(Transcriere) Ședința primăriei din 5 august 2024
Transcriere generată de Inteligența Artificială
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună dimineața, stimați colegi. Încă o dată, vreau să vă mulțumesc pentru activitățile care au fost, desfășurate în acest sfârșit de săptămână. Am avut foarte multe evenimente, atât culturale, sportive, educaționale, dar și pe partea de infrastructură se lucrează intens la momentul de față.
Totodată, săptămâna trecută, bugetul a fost aprobat și imediat am trecut la, evaluarea noilor proiecte care urmează să fie, desfășurate atât în raza orașului, cât și în suburbii.
Și prioritar, în acest context, așa cum ne solicită și populația, este reparația drumurilor, reabilitarea trotuarelor, accesele spre instituțiile educaționale și cele sociale.
Evident, curțile de bloc unde avem, în desfășurare, o agendă amplă astăzi pe partea de infrastructură.
Dar și multe proiecte în domeniul social, medical, școli, grădinițe, instituții, spitalicești, AMTE-uri și multe altele. Toate proiectele sunt pentru dezvoltarea Chișinăului și așa cum spuneam, împreună cu locuitorii, continuăm să colaborăm, să conlucrăm, deoarece este orașul nostru al tuturor.
Și vrem împreună să-l dezvoltăm. Lucrurile mari se fac în echipă și cu oameni.
Interesul cetățenilor este, cel mai de preț argument pentru mine și pentru echipa noastră în continuare. Mulțumesc tuturor celor care se implică plenar în, diferite proiecte pe care le desfășurăm.
Mulțumesc tuturor cetățenilor din diaspora. Astăzi, foarte multă lume vine acasă în această perioadă a lunii august.
Și, ne bucură faptul că sunt aprecieri multe, pozitive în adresa primăriei și în adresa a ceea ce facem noi împreună cu dumneavoastră.
Discutăm, discutăm cu mulți conaționali de-ai noștri și, ne bucură, repet, acest mesaj.
Totodată, este important ca fiecare locuitor să cunoască cine sunt viceprimarii și când pot veni în audiență. Cine este pretorul de sector și când poate și unde să se adreseze la acesta.
Care sunt numerele de contact la fiecare șef de direcție, de întreprindere și cu ce problemă se pot adresa la cine și în caz de necesitate. În acest context, am rugat, ca colegii noștri să facă cât mai, multă, informație, să prezinte cât mai multă informație în acest context, ca oamenii să cunoască în detaliu unde și când se pot adresa.
Repet, primăria este deschisă și transparentă, iar comunicarea cu cetățenii este foarte importantă pentru noi toți.
Reiterez, toate lucrurile sunt făcute în echipă, iar pentru a gestiona este nevoie de oameni profesioniști. Și, mă bucur că avem parte de asemenea oameni în Primăria Municipiului Chișinău.
Am încredere în fiecare dintre dumneavoastră și cetățenii la fel au încredere și au, așteptări foarte mari.
Acum, referitor la curățenia prin oraș, solicit vouă, stimați colegi, să fie curat, dar și, responsabilizarea fiecărui agent economic, constructori și locuitori ai capitalei.
Noi am discutat cu dumneavoastră în acest sfârșit de săptămână. Sunt, cu mare regret, foarte mulți agenți economici care nu fac curat în adiacența instituțiilor pe care, le au în proprietate sau pe care le conduc.
La fel și constructorii. Foarte mulți, lasă deșeurile și materialele, iar acest lucru este absolut inadmisibil.
Agenții constatatori, vă rugăm foarte mult în cadrul preturilor, dar ăă și oricine altcineva din cadrul direcțiilor, să efectuați controale. Și este foarte important să înțelegem, așa cum este curat în casă la noi, trebuie să avem grijă să fie curat și pe teritoriul pe care îl gestionăm, fie noi, fie, părțile terțe.
