(Transcriere) Ședința primăriei din 30 septembrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din Municipiul Chișinău. Informație cu privire la organizarea Festivalului Youth Fest.
Raportori: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret, Petru Grecu, şef al Centrului Municipal de Tineret
2. Informație privind situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Informație cu privire la întreținerea drumurilor publice și a proiectelor de infrastructură rutieră din Municipiul Chișinău.
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană
4. Informație cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă în orașul Chișinău.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gîrbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în Municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
6. Raport privind situațiile excepționale în Municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Bună ziua încă o dată la toată lumea. Înainte de toate, vreau să felicităm doamnele viceprimar și doamnele secretar care au avut ziua de naștere. Le dorim la toți multă, multă sănătate. Ne bucurăm că facem o echipă cu care împreună transformăm orașul spre bine, an de an. Și suntem siguri că așa va continua. Vă dorim acasă pace și bunăstare. Și la lucru cât mai multe realizări bune pentru cetățeni și pentru municipiul Chișinău.
Ne cerem scuze pentru această întârziere. Am fost în drum de la Iași. Sâmbătă și duminică au avut loc mai multe evenimente acolo cu ocazia zilei orașelor înfrățite, Iași-Chișinău. Și vreau să le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat. Începând cu meșterii populari și finalizând cu diferite colective care în anumite programe au fost încadrate. Asta pentru început. Am avut și lucruri nu prea plăcute în seara zilei de ieri.
Este vorba despre strada Paris, mansarda care a ars. Am să rog domnul Moroi să vă expuneți la acest capitol care este situația, cum s-a intervenit. Ce s-a întâmplat și care sunt evaluările la această etapă, dacă puteți, pe scurt.
Andrei Moroi: Bună ziua, domn primar, colegi. După cum știm, ieri în jurul orelor 17:25 a izbucnit incendiul la mansarda blocului din strada Paris 34/2. Incendiul a fost, în urma intervenției pompierilor, a fost localizat la 18:26 și lichidat total la ora 21:28. La mansardă sunt 21 de apartamente, iar în bloc 86. Acoperișul, având în vedere că acoperișul mansardei e executat din căpriori din lemn, lambriuri din lemn, în mare parte din materiale ușor inflamabile. Vă informez că trei proprietari de apartamente din bloc au comandat niște lucrări de reparație la acoperiș. Lucrările au fost executate prin flacără deschisă și ceea ce a dus la izbucnirea incendiului. Cel mai mult au fost afectate șase apartamente de la etajul superior al blocului, de la mansardă, și 12 apartamente au suferit în urma inundării cu apă. Imediat, din primele minute ale incendiului, colegii din pretură, din toate structurile desconcentrate ale primăriei, Apă-Canal, eram la unitățile de avariere, eram la fața locului.
În sprijinul echipelor IGSU și pentru persoanele evacuate la acel moment s-a, a fost asigurată hrană. Într-un final, o familie compusă din trei persoane a solicitat cazare pe noapte. În colaborare cu administrația Universității de Stat Ion Creangă, aceste persoane au fost cazate pe noapte într-un cămin studențesc. Și iarăși în cămin li s-au făcut toate condițiile, s-a adus toată lenjeria necesară.
Tot astăzi, vă informez că la orele 11:00 am avut ședința comisiei teritoriale excepționale de sector. Unde am recepționat rapoartele colegilor de la pompieri, colegilor de la Inspectoratul de Poliție. Și s-a decis pentru mâine la ora 8:30 întrunirea comisiei pentru evaluarea apartamentelor afectate. Vor fi din pretură, colegii de la Direcția Generală Locativ Comunală. Întreprinderea Municipală Gestionarea Blocului Locativ și o să-i invităm și pe colegii de la pompieri. Totodată, s-a mai decis că toți gestionarii blocurilor locative din sector unde avem mansardă, în comun cu pretura, cu pompierii.
