PrimariaMea
(Transcriere) Ședința primăriei din 19 august 2024 Image
21 aug. 2024

(Transcriere) Ședința primăriei din 19 august 2024

Transcriere generată de Inteligența Artificială

Notă: Transcrierea este generată automat de către un soft bazat pe inteligența artificială și poate conține inexactități

 

Ilie Ceban: Bună ziua, colegi. Sper că sunteți cu toții bine.

În câteva zile începe noul an școlar. Noi, Primăria Municipiului Chișinău, am organizat în fiecare sector al municipiului Chișinău, am organizat târguri școlare. Unde părinții, împreună cu copiii, pot procura toate cele necesare. Așa ca să nu circule în tot orașul, să fie confortabil pentru locuitori. 

Ne bucurăm la fel foarte mult că au fost, au fost foarte multe solicitări pentru taberele de vară. A fost un număr extrem de mare de solicitări. În acest context o să rog preturile în continuare să acordăm tot suportul pentru ca târgurile să fie organizate în continuare în mod eficient. Să acordăm tot suportul necesar.

La fel, legat de 1 septembrie, este o neclaritate, care a fost generată de către minister, din punctul nostru de vedere. S-a anunțat că 1 sep- că școlile pot de sine stătător să decidă care, când va fi organizat 1 septembrie, duminică sau luni. Și aș ruga Direcția să se expună acestuia, la acest lucru. Pentru că părinții sunt nedumeriți când să meargă la 1 septembrie. Din punctul nostru de vedere este 1 septembrie, dacă este duminică atunci următoarea zi de lucru sau trebuie să fie organizat aceste festivități. Nu înseamnă că dacă este 2 septembrie, nu mai putem numi prima zi de școală. Dar rog în acest sens să ne expunem, așa ca părinții să cunoască exact, fără interpretări sau fără decizia nu știu cui. Pentru că s-a primit că o școală organizează într-o zi, altele în altă zi. Deci cred că este inadmisibil acest lucru. Rog să, rog să vă expuneți, doamna, doamna director.

Dacă puteți să vă expuneți la referitor la acest lucru, referitor la taberele de vară în continuare cum funcționează. Pregătirea pentru 1 septembrie pentru că acum trebuie să fie pe ultima sută de metri deja pregătite toate activitățile, toate lucrurile în, în școli. Cât și programul prelungit, că părinții ar trebui să cunoască acest lucru. Cum va fi organizat în următorul an școlar. Mulțumesc.

Daniela Munca-Aftenev: Bună dimineața, voi începe cu informația legată de înscrierea în clasa întâi, cea mai importantă clasă, după cum cunoașteți. Procesul de înscriere în clasa întâi, în instituțiile de învățământ primar și secundar, ciclul întâi, pentru anul de studii 2024-2025, s-a realizat în 139 de instituții de învățământ din municipiul Chișinău. Dintre care 122 de instituții publice și 17 instituții private.

Pentru anul de studii 2024-2025, s-a prognozat înscrierea a 10.409 copii, repartizați în 368 de clase. În instituțiile de învățământ primar și secundar, ciclul întâi, din municipiu, în total, au fost înscriși anul acesta 8.685 de elevi în clasa întâi. Avem cu 87 de copii mai mulți, comparativ cu perioada anului precedent, după cum urmează: În prima etapă au fost înscriși 6.399 de copii, în etapa a doua 4.986 de copii. La zi, avem în total 8.685 de elevi școlarizați în clasa întâi.

De asemenea, este important pentru ca părinții să cunoască, în prezent mai avem disponibile 790 de locuri pentru clasa întâi. În aceste, în această situație, părinții sunt încurajați să acceseze site-ul Direcției Generale, chisinauedu.md. Unde a fost publicată anexa "Locuri libere clasa întâi". Astfel, părinții pot găsi în lista respectivă toate instituțiile care oferă locuri suplimentare pentru cei care încă nu au fost școlarizați. Conform actelor în vigoare, s-a aprobat opțiunea de deschidere a claselor a întâi suplimentare la 10 instituții de învățământ primar și secundar. Total 11 clase suplimentare, nouă instituții câte o clasă și una din instituții două clase au fost deschise în următoarele instituții:

Instituția Publică Liceul Teoretic "Ion Creangă", "Dante Alighieri", Liceul Internat Municipal cu Profil Sportiv, Gimnaziu Grădiniță Stem - două clase noi. Liceele "Mihai Marinciuc", "Onisifor Ghibu", "Liviu Rebreanu", "Hyperion", Școala Primară nr. 83 "Grigore Vieru" și "Mihai Eminescu". Repet, locurile libere care sunt disponibile sunt plasate pe pagina Direcției Generale Educație, Tineret și Sport.

În continuare, voi prezenta datele cele mai importante cu privire la rezultatele etapei a doua a concursului de admitere în învățământul liceal, sesiunea 2024. Înscrierea pentru admiterea la liceu s-a realizat în format online, prin intermediul platformei e-Școală, conform calendarului concursului de admitere în învățământul liceal.

În prima etapă, care s-a desfășurat în intervalul 6-25 iulie și etapa a doua care s-a desfășurat în intervalul 1-10 august. Conform planului municipal de admitere, au fost planificate 219 clase în 97 de instituții liceale, inclusiv cele private, cu 5.246 de locuri. Și anume, la profilul umanist au fost create 118 clase de liceu cu prezența a 2.762 de elevi. Profil real, avem 90 de clase cu 2.230 de elevi. Profil sport, șase clase cu 140 de elevi și profil arte, cinci clase cu 114 elevi.

La finele etapei a doua a concursului de admitere în învățământul liceal, sesiunea 2020, în cele 94 de licee publice și private din municipiul Chișinău, organizatoare a concursului de admitere, au fost înmatriculați 4.953 de elevi care au fost repartizați în mod corespunzător în 206 clase. După cum urmează: 2.717 elevi la profil umanist, 2.037 elevi la profil real, 126 elevi la profil sport, 73 de elevi la profil arte. Informăm că 63 de instituții de învățământ liceal publice și private, la finele etapei a doua a concursului de admitere, dețin locuri libere care pot fi completate în baza cererii solicitanților până la data de 15 septembrie. Informație foarte importantă pentru părinți, conform metodologiei de admitere a elevilor în învățământul liceal nr. 190 din 2024.

Astfel, pentru perioada menționată au rămas 711 locuri libere, după cum urmează: 339 de locuri la profil umanist, 347 la profil real, 14 locuri la profil sport și 11 locuri la profil arte. Rezultatele finale ale admiterii vor fi anunțate pe data de 17 septembrie.

În concluzie, 82 de instituții, dintre care 71 publice și 11 private, licee publice și private, se încadrează în prevederile regulamentare, deschizând cel puțin două clase de a X-a pentru anul de studii 2024-2025. În continuare, vreau să prezint datele cu privire la organizarea sesiunii suplimentare a examenelor de absolvire a gimnaziului.