Fiecare este responsabil, iar cel care încalcă să fie sancționat dur și disciplinat.
Cât privește, situația referitoare la copacii din municipiul Chișinău. Avem un oraș verde, iar în ultimii, ani promovăm un alt amplu program de schimbare a arborilor bătrâni și plantăm alții noi.
Nu este simplu, din cauză că în ultimii ani am avut, mai multe intemperii, când mii de arbori au fost doborâți sau afectați. Am avut temperaturi de peste 40-45 de grade, mai multe săptămâni, când copacii se usucă. Iar la ploi și vânt, copacii verzi sau crengile acestora se rup și cad la pământ.
Rog colegii, prioritar în toate sectoarele, să se intervină lângă terenurile de joacă, nemijlocit în curți, pe lângă blocuri, în parcurile aglomerate.
Totodată, la o a doua etapă, solicităm de la Ministerul Mediului permisiunea să intervenim pentru a înlătura copacii bătrâni și depășiți, deoarece unii au înălțime mai mare decât cinci, șapte sau chiar 10 etaje.
Trebuie să se expună specialiștii evident în această privință, dar cred că unii sunt mai mult dăunători în caz în care există vreo intemperie, decât să păstrăm așa copaci.
Și așa cum am văzut în chat-urile interne de lucru astăzi dimineață, nu se întâmplă doar la noi, se întâmplă și în alte, țări, dar este absolut inadmisibil să tolerăm o astfel de situație. Cu, prețul că vom fi criticați, inclusiv de comunitatea specialiștilor în, domeniu, sau a celor care se prezintă ca fiind specialiști, că avem și de ăștia.
Vreau, doar să informez că în ultimele două luni este un enorm efort enorm la înlăturarea copacilor cu probleme, iar după urmează să plantăm copaci tineri și sănătoși. Vreau să avem o conlucrare bună cu colegii de la autoritatea centrală, pentru că trăim cu toții în acest oraș. Și noi întreprindem măsurile pentru siguranța cetățenilor, deoarece în ultima perioadă vedem tot mai des pe teritoriul țării tot felul de intemperii și trebuie să ne unim eforturile în această privință.
Primăria Chișinău, condamnă acțiunile electorale a unor partide pe teritoriul, spațiilor publice care au fost reabilitate de către municipalitate.
În această privință sunt unii șmecheri care își fac propagandă pe acest, subiect. Rog toată lumea, să fie foarte precaută în această privință, iar cei care încearcă să tragă foloase din banul public și din activitățile municipalității, să fie sancționați în conformitate cu prevederile legislației. Nu contează că sunt în spațiul public aici, în raza orașului sau pe teritoriul suburbiilor.
Reiterez, vă rog să fiți foarte vigilenți, atât instituțiile sociale, cât și preturile de sector, ținând cont de faptul că, deja suntem în perioadă electorală și fiecare va încerca într-o formulă sau alta, să, își facă promovare în incinta municipiului Chișinău.
La fel, atenționez instituțiile, publice. Deci, tot ce ține de perioada electorală, de campania electorală, în strictă conformitate cu prevederile legislației.
Dacă o să auzim sau o să, vedem, situații în care poate să existe, corupere, pasivă sau activă, în vederea forțării, unora sau altora pentru propagandă electorală, vor fi sancționați dur. Am atenționat și atenționez odată în plus despre acest lucru.
În continuare, voi ruga ca domnul Pavaloi să vină cu raportul, nu înainte de a spune că grupele cu program prelungit nu au fost, oprite niciodată de Primăria Chișinău. Și din această toamnă, grupele cu program prelungit continuă să funcționeze, iar municipalitatea va acoperi integral costurile.
Acest lucru este prevăzut în bugetul municipal pentru 2024 votat săptămâna trecută și acest buget noi îl vom respecta, așa cum am făcut până în prezent.
