PrimariaMea
Șapte ore de ședință dedicate declarațiilor și modificării ordinii de zi Image
20 mar. 2023

Șapte ore de ședință dedicate declarațiilor și modificării ordinii de zi

După o lună și jumătate de pauză, consilierii municipali s-au convocat în ședință extraordinară. Aceștia au avut pe masă ordinea de zi cu un total de 43 de proiecte. Totuși, cele șapte ore de ședință au fost petrecute pentru includerea unor subiecte noi. Mai exact, consilierii au votat pentru introducerea a 26 de proiecte și prezentări de informație suplimentare. Potrivit componenței CMC, acest lucru s-a întâmplat după ce ședința din 17 martie ar fi fost convocată de primar fără consultarea Biroului permanent, așa cum prevede procedura. 

Ședința a început cu 35 de minute mai târziu. Grigore Bejenaru, consilier ex-socialist și actual independent,  a fost votat în calitate de președinte al ședinței. 

Ulterior, consilierii au trecut la aprobarea ordinii de zi.  După ce a fost votată ca bază, consilierii au exclus o serie dintre acestea, iar altele au fost adăugate. 

 

Excluse din ordinea de zi:

  • Nr. 42 Aprobarea tranzacției de împăcare între Primăria Municipiului Chișinău și ÎCS „Epa Media” (retras de executiv).

 

Ordinea de zi completată cu:

  • Instituirea Comisiei Municipale Chișinău pentru organizarea și efectuarea recensământului populației și a locuințelor pentru anul 2024 (propus de executiv);
  • Acceptarea acordării asistenței tehnice din partea UNICEF asigurarea alimentației copiilor refugiați din sistemul educațional municipal (propus de executiv);
  • Informații cu privire la procedura convocării ședinței CMC (propus de PSRM);
  • Informații cu privire la situația financiară de la S.A. Apă-Canal Chișinău (propus de PSRM);
  • Informații cu privire la implementarea proiectului îmbunătățirii trotuarului în zona istorică (propus de PSRM);
  • Informații cu privire la procedura de aprobare a propunerilor consilierilor municipali în proiectele de decizie (propus de PSRM);
  • Informație despre construcția nefinisată din str. Alexandru cel Bun (propus de PSRM);
  • Informație despre situația creată în cadrul comisiei de evaluare a activității șefului interimar al Secției de control și protecția animalelor (propus de V. Bunescu);
  • Informație privind situația creată în urma lucrărilor de reparație a trotuarelor, deteriorarea copacilor și a spațiilor verzi (propus de V. Bunescu);
  • Informație cu privire la terenurile aflate în gestiunea Î. M. Primtrans (propus de R. Cojocaru);
  • Informații cu privire la construcția din str. Vissarion Belinski 71 (propus de R. Cojocaru);
  • Informații din partea viceprimarului Irina Gutnic despre situația creată la Grădina Zoologică, 50% din angajați au înaintat o petiție la primărie (propus de S. Burgudji);
  • Informații cu privire la construcția din str. Moara Roșie 23/2 (propus de V. Cebotari);
  • Informație despre măsurile întreprinse în vederea sporirii siguranței pe trecerile de pietoni (propus de V. Cebotari);
  • Informații referitor la PUZ-urile în proces de aprobare, din Stăuceni, Băcioi și Durlești (propus de V. Cebotari);
  • Proiect de decizie cu privire la transmiterea sistemelor de irigare automatizate de pe aliniamente stradale în gestiunea Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi” (propus de V. Cebotari);
  • Proiect de decizie cu privire la creșterea gradului de siguranță a trecerilor de pietoni din mun. Chișinău (D. Ivanov);
  • Informație despre întreprinderea nou creată, care urmează să se ocupe de animalele cu și fără adăpost (Z. Popa);
  • Informații cu privire la construcțiile de pe teritoriul instituțiilor de învățământ (Z. Popa);
  • Informație exhaustivă despre creditele contractate de primăria Chișinău (I. Cebanu);
  • Proiect de decizie cu privire la atribuirea statutului de stradă pietonală pentru str. Arhanghelul Mihail (R. Verbițchi); 
  • Informații despre Raportul de audit privind evaluarea gestionării resurselor alocate pentru întreținerea necropolei de animale (R. Verbițchi); 
  • Informație despre executarea deciziilor CMC 16/4 și 16/3 din 18.10.2022 cu privire la construcția sistemului de degazare activă a depozitului temporar situat pe str. Uzinelor, prin contractarea lucrărilor în baza procedurii de licitație publică, și cu privire la eficientizarea sistemului de gestionare eficientizare a deșeurilor municipale prin contractarea serviciilor de sortare (A. Bondarenco);
  • Raport financiar al Direcției cultură pentru anul 2022 (D. Cojocaru);
  • Informații despre reparația instituțiilor de învățământ școlar și preșcolar, din anul 2022 și până în prezent (D. Cojocaru);
  • Raport despre finanțele repartizate prin dispoziția primarului general, din anul 2022 și până în prezent (D. Cojocaru).