Vom efectua o campanie de informare a locatarilor în vederea neadmiterii efectuării lucrărilor la sistemele inginerești ale blocului de către persoane neautorizate. Aici noi ne propunem să mergem repetat, acest exercițiu vă informez că a fost efectuat și în anii precedenți. Să mergem repetat absolut la toate blocurile unde sunt mansarde, de la ușă la ușă, din apartament în apartament. Să informăm proprietarii, locatarii pentru să nu admită așa tip de lucrări.
Și în urma examinării, cred că mâine vom izbuti în mare parte, dacă nu o să fie și în zilele imediat următoare. O să transmitem ceea ce am, ceea ce am evaluat o să transmitem deja mai departe colegilor. Și urmează să primim o decizie ce să facem și cum să facem, cu ce-i putem ajuta pe oamenii aceștia.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domn pretor. Mulțumesc colegilor de la pretură, de la Apă-Canal, tuturor subdiviziunilor care au fost prezente. La fel, vreau să mulțumesc și echipelor de pompieri și poliției pe această cale. Sperăm că lucrurile să fie depășite cât se poate de rapid, iar circumstanțele să fie încă o dată evaluate. Și în funcție de aceste rapoarte, o să fie luate și deciziile care se impun.
Colegii de la Pretura Centru, pentru că panoul de la sfârșitul acestei săptămâni, muralul care este la intersecția Ștefan cel Mare-Ismail a avut de suferit. Din ceea ce ați comunicat dumneavoastră, pretura este cea care a sesizat poliția pentru a interveni și a opri acele samovolnicii, să spunem așa. Dar am văzut că compania de publicitate continuă să-și facă de cap și spuneți-le că dacă vor continua tot așa. Noi vom ține cont pe viitor și o să se lege cu sancțiuni și pe alte cauze, nu doar pe acest subiect. Nu facem sperietori aici, dar credem că trebuie să existe măcar bun simț în această privință. Iar când cineva se impune în formatul în care au făcut-o ei, obraznic. Sfidând absolut pe de-o parte autoritatea publică locală, pe de cealaltă parte autoritatea publică centrală și nemijlocit olimpicii care au dus faima Republicii Moldova peste hotare în acest an. Este regretabil ceea ce se întâmplă și vă rog să interveniți prompt în această privință. Iar cu colegii care nemijlocit au participat la acest mural, ca să aibă loc și să fie așa cum a fost el. Să fie inițiate discuțiile cât de curând să fie restabilit. Domnul viceprimar, vă rog să țineți cont de acest subiect. Pretura dacă are ceva suplimentar să ne spună în această privință. Eu cred că puteți să dați și nume și ca să știe oamenii eroii zilei de astăzi și de ieri.
Sergiu Andrian: Bună ziua, domn primar. Bună ziua, colegi. Deci, la data de 28 septembrie, Pretura sectorului Centru s-a sesizat pe la adresa Ștefan cel Mare și Sfânt 6, un grup de persoane. Efectuau lucrări de vopsire în culoare albă a muralului Vis Olimpic. Deci, lucrările au fost stopate de către colaboratorii poliției, pentru ce le mulțumim. Intrarea în scara numărul opt a fost blocată, iar muncitorii au fost informați despre lipsa autorizației. La 30.09, un alt grup de persoane au pătruns prin alte scări pe acoperiș și au instalat un panou fără acte permisive. Deci, eu țin să vă informez că ulterior, compania Neorama a deținut autorizație pentru un panou care a fost demontat benevol atunci când, înainte de a se efectua lucrările de pictură. La moment, se efectuează lucrări de blocare a tuturor scărilor prin care ar putea intra sau pătrunde muncitorii pentru alte acțiuni. Și suntem practic, am identificat o companie care ar putea efectua lucrări de alpinism ulterior.
