PrimariaMea
Se numără gropile: cum a ajuns strada Calea Ieșilor la un an după darea în exploatare Image
21 mai 2024

Se numără gropile: cum a ajuns strada Calea Ieșilor la un an după darea în exploatare

 

Deși iarna nu a fost una cu precipitații abundente, venirea primăverii a scos la iveală florile din pământ și gropile din asfalt. Capitala arată ca o imensă coală ciuruită. Pe unele străzi, gropile sunt greu de evitat de către șoferi – fugi de una și dai în alta. Un exemplu este str. Alexandr Pușkin, aflată chiar în centrul capitalei. Revoltătoare este însă situația tronsoanelor de drum reparate recent, cu care municipalitatea s-a lăudat, iar edilul și-a atras PR politic. În articol, vă prezentăm o scurtă retrospectivă a lucrărilor efectuate pe str. Calea Ieșilor și a situației în care a ajuns la circa un an de la darea în exploatare. 

 

Strada Calea Ieșilor  

Suma investiției: 16,6 milioane lei

Începutul lucrărilor: iulie 2022

Sfârșitul lucrărilor: 2023

Lucrări executate de: ÎM Regia „Exdrupo” și o companie privată.

La începutul lunii iulie, anul 2022, autoritățile municipale anunțau că pornesc lucrările de reparație a străzii Calea Ieșilor din sectorul Buiucani al capitalei. Aceasta era vizibil deteriorată și avea nevoie urgentă de reparație, fiind una din căile de acces în capitală. Responsabilii de la ÎM Regia „Exdrupo” estimau că intervenția va avea loc timp de o lună și jumătate, pe o suprafață de 18 mii mp.

Din start, muncitorii au frezat asfaltul pe segmentele cu un grad mai înalt de deteriorare, după care au făcut plombări. Ulterior, peste materialul deja existent, responsabilii au așternut un alt strat de asfalt. Din informația făcută public pe platformele municipalității, aflăm că pe întreaga stradă a fost aplicat un tratament bituminos de tip Slurry Seal (amestec de asfalt, umplutură minerală, apă și aditivi). Într-un articol publicat în august 2022, pe site-ul mobilitatechisinau.md, vedem că cei de la Direcția Generală Mobilitate Urbană (DGMU) prezintă metoda de întreținere ca una inovatoare pentru oraș. Potrivit lor: „Metodă este menită să prelungească durata de viață a învelișului de asfalt, fiind aplicată în cazul drumurilor cu deteriorări ușoare până la moderate, cu fisuri înguste.” Pentru această ultimă etapă, DGMU a contractat o companie privată, numele căreia nu-l precizează în sursele publice.  

 

Astfel, cu cele 16,6 milioane de lei, bani alocați pentru lucrări, s-au făcut următoarele:

  • consolidarea fundației de drum în zonele stațiilor de așteptare și pe alte porțiuni defecte; 
  • frezarea suprafețelor carosabile degradate și plombarea acestora; 
  • reparația sistemului pluvial și ridicarea la cota drumului a receptoarelor și fântânilor de vizitare.

 

În luna august 2023, după aplicarea marcajului, cei de la Primăria Chișinău anunțau oficial că lucrările au fost finalizate. Informația a fost comunicată cu fast, cu câteva luni înainte de alegerile locale, cu o serie de imagini realizate cu drona. Bine lustruite, pozele prezintă o strada Calea Ieșilor ca ruptă din poveste și ca pe un exemplu de lucrare care ar fi fost făcută bine.

