PrimariaMea
Noi consilieri municipali și opinii despre vaccinare obligatorie Image
11 oct. 2021

Noi consilieri municipali și opinii despre vaccinare obligatorie

 

Aleșii locali s-au întrunit în prima ședință din luna iulie, într-o nouă componență, după ce mai mulți consilieri au ajuns să fie deputați în Parlament. Agenda consilierilor a cuprins peste 40 de subiecte, pentru un total de peste 90 de proiecte de decizie spre examinare. Dintre ele, consilierii au reușit să discute 11 subiecte.

 

Așa cum ne-au obișnuit la ultimele ședințe, consilierii s-au contrat privind declarațiile politice, discursurile cetățenilor și ordinea de zi, astfel încât au început examinarea subiectelor puțin înaintea orei 12.00. Din cele peste 40 de subiecte, aleșii au examinat 11 și au hotărât luarea unei pauze pe la orele 16.30, deși conform regulamentului ar fi trebuit să lucreze până la 18.00. 

 

Consilierii s-au contrat pe diverse subiecte. Aceștia au votat două amendamente contradictorii privind orarul de activitate a stadioanelor de fotbal amenajate în șase școli municipale și au uitat să includă un amendament al executivului într-un proiect de decizie. Totodată, au aprobat mecanismul de emitere a obligațiunilor mobiliare, recepționarea mai multor donații și au audiat informații despre situația COVID-19 în capitală. 

 

La începutul ședinței, aleșii au ascultat și discursurile orășenilor, printre care al lui Eugeniu Balțat - care a declarat că pretorul sectorului Buiucani ar fi comis nelegiuiri care au dus la dăunarea mediului, Ion Briceac - avocat al companiei imobiliare „Inamstro” - care a solicitat consilierilor să nu voteze Moratoriul pe construcții în nucleul istoric, dar și Ion Postolachi - agent economic care de cinci ani se confruntă cu impedimente cauzate de birocrația în cadrul primăriei. 

 

Ședința Consiliului municipal din 7 octombrie a început cu prezența a 29 de consilieri. Consilierii au lungit procedura de alegere a președintelui/ei ședinței. Astfel, conform principiului rotației, președintele ședinței ar fi trebuit ales din cadrul fracțiunii PL, apoi PD, P. Șor și PUN. Reprezentanții PL au refuzat prezidarea ședinței, numinalizând-o pe Silvia Grigorieva (PSRM), care la rândul său l-a propus, mai în glumă, pe Victor Poleacov (PSRM). După mai multe discuții, inclusiv un refuz din partea fracțiunii P. Șor de a delega un reprezentant la funcția de președinte, a fost propusă candidatura Alionei Mandatii (Platforma DA) pentru acest rol. 

 

Consilierii au mai avut discuții privind procesul de lucru. La începutul ședinței, Dinari Cojocaru (PSRM) a solicitat ca toți consilierii să se așeze în rândul fracțiunilor lor și a rugat secretarul CMC - Adrian Talmaci, să reitereze acest lucru. Talmaci a profitat de ocazie pentru a menționa aleșilor să lase spațiu de un scaun între ei și că accesul în sală ar trebui restricționat doar la consilieri și raportori. La fel în contextul pandemic, consilierul neafiliat Victor Bunescu a solicitat președintei ședinței - Aliona Mandatii, să se conformeze regulilor și să poarte mască. Mandatii însă a refuzat, pe motiv că „transpiră ochelarii”, astfel încât nu ar reuși să citească și a zis că în acest caz se retrage din funcția de președinte. Bunescu a insistat în repetate rânduri asupra acestui aspect, câștigând remărci necolegiale din partea celorlalți consilieri. Ulterior, în timpul ședinței, s-a putut observa că și consiliera Silvia Grigorieva (PSRM), fiind în sală, a refuzat să se conformeze normelor și nu a purtat masca în timpul întrunirii. 

 

Replicile au continuat și la aprobarea ordinii de zi. Vizat a fost în mod special secretarul consiliului - Adrian Talmaci. Astfel, deși în cadrul Biroului Permanent s-ar fi agreat asupra includerii pe ordinea de zi a unui subiect privind arendarea terenului din str. Uzinelor 21 și a unei informări despre pregătirile pentru sezonul rece, niciunul dintre aceste două subiecte n-a ajuns pe agenda transmisă aleșilor locali. Ulterior, consilierul Roman Cojuhari (PAS) a declarat că ar exista probleme privind delegarea noilor consilieri în comisii, lucru la fel legat de activitatea secretarului CMC. Și consilierul neafiliat Victor Bunescu a menționat probleme privind delegarea în comisie, și anume că nici până în prezent nu a fost informat oficial din ce comisie face parte și nu a primit invitații la nicio ședință a acesteia.  