Ion Ceban: Bun, eu vă rog să mă informați referitor la acest subiect, iar celor de la această companie de publicitate le transmiteți salutări foarte mari. Și spuneți că obrăznicia de felul acesta va avea impact nu numai asupra lor, dar și asupra celorlalți dacă vor continua să se comporte în asemenea formulă. Dacă au dubii, să-și amintească, noi în primii 2-3 ani de zile am eliminat peste 1000 de dispozitive publicitare mari. Iar în total au fost 2000 de dispozitive publicitare care au dispărut și orașul arată curat. Noi avem obligația de a păstra această curățenie și aspectul vizual al orașului. Iar dacă se vor comporta, repet, la fel în continuare, vor avea de suferit nu doar ei, dar și ceilalți. Iar pe această cale vreau să solicit și organelor de drept să se sesizeze, colegii de la pretură, domnul viceprimar, să-i ghidați pentru a depune demersurile necesare ca să fie luate acțiunile în corespundere cu legislația.
În acest sens. Domnule Pavaloi, vă rog să ne spuneți care este situația în domeniul educațional. Vreau să mulțumesc pentru activitățile care au fost sportive, culturale, educaționale cu caracter nonformal, promovate, desfășurate pe teritoriul municipiului Chișinău. Am avut pe de-o parte maratonul la care au participat mii de oameni. Atât din Chișinău, din țară cât și de peste hotare. Am avut foarte multe țări participante în această privință și chiar cu acele critici care sunt aduse autorităților publice locale.
Vreau să spun că astfel de evenimente sportive sunt caracteristice pentru toate capitalele lumii și în toate capitalele lumii în mare măsură de o asemenea envergură și de o asemenea amploare. Se desfășoară în centrul capitalei sau pe străzile arterelor principale și acest lucru este și este în devenire. Ca și carte de vizită pentru diferite capitale, orașe. Vreau să spun că noi suntem onorați să fim coorganizatori, parteneri în această privință.
Și celor care într-o formulă sau alta au sesizat disconfortul în spațiul public prin postări pe rețelele de socializare, Telegram și tot așa mai departe. Să spunem că astfel de evenimente nu se desfășoară chiar în fiecare zi sau în fiecare săptămână, nici măcar în fiecare lună.Iar noi am preîntâmpinat publicul din municipiul Chișinău, toți cei care sunt interesați în vederea evitării deci ieșirii în oraș cu automobilele sau chiar și cu transportul public care într-o formulă sau alta a fost redirecționat. Repet, când sunt peste 10.000 de oameni din diferite țări participanți, noi trebuie să ne mândrim cu acest lucru. Chiar dacă unora le creează acel disconfort. Orașul este viu prin oamenii săi, în primul rând. Și ceea ce este foarte important este să ne respectăm unii pe alții în aceste circumstanțe.
La fel au avut loc prezentări ale școlilor sportive, ale centrelor de creație, a celor 27 de instituții extrașcolare în care activează peste 20.000 de copii din Chișinău. Și la fel, spunem că suntem foarte mândri pentru că aceste servicii sunt în mare măsură, dacă nu în totalitate, practicate pe gratis. Pentru aceste servicii achită municipalitatea și aici este vorba de secții sportive unde avem și campioni foarte mulți. Astea sunt și școlile de muzică, artă, centre de creație și multe, multe altele. Vă rog, domnule Pavaloi, foarte succint la acest capitol, dar și la ceea ce ține nemijlocit de procesul educațional din capitală.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, stimați colegi, bună ziua. Într-adevăr, în săptămâna de referință am avut mai multe activități cu caracter sportiv, dar și activitatea de sâmbătă, 28 septembrie. Activitate care s-a intitulat Viața dincolo de lecții, este la ediția a doua. Ca și concept a fost de a promova activitățile care sunt prestate în centrele extrașcolare, dar și școlile sportive.
Ne bucurăm că foarte mulți părinți au venit cu copiii în Parcul Alunelul pentru a încerca anumite activități care pot fi practicate de către copiii lor pe parcursul anului școlar. Cu atât mai mult că noi suntem la etapa în care facem înscrierile în atât în centrele extrașcolare cât și în școlile sportive. Pe această cale, invit toți părinții să acceseze și site-ul extrașcolar.md unde pot găsi informații despre oricare instituție care este în subordinea Primăriei Municipiului Chișinău. Și prestează servicii extrașcolare, dar există și informații cu privire la centrele private, astfel oferind posibilitatea părinților să facă o alegere corectă și bună pentru copilul lor.
