PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 23 septembrie 2024 Image
23 sept. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 23 septembrie 2024


Ordinea de zi a ședinței:

1. Informație cu privire la desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ din Municipiul Chișinău. Informație cu privire la organizarea Festivalului Youth Fest. 
Raportori: Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret, Petru Grecu, şef al Centrului Municipal de Tineret

2. Informație privind situația din domeniul social și de sănătate la nivelul Municipiului Chișinău. 
Raportor: Vladimir Bolocan, șef-adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială

3. Informație cu privire la întreținerea drumurilor publice și a proiectelor de infrastructură rutieră din Municipiul Chișinău. 
Raportor: Vitalie Mihalache, șef al Direcției generale mobilitate urbană

4. Informație cu privire la desfășurarea Campaniei de salubrizare de toamnă în orașul Chișinău. 
Raportori: Ion Burdiumov, șef al Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Tudor Gîrbu, administrator interimar al Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi”

5. Raport cu privire la menținerea ordinii publice în Municipiul Chișinău. 
Raportor: Andrei Moroi, șef Secție securitate publică, Direcția de Poliție Mun. Chișinău

6. Raport privind situațiile excepționale în Municipiului Chișinău.
Raportor: Oleg Melnic, șef al Direcției situații excepționale a mun. Chișinău


Transcriere:

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Ieri Primăria Municipiului Chișinău a organizat cea de-a treia ediție Chișinău Youth Fest, un eveniment organizat pentru toți tinerii, pentru oaspeții capitalei. În acest an pentru acest eveniment anumiți tineri au fost cei care au selectat forma și pe cine doresc să vadă pe scena din Piața Marii Adunări Naționale. Primăria Chișinău anual organizează mii de evenimente, programe și inițiative, acțiuni pentru tineri. Amintesc că raportat la perioada anilor de 4 ani în urmă, bugetul pentru acțiuni de tineret a crescut de peste 30 de ori. Diferite programe pe care le avem începând cu antreprenoriatul, centrele de tineret, consilii și multe multe multe alte acțiuni pentru a trece pe de o parte timpul liber, a socializa, a se integra și a se manifesta. Pentru noi participarea tinerilor în procesul de luare a deciziilor, toate care sunt este una foarte importantă și nu trebuie să fie una formală, dar trebuie să fie una cu adevărat incluzivă în acest sens. Ne dorim ca tinerii să crească acasă și să devină ceea ce își doresc aici, în Chișinău, oriunde, în altă localitate din Republica Moldova. Mulțumesc foarte mult tuturor celor implicați, centrelor de tineret, teatro, echipa, dar și colegilor care au fost în mijlocul, alături în această perioadă. Cred că a fost un efort care a fost unul reușit. 

Cineva spune că au fost doar 10000 de oameni în Piața Marii Adunări Naționale. Cifra de fapt este de peste 100000 de oameni care au participat acolo, dar nu asta este important. Este important că oamenii au venit și au avut o prestație destul de bună din toate punctele de vedere. Iar cei ce țin nemijlocit de salubrizare, vreau să spun că astfel de evenimente oriunde ar fi în lume, că ar fi la Londra, sau la Paris, sau la Washington, sau la Tokyo mai rămâne un pic de curățenie de făcut după. Cert este și important este că la ora 7:00 dimineață și vreau să mulțumesc pe această cale tuturor colegilor, preturilor, direcției comunale locative, spațiile verzi, era totul curat și salubrizat așa cum ne-am obișnuit să vedem Chișinăul în fiecare zi. 

Organizatorii au comunicat că nu a fost nicio situație care a fost redată așa cum a fost. Cel mai grav lucru este că în aceste circumstanțe riscul, astfel de intervenții cum au avut loc ieri cu autospecialele de pompieri pe mijlocul mulțimii pot crea panică și rugăm foarte mult autoritățile, în aceste circumstanțe să se gândească foarte bine cum acționează. Pentru că este vorba de securitatea și sănătatea copiilor și tinerilor. Dacă și ar fi fost ceva, ușor se putea intra din spatele scenei, acolo este acces de la Guvern, este mult mai aproape fără a deranja și fără a crea astfel de circumstanțe să spunem în cazuri următoare. Motivul că a fost foc sus pe scenă de câțiva metri și cineva l-a localizat, tot a părut straniu. Era vorba de artificii care am să rog colegii să explice organizatorilor pentru a fi exclus pe viitor acest lucru. Încă o dată mulțumesc tuturor celor care au participat, colegilor, tuturor celor care au fost prezenți și receptivi, poliției, carabinierilor și chiar pompierii pentru că ei tot au ajuns din câte am văzut noi nedumeriți în circumstanțele în care au fost și încă o dată pe această cale vreau să mulțumesc tuturor colegilor care au participat la salubrizare și întreținere. Fiecare instituție are programul și calendarul de activități anual și așa vom continua. 

