PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 22 iulie 2024 Image
23 iul. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 22 iulie 2024

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

Ion Ceban: Bună ziua!

Sper că toată lumea este bine. Săptămâna trecută, a avut loc un caz tragic când un copil a decedat, iar altul a fost internat în spital. Transmitem condoleanțe încă o dată familiei și pentru noi toți cu adevărat a fost o tragedie.

Primăria Chișinău a venit cu tot suportul pentru ambele familii și am fost alături imediat cum am aflat, inclusiv cu ajutorul necesar material. În prezent, organele de drept desfășoară ancheta pentru a stabili cauzele și circumstanțele incidentului.

Foarte mulți ne-au întrebat ce s-a întâmplat și în aceste circumstanțe rugăm foarte mult să așteptăm ca ancheta și oamenii legii să își facă munca și să comunice toate detaliile respective. Între timp, și imediat am dispus ca toate străzile, parcurile, ogrăzile să fie o dată în plus inventariate și verificate.

Din păcate, ca și în cazul multor rețele de apeduct și canalizare, iluminat, dar și altele, oamenii au tendința să se conecteze de sine stătător. Toate adresele care au fost transmise de către locuitorii noștri cu anumite neconformități, tot ce am primit în această perioadă, sâmbătă și duminică, peste tot acolo se intervine.

Cele sigilate, unele sunt intenționat deschise și rupte, altele care ne-au fost transmise, s-a intervenit, deși continuă să apară public aceste poze. Menționăm că s-a intervenit și se intervine în continuare. Am văzut unele încercări de a da vina din nou pe primar.

Nu se duce primarul să verifice, să se uite componenta amestecului asfaltic, cât de bun este lemnul pentru mobilier și ce se află într-un pelung. S-au încercat, ca de obicei, în aceste circumstanțe să se facă și politică pe seama tragediei. Rog să evităm și să fim în acest context oameni, în primul rând.

Iar dumneavoastră, colegi, așa cum în ultimele săptămâni au loc lucrări masive de curățare și defrișare a copacilor, rog maximă concentrare, așa cum s-a făcut și anterior. Și maximă verificare în această privință, iar cei care sunt conectați ilegal la anumite rețele, vă rugăm foarte mult să fie amendați și deconectați sau debranșați.

Nu contează că ține de regia comunală, locativă, Apă-Canal, Lumteh sau oricare alta. În continuare, mâine avem ședința Consiliului Municipal Chișinău, unde vom propune proiectul de decizie cu privire la taxele locale și bugetul municipal. Bugetul municipal a fost elaborat, consultat cu toate părțile, experți, specialiști din diferite domenii, cu locuitorii capitalei din fiecare sector.

Cu toate fracțiunile din Consiliul Municipal și consilierii neafiliați sau independenți. S-a ținut cont de toți partenerii și parametrii și cadrul legal și de toate recomandările care au parvenit pe parcurs. Am văzut tot felul de interpretări politice pe seama aceasta.

Iată, mâine executivul vine în fața consilierilor municipali pentru a propune bugetul spre aprobare și vrem să vedem câtă voință politică este pentru ca acest lucru să fie deblocat. Reieșind din decizia consilierilor referitor la susținerea sau nesusținerea bugetului, vom decide cum să acționăm în continuare și care vor fi deciziile noastre pe viitor.

Noi nu putem și nu vrem la infinit să permitem să se facă jocuri pe administrația și să fim blocați la infinit. Deși am încercat să punem în capul mesei, reiterează raționamentul și atitudinea de lucru cu toate formațiunile. Ne așteptăm mâine, probabil, așa cum am văzut și de alte ori, la tot felul de show-uri, la declarații tari.

Nu excludem protestatari de serviciu aduși și organizați. Noi ne facem munca și e timpul să să se maturizeze absolut toți din punct de vedere politic și să lucreze. Bugetul este elaborat de către executiv și trebuie să fie votat.

