PrimariaMea
O nouă întreprindere pentru  problema maidanezilor, asistență stomatologică și biserici pe teritoriul școlilor Image
25 oct. 2022

O nouă întreprindere pentru problema maidanezilor, asistență stomatologică și biserici pe teritoriul școlilor

 

După mai multe proteste și nenumărate discursuri în CMC din partea activiștilor, Chișinăul s-a ales cu o nouă întreprindere municipală care să gestioneze expres problema animalelor cu și fără stăpân – Î.M. „Supraveghere și protecția  animalelor’’. În ședința din 20 octombrie, consilierii au avizat modificări și în Regulamentul de acordare a asistenței medicale stomatologice persoanelor din grupurile sociale-dezavantajate. Astfel, pensionarii care s-au ales în acest an cu majorări la pensie, depășind astfel cu câțiva lei pragul sumei pensiei care îi făceau eligibili pentru protezare, vor beneficia de reparații din bugetul municipalității. Consilierii au discutat și despre situația instituțiilor de învățământ pe teritoriul cărora se construiesc lăcașe de cult.

 

Ședința CMC din 20 octombrie a început cu o întârziere de 15 minute. Consilierii au continuat examinarea subiectelor din ordinea de zi aprobată la ședința din 18 octombrie. Printre cele șapte puncte supuse votului la precedenta întâlnire se numără: respingerea candidaturii Irinei Gutnic la funcția de viceprimar al municipiului, aprobarea unor modificări și corelări la bugetul Chișinăului pentru 2022, dar și avizarea unor serii de proiecte care țin de gestionarea și prelucrarea gunoiului. 

 

Durata ședinței: 3 ore 30 minute

Pauză: fără pauză


Ordinea de zi 


8. Informații privind situația creată la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga”

 

Luni, 17 octombrie, o bucată de tencuială a căzut peste o elevă din clasa a șaptea, chiar în timpul lecției. Totul s-a întâmplat la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga”. În urma incidentului, consiliera Doroș a cerut explicații de la responsabilii din educație. Astfel, la ședința din 20 octombrie, șeful adjunct al Direcției generale educație, tineret și sport, Andrei Pavaloi a explicat că în urma accidentului a fost chemată ambulanța. Totuși, copila nu s-a ales cu leziuni. 

Andrei Pavaloi a declarat că între timp s-a depistat că lucrările de reparație a podului au fost făcute cu încălcarea normelor în construcții și fără a fi anunțată direcția de resort. 

Problemele la clădirea liceului au început după ce în luna august, acoperișul a fost distrus în urma ploilor. Pavaloi a menționat că au fost alocați bani pentru reparație, iar până la sfârșitul anului se va interveni în zonele cele mai afectate. Anul viitor se va repara și alte segmente ale acoperișului.  


9. Acceptarea donației a două corturi

Proiect de decizie

 

Proiectul de decizie menționează despre acceptarea donației sub formă de două corturi, din partea IGSU, în valoare de 110479,54 lei. Acestea se dau în folosință Complexului Educațional cu Învățământ Special ,,ORFEU”. Corturile vor fi folosite pentru organizarea antrenamentelor pentru protecția civilă și adăpostirea la umbră a copiilor.

 

Proiectul de decizie a fost susținut unanimitate cu 44 de voturi.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 Șor

PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Neafiliat

Doroș

Pro 18 7 4 3 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - - - - - - - - - - -

Decizia finală 


10. Informație privind imobilele construite ilegal pe teritoriul instituțiilor de învățământ din orașul Chișinău

 

Andrei Pavaloi, șeful Direcției generale educație, tineret și sport, a declarat că pe teritoriul instituțiilor de învățământ sunt identificate o serie de construcții inițiate în perioada anilor 2010-2015, la solicitarea unor centre moral-spirituale. Între timp, în unele cazuri lucrările au fost stopate, în altele se încearcă executarea lor. Pavaloi a precizat că direcția pe care o conduce se opune acestor construcții. Totuși, pentru demolare este nevoie de o decizie a instanței de judecată. În aceste condiții, șeful de la educație a spus că direcția este în proces de judecată cu mai multe centre moral-spirituale. 