Ne vom îndeplini toate promisiunile, deoarece de fiecare dată când am promis, am făcut. Și vreau să zic una și probabil ceva ce n-am mai zis până acum. Sunt mândru de Chișinău, sunt mândru de oamenii noștri și vreau să fie bine tuturor la noi acasă, deoarece cred în viitorul dezvoltat al Chișinăului, dar și al țării noastre.
Domnul Pavaloi, vă rog să continuați.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Cu referire la odihna copiilor în acest sezon estival, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi funcționează trei instituții de învățământ extrașcolar în care se odihnesc copiii. Avem încadrați 175 de elevi, inclusiv 28 de copii cu statut de refugiat.
La fel, în taberele sportive își întremează sănătatea 80 de copii. Până la ziua de astăzi avem, având 1484 de sportivi care au, fost în, asemenea tabere.
Și în continuare funcționează cele trei tabere cu, statut constant, alunelul, Poienița Veselă și Cireșarii de la Vadul lui Vodă. Iar în aceste tabere, până la ziua de astăzi, s-au odihnit 4965 de copii.
În instituțiile municipale, până la ziua de astăzi avem peste 16.000 de copii care și-au, care le-au frecventat, având diferite și diverse activități, inclusiv cu, colaboratorii din cadrul instituțiilor noastre, dar și din afara acestor, instituții.
Vreau să menționez la fel faptul că pentru acest an, municipalitatea a acordat 35 de milioane lei pentru pregătirea către sezonul estival. Din ei, 5 milioane pentru pregătirea infrastructurii în acest sens.
Cu referire la, înmatricularea copiilor în clasa a zecea, vreau să menționez faptul că în perioada 1-4 august a fost cea de-a doua etapă de depunere a actelor pe platforma eșcoala.chisinau.md. Iar astăzi, 5 august, va avea loc, dosarul, dosarele copiilor vor fi evaluate de către membrii comisiilor din, din instituțiile educaționale. Iar la 6 august vor fi anunțate, rezultatele de admitere pentru etapa a doua.
Și în perioada 7-9 august, candidații care au fost admiși vor, veni să depună aceste dosare în instituțiile pe care le-au selectat.
La fel, menționez că pentru acest an, noi am planificat 219 clase în 97 de instituții, cu 5246 de locuri.
Pentru etapa a doua, au fost depuse 1315 cereri pentru admiterea în clasa a zecea. Cu o informație detaliată privind admiterea în, instituțiile, liceale sau în clasele liceale, vom veni săptămâna viitoare, când vom avea toată informația atât pentru etapa întâi, cât și pentru etapa a doua.
În ceea ce privește admiterea în clasa întâi, pentru acest an am planificat 10.500 și, 10.566 de, locuri. Iar pentru etapa întâi și a doua, cumulativ, au fost depuse și admiși 8598, 8685 de copii, cu 87 mai mult, comparativ cu anul precedent.
La ziua de astăzi, fiind disponibile 893 de locuri pentru admiterea în clasa întâi în instituțiile municipale, iar în perioada 20-30 august, părinții, cu prezență fizică, vor, au posibilitatea să depună dosarele pentru aceste locuri disponibile.
Informația cu referire la instituțiile și locurile libere disponibile, am plasat-o atât pe pagina, Direcției Generale, cât și pe pagina Primăriei Municipiului Chișinău. Și o vom face periodic, pentru a aduce la cunoștință părinților toată informația necesară, astfel ca la 1 septembrie să avem toți copiii înmatriculați, cei care, au vârsta regulamentară în acest an școlar.
Mersi mult. Dacă sunt întrebări, răspund.
Ion Ceban: Domnul Pavaloi, am vrut să vă întreb referitor la partea de infrastructură, dacă reușiți cu toate reparațiile până la 1 septembrie, cele planificate pentru grădinițe și școli.
