Raport despre necropolă și ajutor financiar pentru bucătarii din grădinițe
Ajutor material în valoare de un salariu adăugător pentru lucrătorii din bucătăriile grădinițelor municipale, colaborarea între pretura sectorului Buiucani și mun. Reșița din România și corelarea bugetului pentru anul 2021 - acestea au fost câteva dintre subiectele discutate și votate de către consilieri la ședința din 16 decembrie. Totodată, consilierii au audiat o informație din partea celor trei entități responsabile de problema animalelor fără adăpost din capitală - Direcția generală locativ-comunală și amenajare, Regia Autosalubritate și Secția pentru protecția și controlul animalelor.
Întrunirea a fost continuarea ședinței început pe 15 decembrie și a fost prezidată în continuare de Andrei Năstase (Platforma DA). Consilierii au avut de examinat doar cinci subiecte și de audiat o informare. Totuși ședința s-a petrecut cu multe declarații politice, acuzații între consilieri și la adresa guvernării.
Durata: 2 ore și 53 minute
3. Transmiterea unui radiograf și a unui vertigraf în gestiunea economică a IMSP SCM „Gheorghe Paladi”
Spitalul „Gheorghe Paladi” are nevoie de aparatul de radiografie și vertigraful vor fi utilizate pentru diagnosticarea și tratamentul pacienților bolnavi de COVID-19. Procurarea unui echipament nou ar dura între două și cinci luni. Astfel, aparatele vor fi transmise în gestiune Spitaului „Gheorghe Paladi” de către Asociația Medicală Teritorială Râșcani.
Consilierii nu au avut întrebări și au aprobat proiectul în unanimitate.
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | PCRM | PUN | Neafiliat
Nedelea |
Neafiliat
Bunescu |
Pro | 15 | 8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Contra | ||||||||||
Abțineri |
Decizia finală
4. Încheierea Acordului de cooperare între Pretura sectorului Buiucani din mun. Chișinău și Primăria mun. Reșița, județul Caraș-Severin, România
Colaborarea va începe prioritar în domeniul educației. Astfel, aproximativ 50 de elevi din Chișinău vor merge anul viitor la tabără la Reșița. La fel, studenții Universității de Stat și Pedagogice „I. Creangă” vor putea să meargă la practică la Reșița. În același timp, se analizează posibilitatea renovării unei grădinițe din Chișinău cu susținerea financiară a mun. Reșița. Acordul de colaborare se instituie între pretură și primărie și nu direct cu primăria Chișinău, din motivul populației mun. Reșița, care este de aproximativ 70 000 locuitori.
Statut: Aprobat
Voturi* | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | PCRM | PUN | Neafiliat
Nedelea |
Neafiliat
Bunescu |
Pro | 19 | 9 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | ||||||||||
Abțineri | 1 |
* Numărul total de voturi exprimat de președintele ședinței (37) nu corespunde cu calculele Primăria Mea (38).
Decizia finală
5. Acordarea unui ajutor material
Proiectul prevede acordarea unui ajutor financiar sub forma unui salariu adăugător pentru lucrătorii din blocurile alimentare din capitală. Conform ultimelor date, 486 de persoane din cele 585 necesare activează în blocurile alimentare. Vârsta medie a angajaților este 57-65 de ani. Locurile nu sunt suplinite atunci când cineva din angajați pleacă. Mai mult, personalul activează în condiții nocive, de la ora 6 dimineața, iar pe parcursul săptămânii ridică greutăți de până la 1 tonă. Salariul brut al unui magaziner este de 2322 de lei, al unui bucătar - 3096, iar al unui bucătar auxiliar e de circa 2000 lei.
Deși ceva timp în urmă a fost acordat un supliment la salariu, acesta nu a rezolvat problema completării locurilor de muncă.
Mai mulți consilieri au luat cuvântul, exprimându-și susținerea pentru proiect și partea de merit pe care și-o atribuie în crearea acestuia. Totodată, consilierii au profitat de ocazie pentru a face acuzații către autoritățile centrale pentru că nu ar fi întreprins acțiuni pentru majorarea salariilor personalului din blocurile alimentare.
Alexandru Bondarenco (PSRM) a propus excluderea parțială a punctului 2 din proiectul de decizie, care prevede că de ajutor material nu vor beneficia cei cărora le-au fost aplicate sancțiuni disciplinare, inclusiv avertismente. Conform lui Andrei Pavaloi, Codului Muncii, la articolul 165 alin.(1), prevede că bonusuri de acest tip nu pot fi oferite celor care au primit sancțiuni disciplinare, astfel includerea acestei sintagme este necesară. Totodată, la moment nu ar fi persoane cu astfel de sancțiuni, astfel sintagma nu va afecta lucrătorii. Ulterior, după consultarea Codului Muncii, Bondarenco a propus totuși excluderea sintagmei privind sancțiunile.