11. Informație privind legalitatea construirii imobilelor pe teritoriul Gimnaziului nr. 31 din str. Muncești 400

 

Una din bisericile construite pe teritoriul instituțiilor de învățământ este și cea de la Gimnaziului nr. 31, din str. Muncești 400. Andrei Pavaloi, șeful Direcției generale educație, tineret și sport, a explicat că autorizația de construcție a fost emisă în 2015. Odată cu expirarea acesteia, Direcția generală educație a cerut sistarea lucrărilor. Apoi au emis un ordin prin care s-a format un grup de lucru responsabil de examinarea situației din teren. Din acesta au făcut parte consilieri municipali, experți din domeniul juridic, dar și angajați ai DGETS. Ședințele de la fața locului au hotărât expedierea unor interpelări către Agenția pentru Supraveghere Tehnică, poliție, lucru pe care Pavaloi a declarat că le-a și făcut. Tot responsabilul a menționat că AST ar fi constatat doar că au lucrări la etajul doi a clădirii, cu încălcarea art. 22 a legii 721, fără a acționa în judecată inițiatorul lucrărilor.

 

Dumitru Ivanov (PAS) a explicat că în 2010 a fost inițial depusă cererea la DGETS pentru eliberarea actelor permisive. În textul autorizației se preciza clar că urmează a fi construită o capelă. În 2012 a fost eliberată o nouă autorizație, pentru construirea unui post de pază cu grupuri sanitare în preajmă lăcașului sfânt. Drept răspuns, Andrei Pavaloi a spus că nu poate oferi informații despre perioada în care nu a condus DGETS. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a propus colaborarea DGETS cu cele două Mitropolii, în vederea soluționării situației. Mai mult, informația deținută de șeful DGETS și de consilierul PAS să fie distribuită și celorlalți colegi. 

 

Situația de la Gimnaziul nr. 31 din capitală a fost relatată în presă de nenumărate ori. Tot acolo, una dintre fostele directoare și-a clădit o casă de locuit chiar pe terenul de sport. 


12. Informație privind legalitatea construirii imobilului din bd. Moscovei 20

 

Svetlana Dogotaru, arhitecta șefă a capitalei, a prezentat informații referitoare la construcția imobilului din bd. Moscovei 20. Conform acesteia, este vorba de o anexă construită la blocul de locuit din bd. Moscovei 20. Autorizația de construcție și certificatul de urbanism au fost emise în 2019. În baza solicitării vecinilor a fost revocată autorizația printr-o dispoziție a viceprimarului. Ulterior, dispoziția a fost anulată și s-a solicitat examinarea documentației de proiect sub aspectul interzicerii ocupării segmentului de teren public pe care era amplasată construcția. S-au făcut modificări la proiect și a fost emisă o nouă autorizație de finalizare a construcției, a explicat Dogotaru.

În momentul de față construcția este finisată, dată în exploatare în noiembrie 2021 și înregistrată în registrul bunurilor imobile în decembrie 2021.

Consilierii au cerut autorizația de construcție și alte documente pentru a le analiza suplimentar. 

 

Ion Cebanu (PL), care a fost și solicitantul informației, s-a arătat nemulțumit de volumul de detalii prezentate de Dogotaru. Consilierul a întrebat dacă cei de la primărie s-au adresat AST-ului în acest sens, Dogotaru: ,,Păi nu știu dacă s-a adresat. Vreți să mă trag de urechi, ce vreți să fac.”


13. Elaborarea unui raport de expertiză asupra construcțiilor amplasate pe terenurile proprietate municipală din str. Nicolae Milescu Spătarul și adjudecarea la licitație publică, prin vânzare-cumpărare a unor loturi de pământ

Proiect de decizie

 

Proiectul prevede expunerea la licitație a două terenuri. Unul cu suprafața de 3,27 ha, zona urbanistică S, și altul de 3.848 m2. Conform raportorului Adrian Grigorițchi, pe respectivele terenuri sunt mai multe construcții care nu sunt înregistrate în Registrul bunurilor imobile, dar sunt la balanța construcțiilor capitale. Proiectul de decizie prevede inclusiv evaluarea stării construcțiilor, dar și un raport de expertiză care să stabilească prețul de expunere la licitație. 