În continuare. Am văzut foarte multă discuție pe rețele de socializare, în Telegram, canale, în media, chiar și având o posibilitate să interacționăm cu oamenii în teritoriu am văzut că s-a interpretat diferit ceea ce țin nemijlocit de intemperii și ploile torențiale care au avut loc în săptămâna trecută. Vreau o dată în plus să să menționez. Deci ceea ce are loc ca și fenomen, nu a avut loc doar în Chișinău. Nu a avut loc doar în Republica Moldova unde iarăși revenind la situația unor raioane care nici până în ziua de astăzi nu au fost restabilite drumurile sau măcar semnele de circulație care stau pe jos deja de o săptămână de zile. Totul s-a concentrat pe Chișinău și s-a încercat să redată că aici este dezastrul dezastrului. Într-adevăr a fost o calamitate naturală și repet orașe cum sunt Budapesta, cum este Viena, cum sunt multe multe alte orașe mari și mult mai pregătite decât Chișinău au avut de suferit, poate chiar mai mult în unele sau altele circumstanțe. Vreau să mulțumesc pe această cale echipelor care 24 de ore au fost în teren pentru a menține ordinea pe de o parte, pe de altă parte de a întreține orașul curat și cu mici excepții la această etapă practic totul este înlăturat. Vreau să vă spun că pagubele care au fost în urmă acestor ploi se cifrează la ziua de astăzi la 40 de milioane de lei. Vă rog să faceți aceste demersuri inclusiv către Guvern pentru a fi acoperite măcar parțial din sursele care sunt prevăzute în astfel de situații. Și reiterez, tot ce este de înlăturat a fost practic înlăturat. Au rămas câteva porțiuni de drumuri care trebuiesc reparate. În această privință au fost făcute calcul de rigoare de către Direcția Transport, de către Exdrupo și aceste lucruri vor fi în scurt timp înlăturate. Iar tot ce s-a încercat a vehicula că nu sunt adaptate în aceste condiții canalizările pluviale. Da, atunci când avem un debit de apă de 50, 60, 70 de litri pe metru pătrat în asemenea circumstanțe, niciun oraș nu este pregătit și Chișinău da, tot face cu greu față în această privință.  

Cel mai mult ce vreau să rog în continuare este ca oamenii atunci când sunt alertați, pentru că au fost aceste alerte comunicate public, este să evite, dacă nu există necesitate urgentă, să iasă în oraș sau zonele în special care poartă un risc sporit. Așa cum spuneam am văzut criticile și aceleași persoane care în toată țara au fost inundații, în toată Europa a fost inundată, astăzi vedem ce se întâmplă în Italia, am văzut ce se întâmplă în Austria, în Cehia, în Polonia, în Slovacia, în România. Dar au văzut doar la Chișinău ce se întâmplă în aceste condiții. Salutări transmitem acelor surse media care și ieri au făcut panică pe loc gol. Probabil că astăzi trebuiau construite știrile despre ceea ce se întâmplă în Piața Marii Adunări Naționale. La Chișinău, repet, a plouat câteva zile în cantități enorme de apă și ei asta nu au văzut. Fapt este că unele zone le-am restabilit în totalitate, reiterez, iar celelalte care au rămas în aceste condiții vor fi și vreau o dată în plus, domnule viceprimar, colegii, toată echipa, să vă mulțumesc pentru intervenții prompte în aceste condiții.

Ultima, ce am vrut înainte de a asculta colegii referitor la diferite subiecte, este că avem o noutate foarte bună pentru Chișinău, pentru dezvoltarea orașului, exact așa cum am făcut acele promisiuni în campanie și am zis că în timp ce alții vorbesc noi facem. Am semnat acordul de prefinanțare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, marcând începutul unui nou angajament investițional major de peste un miliard de lei în ceea ce ține de reabilitarea infrastructurii urbane.Și aici mă refer nemijlocit la extinderea bulevardului Mircea cel Bătrân până la Bucovina, strada Industrială și strada Mesager. Scopul acestui proiect este de a crea acea infrastructură necesară pentru susținerea planurilor de dezvoltare urbană, industrială și economică, precum și promovarea mobilității durabile, contribuind astfel la reducerea congestiei și îmbunătățirea calității vieții în capitală. Cred că acesta este cel mai mare proiect urban în general din Republica Moldova din toate timpurile. în mod special pentru Chișinău și vine să rezolve și să ofere multe soluții necesare municipalității.

Iarăși aș vrea ca să nu creăm astfel de așteptări sau supoziții ca în cazul podului Mihai Viteazu. Reiterez, există contract acolo, care durează până în primăvara anului viitor. În toată această perioadă s-a încercat a menționa că ceva este cu abateri de la contract. Când vor fi aceste abateri semnificative, dacă vor fi, noi vă vom comunica public. iar până atunci rog ca să avem un pic de răbdare în această privință. Înțeleg că toți suntem în acest disconfort, dar nu puteam amâna aceste lucrări.

Deci, ce vreau să spun? Proiectele despre care vorbim pentru faza incipientă sunt lucruri legate de proiectare, tendere, acceptare în Consiliul Municipal Chișinău un pic mai târziu, iar inițierea acestor proiecte va avea loc în 2025 și pe unele aspecte pot dura de la doi la patru și chiar cinci ani, ca să nu creăm așteptări de alt tip în această privință. Sunt proiecte foarte mari de infrastructură, proiecte care sunt absolut necesare Chișinăului, dar și Republicii Moldova. Așa cum spuneam, investiția, investițiile se vor cifra la peste un miliard 100 de milioane de lei în această privință, fără alte costuri aferente care vor fi comunicate public suplimentar.

Domnul Pavaloi, rog, succint despre situația procesului educațional.

 

Andrei Pavaloi: Domnule primar. Bună ziua. Întâi de toate vreau și eu să aduc sincere mulțumiri tuturor colegilor care s-au implicat în pregătirea nemijlocită a concertului de ieri seară din Piața Marii Adunări Naționale, dar și acelor colegi care au făcut posibil ca după concert să fie totul pus în ordine. La fel vreau să menționez faptul că, chiar dacă în seara zilei de ieri în Piața Marii Adunări Naționale au fost peste 100.000 de tineri, și vreau să le mulțumesc și lor pe această cale, nu am avut situații excepționale sau comportamentul tinerilor noștri a fost unul excelent. în acest sens mă bucur de faptul că avem tineri educați în Chișinău, dar și în țară, fiindcă au fost prezenți, din câte cunoaștem, la evenimentul de ieri și au fost tineri din raioanele țării care au venit cu solicitări către noi ca să se poată deplasa la acest eveniment frumos. Mersi mult, foarte mult, mersi tuturor.

