(Transcriere) Ședința primăriei din 25 noiembrie 2024
Ordinea de zi a ședinței:
1. 1. Informație cu privire la desfășurarea procesului de învățământ în instituțiile educaționale din municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Pavaloi, șef-adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport
2. Informație privind situația din domeniul social și de sănătate la nivelul municipiului Chișinău.
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială
3. Raport cu privire la întreținerea drumurilor publice din municipiul Chișinău și pregătirea către sezonul rece.
Raportori: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană, Sergiu Tomiță, administrator al Regiei „Exdrupo"
4. Informație cu privire la pregatirea gospodăriei locativ comunale către sezonul rece.
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gârbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”
5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în municipiul Chișinău.
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău
6. Raport privind situațiile excepționale în municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău
Transcriere:
Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități
Ion Ceban: Stimați colegi, îmi spuneți dacă putem începe, că toată lumea este conectată.
Vreau să vin doar cu o precizare referitor la achitarea salariilor profesorilor. Totuși, responsabilii de la Guvern s-au trezit după ce au fost luați în furci de către profesori și directori de instituții. În urma sesizărilor transmise de către Primăria Municipiului Chișinău privind necesitatea asigurării surselor financiare prin transferurile obligatorii pentru plata salariilor cadrelor didactice, în cadrul ședinței din data de 22 noiembrie 2024, Ministerul Finanțelor și Ministerul Educației și Cercetării au recunoscut necesitatea alocării surselor suplimentare.
Acestea sunt pentru plata salariilor profesorilor. Amintesc, ceea ce este direct în responsabilitatea Guvernului. Poate fi oricine manipulat, dar profesorii cunosc foarte bine că salariul vine de la Guvern. Și cei ce s-au încercat să se invoce că Primăria Municipiului Chișinău este vinovată, sunt minciuni. Totodată, unele sume vor fi necesar de găsit pe intern de la unele instituții care au cheltuieli pe care nu le vor realiza.
Așa cum au recomandat și au spus cei de la Ministerul Finanțelor și Ministerul Educației. Deci, aceste două ministere au pus unele instituții să taie din acele resurse proprii pe care le au pentru cumpărarea de rechizite, mobilă sau tehnică și să redirecționeze banii spre a fi achitate salariile. Deci, această decizie este a Ministerului de Finanțe și a Ministerului Educației. Rog colegii de la finanțe și domnul Pavaloi, doamna Primar, pe scurt la acest subiect.
Olesea Pșenițchi: Bună ziua, stimați colegi! Cum și am menționat săptămâna trecută, noi pe 18, Direcția Generală Finanțe și Primăria Municipiului Chișinău pe data de 18 septembrie și 11 noiembrie, au trimis demersuri către Ministerul Finanțelor în scopul alocării surselor financiare pentru achitarea salarizării.
Respectiv, având în vedere ședința din data de 19 noiembrie între Primăria Municipiului Chișinău, Ministerul Finanțelor și Ministerul Educației și Cercetării, autoritățile publice centrale au recomandat acoperirea necesarului din contul redistribuirii cheltuielilor din surse administrative.
Săptămâna aceasta, Primăria Municipiului Chișinău, în comun cu cele 344 de instituții de învățământ, au identificat economii în bugetele acestor instituții în valoare totală de 85,9 milioane, prin redistribuire de la cheltuieli administrative către cheltuieli salariale.
Totuși, e de menționat că în procesul de gestiune a bugetelor pentru cele 344 de instituții de învățământ presupune o serie de operațiuni complexe, care în mare parte depind de sisteme administrate de autorități publice centrale.
Redistribuirile financiare necesare, recomandate de Ministerul Finanțelor și Ministerul Educației și Cercetării, vor fi realizate prin ajustarea contractelor existente, prin acorduri adiționale, care trebuie să fie, în primul rând, avizate de Agenția Achiziții Publice.
După care, înregistrate la Trezoreria Regională Centru. După aceste operațiuni, urmează a fi introducerea manuală a acestor redistribuiri în sistemul informațional de gestiune a finanțelor publice, administrat tot de Ministerul Finanțelor. Aceste operațiuni complică suplimentar procedurile și implică o dependență tehnică ridicată. Toate aceste etape impun un volum mare de muncă administrativă, ce trebuie finalizat într-un termen foarte scurt.
Totodată, am avut ședință pe 22 noiembrie cu aceste două ministere, prin care s-a, au recunoscut necesitatea alocării suplimentare de 86,6 milioane lei. Această sumă reprezintă suplimentar la cele 36,9 milioane și, respectiv, la următoarea ședință a Parlamentului, care va fi pe data de 6 decembrie, suma totală care urmează a fi alocată din contul transferurilor de la bugetul de stat va fi 123,5 milioane lei.
Respectiv, după publicarea legii în Monitorul Oficial, urmează de convocat ședința Consiliului Municipal pentru aprobarea deciziei cu privire la corelarea bugetului municipal Chișinău pentru anul 2024 și, respectiv, după aceste operațiuni, urmează a fi achitate surse pentru acoperirea cheltuielilor salariale.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Domnul Pavaloi, dacă aveți de adăugat ceva, vă rog.
Andrei Pavaloi: Da, domnule primar general, stimați colegi, bună ziua! Cu siguranță, nu doar acele două ședințe cu ministerele de resort au avut loc în cadrul dezbaterii privind salarizarea și prima anuală a cadrelor didactice.
Noi am mai avut ședințe și cu directorii instituțiilor de învățământ secundar, adică cu directorii liceelor și gimnaziilor, dar și cu directorii instituțiilor preșcolare, pentru a explica situația creată. Cu toate acestea, chiar și după a doua ședință cu ministerele de resort, pentru mine cel puțin, rămâne o întrebare din ce cauză nu a putut fi posibil să fie făcut acest transfer către instituțiile educaționale.