 

Proiectul de decizie este însoțit de avizul pozitiv al Comisiei funciare. Tot comisia a propus o serie de amendamente.

 

Serghei Burgudji (P.P. ,,Șor”) a cerut detalii ca urmare la ce este scos terenul la licitații. Grigorițchi a detaliat că a parvenit o cerere de scoatere la licitație, din partea unei companii elvețiene ,,Chambre de Commerce et de L'industrie Moldova-Suisse”. 

 

Roman Cojuhari (PAS) a precizat că ar fi fost cazul ca obiectivul să fie mai întâi pus pe lista obiectelor de parteneriat public-privat. Acesta însă a fost scos la vânzare, iar  municipalitatea l-a pierdut, a declarat consilierul.

 

Amendamente:

– excluderea nr. cadastral 0100313213 în pct. 3 al proiectului, scris de două ori;

– completarea pct. 11 cu suprafața terenului pe care se va institui servitutea ,,cu suprafața de 0,2328 ha”;

– să fie corectată numerotarea, pct 6 se repetă de două ori;

– pct. 6 de completat ,,domeniul sănătății”.

 

Președintele ședinței a anunțat că proiectul a fost aprobat cu 34 de voturi. Nu este spusă la microfon opțiunea de vot a celor din PSRM. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 Șor

PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Neafiliat

Doroș

Pro 8 - 2 1 1 - 1 1 - - 1 - - -
Contra - 5 - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - 1 - - 1 1 - 1 1 1

Decizia finală 


14. Înființarea Întreprinderii Municipale „Supraveghere și protecția animalelor’’ și modificarea Regulamentelor aprobate prin decizia Consiliului municipal Chișinău 4/4 din 17.09.2019

Proiect de decizie

 

Prin intermediul acestui proiect, autoritățile își propun să înființeze Î.M. ,,Supravegherea și protecția animalelor”. Acesteia ar urma să-i revină în gestiune Necropola de animale, terenul pe care se află și bunurile de acolo, care în momentul de față aparțin Regiei ,,Autosalubritate”. 

Proiectul este însă cu aviz negativ din partea Comisiei pentru gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport, comunicații și ecologie.

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că în momentul actual municipiul are o întreprindere care se ocupă inclusiv de animalele cu și fără stăpân, pentru că administratorul nu ar vrea de facto să gestioneze problema, este o altă situație. Cojuhari crede că se cere efort așa încât ,,Autosalubritate” să-și îndeplinească bine atribuțiile, dar formarea unei alte întreprinderi municipale va duce la o cheltuială de bani în plus. În replică, Vasile Efros, șeful Direcției generale locativ-comunale și amenajare, a declarat că asemenea responsabilități sunt improprii pentru ,,Autosalubritate”. 

 

Victor Bunescu (independent) a declarat că nu a fost prezentat regulamentul de funcționare a întreprinderii nou formate, iar în proiectul de decizie sunt prevăzute prematur anumite detalii (nr. 8 din proiectul de decizie) și a sugerat trimiterea acestuia la reexaminare.

 

Corneliu Pîntea (PUN) a menționat: ,,Mă uit la banii pe care-i alocăm pentru un câine vagabond pentru a trece toate etapele după ce este prins. Am ajuns la 2.400 de lei. Pentru ultimii 30 de câini am plătit 600 de mii de lei, fără TVA. Să vedem câți bani avem în buget și ce strategie alegem mai departe. Poate este nevoie de o altă entitate care să dirijeze strict acest subiect.”

 

Alexandr Odințov (PSRM) a propus trimiterea proiectului la reexaminare pentru ca fiecare fracțiune sau Biroul permanent, să determine ce trebuie de făcut cu acest proiect. Odințov a menționat că ar vrea să știe care este poziția primarului general în raport cu formarea noii întreprinderi municipale.