Chiar și locuitorii au dat vot de încredere inclusiv acestui consiliu. Totodată, vreau să aduc un mesaj de felicitare pentru angajații din cadrul Direcției Generale Finanțe, direcție care a împlinit ieri 80 de ani și este prima secție financiară din Republica Moldova.

Ne exprimăm gratitudinea pentru profesionalismul, corectitudinea și atitudinea responsabilă direcționată către funcționarea bună și continuă a finanțelor publice locale. În aceste circumstanțe și situații de criză prin care am trecut cu toții, mă refer aici la criza Covid și la criza refugiaților și la cea energetică și la multe altele care au fost în aceste perioade determinate, vreau să spun că colegii noștri de la finanțe au dat dovadă de maxim profesionalism.

Nu avem așa cum, în alte situații la nivel central, cum sunt reținerile de luni de zile la salarii sau neachitarea acestora. totul absolut funcționează, primăria este absolut funcțională din toate punctele de vedere, mai mult decât atât, astăzi suntem cu un sold pozitiv și putem desfășura proiecte mari în municipiul Chișinău.

Vă dorim multă sănătate, putere și realizarea tuturor aspirațiilor, succes, atât în activitatea profesională, cât și cea personală. Domnul Bolocan, vă rog să ne spuneți care este situația cu privire la sistemul de sănătate, domeniul social și așa mai departe.

Vladimir Bolocan: Bună ziua, stimați colegi! Bună ziua, domnule primar general! săptămâna trecută, în legătură cu faptul că încă exista acel cod roșu, ulterior galben de caniculă, cu intervenții diferite, cu riscuri de furtuni și tot așa mai departe, la corturile anti-caniculă organizate de către Primăria Municipiului Chișinău au fost peste 6200 de adresări, dintre care 616 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale pe motiv de caniculă. cetățenii, în anumite corturi, pot solicita intervenția sistemului medical pentru măsurarea tensiunii arteriale și acordarea măsurilor de prim ajutor medical, ulterior, după necesitate, dacă este nevoie, se apelează la serviciul de asistență medicală urgentă prespitalicească, pacientul, dacă are nevoie, este transportat către o instituție medicală pentru a i se oferi îngrijiri. În ceea ce privește numărul total de adresări care au fost în instituțiile medicale, atât municipale, cât și unele private, în punctele de triaj din cadrul instituțiilor, de la începutul perioadei caniculare până în prezent, avem peste 20.000 de adresări în aceste puncte de triaj. În continuare, urmărim evoluția temperaturilor de afară și atunci când va fi nevoie, aceste corturi vor fi în continuare desfășurate și se va acorda ajutorul necesar necesar populației. În ceea ce privește situația în instituții medicale, alta decât cea legată de caniculă, au fost peste 3506 adresări în unitățile de primiri urgențe, dintre care mai mult de jumătate au fost soluționate la nivel de unitate de primire urgentă, ceea ce înseamnă că pacienții au plecat maximum în 24 de ore din spital acasă și restul 1589 de cazuri au avut nevoie de internări. cele mai diverse cauze sunt: AVC-uri, infarct de miocard, mai există și infecții respiratorii datorită gestionării incorecte, în special, a aerului condiționat și, nu în ultimul rând, a unor boli sezoniere de vară, care, din păcate, încă persistă la noi în societate. Nu în ultimul rând, vreau să menționez faptul că în instituțiile medicale din municipiul Chișinău, de asemenea, în jur de 3300 de refugiați beneficiază de protecție și asistență medicală în conformitate cu Legea 143 și, nu în ultimul rând, continuă procesul de înregistrare la medicul de familie a refugiaților care sunt în Republica Moldova. Cu privire la situația cu ambrozia, în continuare, reiterăm mesajul nostru ca populația să fie precaută. Din fericire, avem o dinamică negati- o dinamică bună, pozitivă în scădere a adresărilor din cauza reacțiilor alergice cauzate de ambrozie, ceea ce vorbește despre faptul că totuși măsurile întreprinse sunt eficiente. vom lucra în continuare să analizăm, să vedem măsurile suplimentare care necesită de a fi întreprinse pentru a scădea mai mult impactul negativ al ambroziei. Din punct de vedere al asistenței sociale...