Cu referire la activitățile Direcției Generale, vreau să menționez faptul că pe parcursul perioadei de referință au avut loc mai multe evenimente sportive în municipiul Chișinău. de exemplu, la data de 21 septembrie a fost organizată cursa de ciclism, cursa criterium. La fel, a avut loc pe data de 21 septembrie Campionatul deschis al Chișinăului la teqball. la fel, în următoarea perioadă vom avea mai multe activități sportive, ținând cont de faptul că a început anul de studii, iar numărul tinerilor implicați este destul de mare.

Cu referire la, cu referire la grupele cu program prelungit, vreau să menționez faptul că la ziua de 20 septembrie, conform ordinelor emise de către instituțiile de învățământ, s-a solicitat organizarea grupelor cu program prelungit în 113 instituții, în număr de 185 de grupe cu program prelungit, după cum urmează: 132 de grupe cu program prelungit de trei ore și 53 de grupe cu program prelungit de șase ore. Vreau să menționez faptul că în aceste grupe vor frecventa 30.731 de copii, după cum urmează: 29.133 elevi frecventează grupe cu program prelungit de trei ore și 1.598 copii frecventează grupe cu program prelungit de șase ore. Pentru a aduce la cunoștință părinților, selectarea grupelor, tipului de grupe, ca și timp, de trei sau de șase ore, se face la solicitarea directorului instituției, după ce se face sondaj printre părinți.

La fel, vreau să menționez faptul că grupele cu program prelungit sunt finanțate în proporție de 100% din bugetul primăriei, iar părinții în proporție de 80% achită, 80% din părinți achită alimentația pentru grupele cu program prelungit. 20% din copiii care frecventează grupele cu program prelungit, în baza dosarelor propuse, copii care vin din familii social vulnerabile, la fel primăria achită alimentația acestor copii.

Cu referire la încadrarea copiilor cu statut de refugiat, vreau să menționez faptul că în acest an școlar numărul copiilor încadrați în instituții a crescut semnificativ. la data de 20 septembrie avem încadrați 1.760 de copii cu statut de refugiat, ceea ce constituie cu 579 copii mai mult comparativ cu anul trecut. Majoritatea dintre ei frecventează instituțiile școlare, numărul lor fiind de 1.387 de copii în școli.

La fel, vreau să menționez un lucru foarte important pentru buna funcționalitate a instituțiilor educaționale, e vorba despre solicitarea pentru tinerii specialiști în cadrul instituțiilor educaționale. am făcut o solicitare către Ministerul Educației privind repartizarea a 638 de specialiști. La ziua de astăzi, din păcate, avem doar 115 cadre didactice debutante care au fost angajate în instituțiile educaționale. Iar la zi noi avem 270 de funcții didactice vacante, din ele 116 în școli și 154 în instituțiile preșcolare.

La fel, în luna septembrie am început etapa a doua pentru susținerea financiară din partea primăriei a celor 8.000 de familii social dezavantajate pentru frecventarea școlilor. Respectiv, vorbim despre copiii care au fost înmatriculați în clasa I și a X-a. pentru această a doua etapă 1.897 de copii urmează să primească acele sume de 700 de lei pentru începerea anului școlar. 6.103 copii deja au primit acești bani. Raport finalizat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Eu aici doar vreau să adaug, pentru că există diferite interpretări în spațiul public, că Primăria Municipiului Chișinău investește foarte mult în infrastructura educațională. Vorbim aici de deschiderea de noi grădinițe, modernizarea grădinițelor, crearea complexelor educaționale, școli noi, ceea ce nu se întâmplă pe teritoriul Republicii Moldova și acest lucru trebuie menționat. Și vreau să vă mulțumesc tuturor pentru implicare.

Și să adaug că acum cinci ani de zile, dacă este să luăm ca și referință cifrele care există la noi, populația școlară a crescut de la puțin peste 85.000 la aproape 105.000, adică cu 20.000 de oameni mai mult, 20.000 de copii în instituțiile educaționale din municipiul Chișinău. Noi ne bucurăm pe de o parte că există acest interes, inclusiv din partea oamenilor care migrează către localitățile alte, unde nu există aceste condiții, către Chișinău.

Dar este și o provocare pentru noi ca să ținem în vizor nemijlocit reparația, modernizarea acestor instituții. Și reiterez, celor care îmi pun întrebări foarte des, mai mult de jumătate din bugetul municipal este alocat astăzi proiectelor infrastructurii și domeniului educațional în general.

Este o prioritate pentru noi, copiii noștri trebuie să crească calitativ aici. Sigur că mai avem mult de muncit, ca și toată lumea, dar vreau să știm că acestui domeniu îi este acordată o atenție sporită, ca și multe alte domenii pe care le avem. Domeniul sănătate, vă rog frumos, și domeniul social, domnul Bolocan.

 

Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Bună ziua, domnule primar general!

În săptămâna trecută 6.416 persoane au beneficiat de măsuri de asistență socială prin intermediul direcțiilor teritoriale de asistență socială. 115 persoane au beneficiat de servicii în cadrul centrelor sociale din subordine. Mă refer la Restart, Renașterea și ADIR. Și prin intervenția lucrătorilor sociali și a specialiștilor din echipa mobilă 2.000, 2.858 de persoane au beneficiat de servicii sociale la domiciliu.

În ceea ce privește situația din domeniul sănătății în municipiul Chișinău, cunosc foarte mult că trezește un interes situația cu referire la COVID. După cum am menționat încă în luna august, noi am activat secția de COVID-19 în cadrul Spitalului Municipal de Ftiziopneumologie. Începând cu ziua de astăzi secția își finalizează sau își sistează activitatea, deoarece ne-a reușit să nu doar să stabilizăm situația, dar și să întreprindem măsuri pentru a micșora numărul de îmbolnăviri de COVID, ceea ce încă o dată demonstrează că măsurile preventive și reacția din timp pot duce la control și mai mult ca atât la garantarea unei situații sigure în sistemul de sănătate al municipiului Chișinău.

