de Centru, colegul dumneavoastră, aveți acțiuni în această firmă. Vă rog să ne confirmați sau infirmați această informație și dacă aveți acțiuni în această afacere, să ne ziceți dacă nu credeți că e un conflict de interese să vă promovați afacerea în cadrul unui eveniment municipal. 

Vadim Hîncu: Hai că o să încerc pe rând. Întrebări multe deodată au fost adresate. Dacă pe scurt, nu merge vorba de o companie de tutungerie, ci merge vorba de niște magazine. Sunt fix două gherete. Pe partea a doua, Primăria municipiului Chișinău, Pretura sectorului Centru, la orice eveniment este deschisă spre colaborare cu orice agent economic, iar compania de promovare care a organizat concertul, că nu stă pretorul și organizează concerte, a făcut un apel către toți agenții economici care sunt deschiși pentru a participa la acest eveniment. Pe a treia parte, despre acționari și așa mai departe, sunt date deschise, niciodată nu ne-am ascuns. Pe lângă primărie, am dețin și afaceri legale din care se plătesc impozite. Din aceeași anchetă, să cunosc niște de la Rise, da, din acea anchetă am aflat că am avem și profituri, am și profituri pe unele companii. Niciodată nu m-am ascuns, ele toate sunt declarate și nu cred că există vreun conflict de interese aici. Iar pe partea companiei, nu a fost promovată absolut deloc în cadrul evenimentului. A mi se pare că a fost o siglă pe un poster pentru contribuția care a avut-o compania. Și a fost doar la nivel de campanie de promovare. 

Reporter: Vă rog să ne spuneți câți bani a investit pretura pentru acest concert? 

Vadim Hîncu: Eu pot să răspund mai târziu că n-am datele cu mine. Încă nu toate facturile au fost achitate.

Reporter: Acea companie de tutungerie a oferit cadouri participanților la concert? Dacă da, despre ce cadouri este vorba? 

 

Vadim Hîncu: Propun să întrebați administrația, administratorul acelei companii. Eu nu mă ocup, executivul acelei companii.

 

Reporter: Și ultima întrebare. De pe scena concertului ați spus, citez: „Să înceapă rap-ul și tutunul”. Nu credeți că astfel promovați utilizarea produselor de tutun în rândul tinerilor și nu doar?

 

Vadim Hîncu: Propun că a fost un slogan ironic al întregii petreceri care a fost petrecută. Și mergea vorba de un festival de rap, unde probabil este la locul lui astfel de, astfel de slogan, nu știu, acest stil.

 

Reporter: Zilele trecute a avut loc un incident la Ciocana, a căzut un gard de pe un teren de fotbal. Vă rog să ne spuneți dacă s-au făcut anchete interne, s-a îngrădit accesul copiilor pe acel teren?

 

Vadim Hîncu: Sper că nu eu.

 

Reporter: Către pretorul sectorului Ciocana.

 

Sinilga Școlnic: Bună ziua. Deci, ce ține de terenul de joacă de pe strada Independenței 15, a fost invitată poliția la fața locului, unde s-a autosesizat și a început ancheta.

 

Reporter: Și ce s-a demonstrat?

 

Sinilga Școlnic: Lucrările au fost efectuate fără acte permisive.

 

Reporter: S-a îngrădit accesul mai departe acolo?

 

Sinilga Școlnic: Da.

 

Reporter: La fel către dumneavoastră o întrebare. O subterană, subterana de pe Alecu Russo a intrat în reparație, vă rog să ne spuneți ce lucrări au loc acolo.

 

Sinilga Școlnic: În urma inundațiilor, a averselor care au avut loc în sectorul Ciocana, deci la capitolul subterană au fost unele neconformități. S-au oferit un agent economic să efectueze lucrările de a înlătura neconformitățile.

 

Reporter: Despre ce lucrări este vorba?

 

Sinilga Școlnic: Din banii bugetului public nu este folosit niciun ban.

 

Reporter: Când ultima dată s-au făcut reparații?

 

Sinilga Școlnic: În 2019.

 

Reporter: De ce a fost necesară iarăși această investiție, de ce nu?

 

Sinilga Școlnic: Păi tavanul a curs, deci acoperişul a fost stricat.

 

Reporter: Este cumva faptul că nu s-au făcut lucrări calitative din start?

 

Sinilga Școlnic: Nu, este că a fost ploaie, au fost intemperii. Dumneavoastră ați văzut ce a fost în Chișinău și anume a suferit sectorul Râșcani, sectorul Ciocana.

 

Reporter: Și dacă ne puteți spune, vă rog, despre ce agent economic este vorba?

 

Sinilga Școlnic: Agentul economic nu dorește să fie făcută publică numele dumnealui. 

 

Reporter: Kuțuțki, Dmitri, One TV. Am o întrebare către domnul Pavaloi. Vreau să vă întreb referitor la cazul unei profesoare de la Liceul „Gogol”, care ar fi transmis mai multe mesaje propagandistice în cadrul primei lecții a acestui an. Vreau să vă întreb dacă a fost inițiată o anchetă, despre rezultatele investigației, despre măsuri întreprinse. Mulțumesc. 

 

Andrei Pavaloi: Da, bună ziua. În primul rând, nu este vorba despre instituția pe care ați menționat-o dumneavoastră, este vorba despre o altă instituție. Am demarat o anchetă de serviciu, cu informații suplimentare o să venim pe parcursul săptămânii, ținând cont de faptul că acest lucru a ieșit public în ziua de vineri, după masă, respectiv, începând cu dimineața zilei de astăzi, deja au fost inițiate toate procedurile. Cum o să avem finalitate, o să venim cu informații publice, așa cum am făcut inițial pe pagina Direcției Generale. 

 

Reporter: Dar ați cerut și explicații instituției de învățământ? 

 

Andrei Pavaloi: Păi, v-am zis, a fost inițiată o anchetă de serviciu, cu toate procedurile legale în acest sens. 

 

Reporter: Mulțumesc. 

 

Ilie Ceban: Mai sunt întrebări? 

 

Reporter: Da. Ana Neamțu, Jurnal TV. Au trecut aproape două luni de la tragicul incident din sectorul Botanica, unde o fată de 11 ani a fost electrocutată. Dacă ați putea să ne spuneți în ce etapă se află ancheta acum, ce măsuri au fost întreprinse în această perioadă? 

 

Ilie Ceban: Așteptăm ancheta organelor de drept, după cum am menționat și anterior. 

 

Reporter: Deocamdată nu sunt detalii noi referitor la acest caz? 

 

Ilie Ceban: Așteptăm rezultatele anchetei. 

 

Reporter: Și am vrut să întreb dacă primăria a acordat un ajutor familiei sau cumva a încercat să susțină familia care a avut de suferit? 

 

Ilie Ceban: Din colegi, da, vă rog. 

 

Vladimir Bolocan: A fost menționat și anterior, familiilor le-a fost acordat ajutor și cred că aici trebuie să punem punct concretizărilor și specificărilor de ce fel de ajutor și tot așa mai departe. direcțiile primăriei au fost aproape de familie, și ajutorul a fost acordat complex, din motive că familiile au rugat să nu divulgăm anumite detalii. Ne oprim aici, dar să știți că ajutor s-a acordat.

 

Reporter: Vă mulțumesc mult. 

 

Ilie Ceban: Mai sunt întrebări? Dacă nu mai sunt, colegi, vă mulțumesc foarte mult! O săptămână cât mai reușită să aveți și spor la muncă! 

 


Distribuie