Plata integrală printr-un singur act administrativ, care se numește hotărâre de Guvern și ulterior cu aprobarea, prin aprobarea Parlamentului. Dar este necesar a fi făcute peste 80 de operațiuni de către diferite instituții, fapt care și la ziua de astăzi pune sub un risc major alocarea acelor surse financiare necesare pentru salarizarea cadrelor didactice din municipiul Chișinău.
Ori, acele operațiuni despre care vorbea colega noastră din cadrul Direcției Generale Finanțe urmează a fi făcute destul de anevoios și, ca termen, ca timp, urmează a fi făcute într-o perioadă destul de îndelungată. La fel, vreau să menționez și faptul că urmare a postărilor pe care le-am avut personal pe pagina de Facebook, am fost apelat de mai mulți directori din țară.
Care mi-au spus că situația este aceeași în întreaga republică. Iar în anumite situații, în anumite raioane, avem cazuri când directorul poate aloca sau realoca doar 70.000 de lei pentru salarizare și primă, însă necesitatea este de 700.000 de lei pentru acea instituție.
Fiindu-i sugerat ca să facă economii pentru a avea destule finanțe să acopere necesitățile de salarizare. Iar la ziua de astăzi, dumnealui zice că nu are altceva a face decât să deconecteze lumina în instituție și să dea căldura la minim. Astfel încât să poată măcar salarizarea achita pentru ultima lună. Cel mai probabil, Ministerul Educației cu Ministerul Finanțelor au făcut acest lucru intenționat, ținând cont de faptul că din acele surse financiare planificate și care, de obicei, rămân la final de an pe segmentul de administrare.
Majoritatea instituțiilor făceau procurări de bunuri materiale, materiale didactice, iar prin această impunere de a realoca sumele, dar și prin faptul că o bună perioadă platforma de modificări între articole nu a funcționat. De fapt, Ministerul Educației și Ministerul Finanțelor interzic procurările pe care, prin care, instituțiile cumva sunt dotate către finalul de an școlar.
Și acest lucru ne îngrijorează, fiindcă prin aceste sume pe care instituțiile le economiseau, puteau să-și doteze instituția, puteau să procure mobilier pentru cabinete, material didactic pentru profesori și așa mai departe. În acest an, instituțiile, din păcate, vor rămâne fără aceste lucruri.
Ion Ceban: Dacă este pe scurt să ne referim la această situație, inclusiv la partea birocratică impusă, dacă vreți, în instanță finală prin toate operațiunile pe care trebuie să le facă cei de la finanțe, cei de la instituțiile educaționale.
Eu aș califica ca vai de capul lor, pentru că asemenea situații demult n-au existat în Republica Moldova. Iar faptul că în unele instituții educaționale, nu mă refer la cele din Chișinău, dar cele care sunt în țară, directorii instituțiilor economisesc la termoficare.
Dau căldura la minim sau o deconectează și copiii sunt nevoiți să facă ore îmbrăcați în sălile de clasă reci și cu lumina stinsă, cred că mai altă calificare decât ceea ce am spus nu poate exista. Este absolut intolerabil și absolut iresponsabil din toate punctele de vedere. Dar eu sper că oamenii văd aceste lucruri, profesorii, directorii de instituții. Nu este normal ca astăzi, Moldova fiind țară candidată la Uniunea Europeană, să avem situații de-a dreptul absurde în acest sens. Copiii să stea pe întuneric, profesorii să înghețe la ore, ca să economisească pentru a plăti salariile profesorilor, care este o responsabilitate directă a Guvernului Republicii Moldova.
Stimați colegi, doamna viceprimar, la ce etapă ne aflăm cu taxele locale și bugetul pentru anul 2025? Reiterez și menționez, cum am spus-o de fiecare dată, noi cu bugetul am fost pregătiți dintotdeauna. Și în acest an, pentru a demonstra acest lucru, vă rog să fie cât se poate de curând amplasat, atunci când acest, aceasta este posibil. Vă rog, doamna viceprimar.
Olga Ursu: Vinerea trecută a fost publicat anunțul de intenție privind consultarea proiectelor de decizie, atât pentru taxele locale, cât și pentru bugetul municipal. Respectiv, exact în această săptămână urmează să fie publicat și anunțul privind graficul consultărilor fizice, propriu-zise, a acestui proiect, a acestor două proiecte de decizii. Din păcate, noi nu avem indicatorii noi transmiși din, de la Ministerul Finanțelor, am mers pe indicatorii vechi.
Am organizat și am pregătit aceste două decizii, două documente importante pentru municipalitate. Din câte cunoaștem, totuși, vor fi modificări, dar iarăși, repet, nu le avem la momentul de față. Respectiv, probabil vom fi în necesitate să rectificăm aceste două decizii ori să nu ne încadrăm în timp. Noi îl vom publica în scurt timp. Îl vom consulta cu toate părțile interesate, așa cum am făcut-o în fiecare an, ca să ne încadrăm în termeni legali. Deja depinde de Consiliul Municipal când va fi votat acest proiect de decizie.
Ion Ceban: Vă mulțumesc, doamna viceprimar. Rog, în termen, să fie totul publicat, chiar dacă nu avem acei parametri de la Ministerul de Finanțe noi, care ar trebui să fie la, în această perioadă. Am zis, cu regret, incompetența e la ea acasă și, an de an, acest lucru se demonstrează în plus. Reamtintesc, noi întotdeauna am păstrat și implementat prevederile legale în ceea ce ține de consultările publice. Am implicat actori interesați din diferite grupuri formale și neformale, asociațiile de business, oamenii, chișinăuienii de rând, fie că sunt în suburbii sau în capitală. Am făcut aceste dezbateri în cadrul preturilor. Ne-am întâlnit cu toate fracțiunile, cu consilieri independenți și acest lucru trebuie să fie făcut și în acest an. Toată sinteza să fie publicată, propunerile să fie evaluate și deciziile care se vor impune ulterior să le vedem.