La fel, suntem în pregătire atât săptămâna trecută cât și săptămâna asta pentru ziua profesională a lucrătorului din învățământ care urmează să se desfășoare pe data de 3 octombrie. Urmează să venim cu mai multe detalii în acest sens. Sperăm că vom avea o activitate bună pentru toți angajații din sistemul nostru educațional.
În ceea ce privește funcționalitatea claselor și grupelor cu program prelungit, din nou vreau să menționez faptul că Primăria Municipiului Chișinău acordă gratuit frecventarea acestor grupe cu program prelungit. Părinții doar achită alimentația copiilor în aceste grupe, iar 20% din totalitatea părinților, din totalitatea copiilor care frecventează aceste grupe sunt scutiți și de plata pentru alimentație. În cazul în care provin din familii social dezavantajate și depun un dosar în cadrul instituției în acest sens.
Cu referire la statistica privind grupele cu program prelungit, vreau să menționez că la ziua de astăzi funcționează grupe cu program prelungit în 113 instituții în număr de 1085 de grupe cu program prelungit. Din ele, 1032 fiind cu o perioadă de trei ore și 53 de grupe cu program prelungit pentru șase ore. Solicitarea pentru trei sau șase ore a fost făcută de către instituția de învățământ după discuțiile pe care le-au avut cu părinții. În total, în total, grupele cu program prelungit sunt frecventate în acest an de un număr de 30.731 de copii. Din ei, 29.133 în grupe cu program de trei ore și 1598 în grupe cu program de șase ore.
Cu referire la copiii cu statut de refugiat, vreau să menționez că și în această săptămână numărul copiilor cu statut de refugiat este în creștere. Astfel, 1797 de copii cu statut de refugiat din Ucraina frecventează instituțiile noastre cu 36 mai mult ca săptămâna anterioară.
La fel, în săptămâna de referință am făcut mai multe eforturi în ceea ce privește pregătirea instituțiilor către sezonul de încălzire. La ziua de astăzi, în principiu, practic toate instituțiile sunt pregătite pentru a fi conectate la agentul termic. În afară de câteva instituții care sunt pe ultima sută de metri în ceea ce privește reabilitarea unor porțiuni de sisteme de încălzire. Lucrul respectiv urmează să se întâmple săptămâna viitoare, astfel încât atunci când va fi necesar să conectăm instituțiile la agentul termic să avem toate instituțiile gata pentru acest lucru.
Raport finalizat, domn primar, dacă sunt întrebări.
Ion Ceban: Nu sunt întrebări. Eu am să rog doar pe doamna viceprimar Cutasevici să facă o, să prezinte o informație cu privire la creșterea numărului de elevi în ultima perioadă în municipiul Chișinău. Deci, la fel suntem foarte mândri și vreau să spun că aici, la Chișinău, noi creăm condiții suplimentare. Se deschid noi grădinițe, modernizăm și deschidem complexe educaționale și școli și vom continua să facem acest lucru pentru că există o cerință foarte mare, pe de-o parte. Pe cealaltă parte, trebuie ca toate aceste provocări, în sensul bun al cuvântului, să fie luate în calcul.
Dar până a interveni doamna Cutasevici, vreau să felicit în numele Primăriei Municipiului Chișinău, a întregii echipe. Elevii care fac parte din echipa ce a câștigat medalia de aur la cea mai mare olimpiadă mondială de robotică pentru liceeni, FIRST Global Challenge. Desfășurată în perioada 26-29 septembrie în Atena, în Grecia. Această competiție, destinată elevilor de 15-18 ani, a reunit 193 de țări din întreaga lume. Echipa Republicii Moldova a devenit dublu campioană a olimpiadei. Prima medalie de aur a fost obținută pentru alianța câștigătoare FIRST Global, premiu acordat celor patru echipe din alianță care au învins în finala competiției. Iar echipa Republicii Moldova a obținut acest titlu în alianță cu echipele din China, Madagascar și Insulele Cook. Cea de-a doua medalie de aur a fost obținută la categoria Inovații în Inginerie și vreau pe această cale, odată în plus.