 

O altă discuție s-a pornit de la includerea pe ordinea de zi a unor noi subiecte. Astfel, Dinari Cojocaru (PSRM) a solicitat să nu fie incluse noi puncte în agenda consilierilor, motivând că procedura prevede oferirea informației consilierilor privind proiectele de decizie cu cel puțin trei zile înainte de ședință. Totuși, colegii acestuia au replicat că proiectele incluse au fost discutate anterior la biroul permanent, iar unele se tot amână de la o ședință la alta. 

 

După aproximativ o oră de dezbateri, consilierii au încheiat etapa aprobării ordinii de zi și a regulamentului cu dezbateri privind luările de cuvânt. Astfel, Alexandru Bondarenco (PSRM) a propus colegilor săi să fie ascultate discursurile cetățenilor din sală și apoi să se treacă direct la examinarea subiectelor pe ordinea de zi, iar declarațiile consilierilor să fie lăsate la finalul ședinței. Mai mulți consilieri s-au revoltat de la această propunere. Valerii Klimenko (P.Șor) în particular, a menționat că, spre diferență de cetățeni, discursurile consilierilor reflectă problemele mai multor orășeni și sunt despre ce se întâmplă în Chișinău.

 

Ordinea de zi a fost suplinită cu subiectele:

44. Informație privind darea în arendă a terenului aflat pe str. Uzinelor 21 (propus de Valerii Klimenko, P. Șor);

45. Informație privind pregătirile orașului pentru sezonul de iarnă (propus de Ion Cebanu, PL);

46. Informare privind implementarea Strategiei de transport (propus de Ion Cebanu, PL).

 


CETĂȚENII PARTICIPĂ


 

Eugen Balțat, reprezentant al organizației SOS Minor, a relatat că patru ari din parcul-pădure „Pruncul” aflat în zonă de protecție republicană pe șos. Balcani ar fi fost tăiate pentru a face loc unei „amplasări temporare pentru comerț”. Cetățeanul a venit cu un o notă informativă gata, documentată cu ajutorul poliției, agențiilor de mediu etc. În dosar, au fost adunate informații precum că, pretorul sectorului Buiucani - Vadim Brânzaniuc, împreună cu vicepretorul și arhitectul-șef al sectorului ar fi permis dauna respectivă. Balțat a solicitat să fie lansat un caz penal asupra pretorului și adjuncților săi în urma probelor oferite în dosar. Acesta a lăsat o copie a dosarului pe prezidiu, la secretarul CMC. 

 

Ion Postolachi, agent economic care activează pe str. Uzinelor, a avut un discurs aprins privind procesele birocratice din primărie care-i cauzează pierderi. Agentul dispune de două terenuri, unul pe str. Uzinelor, iar celălalt pe Calea Basarabiei. Pe terenul din str. Uzinelor, acesta dorește să construiască un centru de 200 m2, însă pentru aceasta are nevoie să privatizeze ultimii 10 m2 din terenul pe care dorește să ridice construcția. Din 2016, acesta s-a adresat la executiv, proiectul a primit toate avizele necesare, însă a ajuns pe agenda consilierilor o singură dată, fiind inclus într-un „pachet” de decizii. Pachetul respectiv, inclusiv proiectul său, a fost respins. Ulterior, subiectul nu a mai ajuns pe agenda consilierilor, iar executivul, inclusiv primarul actual, nu au dat curs solicitărilor sale și l-au tot îndemnat să se adrese diferitor subdiviziuni. Situația la Calea Basarabiei este similară, unde agentul de 5 ani încearcă să privatizeze accesul în curte, cu suprafață de 5 m2. Postolachi s-a arătat indignat de atitudinea primăriei și a solicitat ca problema sa să fie examinată și rezolvată. Consilierii au recomandat cetățeanului să lase copii a documentelor, inclusiv ultimele două demersuri făcute în adresa primăriei, și au promis că vor examina chestiunea la următorul Birou Permanent și, dacă totul e în regulă, îl vor include pe ordinea de zi a următoarei ședințe. 

 

Ion Briceac, care s-a prezentat inițial ca „vorbitor din numele dezvoltatorilor imobiliari”, pentru ca mai apoi să se afle că acesta este avocatul companiei Inamstro, a solicitat consilierilor să nu voteze proiectul nr. 29 pe ordinea de zi - impunerea unui moratoriu pe construcții în nucleul istoric al orașului. Briceac a declarat că inițiativa contravine legislației, iar aprobarea construcției noilor clădiri în întregul oraș se face din partea primăriei. În special, acesta a menționat că primarul are dreptul de a revoca eliberarea actelor de construcții, iar instituirea unui moratoriu atentează la drepturile „dezvoltatorilor”, dar și a cetățenilor care investesc în construcția unui anumit bloc. Totodată, conform lui Briceac, deciziile Consiliului Municipal nu au dreptul de a împiedica primarul să emită acte permisive, aceasta fiind una din prerogativele funcției sale, aici existând și ilegalitatea proiectului.