Andrei Pavaloi: Cu referire la pregătirea instituțiilor pentru noul an școlar, vreau să menționez faptul că anterior au fost procurate mai multe materiale de construcție pentru instituții. La fel, a fost, efectuată procedura de dezinsecție și de deratizare în toate instituțiile de învățământ. A fost, făcută spălarea sistemului hidropneumatice pentru, iarăși, pentru toate instituțiile de învățământ. În perioada cât instituțiile preșcolare au sistat activitatea, s-au, pregătit, aceste instituții, fiind făcute, fiind făcute reparații cosmetice.
Cu referire la, reparații, ample, ca urmare a aprobării, aprobării bugetului, am discutat și cu colegii, vor fi efectuate reparațiile în dependență de procedurile de achiziții, dar fără a, aduce careva prejudicii procesului educațional. În acest sens, ne asumăm, responsabilitatea de a executa lucrări, chiar și în perioada în care, vor fi prezenți, copiii în școală, ținând cont de fapt că bugetul a fost aprobat un pic mai târziu.
Iar acest lucru, ne va da posibilitatea să executăm lucrări de strictă necesitate, cum ar fi de exemplu, acoperișuri, acoperișurile instituțiilor de învățământ. Dacă vorbim despre instituțiile preșcolare, se va, lucra în mod special la, terenurile de joacă, pavilioane ori alte, zone unde nu, avem proces educațional.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Împreună cu domnul Mihalache, vă rog frumos să, să vedeți, pe partea de acces către instituții de învățământ care sunt în reparații, și nemijlocit, marcajul rutier în adiacența instituțiilor educaționale să fie aplicat peste tot.
Reușiți?
Vitalie Mihalache: Da, domn primar, au fost, efectuate și evaluări. Mai mult ca atât, zonele unde, avem marcaj aplicat în anul curent, va fi dublat sau repetat aplicarea marcajului. Să fie o posibilitate de exploatare cât mai îndelungată a acestui marcaj.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Bolocan, vă rog, referitor la situația în domeniul social și de sănătate.
Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Bună ziua, domn primar general! Întrucât, se păstrează tendința caniculei și săptămâna aceasta, săptămâna trecută vreau să vă comunic că la corturile anti-caniculă s-au adresat 5409 de persoane.
Din aceste 5409 de persoane, 327 de persoane au avut nevoie de intervenție, pe cauză de, mmm, probleme de sănătate legate de călduri. Și la 413 persoane le-a fost luată tensiunea arterială, ulterior cu trimitere către medicul de familie pentru a corecta tratamentul sau pentru asistență medicală.
În ceea ce privește unitățile de primiri urgențe în, municipiul Chișinău, săptămâna trecută au fost, 2927 de adresări. Suntem în scădere comparativ cu săptămâna precedentă.
Dintre cele mai, dese cazuri, observăm o tendință acum. Am fost nevoiți de fapt să mai desfășurăm și o secție la spitalul municipal numărul 1 din strada Serghei Lazo, pentru, boli diareice acute. Este un lucru de sezon, caracteristic, nimic ieșit din comun. Și totodată monitorizăm intensiv, pentru că am observat, săptămâna trecută au fost mai multe apeluri din partea, presei, legate de situația, cu privire la COVID. Situația este sub control. Da, avem o ușoară creștere, dar nu este alarmantă.
Dar pe această cale, amintesc că trebuie să ne învățăm să trăim cu această infecție COVID-19. Și vaccinarea anti COVID-19 nu a fost anulată odată cu dispariția pandemiei. De aceea, îndemnăm populația să se vaccineze, pentru că, este un remediu eficient pentru combaterea infectării.
Totodată, ne pregătim, inclusiv, pentru promovarea vaccinării antigripale. Perioada de vaccinare va începe, în toamnă, dar oricum, conform planului, noi pregătim toate mesajele necesare ca ulterior să fie distribuite prin intermediul medicinei de familie, și alte canale de distribuție a acestei informații, cu privire la disponibilitatea și vaccinarea antigripală.