Vă informăm despre organizarea sesiunii suplimentare a examenelor de absolvire a gimnaziului pentru candidații care au obținut note insuficiente și/sau care nu s-au prezentat la prima etapă din anumite motive întemeiate. Probele de examen se desfășoară săptămâna aceasta în incinta Instituției Publice Liceul Teoretic "Ion și Doina Aldea Teodorovici", începând cu ora 10:00, după cum urmează:

Astăzi, la ora 10:00 s-a desfășurat proba pentru Istoria Românilor și Universală. Mâine, 20 august, la orele 10:00, avem Matematica. 21, Limba de instruire. 22 august, Limba și literatura română, alolingvi. Această opțiune este o opțiune ca elevii să-și demonstreze cunoștințele și este o oportunitate pentru ei să continue parcursul educațional. În perioada 5-15 august au fost procesate datele statistice parvenite din instituțiile de învățământ secundar, ciclul întâi și doi, privind numărul elevilor care vor susține examenele de absolvire a gimnaziului în sesiunea suplimentară din luna august.

De asemenea, vă informăm că, în cadrul examenelor, la Centrul Unic de Susținere a Examenelor din municipiul Chișinău, vor susține 241 de elevi, în baza testelor individuale la limba și literatura română și matematică. Și, împreună cu elevii din instituțiile municipale, vor participa de asemenea cinci elevi din Strășeni, unde nu a fost deschis Centrul Unic de Susținere a Examenelor, din motivul numărului mic al elevilor care vor susține examenele de absolvire a gimnaziului din sesiunea suplimentară.

Foarte important, în perioada 20-22 august, va avea loc trecerea în revistă a nivelului de pregătire a instituțiilor de învățământ primar și secundar pentru a ne asigura că toate instituțiile din municipiul Chișinău sunt pregătite pentru un nou an academic. De aceea, echipele desemnate de Direcția Generală Educație, Tineret și Sport vor vizita toate instituțiile pe care le avem în subordine pentru a ne asigura că aceste instituții sunt gata să-și deschidă ușile la 1 septembrie sau la 2 septembrie.

Foarte important, la fel, susținerea financiară a 8.000 de copii din familii defavorizate din municipiul Chișinău, au primit un suport financiar pentru a fi mai bine pregătiți pentru noul an școlar 2024-2025. Informăm comunitatea educațională și civilă că ajutorul material unic preconizat pentru familiile defavorizate, în scopul pregătirii elevilor de noul an școlar, a fost transferat către prestatorul de servicii de plată Poșta Moldovei la data de 29 iulie, pentru 6.103 copii, a câte 700 de lei fiecare, în suma totală de 4.272.100 de lei. Menționăm că ajutorul material va fi eliberat de către prestatorul de servicii de plată titularului sau mandatarului acestuia, împuternicit în mod corespunzător, la prezentarea buletinului de identitate al acestuia. Ajutorul material poate fi încasat în termen de trei luni consecutive de la data transferării mijloacelor financiare prestatorului de servicii de plată.

După expirarea termenului de trei luni, ajutorul material neîncasat de către beneficiar se stopează, iar beneficiarul nu mai are dreptul la plata acestuia. Tranșa a doua urmează a fi livrată la 1.897 de copii. Începând cu luna septembrie, se vor perfecta listele acestora, de exemplu elevii noi veniți în clasele a întâi, a cincea și a noua. Ajutoarele materiale unice pentru pregătirea noului, de noul an școlar, din tranșa a doua, vor fi ridicate de părinți pe parcursul lunilor noiembrie-decembrie 2024.

Trecem la subiectul legat de organizarea claselor și grupelor cu program prelungit. Direcția Generală Educație, Tineret și Sport vă informează că în instituțiile de învățământ primar și secundar, ciclul întâi și doi din municipiul Chișinău, se vor organiza clase, grupe, cu program prelungit, cu finanțare din bugetul municipal.

Astfel, în perioada 1-15 septembrie, părinții sau reprezentanții legali ai copiilor sunt îndemnați să depună o cerere la instituția de învățământ la care copilul este înscris pentru a solicita frecventarea acestor clase sau grupe cu program prelungit. Această inițiativă urmărește să sprijine familiile și să asigure condiții optime pentru educația și dezvoltarea copiilor prin oferirea unor programe educaționale suplimentare în cadrul școlii pe care aceștia o frecventează.

Direcția Generală reiterează că orice plăți formale sau informale din partea părinților pentru funcționarea claselor, grupelor cu program prelungit sunt categoric interzise. Segmentul instituțiilor de învățământ preșcolar, frecvența copiilor în instituțiile de învățământ general care oferă servicii de educație timpurie, în cele 128 de instituții, instituții de învățământ preșcolar, 15 instituții cu învățământ primar și secundar, care au în structură și grupe preșcolare și 27 de grădinițe subordonate APL-urilor de nivelul întâi, sunt înscriși la ziua de astăzi 26.457 de copii care sunt repartizați în 196 de grupe în instituțiile care activează în perioada menționată. În rezultatul monitorizării frecvenței copiilor la data de astăzi, s-au atestat următoarea situație: Din cei 26.000 de copii înscriși, prezenți au fost 15.000, ceea ce constituie 59% din numărul total. Au lipsit, respectiv, 10.763 de copii, circa 41%. Motivele, evident, boală și alte situații justificate. Atât avem de prezentat pentru ziua de astăzi, dacă aveți întrebări suplimentare.

Ilie Ceban: Încă o dată vă rog referitor la data de 1 și 2 septembrie.

Daniela Munca-Aftenev: Conform ordinului Ministerului Educației, fiecare școală are posibilitatea să aleagă între 1 și 2 septembrie și decide, conform ordinului Ministerului Educației, să desfășoare careul, prima activitate, sau pe data de întâi, duminică, sau luni. Este ultimul document pe care îl avem.

Ilie Ceban: Când părinții să meargă cu copiii la școală?

Daniela Munca-Aftenev: Din câte am observat noi, instituțiile decid împreună cu părinții, se fac sondaje și, împreună cu părinții, decid dacă este duminică sau luni din acele două opțiuni pe care le au prevăzute.

Ilie Ceban: Este o opțiune la nivel municipal să emitem un ordin prin care să fie în data de luni, 2 septembrie, organizat 1 septembrie, ca lumea să…

Daniela Munca-Aftenev: Da, este posibil să emitem un ordin.

Ilie Ceban: Haideți să examinăm, pentru că nu este ok lucrul ăsta. Bine. Cred că noi toți suntem părinți aici și toți suntem de acord cu acest lucru, pentru că să lăsăm, acuma o să fie, o să fie un un haos organizat. Cineva vrea, cineva nu vrea, statistică, haideți să facem sondaj, n-am participat la sondaj, nu-i bun sondajul. Nu cred că este ok. Vă rugăm să examinați și să reveniți la acest aspect.

Daniela Munca-Aftenev: Bine.

Ilie Ceban: Deci ultima, ultimii ani noi am, am inițiat un, un, un proces amplu de restabilire a acceselor către școli și, și grădinițe, către instituții educaționale, medicale. Anul curent, la fel, avem mai multe astfel de proiecte. În fiecare sector avem selectate și deja reabilitate unele curți. În continuare sunt unele în reabilitare și vă rog să vă expuneți, domnul director, domnul Mihalache, la ce etapă sunt. Ar fi bine ca până la începerea anului școlar acelea începute deja să fie finalizate, să fie înlăturate toate materialele de construcție, să nu fie impedimente pentru copii, pentru părinți, pentru deplasare.

