PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 29 iulie 2024 Image
30 iul. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 29 iulie 2024

 

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

 

Ion Ceban: Bună dimineața, colegi. Colegii de la presă. Bună dimineața tuturor.

Încă o dată bună dimineața la toată lumea. Astăzi este marcată Ziua Constituției Republicii Moldova. Felicitări cu această ocazie și prosperitate dorim țării noastre în continuare. Este important ca legea supremă să nu fie afectată în urma modificărilor politice și a intervențiilor politice. Și fiecare cetățean al țării noastre, locuitor al Chișinăului, cei care sunt aflați peste hotare își doresc ca aceste schimbări să nu fie în detrimentul independenței și suveranității țării.

Constituția trebuie să apere în primul rând oamenii din această țară și nemijlocit țara. În continuare îl felicităm pe judocanul Denis Vieru pentru adjudecarea medaliei de bronz la Jocurile Olimpice. Este prima medalie pentru Republica Moldova la această olimpiadă și noi ne mândrim cu fiecare jucător care participă la Jocurile Olimpice.

Denis, felicitări! Prin ambiția, talentul și dedicația ta ai făcut o țară întreagă mândră, scriind totodată o nouă filă pozitivă în istoria sportului moldovenesc. Felicitări familiei și antrenorilor tăi! Ei au crezut cel mai tare în tine și cred în continuare alături de noi.

Felicitări și mult succes și celorlalți sportivi care au participat sau care urmează să facă acest lucru la Olimpiada de la Paris. Ei sunt campionii noștri. Pe această cale reiterez angajamentul Primăriei Chișinău de a susține în continuare sportivii și sportul moldovenesc.

Actuala generație, dar și viitoarele, promit multe alte succese atât la nivel de țară, regional, mondial și chiar olimpic. Vreau ca cei care sunt la conducere să nu își aducă aminte de sportivii noștri doar în perioada campionatelor naționale și internaționale.

Dar să investească în sportul moldovenesc în toată perioada, inclusiv în infrastructură, condiții pentru antrenament și propriu-zis să susțină și să motiveze antrenorii și sportivii noștri. Cât privește Primăria Chișinău, noi finanțăm și cofinanțăm sute de evenimente sportive, campionate și competiții în toate domeniile. La fel ca și multe alte detalii în această privință.

Amintesc, în ultimii ani, bugetul pentru activități sportive, pentru susținerea sportivilor a crescut practic de șapte ori în bugetul municipal. Am scris și ieri referitor la susținerea producătorilor autohtoni. În continuare, Primăria Chișinău organizează și susține tradițional târgurile producătorilor autohtoni.

Informăm și promovăm despre astfel de evenimente, deoarece credem că acest domeniu merită toată susținerea noastră. Spre exemplu, doar în acest weekend, 27-28 iulie, în sectoarele capitalei au fost desfășurate iarmaroace și târguri cu produse și mărfuri autohtone în sectoarele Botanica, Buiucani în trei locații. În sectorul Centru, două locații, sectorul Ciocana până la pe Mircea cel Bătrân. La fel, sectorul Râșcani, două locații.

Vreau să spun că în această perioadă, de la câțiva agenți economici care de obicei veneau să își expună producția autohtonă în municipiul Chișinău, am ajuns la sute de agenți economici din toată țara, de la Vulcănești până la Naslavcea. Și acest lucru ne bucură și bucură și locuitorii municipiului Chișinău, oaspeții capitalei, cei care pot nemijlocit procura produse autohtone.

Primăria Chișinău încurajează cetățenii să viziteze târgurile locale menite să asigure consolidarea relațiilor dintre producătorii autohtoni și consumatori. Acum vreau să revin la un subiect care este pe agenda zilei. Este vorba despre bugetul municipal și nevotarea acestuia de către consilieri.

Unii consilieri din unele fracțiuni, am spus de jumătate de an, că nu există voință politică și anume regretăm faptul că în acest în această privință subiectul se politizează la greu. Vreau să asigur toată lumea că de jumătate de an am purtat discuții, iar bugetul este gata din decembrie 2023.

Odată cu toate cele care sunt parvenite inclusiv de la Ministerul de Finanțe. Doar că în toată această perioadă, dacă vă amintiți, v-am mai spus, nu exista și din câte vedem, în continuare nu există voință politică, spre mare regret. Faptul că în acest an sunt alegeri, la anul sunt alegeri, se tem că oamenii îi vor taxa.

Noi vom propune bugetul de fiecare dată la fiecare ședință și să vedem ce argumente mai aduc cei care au promis oamenilor dezvoltarea orașului. Nouă nu ne este frică să ne asumăm anumite decizii care vor duce la creșterea numărului de proiecte de infrastructură în Chișinău și despre asta am vorbit.

Primăria Chișinău este acea entitate care trebuie să crească numărul de proiecte anume pentru a dezvolta infrastructura orașului: drumuri, transport public, școli, grădinițe, atât în raza orașului cât și în suburbii. Noi avem un pachet social enorm cu servicii care nici statul astăzi nu le are. Am văzut diferite interpretări iarăși a celor care sunt considerați ca cea mai incompetentă guvernare din istoria Republicii Moldova, tot fluturând cu diferite mesaje în spațiul public. Repet, noi în Chișinău avem un pachet social pe care nu îl are statul la nivel de republică.

În același timp, noi nu suntem Ministerul Muncii și Protecției Sociale ca să implementăm politicile de stat pe care nu le implementează ei fie în educație, sănătate sau protecție socială și să ceară de la noi ceea ce nu fac nici într-o localitate din Republica Moldova.

Noi am văzut și unele surse media care s-au deranjat în această privință. Tot felul de influenceri, troli, vloggeri, bloggeri și toată armata asta de trăpăduși ai galbenilor care, repet, s-a deranjat un pic din cauza anunțului pe care l-am făcut săptămâna trecută. S-au activizat cu atacuri în adresa mea și a colegilor mei. În continuare suntem invitați pe la procuraturi, pe la CNA, pe la diferite alte organe de drept și murdăriți în mass-media galbenă, așa cum am spus de multe, multe ori. Cu regret, ceea ce se întâmplă și toate fărădelegile care se întâmplă la nivel central, de acești reprezentanți ai mass-mediei care trebuie să fie, în mod normal, independenți și echidistanți nu vedem. De tot ce este și se întâmplă în țara asta este de vină opoziția, primăria, tot cine vreți, numai nu cei care calcă prin străchini în fiecare dimineață, în fiecare zi, în fiecare săptămână, în fiecare lună.

Sfatul meu este să se apuce de lucru în interesul oamenilor, să nu caute metode de supraviețuire pe spatele cuiva. Și da, nu ne mai transmiteți mesaje în continuare că ne veți purta prin tot felul de instanțe pentru că asta se întâmplă direct, indirect și asta știu și colegii mei. Cunoaștem și noi și reiterez, la această etapă nu există persoană de conducere în instituția primăriei, fie că sunt viceprimari, fie că sunt șefi de direcții, fie care sunt alți reprezentanți care nu au tot felul de procese inițiate a organelor de drept la solicitarea deputaților și consilierilor PAS. Vă rog, vă rugăm frumos, terminați aceste acțiuni și nu încercați în continuare să intimidați oamenii. Apucăți-vă de lucru pentru că aveți de furnizat rezultate în baza așteptărilor pe care le-ați creat.

Și aceste rezultate nu mai vin. Doar săptămâna trecută ați mai închis 10 școli în raionul Briceni. Asta pentru cei care se preocupă de componenta socială în municipiul Chișinău. Și iarăși, nu vedem ca reprezentanții așa numitei mass-media galbene să vadă aceste lucruri în teritoriu. Școli închise, licitații trucate, spitale închise, universități închise, oameni la calea ferată care, 5000 de persoane, nu primesc câteva luni salariu. Iată, asta este esența acestei guvernări care absolut este incompetentă, irelavantă, iresponsabilă față de oamenii săi. Nu vede nimeni, nu transmite nimeni. Ce fac cele 5000 de familii? Eu îmi închipui dacă s-ar întâmpla acest lucru la nivelul municipiului Chișinău, cu 100 de persoane, nu cu 5000, trâmbițau luni întregi. Trebuie să vă fie rușine și celor care reflectă, și cei care produc astfel de rezultate pentru Republica Moldova.

Domnul Mihalache, rog în continuare detalii cu privire la informații cu privire la biletele falsificate în transportul public.