Ion Ceban: Domnul Bolocan, îmi permiteți aici. Bun, poate și este o dinamică pozitivă în ceea ce ține de scăderea numărului de adresări, dar din experiență proprie și din ceea ce comunic cu foarte multă lume, problema persistă și problema nu este doar pentru municipiul Chișinău. Și nu poate fi soluționată doar la nivelul razei orașului. De asta, reiterează, faceți toate adresările necesare dumneavoastră, domnul viceprimar, Ministerul Mediului, Ministerul Sănătății, pentru că polenul este la 30 la 50 de km ca și posibilitate de a influența starea de sănătate. Și noi aici putem să ne rupem în patru, dar pe teritoriile private unde sunt lanuri de ambrozie, în special cele abandonate, în suburbii, dacă vă duceți în raioanele adiacente Chișinăului, deci haideți cumva, încă o dată, domnul Gîrbu, domnul Bolocan, faceți legătura cu ministerele de resort pentru că e o problemă și pentru unele persoane, vreau să vă spun că avem informații că pur și simplu părăsesc teritoriul Republicii Moldova în  aceste perioade pentru câteva săptămâni, o lună de zile, ca să facă cumva față în această privință.

Vladimir Bolocan: obligatori, domnule primar general, noi vom face demersurile necesare repetat pentru a coordona acțiunile cu privire la înlăturarea acestui flagel negativ din de la noi din republică. Nu în ultimul rând, vreau să vă comunic totodată că în cadrul festivalului Te salut, Chișinău, Direcția Generală Asistență Medicală și Socială și-a prezentat portofoliul său pentru populația municipiului Chișinău. Numai săptămâna trecută, de serviciile Direcției Generale Asistență Medicală și Socială au fost acordate peste 2800 de intervenții la domiciliu pentru persoane social dezavantajate. aceste intervenții au fost efectuate de către echipa mobilă cât și de către lucrătorii sociali. Nu în ultimul rând, doresc să menționez acele servicii unice care există la noi în municipiu, și aici mă refer la Centrul Adir și Centrul Start pentru persoane cu probleme de spectru de autism și persoane care au deficiențe intelectuale. De asemenea, aceste centre oferă asistență pentru aceste persoane, inclusiv sunt centre de zi. Nu în ultimul rând, peste 80 de persoane și familii cu HIV beneficiază de asistență în cadrul centrului nostru Renaștere. În continuare, acordăm acea asistență, la caz de necesitate, pentru persoanele social dezavantajate și ne străduim să facem față provocărilor, în special în perioada de vară, când și este perioada de concedii, iar intervenția și necesarul de intervenție nu scade, din păcate, dar din păcate crește, cunoaștem foarte bine care sunt parametrii economici și dinamica socioeconomică din Republica Moldova și în fiecare zi apar tot mai mulți și mai mulți beneficiari și persoane care necesită de a beneficia de un sau altul un sau alt serviciu de asistență socială. Ne mai vorbim despre faptul că doar în săptămâna trecută de către comisiile locale au fost prelucrate peste 3000 de cereri de ajutor material care vin din partea populației domiciliate în municipiul Chișinău și ce este mai grav, de asemenea, apelează și persoane care nu au domiciliu în municipiul Chișinău, or în alte regiuni. Din păcate, ei, din discuțiile cu ei, din păcate, nu știu de ce nu pot beneficia de alte ajutoare sociale și își găsesc refugiul în municipiul Chișinău. Acesta a fost raportul. Dacă sunt întrebări...