Să felicit tinerii care au participat. Este vorba despre Vladimir Corduneanu, Liceul Mihai Viteazul, Cristian Romanciuc, Liceul Gheorghe Meniuc, Mihai Marandici, Liceul Mihai Eminescu. Marta Guțu, Liceul Socrate, Sabina Pavlov, Liceul Socrate, Alexandru Cernăuțeanu, Liceul Socrate, Cristian Stăvilă, Socrate și Cătălin Morgineanu, Socrate.
Încă o dată felicitări tuturor în această privință. Am mai spus, avem copii extraordinar de talentați într-o țară atât de mică. Dar acest lucru nu este posibil fără antrenori talentați și dedicați, fără pedagogi dedicați și talentați. Fără cei care-i ghidează, evident, și fără de părinți care depun speranță și efort în aceste succese care sunt comune pentru noi toți. Ne mândrim cu voi ca și cu cei care au făcut istorie la olimpiadă sau cu cei care ne reprezintă în diferite concursuri internaționale pe diferite domenii. Vă rog, doamnă Cutasevici.
Angela Cutasevici: Mulțumesc, domn primar. Este adevărat că municipiul Chișinău este unica entitate administrativ-teritorială care are o creștere continuă a numărului de copii școlarizați. Acest lucru este foarte îmbucurător pentru noi ca autoritate, dar totodată impune și anumite dificultăți, în sensul de a ne consolida eforturile și de a spori investițiile în educație. Acest lucru am făcut continuu în ultimii câțiva ani. Investiția în infrastructura educațională a fost de peste jumătate de miliard, dar și continuăm în fiecare an să creștem această investiție. Și acum despre cifre.
Din evidența pe care o avem noi, pentru că am început-o atunci când am venit la primărie, din 2017-2018, anul școlar, am avut 85.458 de elevi. 2018-2019, 87.529 elevi. În comparație cu anul precedent era o creștere de plus 2071. Și tot așa mai departe. Deci, în anul 2022-2023 avem 99.220 elevi, plus 2698 mai mult în comparație cu anul precedent. Anul 2023-2024 avem 102.688.000 elevi, plus 3468. Deci, cea mai mare creștere a fost practic în anul școlar 2023-2024. Și anul curent de studii, de ce spun astăzi cifrele? Pentru că au fost făcute totalurile de către Direcția Educației, respectiv anul școlar 2024-2025 avem 105.725 elevi, ceea ce constituie plus 3037 elevi mai mult în comparație cu anul precedent. Deci, sunt cifre foarte îmbucurătorare pentru noi.
E o responsabilitate mare și încercăm să facem față imediat, deși este foarte dificil imediat să răspundem acestor presiuni. Dar avem de lucru și muncim, ceea ce o facem constant și vom face în continuare.
Ion Ceban: Probabil trebuie de menționat aici, pentru că în dinamică este, în esență, un fel de structură pe care o putem audia sau vizualiza. Dar trebuie să înțelegem că în ultimii ani, de când suntem în funcție aici, avem plus 20.000 de copii ca și populație școlară, sau cu o pătrime mai mult decât a fost în anul de învățământ 2017-2018. Ceea ce este fără precedent, nu doar pentru regiune, dar pentru întreaga Europă, dacă este să ne referim la raporturile în această privință. Și, cu certitudine, așa cum spuneam, este și o provocare pentru noi, în sensul bun al cuvântului. Iar investițiile pentru educație, cumulative, astăzi se cifrează la aproximativ 60% din bugetul municipal pentru anul fiscal.