Vitalie Mihalache: Bună ziua, domn primar! Bună ziua, stimați colegi! Într-adevăr, atât Direcția cât și Parcul Urban de Autobuze s-au autosesizat la subiectul dat. Au fost creată comisie de anchetă și la ora actuală se desfășoară anchetă pe situația dată. Mai mult ca atât, au fost, în cadrul comisiei de anchetă se examinează toată rețeaua de curse care este pe care se este prestat serviciul de transportare de călători pentru a evalua dacă au mai fost astfel de cazuri sau este doar un caz unitar. În săptămâna ce urmează vom primi rezultatele anchetei. De asemenea vom primi, inclusiv, rezultatele și măsurile care vor fi implementate de către Parcul Urban de Autobuze pentru a nu avea astfel de riscuri și situații în timp, pe pe viitor. Inclusiv cu aplicarea măsurilor față de cei care au admis sau, dacă nu au admis atunci măsurile interne ce și cum urmează să fie securizată sistemul de vânzare de bilete pentru călători în transportul public municipal.

Ion Ceban: Vă rog să fie monitorizare strictă în această privință și colegii, atât de la Parcul Urban de Autobuze cât și de la Regia Transport Electric să nu permiteți astfel de situații pe pe viitor. Înțeleg că avem șmecherași, dar acești șmecherași trebuie să fie imediat transmiși pe mâna organelor de drept.

Domnul Mihalache, domnul viceprimar Ilie Ceban, vă rog separat să vă referiți la regulamentul cu privire la parcări. Acest regulament este elaborat de mult timp cu implicarea experților naționali și internaționali, după exemplul altor state. Oamenii așteaptă de mult această abordare, au tot mai multe întrebări și asta este normal în procesul de elaborare a unui regulament. Cu regret am văzut iarăși interpretări trunchiate. S-a arătat că, pentru a speria opinia publică, că doar într-o formulă sau alta este vorba despre 30.000 de lei abonamentul pe an. Nimeni n-a arătat că sau puțini au arătat în realitate că s-a propus taxa de 10 lei, de 20 de lei și este foarte flexibilă această procedură. În general, pe întreg teritoriul municipiului Chișinău.

Vă rog, domnul viceprimar, domnul director, cine...

Vitalie Mihalache: Încă o dată bună ziua tuturor! Într-adevăr, la ora actuală, Direcția Generală Mobilitate Urbană a propus spre audieri publice proiectul de regulament care a fost elaborat cu implicarea atât specialiștilor companiilor locale cât și companiilor internaționale. Au fost preluată experiența atât a României cât a altor țări dezvoltate din Uniunea Europeană. Ceea ce ține de amenajarea și nemijlocit administrarea regimului de parcări publice în orașe, municipii. În condițiile date au fost selectate și preluate toate cele cele mai bune practici. La ora actuală, cum a fost menționat și de către domnul primar, într-adevăr, regulamentul propune și prevede posibilitatea de a alege. În cazul în care titularul autoturismului care este în posibilitatea de a se parca pe terenul municipal are posibilitatea de a achita pentru o oră parcarea sau pentru un anumit timp, în dependență de perioada de timp în care va ocupa sau se va afla pe locul respectiv de parcare. Sau posibilitatea de a achiziționa un abonament pe o perioadă mai îndelungată, având inclusiv o posibilitate de a evita acele plăți, deplasări către bancomat sau reveniri către bancomat. Iar cel mai important lucru care vreau să-l atenționez și inclusiv pe această cale este că atât direcția cât și specialiștii care sunt implicați în acest acest proces suntem în așteptare de propuneri, recomandări, solicitări pentru a fi evaluate definitiv până la data de 7.08.2024. Perioada dată la care, începând cu orele 13:00, va avea loc audieri publice deschise.

Cu evaluarea tuturor acelor propuneri, inclusiv recepționarea propunerilor chiar în acest exercițiu ca ulterior să fie examinate. Iar cu proiectul de regulament, după această etapă, vom veni inclusiv în fața consilierilor municipali pentru a avea, pentru a fi dezbătut și sperăm noi, să fie aprobat.

Și să fie finalizate acele bătălii politice din Consiliu, și de a crea o, reveni într-o normalitate în ceea ce ține de utilizarea spațiului public. Și evitarea acelor abuzuri care se fac actualmente pe zona spațiului public, parcându-se atât pe spațiu verde, zonă pietonală, sau alte locații interzise.

Sau inclusiv, creând acele situații de ambuteiaje sau de imposibilitate de deplasare atât a pietonilor, cât și a transportului public și privat care se află pe teritoriul orașului Chișinău.

Ion Ceban: Domnule viceprimar, aveți de adăugat ceva?

Ilie Ceban: Eu vreau să menționez că această neclaritate sau discuție care a apărut în spațiul public referitor la costul exagerat al unui loc de parcare, a fost cumva generalizat pentru, pentru opinia publică. De fapt, este în regulament este foarte clar indicat pentru ce este prevăzut acest cost.

Deci, ora propusă este 10 lei, 20 de lei de la orele 8:00 dimineața până la ora 17:00. În rest, locuitorii care sunt, deci locuiesc în sectorul Centru, în afara acestui interval nu vor fi obligați să achite.

Pe de altă parte, noi am vrut să demotivăm utilizarea parcărilor private, cum cum ar fi. Dar, totodată, să existe această opțiune și am propus să fie această sumă de 28.000 de lei pe an.

Cei care doresc să, hoteluri, restaurante, sau orice alte instituții doresc să dețină o parcare rezervată, să poată avea această opțiune. În toate capitalele europene avem această, sunt aceste opțiuni. De exemplu, în Barcelona, un loc de parcare pentru ambasadă este de 150 de euro pe lună.

Deci sunt costuri destul de mari și respectiv, există opțiunea, sau achiți această sumă, sau o achiți pe oră. Sau vii cu transportul public sau alternativ. Deci noi am oferit un spectru destul de larg. Mai sunt și alte opțiuni, care locuitorii, cetățenii pot utiliza.

Deci nu există lucruri care au fost inventate de către noi și ele cumva contravin. Sunt preluate de către practicile bune în alte orașe, care deja funcționează de ani buni.

Ion Ceban: Trebuie să adaug aici că a fost un sondaj foarte mare realizat în rândul locuitorilor municipiului Chișinău. Care au fost întrebați care ar fi de fapt taxa pe care ar fi gata s-o achite în această privință. Și exact răspunsul pe care l-am primit în cadrul acestui sondaj a fost și inclus de către experți în acest document pentru dezbaterea publică.

Domnule Mihalache, vă rog, tot raportul pregătit pentru ședința operativă.

Vitalie Mihalache: În săptămâna precedentă, vreau să aduc la cunoștință că au fost executate lucrări pe infrastructura municipală. Ceea ce ține de căile de comunicații, infrastructură rutieră au fost în marea majoritate concentrate eforturile pentru executarea lucrărilor de pregătire, în special zona bulevardului Moscovei și bulevardului Decebal.

În ceea ce ține de bulevardul Moscovei, vreau să comunic că se pregătesc, sau se execută lucrări de pregătire pentru o ulterioară intervenție prin aplicarea Slurry Seal-ului. Aceste lucrări la ora actuală se desfășoară pe bulevardul Alba Iulia.

Astăzi pot menționa că pe săptămâna precedentă au fost executate lucrări și s-a aplicat pe bulevardul Alba Iulia Slurry Seal pe o suprafață de peste 14.000 de metri pătrați. În ceea ce ține de lucrările de pregătire care au fost executate pe alte locații, în special pe bulevardul Mircea cel Bătrân.

Toți am observat că au fost inițiate lucrările de aplicare a marcajului rutier. S-au depus eforturi pentru a urgenta acest proces și anume, de a aplica marcajul în scop de securizare a deplasărilor, atât a transportului public, cât și a călătorilor prin traversarea acestui bulevard extins și și amenajat.

De asemenea, în cadrul activităților din săptămâna precedentă, în total au fost executate lucrări în ceea ce ține de asfaltări, pe o suprafață de aproximativ 2284 de metri pătrați și pregătirile care au fost executate inclusiv prin frezare, pe aproximativ 3600 de metri pătrați.