Ion Ceban: Nu sunt întrebări. Am doar o dată în plus să atenționez că pe perioada caniculei, atunci când avem temperaturi ridicate, rugăm maximă atenție și prudență în ceea ce ține de persoanele în etate, mai ales vârstnicii singuratici. cred că ar fi foarte bine ca o dată la două-trei zile să primim un raport în această privință, ca să știm că lumea este conectată și ajutorul este oferit în caz de necesitate. Bun. domnul Pavaloi, vă rog frumos, cu privire la taberele de vară și pregătirea instituțiilor către 1 septembrie.

Andrei Pavaloi: Bună ziua, domnule primar general! Bună ziua, stimați colegi! Cu referire la odihna de vară, vreau să menționez că din cele șapte programe care au startat la începutul perioadei estivale, la ziua de astăzi avem activități în cadrul a trei instituții de învățământ extrașcolar, unde la moment se odihnesc 250 de elevi. La fel funcționează tabăra ecologică din cadrul Centrului Orășenesc al Tinerilor Naturaliști, în care se odihnesc 133 de copii, inclusiv 70 de copii din familiile refugiate, iar în taberele sportive, în cantonamente, își întrețin sănătatea 390 de sportivi. la fel, în momentul actual funcționează cele trei tabere din afara orașului, vorba despre tabăra Lunel, Poienița Veselă și Cireșarii din Vadul lui Vodă, în care se odihnesc aproximativ 1000 de elevi. Până în ziua de astăzi, au beneficiat de odihnă în cadrul tuturor tipurilor de programe subvenționate de către Primăria Municipiului Chișinău 12.495 de elevi. La fel, în săptămâna anterioară, peste 50 de activități au fost petrecute în cadrul tuturor tipurilor de tabere pe care le avem în subordine. la fel vreau să raportez cu referire la procesul de înmatriculare în clasa a X-a. pentru acest an de studii, Direcția Generală și-a planificat 219 clase în 97 de instituții, cu o cifră de 5246 de elevi. Astfel, în perioada 6-15 iulie, a avut loc depunerea actelor, prima etapă, iar în perioada, în ziua de 20 iulie, au fost anunțate rezultatele concursului. La fel vreau să menționez faptul că regulamentar fiecare dintre elevi au avut posibilitatea să se depună la trei instituții, iar în perioada 21-23 iulie, adică inclusiv în ziua de astăzi, elevii urmează să depună fizic dosarele la instituția pe care și-au ales-o din cele acceptate. ulterior, în perioada 24-25 iulie, directorii vor raporta despre procesul de înmatriculare în cadrul instituțiilor și, începând cu 1-4 august, va avea loc cea de-a doua etapă în baza locurilor libere care au rămas în instituțiile educaționale. În acest sens, apelăm ca în această perioadă, 21-23 iulie, părinții, împreună cu elevii, să depună dosarele pentru a avea posibilitatea să cunoaștem exact cifra sau numărul de locuri libere, iar în cea de-a doua etapă să putem acoperi toate locurile disponibile. Mersi mult, raport finalizat.

Ion Ceban: Mulțumesc foarte mult! Domnul director, domnul Mihalache, vă rog, cu privire la situația...

Vitalie Mihalache: Bună ziua, domn primar! Bună ziua, stimați colegi!