 

 


DECLARAȚII


 

Victor Filimon (PCRM), consilier nou în Consiliul municipal, referindu-se la subiectul nr. 13 pe ordinea de zi, și anume ajutorul financiar pentru achitarea resurselor energetice pentru unele categorii de pensionari, a propus ca pragul pentru acordarea ajutoarelor să fie ridicat de la 3000 lei la 4000 lei.

 

Roman Cojuhari (PAS) a declarat că multe subiecte aflate pe ordinea de zi la alte ședințe, care însă din cauza intereselor politice ale consilierilor nu au fost votate. Despre interese personale a menționat și referindu-se la moratoriul pe construcții, declarând că acesta a fost inclus și în trecut în agenda consilierilor, fiind prezent chiar în promisiunile electorale ale unor candidați la funcția de edil, însă nu a fost votat anume din cauza intereselor consilierilor.

 

Serghei Burgudji (P. Șor) a citit dintr-o scrisoare expediată către organele centrale privind catastrofa ecologică a râului Nistru, în particular din cauza devărsărilor din sistemul de canalizare din or. Soroca.

 

Valerii Klimenko (P.Șor) a oferit informații despre construcția unor blocuri locative din partea Inamstro, pe str. Mihai Eminescu 70-72, care ar încălca regimul de înălțime din documentele de urbanism. Conform consilierului, construcția s-ar afla 13-lea etaj și tot crește, deși regimul de înălțime permis pentru zonă e mult mai mic. Autorizația de construcție ar fi expirat de ceva timp, însă lucrările continuă. Klimenko a menționat că, compania Inamstro ar fi conectată cu consilierul PSRM Vasile Chirtoca, prezentând un acord între „dezvoltatorul” imobiliar și o companie în care DAAC-Hermes deține cotă majoritară. 

Vasile Chirtoca (PSRM) a ripostat că cele zise de Klimenko nu corespund adevărului și sunt o dezinformare. Avocatul companiei Inamstro - Ion Briceac, la fel a declarat că Valerii Klimenko ar dezinforma cetățenii și descuraja mediul investițional. Conform lui Briceac, toate actele permisive și de construcție ar fi absolut legale. Avocatul a reiterat că există inclusiv avizul CNMI din iunie 2021 privind modificarea documentației de construcție. Cuvântarea acestuia a fost întreruptă de agitația creată de consilieri. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM) a vorbit despre mai multe subiecte. Inițial, acesta a menționat compensările pentru căldură. Conform consilierului, sumele pentru gaz ar putea crește în acest an. Astfel, Cojocaru a solicitat majorarea compensației pentru agentul termic de la 40% la 50%. Totodată, consilierul a propus ca suma să fie achitată în proporție de 25% de municipalitate și 25% din bugetul de stat. Ca soluție alternativă, acesta a propus ca impozitele achitate de Chișinăuieni să nu fie direcționate spre bugetul de stat, ci spre cel municipal. Un alt subiect menționat de Cojocaru a fost instituirea moratoriului pe construcții în nucleul istoric. Conform consilierului, probleme în construcție sunt peste tot, iar moratoriul în încercarea de a pedepsi un agent economic iresponsabil, pedepsește toți agenții economici. Alesul local a menționat și ultimele dezvoltări pe arena politică, în special în privința ultimelor rețineri. Consilierul a acuzat conducerea că va fabrica dosarul pe numele lui Alexandr Stoianoglo - fost Procuror general. Ulterior, consilierul a declarat că, conducerea va crea dosare penale pentru toți cei care au opinie diferită de a lor și a îndemnat cetățenii să participe la acțiunea de protest organizată de opoziție în următoarele zile. Roman Cojuhari (PAS) a ripostat acuzațiilor făcute de Cojocaru. Mai mult, acesta a menționat că îndemnarea orășenilor să se alăture unei acțiuni de protest în modul în care a făcut-o Cojocaru este o încălcare a regulamentului, lucru confirmat și de secretarul CMC. 

 

Eugenia Ceban (PSRM) a luat cuvântul fără a fi înregistrată și a solicitat să se treacă la ordinea de zi, chiar dacă acest lucru urma chiar în momentele ulterioare. Totodată, potrivit consilierei, discuțiile privind scutirile nu au sens, deoarece CMC nu este organ legislativ, iar cei care vor să beneficieze de scutiri pot să se bazeze pe legea 133.