 

Amendament: 

– excluderea punctului nr. 8 din proiectul de decizie.

 

Proiectul de decizie a fost susținut de 31 de voturi. Nu este clar câți membri din P.P. ,,Șor” s-au abținut întrucât nu s-a spus la microfon. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 Șor

PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Neafiliat

Doroș

Pro 20 7 - - - - 1 - - 1 - - - 1 1
Contra - - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - 5 2 A 1 - 1 - - - - 1 - -

Decizia finală 


15. Repartizarea profitului net obținut în anul 2021 de către Întreprinderea Municipală „Infocom’’ 

Proiect de decizie

 

După ce a prezentat inițialul proiect de decizie în cadrul ședinței din 11 octombrie, respins atunci, vicedirectorul Î.M. ,,Infocom”, Adrian Malic a venit în fața consilierilor pentru o a doua încercare. La precedenta ședință, aleșii locali au fost revoltați de faptul că o parte din profitul net era alocat pentru achiziționarea unei aplicații mobile de plată, care ar costa între 500.000-600.000 lei. 

 

Atât Aurel Rusu (Platforma DA), cât și Corneliu Pîntea (PUN) au solicitat explicații dacă a fost sau nu retrasă această alocare. Adrian Malic a dat asigurări că respectiva cumpărare a fost exclusă. 

 

Andrei Năstase (Platforma DA) a declarat revoltat: ,,Nu se pot spălăci paralele cum vor unii. Este o ghiolcăire de parale, dar paralele nu-s ale noastre, sunt ale oamenilor.” 

Malic a explicat că s-a trecut la o altă etapă a planului de afaceri, care ține de reparația capitală a sediului întreprinderii. În acest sens vicedirectorul a precizat că este și devizul de cheltuieli din partea Direcției reparații capitale a municipiului Chișinău. 

 

Roman Cojuhari (PAS) ,,Mă bucur că datorită presiunii în consiliu am exclus acea aplicație prejudicioasa și acele cheltuieli nefondate.” Cojuhari a mai cerut ca lucrările de reparație să fie făcute cu acordul fondatorului și să fie inclus în bilanțul clădirii. Asta pentru că sediul ,,Infocom” este proprietate municipală și este dat în locațiune întreprinderii. 

Proiectul a fost votat cu 44 de voturi. La microfon nu este spusă opțiunea fracțiunii PL. În aceste condiții, numărul de voturi anunțate nu coincide cu cel notat de monitor.

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 Șor

PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Neafiliat

Doroș

Pro 20 7 4 2 1 1 1 1 1 1 - 1 - 1
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - - - - - - - - - -

Decizia finală 


16. Informații de la reprezentanții MAI din cadrul Direcției mun. poliție cu privire la încălcarea drepturilor constituționale la libertatea de exprimare și de întrunire, inclusiv explicație privind legalitatea confiscării bunurilor personale ale protestatarilor 

 

Nici un reprezentant al forțelor de ordine nu a venit la ședința CMC pentru a disemina informația cerută. Totuși, potrivit lui Serghei Burgudji, (P.P. ,,Șor”), a fost expediată o notă informativă în format text. 

La ședința CMC din 18 octombrie, Burgudji a cerut explicații din partea reprezentanților Ministerului Afacerilor Interne referitor la evacuarea protestatarilor/corturilor din centrul capitalei, simpatizanți ai partidului din care face parte, în seara zilei de duminică, 16 octombrie. 


17. Informație privind legalitatea activității agentului economic, desfășurată în Parcul silvic ,,Valea Gâștelor” din Chișinău, stocarea deșeurilor de construcții și blocarea str. Podgorenilor

 

Vlad Melnic, pretorului sectorului Râșcani a venit în CMC pentru a prezenta informații la subiect. După ce pretorul s-a referit la zonă cu denumirea de ,,Lunca gâștei”, consilierii au cerut claritate în privința denumirii exacte a parcului, motiv pentru care în sală a pornit o altă rundă de discuții pe tonalități ridicate.

 

Ion Cebanu (PL): ,,Nu se numește corect. Este Talpa Gâștei sau Talpa Gâștelor?”