Pe săptămâna precedentă, Direcția Generală, împreună cu întreprinderile din subordine, au executat lucrări inclusiv de întreținere și de reparație în cadrul obiectivelor de importanță majoră, mă refer la obiectivele bulevardul Decebal, inclusiv bulevardul Alba Iulia și inclusiv pregătirile care se execută la moment pe bulevardul Moscovei pentru executarea lucrărilor de aplicare de Slurry Seal. În general, pe municipiul Chișinău au fost executate lucrări de frezare de aproximativ 8000 de metri pătrați de suprafață de carosabil. De asemenea, au fost executate lucrări de asfaltare de peste 600 de metri pătrați. În condițiile date, vreau să atrag atenția că doar 6000 de metri pătrați au fost pregătiți pentru asfaltare pe bulevardul Decebal, urmând ulterior intervenția, de asemenea planificată a Întreprinderii Municipale Exdrupo pentru aplicarea stratului de egalizare și uzură în perioada de noapte pentru a crea cât mai puțin deranjament și a nu crea premize de ambuteiaje pe în zona sectorului Botanica și în alte sectoare ale orașului Chișinău. De asemenea, vreau să aduc la cunoștință că se execută și se întreprind lucrări în special pentru aplicarea marcajului, fapt ce este vizibil pe tot teritoriul orașului. În cadrul lucrărilor de aplicare a marcajului, avem executate de către Întreprinderea Municipală Exdrupo aproximativ 2200 de metri pătrați de marcaj, atât longitudinal, cât și transversal. În cadrul contractului semnat de către Direcția Generală Mobilitate Urbană cu antreprenor, marcajul a fost executat, de asemenea, peste 2000 de metri pătrați, marcaj acrilic și avem bicomponent plus covor roșu aproximativ 500 de metri pătrați. În cadrul lucrărilor de aplicare a stratului de Slurry Seal în la obiectivul Alba Iulia, au fost aplicat peste 27.000 de metri pătrați de acoperire de tip Slurry Seal pe suprafața carosabilului, urmând în săptămâna ce urmează de a continua și ulterior, trecerea la alte obiective pentru executarea lucrărilor de reparație curentă prin aplicarea Slurry Seal-ului. paralel cu aceste lucrări, zonele, în special, care au fost executate lucrări și aplicate atât asfalt, cât și Slurry Seal, în termen de maxim o săptămână, 10 zile, se procedează la aplicarea marcajului pentru a securiza și a crea condiții de deplasare pe zona carosabilului în siguranță, atât a transportului, cât și a pietonilor. În condițiile date, solicităm celor care se deplasează pe aceste sectoare de drum să fie prudenți și să nu admită încălcări sau depășiri de viteză decât cele care sunt indicate pe zona carosabilului pentru a evita incidente și careva avarii minore care se pot întâmpla. paralel cu aceste activități, vreau să menționez că întreprinderea municipală Lumteh a inițiat verificări masive în toate sectoarele orașului Chișinău în ceea ce ține de rețeaua electrică. Vreau să aduc la cunoștință că actualmente, pe teritoriul orașului, avem atât rețea deținută de către compania municipală Lumteh, cât și rețeaua deținută de către Premier Energy. Și din cele 30 peste 35 de solicitări de ieșire la în teren au fost constatate că 15 din acestea țin țin de alte rețele, nu decât cele deținute de către întreprinderea municipală Lumteh. Mai sunt și vom iniția de asemenea evaluările și prescripții către deținătorii de rețele de telecomunicații de asemenea care admit deteriorări a rețelelor vechi fără a le întreține și retrage din de pe stâlpi sau din zona imobilelor în adiacența imobilelor pentru a scoate acele presupuse situații de risc. Vreau să atrag atenția că, în cazul rețelelor de telecomunicații, nu există absolut niciun risc, în special de electrocutare sau alt tip de afecțiuni sau pagube, prejudicii inclusiv care pot fi aduse atât pietonilor, cât și celor care intră în contact cu acestea. Necătând la aceasta, întreprinderea municipală Lumteh iese la toate acele solicitări care sunt efectuate, inclusiv asigură securizarea zonei și, după caz, chiar întreprinde măsuri de excludere a oricărui risc care poate avea loc în aceste zone sau în aceste dulapuri sau elemente de infrastructură din domeniul energetic care le avem pe teritoriul orașului Chișinău.

Ion Ceban: Mulțumesc mult! Ordine publică, situații excepționale.

Raportor: Da, bună ziua! În perioada vizată au fost înregistrate 127 de intervenții, dintre care 11 incendii. Incendii de proporții n-au fost înregistrate. În perioada vizată, avem un număr sporit de incendii din la vegetație uscată. Anume intervenții sunt în suburbiile municipiului Chișinău. În continuare, se petrec măsuri de profilaxie și se ține la întreținere de bazine acvatice, perioada de recoltare și, totodată, se fac instruiri la taberele de odihnă a copiilor. Raport finisat.