Doamna Buga, vă rog frumos să vă referiți succint la înscrierea, înregistrarea locuitorilor municipiului Chișinău pentru a primi compensații în sezonul rece.
Marina Buga: Bună ziua, domnule primar! În perioada de raportare a săptămânii trecute, a continuat înregistrarea cererilor de compensare a cheltuielilor pentru utilizarea energiei de către gospodăriile casnice. Astfel că la acele puncte de înregistrare instituite în cadrul direcțiilor teritoriale de asistență socială, angajații au asigurat înregistrarea a 4119 cereri. Iar în total, de la lansarea platformei, au fost înregistrate, cu suportul angajaților, 18.954 de gospodării.
Vreau să readuc aminte că, pentru a beneficia de aceste compensații, începând cu luna noiembrie, cetățenii trebuie să se înregistreze pe platforma dată până la data de 28 noiembrie. Respectiv, avem zile nenumărate, acesta fiind un termen limită. Fiind utilizate cele două metode, fie înregistrarea individuală, fie înregistrarea cu suportul înregistratorilor, asistenților sociali.
Cererile care vor fi înregistrate după data de 28 a lunii, compensațiile vor fi acordate începând cu luna următoare, adică nu retroactiv. De aceea, îndemnăm toți cetățenii care încă nu au reușit să se înregistreze să o facă.
Totodată, pe lângă activitățile de înregistrare a gospodăriilor pe platforma compensatii.gov.md, au fost realizate și activitățile suplimentare de bază, ce țin de competențele Direcției Generale Asistență Medicală și Socială. Fiind asigurat accesul persoanelor aflate în dificultate la acele măsuri de asistență socială. Astfel, sunt raportate 6.000 de persoane beneficiari de servicii și prestații sociale.
Alte 162 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordine, inclusiv 82 de persoane fără adăpost au fost identificate și referite către serviciile Centrului de Găzduire și Orientare a Persoanelor fără Domiciliu Stabil. Totodată, specialiștii din cadrul echipei mobile și lucrătorii sociali au realizat 2849 de intervenții direct la domiciliu beneficiarilor care nu se deplasează, sunt în etate și au nevoie de suportul direct al colegilor mei.
Dacă-mi permiteți, am să raportez și câteva date legate de domeniul de sănătate. Situația epidemiologică s-a caracterizat prin prezența maladiilor infecțioase specifice perioadei sezonului rece. Este îmbucurător că nu sunt înregistrate cazuri de gripă. În cadrul unităților de primiri urgențe a spitalelor clinice municipale au fost înregistrate 3240 de adresări. Motivele adresărilor sunt diverse, însă se atestă o creștere a adresărilor legate de bronhopneumonii și pneumonii acute, precum și virozele, în mod special în rândul copiilor. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, doamnă director. Vă rog încă o dată, colegii de la serviciul de presă, dar și prin intermediul direcției, să comunicați că termenul limită este data de 28 noiembrie pentru înregistrarea, pentru a primi deodată aceste compensații. Iar cine se va înregistra ulterior va pierde o perioadă anumită în acordarea acestor compensații. Compensațiile pentru cetățeni în perioada rece a anului vin pe linia partenerilor externi, în linii mari, pentru ce și le mulțumim.
Spuneam că acest lucru l-am discutat și la Bruxelles și la New York. Vreau să vin cu precizarea că pe aceste subiecte sensibile se face foarte multă politică, spre mare regret. Și cei de la guvernare și alte partide ies cu tot felul de declarații pentru a cere toate ce le trec prin cap de la primar și de la primărie. Asta pentru că nu au responsabilitate în ceea ce fac și ceea ce cer. Vreau să văd într-un raion, unde astăzi la conducere sunt unii sau alții, să ofere ceea ce cer ei de la Chișinău. Dacă reușesc undeva, vom da și noi aici la municipiu.
Mă refer la cei care se află încă la guvernare, Partidul Acțiune și Solidaritate, dar și cei din Partidul Socialiștilor, că au început toți în cor, la pachet, să ne atace dintr-o parte sau din alta. Dacă sunteți așa de buni și grijulii precum puneți pe la microfoane, faceți măcar ceva din ceea ce cereți de la noi în regiunile, raioanele, primăriile pe care le administrați dumneavoastră direct.
Dați-ne vreun exemplu ca să vedem și noi că sunteți în potență și în stare. Primăria este direct responsabilă de infrastructura drumurilor, trotuarelor, a parcurilor, terenurilor de joacă și sport. Să aibă grijă să îmbunătățească condițiile la școală, la grădiniță, la spitale. Să fie curat în oraș și confortabil. Asta este o parte din datoria noastră, a primarilor și primăriilor. Și de asta noi ne ocupăm în fiecare zi. Nu ați venit la conducere sau vreți la conducere și cereți de la noi ceea ce singuri absolut nicăieri nu faceți și nu veți face.
Cu toate acestea, vreau să vă informăm și pe acei politicieni care cereți ceva de la Primăria Municipiului Chișinău. Chișinăul astăzi are un pachet de peste 100 de servicii sociale pentru cetățeni, pentru diverse categorii de vârstă: copii, familiile tinere, familii în dificultate. Persoane de vârsta a treia, veterani, persoane cu diverse necesități speciale. Multe din aceste servicii sunt unice pe teritoriul țării, adică sunt doar aici la Chișinău, nicăieri în altă parte.