 

DECLARAȚII CONSILIERI

Ruslan Verbițchii (Platforma DA) a vorbit despre procesul contravențional pornit de către reprezentanții Centrului Național Anticorupție (CNA), pe numele consilierilor care au votat pentru aprobarea unor PUZ-uri din mun. Chișinău. ,,Prin hărțuirea consilierilor municipali chemați la CNA, se atestă o ingerință directă în activitatea consilierilor. Din păcate, practicile de pe timpul lui Plahotniuc nu au încetat, iar Procuratura este folosită ca bâtă politică împotriva celor care nu fac jocul puterii”, a declarat Verbițchi. 

Corneliu Pântea (PUN)  a declarat că: ,,E regretabil ce se întâmplă, se creează un precedent periculos. CNA rămâne un instrument de intimidare la adresa unor politicieni, la comandă altor politicieni. Am ajuns ca o ședință a CMC, convocată prin dispoziția primarului general, având o ordine de zi avizată de reprezentanții executivului, să fie motiv pentru ca aleșii să fie cercetați contravențional. Se întâmplă doar pentru faptul că opinia lor nu a coincis cu opinia altui politician dominator. Noi, cei care ne-am dat votul, am acționat în interesul public. Nu am depășit competențele alesului local, acordat prin lege.”

Victor Poleacov (PSRM): ,,Am aflat despre convocarea ședinței CMC nu de la Biroul Permanent, nu de la secretar, ci printr-o dispoziție a primarului general, cu ordinea de zi pregătită, fără să fim consultați despre proiectele de decizie. Actul final prin care trebuie să se convoace ședința este dispoziția primarului general. Totuși, legile nu presupun în detaliu cum se convoacă o ședință CMC. În 2016 a fost aprobat Regulamentul privind constituirea și funcționarea CMC. (...) Ar trebui convocat Biroul permanent și luate deciziile de către el, acolo se întocmește ordinea de zi, apoi aceasta este expediată primarului. Vă rugăm să nu ignorați Biroul permanent al CMC.”

Zinaida Popa (PAS): ,,Dacă ești afiliat și accepți să fii MAN, poți să-ți continui activitatea în primărie. Dacă nu ești MAN, atunci nu ai nicio valoare. Sunt sigură că în perioada următoare urmează să fim martorii unor demisii din partea pretorilor, șefilor de direcție sau de secție, pentru că primarul consideră că primăria este jucăria lui. Ne-a atras atenția vizita recentă a primarului în Israel. Vedem comportamentul dual al acestuia. El instigă la ură în Republica Moldova referitor la apartenența de gen, pe când în Israel dă mâna cu președintele Parlamentului, căsătorit cu un bărbat, care crește doi copii.”

Dinari Cojocaru (PSRM): ,,Timp de trei luni de zile, CMC-ul nu a avut activitate. Nu înseamnă că în municipiu nu este ce de făcut, cineva a vrut pur și simplu să-și arate mofturile. Este o procedură clară de hotărâre a zilei ședinței și ordinii de zi. Totuși, de data asta, cineva în cabinet a semnat data de 17, fără ca restul consilierilor să știe acest lucru. Peste 1-2 zile, au fost contactați doar câțiva consilieri de către dl. Talmaci, fără a anunța despre acest lucru în grupul nostru de pe rețelele de socializare. S-a făcut o ilegalitate. (...) Adresarea este către colegii care s-au vândut. Banul e ban, dar nu uitați că ați fost aleși pe linia unui partid. Fiecare a avut niște promisiuni față de cetățeni.”

Serghei Burgudji (P.P ,,Șor”): ,,Am impresia că ordinea de zi aprobată astăzi va fi examinată până la sfârșitul mandatului nostru. Dl. secretar, trebuie să convocați Biroul permanent așa cum prevede regulamentul.” Burgudji s-a referit și el la cercetarea pornită de CNA pe numele mai multor consilieri. 
 

DECLARAȚII SOCIETATEA CIVILĂ

Iuliana Pascal, avocată: ,,Prin hotărârea Judecătorie Chișinău a fost admisă cererea dl. G. Jandîc în calitate de reclamant, și atribuit un lot de pământ familiei sale. Prin decizia CMC din 2015, a fost alocat lotul. În cadrul executării deciziei CMC și a hotărârii judecătorești, a fost emisă încheierea de către executorul judecătoresc privind aplicarea sechestrului pe acest teren. La moment este decizia definitivă. Cu stupoare am descoperit că pe ordinea de zi a ședinței respective, pct. 31, se dorește înlocuirea acestei adrese cu alta. Dl. Grigorițchi a mai încercat să facă asemenea acțiuni.” 

Iana Verber, activistă civică, s-a referit la situația controversată privind demiterea angajatului Secției Control și Protecție a animalelor, Karl Luganov. Verber a precizat că decizia ar fi una neargumentată și luată în funcție de culoarea politică. ,,Riscăm să scoatem din funcție unul dintre cei mai buni specialiști din țară pe acest domeniu.”, a mai precizat activista. 