Vreau să aduc la cunoștință și practic, toți suntem cei care vedem acest fapt, în perioada caniculei și datorită acelor temperaturi exagerate care le-am avut în ultimele săptămâni, în și faptul asumat de neînchiderea sau neasistarea deplasării transportului public pe infrastructura rutieră municipală, au fost constatate degradări în special pe zona benzii de deplasare a transportului public.

Aici, unde am intervenit cu frezări a denivelărilor și menținerea calității și a nivelului de serviciu satisfăcător pe pe zona de deplasare a unităților de transport public pe teritoriul orașului Chișinău.

Nu în ultimul rând, vreau să comunic că, în condițiile în care am fost avertizați despre cod galben sau portocaliu de ploi pe perioada săptămânii precedente, au fost efectuate lucrări de curățare și inclusiv întreținerea sistemului pluvial.

Pentru a preîntâmpina eventuale ploi abundente și care pot duce la inundații pe anumite locații. Aici au fost executate lucrări de curățare și inclusiv de evacuare a acelui gunoi depozitat pe acele rețele de canalizare pluvială care le deservesc pe teritoriul orașului Chișinău.

De asemenea, în săptămâna precedentă au fost executate lucrări de aplicare a marcajului rutier. Cu capacitățile Întreprinderii Municipale Exdrupo au fost executate aproximativ 2500 de metri pătrați de marcaj rutier. Inclusiv, din acestea, 1000 de metri pătrați au fost executate de către antreprenorul care este contractat de Direcția Generală Mobilitate Urbană.

Acesta executând 1000 de metri pătrați de marcaj acrilic pe zona infrastructurii rutiere din orașul Chișinău. Paralel cu aceste lucrări, vreau să comunic că suntem în lucrări de de amenajare și reparație a accesului către instituțiile de învățământ.

Am demarat lucrările pe accese către suburbii și nu în ultimul rând, suntem în permanentă supraveghere asupra calității și mersului lucrărilor pe podul Mihai Viteazul. Suntem la finele etapei de pregătire a aplicării stratului de asfalt.

Sunt clarificări și unele momente de coordonări atât cu proiectantul, cât și nemijlocit cu responsabilul din șantier. Aceste momente de de pregătiri sunt spre finalizare, urmând în săptămânile ce urmează a fi aplicat stratul de egalizare și de uzură pe zona la care, la ora actuală, sunt executate lucrări de de pregătire pe suprafața podului Mihai Viteazul.

În rest, celelalte proiecte și obiective sunt la control și nemijlocit, atât cu prestarea serviciilor de călători, cât și cu prestarea serviciilor de iluminare nocturnă a străzilor și a zonelor pietonale de pe teritoriul orașului Chișinău.

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnule Ceornîi, când suntem gata să lansăm noi loturile de autobuze procurate și la ce etapă sunt pregătirea și asamblarea unităților de transport?

Vitalie Mihalache:: Domnule primar, stimați colegi, deci la etapa actuală sunt importate în Moldova 38 de troleibuze. Mai avem cinci articulate să le primim. Acestea se află acum la etapa de mentenanță, de servire tehnică, verificări. Pentru sfârșitul lunii august o să putem să facem lansarea troleibuzelor.

Ion Ceban: Înseamnă că pentru 1 septembrie, când începe anul școlar...

Vitalie Mihalache:: Exact, când o să fie cel mai mare flux de pasageri atunci...

Ion Ceban: ...o să fiți pregătiți?

Vitalie Mihalache:: Da.

Ion Ceban: Bun. Să vă rog, domnule viceprimar, la control strict. Domnule Bolocan, vă rog frumos, situația în domeniul social și sănătate.

Vladimir Bolocan: Bună ziua, domnule primar general! Bună ziua, stimați colegi! Săptămâna trecută, de către Direcția Generală Asistență Medicală și Socială, prin intermediul direcțiilor de asistență socială sectoriale, au fost acordate servicii de asistență și de prestații sociale la peste 12.000 de persoane.

Totodată, cu ajutorul serviciilor de echipă mobilă și serviciul de lucrător social, au fost efectuate 289 de vizite la domiciliu pentru diverse persoane cu nevoi speciale. Și nu în ultimul rând, cu ajutorul centrului de găzduire și orientare pentru persoane fără domiciliu stabil, au fost efectuate razii în raza orașului Chișinău, în toate sectoarele.

Prin intermediul acestor razii au fost identificate 15 persoane fără domiciliu stabil. Și tot aceste 15 persoane au fost găzduite în cadrul centrului de găzduire. Evident că doresc să menționez că mai multe persoane fără domiciliu stabil au fost identificate.

Dar, din păcate, regulamentul, la ora actuală, nu permite plasarea lor în centru de găzduire fără acordul lor personal. Astfel, unele persoane chiar refuză plasamentul în cadrul centrului de găzduire. Un lucru destul de deranjant, evident, pentru că efectele vagabondajului sunt destul de complicate.

Și prin intermediul acestor razii, totodată, informăm pe persoanele fără domiciliu stabil că există niște riscuri legate de vagabondaj. Încercând să-i convingem, totuși, să aleagă serviciile centrului de găzduire. Ca ulterior, cu ajutorul direcțiilor de asistență socială, în colaborare inclusiv cu alte autorități publice locale, ori statistica ne arată că peste 50% dintre beneficiarii centrului de găzduire nu sunt locuitori ai municipiului Chișinău, dar sunt din republică.

Și noi suntem nevoiți să facem legătură cu autoritățile publice locale. Uneori este nevoie de a le face din nou actele de identitate pentru persoanele fără domiciliu, care practică vagabondajul. Sunt niște, sunt mai multe aspecte care au fost identificate pe parcursul activității. Noi o să venim, cum ați menționat dumneavoastră săptămâna trecută, cu un raport mai amplu la acest subiect și cu niște recomandări de modificare a regulamentului centrului de plasament.

Și totodată vom veni și cu scrisori de apel către autoritățile publice centrale. Ori doar în municipiul Chișinău există acest serviciu de plasament pentru persoane fără domiciliu stabil. Respectiv, fenomenul de migrare în Chișinău a acestor persoane este unul destul de amplu. Și este nevoie de a întreprinde măsuri nu locale, dar măsuri generale pe toată țara pentru a lupta cu acest flagel.

Mai mult ca atât, vreau să vă spun că am făcut și o analiză la jumătate de an legat de serviciile medicale acordate de către spitalele municipale pentru persoanele fără domiciliu sau neasigurate și fără domiciliu. Aici, deja ne-am ridicat la niște sume foarte mari de bani care trebuie să fie achitate din bugetul municipal.

Și din cauza că activăm în baza bugetului provizoriu și nu se votează propunerile care au venit din partea direcției pentru bugetul pentru anul 2024, vom ajunge la o anumită etapă, într-o pană și nu vom putea acorda servicii medicale pentru aceste persoane care vin, sunt identificate în condiții foarte deplorabile.

Și chiar aici vom vedea mai departe, în cazul neadoptării bugetului, cum cum vom proceda. Sunt mai multe lucruri care vor trebui discutate ulterior. Nu în ultimul rând, tot cu referire la situația în domeniul social, doresc să menționez că, indiferent că este perioada de vacanță, oricum, luând în considerare faptul că sunt concedii între colegii noștri, ne străduim și depunem maxim efort pentru a face față cererilor și fluxului care vin din partea locuitorilor municipiului Chișinău.

A căror stare materială este destul de gravă și, în limita posibilităților, intervenim pentru a ajuta persoanele cu situație materială complicată de a ieși din acest impas. Cu referire la măsurile care au fost întreprinse cu privire la combaterea efectelor negative ale caniculei, deși nu a fost o săptămână plină în care au lucrat corturile anticaniculă, oricum, avem peste 6000 de adresări în cadrul acestor corturi pe parcursul activității.

Dintre care, în jur de 400, 450 de persoane au avut nevoie de măsurarea tensiunii arteriale și de acordarea ajutorului premedical. Ceea ce vorbește încă o dată despre faptul, totuși, că este nevoie de a fi alături și de a acorda în continuare asistența necesară populației din municipiul Chișinău.

Nu în ultimul rând, vreau să spun că monitorizăm zilnic, chiar și pe ore, ceea ce se întâmplă în regiune și anunțurile care vin din partea meteorologilor pentru a înțelege cum să ne redistribuim, sau distribuim, de fapt, forțele noastre.