Și, doamna director, vreau la fel să mă refer la, pentru începutul anului școlar să fie făcută o inventariere la toate instituțiile educaționale. Aici mă refer la accese, mă refer la tot teritoriul școlilor, grădinițelor, referitor la arbori. Să fie făcută această inventariere în incinta școlilor. Tot, tot, tot absolut să fie verificat, ce ține de securitate, ce ține de, de toate lucrurile, ca procesul educațional să fie fără impedimente și fără primejdii pentru, pentru elevi și copii.

Rog să repartizați cumva colegii, așa ca toate instituțiile să fie acoperite de la intrarea în, pe teritoriul școlilor sau grădinițelor, să fie făcută această inventariere. Și tot ce este constatat să fie înlăturat până la data de 1 septembrie. Vă rog, domnul director, să vă expuneți care sunt aceste instituții, câte sunt ele pe sector și, și câte mai avem încă în, în curs de elaborare.

Vitalie Mihalache: Bună ziua, domnule viceprimar. Bună ziua, stimați colegi. Într-adevăr, în calitate de prioritate pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere a fost inclusiv prioritizată și reparația acceselor către instituțiile de învățământ. A fost inițiat procesul de evaluare și identificare a acelor accese care, într-adevăr, au o necesitate stringentă de a interveni. Aici vreau să menționez că, împreună cu un grup de lucru prin reprezentanții primăriei, preturilor și a Direcției Generale Mobilitate Urbană, se face evaluarea și se intervine nemijlocit în zona accesului care, într-adevăr, este distrus și urmează a fi reparat. 

Cu regret constatăm că de ani de zile nu s-a intervenit nici în curți sau nici în zonele adiacente și, astfel, în unele situații extindem aceste intervenții pentru a avea o intervenție sau, mai bine zis, o reparație congruentă cu inclusiv zona sau cu curțile care sunt în adiacență. La ora actuală au fost finalizate reparațiile în 40 de accese către instituțiile de învățământ. În, la moment sunt în proces de lucru trei accese către instituțiile de învățământ, acestea urmând a fi finalizate până la data de 1 septembrie. Inclusiv, vreau să aduc la cunoștință că vor fi efectuate și vor continua procesul de reparație pe parcursul întregului an. Astfel, urmând ca unele instituții de învățământ să fie incluse în acest program de, de reparații după demararea programului sau anului școlar.

Ne vom strădui să creăm cât mai puțină deficiență în ceea ce ține de deplasarea spre școală și, inclusiv, revenirea copiilor de la instituțiile de învățământ respective. Necătând la aceasta, vom depune efort inclusiv de, de a evalua și a crea acele spații sigure de debarcare a copiilor, amenajarea trecerilor pietonale sigure. Și, nu în ultimul rând, zona de acces către poarta de intrare către aceste instituții de învățământ.

În paralel, ceea ce ține de evaluările care au, urmează a fi efectuate, vreau să comunic că Direcția Generală Mobilitate Urbană, împreună cu Direcția Educație, a făcut evaluarea acces, evaluarea trecerilor pietonale din zona acceselor către instituțiile de învățământ. Și aici vreau să comunic că până la data de 1 septembrie vor fi reînnoite toate accese, trecerile pietonale din accesele către instituțiile de învățământ cu marcaj nou.

Inclusiv, vor fi efectuate inventarieri în ceea ce ține de iluminatul acelor treceri pietonale pentru a crea zone sigure de deplasare a copiilor, cât în perioada de dimineață, cât și în perioada nocturnă, atunci când vorbim de studii în perioada de iarnă sau în perioada sezonului rece. În marea majoritate, vreau să menționez că au fost executate lucrări de plombare și lichidare a situațiilor de avarie. Dacă vor mai fi identificate, vom interveni pentru a lichida toate acele situații neconforme în zona accesului către instituțiile de învățământ.

Ilie Ceban: Rog acest lucru până la data de 1 septembrie să fie, acolo unde este necesar, în accesele către instituțiile educaționale, să fie aceste plombări efectuate. Mulțumesc, domnul director. La fel, dacă puteți să ne spuneți referitor la abonamentele pentru copii. Copiii de la clasele I-IV au abonamente gratuit și ceilalți, care, care este situația? Un pic să, să împrospătăm informația pentru locuitori.

Vitalie Mihalache: Într-adevăr, acesta este un, un proces anual care se, este în derulare. Vreau să aduc la cunoștință părinților că abonamentele care au fost eliberate anuale sunt valabile până la finele lunii octombrie. La ora actuală suntem în așteptarea numărului de abonamente care urmează a fi emis de către Direcția Generală Mobilitate Urbană și repartizat Direcției Generale de Învățământ pentru a putea fi repartizate către instituțiile de învățământ  pentru a fi distribuite beneficiarilor acestor abonamente. Din simplul motiv că, într-adevăr, copiii din clasele I-IV beneficiază de gratuități în deplasarea cu transportul public.

În anii în anul 2023, au fost emise peste 45.000 de astfel de abonamente care au fost distribuite prin intermediul Direcției Generale de Învățământ. Încă o dată vreau să atrag atenția părinților că abonamentele emise în anul 2023 sunt valabile până la finele lunii octombrie a anului 2024.

Astfel în regim ordinar, urmează să se adreseze pentru a recepționa acele abonamente. Există un regulament în acest sens, elaborat în comun cu Direcția Învățământ pentru a crea condiții reglementate și inclusiv clare pentru toți cei care urmează să recepționeze aceste abonamente. Și, inclusiv, să creeze posibilitatea copiilor, fără stres, să se deplaseze în transportul municipal.

După cum am menționat, și copiii din clasele a V-a se pot se pot beneficia de deplasarea în transportul public până la finalizarea valabilității abonamentului emis în anul 2023.

Ilie Ceban: Mulțumesc, domn director. Doamna Buga vă rog să vă referiți la situația în domeniul sănătății. În ultima perioadă, mai multe informații apar referitor la statistica în creștere referitor la infecția COVID. Și a fost anunțat că deschidem și o secție de COVID dacă este acest lucru să ne spuneți mai multe. Și noi, pe această cale, mulțumim medicilor care depun eforturi și muncesc și încurajăm cetățenii să, să să se adreseze la timp medicilor, să nu aștepte până situația se, se agravează. Vă rog, doamna Buga.

Marina Buga: Bună ziua, domnule viceprimar, colegi. Aveți dreptate în situația epidemiologică la nivelul municipiului Chișinău s-a caracterizat prin majorarea numărului cazurilor de COVID. Nu este o situație alarmantă, este o situație menținută sub control. În perioada de raportare au fost înregistrate 453 de cazuri de infecția COVID dar s-a atestat o creștere de 170 de cazuri mai mult, cu, comparativ cu săptămâna precedentă.

Luând în considerație evoluția situației epidemiologice, de creștere a numărului de cazuri a infecției de coronavirus, în scopul fortificării și asigurării asistenței medicale spitalicești pacienților cu forme medii și grave a infecției COVID, s-a luat decizia ca în Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie, 40 de paturi din cele existente să fie reprofilate în paturi infecțioase pentru spitalizarea bolnavilor din municipiul Chișinău. Și accentuez, cu forme medii și grave a infecției COVID-19.