Mai mult ca atât, vreau să vă spun că suntem în parametri foarte buni cu referire la, inclusiv intervențiile la nivel de unități de primire urgențe, unde tendința de a rezolva cazurile la nivelul UPU să fie peste 50%, adică să avem cu de două ori mai puține internări în spital și pacienții să poată pleca acasă timp de 24 de ore se menține.

Din păcate, totuși bolile cardiovasculare sunt lider la nivelul de creare a situațiilor de dificultate. numai accidente vasculare cerebrale în săptămâna trecută au fost 18 la număr, un lucru destul de impunător. prin intermediul medicinei de familie vom crea instrumente prin care să motivăm și încă o dată în plus să explicăm pacienților cu riscuri cardiovasculare că trebuie să se verifice pentru a preveni astfel de situații.

Și nu în ultimul rând, doresc să menționez că se observă și o tendință pozitivă la capitolul nașteri, dar către sfârșitul trimestrului vom face totalurile și vom face un anunț public cu privire la dinamica creșterii numărului de nașteri în municipiul Chișinău.

Cunosc, trezește un interes foarte mare și programul nostru municipal cu privire la fertilizarea in vitro. am avut întrebări și din partea consilierilor municipali la acest subiect. am comunicat și cu cetățenii, chiar și în stradă, cu referire la acest program. Vreau să anunț că anual, conform programului, se alocă bani pentru acoperirea totală a cheltuielilor pentru procedură, o procedură de fertilizare in vitro pentru 100 de cupluri.

Anul acesta, deși este al doilea an, noi cel mai probabil vom reuși să absorbim 100% aceste fonduri. Chiar dacă au fost anumite impedimente, situații de la începutul anului legate cu proceduri și adoptări de bugete, ne-am străduit să menținem ritmul și să fim cât mai prompți în a reacționa la solicitări și la dosarele depuse.

Cu privire la situația în ceea ce privește pregătirea instituțiilor medicale pentru sezonul de încălzire, s-au făcut verificări. La moment avem semnate cinci pașapoarte tehnice pentru instituții, celelalte urmează a fi semnate, pentru că toate măsurile de profilaxie și de verificare au fost deja efectuate. Suntem deja la etapa finală pentru a fi gata de sezonul de încălzire în ceea ce privește policlinicile și spitalele municipale.

Amintesc cetățenilor că vaccinarea nu a fost anulată. Există vaccinare și contra COVID-19, începe vaccinarea contra gripei sezoniere și continuă calendarul de vaccinare împotriva rujeolei, rubeolei, tetanus, difterie și altor patologii care pot fi prevenite îmbolnăvirea lor prin vaccinare.

Raport încheiat, dacă sunt întrebări.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director, doar ceea ce am să vă rog, pe parcursul săptămânii curente sau săptămâna viitoare să facem o prezentare publică cu privire la proiectul legat de telemedicină. E un proiect inovator pentru municipiu, pentru cei care pot să solicite serviciile atât în raza orașului, dar și în afara lui, fiind în alte localități din Republica Moldova sau de peste hotare. Am să vă rog să facem acest proiect public până la sfârșitul săptămânii sau săptămâna viitoare.

Acum, foarte succint, domnule Mihalache, rog, mult cu privire la întreținerea drumurilor publice și a proiectelor de infrastructură. Nu înainte de a spune că astăzi am avut o inspecție, haideți așa, aproximativ trei-patru ore. Și mai este de lucrat, intervenția împreună cu Direcția Comunală Locativă și Spații Verzi pe trotuare, în ceea ce ține nemijlocit de spălarea acestora, au fost inundații.

Mai este foarte mult praf pe unele zone. Vă rog foarte mult ca să vă asigurați și totodată mai sunt unele zone, poate nu neapărat vizibile, atât trotuare cât și carosabil, în care s-au format găuri. Rog, de asemenea, prin toate instrumentele posibile, fie pretura, fie Direcția Transport, fie Direcția Comunală Locativă, să se intervină sau Spațiile Verzi acolo unde ține nemijlocit de zona de competență. Vă rog, vă ascult.

 

Vitalie Mihalache: Domnule primar, în săptămâna curentă suntem cu efectivul Exdrupo implicați în lichidarea situațiilor de avarie. Într-adevăr, au fost, în rezultatul ploilor abundente s-au format caverne și inclusiv au apărut tasări sau cedări de pe zona asfaltului, care vor fi remediate pe parcursul săptămânii curente de către Întreprinderea Municipală Exdrupo. De asemenea, vreau să atrag atenția că vom implica și alte efective și forțe, inclusiv din contractele semnate de către Direcția Generală Transport Public, Direcția Generală Mobilitate Urbană, pentru a avea un rezultat cât mai operativ și pentru a oferi un confort de deplasare atât transportului public municipal, cât și transportului comun.

În rest, vreau să aduc la cunoștință că săptămâna precedentă am fost implicați inclusiv cu preponderență în evacuarea și înlăturarea consecințelor ploilor, intemperiilor ca rezultat a ploilor abundente peste oraș. Necătând la aceasta, au fost, în perioadele cât a fost posibil, au fost executate și lucrări de reparație și întreținere. Avem aproximativ 10.000 de metri pătrați de asfalt aplicat în aceste zile. Mă refer pe șantierele care au fost pregătite și nu au fost finalizate sub aspect de aplicarea stratului de uzură.