Cu privire la adresările în instituțiile medicale, vreau să vă spun că au fost 3607 de adresări, dintre care 1583 au fost internări. Adică, iarăși, ne ținem de proporția de undeva la jumătate din cazuri se rezolvă până la 24 de ore în cadrul unităților de primiri urgențe, lucru îmbucurător.

Iarăși, în perioada vacanțelor, este complicat pentru medici să facă față fluxului și presiunilor, dar le mulțumim lor pentru efortul depus și pentru faptul că se descurcă cu acest, cu această provocare.

Dintre adresările cele mai frecvente, evident că sunt diverse. Important este totuși că se atestă și unele viroze la copii. Vreau să le spun părinților pe această cale ca să înțeleagă, în momentul când se adresează în anumite spitale pediatrice, obligatoriu se face testul la COVID, pentru a exclude sau identifica potențiala infecție COVID.

Ori, cum am discutat și săptămâna trecută, conform statisticilor, există o ușoară creștere și noi ne străduim să monitorizăm și să ținem sub control aceste lucruri. Iar la momentele oportune, vom reveni poate cu unele mesaje de adresare, de atenționare către populație.

Important este ca să știe lumea că vaccinarea COVID nu s-a oprit, ea continuă, ori infecția COVID nu s-a oprit, ea doar s-a diminuat. Ne va trebui să ne învățăm să trăim cu această infecție COVID-19 la fel cum ne-am învățat să trăim alături de gripă și de alte infecții cu caracter sezonier care sunt la noi în societate.

De asemenea, se monitorizează și situația cu privire la pacienții care sunt în monitorizare la domiciliu, tot cu suspiciune la COVID-19. În total, tot săptămâna trecută, ne-au fost raportați că deja peste, adică 3322 de refugiați care beneficiază de statut de protecție temporară, deja sunt înregistrați la medicul de familie în municipiul Chișinău și beneficiază de asistență deplină.

Fac pe această cale un apel către persoanele cu cetățenie altă decât a Republicii Moldova și care au statut de refugiat, să vină să se înregistreze la medicul de familie. Iar pentru cei care încă nu au acest statut, desigur, să depună actele în modul cuvenit pentru a beneficia de această protecție temporară.

Ori este absolut necesar încadrarea lor nu doar din punct de vedere social în societate, dar și în sistemul medical pentru ca să poată beneficia pe deplin de asistența medicală cuvenită și în măsură deplină.

Cu privire la ambrozie, datorită unor precipitații, efectele polenului cauzat de ambrozie, evident că sunt în scădere. Dar, după cum am menționat săptămâna trecută, încă se identifică în zone de centru a Chișinăului terenuri întregi de ambrozie neprelucrate, neeradicată.

Și asta creează o problemă pentru populația nu doar din regiunea acelui câmp, dar în distanță de până la 30 de kilometri, acest polen este adus de către curenții de aer și cauzează probleme și celor din municipiul Chișinău.

De aceea, venim cu un apel public față de autoritățile locale, din preajma municipiului Chișinău, cât și de cele, în general, din Republica Moldova, de a lupta intens cu acest flagel. Ori anul viitor, în raport de progresie geometrică, va trebui să întreprindă măsurile pentru a contracara ceea ce anul acesta nu am făcut.

Cam atât, domnule primar general. Dacă sunt întrebări sau precizări, răspund.

Ion Ceban: Bun. Doar revenind la situația persoanelor fără adăpost. Dacă Guvernul central nu vrea să coopereze în această privință, vă propun ca, la un moment dat, ținând cont de faptul că cea mai mare parte sunt din republică, noi nu putem autoritățile locale, într-o formulă sau alta, să-i învinuim, nu sunt ei cei care îi aduc încoace.

Dar nemijlocit, ține de politica guvernamentală. Și repet, acest serviciu și alte servicii care sunt pentru categoria dată este oferit doar în municipiul Chișinău și pe teritoriul municipiului Chișinău. În cazul în care Guvernul, în viitorul apropiat, nu va răspunde, am să vă rog să-i încărcăm frumușel și să-i ducem în zona Ministerului Sănătății și Protecției Sociale.

Sunt cele două instituții care sunt responsabile. Frumușel, le aranjați acolo un loc ușor, dacă nu vor să facem împreună față acestor probleme. Instituțiile de învățământ, domnul Pavaloi, care este situația?

Andrei Pavaloi: Bună ziua, domnule primar general! Bună ziua, stimați colegi! Cu referire la activitățile prestate de către Direcția Generală Educație în săptămâna de referință, vreau să menționez, cu referință la odihna de vară, la ziua de astăzi, funcționează patru instituții extrașcolare în care aproximativ 400 de copii se odihnesc.

La fel, avem 110 elevi care sunt în cantonamente, iar până la ziua de astăzi 1484 de sportivi au participat în aceste cantonamente. La fel, sunt funcționale taberele "Lunelul", "Poienița Veselă" și "Cireșarii" în care se odihnesc copiii la ziua actuală. Până la moment, în taberele constante s-au odihnit 4715 copii.

Iar până la moment, în toate cele șapte programe pe care Primăria le-a propus pentru această sezon estival, s-au odihnit 13682 de copii.

Reiterez că pentru acest sezon estival ne-am planificat odihna a aproximativ 10000 de copii. Din ei, 2438 de elevi fiind scutiți integral de plată. Iar Primăria, în acest sens, a alocat în acest an 35 de milioane de lei, inclusiv 5 milioane de lei pentru pregătirea taberelor din punct de vedere tehnic.

La fel, vreau să menționez, cu... să fac mențiunea cu referire la admiterea în clasa a zecea. Respectiv, conform metodologiei aprobate de către Ministerul Educației și Cercetării și ordinele Direcției Generale, admiterea în clasa a zecea s-a făcut în două, se va face în două etape, din care una deja a fost în perioada 6-15 iulie. Fiecare dintre elevii care au optat pentru admitere în instituțiile municipale au putut face acest lucru pentru trei instituții.

În acest an fiind planificate 5246 de locuri în 219 clase. Conform primei etape, din cele 5246 locuri planificate, au fost ocupate 4427 de locuri. Iar pentru etapa a doua, care va avea loc în perioada 1-4 august, depunerea actelor și până pe 10 august prezentarea rezultatelor, au rămas libere 819 locuri.

La fel, vreau să menționez și faptul că în 11 instituții nu va avea loc etapa a doua, ținându-se cont de faptul că au fost ocupate toate locurile din prima etapă.

Respectiv, ne dorim ca pentru etapa a doua să completăm și aceste locuri, cu atât mai mult că solicitarea pentru unele instituții a fost destul de mare. Noi vom plasa astăzi toată informația utilă părinților și elevilor absolvenți ai claselor gimnaziale pentru a putea opta pentru o altă instituție în această etapă doi. Raport finalizat.

Ion Ceban: Mulțumesc. Doamna viceprimar, dar nu este doar Direcția Educație responsabilă. Avem și la Cultură, avem și la Protecția Copilului. Numărul total al copiilor care au fost implicați sau sunt implicați în această privință...

Angela Cutasevici: Da. Aș completa cifrele reflectate de domnul Pavaloi. Într-adevăr, în toate programele educaționale de antrenare și odihnă a copiilor în perioada de vară au fost 15554 de beneficiari în primele două luni ale anului. Anul precedent, cifra finală pe toată perioada a fost de 18000. Credem că anul acesta, acest indicator va fi depășit. Mai avem încă o lună în față, copiii se odihnesc în continuare, fie în taberele de zi, fie în taberele vocaționale sau în taberele constante și sperăm că vom avea și acel rezultat mai bun în comparație cu anul precedent. Și pentru că sunt la microfon, domn primar, aș vrea să mai completez ceea ce a menționat domnul Bolocan, cu referire la refugiați și înscrierea refugiaților în... la medicul de familie. Vreau să ofer niște cifre care sunt destul de importante și relevante pentru noi ca autoritate, pentru că și în continuare oferim suport persoanelor refugiate din Ucraina. Respectiv, statistica indică, din sistemul informațional al Inspectoratului General pentru Migrație, că în municipiul Chișinău avem 30877 de refugiați, beneficiari de protecție temporară. Ceea ce este cu 1109 mai mulți, în comparație cu data de 15 iulie, când erau 29768 beneficiari. Constatăm că săptămânal, circa 500 de persoane refugiate solicită protecție temporară, respectiv și conectarea tuturor serviciilor la acești beneficiari. Ceea ce vizează și includerea în instituțiile educaționale, în sistemul medical, dar și în toate tipurile de servicii sociale. Săptămânal avem diverse tipuri de cereri, de diferit tip, fie și de examinare, de suport, în protecția copilului sau alte tipuri de servicii care sunt la fel prestate și oferite persoanelor refugiate din Ucraina.