Prin urmare, începând cu ziua de astăzi, de 19 august, pacienții adulți cu forme medii și grave a infecției COVID-19 urmează să fie internați pentru tratament spitalicesc în această instituție. Deja pacienții COVID cu forme grave și complicații extrem de grave, care necesită tratament specializat în terapie intensivă, vor fi transferați pentru acordare asistenței medicale în Spitalul Clinic al Ministerului Sănătății. Astfel, la ziua de astăzi, municipalitatea are o capacitate totală de spitalizare pentru pacienții COVID de 64 de paturi. La ziua de astăzi, pacienți confirmați cu infecția COVID, deja internați în spitalele municipale, sunt 54 de persoane și toți sunt în stare medie.

De asemenea, mai avem și persoane care se află în tratament la domiciliu, în monitorizarea asociațiilor medicale teritoriale. Care la data de 17 august au fost raportate 117 persoane cu COVID, cazuri confirmate, și 174 persoane aflate în supraveghere.

În contextul celor raportate și cum ați menționat și dumneavoastră este necesar ca populația să nu uite de existența acestui virus. Să se mobilizeze în continuu pentru a se vaccina. Vaccinarea este absolut gratuită și recomandată de toate instituțiile, inclusiv cele internaționale. Și nu în ultimul rând, să nu uităm să respectăm acele reguli de igienizare a mâinilor.

Concomitent, pe lângă infecția COVID, sporește continuu și cazurile de infecții enterovirale. Au fost raportate 209 cazuri de boli diareice acute.

Concomitent, în spitalele clinice municipale, în cadrul unităților de primiri urgențe, au fost raportate 3021 de adresări, cu 241 adresări mai multe decât săptămâna anterioară. Din numărul total de adresări, 1669 sunt cu internări.

De asemenea, pe parcursul perioadei raportate, la punctele de triaj din cadrul instituțiilor medico-sanitare publice și private, au fost înregistrate 4652 de adresări, dintre care 184 au fost pe motivul de caniculă. Adresări la corturile anti-caniculare au fost 456, iar 527 de adresări au solicitat măsurarea tensiunii arteriale în aceste corturi.

În partea ce ține de activitățile pe domeniul de asistență socială, vă aduc la cunoștință că în această perioadă au beneficiat de asistență, prin acordarea serviciilor și prestațiilor sociale, 6602 persoane. Alte 120 de persoane au beneficiat de serviciile centrelor sociale din subordinea Direcției.

La fel, continuă și activitățile de identificare și localizare a persoanelor fără domiciliu stabil, care duc un mod de viață stradal pe străzile municipiului Chișinău. Aceste activități au fost desfășurate de către colaboratorii Centrului de Găzduire și Orientare, iar ca rezultat, alte cinci persoane au fost posibil de a fi motivate să beneficieze de serviciile Centrului. La momentul actual, 47 de beneficiari deja sunt plasați în Centrul dat.

De asemenea, în suportul persoanelor singuratice, persoane cu dizabilități, de către lucrătorii sociali și specialiștii echipei mobile au fost realizate 2845 intervenții la domiciliu. Raport finisat. Dacă sunt întrebări?

Ilie Ceban: Nu sunt întrebări. Mulțumesc, doamna Buga. Vă rog, domnul Mihalache, să expuneți referitor la reabilitarea și intervenția în infrastructura drumurilor. vreau încă o dată să remarc toate proiectele care sunt în realizare. Acele mari, mă refer la Decebal, în prezent o porțiune din strada Ciuflea alte străzi care sunt reabilitate în prezent, să fie finalizate până la data de 1 septembrie. Noi așa am planificat și rog să ne ținem de acest plan pentru că sunt artere principale importante. Și odată cu începerea noului an școlar, dacă nu vor fi finalizate, vom avea probleme în acest sens. De aceea, rog ne ținem de planul elaborat. Rog, rog în continuare să expuneți. Mulțumesc.

Vitalie Mihalache: Ceea ce ține de lucrările de întreținere care au fost executate în săptămâna 12-18 august, vreau să menționez că de către Întreprinderea Municipală Exdrupo au fost executate lucrări de pregătire și asfaltare. În ceea ce ține de frezări și pregătiri, au fost executate lucrări pe o suprafață de, pe, de, peste 7800 m², inclusiv au fost executate lucrări de asfaltare pe suprafață de peste 3500 m².

Aici vreau să atrag atenție că, într-adevăr, după cum ați menționat prioritate fiind lucrările care s-au executat pe strada Ciuflea. Aici au fost executate lucrări de frezare de, pe suprafață de 3400 m². Și, nu în ultimul rând, de pe bulevardul Decebal avem de executat lucrări de frezare de aproximativ 3800 m². Acestea sunt lucrările de pregătire care sunt permanent în în lucru și permanent se execută lucrări concomitent atât de ridicare la cotă a rețelei sau a captatoarelor de ape pluviale, cât și, inclusiv după finalizarea procesului de frezare, se execută lucrările de pozare a stratului de egalizare. Și nu în ultimul rând fiind finalizate lucrările cu aplicarea stratului de uzură pe tronsoanele care au fost pregătite. Și, inclusiv create condiții pentru aplicarea stratului final. În marea majoritate, aceste lucrări se execută masiv pentru a depune și a crea condiții de încadra în termenul de 1 septembrie. Și aceste lucrări într-adevăr, sunt prioritare pentru Exdrupo, în special pentru a decala și a crea condiții de evitare a ambuteiajelor în cazul deplasării transportului. Și, nu în ultimul rând, părinților, spre instituțiile de învățământ, unde își duc copiii la studii.

De asemenea, în paralel cu lucrările de asfaltare, se execută și lucrări de întreținere și reparație a sistemului de evacuare a apelor pluviale. Nu în ultimul rând, se lucrează cât la curățare și atât și la ridicare și reparație a captatoarelor permanent pe parcursul anului. Avem cât cel puțin două, trei chiar intervenții la acele peste 4000 de captatoare care le avem în deservire pe zona orașului Chișinău. Aici vreau să atrag atenție că acestea sunt necesare a fi atât vizitate, cât și verificate permanent pentru a avea o capacitate de evacuare a apelor pluviale în cazul ploilor care, mai recent, le avem foarte rapide și în volum sporit de, de ape meteorice care au loc în perioada ploilor.

Nu în ultimul rând, se, s-au executat lucrări de deservire și montare a indicatoarelor rutiere. Avem peste 80 de, în săptămâna precedentă, avem peste 80 de indicatoare rutiere montate pe zona orașului Chișinău. Aceste lucrări se fac, de asemenea, pentru a asigura deplasarea în siguranță, atât a pietonilor, cât și a transportului implicat în deplasarea pe drumurile orașului Chișinău. Și cu referire la acele lucrări de aplicare a marcajului, vreau să atrag atenție că au fost executate lucrări doar de către Exdrupo de aproximativ 2300 m² de marcaj rutier aplicat, în special pe străzile principale și în zona trecerilor pietonale. Un alt obiectiv care este realizat de asemenea în aplicarea marcajului este și aplicarea marcajului de către agentul economic contractat de către Direcție pentru aplicarea marcajului bicomponent termoplast și, și acrilic doar de către agentul economic a fost executat de asemenea peste 2000 m² de, de marcaj aplicat.