În rest, după cum am menționat, am fost antrenați în ceea ce ține de lichidarea situațiilor de avarie pe zona carosabilă din oraș. Nu în ultimul rând, săptămâna precedentă, după cum am spus, fiind implicați în lichidarea consecințelor ploilor, am inspectat și evacuat atât frunziș, cât și nămol din peste 3.500 de grilaje de captare a apelor pluviale. Acest lucru a fost executat cu efectivele Întreprinderii Municipale Exdrupo și totodată vreau să aduc la cunoștință că au fost deteriorate și afectate peste 100 de indicatoare rutiere, care de asemenea au fost restabilite și montate în pozițiile care au fost anterior coordonate, inclusiv cu Poliția Rutieră. În câteva zile, cât am avut temperaturi pozitive, am reușit să aplicăm marcajul rutier pe aproximativ 2.500 de metri pătrați de marcaj, inclusiv marcaj de tip termoplast, care a fost de asemenea aplicat pe, în special pe bulevardul Decebal. Este un obiectiv care este acuma pe ultima sută de metri pentru a fi finalizate lucrările de aplicare și finalizarea lucrărilor pe acest bulevard.

Totodată, ceea ce ține de implicarea serviciului de transportare de pasageri, pe parcursul evenimentului de ieri a fost luată decizia de a suplimenta numărul de unități de transport, că într-adevăr am avut un număr sporit de persoane care au fost concentrate în zona centrală a orașului Chișinău, în special în zona evenimentului organizat ieri seară. În condițiile date au fost concentrate și implicate aproximativ 130 de unități de transport care au lucrat odată cu finalizarea evenimentului până la orele 1:30 pentru a transporta cei care au fost prezenți în centrul orașului către sectoarele de reședință, inclusiv în zona suburbiilor. Au fost, într-adevăr, după cum ați menționat, efectiv au fost chiar peste 100.000 de persoane care au fost transportate cu aceste unități de transport.

În rest, lucrările continuă și pe asigurarea iluminatului stradal de către Întreprinderea Municipală Lumteh. dezvoltăm și inițiem procesul de modernizare a unor noi obiective sau unor noi străzi pe teritoriul orașului în ceea ce ține de modernizarea iluminatului stradal, reieșind din faptul că au fost finalizate procedurile de achiziție a corpurilor de iluminat și conform programului aceste lucrări urmează a fi finalizate până la finele anului curent.

În marea majoritate obiectivele care au fost, inclusiv reparația centrului istoric, trotuarelor este în realizare. Au fost inclusiv intervenții pentru lichidarea situațiilor de avarie apărute ca rezultat al ploilor abundente. Au fost restabilite și continuă lucrările de amenajare și reparație a trotuarelor pe centrul istoric. În ceea ce ține de lucrările pe podul Mihai Viteazu, acestea avansează și sunt la o etapă destul de avansată în ceea ce ține de partea a doua de pod. În sâmbătă a fost reușită ridicarea pilelor în intervalul 5-6 pentru pregătirea de turnare a eșapei de ciment, de beton, pentru asigurarea și pregătirea suprafețelor pentru ulterioara aplicare a stratului de asfalt. 

Aceste lucrări sunt executate în regim operativ pentru a reuși și a finaliza în termenii stabiliți. Am avut unele neconveniențe și probleme în ceea ce ține de strămutarea cablurilor electrice de pe zona pietonală care acum este în proces de dezafectare și trecerea lor pe zona nou construită. Aceasta ne va permite ulterior asigurarea securității atât a pietonilor cât și a construcției podului pe viitor, în proces de exploatare. În rest toate proiectele sunt în realizare și urmează săptămâna curentă de a fi desfășurate inclusiv lucrări atât către acces către instituții de învățământ, trotuare și alte obiective care sunt în supravegherea Direcției generale mobilitate urbană.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Domnul Burdiumov, domnul Gîrbu, referitor la salubrizare, intervențiile necesare. Și am să vă rog săptămâna viitoare, împreună cu domnul viceprimar, să ne prezentați planul de plantare pentru toamna acestui an. Cred că ar fi foarte bine să facem apel și la locuitorii municipiului Chișinău, cei care vor să se alăture acestei campanii de plantare. Amintesc că avem sute de mii de copaci, arbuști plantați în ultimii câțiva ani. Or, obiectivul nostru primordial este ca municipiul Chișinău să-și recapete titlul de practic cea mai verde capitală europeană. Și acest lucru este posibil dacă vom depune eforturi comune în acest sens. Domnul Burdiumov, vă rog.

 

Ion Burdiumov: Bună ziua, domn primar, stimați colegi. Vreau să reamintesc conform dispoziției 391 din 20 septembrie pe toată suprafața municipiului Chișinău are loc campania de salubrizare de toamnă, care va dura până pe data de 30 noiembrie. Astfel, în săptămâna de raportare, în fiecare zi au fost implicați muncitorii din întreprinderi municipale de prestări servicii locative și gestionare a fondului locativ în număr de 400 de persoane zilnic. La salubrizarea mecanizată au fost implicate 20 de utilaje în fiecare zi. Pentru evacuare, 25 de tractoare și cinci miniîncărcătoare. Au fost efectuate lucrări de salubrizare și cosirea ierbii în 28 de curți pe o suprafață de aproximativ 16.000 de m². Ca rezultat, pe perioada săptămânii precedente au fost evacuate 247 de rute de deșeuri. Continuăm campania și săptămâna curentă. Am fost și noi implicați în lichidarea consecințelor ploilor abundente din săptămâna precedentă. Ce ține de trotuare și curți, am ajutat și la carosabil unde a fost necesar și cum o facem de fiecare dată. Ceea ce ține de spațiile verzi, să rog colegii de la spații verzi să ne informeze.

 

Ion Ceban: Domnul Gîrbu, vă rog.