Valerii Klimenko (P. Șor) a întrebat de ce se acordă un singur salariu ca bonus. Conform lui Andrei Pavaloi, Legea 270 permite oferirea unui singur salariu anual ca bonus.
Ulterior, consilierii au profitat de prezența lui Andrei Pavaloi, șef adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport, pentru a adresa întrebări pe alte subiecte legate de educație.
Amendamente:
Pct. 2, este exclus textul „cu excepția persoanelor cărora le-au fost aplicate sancțiuni disciplinare”.
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | PCRM | PUN | Neafiliat
Nedelea |
Neafiliat
Bunescu |
Pro | 21 | 12 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Contra | ||||||||||
Abțineri |
Decizia finală
6. Corelarea bugetului municipal Chișinău pentru anul 2021
Proiectul presupune majorarea indicatorilor generali, din contul transferurilor cu destinație specială pentru învățământ, pentru achitarea salariilor celor din domeniul educațional. La fel s-a propus micșorarea alocației de la fondul de eficiență energetică pentru L. T. „Gaudeamus” din cauza neexecutării lucrărilor de termoizolare a instituției. În același timp, pe parcursul anului au fost oferite bonusuri, care însă nu au avut acoperire financiară. Astfel, s-a solicitat majorarea alocațiilor către Pretura Buiucani, Direcția educație și altele.
Aliona Doroș (Platforma DA) a întrebat privind neexecutarea lucrărilor la L.T. „Gaudeamus”. Conform raportoarei, instituția este la autogestiune, iar administrația acesteia nu a oferit detalii privind motivul neimplementării proiectul de termoizolare. La fel, nu se cunoaște dacă proiectul va fi implementat anul viitor.
Ion Cebanu (PL) s-a interesat dacă termenele de transfer din bugetul de stat sunt respectate și nu sunt înregistrate restanțe sau întârzieri. Raportoarea a confirmat că nu există întârzieri.
Proiectul a fost aprobat unanim.
Statut: Aprobat
Voturi* | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | PCRM | PUN | Neafiliat
Nedelea |
Neafiliat
Bunescu |
Pro | 21 | 12 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | ||||||||||
Abțineri |
* Voturile consilierilor PD, PCRM și PUN nu au fost repetate la microfon și nu putem garanta corectitudinea acestora.
Decizia finală
7. Aprobarea Planului de acțiuni pentru anii 2022-2025 privind implementarea Strategiei municipale pentru protecția drepturilor copilului pe anii 2020-2025
Consilierii nu au avut întrebări și au aprobat subiectul unanim, cu 43 de voturi.
Statut: Aprobat
Voturi | PSRM | DA | PAS | PL | PP Șor | PD | PCRM | PUN | Neafiliat
Nedelea |
Neafiliat
Bunescu |
Pro | 21 | 9 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Contra | ||||||||||
Abțineri |
Decizia finală
8. Informare privind situația creată la necropola de animale din mun. Chișinău și solicitările Î.M. „Regia Autosalubritate” pentru achitarea cheltuielilor de întreținere a acesteia de către Direcția generală locativ-comunală și amenajare
Informația a fost solicitată de consilieri la începutul ședinței, după ce săptămâna precedentă subiectul necropolei a ajuns în vizorul presei. Totodată, chiar la începutul ședinței, mai multe activiste au vorbit despre neregulile la necropolă și s-au expus împotriva alocării a 8,5 milioane de lei către Regia Autosalubritate în 2022 pentru gestionarea azilului.
Consilierii au solicitat o informare completă, atât din partea reprezentanților Direcției generale locativ-comunală (DGLCA), a reprezentanților Secției pentru Control și Protecție a Animalelor (SCPA) care este, la fel, în subordinea DGLCA, și a celor de la Î.M. „Regia Autosalubritate”. Astfel, la raport s-au prezentat șeful DGLCA - Ion Burdiumov, șeful interimar la SCPA - Karl Luganov și administratorul interimar al Regiei Autosalubritate - Igor Gîrlea.
Ion Burdiumov a declarat că, pentru anul 2021, ar fi fost făcute transferuri doar pentru lunile ianuarie și februarie, după care reprezentanții SCPA, responsabili de aprobarea achitărilor, au refuzat să facă acest lucru, iar transferurile nu au fost efectuate. Burdiumov a mai menționat că la moment se creează o comisie care să analizeze situația și să vină cu propuneri de soluționare a problemei animalelor fără adăpost. Acest lucru a fost confirmat și de Ruslan Verbițchi (Platforma DA) care a declarat că a înregistrat un asemenea proiect. Documentul ar fi obținut aviz pozitiv din partea comisiei juridice și va fi supus votului la următoarea ședință CMC. Ulterior, Burdiumov a declarat că, în viziunea sa, este necesară crearea unei entități separate care să gestioneze problema, cu alocarea fondurilor direct din bugetul municipal și nu prin intermediul DGLCA.