Ca prioritate, de asemenea, avem finalizarea lucrărilor și aplicarea marcajului pe bulevardul Renașterii. Și urmează, la finalizarea lucrărilor de aplicare a asfaltului pe bulevardul Decebal, să fie finalizat prin aplicarea marcajului și delimitarea zonelor de siguranță pentru deplasarea pietonilor și benzilor de deplasare, atât a transportului public, cât și a transportului comun.

În mare măsură, toate celelalte obiective care sunt în responsabilitatea Direcției de asemenea, se execută lucrări. Paralel cu aceste lucrări, se fac inventarieri și evaluări asupra calității lucrărilor executate. Și nu în ultimul rând, asupra volumelor ulterioare de lucrări care urmează a fi executate de către antreprenorii antrenați în obiectivele de reparație atât a accesului către instituții de învățământ, cât și, și celelalte proiecte de, care se derulează pe teritoriul orașului Chișinău. Aici vreau să mă refer la accesele către suburbii. Aici vreau să mă refer la obiectivele de asemenea ce ține de securizarea și treceri pietonale în afara orașului Chișinău. Aici atrag atenție la lucrările atât de iluminare, cât și amenajarea trecerilor pietonale pe accesele deservite de către Direcția Generală Mobilitate Urbană în zona suburbiilor orașului municipiului Chișinău.

Ilie Ceban: Mulțumesc, domnul Mihalache. Săptămâna trecută am avut un incident, un caz cu, unde a, a fost doborât pilonul de tracțiune a Regiei Transport Electric. Colegii au intervenit prompt, au restabilit circulația însă puteți să ne spuneți care a fost motivul și cauza acest, acestui caz?

Vitalie Mihalache: Domn viceprimar, într-adevăr, am avut o situație care s-a produs în rezultatul unei manevre de ocolire care a generat încurcarea troleibuzelor în firele în, în firele rețelei de contact. Aici vreau să atrag atenția că din inerție troleibuzul a smuls rețeaua de contact, fapt care a dus la demolarea pilonului necătând la aceasta, au fost implicate numărul necesar de echipe pentru a înlătura acel obstacol apărut sau pilonul care a fost doborât pe zona căii de acces.

Au fost în termeni proximi evacuat acest pilon și restabilit deplasarea sau transportarea călătorilor pe acest tronson de drum chiar la moment au loc lucrări de betonare a fundației pilonului, urmând a fi instalat un pilon nou pe acest loc unde a fost doborât pilonul vechi. Astfel toate echipele au fost implicate, au fost securizată zona deconectată orice sursă de risc care putea implica atât față de pietoni, cât și față de, de transportul care putea să se afle în zonă și asigurând securitatea celor implicați. Au fost, inclusiv, executate lucrările de, de montare și, la ora actuală, de montare a acelui pilon care a fost doborât în, în perioada zilelor de odihnă.

Ilie Ceban: La fel, domnul Mihalache, rog să vă referiți și la proiectul de reabilitare a străzii 31 August, în perimetrul Pușkin și Bodoni. Noi din, din partea noastră, a Primăriei municipiului Chișinău, am făcut tot ce este necesar ca să, acest proiect să fie finalizat. Dacă depindea doar de noi, era demult finalizat.

Și rog să fie acest lucru foarte clar la ce etapă suntem și ce urmează de făcut așa ca să, s-o scoatem în capăt cu, cu strada respectivă.

Vitalie Mihalache: Domn viceprimar, vreau să, vreau să aduc la cunoștință o cronologie a evenimentelor care au fost în cazul situației caldarâmului depistat pe strada 31 August. Vreau să menționez că agentul economic mă voi referi la toate etapele pentru a fi clar ce s-a întreprins de către municipalitate și ce acțiuni au fost executate pentru a păstra acel caldarâm și, inclusiv, a pune, ulterior, a pune în valoare acel vestigiu cultural care a fost descoperit.

Aici vreau să atrag atenție că la data de 18 martie 2023 Direcția Generală Mobilitate Urbană a fost informată de către agentul economic cu privire la descoperirea caldarâmului în procesul decopertării stratului de asfalt. Aici la rândul său, Direcția a emis urgent prescripție de încetare a lucrărilor și a fost sesizat Ministerul Culturii despre această descoperire care a fost obținută în acest tronson de stradă.

Ulterior, a fost efectuată expertiză de către Asociația Arheologilor pentru a determina valoarea acelui vestigiu care a fost descoperit, inclusiv întinderea și zona care urmează a fi pusă în valoare, sau mai bine zis, zona care este acoperită cu caldarâm și care urmează a fi parte componentă a unui viitor proiect de punere în valoare sau de restaurare a acestui, a acestui caldarâm.

După finalizarea acelei expertize și după prezentarea expertizei către Ministerul Culturii, au fost luate decizia ca să excludem din pachetul, sau mai bine zis, din contractul de reparație capitală a străzii 31 August, a acestui tronson, ulterior fiind solicitată emiterea unui certificat de urbanism pentru a începe procedeele legale de stabilirea hotarelor de o ulterioară intervenție, inclusiv reabilitarea acelor vestigii care au fost descoperite pe acest tronson.

După prezentarea acestui certificat de urbanism, au fost executate, sau au fost solicitate din partea Ministerului, crearea unui grup de lucru pentru a determina modalitatea sau în ce direcție urmează să punem accent pentru elaborarea schiței de proiect în ceea ce ține de reabilitarea acestei zone. De ce a fost necesară elaborarea unei schițe de proiect?

Această schiță este necesară, în conformitate cu legea, pentru a fi prezentată Consiliului Național al Monumentelor Istorice pentru luarea deciziei și aprobarea acesteia ca ulterior să fie demarat procesul de elaborare a proiectului de execuție cu privire la modul de reabilitare a acestui tronson.

Vreau să atrag atenție că această schiță a fost coordonată de către CNMI și a fost prezentată Direcției la data de 26 a V-a 2024 după ce au fost obținute și, inclusiv, schița și toate elementele de schiță coordonate cu proiectantul care a fost implicat în acest proces. Au fost retransmise documentele respective, împreună cu certificatul de urbanism și documentația de avize care urma a fi obținută și urmează în continuare a fi obținută, către Chișinăuproiect care la rândul său a demarat procesul de elaborare a proiectului de execuție pentru acest tronson de, de drum.

Aici vreau să menționez că am avut și unele ședințe de, de lucru în teren pentru a identifica modul de racordare a zonei de drum cu celelalte zone care sunt în, în acest tronson. Mă refer la Muzeul Istoric Biblioteca Națională Muzeul de Picturi, care sunt obiective ale Ministerului Culturii și care, la rândul lor, ar urma să interacționeze cu zona de reparație. De asemenea, printr-o intervenție suplimentară și printr-o reparație ulterioară, pentru a nu avea diferite nivele sau decalaje de suprafețe în care se deplasează pietonii sau cei care au necesitatea de a avea acces către aceste instituții.