 

Tudor Gîrbu: Bună ziua, domn primar. Bună ziua, colegi. La fel și Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi participă activ la campania de salubrizare de toamnă. Deci suntem în a doua săptămână de campanie. Întreg efectivul întreprinderii participă la colectarea și evacuarea deșeurilor solide acumulate în campania de salubrizare. Pe parcursul perioadei menționate s-a efectuat salubrizarea pe o suprafață de peste 87 de hectare. Și s-au evacuat 27 de curse de deșeuri menajere, ceea ce reprezintă peste 40 de tone de deșeuri vegetale și solide. Se efectuează colectarea și evacuarea frunzelor pe toate teritoriile gestionate. Au fost colectate frunze din parcurile, grădinile publice, școli și aliniamente stradale ale capitalei pe o suprafață de circa 50 de hectare și s-au evacuat peste 41, peste 61 de rute. Curățenie generală a parcurilor, școlilor, aleilor și a zonelor verzi aflate în gestiune, la fel, obiectiv s-au întreprins acțiuni în special în Parcul Valea Morilor, Valea Trandafirilor, la izvor și alte parcuri. 

Am fost întrebat anterior referitor la remedierea situațiilor după intemperii. Da, tot ceea ce a fost inundat, adus de viituri și spălate unele gazoane s-a intervenit absolut peste tot. A rămas un singur obiectiv, este vorba de Parcul Valea Morilor unde este inundată zona. Deci toate viiturile care au venit dinspre izvorul Tamara și parte din pantă din pădurea-parc Valea Morilor s-au acumulat ape în zona gardului sau teritoriului Moldexpo și ceea ce ne-a inundat o parte din gazonul de pe teritoriul Parcului Valea Morilor.

Noi am întreprins un șir de măsuri în ceea ce ține de evacuarea apelor. Am instalat o țeavă pentru a organiza evacuarea apelor către lac. Acum așteptăm câteva zile ca să se dezvânte, fiindcă nu putem intra nici cu tehnica. Am încercat să intrăm cu excavatorul și s-a împlântat acolo în tot nămolul cel care este acolo. Apele, în principiu, au fost evacuate. Este doar aleea de lângă gard, ceea ce duce dinspre intrarea în parc de la serviciul nostru de salvare spre Canoca Noi, unde este centrul de sport pentru, pentru dezvoltarea sportului Canoca Noi.

Sperăm că în două, trei zile se dezvânte ca să putem intra să remediem absolut tot ceea ce ține de Parcul Valea Morilor. În principiu, parcul este funcțional, toate celelalte alei sunt curățate. Imediat am pornit, cum, cum s-au stat, au contenit ploile și am remediat absolut tot. S-a curățat, s-a spălat. Și am deschis acele dambe care la solicitarea poliției au fost închise ca să fie clar pentru toți. Noi am avut o prescripție de la Comisariatul de Poliție sau mai bine spus de la Inspectoratul de Poliție pentru a bloca acele intrări prin dambe, prin lacul Valea Morilor.

Ele vor fi deschise la necesitate, acele dambe sunt doar pentru a interveni în caz că este necesar pentru a salva sau pentru a curăța lacul când va fi nămolit. Aici trebuie să fie clar pentru toți, fiindcă am avut în ultima perioadă foarte multe cazuri de înec. Și asta a dus la aceea ca noi să blocăm acele accesuri. Acum una din aceste accesuri este deschisă până remediem partea de, dinspre Moldexpo și vom bloca înapoi. Toate plajele au fost curățate, ieri chiar au fost afânate. Iarăși n-am putut interveni fiindcă era umed. Toate plajele sunt afânate. Vom completa cu suplimentar cu nisip ca lumea să se poată odihni în parcuri.

Acum ce ține de campania de curățenie de toamnă, deci avem foarte multe cereri, inclusiv și de la asociația studenților, peste 1000 de studenți se oferă ca să intervină acolo unde este necesar. Noi vom identifica locațiile, vom pune la dispoziție saci, mănuși și altceva și transport pentru evacuare și pe data de 5 va fi o acțiune amplă de salubrizare de toamnă. Aici invităm și alți voluntari, asociațiile obștești, cei toți care au dorință ca să participe la curățenia orașului, vă rugăm să participați.

Ceea ce ține de campania de plantare de toamnă, domnule primar, și dumneavoastră ați accentuat, noi acum facem totalurile materialului săditor care a fost achiziționat în primăvară conform licitațiilor anunțate public. Și până la sfârșitul săptămânii va fi prezentat viceprimarului de ramură pentru următoarea perioadă ca să, cum vor fi condițiile, deci va fi perioada de stagnare a plantelor, fiindcă ele tot au o perioadă de creștere ca să nu intervenim mai devreme când este cald încă.

La începutul lunii noiembrie cred că noi vom purcede la plantări. Și aici, pe această cale, invităm toți acei doritori care vor să participe la plantare. Și accentuez că de data asta și tot anul precedent și anul curent în campania de plantare de primăvară noi am plantat arbori, arbuști și ceilalți cu arbori cu balot. Deci este vorba de arbori calitativi, care noi o să-i plantăm în aliniamentele stradale, în parcuri, acolo unde am defrișat, fiindcă vedeți în ultima perioadă foarte mulți arbori uscați au apărut. Noi intervenim masiv pe, pe defrișarea acestor arbori, o să eliminăm cioatele și pregătim spații pentru plantarea arborilor noi.

Ce ține de calamități pe partea de avarii la arbori care au căzut sau care s-au rupt crengi, au mai afectat și câteva mașini sau, eu știu, peste câteva construcții, toate au fost lichidate în termen. Deci noi am lucrat 24 din 24, începând cu data de 12, 13, 14. Toate echipele, efectivul întreprinderii, au lucrat la scoaterea acelor avarii și la moment nu avem situații care să perturbeze careva circulație rutieră sau carosabile blocate și altele. Raport încheiat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult, domnule director. Vreau să mulțumesc pe această cale, o dată în plus, și Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, dar și Poliției, Ministerului de Interne, pentru că în acea săptămână când au fost aceste ploi abundente am avut o cooperare foarte bună și așa de fapt ar fi bine să fie de fiecare dată, să punem umăr la umăr atunci când există necesitate. Nu contează că este Chișinău, că este Bălți, că este Vulcănești. Asta așteaptă oamenii de la noi și atunci când într-adevăr intervenim împreună, lucrurile se fac și mai rapid și mai calitativ. Colegii de la Poliție, dacă au să comunice ceva.

