Ședința serviciilor primăriei din 23 octombrie 2017
În cadrul ședinței săptămânale a primăriei a fost abordat subiectul agravării situației accidentare din municipiu. Potrivit reprezentantului direcției de poliție, săptămâna precedentă a fost înregistrat un număr record de pietoni loviți pe trecerile pietonale - 11 persoane. Deși se raportează săptămânal că principala cauză a tamponărilor este lipsa limitatoarelor de viteză, Direcția transport nu întreprinde măsuri și nu instalează limitatoare în locurile necesare. Un alt aspect care se agravează este numărul accidentelor în lanț, care în ultima perioadă au loc zilnic, cu implicarea a peste cinci unități de transport. De asemenea, a fost discutat subiectul evacuării gheretelor din parcurile centrale. Deja câțiva agenți au depus cereri prealabile și spun că, dacă nu vor fi soluționate, vor merge în instanță. Potrivit lui Nistor Grozavu, cererile conțin inclusiv „amenințări la persoană”. Referitor la problema lipsei produselor igienice din grădinițe, reprezentanta direcției, Viorica Negrei, a declarat că până în prezent nu este posibilă procurarea hârtiei igienice din contul direcțiilor de sector, deoarece nu există reglementări în acest sens. Mai exact, hârtia igienică nu se regăsește în lista de produse cu drept de procurare. Din acest motiv, a fost necesar „de identificat alte surse, cum ar fi părinții”.
DIRECȚIA POLIȚIE
Pe parcursul săptămânii precedente, pe teritoriul municipiului Chișinău au avut loc 28 de măsuri în masă, care s-au petrecut fără încălcări a ordinii publice. Au fost întocmite 975 de procese contravenționale, aplicate amenzi în mărime de 730 mii lei, dintre care 135 mii lei au fost achitați în primele 72 de ore.
Au fost înregistrate 38 de accidente rutiere majore, în urma cărora 47 persoane au fost traumatizate și o persoană a decedat. Au fost lovite 14 persoane, dintre care 11 pe trecerile pietonale și 3 în afara acestora. În toate locurile unde au fost lovite persoane nu au fost instalate limitatoare de viteză. Majoritatea accidentelor au avut loc în timpul zilei.
Reprezentantul direcției, Silviu Mușuc, s-a arătat nemulțumit de faptul că, deși direcția raportează săptămânal că pe trecerile de pietoni sunt lovite persoane din cauza că nu există limitatoare de viteză, direcția transport nu întreprinde măsuri și nu instalează limitatoare. Funcționarul a solicitat ca, în special în apropierea instituțiilor de învățământ, să fie instalate cât mai urgent limitatoare de viteză. Potrivit lui, în prezent acestea lipsesc la mai mult de jumătate din instituții.
Nistor Grozavu s-a arătat neputiincios în fața acestei situații:
Avem ceea ce avem și nu văd o dezvoltare pozitivă a evenimentelor în această direcție, dar oricum trebuie să găsim.
De la începutul acestui an au fost înregistrate 1059 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 51 persoane, iar 1200 au fost traumatizate. Comparativ cu anul precedent, se înregistrează o creștere la toate capitolele.
Accidente în lanț se întâmplă practic zilnic, cu implicarea a 5-6 unități de transport. Săptămâna precedentă au fost înregistrate 8 accidente în lanț.
DIRECȚIA GENERALĂ LOCATIV-COMUNALĂ ȘI AMENAJARE
Șeful direcției, Petru Gontea, a declarat că 142 blocuri gestionate de municipalitate sunt conectate la agentul termic (aproximativ 10% din numărul total de blocuri). Toate blocurile au primit pașapoarte. Blocurile gestionate de asociațiile de locatari sunt conectate la agentul termic în proporție de doar 2-3%, iar pașapoarte au primit doar 54%.
SA „TERMOELECTRICA”
Până în prezent la agentul termic au fost conectate în jur de 500 obiective. În această săptămână urmează să fie conectate mai multe blocuri, deoarece există multiple cereri în acest sens.
La întrebarea lui Nistor Grozavu privind cauzele necolectării de către ÎMGFL a cererilor privind compensațiile la agentul termic, directorul SA „Termoelectrica” a spus că probabil acesta este indus în eroare de către subalterni, deoarece astfel de probleme nu există, iar cererile sunt colectate. Spusele lui au fost confirmate de șeful direcției locativ-comunale, Petru Gontea.