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Colegii de la Ordine Publică, Situații Excepționale, dacă sunt...

Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată au fost înregistrate 99 de intervenții, dintre care șapte incendii. Aș mă referi la cazul de incendiu care a avut loc în sectorul Ciocana, strada Alecu Russo. Avem un caz de deces în urma incendiului. Persoana dată ducea un mod de viață vulnerabil, în apartament erau depozitate lucruri vechite, până în tavan. A fost dificil de a interveni. Aici aș veni cu un mesaj către preturile de sector, dacă sunt așa demersuri, sesizări, de întreprins măsuri de a fi evacuate lucruri vechite din apartament, de a preveni cazuri de incendiu și totodată de a nu pune în pericol viața locatarilor, cetățenilor. Pentru data de 2 august este preconizat un exercițiu de amploare la Spitalul Republican. O să fie în timp real, prin apelul 112. O să fie implicate toate serviciile necesare pentru a desfășura exercițiul dat. Scopul exercițiului dat este de a vedea interacțiunea serviciilor între ele. Raport finalizat.

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Preturile de sector, vă rog, pe rând. Domn Poleacov.

Victor Poleacov: Bună ziua, domn primar general, bună ziua, colegi. Pe rând, fiecare din proiecte. Parcul Dumitru Rîșcanu. La moment au fost efectuate lucrări de demolare a stratului asfaltic de la parcul de distracție, unde vor fi montate două jumătăți de teren de baschet. S-au betonat gardul de sprijin de la primul teren de volei de plajă, s-au montat piloni. La fel, piloni s-au montat și la al doilea teren de volei. La ambele din aceste terenuri s-au adus, adăugător, nisip din cuarț, în jur de 80 de tone. Au fost efectuate lucrări de pregătire pentru zona meselor de tenis. La fel și au fost efectuate lucrări de pregătire pentru pavajul trotuarelor. Materialul pentru acestea deja a fost adus la șantier. Următorul proiect este consolidarea și valorificarea vestigiilor arheologice a Muzeului Bisericesc. Un grup de arhitecți a finisat deja două compartimente noi la proiectul deja existent. Vorba de lucrări de amenajare, dar și sistemul, sistemul inginieresc. S-a perfectat caietul de sarcini. Dacă îmi permiteți, am să intru în cursul zilei să coordonăm acest proiect și dacă este OK, suntem gata să-l trimitem la licitație. Amenajare sistemului de irigare, pe aliniamentul din strada Florilor, tronson cuprins între, între Bogdan Voievod și Studenților. Este perfectată schița de proiect și la fel a fost scoasă la licitație lucrările. Reabilitarea bordurilor de pe strada Dimo, tronsonul cuprins între Alecu Russo și Tudor Владимиреску. La fel, lucrările au fost scoase la licitație. Raport finalizat. Sunt gata să răspund la întrebări, dacă sunt.

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Botanica?

Diana Buga: Bună ziua, colegi. O să mă refer la sectorul Botanica. La moment se efectuează lucrări la proiectul de amenajare a teritoriului din bulevardul Dacia 17. Aici suntem cu lucrări de placare a treptelor și pereților de sport din piatră cosăuți. Ce ține de proiectul amenajarea și renovarea străzii Hristo Botev, la moment suntem pe porțiunea Hristo Botev 13 pe 1. Se lucrează la amenajarea locurilor de parcare și trotuarul public. La proiectul de renovare a trotuarului Dacia, tronsonul între Independenței și Valea Crucii, aici se lucrează pe porțiunea Dacia 44-46. Se lucrează, facem lucrări de amenajare cu pavaj pe trotuarele pietonale. Urmează să efectuăm și să amenajăm căile de acces și a locurilor de parcare în porțiunea Dacia 44. Ce ține de bulevardul Traian, avem etapa întâi și etapa doi. La etapa întâi se duc lucrări de montare a bordurii și amenajarea straturilor de fundație la trotuare, din adiacentul porțiunii Traian 15. La etapa doi se fac lucrări de montare a iluminatului public stradal, se execută lucrări de montare a pilonilor și iluminat. Ce ține de... la capitolul de reparații curente, aici se desfășoară la moment lucrări pe strada Zelinski. S-a finisat cu asfaltarea trotuarului pe partea impară. Urmează să trecem la lucrări de demontare a asfaltului și bordurilor pe partea pară. Ce ține de reparațiile curente pe strada Tituulescu, au fost montate bordurile și amenajat stratul de fundație în pietriș. Suntem la moment în porțiunea Tituulescu cuprinsă între 2 și 14. La fel, mai avem reparații curente care sunt în etapa desfășurării licitațiilor. Atât, raport finalizat.

Ion Ceban: Mulțumesc, domn Hîncu.

Vlad Hîncu: Da, stimate domnule primar, stimați colegi, cu privire la implementarea proiectelor de amenajare în sectorul Centru sunt în derulare următoarele proiecte: Reabilitarea spațiului verde din strada Academiei, colț cu strada Gheorghe Asachi. Acolo se execută lucrări de amenajare a căilor de acces, se efectuează lucrări de demolare, lucrări de pavaj a aleilor și a acceselor pietonale. Urmează examinarea necesității de amenajare cu mobilier urban, adică bănci și coșuri de gunoi. Lucrările de reabilitare la acest proiect presupun amenajarea acceselor pietonale, schimbarea pavajelor și bordurilor, amenajarea cu mobilier urban și amenajarea terenului adiacent căilor de acces. Un al doilea proiect este amenajarea parcării din strada Grenoble 16/4. Acolo se execută lucrări de amenajare a parcării publice, se efectuează lucrări de demolare, de pavaj a parcării și instalarea bordurilor. Reabilitarea trotuarelor din strada Docuceaev, din spațiul Docuceaev și pe șoseaua Hâncești. Săptămâna curentă demarează lucrările de reabilitare a trotuarelor, vor fi executate lucrări de decapare și schimbarea pavajelor și bordurilor. Reabilitarea porțiunilor de trotuar din strada Miorița, 1-3/5, 5/8 și 11. Săptămâna curentă demarează lucrările de reabilitare a trotuarelor, vor fi executate lucrări de decapare și schimbarea pavajelor, a pavajelor și a bordurilor. Totodată, în această săptămână demarează și reabilitarea trotuarelor din strada Grenoble, colț cu Gheorghe Asachi, unde vor fi executate lucrări de decapare și schimbarea pavajului și bordurilor. Amenajarea scuarului în fața liceului Gheorghe Asachi din municipiul Chișinău, strada București 64. Săptămâna curentă demarează lucrări de reabilitare a trotuarelor, executarea lucrărilor de decapare și schimbarea pavajelor și bordurilor. Totodată, lucrările de reabilitare presupun amenajarea terenului adiacent liceului Gheorghe Asachi, instalarea postamentului Regina Maria, amenajarea zonei verzi și instalarea iluminatului. Reabilitarea trotuarelor din strada Mihai Eminescu. La moment se lucrează pe strada Mihai Eminescu, segmentul între strada București și strada 31 August 1989. Pe partea pară se execută lucrări de decapare a suprafețelor asfaltice și bordurii uzate. Totodată, lucrările de reabilitare presupun schimbarea pavajului, accesele pietonale și instalarea bordurilor, amenajarea acceselor pentru persoanele cu dizabilități, amenajarea zonei verzi și instalarea iluminatului. Au loc lucrări de reabilitare a sectoarelor de drum afectate de la șoseaua Hâncești. Drumarii Regiei Exdrupo efectuează în această perioadă mai multe operațiuni de intervenție la întreținerea infrastructurii rutiere la șoseaua Hâncești, magistrala de intrare-ieșire a orașului. În acest context, s-a lucrat la îndepărtarea fisurilor mici și crearea unei suprafețe texturate, cu aderență mai bună, prin frezarea denivelărilor și șlefuirea porțiunilor, după care aplicarea stratului de egalizare și compactarea noii învelișuri de beton asfaltic. Lucrări de reabilitare la strada Drumul Viilor. Săptămâna precedentă, o importantă arteră de circulație de la Telecentru, au demarat lucrări de reabilitare a trotuarelor și amenajarea parcărilor. Lucrări de reabilitare a străzii Vladimir Korolenko. Au fost executate practic toate lucrările de amenajare a străzii Vladimir Korolenko, prin așternerea unui nou înveliș asfaltic, trotuare, parcări, sistem de iluminat. Aceste lucrări vor asigura o mobilitate confortabilă șoferilor, pietonilor, copiilor și însoțitorilor lor care vin spre școala auxiliară numărul 5, grădinița 174, studenților căminelor USMF, pacienților spitalelor și locatarilor cartierelor. Totodată, săptămâna precedentă s-a finisat și proiectul de renovare a trotuarelor de la strada Gheorghe Cașu din cartierul Telecentru. Lucrările au demarat la începutul lunii iunie și au fost executate de către Regia Exdrupo, prin asfaltarea ambelor părți ale fâșiei carosabile, montarea bordurilor noi. Lucrări de reparație a străzilor din intersecția Romantica și Ipatie Soroceanu, de asemenea, în cartierul Telecentru. Au fost executate următoarele lucrări: demontate bordurile uzate, înlocuite cu borduri verticale noi, decaparea suprafeței de asfalt uzat, așternerea stratului de 15 cm de piatră spartă, amorsarea suprafeței cu emulsie bituminoasă și alte lucrări de asfaltare a acestor porțiuni. De către Direcția Generală Locativ-Comunală și Amenajare, în parcul Valea Morilor a fost instalat un complex de joacă pentru copii. Cam acestea sunt proiectele în derulare la momentul dat în sectorul Centru.