Și acest lucru este, cum spuneam, de o parte, o oportunitate, dar și de cealaltă parte, o responsabilitate enormă. În continuare, urmează să facem tot posibilul ca municipiul Chișinău să arate din ce în ce mai bine din toate punctele de vedere: transport public, infrastructură, mobilitate sporită, zona verde aranjată și amenajată și modernizată, infrastructura cartierelor și multe, multe alte lucruri. Evident, alături de infrastructura socială. Aceste cifre ne denotă, pe de o parte, faptul că există un trend pozitiv în ceea ce ține de populația școlară.
Dar, de cealaltă parte, este și un indicator că oamenii aleg să trăiască la Chișinău. Sigur că ne pare rău pentru acele localități din care vin, pentru că, în instanță finală, rămân sate pustiite, rămân orașe cu populație mult mai puțin din punct de vedere numeric. De aici vin și consecințele închiderii celor zeci, și din câte înțeleg, urmează alte, dacă nu sute, de școli. Iar pentru noi este o provocare, cum spuneam, pentru că acest lucru trebuie să ne facă să fim mai buni și să oferim servicii de calitate sporită copiilor noștri. Eu vă mulțumesc foarte mult. Mai avem, începând cu 2:30, multe alte ședințe specifice. Ceilalți o să raporteze deja la următoarea ședință operativă. Doamnelor, domnilor, domnule viceprimar, aveți ceva de comunicat?
Întrebări, presă.
Jurnalist: Bună ziua, domnule primar. Dumneavoastră deja v-ați expus despre această pictură murală, dar am nevoie de niște precizări. Vreau să întreb dacă știți va fi colorat, adică această parte vopsită acolo pe loc. Am văzut mesajul că va fi restabilit, dar oricum, știți cine a colorat acest pictor care deja a colorat? Iar cum asta o să faceți?
Ion Ceban: Cel mai important este lucrul că îl vom restabili. Cum, urmează să identifice soluții colegii de la pretură. Grav este altceva, că avem oameni care sunt obraznici și înțelegem atunci când e cineva fără șapte ani de acasă sau în diferite stări când este vandalizat orașul, fie că în spațiul public sau în instituții. Mai puțin este de înțeles când oamenii conștient fac acest lucru, absolut conștient, pentru că nu cred că cineva nu știa ce face în această privință. Și este absolut condamnabil.
Jurnalist: Dumneavoastră, în acest sens, primăria, adică cumva ați solicitat organele de drept ca această companie va fi amendată? Cred că e asta...
Ion Ceban: Am vorbit deja despre acest lucru, ca să fie această colaborare cu instituțiile de drept.
Jurnalist:: Da, eu vă mulțumesc.
Ion Ceban: Alte întrebări?
Jurnalistă: Săptămâna trecută, la ședința primăriei, doamna pretor spunea că va fi remediată problema de pe podul înalt, strada Podul Înalt, în urma ploilor. Și domnul pretor spunea că urmează să fie remediată situația și pe strada Testemițeanu. Lucrurile, în cazul Testemițeanu, nu s-au schimbat. Să ne spuneți când totuși vor fi, sau ca să excludem o tragedie, în contextul în care meteorologii avertizează că în următoarele zile se așteaptă ploi.
Ion Ceban: Da, aici doar aș adăuga un lucru. Spuneam că venim din România în această dimineață. Este alertă și cod roșu în câteva județe, cod portocaliu de furtună și ploi. Trecem nu doar noi prin astfel de situații. Așa cum am menționat anterior, pagubele s-au cifrat la peste 40 de milioane de lei. Noi aceste demersuri le-am transmis autorităților centrale pentru a avea aceeași abordare în raport cu toate autoritățile care sunt pe teritoriul Republicii Moldova.
Cu regret, aceste schimbări climatice aduc din urmă și ravagi de acest tip, intemperiile care provoacă diferite pagube. Unele pot fi restabilite mai rapid, altele mai durează în timp. Cert este faptul că în proporție de 90% din tot ce a fost ca și pagube evaluat a fost înlăturat în primele câteva zile. Doamna pretor, domnul pretor, dacă este, să se expună, vă rog frumos.