În special în acele părți în care raioanele, localitățile sunt administrate de către cei de la PAS, PSRM și tot așa mai departe. Aproape 400.000 de beneficiari anual avem aici la Chișinău pe diverse servicii. Un pachet de sute de milioane de lei pe care-l alocăm în acest sens. Domnul Pavaloi, vă rog să vă referiți scurt la desfășurarea procesului de învățământ în instituțiile educaționale.
Andrei Pavaloi: Domnule primar general, colegi, în săptămâna anterioară vreau să menționez faptul că am continuat activitățile sportive, iar în weekend am avut trei evenimente sportive de amploare. Astfel, am avut Campionatul Deschis al Municipiului Chișinău la dans sportiv.
La fel, Cupa Municipiului la armwrestling și Campionatul Municipiului Chișinău la gimnastică artistică. Vom continua, vom continua la fel cu aceste activități sportive, fiindcă ne bucură faptul că în ultimul timp tot mai mulți tineri se implică în aceste activități sportive. Iar succesele pe care le au aceștia devin, nu doar sau sunt nu doar în municipiul Chișinău, dar și la nivel de țară sau avem și rezultate la nivel internațional. În ceea ce privește realizarea planului de acțiuni dedicat Zilei Naționale a Tineretului.
Vreau să menționez faptul că în toată această lună avem 66 de activități de diferit gen, 48 de activități cultural-artistice și de informare, instruire. La fel și 18 competiții sportive, astfel fiind făcut un plan de activități atât pentru orașul Chișinău, cât și pentru suburbiile orașului.
Vreau să menționez faptul că în săptămâna anterioară am semnat un acord de parteneriat cu Alianța Franceză, prin care, în grădinița 215, urmează să fie implementat proiectul de susținere a atractivității limbii franceze prin acțiuni educative în instituțiile de educație timpurie și clasele primare bilingve francofone. Astfel, acest proiect deschide posibilitățile de învățare pentru copii a limbii franceze în instituțiile preșcolare și sperăm ca în etapa următoare să avem implicate în acest proiect mai multe instituții preșcolare.
Cu referire la încadrarea copiilor cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că la ziua de astăzi avem cu patru copii mai mult comparativ cu săptămâna anterioară. Ori avem 1859 de copii, din ei 1427 fiind încadrați în școli și 432 fiind încadrați în instituțiile preșcolare. Un anunț destul de important, zic eu, și în acest an Primăria Municipiului Chișinău va pune la dispoziție instituțiilor preșcolare cadouri pentru sărbătorile de iarnă. Astfel, facem un apel către toți părinții să nu colecteze bani în acest sens.
Pentru acest an deja direcțiile de sector au inițiat contractarea, procurarea acestor cadouri, iar 31 Andrei Pavaloi: Pentru acest an, deja direcțiile de sector au inițiat contractarea procurării acestor cadouri, iar 31287 de copii vor beneficia de cadouri către sărbătorile de iarnă.
Raport finalizat. Dacă sunt întrebări, răspundem.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult, domnule director. Ceea ce vă rog, pe partea a reparațiilor curente și capitale, să ținem la control valorificarea tuturor surselor financiare până la sfârșitul anului, acolo unde le-am planificat, la școli, la grădinițe.
La fel, suport în continuare pentru toate organizațiile, fie sunt de tineret, sau sunt cu profil sportiv, sau cele, dacă ne referim la cultură, artă, pentru că, din câte înțeleg, în instanță finală suntem ultimul refugiu unde pot găsi suport într-o într-un domeniu sau altul. Iar, așa cum ziceam, avem copii tineri, foarte mulți oameni talentați. Și acest lucru trebuie să ne facă să fim responsabili, să-i încurajăm, să-i susținem. Iar ei să ne reprezinte, fie că aici acasă, sau peste hotare, prin acele reușite și succes care le aduc pentru Republica Moldova în general.
Ion Ceban: Domnul Dumitru Ceban, vă rog frumos, situația în ceea ce ține de drumuri.
Dumitru Ceban: Bună ziua, stimați colegi! Pe parcursul săptămânii trecute au fost executate lucrări în volum puțin mai mic decât cele planificate din cauza vremii averse. Și pe de altă parte, asigurarea serviciului și intervențiilor de combatere a derapării pe străzile din orașul Chișinău.
Astfel, pe parcursul săptămânii precedente s-au efectuat lucrări de plombare de gropi și lichidări de situație de avariere, pe o suprafață totală de aproximativ 500 m². Și totodată, în cadrul proiectelor în execuție, s-au executat lucrări de pregătire pe o suprafață de aproximativ 400 m².
Ținând cont de condițiile vremii, la prima ocazie se intervine cu aplicarea marcajului rutier. Astfel, pe parcursul săptămânii s-au aplicat 2200 m² de diferite marcaje executate din marcaj acrilic.
Pe parcursul săptămânii s-a pus accent pe marcajele axiale pe strada Ciuflea și pe strada Bogdan Voievod. În vederea întreținerii și menținerii siguranței rutiere și pietonale, de către Întreprinderea Municipală Exdrupo, au fost întreținute și montate 128 indicatoare rutiere.
Și totodată, au fost amenajate aproximativ 62 de separatoare de sens în scopul optimizării circulației în unele intersecții. La fel, pe parcursul săptămânii precedente, a fost asigurat serviciul de intervenții operative în scopul combaterii lunecușului pe partea carosabilă.
În acest context, s-a intervenit la două ocazii, în special în noaptea de 20-21 noiembrie, distribuindu-se aproximativ 36 t de materiale antiderapante. Și în noaptea de 21-22 noiembrie, fiind presărate aproximativ 81 t de materiale antiderapante.
Ce ține de activitatea Lumteh, continuă întreținerea sistemului de iluminat nocturn și sistemul de semaforizare, în paralel fiind executate lucrările de amenajare a iluminatului decorativ în pregătirile pentru sărbătorile de Revelion.