 

Durata:  4 ore 52 minute, fără pauză

Pauză: 13.00 - 14.24

 


Ordinea de zi

Ordinea de zi suplimentară


 

1. Atribuirea mandatelor de consilier în Consiliul Municipal Chișinău

Proiect de decizie

Consilierii PAS Alexandr Trubca, Angela Munteanu-Pojoga, Vasile Grădinaru, Ina Coșeru și consilierul PCRM Nicolae Rusol au renunțat la mandatul în Consiliul municipal în favoarea celui de deputat în Parlamentul Republicii Moldova. Aceștia vor fi înlocuiți în Consiliul municipal de colegii Aurel Rusu (Platforma DA), Ala Tîșcul (Platforma DA), Anatolie Umaneț (PAS), Ilie Țurcan (Platforma DA) și Ivan Filimon (PCRM). Astfel, numărul consilierilor PAS se reduce de la nouă la șase consilieri, iar cel al platformei DA crește de la 10 la 13 consilieri.


 

2. Informație cu privire la procesul de vaccinare anti-COVID-19

 

Boris Gîlcă, șeful interimar al Direcției generale asistență socială și sănătate (DGASS) a raportat privind situația pandemică și vaccinarea în capitală. Astfel, la moment, 35% din populația Chișinăului este vaccinată, rata fiind mult sub pragul necesar pentru siguranță epidemiologică. Situația privind vaccinarea în grupele profesionale e mai bună, 95-96% din personalul medical și 95% din cel din școli fiind vaccinat. Infrastructura de vaccinare, conform lui Gîlcă, ar fi destul de bună și dezvoltată. Astfel, în capitală există 70 de puncte de vaccinare, printre care și două puncte mobile (troleibuzul și autobuzul de vaccinare) și Centrul Municipal de Vaccinare. De la lansarea pe rută a punctelor mobile, în cadrul acestora au fost administrate 17 000 doze de vaccin. 

 

În ce privește spitalizările, situația este gravă. Paturile în instituțiile medicale sunt la limită, urmând să mai fie activate ultimele paturi la spitalul „Gheorghe Paladi”. Paturile în secția de Terapie Intensivă (ATI) sunt toate ocupate, eliberându-se unele doar în cazul externării sau decesului unor pacienți. Conform raportorului, 97-98% din cei internați în secțiile ATI sunt persoane nevaccinate. 

 

Victor Bunescu s-a interesat de opinia lui Gîlcă în dezbaterea cu președinta ședinței privind purtarea măștii. Boris Gîlcă a declarat că, într-adevăr, Aliona Mandatii ar trebui să poarte mască.

 

Ion Cebanu (PL) a menționat că este necesară găsirea unor metode pentru promovarea vaccinării în rândul orășenilor. În răspuns Gîlcă a confirmat acest lucru, însă a făcut și declarații privind obligativitatea vaccinării. Astfel, acesta „și-a asumat riscul” menționând că  declararea vaccinării ca fiind benevolă a fost o mare greșeală. Gîlcă a răspuns și întrebărilor privind salariile medicilor, declarând că cei care activează în secțiile COVID-19 primesc indemnizație de 100% și că au existat anumite restanțe din cauza Casei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM). Totuși, conform raportorului, au fost aprobate modificări legislative care ar permite înlăturarea problemelor. Gîlcă a mai declarat că, de la independență și până acum, nu au fost niciodată alocate atâtea fonduri către sistemul de sănătate, ca în ultimii doi ani. Referindu-se la întrebările privind Tulpina Delta, acesta a menționat că mutația respectivă este mult mai contagioasă și agresivă, iar considerând situația actuală în spitale, există riscul de a rămâne fără loc în instituțiile medicale. Totodată, Gîlcă a solicitat suportul organelor de poliție pentru a putea gestiona mai bine pandemia. 

 