Ion Ceban: Mulțumesc mult! Colegi, am să rog pentru săptămâna viitoare preturile să se prezinte un raport desfășurat cu privire la proiectele pe care le au în sector. Și aici mă refer la toate proiectele, nu doar la cele desfășurate de preturi. Clar?

Bun, întrebări! Veniți aici în față, nu vă aud de aici din spate.

Jurnalistă: Da, deci, domnul primar, ați menționat încă de la început despre cazul de la Botanica. Mă prezint, Daniela Danilova, TVR Moldova. Ați precizat că și în alte locații sunt astfel de stâlpi de iluminare unde acea placă metalică care acoperă firele electrice nu este bine fixată și ați spus că ați intervenit. Să ne spuneți dacă ați deschis o anchetă internă și dacă considerați că agentul responsabil de lucrări nu și-a făcut corespunzător treaba. Iar dacă da, atunci cum a fost posibilă recepționarea acestor lucrări, pentru că din comisia de recepționare fac parte inclusiv angajați ai primăriei?

Ion Ceban: Mulțumesc mult! Eu n-am spus că în alte părți exista sau există o situație similară. Am zis că există neconformități. Aceste neconformități, inclusiv, ne sunt transmise de către locuitorii municipiului Chișinău și aici mă refer la situația care poate interveni peste ceva timp, după ce lucrările sunt recepționate.

Acum, în ceea ce ține nemijlocit de cazul dat, noi așteptăm detaliile anchetei și după asta vom reveni cu unele concluzii în această privință. Cred că așa este cel mai corect să își facă oamenii legii datoria, iar după asta vor veni și deciziile care se impun.

Jurnalistă: În weekend a fost organizat festivalul Te Salut, Chișinău! Dacă ne puteți spune cât estimativ a fost investit pentru organizarea acestui festival?

Ion Ceban: Investiți, aveți în vedere care au fost cheltuielile?

Jurnalistă: Exact!

Ion Ceban: Deci, festivalul este la a patra ediție. Sunt zile pentru care se pregătesc lumea, unii dintre cei care participă foarte, foarte mult timp. Am avut delegații străine foarte din diferite state, România, din Caucaz, din Uniunea Europeană. Și ne bucură că a devenit o carte de vizită a Chișinăului acest festival. Acum când vor fi datele finale, doamna Tabacari, am să vă rugăm să le faceți publice că n-avem aici ce ascunde. Nu știu dacă le aveți acum la această etapă.

Alina Tabacari: La moment încă, de fapt, nu avem toate devizele de cheltuieli ca să putem da o cifră exactă. Dar totul este în limita bugetului planificat pentru acest eveniment și, cum ați menționat și dumneavoastră, domnule primar, suntem la a patra ediție. Oamenii se pregătesc timp de un an de zile. Deja de astăzi vorbim cu colegii, cu artiștii despre ceea ce putem pregăti pentru anul viitor. Respectiv, este o muncă chiar de un an de zile și acest eveniment se desfășoară exact așa cum se sărbătorește și Ziua Independenței sau Ziua Limbii Române și alte sărbători planificate de către Direcția Generală Cultură și Patrimoniu Cultural.

Jurnalistă: Ați menționat "conform bugetului planificat". Care este bugetul planificat pentru festival?

Alina Tabacari: Bugetul a fost unul public. Puteți să intrați pe site-ul primăriei și să vedeți fie pentru fiecare sărbătoare cât a fost planificat.

Ion Ceban: Mulțumesc mult! Altă întrebare!

Jurnalistă: Am o întrebare către pretorul Centru. Are loc o construcție ilegală pe strada Testemițanu. Câteva zile în urmă ați intervenit și ați ridicat cu forța gardul care împrejmuiește această construcție. Agentul beneficiarul acestei construcții iarăși a instalat acel gard, iar de la începutul anului deja avem peste 14 astfel de intervenții, să zic, da, ilegale. Cum procedează primăria? Cum se poate de intervenit? Și în același timp, pe Testemițanu, chiar dacă a fost scos acel gard, lucrările continuă. Poate primăria interveni cumva în astfel de cazuri?