Irina Selevestru, administratoare a blocului, a cerut ca consilierii să susțină acordarea unui nou certificat de urbanism pentru blocul deja ridicat pe str. Alexandru cel Bun 115/3. Construcția, despre care presa a scris în repetate rânduri, a fost ridicată cu peste zece ani în urmă. Chiar și așa, proprietarii nu se pot muta acolo. 

Proprietară a unui apartament din str. Alexandru cel Bun 115/3: ,,Mă adresez în numele a 400 de locatari. Noi am cumpărat o casă și prin lege ni s-a făcut contract de investiție. Firmei de construcții i-a fost eliberată autorizație, iar apartamentele înregistrate la cadastru. Nu fiți marionete la unele legi care ne aduc în așa situație.”

 

Durata ședinței: 7 ore

Pauză: 2 ore


Ordinea de zi


 

1. Încorporarea recruților din municipiul Chișinău în serviciul militar în termen, serviciul militar cu termen redus sau serviciul civil pentru perioada primăvară-vară

Proiect de decizie 

Proiectul de decizie constă în aprobarea componenței nominale a Comisiei de încorporare în serviciul militar în termen, cel cu termen redus și serviciul civil în mun. Chișinău; a Comisiei medico-militare din mun. Chișinău; programul de activitate a celor două; precum și alte detalii legate de proces. 

Statut: Aprobat

Voturi

PSRM

Platforma

DA

PAS

PL

PP

 Șor

PSDEM

PCRM

PUN

Pro

12

4

4

3

-

-

-

1

Contra

-

-

-

-

-

-

-

-

Abțineri

-

-

-

-

2

-

1

-

 

Voturi

Neafil.

Nedelea

Neafil.

Jitari

Neafil.

Bunescu

Neafill.

Mandatii

Neafil.

Afanasenco

Neafil.

Cebotari

Neafil.

Doroș

Neafil.

Tîșcul

Neafil.

Ceban

Neafil.

Polodiuc

Neafil.

Bejenaru

Neafil.

Șerepitco

Neafil.

Aghenie

 

Pro

-

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Contra

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Abțineri

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Decizia finală 


 

2. Instituirea Comisiei municipale Chișinău pentru organizarea și efectuarea recensământului populației și locuințelor în anul 2024

Recensământul populației și locuințelor din Republica Moldova se preconizează a fi realizat în anul 2024. În trimestrele 1 și 4 ale anului curent, va fi organizat și un recensământ de probă.

Proiectul de decizie prevede constituirea Comisiei municipale Chișinău, care va oferi suport pentru organizarea procesului. 

Statut: Aprobat

Voturi

PSRM

Platforma

DA

PAS

PL

PP

 Șor

PSDEM

PCRM

PUN

Pro

12

3

 

-

-

-

-

1

Contra

-

-

 

-

-

-

-

-

Abțineri

-

-

 

1

1

-

1

-

 

Voturi

Neafil.

Nedelea

Neafil.

Jitari

Neafil.

Bunescu

Neafil.

Mandatii

Neafil.

Afanasenco

Neafil.

Cebotari

Neafil.

Doroș

Neafil.

Tîșcul

Neafil.

Ceban

Neafil.

Polodiuc

Neafil.

Bejenaru

Neafil.

Șerepitco

Neafil.

Aghenie

 

Pro

-

-

1

-

-

1

-

-

1

1

1

1

1

Contra

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Abțineri

-

1

-

-

-

-

1

1

-

-

-

-

-

Decizia finală 


 

3. Informație cu privire la evaluarea șefului interimar al secției Control și protecția animalelor din cadrul Direcției generale locativ-comunale și amenajare

Potrivit raportorului, Ghenadie Dubița, șeful Direcției generale locativ-comunale și amenajare, Karl Luganov a fost numit prin ordin în funcția de șef interimar al Secției control și protecția animalelor. Informația a fost solicitată după ce responsabiliii din cadrul municipalității au pornit o anchetă de serviciu privind activitatea lui Karl Luganov. 

Alte detalii la subiect Dubița nu a mai oferit, astfel că aleșii locali i-au adresat întrebări. 

Zinaida Popa (PAS) a cerut informații despre motivele care au stat la baza deciziei de a porni o anchetă de serviciu pe numele lui Karl Luganov. Dubița a explicat că a fost depusă o sesizare din partea șefului angajatului, Vasile Efros. Astfel, conform procedurii, sesizarea a fost transmisă președintelui comisiei disciplină din cadrul DGLCA. Cel din urmă a decis convocarea comisiei, ca mai apoi să se hotărască inițierea unei anchete de serviciu. 

Întrucât ceasul indica ora 17:00, consilierii au optat pentru luarea unei pauze și pentru continuarea ședinței marți, 22 martie. 


 

Responsabilă de monitorizare: Loreta Lisnic

 

VIDEO 1 DE LA ȘEDINȚĂ

VIDEO 2 DE LA ȘEDINȚĂ

 


Publicat de:

Distribuie