În ceea ce privește instituțiile sociale, săptămâna trecută, 7696 de persoane au primit asistență prin, acordarea serviciilor de prestații sociale. Au fost efectuate 2872 de intervenții la domiciliu pentru beneficiari de asistență socială. Aici, s-ar învedere prin intermediul lucrătorilor sociali și a echipei mobile.
Totodată, continuă, activitățile de identificare a persoanelor care practică vagabondajul. Din păcate, chiar, recent am primit un, mesaj cu privire la faptul că unele persoane identificate astăzi dimineață, refuză categoric să se, ducă la Centrul de Plasament, și Orientare din strada Haltei. Regulamentul nu prevede forțarea acestor persoane. Aceste persoane pot fi plasate, în Centrul de Plasament doar cu acordul lor. Din păcate, foarte mulți refuză.
Sunt informați cu privire la toate riscurile legate de practicarea vagabondajului, dar din păcate, nu, toate persoanele înțeleg aceste riscuri. Și acest fenomen încă persistă, mai ales acum pe perioada caldă a anului, este destul de intensă în, municipiul Chișinău.
Atât am avut de raportat. Dacă sunt întrebări, vă rog să le adresați.
Ion Ceban: Mulțumesc. În special, persoanele în etate vă rog să fie monitorizate, iarăși sunt prognoze de perspectivă, creșterea temperaturilor. Ăă, situația e fluctuantă. Avem și scăderi, dar avem atunci când peste 35, peste 40 de grade, trebuie să fim foarte, foarte precauți.
Vladimir Bolocan: Ăă, da, vreau să menționez că anume aceste situații fluctuante creează probleme mai multe. Ăă, ori fluctuațiile de temperatură afectează mai grav persoanele cu risc cardiovascular, printre care se află și persoanele în etate. De aceea, într-adevăr, sistemul medical acum este într-o, atenție maximă cu privire la riscurile care pot apărea, în special la persoanele în etate.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Ăă, domnul Mihalache, vă rog, referitor la, întreținerea drumurilor publice și proiectelor de infrastructură. Și vă rugăm să ne spuneți, și, în ceea ce ține de consultările publice anunțate pentru 7 august, cu privire la regulamentul parcărilor.
Vitalie Mihalache: Bună ziua, domn primar! Bună ziua, stimați colegi! Ăă, în perioada săptămânii precedente, au fost executate lucrări, de întreținere a infrastructurii rutiere pe, tot teritoriul orașului Chișinău. Ăă, vreau să aduc la cunoștință că au fost executate lucrări de asfaltare pe suprafață de peste 12.000 de metri pătrați.
Avem, de asemenea, lucrări de freza, de frezare, inclusiv frezarea denivelărilor pe zona benzilor dedicate pentru transportul public. Ăă, lucrările de frezare au fost executate pe suprafață de peste 700 de, 7000 de metri pătrați pe teritoriul, orașului Chișinău.
Aceste lucrări au fost executate, inclusiv, pentru pregătirea lucrărilor de asfaltare și nu în ultimul rând, pentru intervenții, inclusiv în proiecte mari, precum, bulevardul Decebal, unde se execută lucrări de pregătire pentru aplicarea stratului de egalizare și uzură, în scopul, finalizării proiectului, inițiat în cadrul, Primăriei Municipiului Chișinău.
Nu în ultimul rând, vreau să atrag atenția că se, s-a executat și lucrări de întreținere a infrastructurii pluviale. Vreau să atrag atenția că permanent în, perioade, de, existență a riscului de, atât de ploi, cât și în scop de prevenire a unor situații de inunda, inundații, echipele Exdrupo sunt implicate în lucrări de reparație, în special pe zona tuturor proiectelor executate.
Ăă, toate elementele de, canalizare pluvială sunt inspectate, verificate, reparate. Și doar ulterior, procedăm la, procesul de aplicare a asfaltului și, nemijlocit, pregătirea și crearea conexiunilor cu sistemele de, pluviale, de preluare și evacuare a celor ape care le, le acumulăm de pe suprafața carosabilă, de pe teritoriul orașului Chișinău.