 

Andrei Moroi: Bună ziua. Voi prezenta informația succintă referitoare la situația operativă pe municipiul Chișinău pentru săptămâna precedentă. În perioada de referință, în adresa Poliției Capitalei au parvenit 1436 de apeluri prin intermediul Serviciului Național Unic pentru apeluri de urgență 112, la care au intervenit echipele mobile de reacționare operativă. Au fost înregistrate 181 de sesizări despre infracțiuni, dintre care în 113 au fost identificați autorii. Au fost stabilite 42 de persoane anunțate în căutare, dintre care 27 în urmărire penală și 15 debitori de stat. Întocmite au fost 1094 de procese-verbale contravenționale, fiind aplicată amendă în sumă de 850.000 de lei, achitate 117.000. Pe parcursul săptămânii precedente s-au desfășurat în municipiul Chișinău 53 de evenimente publice, întruniri la care Poliția a asigurat ordinea publică. La capitolul situația accidentală în municipiul Chișinău, pe parcursul săptămânii trecute au fost înregistrate 241 de accidente rutiere, dintre care 11 accidente de circulație soldate cu 10 persoane traumatizate și o persoană decedată. Altele 230 fiind cu pagubă materială. Cu implicarea pietonilor s-au produs trei accidente rutiere în care șapte persoane au fost traumatizate. Informația finisat.

 

Ion Ceban: Mulțumesc mult. Colegi, am să rog și pe săptămâna viitoare, domnul Darie, am vorbit referitor la un raport complex cu privire la situația animalelor fără adăpost, începând cu sterilizarea și multe alte detalii. De asemenea, am să rog Direcția Comunală Locativă să prezinte un raport amplu pe intervențiile în curțile blocurilor locuite. Sunt numeroase adrese în care astăzi se intervine, începând cu acoperișuri, terestrele, modernizarea infrastructurii adiacente blocului. Dar și nemijlocit un raport pe ceea ce ține de reparația, modernizarea lifturilor în blocurile locuite. Știu că o să interveniți în sute de adrese în acest sens. Vă rog să pregătiți un raport pentru toți cei interesați.

Doamna viceprimar, domnul viceprimar. Întrebări mass-media?

 

Jurnalistă: Nadia Mihuță, TVR Moldova. Săptămâna trecută, după ploile care au avut loc, s-a prăbușit un gard de beton de pe strada Podul Înalt, sectorul Ciocana. Iar pe Testemițeanu a avut loc o alunecare de teren unde, la fel, un gard de beton s-a prăbușit. Să ne spuneți, vă rog, când și cum vor fi lichidate aceste și de ce nu s-a intervenit până acum?

 

Ion Ceban: Doamna Școlnic, domnul Hîncu.

 

Sinilga Școlnic: Domn primar, stimați colegi, s-a intervenit. Deci acolo era o țeavă de gaz, care a fost necesar de sistat gazul și de lichidat. Plus, agenții care au, Moldtelecom, apă, deci toate firele au trebuit de verificat. S-au verificat, unde au fost neconformități au fost înlăturate și de mâine Exdrupo intervine.

 

Jurnalistă: Vorbim despre ambele adrese?

 

Sinilga Școlnic: Noi vorbim de adresa Podul Înalt.

 

Ion Ceban: Colega de la Ciocana, domnul Hîncu, vă rog frumos.

 

Vadim Hîncu: Da, pot să spun că în urma intemperiilor au căzut trei garduri, au fost prăbușite în sectorul Centru doar. Cel de pe Testemițeanu, imediat a fost securizată zona, identificat proprietarul terenului și el va remedia situația în cel mai scurt timp. Noi acordăm tot suportul de care este nevoie.

 

Jurnalistă: Mulțumesc. Anterior spuneați că o treime din oraș nu are sisteme adecvate de evacuare a apelor pluviale. Să ne spuneți, vă rog, cum veți interveni mai departe și ce plan aveți pentru evacuare. Dacă poate avem acele colectoare de ape precum sunt și în alte state europene, de care ați dat exemplu.

 

Ilie Ceban: Noi tot avem colectoare de ape, doar atunci când sunt debitele de ape foarte mari atunci nu fac față nici cele existente. Însă noi atunci când implementăm sau reabilităm străzi noi, de fiecare dată se mărește capacitatea acestor captatoare, grilaje în vederea măririi capacității absorbției acestor ape pluviale. Însă este necesar măsuri constante și noi acest lucru îl facem odată cu reabilitarea străzilor.

 

Jurnalistă: Mai exact, ce urmează să faceți în timpul apropiat pentru a soluționa? Pentru că toată lumea cumva a reflectat această problemă că...

 

Ilie Ceban: Noi facem maximul ca… 

 

Ion Ceban: Îmi cer scuze, dar nu vă supărați. Dar în Viena și în Budapesta, lumea la ce a făcut referință?

 

Jurnalistă: Vorbim de Chișinău acum, domnul primar.

 

Ion Ceban: Vorbim de Chișinău. Peste tot sunt calamități naturale. Deci în aceste circumstanțe nu fac față. Nu fac față aici, nu fac față la București, nu fac față la Budapesta, nu fac față la Viena și în alte locații. Deci haideți să nu interpretăm aceste lucruri. Da, într-adevăr, acolo unde există o problemă intervenim și intervenim pe parcurs și intervenim continuu. Iar când reabilităm infrastructura generală a orașului întotdeauna se intervine acolo. Eu vă invit să vedeți cum se făcea anterior. Nu prea am văzut știri la diferite, mergeți pe Asachi și vedeți că acolo, de exemplu, sau șoseaua Muncești. Dar Asachi este cel mai relevant lucru, da? Când sunt gurile de captare, dar canalizare pluvială nu există. Deci cine, pentru asta trebuie să răspundă cineva penal, până în ziua de astăzi nu răspunde. A făcut gropiță, a pus deasupra grilaj și s-ar crea impresia că acolo există canalizare pluvială, dar ea nu există. E o gaură în care se acumulează frunze, apă și tot așa mai departe. 