Datoria instituțiilor municipale către SA „Termoelectrica” este de 18 mln lei.
SA „APĂ-CANAL CHIȘINĂU”
Toate cele 3 centrale termice sunt gata pentru a furniza agent termic. Solicitări pentru conectare încă nu există.
Datoriile consumatorilor persoane fizice către Apă-Canal este de 4 mln lei.
ÎM „EXDRUPO”
Se efectuează lucrări la intersecția străzilor Uzinelor și Industrială.
Au fost amenajate unele porțiuni de trotuar pe străzile Valea Trandafirilor, Bănulescu-Bodoni, Alexie Mateevici, Andrei Doga, Calea Orheiului.
Continuă salubrizarea de toamnă și colectarea frunzelor. Șeful EXDRUPO a făcut apel către conducătorii auto să se abțină de la parcarea pe carosabil unde sunt acumulări de frunze, pentru a le putea evacua.
ÎM „ASOCIAȚIA DE GOSPODĂRIRE A SPAȚIILOR VERZI”
Continuă lucrările de lichidare a consecințelor intemperiilor din aprilie. 85 % din parcuri au fost curățate. Au început lucrările în pădurile-parc (Râșcani, Florilor, Muncești)
Urmează să fie decis când se va petrece ziua națională „Un arbore pentru dăinuirea noastră”. Cel mai probabil că aceasta va avea loc la data de 4 noiembrie. Pe teritoriul municipiului se planifică plantarea a 24 000 - 24 500 de arbori și arbuști.
PRETURA BUIUCANI
Pretorul sectorului Buiucani, Valeriu Nemerenco, a spus că în parcurile centrale din oraș au existat 61 de unități comerciale, dintre care 51 au fost evacuate și anume: 30 frigidere, 6 gherete, 15 tonete. În zilele următoare vor fi evecuate toate.
Primarul interimar a cerut Direcției arhitectură și celor de la Spații Verzi să reamenajeze spațiile de unde a fost ridicate gheretele.
Nistor Grozavu a solicitat să fie efectuate zilnic verificări ca să nu apară gherete noi. Acesta a spus că nu exclude că cineva din proprietarii gheretelor care acum sunt evacuate să încerce să le reinstaleze în alte locuri.
Deja câțiva agenți au depus cereri prealabile și spun că, dacă nu vor fi soluționate, vor merge în instanță.
„Da, am văzut aceste cereri, cu amenințări la persoană. Așa cum se face în Chișinău”, a afirmat Grozavu.
DIRECȚIA GENERALĂ EDUCAȚIE, TINERET ȘI SPORT
Autobuzele pentru transportarea elevilor care au fost transmise la balanța direcției au fost înregistrate și vor fi transmise pentru utilizare instituțiilor de învățământ.
Referitor la problema lipsei produselor igienice din grădinițele din municipiu, reprezentanta direcției, Viorica Negrei, a declarat că în acest an, pentru procurarea detergenților și a altor produse igienice din buget a fost planificată suma de 1 300 000 de lei. Totuși, până în prezent nu este posibilă procurarea hârtiei igienice din contul direcțiilor de sector, deoarece nu există reglementări în acest sens. Mai exact, hârtia igienică nu se regăsește în lista de produse cu drept de procurare. Din acest motiv, a fost necesar „de identificat alte surse, cum ar fi părinții”, a declarat directorul adjunct al DGETS.
Totodată, pentru anul viitor, potrivit Vioricăi Negrei, se prevede majorarea normei alocate per copil și din contul acestei majorări se vor putea cumpăra și produse igienice, precum hârtia de WC.
Șeful Direcției sănătate Chișinău, Mihai Moldovanu, susține că aceste majorări ale normei nu vor schimba situația în contextul în care se înregistrează o creștere a prețurilor.
În general nu există normative. Trebuie să știm cât detergent sau produse igienice sunt necesare pentru un copil. Au dreptate părinții când spun că nu există nimic acolo. În general nici nu sunt reparate blocurile sanitare. Este o problemă care trebuie soluționată. Trebuie să ieșim cu inițiativa să elaborăm noi normativele pentru copiii din municipiul Chișinău”
Autoritățile municipale urmează să elaboreze o listă a produselor igienice necesare, care ulterior să fie aprobată de Consiliu.
Responsabil: Natalia Slepuhin
sursă poze: privesc.eu