Vlad Hîncu: Da, vă mulțumesc pentru întrebare! Aș vrea să menționez că, la momentul dat, într-adevăr, nu este instalat gardul. Gardul a fost de două ori evacuat de către colaboratorii preturii sectorului Centru. Totodată, cheltuielile pentru evacuarea acestui gard sunt prezentate agentului economic pentru a fi compensate, astfel noi nu avem cheltuieli. În rest, toate măsurile care pot fi făcute de autoritatea publică locală au fost executate. Absolut toate materialele, dosarul administrativ, procesele verbale, absolut tot a fost transmis mai departe conform competenței.

Jurnalistă: Și către domnul Bolocan o întrebare. În România se înregistrează o creștere a cazurilor de COVID. Să ne spuneți, vă rog, dacă și în Chișinău se atestă o astfel de situație. Mersi!

Vladimir Bolocan: Bine, dacă în particular vă interesează situația legată de COVID, vreau să vă spun că la moment în instituțiile municipale, și aici mă refer în cele care au profil COVID și mă refer la doar cele municipale, la cele republicane din păcate situația nu ni se raportează, avem doar două persoane internate, diagnosticate cu COVID și atât. Respectiv, din fericire, la noi situația este bună. Nu avem o dinamică care să spunem că există o creștere sau există vreo explozie de cazuri sau alte riscuri legate de această maladie COVID-19.

Noi menținem situația sub control, săptămânal avem discuții, uneori chiar zilnic, cu Centrul de Sănătate Publică și pentru că nu doar COVID-ul prezintă pericol, există și rujeolă, există și alte infecții, dar la nivel de municipiu avem un sistem foarte bun de raportare, ceea ce ne bucură și, respectiv, ținem mâna pe puls, ne străduim să menținem situația sub control și în caz de necesitate, evident că intervenim imediat.

Ion Ceban: Mulțumesc! Alte întrebări?

Jurnalistă: Bună ziua! Liuba Starii, One TV. Aș vrea să ne întoarcem un pic la tragedia de joi. În spațiul public au apărut informații conform cărora lucrări de amenajare în scuarul Sarmizegetusa au fost efectuate de compania Inamsstro cu care acum se duc lupte grele și care este implicată în construcții ilegale pe Testemițanu 12. Domnule primar, vă rugăm să ne confirmați sau infirmați aceste informații și să ne spuneți dacă s-a contactat acei reprezentanți ai firmei și cine ar putea să răspundă pentru tragedia produsă.

Ion Ceban: Reiterez, așteptăm datele anchetei. Nu cred că trebuie să anticipăm niște lucruri niște lucruri înainte de asta. Este evident, așa cum ați spus dumneavoastră, că este o tragedie și este tragedie pentru toată lumea. Acuma, chiar ne dorim să știm de la oamenii legii care au fost circumstanțele, cine se face de vină, pentru că asta urmează să stabilească ancheta. Iar după asta, vom comenta suplimentar în spațiul public acest lucru. Cred că așa este corect.

Jurnalistă: Dar, totuși, compania Inamsstro se ocupa de amenajarea acestui scuar sau nu?

Ion Ceban: Domnul Gîrbu, dacă-mi permiteți, eu am să răspund. Acel acel parc a fost asumat de către o companie și acea companie a contractat, la rândul său, altă companie. Cu cine? Noi n-am avut relații cu Inamsstro sau alt alt din nume agent economic. Deci, relația directă a primăriei nu este cu Inams.

Jurnalistă: Și încă o întrebare. Martorii oculari cu care am discutat spun că în apropierea acelui stâlp funcționa sistemul de irigare. Cum este posibil ca să circule apa, să fie sistemul de irigare în apropierea unui stâlp?

Ion Ceban: Ăsta-i întrebare?