Urmând, după această ședință de clarificări Chișinăuproiect este în procesul de elaborare, de implicare a specialiștilor necesari pentru a pune în valoare acest patrimoniu, inclusiv odată cu elaborarea proiectului și a devizelor cu costuri, va urma procesul de contractare, sau mai bine zis, de licitare a serviciilor de reparație care este un proces ce nu depinde nicidecum atât de municipalitate, cât și de, către, din, de nimeni care se poate implica în acest proces. Este un proces la care doritorii sau agenții economici care au capacitatea de a executa astfel de lucrări vor depune ofertele sau cererile asupra ofertelor care vor fi înaintate de către Direcția Generală Mobilitate Urbană.

Ilie Ceban: Mulțumesc. Și ultima, domnul Mihalache, vă rog să vă referiți la regulamentul cu privire la parcări. Au fost au fost consultări publice, dezbateri, audieri. În concluzie, ce avem? Câteva detalii referitor, pentru că foarte multe în continuare sunt întrebări și neclarități de la locuitori referitor la sumele respective de 28.000, care va fi tariful. Succint, să ne spuneți așa ca să fie foarte, foarte clar pentru toată lumea care este intenția și când suntem gata să ne adresăm Consiliului pentru aprobare.

Vitalie Mihalache: Domnule primar, într-adevăr, au avut loc audierile pe proiectul de regulament cu privire la parcările cu plată în orașul Chișinău. Aici vreau să atrag atenția că a fost un interes sporit asupra acestui subiect. Avem peste 40 de pagini de clarificări și propuneri care au fost înaintate de către doritori. Mai mult ca atât, la ora actuală avem finalizat proiectul procesul verbal în cadrul ședinței. La finalizare, conform legii, în timp de 10 zile urmează a fi prezentat acest proiect și publicat pe site-ul direcției pentru a lua cunoștință de cei care au fost implicați, inclusiv atât procesul verbal cât și sinteza propunerilor și sugestiilor care au parvenit de la participanți.

Un moment foarte important, și a fost atrasă atenția și în cadrul ședinței, a fost faptul că a fost anunțat în cadrul regulamentului că vor fi divizate zonele pentru care este stabilit un tarif diferențiat și mă refer, în primul și-n primul rând, la centrul istoric care are un tarif stabilit de aproximativ 20 de lei, dar nu este un tarif stabilit, este o propunere de tarif de 20 de lei. Și de asemenea, a fost elaborată o grilă de tarif pentru diferite perioade. Mă refer la tarif de 7 zile, o lună, 3 luni, 6 luni, 9 luni și 12 luni, iar acele costuri au fost anunțate pentru abonament, abonamentul fiind unul opțional și nicidecum obligatoriu pentru toți cei care sunt în această zonă, inclusiv acel tarif de abonament fiind un tarif care va ținti în primul rând celor care doresc să dețină locuri de parcare rezervat pe teritoriul acestor sectoare care au fost divizate în cadrul acestui regulament.

De asemenea, vreau să atrag atenția și, unul din cele mai importante momente, că tarifele care au fost anunțate, au fost anunțate în special pentru parcarea autoturismelor în zona parcării și parcajelor în centrul istoric în perioada de lucru. Mă refer între orele 8:00 și orele 16:00. Ulterior, după această sau după acest interval, nu vor mai fi percepute plăți pentru staționarea autoturismelor, atât pentru rezidenți cât și pentru cei care sunt se află în vizită. Acest proces va fi definitivat în cadrul etapei a doua de elaborare sau de adaptare a proiectului.

Mai mult ca atât, și aș dori să atrag atenția că inițial ne propunem să testăm acest proiect de regulament prin crearea câtorva zone de parcaje și parcări unde vor fi implementate aceste acest regulament. Mai mult ca atât, și vreau să asigur pe toți cei care vor utiliza parcările că în prima etapă vom ne vom strădui să atenționăm și să instruim cu privire la modul de staționare pe zona de parcare, prevederile regulamentului și vom atenționa asu- asupra neadmiterii încălcării regulamentului municipal care urmează a fi prezentat Consiliului spre aprobare.

Pe lângă nemijlocit proiectul de regulament și audierile, urmează etapa de elaborare sau mai bine zis solicitarea expertizelor juridică, expertiza anticorupție și inclusiv avizul de la Ministerul Finanțelor și doar după finalizarea acestor etape vom putea depune proiectul de regulament în Consiliul Municipal pentru examinare cu ulterioară aprobare.

Ilie Ceban: Mulțumesc foarte mult, domnul Mihalache. Domnul Melnic, dacă puteți, vă rog.

Oleg Melnic: Bună ziua. În perioada vizată avem înregistrate 824 de intervenții, dintre care 13 cazuri de incendii în sectoarele Botanica, Centru, Buiucani, Râșcani. Avem câte două cazuri de incendii înregistrate. Părerea de rău, în sectorul Buiucani avem un caz de deces în urma incendiilor. În sectorul Ciocana sunt înregistrate cinci cazuri de incendiu. De la urma incendiilor au fost salvate opt persoane. De la începutul anului până în prezent avem 208 cazuri de incendii, suntem în creștere cu 29 de cazuri de incendii. Persoane decedate, tot la începutul anului avem înregistrate 10 cazuri. Anul 2023, 15 cazuri de incendii. În necaz, la începutul anului până în prezent avem nouă cazuri. Continuăm măsuri de profilaxie la bazine acvatice de a preveni cazurile de incendii. Totodată, de la începutul anului până în prezent avem 158 de intervenții la vegetație uscată, unde s-a extins pe o suprafață de 282 de hectare, aproximativ. Sunt demersuri făcute în adresa Inspectoratului Mediului, Protecție, Inspectoratul de Poliție de a întreprinde măsuri de a preveni cazuri de vegetație uscat. Raportul este gata.

Ilie Ceban: Mulțumesc foarte mult, domnul Melnic. Colegi, vreau o adresare la domnii pretori. Odată cu începerea noului an școlar, dumneavoastră aveți, în fiecare sector aveți care îl gestionați, aveți zeci de proiecte, trotuare, accese, parcuri și multe altele. Vă rog foarte mult, încă o dată, aceste ultimele 2 săptămâni, toate proiectele să fie aduse în ordine, șantierele să fie securizate pentru că copiii, în primele 2 săptămâni, sunt cei mai activi. Ei sunt dornici de școală, prieteni, un pic neatent, nu știu ce. Deci, nu copiii sunt de vină, noi, maturii, suntem cei care trebuie să le organizăm și să le asigurăm un un mediu sănătos și sigur. De aceea, am o rugăminte, toate proiectele să fie care sunt în derulare să fie, după posibilitate, finalizate. Care sunt cu termeni mai extinși, șantierele organizate corespunzător, corespunzător, cu plase, cu zone de intervenții foarte strict și foarte bine organizate. Deci, sub răspunderea personală a dumneavoastră, fiecare proiect să fie luat la control și adus în ordine.

La fel, în următoarele zile vom avea foarte multe evenimente în centrul orașului, vor fi multe străzi închise. De aceea, rugăm toată lumea să se informeze din timp despre străzile care vor fi închise, despre evenimentele care sunt organizate și să-și organizeze în așa mod traseele ca să nu ajungă în să stea în trafic din cauza acestor străzi închise. Să vă informați din timp care sunt ele și să le evitați. Eu vă mulțumesc foarte mult. Mass-media, dacă aveți întrebări, vă rugăm.