Ion Ceban: Nu sunt numai acestea, colegi. Eu v-am rugat data trecută ca să vedeți în ansamblu pe toate componentele. Începând cu educația, sănătatea, Direcția Comunală Locativă, Direcția Transport, Regia Exdrupo și tot așa mai departe. Toate regiile trebuie să le aveți, voi raportați doar pe subiectele care sunt într-o formă sau alta în gestiunea nemijlocită a bugetelor preturii, dar nu este așa. Dar am convenit de câteva ori că raportați și v-am rugat să prezentați informația amplu. Lăsăm atunci Buiucani și Ciocana pentru săptămâna viitoare și vă rog să veniți cu informație amplă în această privință. Voi sunteți gospodari la voi în sector și respectiv răspundeți nu doar de unele proiecte care sunt gestionate de colegii dumneavoastră, dar de toate proiectele care sunt în sectorul dumneavoastră și trebuie să cunoașteți și știți fiecare detaliu la fiecare subdiviziune. Doamna viceprimar, cu rapoartele pentru evaluarea situației interioare în ceea ce ține de securitatea publică, mă refer aici la electricitate, spații verzi...

Irina Gutnic: Da, domn primar, urmare a indicației dumneavoastră, în fiecare sector a fost instituit câte un grup de lucru format din reprezentanții preturii, Spații Verzi, Lumteh și Direcția Generală Locativ-Comunală. La finele zilei de vineri, fiecare pretură a prezentat un raport pe acele acțiuni care urmează a fi întreprinse, începând cu ziua de luni, începând cu ziua de astăzi. Deci vor fi verificate fiecare sector pe aspecte de funcționalitate a sistemelor de irigare, aspecte legate de funcționarea iluminatului public, piloni electrici sau alte conexiuni electrice, terenurile de joacă și nemijlocit arborii care reprezintă un pericol de prăbușire. Fiecare locație va fi inclusă în acel plan de acțiuni, cu un termen și un responsabil care va monitoriza și va raporta acțiunile care sunt întreprinse. Deci, la finele săptămânii, noi o să venim cu un raport amplu despre acțiunile pe care le-am întreprins pe marginea tuturor celor expuse.

Ion Ceban: Eu cred că trimestrial trebuie publicate aceste intervenții ca oricine are nevoie să aibă acces, fie că este populația, fie că sunt specialiști, să poată avea acces la aceste date. Iar cei care se fac responsabili, sub semnăturile lor proprii, să înțeleagă că aceste lucruri sunt extrem de importante. Noi pregătim infrastructura orașului pentru ca ea să fie inclusiv sigură pentru toată lumea și în această privință avem sute de proiecte, mii de proiecte mai mici, care trebuiesc monitorizate strict. Nu uitați că unii spun: "Iată, mai recent, scuar nou sau spațiu public renovat recent". El a fost renovat în 2020. Nu mai este deja atât de recent, sunt patru ani de zile. De asta, vă rog foarte mult, atenție sporită în această privință. Doamna viceprimar Ursu, vă rog frumos să ne spuneți care este situația referitor la adresarea către autoritățile centrale cu privire la deblocarea situației cu suburbiile. Noi astăzi suntem gata, reiterez, și mă uit în fiecare cameră care este aici, mâine să facem decontări pentru proiectele din suburbii. Mâine să acoperim absolut toate cele convenite cu suburbiile. Doar că la această etapă există un blocaj intenționat din perspectiva noastră, absolut tehnic, în ceea ce ține de relația cu Ministerul de Finanțe.

Olga Ursu: Domnule primar, și mie îmi pare nespus de rău. Noi situația cu blocarea suburbiilor o avem nu doar în acest an. Anul trecut a existat aceeași situație, iarăși o blocare inventată din punct de vedere a distribuirii acelor surse financiare către suburbii. Executivul a insistat și noi am demonstrat Cancelariei de Stat anul trecut că aceste transferuri pot fi efectuate și în acest an vom continua să scriem scrisori. Sper eu, nu fără răspuns, cum a fost până acum. Într-adevăr, problema este una pur tehnică. Bugetul municipal dispune de resurse, bugetul municipal este pregătit să transfere acele investiții către suburbii, iar din păcate și săptămâna trecută, dumneavoastră cunoașteți foarte bine, chiar aici stăteau primarii de suburbii în fața consilierilor, unde li s-a promis că bugetul va fi votat, că ei sunt pentru dezvoltarea suburbiilor. Din păcate, la sfârșit de ședință am avut cu totul altă situație. Respectiv, vom începe să insistăm iarăși către minister pentru deblocarea situației, care este una pur tehnică. O apăsare de buton ar rezolva situația, nimic mai mult.

Ion Ceban: Vreau să vă rog, inclusiv colegii de la serviciul de presă, dacă nu se întâmplă nimic în următoarele două săptămâni, haideți să pregătim un material informațional și să-l distribuim masiv în suburbii, ca oamenii să cunoască ce se întâmplă de fapt în această privință. Pentru că este un blocaj tehnic, anul trecut Cancelaria de Stat și până a făcut acest lucru și până nu am informat populația din suburbii, nu s-a întâmplat și n-a mișcat nimeni un deget. Deci noi avem investiții în această perioadă peste 730 de milioane de lei, adică mai mult decât tot statul european luat împreună pe o perioadă determinată de timp. Până în acest ceas și am investit, creând grădinițe de la zero, școli, blocuri noi, transport public, infrastructura drumurilor și multe, multe, multe altele, ceea ce nu s-a făcut și nu se face în alte părți. Vă mulțumesc foarte mult. Repetați acest demers și dacă nu se întâmplă nimic, o să ne gândim cum să acționăm în această privință. Întrebări de la instituțiile media.

Daniela Danilova: Daniela Danilova, TVR Moldova. Domnule Mihalache, ați menționat despre lucrările care au loc pe podul Mihai Viteazul. Vă rog să-mi spuneți când va fi dată în exploatare prima parte a podului și când va fi podul gata integral?

Vitalie Mihalache: Pot menționa că,  prima parte nu se dă în exploatare separat de cealaltă parte de pod. Orice construcție capitală se dă în exploatare integral, fiind executate proceduri de recepție la terminarea lucrărilor și inclusiv recepția finală a lucrărilor. Aici vorbim despre un obiectiv strategic și inclusiv un obiectiv,  cu cerințe sporite față de calitate și inclusiv față de,  securitatea atât a lucrărilor cât și a,  viitorilor,  participanți care se se vor deplasa pe acest obiectiv. În,  la ora actuală vorbim despre finalizarea lucrărilor de asfaltare și oferirea posibilității de deplasare a transportului pe porțiunea de pod reabilitată, reparată, urmând a fi executate lucrările pe a doua parte de pod care urmează în,  timp apropiat să fie demarate. Astăzi, în principiu, ele și sunt demarate sub aspect de strămutarea rețelelor și pregătirea,  atât a infrastructurii pentru trecerea tuturor elementelor constructive și portante pentru exploatare ulterioară, în special pe zona unde urmează a fi aplicat stratul de,  egalizare și de uzură pe carosabil.