Jurnalistă: Da! Cum este posibil și cum își permit normele ca în apropierea unui stâlp în care circulă electricitatea să fie instalat sistemul de irigare?

Ion Ceban: Domnul Gîrbu, poate răspundeți dumneavoastră?

Tudor Gîrbu: Iarăși o să repet și eu. Bună ziua, domnul primar! Bună ziua, colegi! Haideți să așteptăm totuși rezultatele anchetei, pe urmă să venim cu păreri fiecare. Da, este posibil ca să lucreze să funcționeze irigarea în zona unde sunt rețele electrice.

Este posibil, doar că așteptăm totuși rezultatele anchetei.

Ion Ceban: Mulțumesc!

Tudor Gîrbu: Bine, mulțumesc!

Ion Ceban: Alte întrebări?

Jurnalistă: Ana Neamțu, Jurnal TV. Recent a fost publicat un anunț privind organizarea consultărilor publice a proiectului de regulament cu privire la organizarea și funcționarea parcărilor și parcajelor în municipiul Chișinău. Dacă ați putea să ne spuneți despre ce este acest aceste modificări, ce presupune acest proiect?

Ion Ceban: Să rog pe domnul viceprimar. Dacă e nevoie, de intervenit și șeful Direcției Transport.

Ilie Ceban: Nu modificări, noi încercăm să stabilim un regulament în prin care să se va stabili parcări cu plată în primul rând în zona istorică a municipiului Chișinău și ulterior în celelalte sectoare. Deci, pe etape. La această etapă, vrem să stabilim un tarif pentru parcările închise și parcările parcaje în în stradă. Deci, avem consultări publice, vom dezbate, vom analiza. Este la etapa dată o o propunere în baza unor analize efectuate de către experți în acest domeniu. Au fost colegii noștri au fost și în mai multe orașe din România, am preluat experiența modului de operare, de organizare a parcărilor cu plată în în diferite orașe care deja funcționează de mai mulți ani și vrem să preluăm cele mai bune practici și să fie și, în sfârșit, și în în Chișinău acest sistem instalat și operat de către municipalitate.

Ion Ceban: Dar trebuie să înțelegem că mai există necesități și de ordin legislativ ca și modificări. Sperăm că și la nivelul Parlamentului vor fi adoptate acele decizii care se impun, pentru că nu vizează doar municipiul Chișinău, dar vizează întreg teritoriul Republicii Moldova.

Jurnalistă: Da, și în spațiul public au apărut informații precum că taxele pentru parcări vor fi aplicate prin intermediul abonamentelor și acestea vor costa vor costa de la 560 lei până la peste 28000 lei. Ați putea să ne spuneți dacă este adevărat sau să infirmați această informație?

Ilie Ceban: Sunt niște tarife propuse de către experți. Noi le vom consulta cu locuitorii, cu experții locali, specialiști în domeniu și vom vom vedea cum vor fi aprobate. Deci, este doar o propunere.

Ion Ceban: Până la urmă, oricum trebuie să ajungă în Consiliul Municipal Chișinău și acolo să fie a- aprobat regulamentul. Dar, așa cum a spus domnul viceprimar, deci s-a lucrat în această privință cu companiile de consultanță care, într-o formulă sau alta, au și prezentat aceste propuneri. Acuma le dezbatem public, vom vedea care va fi o și opinia cetățenilor, opinia agenților economici, comunității în ansamblu. Iar decizia finală, așa cum spuneam, oricum urmează să fie luată de Consiliul Municipal Chișinău. Cert este faptul că trebuie să avansăm în această privință și am zis nu doar autoritatea locală trebuie să depună eforturi în acest sens, dar și Parlamentul trebuie să ajusteze anumite aspecte legale pe care trebuit cu toții să le avem în vizor.

Altceva? Atât? Da. Mai sunt întrebări? Dacă nu mai sunt întrebări, vă doresc o săptămână cât mai reușită și în continuare maximă prudență și implicare.

 


Distribuie