Însă, marcajul stradal a fost cu năbădăi și a trezit multe discuții în spațiul public. Pe unele porțiuni acesta a fost aplicat, apoi șters și așternut altul. Mai mult ca atât, au fost scoase două treceri de pietoni, iar în zona unui centru comercial, a fost scoasă opțiunea de întoarcere a automobilelor. Acest lucru a trezit nemulțumirea șoferilor și pietonilor (vezi plângere). Ulterior, responsabilii au anulat interdicția de întoarcere și au aplicat un nou marcaj care să permită manevra. Corecția însă nu a șters de tot vechiul marcaj, așa că pe unele porțiuni liniile se dublau. Cât despre trecerile de pietoni, ex-viceprimarul, actual consilier municipal, Victor Chironda (Platforma DA), afirma: 

„Fără nici un anunț, fără proiect de reorganizare a circulației rutiere, fără consultări cu specialiștii în domeniu. Pur și simplu au fost eliminate. În zonele unde au fost eliminate trecerile respective, există o aglomerație de instituții comerciale, sociale și blocuri locative. În rezultatul eliminării, trecerilor pietonale, distanțele dintre treceri s-au mărit de la 140 m la 270 la primul segment și  de la 230 la 400 de metri la al doilea.”

Chiar din vara lui 2023, temperaturile ridicate au scos la iveală primele denivelări, adică valuri. Mai apoi, ploile din toamnă au știrbit din claritatea marcajului. Ca în decembrie, să observăm, că asfaltul se jupoaie de parcă ar fi o folie. Iată cum arată o porțiune de drum din apropierea telefericului: VIDEO. Tot acolo, la stația de așteptare, la fiecare ploaie, apa ce adună asemeni unui imens iaz. Cantitatea de apă devine o provocare pentru pietonii care așteaptă venirea transportului. 

Probleme au fost sesizate de unii locuitori ai capitalei și pe platforma eu.chisinau.md. Unul dintre ei, în februarie 2024, atenționa despre o serie de gropi, de o adâncime de circa zece cm, chiar la stația de așteptare din fața parcului „Alunelul” (vezi sesizarea).  


 

Alte străzi, aceeași situație

Imaginea dezastruoasă este și în cazul tronsoanelor reparate cu mai mulți ani în urmă, dar cârpite pe parcurs. Aceste poze (poza 1, poza 2) au fost făcute la sfârșitul lunii martie, pe strada Alexandr Pușkin din Chișinău. Observăm că porțiunea de asfalt este atât de afectată încât la suprafață a ieșit pietrișul. Peisajul dezolant poate fi observat pe toată lungimea străzii. 

Și de această dată nemulțumirile locuitorilor s-au revărsat și pe platforma municipalității, creată în acest scop. Acest chișinăuian, de exemplu (vezi sesizarea), a surprins o gaură imens de adâncă, chiar la marginea carosabilului, unde parchează mașinile. Deși pare că muncitorii au intervenit în zona respectivă, sarcina nu a fost dus până la capăt. 

Locuitorii capitalei sunt nemulțumiți și de starea altor drumuri. De exemplu, pe str. Mihail Sadoveanu, și așa intens uzată, pe un segment de drum se poate observa cum în asfalt s-a făcut o adâncitură, asemeni unui val. Despre asta, un chișinăuian a scris pe plattforma eu.chisinau.md: „Se prăvale asfaltul, vă rog să luați măsuri.”

În sectorul învecinat, la Râșcani, pe str. Andrei Doga, o groapă cu diametrul de circa un metru, pune bețe în roate conducătorilor auto. Cei care traversează zona, susțin că din cauza acesteia, se formează ambuteiaje. 

Pe străzile adiacente sau în unele cartiere, peisajul este și mai jalnică. De exemplu, str. Constructorilor este cu gropi una în alta. Porțiunile cu asfalt bun sunt mai puține decât cele fără strop de asfalt. Oamenii afirmă că în curând, mașinile nu vor mai putea circula pe acolo. 

Din categoria lucrărilor făcute de mântuială este și cazul str. Gavriil Bănulescu-Bodoni. La mijlocul lunii aprilie, chiar la intersecția cu str. București, în asfalt s-a format un crater imens. Cu ușurință, acolo încăpea roata unei mașini.