Daniela Danilova, TVR Moldova: Cu privire la cazul de sâmbătă unde un stâlp de electricitate a căzut la pământ, domnul Mihalache, vă rog să fiți un pic mai explicit. Ați menționat că a fost vorba despre un troleibuz, manevra unui troleibuz. Noi am fost acolo imediat după incident și toate troleibuzele care nu erau funcționale erau pe partea opusă, unde a căzut stâlpul. Deci, să ne explicați cum s-a întâmplat totul.

Vitalie Mihalache: Exact cum am menționat, a fost o decuplare a troleelor care au s-au încurcat în firul de oțel care menține rețeaua de contact. Dacă să observați, tot bulevardul este interconectat stâlpii de de la rețeaua de contact între ei prin acele fire sau de oțel care sunt pozați pe aceste pe acești stâlpi. Iar din inerție a fost și din din acel efect de de smulgere a fost doborât stâlpul care a cedat din din zona spațiului verde.

Daniela Danilova, TVR Moldova: Deci, dacă altă dată s-ar întâmpla exact același lucru, în zonă mai sunt astfel de stâlpi. Există riscul să cadă și alții?

Vitalie Mihalache: Dacă putem ajunge la infinit cu presupuneri și dacă am spune de altă dată, este o situație care s-a întâmplat, s-a intervenit și s-a evacuat acel stâlp, inclusiv cu cu remedierile ulterioare, la moment se toarnă betonul pentru pozarea stâlpului nou care este instalat de către Regia Transport Electric.

Daniela Danilova, TVR Moldova: Ați verificat după acest caz sau cel puțin veți verifica stâlpii din preajmă, să se știe în ce stare sunt ei, cât de vechi sunt?

Vitalie Mihalache: Vreau să vă aduc la cunoștință că acest exercițiu a fost efectuat în anul 2023, când am avut planificat și a fost inițiat procesul de schimbare a stâlpilor la rețeaua de contact. Este un proces continuu care asigură schimbarea și inclusiv înlocuirea acelor piloni care prezintă careva defecte sau careva situații precare. În cazul dat, anume acest stâlp nu prezenta niciun defect și niciun element pentru a fi luat în în calcul la procesul de schimbare sau la procesul de modernizare.

Daniela Danilova, TVR Moldova: Când ultima dată au fost schimbați stâlpii de pe acea stradă și cam la ce distanță se fac astfel de verificări, de modificări?

Vitalie Mihalache: V-am spus, în anul 2023 a fost făcută această verificare și inclusiv au fost, după această verificare, elaborate devize și planuri de achiziții pentru preschimbarea a 200 de stâlpi pe teritoriul orașului Chișinău.

Jurnalistă: Am o întrebare pentru conducerea primăriei și Direcția Finanțe. În tot orașul, inclusiv în troleibuze, la stații de așteptare, sunt banere mari în care se prezintă echipa primăriei. Vă rog să ne spuneți câți bani din bugetul municipal au fost cheltuiți pentru aceste acțiuni.

Ilie Ceban: Da, este o campanie de informare a populației lansată de Primăria Municipiului Chișinău, prin care informăm locuitorii despre persoanele responsabile pe domenii, așa ca locuitorii să cunoască, în cazul în care au o problemă pe domeniul transport, pe domeniul arhitectură, urbanism, să știe cine este responsabil, care sunt datele de contact, cum poate să înscrie la audiență la această persoană ca să-și cunoască persoanele responsabile din pe problemele lor. Care sunt costurile, nu vă pot spune, dacă vă veți putea face o solicitare în acest sens la Direcția Finanțe, cu siguranță va fi informat. Cert este că toată această campanie este pe pe platforma municipală, deci nu sunt costuri în acest sens contractate și este un un lucru care Primăria Municipiului Chișinău, atunci când am fost a fost solicitat direct la Guvern sau Parlament să avem campanii de mediatizare a diferitelor evenimente, inclusiv și referendumul sau recensământul, noi am plasat toate aceste informații pe platforma municipală, pe aceste stații.

Jurnalistă: Pentru colegii din presă, săptămâna trecută ați menționat că nu s-au făcut calcule și că săptămâna aceasta vor fi deja niște rezultate. Poate totuși ne spuneți câți bani s-au investit pentru aceste acțiuni? Pentru că înainte de a a le face, bănuiesc că faceți niște calcule. 

Ilie Ceban: Eu v-am răspuns.

Jurnalistă: Ați menționat despre situația COVID din Chișinău și ați spus că 40 de paturi ale unui spital au fost reprofilate. Să ne spuneți dacă există în acest moment o presiune pe sistemul medical și pe spitale din cauza acestei situații.

Marina Buga: Nu. Cum am mai menționat la raportare, situația este luată sub control, doar că necesită ca populația să cumva revendice acele obligații de a se proteja în unele aspecte și de a nu uita că totuși virusul COVID există. Presiune pe sistem nu este, doar din anumite considerente a fost necesar ca aceste paturi să fie reprofilate pentru persoanele infectate cu COVID în forme medii și grave, nu mai puțin cazuri extrem de grave.

Jurnalistă: Și dacă în spitalele municipale sunt suficiente teste de depistare a COVID-ului, vă rog să ne spuneți.

Marina Buga: Da, la acest capitol toate instituțiile municipale sunt asigurate cu tot necesarul.

Ilie Ceban: Alte întrebări? Mai sunt? Vă rog.

Ana Neamțu, Jurnal TV: Cunoaștem că la sfârșitul săptămânii trecute s-a produs un incident în sectorul Botanica. Un copac a căzut pe o alee de pe bulevardul Dacia și era cât pe ce să strivească o familie care stătea acolo. Cum privește municipalitatea acest caz, din ce cauză s-a întâmplat acest incident și ce întreprind autoritățile ca așa ceva să nu se mai întâmple?

Ilie Ceban: Este cineva de la Spații Verzi? Nu este domnul director. Noi am lansat și avem continuu un proces de inventariere a tuturor spațiilor verzi. Toți arborii care sunt sunt uscați sunt inventariați, transmiși pentru a primi autorizația de către Agenția de Mediu, pentru că nu putem interveni fără autorizație în acest sens și este un proces continuu. Autoritatea, deci Întreprinderea Municipală intervine la toate locațiile. Desigur că este o situație neplăcută și este un incident neplăcut atunci când când cad arborii, însă sunt temperaturi foarte înalte în în oraș și sunt efecte care nu pot fi prognozate exact. Sunt arbori foarte mari, foarte, inclusiv și arbori verzi cad jos. De aceea, în cadrul inventarierilor ei nu pot fi identificați și să spunem că uite, acesta ar trebui sau altul ar putea să cadă. Deci, sunt arborii vechi, situația de temperaturi foarte ridicate care generează aceste pericole.

Ana Neamțu, Jurnal TV: Responsabilii de la Agenția de Mediu au menționat că municipalitatea este în drept cumva să taie copacii fără autorizație în caz de urgență. Cum explicați acest lucru și dacă ne puteți oferi un exemplu?

Ilie Ceban: În caz de urgență când este copacul jos. Când a căzut, mergem și-l tăiem. Dar dacă nu a căzut, nu-l putem tăia.