Igor Gîrlea, numit în funcția de administrator interimar al Regiei Autosalubritate în noiembrie, a menționat despre mai multe probleme pe interior. Astfel, DGLCA ar fi atribuit Regiei Autosalubritate funcțiile ce privesc gestionarea problemei animalelor fără adăpost, prin încheierea unui contract. Totuși, din luna martie și până în prezent, DGLCA nu și-ar fi îndeplinit obligațiile contractuale, respectiv nu ar fi achitat pentru serviciile prestate de către Regia Autosalubritate. Achitarea serviciilor în mare parte ține de achitarea salariilor angajaților necropolei. Gîrlea a menționat că această întârziere ar fi cauzată de conflicte personale între reprezentanții Regiei Autosalubritate și SCPA. Ca soluție, Gîrlea a propus achitarea integrală de către DGLCA a datoriei și modificarea Regulamentului privind animalele fără adăpost. Administratorul interimar a mai menționat că, controlul efectuat de ANSA nu are putere juridică, fiind „doar opinie” și ar fi fost efectuat neconform, fără anunțare prealabilă și nu a fost aplicată amendă în urma acestuia. Mai mult, conform acestuia, ANSA ar mai fi efectuat controale în trecut, însă aceasta ar fi prima oară când a depistat neregulile menționate în raport. Totuși, Gîrlea a fost contrazis de consiliera Zinaida Popa (PAS), în baza rapoartelor anterioare emise de ANSA. Referitor la lipsa unui veterinar pe terenul necropolei, Gîrlea a declarat că, din cauza neefectuării transferurilor de către DGLCA - în lipsa avizului SCPA, nu a putut angaja veterinar după ce cel precedent a plecat. Administratorul interimar a mai declarat că Regia Autosalubritate ar fi ținută captivă prin faptul că nu i se achită sumele cuvenite pentru gestionarea necropolei.
Karl Luganov a fost întrebat privind situația la azilul AOVA, pentru care există o decizie de evacuare semnată în anul 2020, care însă nu a fost încă implementată. Conform lui Luganov, era planificat un control la AOVA chiar pentru ziua respectivă, care însă nu a avut loc din cauza ședinței CMC, și au fost verificări și în trecut. Mai mult, în ce privește implementarea deciziei privind evacuarea azilului, Luganov a declarat că Agenția de Proprietate Privată (APP) a refuzat să înregistreze noul teren, astfel încât nu se poate purcede la construcția noului azil și evacuarea celui de pe str. Mircești. Amintim că, consilierii au solicitat o informare privind implementarea deciziei de evacuare și la ședința din 18 noiembrie 2021. Conform informației de atunci, a fost identificată locația pentru construcția unui nou azil, însă existau probleme cu delimitarea terenului, motiv pentru care era necesară implicarea APP-ului. Consilierii au stabilit atunci să ofere executivului trei săptămâni pentru a întreprinde acțiunile necesare și să revină cu un raport după data de 15 decembrie. Luganov a scos la iveală mai multe nereguli în gestionarea necropolei din partea Regiei Autosalubritate, invocând neclarități privind numărul de animale gestionate, fondurile utilizate etc.
Roman Cojuhari (PAS) a reamintit că procedura de atribuire prin care DGLCA a selectat Regia Autosalubritate pentru gestionarea necropolei nu este conformă legii și fie trebuia inclus direct în buget atribuirea, fie achiziția trebuia făcută prin licitație publică, în contextul în care în decizia CMC din februarie 2020 este stipulat că achizițiile în valoare de peste 80 000 lei trebuie efectuate prin licitație publică. Niciuna din aceste două proceduri nu ar fi fost respectată. Zinaida Popa (PAS) a avut mai multe întrebări privind controlul ANSA, iar Ruslan Verbițchi și Andrei Năstase (Platforma DA) s-au contrat cu Karl Luganov, l-au interogat și au solicitat ca, la următoarea ședință acesta să vină cu o informare exhaustivă, în scris, la subiect. Totodată, Luganov a declarat că atacurile la adresa sa din partea lui Verbițchi (Platforma DA) ar fi venit după ce a refuzat să candideze pe lista Platformei DA. Declarația a fost dezmințită de Ruslan Verbițchi. Ion Cebanu (PL) a intervenit pentru a reaminti despre scandalul din lunile precedente, când la șefia SCAP a fost numit activistul Vitalie Voznoi, ulterior trecând la o altă funcție. Cebanu a declarat că, de la angajarea lui Voznoi, câinii s-ar fi înmulțit.
Consilierul Valerii Klimenko (P. Șor) a profitat de prezența lui Ion Burdiumov pentru a aduce acuzații la adresa acestuia, precum că DGLCA nu ar fi onorat obligațiunile contractuale cu mai mulți agenți economici prezentați de către consilier. Burdiumov a negat toate acuzațiile, explicând situația în fiecare caz menționat de către consilier și a declarat că Valerii Klimenko l-ar teroriza și că va aduce dovezi ulterioare în acest sens.
Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu
VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ: