Noi reguli de publicitate: fără bannere de 8 metri în centrul capitalei
Chișinăuienii sunt deranjați de aspectul estetic al orașului, inclusiv de publicitatea stradală haotică, învechită și prea multă. De mai mulți ani, autoritățile publice locale tot încearcă să reglementeze procesul, dar fără de succes. Un nou regulament este supus dezbaterilor publice până la 9 iunie, ulterior acesta trebuie votat în Consiliul Municipal. Documentul prevede, printre altele, trei zone de publicitate în capitală și mai multe restricții.
Clădirile orașului, deopotrivă monumente istorice din secolul al XIX-lea sau clădirile de pe marile bulevarde, deseori sunt ascunse sub inscripțiile mari și pestrițe ale magazinelor și companiilor. Străzile și stațiile de așteptare sunt pline de publicitate. Spațiile verzi sunt străjuite de billboard-uri. Panourile publicitare sunt puse haotic, deseori învechite și acoperă frumosul din oraș. Anume aceste probleme are scopul să le rezolve un nou regulament menit să reglementeze publicitatea din oraș.
Stalinkă de pe bulevardul Ștefan cel Mare
Desigur, unui oraș nu-i poate lipsi publicitatea stradală: aceasta promovează produse, ajută companiile să se diferențieze de altele și este o sursă de venit pentru bugetele orașelor. Cu toate acestea, regulile trebuie să fie clare, egale pentru toți și respectate.
Bulevardul Ștefan cel Mare
Ce propune noul regulament?
- Se prevăd trei zone pentru publicitate:
ZUL - zonă de publicitate ultracentrală.
ZPR - zonă de publicitate restrânsă.
ZPL - zona de publicitate lărgită, reprezintă restul teritoriu administrativ al municipiului Chişinău.
Din regulamentul propus spre consultări
1) În zona publicitară ultracentrală se vor permite doar inscripții de firme, rooftop și coloane publicitare/coloane morris.
2) În zona de publicitate restrânsă vor fi permise adițional bannere de până la 2.5 metri și panou city light/lightbox.
Coloane publicitare
3) O parte din restricții vizează partea estetică, se interzice publicitatea: pe artă monumentală (cu excepția firmelor care activează acolo); pe elemente de împrejmuire a scuarurilor parcurilor și grădinilor publice; pe spaţiile verzi cu caracter ornamental sau zone bogat plantate; pe locurile de joacă sau de odihnă;
4) O parte din restricții vizează siguranța cetățenilor, de exemplu, se interzice publicitatea: în interiorul intersecţiilor şi a sensurilor giratorii, ronduri, la o distanță minimă de 50 de metri, în spaţiul destinat circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere; în zone în care desfăşurarea în condiţii normale a traficului ar putea fi perturbat; pe stâlpii de semnalizare rutieră; în spațiile care ar minimaliza vizibilitatea; la o distanţă mai mică de 30 m de trecerile de pietoni și alte restricții.
5) Se reglementează cum trebuie să arate inscripțiile firmelor: dimensiunea acestora, faptul că trebuie literele să nu aibă suport, trebuie să fie corelate cu arhitectura clădirii, iar dacă sunt mai multe firme vor forma un singur amplasament.
Așa da!
6) Se interzice amplasarea de reclame pe sticla vitrinelor, iar acestea trebuie să fie transparente.
Documentul conține o hartă cu zonele de publicitate, străzile ce se încadrează în fiecare zonă, cei care sunt scutiți de taxa publicitară, procesul de a obține o autorizație, dar și alte reglementări.
Cetățenii sunt invitați să se expună până la data de 9 iunie. Sugestiile pot fi transmise la: ana.dabija@gmail.com sau aldru.munteanu@gmail.com. Toate detaliile aici. Ulterior, documentul urmează a fi discutat și votat în Consiliul Municipal.
***
Primăria Mea a scris anterior despre haosul din publicitatea stradală din Chișinău. În 2018, am scris că problemele se datorează lacunelor în legislație, nerespectării cadrului normativ de către agenții economici, controlul defectuos ale implementării normelor și lipsa zonării.
Autorii aduc exemplul orașului São Paulo care a eliminat toată publicitatea stradală. Deși mulți se opuneau, dintr-o varietate de motive, că se vor pierde bani, locuri de muncă, iar orașul va arăta ca o junglă de beton, de fapt, se spune în articol „legea a încurajat multe companii să-și reevalueze campaniile de publicitate și să găsească modalități noi de a ajunge la clienți.”
După São Paulo, alte orașe au început lupta împotriva poluării vizuale. În 2009, orașul indian Chennai interzice billboard-urile; statele americane Vermont, Maine, Hawaii și Alabama nu au billboard-uri; în 2011, Parisul și-a propus să reducă cu o treime publicitatea stradală; iar în 2015 - Teheran a înlocuit timp de 10 zile 1500 de billboard-uri cu artă.
***
Chișinăul are nevoie de o reglementare funcțională a publicității stradale. Aceasta modelează zilnic felul cum vedem și simțim orașul. Pe lângă faptul că va descoperi clădirile cu care ne putem mândri și va face străzile mai prietenoase, aceasta va dezveli clădirile hidoase pe care le ascundem sub bannere mari și ne va impune să găsim o soluție.
Autoare: Vlada Ciobanu