Serghei Burgudji (P.Șor) s-a interesat de numărul de infectări în rândul medicilor, în special în cazul în care aceștia s-au vaccinat, și a copiilor. Conform lui Gîlcă, creșterea numărului de infectări din partea medicilor ar fi cauzată și de factorul uman, și anume de o oarecare relaxare. Totodată, rata de imunitate a vaccinurilor nu este de 100% în niciun vaccin. Astfel, persoanele vaccinate se pot molipsi, însă cei care sunt vaccinați și se infectează, dezvoltă doar forme ușoare care, de obicei, nu necesită internare în spitale. În privința copiilor, tulpinele Delta și Delta Plus îi afectează mai mult. În Spitalul de Boli Contagioase Municipal de Copii, cele 100 paturi amenajate pentru internarea copiilor au fost ocupate. Gîlcă a mai menționat că au fost activate și 30 de paturi la Spitalul pediatric „V. Ignatenco”, existând o rezervă de alte 33 paturi. Totuși, copiii dezvoltă forme mai ușoare, care de obicei nu necesită internarea în spitale. Tot în răspuns consilierului Burgudji, Gîlcă a oferit detalii despre cea de-a treia doză de vaccin. Potrivit raportorului, a treia doză se administrează doar în cazul imunizării cu Moderna sau Pfizer, însă această opțiune nu este disponibilă la moment în Republica Moldova. Totodată, deși în alte țări se vaccinează și copiii sub 18 ani, în Republica Moldova acest lucru încă nu se întâmplă. Potrivit lui Gîlcă, unicul motiv ar fi „solidaritatea”, și anume faptul că adulți care necesită vaccinul, încă nu l-au primit. Gîlcă a reiterat că vaccinul a intrat pentru întotdeauna în viețile noastre, iar vaccinarea anti-covid ar putea deveni la fel ca cea pentru alte boli, adică să fie repetată periodic în baza unui calendar, spre exemplu cum e în cazul virusului gripal. Mai mult, unicele motive valide pentru a evita vaccinarea sunt apariția unei reacții alergice grave - numită și „șoc anafilactic”, dar și în acest caz vaccinul poate fi administrat, cu supraveghere atentă. Alte motive întemeiate nu există.  

 

Zinaida Popa (PAS) a întrebat privind rata de infectare în rândul celor vaccinați. Conform raportorului, aceasta nu ar depăși 6-7% la nivel național, cu toate că în municipiu ar putea fi mai mare. Într-o analiză a datelor privind infectarea cu COVID-19 în rândul celor vaccinați, Primăria Mea a determinat că pentru luna august-septembrie procentajul e de circa 15% la nivel național, rata de decese de la începutul campaniei de vaccinare fiind însă mult mai mică în rândul persoanelor imunizate (0.24%). Răspunzând la întrebările consilierei, Boris Gîlcă a mai menționat că, campania de promovare a vaccinării în municipiu are loc în conformitate cu planul la nivel central. Totodată, autoritățile locale ar mai fi organizat și alte acțiuni pentru sporirea ratei de vaccinare. Totuși, nivelul de dezinformare ar fi foarte mare, în special prin răspândirea informațiilor false, ceea ce duce inclusiv la o rată de vaccinare mică. 

Infografic: Îmbolnăviri și decese a persoanelor vaccinate vs. nevaccinate în R. Moldova. Sursă: Primăria Mea Infografic: Îmbolnăviri și decese a persoanelor vaccinate vs. nevaccinate în R. Moldova. Sursă: Primăria Mea

În raportare, Gîlcă a accentuat încă o dată necesitatea de a impune obligativitatea vaccinării, deoarece la moment ne aflăm într-un război epidemiologic. Totodată, acesta a menționat necesitatea de a ne inspira din exemplu altor țări, inclusiv din cele care suspendează din funcție angajații care refuză imunizarea. 

 

Dinari Cojocaru (PSRM), medic de profesie, a contrazis unele declarații ale raportorului, în special în ce privește sporurile salariale. Mai mult, acesta s-a interesat de mai multe procurări pentru spitalele municipale, inclusiv tomograf pentru Spitalul nr. 2 și aparat de rezonanță magnetică pentru Spitalul nr. 3, pentru care au fost alocate fonduri dar nu au fost făcute achizițiile respective. Totodată, acesta a menționat că rata de mortalitate în secțiile de terapie intensivă în aceeași perioadă a anului trecut ar fi fost de aproximativ 20%, pe când acum a ajuns la 50%. Astfel, ar fi necesare acțiuni pentru a micșora această rată. Gîlcă a menționat că va reveni la următoarea ședință cu o raportare privind tomografele, însă acestea nu ar fi neapărat necesare pentru depistarea efectelor coronavirusului, radiografiile simple fiind mai eficiente în acest aspect. 


 

3. Încorporarea recruților din municipiul Chișinău în serviciul militar în termen sau civil (octombrie 2021 - ianuarie 2022)

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări la subiect și acesta a fost aprobat cu 39 voturi. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

4. Acceptarea donației din partea Primăriei orașului Viena, Austria

Proiect de decizie

Primăria Vienei a donat municipiului Chișinău o autospecială pentru deszăpezirea drumurilor, de model MAN. Aceasta va fi transmisă în gestiune Regiei „EXDRUPO”. Reprezentanții Regiei urmează să se deplaseze în Viena și să importe autospeciale. Cheltuielile pentru biletele avia, diurnele angajaților, serviciile vamale și altele vor fi acoperite din bugetul Regiei.