Ce ține de proiectele direcției, au fost inițiate și demarate lucrările de reparație a suprafeței pe șoseaua Hîncești. Și continuă, la moment continuă lucrările de instalare a obiectivelor de semafoare la intersecțiile Ciuflea cu 31 August și nodul rutier de la Ismail, Gara de Nord.
Ce ține ce vizează proiectul Mihai Viteazul, se lucrează conform programului stabilit. Raport succint finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult. Stimați colegi, domnule viceprimar, Direcția Mobilitate Urbană, sunt foarte, foarte multe proiecte astăzi în derulare. Mă refer aici la reparația drumurilor construcția, reconstrucția. La fel, e și în cazul trotuarelor. Vă rog să țineți cont de faptul că intrăm în perioada rece. Suntem deja practic atunci când temperaturile unele sau altele lucrări nu permit a fi executate. Pe acele șantiere, vă rugăm foarte mult să securizați la maxim zonele și să le conservăm chiar într-o perioadă deja când aceste lucrări vor putea să fie realizate.
Securizăm și conservăm trebuie să fie în capul mesei acuma aceste două noțiuni. Și rog ca săptămâna viitoare să mă informați care din ele urmează să fie închise până la sfârșitul anului, care se vor lucra pe parcursul perioadei de iarnă, acolo unde permit diferite tehnologii, și care urmează să fie reluate din sfârșit de martie, început de aprilie, anul viitor. Vă mulțumesc foarte mult.
Domnul Burdiumov, domnul Gârbu, succint despre situația cu salubrizarea gospodăriei comunal locative, spații libere.
Ion Burdiumov: Bună ziua, domnule primar general! Săptămâna precedentă în municipiul Chișinău a continuat campania de salubrizare de toamnă. Respectiv, în fiecare zi au fost de la întreprinderile municipale implicați la salubrizarea manuală 400 de persoane. 20 de utilaje au fost implicate la salubrizarea mecanizată. Ca rezultat, săptămâna precedentă au fost evacuate 410 rute de frunze și alte deșeuri. Vreau să menționez că în dimineața zilei de 21 noiembrie am fost implicați la curățirea pe câteva străzi a trotuarelor.
Nu am folosit material antiderapant ca urmare a precipitațiilor care au avut loc. Dacă îmi permiteți, vreau să informez și despre pregătirea de sezonul de iarnă ce ține de fondul locativ. La situația de astăzi dimineață, din 2703 blocuri locative noi avem conectate doar 14, dintre care nouă sunt de blocuri departamentale și cinci case la sol, care încă nu au solicitat conectarea la agentul termic. În rest, nu avem probleme, toate blocurile sunt conectate la agentul termic.
Ce ține de pregătirea către sezonul de iarnă la capitolul dezăpezire și intervenții, vreau să vă raportez că la moment în toate întreprinderi municipale avem pregătite 83 de unități. Mai detaliat, aveam avem pregătite 55 de tractoare cu perie, lamă. Avem pregătite utilaje de tip Hako în număr de 20 de unități. Miniîncărcătoare Avant avem 15 unități, la care la fel se aplică perie, lamă și sărăriță. Ca material material antiderapant, vă raportez că am primit toată cantitatea de sare care a fost contractată. Este vorba de 1700 t. Săptămâna curentă, până la sfârșitul săptămânii, o să recepționăm încă 100 t de clorură de magneziu, care am licitat-o în ultima perioadă. Raport finalizat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director, domnul Gârbu.
Tudor Gârbu: Bună ziua! Și Întreprinderea Municipală Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi continuă lucrările de salubrizare atât în parcuri, ceea ce ține de măturat. Este vorba acuma căderea este vorba sunt în cădere abundentă frunzele. Suntem preocupați de curățarea parcurilor și evacuarea frunzișului. Încercăm o parte din acest frunziș să-l să-l folosim pentru a confecționa sau pentru a prepara acel compost, care noi îl folosim acuma pentru plantarea arborilor și arbuștilor în parcuri.
La fel, zilnic sunt evacuate, golite coșurile din toate parcurile de pe aliniamentele sau aleile principale în toate parcurile municipiului Chișinău. Zilnic sunt antrenați peste 350 de muncitori.Și pe parcursul săptămânii precedente am evacuat peste 123 de curse de de frunziș la gunoiștea municipală din Calea Tușenilor.
Ce ține de pregătirea pentru sezonul rece, deci toate obiectivele care sunt în gestiunea întreprinderii, cum ar fi havuzurile, cișmelele, dușuri, sistemele de irigare, au fost conservate. La toate sunt întocmite procesele verbale și preluate în pentru a fi conservate.
Referitor la pregătirea utilajelor din gestiune către sezonul rece, pentru a interveni în caz de dezăpezire, deci noi avem, conform licitațiilor petrecute, achiziționate 120 t de sare. Deja sunt aprovizionate și sunt depozitate la depozitul central al întreprinderii. De asemenea, avem achiziționat peste 240 t de nisip pentru a fi folosit ca amestec în cazul care va fi necesar pentru a fi deci presărate acele alei sau acele în acele parcuri pentru a a evita eu știu, situațiile de de lunecuș. La fel, toată tehnica care este în gestiune, în număr de 22 de unități, cu lame, perii, sărărițe și restul, toate sunt pregătite. La prima solicitare, la prima necesitate, suntem gata să ieșim.