Aici vreau să atrag atenția că, în cadrul lucrărilor se execută permanent, atât ieșiri în teren, curățare și evacuare a celor deșeuri care se acumulează în acest, sistem de evacuare pluvială.
O altă activitate desfășurată de Exdrupo a fost și aplicarea marcajului, atât longitudinal, cât și transversal. Mă refer inclusiv la zonele trecerilor pietonale. Este o acțiune care, este, anual, se execută lucrări de inspectare, evaluare și demarare a lucrărilor de aplicare a, marcajului, în special în zonele, trecerilor pietonale, la instituțiile de învățământ, atât școlare, preșcolare, cât și instituții de învățământ superior. Vreau să atrag atenția că, pe lângă lucrările executate de Exdrupo în volum de aproximativ 1.700 m² de vopsea acrilică aplicată, în special pe zona trecerilor pietonale, cât și marcaj rutier, au mai, au fost executate și lucrări de aplicare a marcajului de către agentul economic antrenat de către Direcția Generală Mobilitate Urbană, care a aplicat 1.000 m² de vopsea acrilică și 350 m² de vopsea de componentă. Am demarat inclusiv lucrările de aplicare a marcajului în stațiile de așteptare. Este marcajul galben de atenționare pentru neadmiterea staționării și parcării pe aceste zone, în scopul nepericlitării bunei funcționări a deplasării transportului public. Aceste acțiuni, de asemenea, sunt executate în, în scopul de a avea o, un flux cât mai fluid și cât mai ușor pentru transportul public, în special pregătindu-ne pentru perioada lunii septembrie și demararea studiilor copiilor și încadrarea elevilor, studenților și copiilor în sistemul de învățământ și inclusiv preșcolar.
De asemenea, vreau să comunic despre ancheta care a fost desfășurată la Parcul Urban de Autobuze. Aici mă refer la acele bilete false care au fost depistate în transportul public. Conform anchetei a fost constatat doar un caz când au fost utilizate astfel de, de bilete. Au fost constatate, inclusiv circumstanțele în care ele au fost multiplicate, persoanele care au fost implicate, au fost inclusiv demarate lucrări de verificări inopinate pe toată rețeaua.
Din considerentul dat, s-a constatat că este doar o singură situație când a fost admis astfel de abuz din partea taxatorului. În cadrul întreprinderii au fost atenționate toate, tot efectivul despre astfel de cazuri, inclusiv modul de identificare și depistare a situațiilor de tipul dat. Au fost efectuate, inclusiv, măsuri de atenționare și nemijlocit mustrarea celor care au asigurat verificarea acelor bilete sau a celor proces de...
Ion Ceban: Ce fel de mustrat? I-ați dat afară sau nu?
Vitalie Mihalache: Cel care a fost constatat că a comis această faptă, la moment se află pe foaie de boală și conform deciziei luate inclusiv cu măsurile prescrise atât de comitetul sindical s-a propus eliberarea din funcție în momentul revenirii la serviciu.
Ion Ceban: Deci, nu se discută. Dat afară și transmise materialele toate la procuratură. Dacă vreți să nu repetați astfel de cazuri, trebuie să fie cele mai dure măsuri aplicate în această privință. Eu înțeleg că-s șmecheri și găsesc soluții de-a fugi pe foaie de boală. Imediat, prima zi când se întoarce la lucru, dat afară și dat pe mâna procuraturii.