 

Subiectul a fost aprobat fără multe discuții. Totuși, înainte de sfârșitul zilei de lucru, președinta ședinței, a menționat că în aprobarea deciziei a fost uitată amendarea acesteia din parte executivului. Astfel, raportorul ar fi trebuit să propună includerea numelui reprezentantului Regiei Exdrupo, Sergiu Tomiță, în spațiul special lăsat în decizie. Președinta ședinței, împreună cu secretarul Adrian Talmaci, au propus să fie creată o notă protocolară.

 

Roman Cojuhari (PAS) s-a arătat împotriva soluției respective, declarând că aceasta ar crea un precedent periculos în care o decizie a Consiliului municipal este modificată, fără însă să se treacă procedura de vot. 

 

Astfel, documentul rămâne aprobat în redacția inițială. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 9 4 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

5. Aprobarea contractului de donație a bunurilor imobile din str. Ioan Vodă Viteazul, 9

Proiect de decizie

 

În 2016, Asociația obștească „Lumos Foundation” și Direcția generală pentru protecția drepturilor copilului au creat serviciul social „Casa Comunitară”. Serviciul își desfășoară activitatea în două imobile cu suprafața de 179,1 m.p. și 23 m.p., amplasate pe str. Ioan Vodă Viteazul 9. Prin acest proiect, asociația transmite imobilele în gestiunea Direcției.

 

Fundația este o organizație internațională, fondată de scriitoarea J.K. Rowling, autoarea celebrei serii „Harry Potter”. Organizația susține copiii care au rămas fără îngrijire părintească și lucrează cu guvernele naționale, inclusiv Republica Moldova, pentru a îmbunătăți sistemul de protecție a minorilor. Valoarea bunurilor este de 5 573 579 milioane lei. 

 

Consilierii au avut neclarități privind textul deciziei, în contract fiind menționate două construcții, pe când la fața locului sunt trei de fapt. Raportoarea a menționat că cea de-a treia construcție este de fapt un foișor, iar incongruența respectivă ar fi o eroare tehnică. În nota informativă sunt, la fel, menționate trei construcții. 

 

Amendament: 

Completarea contractului de donație și a proiectului de decizie și cu a treia construcție. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 12 4 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

6. Acceptarea grantului oferit de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului

Proiect de decizie

 

Ministerul Agriculturii oferă municipiului Chișinău, din Fondul Ecologic Național, un grant nerambursabil de 21,5 mil. lei pentru implementarea proiectului „Compostarea deșeurilor vegetale și reciclarea deșeurilor din construcții și demolări în mun. Chișinău”. Valoarea totală a proiectului este de 28 842 mii lei, dintre care primăria trebuie să contribuie cu cel puțin 3 794 117,65 lei. Conform contractului de finanțare din 13 iulie 2021 (atașat proiectul de decizie), proiectul va fi implementat până la sfârșitul anului curent.

 

Proiectul presupune amenajarea unei platforme pentru reciclarea deșeurilor de construcție și demolări, dar și a unei stații de compostare. Împreună cu Fondul ecologic, Direcția generală locativ-comunală și amenajare (DGLCA) își propune să creeze din deșeurile de construcții - piatră, și din deșeurile vegetale - compost. Achizițiile preconizate pentru anul 2021 au fost deja efectuate din fondurile DGLCA, fiind procurat inclusiv un excavator. Achiziția este considerată contribuția DGLCA la proiect și a fost acceptată astfel de către Fondul ecologic. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 12 4 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

7. Transmiterea sistemelor de irigare automatizate din spațiile verzi amenajate în administrare economică a Î.M. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi"

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări la subiect și acesta a fost aprobat cu 40 voturi. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 12 4 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

8. Operarea de modificări în decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 6/11-1 din 22.07.2021 „Utilizarea toponimicului „Chișinău” de către Î.M. „Glass Container Company” S.A.”

Proiect de decizie

 

Proiectul nu stârnește multe discuții. Totuși, Zinaida Popa (PAS) a menționat că același subiect a fost supus votului și în cadrul unei ședințe din luna iulie, iar fostul consilier din fracțiunea PAS, Alexandr Trubca, a venit cu un amendament care acum se regăsește în proiectul de decizie. Conform lui Roman Vitiuc - raportor, amendamentul propus de Trubca nu corespundea din punct de vedere tehnic. 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 18 10 4 2 1 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

9. Emisiunea de valori mobiliare locale

Proiect de decizie

 

În 2020, primăria municipiului Chișinău și-a asumat reînnoirea parcului de transport public, (troleibuze și autobuze), conform planului aprobat de Consiliul municipal pe 19 mai 2020, cu achiziții în valoare de 99 milioane de lei.