Ana Neamțu, Jurnal TV: Dacă e să vorbim despre accidentul de pe podul de pe strada Ismail, unde o autospecială a căzut, ne puteți spune dacă responsabilii de la primărie au investigat motivele producerii acestui accident și cine se face responsabil de acesta? Domn director, preluați dumneavoastră?

Igor Gîrlea: Deci, la etapa actuală noi încă nu avem concluziile de la poliție. Cel puțin eu n-am nicio informație la subiectul dat. Din informația preliminară care a fost făcută, propriu-zis, publică și pe rețelele primăriei, dar și pe rețelele Autosalubrității, șoferul a spus că a încercat să evite impact frontal cu o mașină care a ieșit pe contrasens și, respectiv, a virat la dreapta, a frânat și, propriu-zis, care au fost consecințele, exact că a ieșit de pe, noi încă nu le cunoaștem. Așteptăm concluzia experților și a investigației de la poliție și odată ce ne clarificăm, cred că vom face informație publică.

Jurnalistă: Și mai am o întrebare referitor la târgurile școlare. Dacă ați putea să ne spuneți cum anume sunt organizate aceste târguri și dacă au fost instalate corturi, tarabe. De ce întreb? Pentru că noi am fost la sfârșitul săptămânii trecute pe adresele menționate pe site-ul primăriei și așa și nu am găsit nimic, adică nu era instalat nimic. Dacă ne puteți spune de ce se întâmplă acest lucru. 

Roman Vitiuc: Mulțumesc pentru întrebare. De fapt, la început de an Primăria Municipiului Chișinău emite dispoziția cu privire la calendarul târgurilor și iarmaroacelor care se desfășoară pe teritoriul municipiului Chișinău. Acest calendar, respectiv, conține și târgurile iarmarocul legat de anul școlar, care se desfășoară cu 2 săptămâni înainte de 1 septembrie. Conform dispoziției în cauză, preturile de sector sunt acele structuri care vor identifica nemijlocit locațiile în sector și vor asigura desfășurarea acestui eveniment. Dacă puteți spune exact despre ce locații sau despre ce târguri nu au fost identificate, atunci noi ne clarificăm în mod exact, dar se organizează și în funcție de solicitările care vin de la agenții economici pentru a fi amplasate în aceste locații.

Jurnalistă: Vă mulțumesc mult.

Ilie Ceban: Alte întrebări mai sunt?

Jurnalistă: Bună ziua. Domnule viceprimar, domnule Buț, ieri s-a făcut o lună de la tragedia din scuarul Sarmizegetusa. Dorim să vă întrebăm dacă s-a făcut lumină în acest caz și ce au arătat datele anchetei interne.

Ilie Ceban: Noi am menționat și anterior, așteptăm ancheta organelor de drept. Ulterior ne vom expune.

Jurnalistă: Avem un termen când vor fi făcute publice anumite rezultate? Ne referim strict la ancheta internă.

Ilie Ceban: Menționez încă o dată, așteptăm ancheta organelor de drept.

Jurnalistă: Bine, mulțumesc. Și o întrebare pentru domnul Mihalache. În cadrul consultărilor de pe 7 august au fost expuse mai multe sugestii, întrebări, precum tarifele ar fi prea mari. La acest capitol s-a expus consilierul municipal Alexandru Musteață. Totodată, serviciile de livrare, precum Glovo, au spus că vor fi vor să fie scutiți de aceste plăți. Tot așa, de la StopHam au spus că au o nelămurire în legătură cu achitarea online a parcărilor. Vrem să întrebăm dacă în variantă pe care la care acum lucrați și care va fi expusă Consiliului Municipal vor fi respectate aceste sugestii și ce modificări la mod practic și concret vor fi introduse și dacă vor fi introduse.

Vitalie Mihalache: Vreau să aduc la cunoștință, deadică am menționat anterior că a fost finalizată sinteza de propuneri și sugestii la acest regulament. În cadrul acestei sinteze, fiecare își va regăsi concluzia sau acel acea analiză a acelei propuneri și inclusiv propunerile care sunt din partea celor care au elaborat acest proiect de regulament și ulterior, după finalizarea și adunarea tuturor celor propuneri acceptate vor fi efectuate modificările care de asemenea vor fi consultate. 

 

acelor propuneri acceptate. Vor fi efectuate modificările care de asemenea vor fi consultate atât în cadrul procesului de expertiză juridică, expertiză anticorupție și inclusiv avizul prezentat de către Ministerul Finanțelor.

Doar după care va fi prezentat către consilieri. La ora actuală, exact ce s-a acceptat sau ce nu s-a acceptat nu putem menționa. Acest proces va fi de asemenea unul public. Prin publicarea acelui proiect de regulament finalizat cu includerea tuturor propunerilor și recomandărilor.

Jurnalistă: Se va lua în calcul posibilitatea micșorării acelor tarife la abonamente?

Vitalie Mihalache: Noi nu discutăm despre luarea în calcul a micșorării, majorării. Vreau să aduc la cunoștință că am regăsim în propuneri chiar majorarea tarifelor pentru unele zone.În special zona istorică. Iar acest lucru nu se analizează nemijlocit de către Direcția Generală Mobilitate Urbană. Acest lucru se va  dezbate pe deplin în cadrul ședinței Consiliului Municipal.

Jurnalistă: Vă mulțumesc. Și ultima întrebare ar fi la fel referitor la panourile care au apărut în stații de așteptare și în transport public. Unii experți politici, printre care și Andrei Păcuraru, susțin că aceasta ar fi o pregătire prealabilă pentru lansarea în cursa electorală pentru alegerile parlamentare. Ce puteți spune la acest capitol? Și pentru promovarea partidului...

Ilie Ceban: La această informație deja am răspuns la această întrebare. Nu cred că este cazul să repetăm. Ce am menționat, este o campanie de informare a populației despre persoanele responsabile pe domenii. Ca locuitorii să cunoască la cine se adresează atunci când au o problemă sau alta. Mulțumesc. Mai sunt întrebări?

Jurnalistă: Da, ultima. Dacă a arătat deja rezultate, dacă s-a mărit programarea cetățenilor la audienți sau dacă au fost depuse mai multe cereri. Că asta ar fi ideea, ca să fie promovați și informați cetățenii cine cu ce se ocupă. Și pe noi ne interesează dacă deja sunt primele rezultate, dacă este fructuoasă campania.

Ilie Ceban: Cetățenii pot să se adreseze oricând.

Jurnalistă: Vă mulțumesc.

Ilie Ceban: Colegi, încă un lucru și pentru mass-media, vă rugăm să preluați acest lucru. Ieri în Republica Moldova, în Chișinău, a fost lansat Campionatul Mondial la armwrestling. Este o competiție de talie mondială, internațională, unde participă peste 60 de țări, peste 1500 de participanți din toată lumea. Deci avem o prezență extrem de mare din toată lumea. De aceea rugăm foarte mult în următoarele șase zile să mergem să susținem concetățenii noștri, echipa națională la armwrestling. Competiția va avea loc pe strada Varlaam, în incinta hotelului Radisson. Și rugăm doritorii, amatorii să meargă să vadă acest minunat campionat și să susținem echipa noastră. Mulțumesc foarte mult.

O zi bună tuturor și succes!



 


Distribuie