 

Jurnalistă: Deci nu se anchetează, pentru a fi tras cineva la răspundere dacă… 

 

Ion Ceban: Asta deja este sarcina mass-mediei, să țină cont de acest lucru și să...

 

Jurnalistă: Nu a municipalității?

 

Ion Ceban: Dar noi nu putem, nu suntem procuratură sau instanță de judecată sau Centrul Național Anticorupție. Dumneavoastră ridicați problema, iar colegii se autosesizează, dacă nu s-au autosesizat până acum.

 

Jurnalistă: O altă întrebare este legată de incidentul care a avut loc în luna iulie, când doi copii au fost electrocutați în sectorul Botanica. A fost pornită o anchetă. Să ne spuneți până la această oră ce detalii aveți, ce s-a stabilit, cine se face vinovat de producerea acestei tragedii?

 

Ion Ceban: Așteptăm rezultatele anchetei.

 

Jurnalistă: Încă nu au fost?

 

Ion Ceban: Nu.

 

Jurnalistă: La nivel de municipiu ce s-a întreprins până acum?

 

Ion Ceban: Așteptăm rezultatele anchetei. Nu putem interveni până atunci.

 

Jurnalistă: Zilele trecute, colegii de la RISE Moldova au scris că concertul organizat aseară a costat municipalitatea peste 1,5 milioane de lei. Să ne spuneți, vă rog, dacă este adevărată această cifră și, de fapt, care ar fi cifra la care se estimează organizarea concertului?

 

Ion Ceban: Cifra este de nouă ori mai mică decât concertul organizat de către Guvern de Ziua Independenței. Asta este unu. Doi, ceea ce este important, spre diferență de ceea ce a făcut Guvernul și nu s-a prea relatat în mass-media, este licitație publică cu informație publică în baza unui concurs public, adjudicat acest proiect, program. Asta ceea ce vă pot spune în linii mari. Iar datele exacte, cu cifrele exacte, dacă vă interesează, vor fi publicate în viitorul foarte apropiat.

 

Jurnalistă: Ana Neamțu, Jurnal TV. Dacă ne puteți spune care este starea copiilor infectați de la Liceul Aristotel și cum se simt aceștia acum?

 

Ion Ceban: Domnul director, vă rog. Da, și doar trebuie menționat aici, nu vreau ca să facem diferență sau doar să fie corectitudine, liceul este republican, nu este unul municipal. Dar, domnule director, vă rog frumos să...

 

Vladimir Bolocan: Da, cu privire la, să aduc o claritate la acest capitol. În urma investigațiilor de laborator s-au identificat norovirus și la trei copii a fost identificat și Escherichia coli, forma O157. În ceea ce privește starea copiilor, nu doar a celor internați, dar se monitorizează starea copiilor, a tuturor copiilor care au prezentat anumite acuze. Dinamica este pozitivă, mulți dintre ei deja urmează să revină în procesul educațional. Copiii internați în spitale, cred eu, în următoarele zile, după investigațiile finale, deoarece trebuie de mai făcut anumite, de așteptat anumite analize de laborator, vor fi externați la domiciliu cu ulterioară monitorizare și recomandare de continuare a procesului educațional.

 

Jurnalistă: Să ne spuneți dacă astfel de cazuri au fost înregistrate și în alte instituții de învățământ din Chișinău, pentru că din spusele directoarei acestei instituții așa ar fi.

 

Ion Ceban: Eu vreau să accentuez o dată în plus, domnul Pavaloi, menționați că este instituție de profil republican, deci subordonată Ministerului Educației în această privință. Domnul Pavaloi, dacă aveți ceva să adăugați.

 

Andrei Pavaloi: Da, domnule primar, vreau să menționez faptul că absolut toate procesele, inclusiv financiare sau de alimentație, nu țin de competența Primăriei municipiului Chișinău sau a Direcției Generale Educație. Inclusiv procesul de achiziționare a produselor alimentare, alimentarea copiilor, procesul educațional și financiar în acea instituție este în exclusivitate în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, ori dumnealor urmează să vină cu clarități referitor la produsele alimentare care s-au livrat în acea instituție. Cu referire la situația în instituțiile școlare, vă asigur de faptul că nu avem astfel de cazuri.

 

Ion Ceban: Eu aș face o analogie ca să fie foarte simplu în acest caz. Este ca și cum ne-ați cere astăzi să intervenim să reparăm acoperișul care a curs la Teatrul de Operă și Balet. Nu este. Da, se află pe teritoriul municipiului Chișinău, dar nu este la balanța municipiului. Ca și multe alte obiective care nu ne aparțin ca și zonă de competență. Da? Noi putem să ne ducem să reparăm, fără probleme, acoperișul Teatrului de Operă și Balet, dar după asta o să vină Curtea de Conturi și o să ne dea socoteală, inclusiv organele de drept. Ca și în cazul Filarmonicii, ca și în cazul multora instituții care sunt pe teritoriul municipiului, dar nu aparțin municipiului, nu sunt sub jurisdicția municipiului. Exact ca și în cazul Aristotel, ca să nu fie interpretări suplimentare în această privință.

 

Jurnalistă: Vă mulțumesc mult.

 

Ion Ceban: Alte întrebări, colegi? Dacă nu sunt, vă doresc o săptămână cât mai reușită în beneficiul tuturor, în special al locuitorilor orașului.

 


Distribuie