Vitalie Mihalache: Da, domn primar, acestea sunt măsurile prescrise de către conducerea Parcului Urban de Autobuze. În ceea ce ține de audierile care urmează pe data de 7 să aibă loc cu privire la regulamentul de parcări și parcaje publice pe teritoriul orașului Chișinău, vreau să menționez că au fost difuzate multiple materiale, atât pe paginile direcției, paginile primăriei cu privire la acest eveniment. Așteptăm propuneri, inclusiv sugestii ce ține de îmbunătățirea acelui regulament pentru a putea ulterior veni cu acel proiect către consilierii municipali ca proiect spre, pentru aprobare. În cadrul acestor discuții și publice care urmează vom discuta, inclusiv, acele situații care se propun a fi soluționate de către acest regulament și vor fi audiate acele recomandări care vor fi înaintate de către public, de către asociațiile de, de profil. Inclusiv au fost propuse și unele soluții privind crearea condițiilor de activitate a agenților economici în cadrul cartierelor care, unde și-au reședința acele companii care desfășoară activitate în, în orașul Chișinău și de asemenea, multiple alte situații care se propun a fi soluționate. Încă o dată atrag atenția că la ora actuală regulamentul nu propune reglementarea parcărilor de reședință. Aceasta va fi o etapă ulterioară și cel mai important lucru este că regulamentul prioritar oferă posibilitatea de a putea contracta sau achita taxă de parcare pe oră. Ulterior, vorbim de posibilitatea solicitării sau contractării acelor abonamente în dependență de necesitatea și posibilitatea fiecărui deținător de autoturisme, inclusiv în limita utilizării spațiului, zonelor care se propun a fi reglementate, diferite tarife pentru staționarea autoturismelor pe locurile de parcare amenajate.
Ion Ceban: vă rog frumos, pentru presă, încă o dată, exact ora, data și cât mai pe larg să fie mediatizate aceste consultări.
Vitalie Mihalache: În, în incinta Preturii Centru, în sala de, de, de ședințe va avea loc audierile publice începând cu orele 14:00 și aceste, această ședință va derula până la finalizarea tuturor discuțiilor, abordărilor pe acest, pe acest subiect. Va fi și echipa Direcției Generale Mobilitate Urbană implicată pentru a răspunde la toate întrebările. Au fost solicitate implicarea și a experților care au efectuat și prezentat acel studiu cu privire la parcări și parcaje pe teritoriul orașului Chișinău.
Ion Ceban: Eu vă rog împreună cu doamna viceprimar să atenționați și comunitățile de afaceri, diferite asociații pe care le avem și care reprezintă segmente distincte, fie că este o industrie sau, sau alta, patronatele ca să poată să fie prezente, să și să-și expună părerea vizavi de aceste subiecte pentru că, în mare măsură, vizează foarte mulți agenți economici și ar fi foarte bine ca ei să fie implicați plenar în acest context. Altceva?
Vitalie Mihalache: Recepționat. Ceea ce ține de proiectele realizate de către direcție, vreau să atrag atenția că continuă proiectul de reparație a acceselor către instituțiile de învățământ, zonele pietonale. De asemenea, vreau să aduc la cunoștință că se execută lucrări de reparație a acceselor către suburbii pentru a asigura atât deplasare confortabilă cât a locuitorilor acelor suburbii, inclusiv a transportului municipal care este asigurat pe, pe aceste drumuri sau căi de comunicație și nu în ultimul rând, vreau să aduc la cunoștință că suntem implicați atât în evaluarea, cât și intervenția lichidării situațiilor de avarie pe drumurile din orașul Chișinău, cât și din suburbiile municipiului Chișinău.
Mulțumesc mult.