 

Pentru a identifica resursele necesare, primăria, cu asistența asociației Expert-Grup, a decis să atragă fondurile necesare prin emiterea obligațiunilor municipale în valoare de 65 mil. lei - hârtii de valoare care pot fi achiziționate de cetățeni, agenți economici sau investitori (ex. Băncile, companiile de asigurări, fonduri de investiții străine). Obligațiunile vor fi emise pentru o perioadă de șapte ani cu suportul Băncii Comerciale „Moldova-Agroindbank” S.A. Fondurile vor fi utilizate pentru procurarea a 20 de troleibuze.

 

Conform raportorului, cupoanele vor avea valoare de o mie de lei, iar profitul anual va fi determinat printr-o formulă specifică ce va fi determinată de media valorilor mobiliare pentru anul precedent și o marjă fixă de 1.1%. 

 

 

Dumitru Ivanov (PAS) s-a interesat dacă au fost căutate anterior surse interne în cadrul Regiei Transport Electric Chișinău (RTEC) și Parcului Urban de Autobuze (PUA) pentru finanțarea procurării unităților de transport. Conform raportorului - consilierul primarului, Vladimir Mitru, la moment și „niciodată în viață” nu va exista posibilitatea finanțării cu ajutorul surselor interne ale RTEC și PUA, cel puțin cu tariful per bilet stabilit în prezent. De asemenea, acesta a informat consilierii despre faptul că, în baza unui proiect finanțat de Uniunea Europeană, în curând va fi efectuat un audit funcțional ale întreprinderilor, în vederea fuziunii acestora. Auditul la fel va contribui la clarificarea situației interne a instituțiilor. În același timp, conform lui Mitru, în baza raportărilor prezente, managementul PUA și RTEC la moment ar fi bun. 

 

Veronica Herța (PL) s-a interesat privind rata de îndatorare pentru anul viitor din Bugetul Municipal. Mitru a reiterat că proiectul are avizului Ministerului Finanțelor, respectiv primăria chiar și cu emisia hârtiilor de valoare, se va încadra în rata preconizată. 

 

Aliona Doroș (Platforma DA) a solicitat clarificări privind menirea obligațiunilor: modernizarea întreprinderilor sau procurarea troleibuzelor noi. Conform lui Mitru, datorită obligațiunilor vor putea fi cumpărate troleibuze noi, asamblarea cărora va fi finalizată de către RTEC.  

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 9 3 2 1 1 1
Contra
Abțineri 1

Decizia finală


 

10. Aprobarea regulamentului privind organizarea și funcționarea terenurilor de fotbal cu gazon artificial în instituțiile de învățământ primar și secundar

Proiect de decizie

 

Anul curent, cu suportul Federației Moldovenești de Fotbal (FMF) au fost reabilitate patru terenuri de fotbal din instituțiile municipale, în alte două având loc lucrări. În total, în șase instituții se preconizează amenajarea a astfel de terenuri și au fost create clase de fotbal. În acest sens, a fost necesară crearea unui regulament. Regulamentul stipulează mai multe aspecte, inclusiv orarul de lucru, delegarea responsabilităților pentru incasarea și gestionarea fondurilor primite din utilizarea terenurilor etc. Acesta stabilește și că, cuantumul achitat de agenții economici pentru utilizarea terenurilor în afară orelor de școală va fi stabilit anual o dată cu aprobarea taxelor locale și a bugetului municipal. Profitul obținut din arendarea terenurilor, conform pt. 4 al Regulamentului, va fi dedicat întreținerii stadioanelor respective, inclusiv salarizarea persoanelor responsabile de stadion, astfel încât acestea să nu reprezinte o povară pentru Bugetul municipal. 

 

Subiectul a stârnit discuții aprinse din partea consilierilor, care au durat peste o oră. Acestea au fost dedicate aproape în exclusivitate reglementării orelor de lucru a terenurilor, a persoanelor responsabile de supravegherea acestora și de arendarea către agenți economici. Consilierii s-au contrat pe subiect, făcând remarci repetitive, deși fiecare fracțiune a avut o opinie diferită asupra subiectului. Într-un final, consilierii au votat ca stadioanele să activeze până la ora 20.00, așa cum a propus consilierul Serghei Burgudji (P. Șor), pentru ca peste câteva minute să voteze un alt amendament care permite funcționarea până la orele 21.50, așa cum a propus consiliera Aliona Mandatii (Platforma DA). 