Andrei Năstase (Platforma DA): ,,Ion, termină cu balaganu. Uitați ce-l mănânc pe Ion Cebanu, că e gâscă sau că-s gâște.”

Ion Cebanu (PL): ,,Puneți pe ordinea de zi denumirea corectă. Cum vă este tot una de denumire, așa vă este și cu orașul.”

 

Într-un final s-a făcut liniște, iar raportorul a explicat că în luna mai cei de la Inspecția pentru Protecția Mediului au solicitat delegarea unui reprezentant din partea Preturii Ciocana, care să participe la un grup de lucru la fața locului. Deși reprezentantul Preturii și cel de la Spații Verzi s-au prezentat, cel de la inspecția muncii nu a venit la data stabilită. În luna iunie a parvenit o nouă cerere de prezentare în cadrul grupului de lucru. Și la a doua întâlnire reprezentantul Inspecției Muncii a lipsit. Totuși, Pretura s-a autosesizat și a inițiat o procedură contravențională cu privire la identificarea și sancționarea agentului economic care se face vinovat de depozitarea materialului de construcție în adiacentul zonei din str. Podgorenilor 91. 

În luna septembrie agentul economic a primit un proces verbal, după care și-a recunoscut vina. Acesta se obligă să evacueze și să recicleze deșeurile din construcții în termen de două luni. Potrivit pretorului, până în momentul raportării, 50% dintre acestea au fost îndepărtate. Responsabilii de sector dau asigurări că vor monitoriza situația la sfârșitul termenului de 60 de zile.   


18. Operarea de modificări în Regulamentul cu privire la acordarea asistenței medicale stomatologice persoanelor din grupurile sociale-dezavantajate din mun. Chișinău aprobat prin decizia nr. 7/35 din 23.10.2018

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a propus un proiect de decizie care să modifice regulamentul de acordare a asistenței medicale stomatologice persoanelor din grupurile sociale-dezavantajate. Potrivit acestuia, în 2018, cu susținerea consilierilor proiectul a fost votat. Astfel, anual sunt alocați 4,5 mil. de lei pentru reparația dentară a pensionarilor care primesc o pensie de până la 3 mii de lei. În 2022 s-a făcut majorarea pensiei. În consecință, cel care primea 2.800 de lei, acum ridică 3.003 lei. În aceste condiții, pensionarul nu poate beneficia de protezare dentară, întrucât trece pragul admis de aplicare la protezare cu trei lei. Cojocaru propune modificarea acestui paragraf. 

 

Totodată se propune modificarea timpului de așteptare între două reparații de dinți. Actualmente este de cinci ani. Cojocaru propune scurtarea la 4 ani. 

Consilierul a venit și cu inițiativa de extindere a tipului de materiale cu care se poate face protezarea. 

Proiectul de decizie nu necesită alocarea unor surse suplimentare de bani. Mai exact, numărul de protezări va fi în funcție de bugetul existent. 

 

Amendament:

– pct. 1.4 ,,punctul 11 din capitolul 2 și alin. 4” substituit cu ,,punctul 11 din cap. 3 și alin. 3”.

– pct. 1.10 de completat ,,se substituie la pct. 24”.

 

Proiectul de decizie a fost susținut de 33 de consilieri. Numărul total de voturi anunțat la microfon nu coincide cu cel fixat de monitor. Nu se aude nici opțiunea consilierilor PL, prezenți în sală. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP

 Șor

PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Jitari

Neafiliată

Tîșcul

Neafiliată

Mandatii

Neafiliat

Cebotari

Neafiliat

Bunescu

Neafiliat

Doroș

Pro 17 7 4 1 1 1 - - - - - - - -
Contra - - - - - - - - - - - - - -
Abțineri - - - - - - 1 - - - - - - -

Decizia finală 

 

Consilierii au epuizat subiectele din ordinea de zi. Ședința CMC a fost închisă la ora 13:40.  

 

Responsabilă de monitorizare: Loreta Lisnic

 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ


Publicat de:

Distribuie