Noi am făcut aplicații privind privind cu gradul de pregătire a acestor utilaje. La moment sunt toate pregătite 100% și continuăm lucrul în cazul în care va fi necesar. Deci aceste utilaje sunt universale, sunt folosite atât la evacuarea gunoiului și transportarea masei lemnoase, care noi intervenim pe autorizații. În cazul în care va fi necesar, vor fi scoase agregatele necesare, agățate și vom putea interveni la curățarea parcurilor de zăpadă. Raport încheiat.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Solicitarea mea către Direcția Mobilitate Urbană, către Direcția Comunal Locativă, către Direcția alte direcții și întreprinderi municipale, către dumneavoastră, pretorii, atenție sporită pentru perioada rece a anului. Trotuarele, spațiile publice, drumurile să fie salubrizate, îngrijite, securizate în măsura necesară. Doamna viceprimar, dacă ați avut ceva de adăugat.
Irina Gutnic: Da. Domnul director Gârbu, era în discuție proiectul pilot privind compostul din frunzele care sunt adunate de pe teritoriul municipiului Chișinău. Noi avem o parte depozitate pe teritoriul stației de epurare, respectiv cu amestecul de nămol și frunzele adunate, poate fi produs acel compost care poate fi ulterior utilizat ca îngrășământ în spațiile verzi de pe teritoriul municipiului Chișinău. Spuneți-vă, rog, la ce etapă el este acel proiect pilot. Mulțumesc.
Tudor Gârbu: Deci proiectul pilot a fost în a fost inițiat în anul 2019. După câte eu cunosc, sunt trei trei gropi care au fost contractate între Asociația Gospodărire a Spațiilor Verzi și întreprinderea sau societatea pe acțiuni Apă-Canal Chișinău. Deci din a trei, acelea toate trei au fost suplinite cu frunză cu nămolul care se obține în rezultatul curățării canalizării de sau în rezultatul obținerii acestui nămol de la stația de epurare. Noi am anul precedent, prin contractare cu Direcția Locativ Comunală, doar de ce deci doar dumneaei dispun de acel utilaj pentru a fi cernut acel compost. Noi l-am folosit și acum este dintr-o singură groapă a fost folosit și acum utilizăm tot la la plantarea arborilor. Două încă gropi stau pline, încă nu este procesul de fermentare, nu este finalizat.
Încă sper că anul viitor va fi vom folosi și de acolo compostul. Ce ține de continuarea acestui proces, urmează ca noi, împreună cu Apă-Canal, să discutăm condițiile mai departe de depozitare a frunzișului și ce este necesar ca să parvenim situații neplăcute, cum ar fi incendii, sau eu știu, fiindcă acolo noi utilizăm creanga, utilizăm rumeguș de creangă și acel frunziș. La moment nu depozităm acolo, suntem pe pus pe stop.
Irina Gutnic: Da, o să vă rog să vă convocați împreună cu Apă-Canal pentru a identifica soluția cea mai optimală, deoarece dispunem de utilajul necesar, frunza este, nămolul este, ca să pornim acest proiect pilot.
Tudor Gârbu: Sigur.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, stimați colegi. Ca și în fiecare an, orașul se pregătește de iarnă. A fost cumpărat materialul necesar, tehnică nouă. Înnoim în fiecare an și tot instrumentarul pe care îl avem la dispoziție, dar nu uităm că oamenii rămân în linii mari aceiași. Cei care ies la temperaturi foarte scăzute la ora 2:00 de noapte, la ora 3:00 de noapte, la ora 4:00 de noapte și la fel sunt oameni ca și ca și toți noi, ca și mamele noastre, ca și tații noștri, ca și rudele pe care le avem. Ei nu sunt motoare care se pun în priză și nu se mai opresc. În situația când, de exemplu, anul trecut a nins 24 de ore, nimeni nu poate face față, nicio capitală, cât de dezvoltată.
Am mai văzut situații în alte țări și rog aici să avem corectitudinea necesară în această privință, vizavi de lucrul acestor oameni. Deci repet, oamenii lucrează pe temperaturi și condiții climaterice foarte urâte și proaste. Când îi văd pe cei de la guvernare că critică muncitorii, le-aș da câte o lopată în mână să curețe zăpada și să iasă la volanul greiderului, care se află non-stop în în pe timp de iarnă. Alți oameni nu avem, ca și în multe alte domenii. Noi și așa ne străduim să avem grijă de ei, să-i motivăm cu salarii, dar să nu ne batem joc de acești oameni sau în teren.
În general, vreau să vă spun că s-au activizat trepădușii guvernării, tot felul de bloggeri, vloggeri, influenceri așa numiți, și în această privință fac public multe manipulări, în continuare minciuni tirajezează și spală fundulețul celor din PAS și nu doar al lor. Mă uit, în continuare monitorizăm televiziunile galbene, care pretind a fi independente. Opriți-vă, oameni buni! Nu mai diseminați atâta ură, ajunge să stârniți în rândul moldovenilor această, să spun așa, capacitate de a de confruntare.
Noi astăzi toți trebuie să ne unim eforturile și să acționăm ca să soluționăm problemele oamenilor, ca să-i împăcăm și să revenim la normalitate. Nu este normal ceea ce faceți dumneavoastră în continuare. N-ați învățat nicio lecție în urma scrutinelor electorale care au avut loc. Și oamenii o să vă penalizeze. Opriți-vă astăzi! Repet, avem nevoie de unitate, avem nevoie ca să muncim împreună și să dăm rezultate. Asta așteaptă de la noi oamenii, dar nu ceea ce faceți voi în fiecare zi, fie direct, fie prin intermediul instrumentelor mediatice și rețelelor de socializare.
Doamna Tabacari, vă rog să ne spuneți care este situația cu privire la pregătirile pentru Târgul de Crăciun și alte detalii importante pe care le considerați.
Alina Tabacari: Domnule primar, stimați colegi, lansarea târgului și inaugurarea pomului de Crăciun din Piața Marii Adunări Naționale va avea loc la 1 decembrie, începând cu ora 17:00. Pe această cale, vă rog să-mi permiteți să invităm toți locuitorii capitalei, dar și oaspeții la această sărbătoare. Vom aduce în capitală farmecul sărbătorilor de iarnă și vom aprinde împreună luminițele. Organizăm un eveniment cultural deosebit, care ne va transpune într-o adevărată poveste de iarnă, susținut de mai mulți artiști, de orchestra lui Moș Crăciun, de Capela Corală Academică Doina, ansamblul ansamblul de violoniști Divertisment, Corala Vocile Primăverii, dar vom avea și pianiști de talie mondială, cum sunt Iurie Mahovici și Anatol Lapicus.
Menționez că târgul va fi deschis în perioada 1 decembrie - 15 ianuarie și va include numeroase standuri cu produse tradiționale, dar și cadouri de Crăciun, decorațiuni, dulciuri, băuturi calde și multe altele. Vizitatorii vor avea ocazia să se bucure de un program divers, care include concerte, spectacole pentru copii, ateliere de creație, dar și un loc amenajat special pentru întâlnirile cu Moș Crăciun, unde copiii vor avea ocazia să aibă și niște ateliere de de creație.
Printre atracțiile principale ale târgului se numără, de asemenea, patinoarul, câteva carusele și zone de fotografii, dar și altele. Invităm toți locuitorii și oaspeții capitalei să se bucure de spiritul Crăciunului alături de prieteni și de familie.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult, doamna director. Chiar voiam ca municipiul Chișinău, ca de fiecare an, să arate bine de sărbători, ca oamenii să se simtă aici confortabil, acasă, să aibă bună dispoziție și ca familiile, cei mici, cei mai în vârstă, absolut toți să aibă parte de o perioadă a iernii frumoasă și bine pregătită pentru ei. Asta ne propunem și în acest an. Iar încă un mesaj pentru măscăricii care sunt de pe la tot felul de televizoare sau de pe rețelele de socializare, tot felul de oameni care îi vedem cu aceste discursuri manipulatorii, rog insistent colegii juriști să monitorizeze și, în măsura posibilităților, să-i acționăm conform procedurilor legale, pentru că deja depășesc toate limitele posibile și imposibile. Mersi foarte mult.
Domnule viceprimar, care-i starea de lucruri la noi cu dispozitivele de publicitate, cele neautorizate, că am văzut în spațiul public iarăși interpretări de tot felul? Haideți să le spunem oamenilor cum stau lucrurile de fapt și ce trebuie să facă fiecare în continuare.
Ilie Ceban: Bună ziua, domnule primar! Bună ziua, stimați colegi! Începând cu luna octombrie, am inițiat un o inventariere a tuturor dispozitivelor din municipiul Chișinău. Și la etapa inițială, autorizate și toate cele autorizate, după cum am menționat și anterior, sunt incluse pe o platformă GIS local, care este publică și pot fi vizionate de către toți locuitorii capitalei, gislocal.md. Și toate dispozitivele autorizate pot fi vizionate de către toată lumea. Iată la etapa inițială a începerii inventarierii erau autorizate 507 panouri publicitare. Aici vorbim despre panouri mari, cât și acele inscripții de marcă, denumiri de firmă și multe altele, deci de mărimi mai mici.
În urma inventarierii, peste aproximativ o lună jumătate, doar în sectorul Botanica au fost identificate peste 900 de astfel de panouri neautorizate. Și așa în fiecare sector: 600 în Râșcani, 615 în Buiucani, Centru 420, Ciocana 250. Sunt cifre foarte mari și mulți agenți economici au au cumva s-au speriat de aceste lucruri, au început să scrie scrisori. Noi am explicat foarte clar tuturor, la prima etapă facem inventariere și preavizăm tuturor să-și aducă actele în regulă, nu sancționăm pe nimeni până ce.
Unii încearcă să eschiveze de la aceste lucruri, făcând diferite scrisori cu amenințări de contestare în judecată. Noi respectăm legislația și unii invocă că este foarte complicată autorizarea unor astfel de panouri, că ar deține nu un panou publicitar, dar denumire de firmă.
Legea nu face diferență în acest sens și autorizarea ori la un panou, ori la o denumire de firmă este aceeași. Să presupunem că acea denumire de firmă, cât de mare nu ar fi sau cât de mică nu ar fi, este necorespunzător fixată de un perete și cade.
Cine va răspunde? Noi, pentru a nu admite astfel de lucruri, ne-am în primul rând și de lege, s-a indicat foarte clar, și în lege este foarte clar indicat ce trebuie să conțină un astfel de panou publicitar. Și atunci când persoanele se adresează, noi le facem trimitere la cadrul legal, la toate normele care sunt necesare să fie respectate. Și cei care sunt de bună credință își autorizează panourile și își aduc activitatea în cadrul legal.
Menționăm că activitatea de inventariere continuă. Noi vrem să avem o închipuire despre care este numărul real al acestor panouri publicitare și ulterior, dacă vom vedea că după timpul prezentat sau timpul avut la dispoziție nu s-au depus cereri pentru a autoriza aceste panouri publicitare, ulterior vom veni cu măsuri deja de sancționare, care este prevăzut de legislația în vigoare. Mulțumesc.
Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnul viceprimar. Domnul Buț, am vrut să vă întreb care este situația cu iluminatul decorativ pe întreg orașul.
Veaceslav Buț: Deja mulți s-au conectat deja. Iluminatul decorativ care este pe stâlpi, care aparține primăriei, o să fie conectat la data de 1 zi, 1 decembrie. Și mulți dintre cei care sunt în proprietate de... strângem documentele să fie legale și se conectează.
Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult. Domn Talmaci, mâine va fi ședința Consiliului Municipal Chișinău cu acele subiecte despre care ați informat public. Iar săptămâna curentă, vă rog să fie organizată ședința Biroului Permanent al Consiliului Municipal Chișinău și să pregătiți agenda, proiectul de decizii pe care trebuie să le luăm în considerare pentru următoarea ședință a Consiliului Municipal Chișinău.
Vă mulțumesc foarte mult. Colegii de la presă, dacă au întrebări.
Jurnalistă: Nadia Mihuță, TVR Moldova. Domnule Pavaloi, ați declarat că ați discutat cu mai mulți directori de instituții care susțin că nu pot acoperi cheltuielile de salarizare și că există riscul ca să dea căldura la minim și să deconecteze energia electrică. Dați-ne, vă rog, exemplu de mai multe instituții sau câteva instituții în care este această situație.
Andrei Pavaloi: Eu ziceam că e vorba despre instituții care m-au contactat ca urmare a postărilor pe care le-am făcut pe Facebook. Și e vorba despre instituții din afara municipiului Chișinău, iar directorii care m-au contactat individual m-au rugat foarte frumos să nu dau nume, fiindcă se tem pentru activitatea pe care o au în instituție.
Jurnalistă: Mulțumesc. Ați declarat și despre evenimentele organizate cu ocazia Zilei Tineretului. Pe 17 noiembrie, Primăria Chișinău a organizat un concert dedicat tinerilor. Colegii din presă au scris că concertul ar fi costat bugetul public peste 1,6 milioane de lei. Să ne spuneți, vă rog, dacă această cifră este adevărată și cât de fapt a costat organizarea acelui concert la Arena Chișinău.
Ion Ceban: Să intervin eu, domnul Pavaloi. Aici reamintesc, din cifrele oficiale pe care le-am văzut cu privire la organizarea evenimentelor dedicate Zilei Independenței, au fost 12 milioane sau aproximativ 60% din bugetul pentru proiectele din domeniul culturii și acțiunilor de acest tip la nivel municipal. Mă indignează faptul că nu a întrebat nimeni absolut din presă dar cât a costat, dar de ce scena a costat 2,7 milioane lei, din informația pe care o avem noi la această etapă. Iar informațiile noastre sunt toate publice pentru că a existat concurs în această privință. Vă rugăm să vă uitați, pentru că sunt unele componente care nu neapărat au fost reflectate de sine stătător în această privință. Mulțumesc.
Jurnalistă: Am făcut o solicitare în acest sens, la care nu am primit răspuns de câteva săptămâni, așa că...
Ion Ceban: Există termeni legali în care dumneavoastră veți primi răspuns la aceste întrebări. Vă mulțumesc.
Jurnalistă: De ce nu se poate oferi această sumă atât timp cât evenimentul deja a fost organizat și cred că bilele au fost bătute?
Ion Ceban: Toată informația este publică în această privință.
Jurnalistă: Am înțeles. Referitor la Direcția Sănătate, ați declarat că a crescut numărul pacienților sau a adresărilor cu pneumonii și bronhopneumonii. Să ne spuneți, vă rog, dacă se atestă o creștere mare sau cel puțin cu cât la sută în comparație cu celelalte săptămâni?
Mariana Buga: Referitor la întrebarea dumneavoastră, în săptămâna de raportare s-a atestat o creștere cu 33 de adresări comparativ cu săptămâna precedentă. În total au fost 253 de adresări, dintre care 151 copii și 102 maturi.
Jurnalistă: Mulțumesc. Și o întrebare la Direcția Mobilitate Urbană. Ați declarat că lucrările la podul de pe strada Mihai Viteazul se desfășoară în conformitate cu, probabil, actele relevante. Anterior, domnul Mihalache a declarat că lucrările la porțiune ar putea fi gata până la sfârșitul lunii noiembrie. Să ne spuneți dacă va fi prelungit acest termen și dacă există un termen când vor fi definitivate lucrările, pentru că se oferă mai mulți termeni.
Ion Ceban: Doamnă jurnalistă, am discutat despre acest subiect deja de nenumărate ori. Există termeni contractuali. Când vor fi depășiți acești termeni contractuali, putem să ne întoarcem la acest subiect. Conform contractului și acelor extensii la contract, este vorba despre anul 2025. Nu înțeleg de ce atâta interes. Cum v-am spus dumneavoastră, dumneavoastră nu vă duceți să vă cumpărați o haină cu un crac de pantalon. Dumneavoastră vă cumpărați haina integral. Și atunci când vor fi depășiți într-o formulă sau alta termenii legali, tot cu extensiile contractuale, atunci vom discuta despre acest subiect. Totul merge în conformitate cu planul stabilit la această etapă.
Ion Ceban: Totuși, am să-l rog pe domnul de la Direcție să ne explice acum, de exemplu, ce lucrări se fac și de ce lucrări mai este nevoie.
Ion Ceban: Eu cred că este foarte multă atenție. Noi înțelegem și am menționat în repetate rânduri că este disconfort în ceea ce privește reparația sau planul de reparații. Amintesc că alte poduri s-au construit 10 ani de zile. În acest sens, există tehnologiile respective și toate lucrurile se fac conform procedurilor contractuale. Vă rugăm mult, nu insistați. Este contractul. Dacă vreți să-l examinați, examinați-l și proiectul de execuție a lucrărilor, ca să nu ne întoarcem de fiecare dată la aceeași întrebare.
Jurnalistă: Și ultima întrebare este legată de activitățile culturale artistice care urmează să fie organizate cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Să ne spuneți dacă a fost preconizat și un buget pentru aceste activități și tot ce va fi organizat de către Primăria Chișinău.
Alina Tabacari: Bugetul este unul public, puteți să-l vedeți pe pagina primăriei.
Ion Ceban: Alte întrebări sunt? Dacă nu sunt, vă mulțumesc din suflet și vă doresc o săptămână cât mai reușită în continuare.