Sinilga Școlnic: Bună ziua, domnule primar, stimați colegi. Eu vreau să vă anunț că deja Exdrupo remediază situația de la Podul Înalt. Cât o să mai dureze? Cât? Undeva vreo săptămână.
Ion Ceban: Haideți să... întrebarea nu este cât o să dureze, că e o săptămână, 10 zile și după asta iarăși să revenim dacă ceva nu... Agentul economic intervine, urmează să fie restabilit. Important este ca aceste lucrări să fie făcute calitativ și să fie finalizate până la începutul altor, haideți să spunem așa, situații legate de temperaturi sau de zone de risc. Pretura sectorului Centru?
Sergiu Andrian: Bună ziua încă o dată! Deci, va fi în perioada imediat următoare se va clarifica și situația cu Testemițeanu. E vorba de ceva tehnic și de modul de folosire a acelui teren. Deci, cum repet, în perioada imediat următoare această problemă va fi soluționată.
Jurnalistă: Dar nu există riscul ca acea porțiune să cadă în totalitate? Pentru că practic afectează o jumătate din trotuar, în cazul de pe Testemițeanu.
Sergiu Andrian: Păi, acuma noi... Deci, pentru a evita astfel de riscuri, tehnic pentru a demonta corect acel gard, din acest motiv s-a întins puțin, dar în perioada următoare va fi demontat.
Jurnalistă: Și referitor la incidentul care a avut loc acum câteva luni, și săptămâna trecută am dat aceeași întrebare privind cazul copiilor electrocutați. Sunt detalii noi despre această anchetă? Și de ce durează atât de mult?
Ion Ceban: Nu cred că suntem noi destinatarii acestei întrebări. Am zis, așteptăm ca și dumneavoastră și toată societatea ancheta asta.
Jurnalistă: La nivel de primărie nu s-a mai intervenit, nu s-a mai... nu mai sunt informații noi? Cineva se face vinovat din cadrul direcțiilor municipale, poate întreprinderile?
Ion Ceban: Nu putem să intervenim peste ancheta oficială care este în derulare. Alte întrebări, colegi? Dacă nu mai sunt, vă doresc o săptămână cât mai reușită. Și nu înainte de a vă spune următorul lucru. Deci, așa cum ziceam, în România este alertă în foarte multe județe. Aceste județe sunt chiar peste Prut. Este vorba despre, în special, Galați, dar și altele. Adică sunt foarte apropiate de noi. Vă rog să fiți foarte precauți, iar ceea ce am discutat nu o dată, ca intervențiile să fie făcute în mod structurat. Domnul viceprimar, colegii, vă rog să țineți la control aceste subiecte.
În același timp, la sfârșitul săptămânii curente este organizat tradițional Ziua Vinului. Și este un eveniment la care participă foarte, foarte multă lume, atât din țară, cât și de peste hotare. Rog toate echipele care nemijlocit sunt responsabile de salubrizare, de intervenție după caz, să faceți acest lucru.
La fel, rog foarte mult să luați legătura cu organizatorii, autoritatea centrală, pentru a clarifica dacă este nevoie de ceva suplimentar în această privință. Este un eveniment care pune în valoare Republica Moldova, dar și nemijlocit Chișinăul ca și destinație turistică. Vă spun că sunt oameni care vin din foarte, foarte multe țări. Și iarăși, în pofida diferitor interpretări, credem că acele peste 200 de companii vinicole care ne reprezintă nu doar acasă, dar și peste hotare, în această perioadă merită atenție din partea tuturor.
Iar peste o săptămână, pe data de 12, 13 și 14, pe 13 și 14, de Hramul orașului, vom organiza mai multe evenimente. Iar pe data de 12 este Festivalul Etniilor, care a fost, deci, amânat din cauza ploilor torențiale care au avut loc atunci când trebuia să se desfășoare evenimentul. La fel, rog maximă colaborare în această privință cu toți factorii de decizie. Vă mulțumesc mult și vă doresc o săptămână cât mai reușită.