Ion Ceban: Atâta am să adaug eu. Deci, pur și simplu înțeleg că,  oamenii caută senzații,  tari și mari și deranjează și este acest disconfort pentru toată lumea. Contractul cu antreprenorul prevede finalizarea lucrărilor în aprilie 2025. Reiterez, contractul prevede finalizarea lucrărilor în aprilie 2025. Există contract și există termen în acest contract.

Eu înțeleg că se vrea a face senzație în fiecare zi pe acest,  subiect. Este cel mai mare pod de acest tip pe care îl avem în Republica Moldova, 370 de metri.

Am văzut cum s-au agitat unii când am ridicat la traficul,  același și despre care nimeni nu vorbește, în,  șoseaua Balcani. Acel pod are 70 de metri plus încă opt metri distanță. Deci este de trei ori mai mic, iar se repară el nu de doi ani de zile așa cum s-a agitat cineva tare, dar de șapte ani de zile pentru că cinci ani a fost în reparația anterioară.

Și vreau să revenim la acest subiect, când, atunci când vor fi încălcați termenii de contract în aprilie 2025, vom discuta despre porțiuni separate, lungi și tot așa mai departe. Da, avem o întârziere de câteva săptămâni din cauza unor condiții climaterice. Dar revin și insist: aprilie 2025!

Când vor fi probleme după asta, vom discuta, plus câteva săptămâni pe care avem,  ca și întârziere.

Reporter: O să reformulez. Când vor fi gata lucrările pe prima parte a podului Mihai Viteazul, dacă nu se respectă?

Ion Ceban: Doamnă, nu contează când vor fi,  gata pe prima parte. Deci, podul nu este pe părți,  una sau alta, pe,  grinzi sau pe,  partea pietonală. Există contract, contractul prevede darea în exploatare a podului în,  primăvara,  începutul verii,  următorului an. Atât. Deci, dumneavoastră nu vă duceți să vă cumpărați rochii pe,  nu vă supărați,  pe bucata de la,  de deasupra și de dedesubt sau pe o mânecă și pe,  zona de fustă.

Există contract, noi ne ținem de acest contract la această etapă. Și da, am spus, avem întârzieri de câteva săptămâni, iar contractul prevede darea în exploatare în primăvara, începutul verii, anul viitor.

Reporter: În primăvara, începutul verii anului viitor, podul va fi gata integral?

Vitalie Mihalache: Conform contractului, este termenul de prezentare și de,  transmitere la faza de finalizare a lucrărilor și evaluarea acestor lucrări de către echipa atât a municipalității cât și a echipei antreprenorului.

Reporter:  agenții care fac lucrări la pod au,  depășit termenul de efectuare a acestora, din câte înțeleg.  au fost sancționați cumva?  s-a discutat cu ei de ce se întârzie cu aceste lucrări?

Vitalie Mihalache: Domnul primar a fost foarte explicit vizavi de termeni,  perioada de executare a lucrărilor și atâta timp cât antreprenorul este în limita contractului  semnat și asumat, nu putem vorbi despre aplicarea cărorva sancțiuni.

Reporter: Așa. Vă rog să,  ne spuneți, domnule primar, și către Direcția Finanțe: consilierii municipali au anunțat că vor vota bugetul,  dacă vor fi luate în calcul și propunerile lor. Să ne spuneți dacă sunteți gata să faceți acest lucru.

Ion Ceban: Noi am discutat mai bine de jumătate de an,  referitor la acest subiect, cu fiecare fracțiune și consilieri.  ceea ce invocă astăzi o parte din consilieri este pur și simplu,  o motivație de și un argument de a nu vota. Dar sunt luate în considerare marea majoritate a,  propunerilor în această privință.

Eu,  am vrut ca dumneavoastră să vedeți demonstrația faptului de ce,  au găsit argumente suplimentare că nu votează. Nu este vot,  împotriva lui Ion Ceban, este vot împotriva noilor proiecte care se vor desfășura în Chișinău. Iar în Chișinău astăzi sunt mii de proiecte mici și sute de proiecte mari și noi suntem bine-mersi cu bugetul actual, doar că, am menționat, cele noi care trebuie să starteze, de infrastructură majoră, drumuri,   spații publice, școli, grădinițe, astăzi nu pot fi lansate licității pentru că nu este aprobat bugetul. De ce nu este aprobat? Pentru că avem alegeri în acest an și avem alegeri în anul viitor. Și oamenii nu vor să arate că ei pe țară n-au arătat nimic, absolut! Absolut nimic! Deci, toate,  acele așteptări care au fost de la așa-numita guvernare care trebuia să aducă vremuri bune, sunt egale cu zero. Repet, școli se închid, grădinițe nu se deschid noi,  din țară oamenii pleacă cu zecile de mii în fiecare an și tot așa mai departe. Arătați-mi, vă rog frumos, eu am chiar am încercat să întreb, un domeniu în care avem progres. Educație, sănătate, protecție socială, infrastructură. Dumneavoastră mă întrebați pe mine și am văzut o invocare că,  ceva legat de,  cum se numește,  datorii sau credite luate de municipalitate. N-am văzut nicio instituție media să întrebe: "Dar de ce datoria de stat în patru ani de zile a crescut la 108 miliarde, aproape de două ori de zile?" 108 miliarde! Sunteți datori dumneavoastră, copiii dumneavoastră și nepoții dumneavoastră, deja, pentru ceea ce a făcut PAS în această perioadă.

Nimeni nu-i întreabă. Noi ne descurcăm, suntem bine-mersi, dăm datoriile precedentelor,  guvernări din Chișinău, avem un sold pozitiv, ne permitem să,   facem,  lucruri în capitală fără ca să avem asistență nu știu de care, din din din alte părți. Deci, ceea ce spuneți dumneavoastră nu corespunde realității, iar ceea ce  spun,   consilierii municipali este un argument pentru a nu vota bugetul din punct de vedere politic.

Reporter: Deci, proiectul bugetului mâine va fi prezentat în aceeași variantă, fără nicio modificare?

Ion Ceban: Va fi prezentat așa cum a fost discutat și,  prezentat public. El a fost consultat public cu toți, cu toate fracțiunile, cu tot,  cu tot mediul de afaceri, cu,   diferite asociații, așa cum nu s-a făcut la nivel central. Nu l-am aprobat și nu l-am dezbătut șapte ore așa cum ați văzut în alte părți.

Reporter: Așa.  domnule primar, anterior ați anunțat că nu vreți să candidați la prezidențiale, totuși, câteva zile în urmă ați avut o comunicare de pe șoseaua Hâncești. Vrem să vă întrebăm dacă v-ați răzgândit și intenționați să candidați la prezidențiale.

Ion Ceban: Eu am zis că vreau să mă ocup de oraș, dar văd că presiunile,  care,   urmează și sunt astăzi asupra municipalității sunt fără precedent. În aceste condiții, am zis că o să-mi rezerv dreptul să gândesc ce voi face în toamna acestui an.

Reporter: Deci, nu e bătut în cuie.

Ion Ceban: Reiterez ceea ce am spus, nu am de adăugat mai mult.

Reporter:  ați menționat despre posibile bilete falsificate în transportul public. Vrem să precizăm dacă au fost anumite demisii în acest sens.

Vitalie Mihalache: Am anunțat și m-am expus,  clar la subiectul respectiv că a fost inițiată de asemenea o anchetă internă în cadrul Parcului Urban de Autobuze, inclusiv,  a fost trasată sarcină de a examina nu doar acest caz, dar să fie evaluate și eventuale alte situații de tipul dat, iar la prezentarea rezultatelor anchetei vom vom anunța public, care a fost decizia grupului de anchetă, inclusiv măsurile care au fost întreprinse de către conducerea Parcului Urban de Autobuze.

Reporter: Și ultima întrebare către domnul Pavaloi. Anul trecut,  au fost în mai multe instituții de învățământ,  o anumită problemă: clasele primare erau arhipline, cu peste 40 de elevi. Să ne spuneți dacă și în acest an ar putea fi o astfel de problemă sau ce ați întreprins în tot acest timp pentru a remedia această situație.