Ion Ceban:: Stimați colegi, doamnele viceprimar, vă rog foarte mult, începând cu luna septembrie, să fie prezentat și raportul, pe lângă preturile de sector, pe lângă direcții, raportul de desfășurare și implementare a proiectelor în suburbii. Noi avem surse enorme alocate în ultimii ani în această privință, pentru construcția și reparația de școli, grădinițe, centre de sănătate, centre de cultură, acces către suburbii, drumuri, drumuri interne, transport public și multe, multe, multe altele. Și acum și în acest an avem foarte multe proiecte care urmează să fie implementate. De asta, haideți să găsim un mecanism, poate chiar un primar din suburbii să vină să prezinte informația pentru ceilalți sau în numele celorlalți primari din suburbii. Dar, haideți să vedem, poate un vice primar să, să raporteze sau cineva din colegii noștri care coordonează activitatea nemijlocită a proiectelor în suburbii. Rog să veniți cu propuneri în această privință și la fiecare ședință să avem această informație pentru că, într-adevăr, proiecte sunt sute care sunt implementate și foarte multe pe care le ne le propunem ca să fie finanțate pentru, pentru comunitățile din adiacentă orașului. Ordinea publică și situații excepționale.
Andrei Moroi: Bună ziua. În perioada vizată avem 83 de intervenții înregistrate, inclusiv 12 infracțiuni. De la începutul anului până în prezent avem înregistrate nouă cazuri decese în urma incendiilor. Tot în perioada dată, de la începutul anului până în prezent, avem 10 cazuri înregistrate de înecuri la bazine acvatice și continuă măsuri de prevenire la bazinele acvatice în cazurile de înec.
S-a finalizat perioada de recoltare. În perioada vizată a fost înregistrat un caz de incendiu în satul Colonița. Raportul finisat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnule viceprimar, aveți ceva de adăugat? Preturii, am convenit cu să prezentați rapoartele, o să discutăm așa cum am planificat, un pic mai târziu, fără a fi prezentate ele astăzi, în ședință. Colegii de la presă, au întrebări?
Jurnalistă: Bună dimineața, [unclear] One TV. Domnule primar, dorim să vă întrebăm, acuma deja bugetul municipal prevede finanțarea grupelor cu program prelungit, dar anterior municipalitatea a declarat că nu deține mijloace financiare pentru finanțarea acestora și vrem să vă întrebăm cum a fost revizuit bugetul astfel încât să permită această finanțare?
Ion Ceban: Noi niciodată n-am spus că nu avem finanțare pentru acest subiect, în așa context în care-l expuneți dumneavoastră. A fost aprobat, vom căuta surse și vom implementa așa cum prevede bugetul.
Jurnalistă: Și puteți să specificați ce resurse, care este proveniența?
Ion Ceban: În totalitate, finanțarea pentru anul curent este prevăzută în volum de 70 de milioane de lei, iar sursele sunt cele care le avem de obicei. Alte întrebări?
Jurnalistă: Mulțumesc. Și am primit, redacția noastră a primit o solicitare de la o locatară de pe strada Ismail 29, care susține că acolo este o clădire construită ilegal, care acuma este sub sechestru și, din păcate, acolo sunt foarte mulți oameni dubioși, care consumă droguri, reprezintă pericol și locatarii nu se simt în siguranță. Ea susține că s-a adresat atât și poliției, cât și primăriei, dar, din păcate, nu a primit vreun răspuns și dorim să vă întrebăm dacă cunoașteți despre această situație și dacă vor fi întreprinse măsuri?
Ion Ceban: O să cercetăm cazul. Personal, nu cunosc despre acest lucru. Nu știu pentru cineva din colegi, pentru sectorul Centru. Dar, vom face evaluările. În ceea ce ține de comportamentul deviant a diferitor cetățeni, nu este competența Primăriei Municipiului Chișinău să intervină. Nu poate să facă primăria în această privință nimic. Nu avem nici poliție, nici alt tip de agenți, să spunem așa, de disciplină pentru unii sau pentru alții. O să facem și noi un demers separat către poliție și ei... Mulțumesc.
Alte întrebări?
Mulțumesc mult. Vă doresc o săptămână cât mai reușită și mergem așa cum am planificat astăzi activitățile după ședință, inclusiv cu colegii de la preturi, direcții comunale, cu Direcția Transport, să avem continuarea discuțiilor de săptămâna trecută. Vă mulțumesc mult.