 

Serghei Burgudji (P. Șor) a menționat că, utilizarea terenurilor până la 22.00 înseamnă zgomot pentru casele în jur, dar și peste 14 ore de lucru pe zi pentru persoana care se va ocupa de gestionarea terenului în școală. Andrei Pavaloi, șef interimar al Direcției generală educație, tineret și sport, raportor, în răspuns lui Burgudji a specificat că persoana va fi responsabilă doar în timpul în care terenul nu este utilizat de elevi în cadrul orelor, când responsabil va fi profesorul sau profesoara de educație fizică. Mai mult, instituția va putea decide angajarea a două persoane care să gestioneze terenul, astfel încât să fie redus volumul orelor de muncă, iar locuitorii din preajmă chiar au solicitat să utilizeze terenul, astfel încât nu ar exista problema zgomotului. După mai multe negocieri, Burgudji a propus ca orarul să fie de la 08.00 la 21.00, amendament care a fost votat de consilieri.

 

Ruslan Verbițchi (Platforma DA) a declarat că este împotriva arendării terenului persoanelor străine. Mai mult, acesta a menționat că a fost aprobat anterior o decizie prin care terenul ar fi oferit gratuit către Federațiile de sport acreditate, iar prezentul regulament ar veni împotriva deciziei anterioare. Conform raportorului, dar și a lui Roman Vitiuc, șef al Direcției economie, decizia anterioară rămâne în vigoare, iar cei ce doresc să închirieze terenurile o pot face în afara orarului prestabilit de școli.

 

Dinari Cojocari (PSRM) a menționat că mai multe dintre recomandările consilierilor nu au fost incluse sau menționate de către raportor. Cel din urmă a dat asigurări că toate sugestiile au fost luate în considerare. Totodată, conform lui Dinari, stadionul trebuie să fie cu acces liber pentru toți copii din instituția de învățământ, până la ora 18.00 maximum. Totodată, acesta ar trebui să activeze doar în timpul orelor de lucru, iar școlile nu ar trebui transformate în entități economice.

 

Aliona Mandatii (Platforma DA) a menționat că fracțiunea sa nu va susține proiectul respectiv, existând mai multe neclarități. Totuși, ulterior, fracțiunea a susținut amendamentele propuse de colegii consilieri și a votat în întregime proiectul. 

 

Amendamente: 

Regulamentul este completat cu textul „toți copiii până la 18 anul împrejur să aibă acces gratuit, cu coordonare prealabilă și în baza graficul concordat cu administrația” (propus de Dinari Cojocaru, PSRM)

P.14 - după cuvântul „role”, este completat cu textul „încălțăminte cu crampoane” (propus de Alexandru Bondarenco, PSRM)

P.11, este completat cu sintagma „pe stadion”, referindu-se la amplasarea graficului de funcționare al stadionului (propus de Silvia Grigorieva, PSRM); 

P.10, se înlocuiesc orele funcționării cu: „de la ora 08.00 la 20.00” (propus de Serghei Burgudji, P. Șor)

P.10, se înlocuiesc orele funcționării cu: „de la ora 08.00 la 21.50” (propus de Aliona Mandatii, Platforma DA)

 

Statut: Aprobat*

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 9 1 2 1 1 1
Contra
Abțineri 5 1

*Voturile Platformei Da și a consilierului Victor Bunescu nu au fost clare. Astfel, președinta ședinței a anunțat 36 de voturi pentru, pe când după calculele Primăria Mea sunt 35. 

Decizia finală


 

11. Delegarea dreptului de aprobare a volumului suplimentar de ore pentru personalul din instituțiile din învățământul artistic extrașcolar

Proiect de decizie

 

Consilierii nu au avut întrebări privind proiectului, care a fost votat cu 42 de voturi. Aceștia însă s-au interesat de programul festiv pentru Hramul orașului, preconizat de DIrecția cultură, a cărei șefe a raportat privind subiectul orelor de personal. Programul festivităților poate fi găsit pe site-ul primăriei

 

Deși președinta ședinței a supus proiectul votului ca bază, ulterior aceasta a considerat că acesta a fost supus votului în totalitate. 

 

 

Statut: Aprobat

Voturi PSRM DA PAS PL PP Șor PD PCRM PUN Neafiliat

Nedelea

Neafiliat

Bunescu

Pro 20 9 5 2 2 1 1 1 1
Contra
Abțineri

Decizia finală


 

Consilierii au trecut la examinarea subpunctelor subiectului 12. Totuși, consilierul PAS, Roman Cojuhari, a avut mai multe neclarități privind terenurile expuse la licitație. Astfel, conform consilierului, lângă lotul expus licitației se construiesc mai multe bunuri imobile și există posibilitatea ocupării teritoriului în procent mai mare decât cel permis de normative. După mai multe dezbateri, consilierii au decis să ia o pauză până marția următoare, astfel încât să poată examina situația la fața locului. 

Responsabilă de monitorizare: Cristina Sîrbu

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ:

 


Publicat de:

Distribuie