Andrei Pavaloi: La fel ca și în anul trecut,  de fapt,  situația creată în anul trecut a fost,  o propunere din partea noastră către acea instituție de a opta pentru deschiderea a încă una sau două clase într-un bloc învecinat, însă a fost alegerea părinților, fiindcă avem și,   sub semnătură refuzul părinților de a merge,  într-o clasă de-a întâi, într-un bloc învecinat, au,  optat pentru a merge în instituția respectivă. În acest an,  la fel ca și în anii precedenți, am,  deschis deschis clase suplimentare, 11,  clase de-a întâi suplimentare în instituțiile,  educaționale.

La ziua de astăzi,  avem procesul de,  finalizare a reparațiilor și dotarea acestor,  clase. La fel, am,   propus, am optat,  pentru a,  oferi părinților,  posibilitatea să meargă în instituțiile din imediata apropiere. La ziua de astăzi, avem aproximativ 1.000 de locuri disponibile pentru clasa întâi.

Ion Ceban: Și da,  atâta timp cât guvernarea PAS închide școlile prin țară, oamenii vin la Chișinău. Și da, populația școlară crește cu trei-patru mii de copii anual. Și da, noi deschidem clase noi în această privință și încercăm să asigurăm condiții bune de educație pentru cei cărora le-au închis școlile de la Briceni până la Vulcănești.

Reporter: Ana Neamțu, Jurnal TV. Am o întrebare referitor la cazul tragic,  de la Botanica. Ne puteți spune la ce etapă se află ancheta, dacă au fost depistate unele nereguli și dacă vor fi,  anumite suspendări din funcție pe,  pe durata anchetei?

Ion Ceban: Așteptăm,  să fie finalizată ancheta și sperăm că nu va fi influențată politic,  în acest context, că deja avem semnale în această privință.

Reporter: Și, domnule Mihalache, ați putea să ne oferiți mai multe detalii despre aceste parcări cu plată? Este vorba despre toate lucruri locurile publice, inclusiv unele curți ori parcări stradale? Și să ne spuneți cum anume vor arăta acestea, adică vor fi instalate,  bariere?  cum se va asigura municipalitatea că locul de parcare nu va fi ocupat de o persoană, de un șofer care nu a achitat taxa?

Vitalie Mihalache: Regulamentul care este astăzi,   propus spre consultare publicului larg prevede doar,  amenajarea și instituirea taxei de parcare în parcări și parcaje.  în cazul parcajelor, vorbim despre zonele amenajate în a sau pe partea carosabilă a drumului, cu,  excluderea posibilității reglementării situațiilor de,  parcare sau amplasare a autoturismelor în curți, aici vorbim despre parcări rezidențiale.

După cum am menționat, subiectul dat nu este atins la ora actuală de către proiectul de regulament, iar regulamentul astăzi propus spre audieri pune în discuție doar parcările unde cetățenii pot,  avea acces într-o zonă îngrădită și parcajele care sunt amenajate în,  limita străzii.

În condițiile date,  în toată lumea există posibilitatea de amenajare a parcări parcării și parcajelor cu instituirea acelor parcomate sau,  crearea condițiilor de plată electronică a plății pentru utilizarea serviciului public propus de către municipalitate. Vor fi examinate și create condiții de a utiliza tot spectrul de,  servicii sau metode de plată pentru a ușura,  posibilitatea achitării serviciului respectiv de către persoanele care vor utiliza parcările amenajate pentru a- acest scop și parcajele în stradă.

Reporter: Vă mulțumesc mult.

Reporter: Bună ziua, Lubastrei One TV.  vă rugăm să ne precizați de ce în comisia care a recepționat lucrările în scuarul Sarmizegetusa nu a fost inclus un electrician și de ce Lumteh nu a verificat calitatea lucrărilor la sistemul electric?

Irina Gutnic: Deci, conform procesului-verbal de constituire a comisiei, din comisia care a participat la recepționarea lucrării, conform cadrului legal, a fost inclus un responsabil tehnic. Responsabilul tehnic presupune că trebuie să verifice calitatea lucrărilor. Deci, în cadrul acelei comisii a fost inclus responsabilul tehnic.

Reporter: Și de ce Lumteh nu s-a preocupat de această lucrare?

Angela Cutasevici: Deci, recepția finală se face în conformitate cu hotărârea Guvernului. Din cadrul comisiei urmează să facă parte persoane calificate care să dea o evaluare potrivită calității acelor lucrări. Comisia care a fost constituită a avut în componența sa responsabili tehnici. Repet: responsabilul tehnic este cel care răspunde despre calitatea lucrării. Nu neapărat să fie din cadrul Lumteh, Spații Verzi, Apă-Canal sau alte entități. Este vorba despre responsabil tehnic.

Reporter: Anterior, consilierii PAS au înaintat un demers și v-au cerut să demiteți persoanele care ar fi fost responsabile pentru tragedia din scuar. Ce măsuri întreprindeți în acest sens și dacă o să dați cursului acestei solicitări?

Ion Ceban: Noi așteptăm la această etapă,  rezultatele, repet, anchetei. Sper să nu fie politizat acest subiect pentru că avem informații că se insistă asupra unei decizii anumite în această privință. Dar, întrebați, vă rog frumos,  consilierii,  PAS cine a avut,    de a pleca de la Ministerul de Interne sau de la alte entități în urma tragediei care s-a întâmplat când oamenii n-au ajuns,    au ajuns să să moară în situații la,  când a fost zăpada.  ce s-a întâmplat după situația cu,  omorul din,  sectorul Râșcani și multe altele de acest gen? Lăsați oamenii legii să-și facă munca în continuare în această privință. Eu înțeleg că cineva vrea,  astăzi să dea vina integral pe municipalitate, dar sper să,  vedem ancheta ce ne arată la acest,   capitol.

Reporter: Vă mulțumesc. Și ultima întrebare este pentru pretorul sectorului Centru. Anterior, în cadrul ședinței Consiliului Municipal, consilierul Platformei DA, Victor Chironda, v-a acuzat că vă luptați doar cu demolarea gardului și întreprindeți măsuri,  doar,  împotriva acelui gard, în timp ce lucrările nu încetează să se desfășoare. Și vrem să vă întrebăm dacă sunt întreprinse măsuri inclusiv,  care vizează stoparea acelei construcții ilegale și dacă da, care anume?

Vlad Hîncu: Aș vrea să recomand și presei și acelui consilier care a fost menționat anterior să se informeze mai bine, iar din partea mea pot să vă dau că pe articolul 179, ceea ce prevede,  documentarea lucrărilor a construcției ilegale, a fost emis un proces-verbal anume pe construcție. Acest proces-verbal a fost transmis instanței de judecată, fiindcă doar ea este în competență să stopeze lucrările. Mai mult ca atât, de către pretura sectorului Centru au fost,   efectuate măsuri în plus decât chiar ar trebui să facem prin informarea poliției și INSP-ului și am făcut legătura între ei ca,  însăși poliția să ducă să stopeze aceste lucrări. Că nu stă pretura să blocheze lucrările cu... Nu-i în competența preturii să blocheze lucrările.

Reporter: Vă mulțumesc.

Vlad Hîncu: Cu plăcere. Alte întrebări?

Reporter: Da, încă o precizare, vă rog. Deci,  din comunicările anterioare, vedem că termenul,  de dare în exploatare a podului Mihai Viteazul pe panoul informativ al șantierului era indicat noiembrie 2024. Acum mi-ați menționat,  de 2025, aprilie sau vara. Vă rog să ne explicați această neînțelegere și când totuși e termenul.

Vitalie Mihalache: Nu este neînțelegere, este o situație tehnică care are loc în cadrul lucrărilor capitale de reparație a unor obiective de,   de tipul dat. În,  toți cunoaștem că avem perioade când nu pot fi executate lucrări în șantier din motivul condițiilor climaterice sau alte momente care nu depind nici de voința antreprenorilor, nici de voința beneficiarului. Și în condițiile date și conform legii cu privire la achiziții publice,  la înaintarea solicitării din partea antreprenorului, se examinează și se acceptă sau nu se acceptă propunerile de modificare a termenului de executare a condițiilor contractului.

Ion Ceban: Alte întrebări mai sunt? Dacă nu, vă mulțumim și vă dorim o săptămână cât mai reușită!



  


Distribuie